Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 oktober 2010, 14:49
Onderwerp: "Blessed are the meek, for they will inherit the earth"
|
|
|
HAICO485 schreef: | you're welcome Zinga :)
Veel mensen vinden deze uitspraak verontrustend, omdat het niet strookt met de rest van de bijbel. Wie wil er nou eeuwig op aarde leven als de machthebbers geen moed hebben, of hun de wijsheid ontbreekt om onrecht te herkennen en de kracht om er tegen op te treden? Is Jezus echt gestorven zodat een stel slapjanussen de leiding vermocht te krijgen?
Het bijbelse concept van 'praeis' moet je niet verwarren met ruggegraatloos gedrag zo als angst, gebrek aan morele moed, en niet voor je overtuiging uit durven te komen. Jezus Christus was lankmoedig, en toch sprak Hij stoutmoedig, terwijl Hij wist dat het tot Zijn marteling en vonnis leed.
(en let ook op wat er nu gebeurt: dat de perfecte vertaling niet altijd mogelijk is) |
Was het ook ten tijde van Jezus' leven op aarde al niet zo? God stelde koningen, machthebbers, aan omdat het ongelovige volk dat verzocht. In eerste instantie waren dat richters die wijsheid van God ontvingen, zachtmoedig.?..weet niet waar dat precies in deze context van toepassing is.. Ten tweede leven wij niet eeuwig op deze aarde..er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. En Jezus is gestorven.... niet zodat een stelletje "slapjanussen" de leiding mocht krijgen, maar zodat wij weer in contact konden komen met onze hemelse Vader.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 3 oktober 2010, 14:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 oktober 2010, 14:39
Onderwerp: boedha is één van de fabricaties van satan
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Voor mijzelf is het niet lastig maar als ik hier zo op het forum zo de verschillende manieren van geloven zie en vooral de halstarrigheid van het eigen gelijk ...... Ik geloof zelf niet zo dat bij iedere moeilijkheid of zorg in mijn leven satan op de loer ligt, velen hier geloven dat wel en dat mag maar dat geeft toch tegelijk het grote verschil in geloven weer vind je niet? Het lijkt soms wel of we in een verschillende God geloven terwijl er voor mij ook maar één God is........ |
Ik geloof dat bij iedere moeilijkheid of zorg in mìjn leven God mij dichter naar Hem toe wil trekken, omdat HIj zegt, Ik neem al jouw zorgen voor mijn rekening, houdt je hart, ogen, verstand, alles wat in je is, maar op mij gericht en ik zal je weg recht maken. Alles wat ons overkomt zal Hij uiteindelijk ten goede keren, voor sommigen in dit leven op aarde en voor anderen in het leven in eeuwigheid bij Hem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 oktober 2010, 11:57
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En wat is dan de juiste God? Ook lastig want ik vind dat ik de juiste God heb maar die is waarschijnlijk weer heel anders dan jouw idee van de juiste God......blijft ingewikkeld...... |
En wie de juiste God is? Wel, wij zijn hier als christenen bij elkaar op een christelijke site. Ik neem dan aan dat ook jij de drie-enige God; Vader, Zoon en Heilige Geest aanbidt/dient? Hij openbaart zichzelf in de Bijbel...lastig? valt wel mee toch? Hij is vol liefde en genade, dit is onze God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 oktober 2010, 22:24
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
LOES550 schreef: | mn mooiste moment van vandaag was dat mn jongste dochter eindelijk een begripvol iemand aan de tel. heeft gehad die inzag dat het echt slecht met haar gaat. De afspraak voor over twee weken werd verzet naar as maandag!! Nog een paar dagen proberen haar zo goed als mogelijk de dag door te komen. Sinds kort zijn de angstaanvallen die ze goed onder controle had gekregen, in alle hevigheid teruggekomen. Alleen God kan me nog staande houden voor mijn meisje. |
Wat mooi dat je aangeeft dat dàt je mooiste moment was. Het is te hopen dat ze maandag goed opgevangen wordt en dat er iemand is die haar echt begrijpt en dat er goede hulpverlening op gang mag komen. Ik bid je heel veel sterkte en wijsheid toe nu en alle komende dagen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 oktober 2010, 22:14
|
|
|
HAICO485 schreef: | God gaf op de Stenen Tafel aan dat je geen afgoden moet aanbidden.
dus geen boedha beeldjes in huis en geen energie verspillen aan boedhistische denkbeelden.
weg ermee. |
Aanbidt alleen God en gèèn afgoden;
Het gaat er mijns inziens hier niet om of je een beeld of wat dan ook in huis. hebt ( ik houd nl. best van schilderijen en ook van beeldjes ), als wel of je op iets/iemand anders je hart zet, meer dan op God.
Het gebod om gelukkig te leven is dat je God liefhebt boven alles. God wil dat we ons hart op Hem zetten, Hem boven alles en als belangrijkste persoon in ons leven aanbidden en niet iets/iemand anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 oktober 2010, 16:22
Onderwerp: annette
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Zo, en toen was ik weer thuis .
Dank je wel voor jullie medeleven. Ik heb verplicht bedrust en maandag afspraak maken voor halverwege volgende week in het ziekenhuis om te kijken hoe we dan weer verder gaan. Voorlopig heb ik gelukkig een beetje slaap ingehaald, lopen lukt nog niet, maar schuifelen gelukkig wel. Pijn is weer uit te houden, dat gaat tot het geboren is nu eenmaal niet beter worden, dus we hopen dat ukkie een beetje op wil gaan schieten nu. |
Fijn dat je weer thuis bent en dat de pijn wat uit te houden is. Je laat je maar lekker verwennen door manlief.
en nu maar hopen dat alles goed gaat tot de baby er is. Heel veel sterkte wens/bid ik jou en je gezin toe.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 30 september 2010, 21:01
Onderwerp: VRIENDSCHAP
|
|
|
Misschien is dit wat je zoekt? Vond ik altijd een hele mooie:
Toon Hermans..
vriend,;
je hebt iemand nodig stil en oprecht die als het erop aan komt voor je bidt of voor je vecht pas als je iemand hebt die met je lacht en met je grient dan pas kun je zeggen: 'k heb een vriend
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 22:14
Onderwerp: annette
|
|
|
Van harte sterkte Pieter en in 't bijzonder voor Annet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 23:20
Onderwerp: U bent níet 'WEDERGEBOREN'
|
|
|
HAICO485 schreef: | De meeste belijdende christenen menen dat zij 'wedergeboren' zijn, maar de ware betekenis van de wedergeboorte begrijpen zij niet. De waarheid over de wedergeboorte is de meest indrukwekkende openbaring van de Bijbel!
Nicodemus was een Farizeeër van hoge rang, een van de heersers over de Joden. Hij wist dat Jezus een door God gezonden profeet was die wonderen verrichtte en hij was zeer geïnteresseerd in Zijn leer. Omdat Nicodemus echter niet gezien wilde worden met deze man, die de meeste andere Farizeeën een 'ketter' en een 'demagoog' noemden, ging hij 's nachts in het geheim naar Jezus. Tijdens hun gesprek vertelde Jezus aan Nicodemus een diepzinnige waarheid, iets wat hem geheel verbijsterde.
"Gij moet wederom geboren worden"
Johannes 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Nicodemus, die aan een fysieke geboorte dacht, stond perplex. Vers 4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? Jezus toonde vervolgens dat Hij over een geheel ander soort van geboorte sprak. Vers 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verder vertelde Hij de Farizeeër: Vers 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. Maar Nicodemus begreep het eenvoudig niet (vers 9-12). Evenmin als veel mensen in onze tijd! Vers 9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden? 10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet? 11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wij spreken van wat wij weten en wij getuigen van wat wij gezien hebben, en gij neemt ons getuigenis niet aan. 12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek? De meeste belijdende christenen menen dat zij wedergeboren werden toen zij 'Christus aanvaardden'. Maar wat het werkelijk betekent om 'wedergeboren' te worden, weten zij niet. De wedergeboorte die in de Bijbel wordt beschreven is veel meer dan wat men in de traditionele christenheid algemeen aanneemt. Toen Jezus van 'wederom geboren' worden sprak, bedoelde Hij niet wat de meeste mensen denken. Het is van het allergrootste belang dit te begrijpen.
lees verder op :
http://home.zonnet.nl/gemeente.van.god/wedergeboren.html |
maar...tegen wie zeg je het nou? en wat zeg je precies? en waar in de bijbel staat, wat je wilt zeggen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 22:18
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
EVA685 schreef: | Over samenkomsten gesproken, ik zag net bij Familiy7, prachtige zender, maar die man zei, alles wat je vasthoudt zul je verliezen, ik werd er depri van, moet je dan je relatie meer vrijheid geven? Zo langzamerhand weet ik het allemaal niet meer |
Hoi Eva,
Wij houden Gods woord vast en het vertrouwen op Hem en het geloof in het leven vanuit Zijn liefde en genade. En God belooft dan dat HIj met ons zal zijn..in alle dingen...al de dagen van ons leven. Houdt je daar maar aan vast, wat of die "man"ook zei.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 september 2010, 16:37
Onderwerp: pijnbestrijding
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Ik denk niet dat je standaard kan zeggen dat er zonder complicaties geen pijnbestrijding nodig is. Elke bevalling is anders en elke vrouw ervaart het ook anders. Maar dit is inderdaad wel het idee dat er in nederland hangt, en wat mij persoonlijk wel eens een beetje tegenstaat, je hebt eigenlijk zelf ook helemaal niks in te brengen, het word allemaal voor je beslist.
Ik ben er ook geen voorstander van om bij de eerste weeen meteen maar een ruggeprik te geven, maar het idee dat als het te zwaar wordt je er om kan vragen en je hem dan ook krijgt is vooraf al een heel rustgevend idee.
Maar waarschijnlijk is het hier helemaal niet aan de orde en wordt het een keizersnede, en die doen ze gelukkig niet zonder pijnbestrijding |
Heel veel sterkte..het zal vast wel goed gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 september 2010, 23:15
|
|
|
PIETER649 schreef: | ja wat denk ik... God heeft de vrouw idd zo geschapen dat een bevalling pijn doet. hoef je mij niet op aan te kijken, ik heb dat niet bedacht |
Maar jij overweegt pijnbestrijding .....er zullen wel complicaties verwacht worden dan?..voor een gewone bevalling lijkt me pijnbestrijding niet echt nodig... Pijn màg ervaren worden..Het is idd een gegeven..., net als Chatuliem al zei..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op vrijdag 24 september 2010, 23:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 september 2010, 22:59
|
|
|
PIETER649 schreef: | het gaat hier specifiek over pijnbestrijding tijdens de bevalling |
Wij willen alles kant en klaar aangereikt krijgen..lekker makkelijk...geen eigen verantwoording... Jezus ..God, laat ons kiezen...het staat er niet kant en klaar... Maar hij genas alle last..wat denk je ..dat Hij een vrouw die pijnen lijdt als ze baart zou laten pijn lijden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 september 2010, 21:45
|
|
|
PIETER649 schreef: | Door omstandigheden word ik momenteel bepaald bij pijnbestrijding. Een moeilijk punt omdat ik het toch bijbels wil houden.
In Genesis word de vrouw uitdrukkelijk gezegd dat ze met smart haar kinderen moet baren. De zondige mensch heeft 6000 jaar na dato de pijnbestrijding tot in de finesse ontwikkeld. Er is een mogelijkheid bij de bevalling, tijdens het baren dus, als het ware, een ruggeprik te krijgen.
Wat is jullie, liefst onderbouwde, mening over deze vorm van pijnbestrijding waardoor het Woord uit Genesis haar waarde verliest? Is dit te combineren met een christelijke levenswijze? |
Denk dat Jezus onze pijn weg wil nemen en dat we medicijnen in dank mogen aannemen.. 23 En Jezus omging geheel Galilea, lerende in hun synagogen en predikende het Evangelie des Koninkrijks, en genezende alle ziekte en alle kwale onder het volk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 september 2010, 08:59
Onderwerp: Waarom de Bijbel zo belangrijk is voor het alledaagse leven
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Waarom moeten we regelmatig Gods Woord bestuderen?
Jacobus vergelijkt het woord van God met een spiegel. Een spiegel gebruik je om jezelf te bekijken en, indien gewenst aan te passen. En zoals wij in een gewone spiegel ons uiterlijk kunnen spiegelen, zo kunnen wij ons innerlijk spiegelen aan Gods woord.
Jakobus 1: Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel; Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was. Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen. Jacobus zegt erbij dat we Gods woord niet alleen moeten lezen, maar we moeten er ook naar handelen. Door ons te spiegelen aan het woord van God moet ons hele wezen geheiligd worden voor God.
Waaruit bestaat ons gehele wezen?
In de bijbel kunnen we lezen dat de mens uit 3 elementen bestaat, namelijk: lichaam, geest en ziel en al deze 3 moeten dus geheel worden geheiligd en bewaard. De meeste christenen zijn zich ervan bewust dat we een ziel hebben, maar velen weten niet dat er een onderscheid bestaat tussen geest en ziel. Dit onderscheid is echter van cruciaal belang en wordt duidelijk gemaakt in de bijbel.
1 Tess. 5: 23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus
Gods Woord scheidt vaneen de dingen die door geen andere gereedschap zijn te scheiden. De moderne psychologie ziet dit onderscheid niet. Zelfs de scherpste scalpel scheidt niet vaneen; geest en ziel.
Hebr. 4: 12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
De bijbel geeft inzicht in de oorsprong van de mens
God formeerde uit stof een menselijke gestalte. Maar deze gestalte werd pas levend nadat God zijn adem in deze figuur had geblazen. Het resultaat was dat de kleivorm een levend wezen werd. Alle organen, de hersens het hart de longen, alles begon te functioneren. Als je stilstaat bij het feit dat God ons met zoveel aandacht eerst heeft geformeerd en daarna zijn eigen levensadem in ons heeft geblazen, dan wordt het zoveel natuurlijker om naar God te gaan als je iets mankeert. Dan is het vanzelfsprekend dat je met lichamelijk kwalen ook (of misschien wel eerst) naar de Maker van dat lichaam toegaat.
De mens vindt zijn oorsprong dus in klei; wat zijn lichaam betreft. En de geest van de mens is afkomstig van God; Hij ademde Zijn Geest in de mens. En door deze inademing kwam de hele mens tot leven en werd er iets gecreëerd dat niet eerder bestond: de ziel van de mens. De mens werd een levende ziel.
Genesis 2: 7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
De bijbel laat ons zien wat er fout is gegaan
In Genesis 3 lezen we hoe de zondeval plaatsvond. De slang stelde Eva een vraag waarmee hij het woord van God in twijfel trok. En satans tactiek is tot op de dag van vandaag niet veranderd. Hij begint met ons een vraag te stellen om ons te laten twijfelen aan het woord van God. En als wij gaan twijfelen worden we kwetsbaar. De volgende stap is dat wij Gods woord niet meer geloven. En de laatste stap is ongehoorzaamheid. Daarom is het ook zo belangrijk om thuis te zijn in het woord van God. (Een Engelstalig waarschuwing hiervoor is: DDD: Doubt, Disbelief en Disobey. Als je ongeloof toelaat en je bekeert je er niet van, dan zul je uiteindelijk ongehoorzaam zijn aan God.)
De satan probeert de mens niet via de geest te verleiden, maar via de ziel. Alle strijd vindt plaats op het terrein van de ziel. Als de ziel toegeeft dan is het satan geslaagd ons direct contact met God te verbreken. Dat is de essentie van de zondeval. Zijn verleidingen kun je n.a.v. 1 Joh.2: 16 onderverdelen in 3 gebieden, namelijk: lichamelijke en esthetische verleidingen en trots. Al deze gebieden doen een appèl op de ziel van de mens.
God had tegen Adam gezegd dat hij op de dag dat hij van de boom van kennis van goed en kwaad zou eten, zou sterven. Uiteindelijk leefde Adam fysiek 900 jaren. Maar op het moment dat hij van de boom at, stierf zijn geest. De menselijke geest werd afgesneden van de enige bron van leven: het directe contact met God. De mens werd vervreemd van God. Het resultaat van de zondeval werd zichtbaar op alle 3 de elementen van de mens. De geest van de mens stierf, de ziel werd een verloren rebel (niet meer geleid door God); en het lichaam werd onderhevig aan verval.
De bijbel reikt de oplossing aan
Toen kwam Jezus; de laatste Adam. Hij droeg de zondelast van het hele menselijke ras vanaf Adam en deze slechte erfenis werd tegelijk met Hem, in het graf begraven. Toen Hij opstond uit de dood werd Hij de 2e mens. Niet de 2e Adam, want die erfenis is begraven. Nee; Hij werd de 2e (soort) mens. Een mens met een nieuw soort leven: het opstandingsleven voor degenen die in Hem geloven. Iedereen die Jezus aanneemt als persoonlijke Verlosser wordt opnieuw geboren en ontvangt dit nieuwe leven.
1 Cor 15: 45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest. Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke. De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.
De verlossing door Jezus Christus en de wedergeboorte van de mens heeft diverse aspecten:
1. De geest van de mens wordt door de inwonende Heilige Geest opnieuw geboren. De menselijke geest is niet langer dood door de zonde. 2. Het contact van de geest van de mens met God wordt hersteld. 3. De ziel van de mens wordt vrijgezet van de controle van satan. 4. Gods relationele orde wordt hersteld. De mens was ontworpen om van bovenaf te worden geleid: God met Zijn Geest in eenheid met de geest van de mens. De geest van de mens stuurt vervolgens de ziel aan en de ziel geeft opdrachten aan het lichaam.
Johannes 3:6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Alleen de bijbel geeft inzicht in de relatie tussen de menselijke geest en zijn ziel en lichaam.
De functie van de geest van de mens
De functie van de menselijke geest is gericht te zijn op God. Het is zijn sublieme voorrecht om directe gemeenschap en eenheid met God te hebben. Deze gemeenschap ervaren wij als wij Hem aanbidden.
Joh. 4: 23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. De functie van de ziel van de mens
De ziel is zich bewust van zichzelf en is onder te verdelen in de wil, het verstand en de emoties. De ziel is ook het IK van de mens. De ziel zegt: Ik wil; ik denk; ik voel. De ziel neemt beslissingen. De ziel hoort ondergeschikt te zijn aan de geest van de mens.
De functie van het lichaam van de mens
Het lichaam is gericht op de wereld door de 5 zintuigen. Het lichaam voert de beslissingen van de ziel uit.
De verschillen tussen deze functies kun je bijvoorbeeld zien bij de begrippen: vreugde, geluk en plezier. Vreugde kunnen wij in God vinden en is niet afhankelijk van omstandigheden. Wij hoeven dus nooit zonder vreugde te zijn. Geluk wordt door de ziel ervaren en is afhankelijk van de omstandigheden. Plezier is van lichamelijke aard en dat is er soms wel en soms niet.
Waarom is het onderscheid tussen geest en ziel zo belangrijk?
Het kennen van het verschil tussen de geest en de ziel is van belang om te kunnen onderscheiden wat van God is en wat niet. De dingen die van God komen kun je alleen zien door de Geest van God die in jouw geest woont. De enige manier waarop wij geestelijke dingen te weten kunnen komen is door de Heilige Geest. Door openbaringen.
1 Cor.2: 12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn; Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Helaas zijn de meeste christenen niet in staat om dit onderscheid te maken. Zij worden voortdurend voor de gek gehouden door natuurlijke zaken. Zaken die hun oorsprong vinden in de ziel welke zich voordoen als geestelijke zaken.
Degene die leeft vanuit zijn ziel kan de dingen van God niet onderscheiden. Zij zijn hem dwaasheid. De belangrijkste activiteit van mensen die vanuit hun ziel leven is het creëren van een substituut voor echte geestelijke zaken.
Judas: 18 Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen. Dezen zijn het, die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende.
We herkennen natuurlijke mensen aan hun vruchten:
Matt 7: 15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
A.d.h.v. bijbelstudies van Derek Prince: “Who am I? Discover yourself in Gods mirror” & “Are you spiritual or soulish?” |
Zinga, Mooi, duidelijk èn waar, jezelf spiegelen aan Gods Woord, elke dag opnieuw. Ben een paar weken geleden begonnen met de bijbel studie die hier op het forum werd aangereikt...in 1 jaar de bijbel door. Vind het erg leerzaam en zeker een verrijking voor mijn geest.
Derek Prince ken ik niet zo, maar de wijze waarop hij hier uitlegt hoe geest, ziel en lichaam in verhouding tot elkaar functioneren is iets om bij stil te staan. Het is een prachtige uitleg en helemaal omdat er een verwijzing bijstaat naar de diverse bijbel teksten. Het verklaart waarom de vreugde, die God je geeft, altijd in je blijft en dat omstandigheden van buitenaf daar geen verandering in kunnen brengen. Ik heb vandaag weer genoeg stof om over na te denken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 september 2010, 21:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Marian, je bent 55. Naarmate je ouder wordt worden dingen ook minder belangrijk vind ik. Maar stel je je eens voor dat je 25 bent en pas gescheiden. De hormonen gieren je nog door de keel en elke man die je ontmoet geeft je meteen die lichamelijke verlangens. Zou je dan nog hetzelfde doen, afgaan op je gevoel? Of zou je dan eerst meer zekerheid willen hebben? Loop je anders geen kans om van man tot man te gaan? |
Chatuliem, Ik weet niet welke dingen jij minder belangrijk vind worden?. . En ja, mijn antwoord geef ik aan een ouder iemand die al een huwelijk achter de rug heeft en dan nog.. God heeft ons een keuzevrijheid gegeven en als je God bij alle dingen in je leven betrekt, ben je er volgens mij al serieus mee bezig.. Dat heb ik wel gesteld in mijn reactie en ik denk dat wij zo moeten leven. En er moet liefde zijn, en ja ..dat kan snel gaan en dan nog mag je zelf beslissen tot hoe ver je gaat in alle dingen ..keuzes maken en God raadplegen daarbij..dat wil ik aanreiken. En zekerheid? Wanneer heb je zekerheid? Wanneer ken je echt iemand door en door? Alleen God is een zekerheid in mijn leven, verder kan alles elke dag anders zijn..dit leven biedt mij echt geen zekerheid... En ik geloof niet dat je van man tot man dan wel vrouw tot vrouw zult gaan..jij? Zelfs als je dat wel zou doen..dan zijn het jouw keuzes, als je alles maar bij God brengt en met Hem overlegt.. en als je achteraf ontdekt dat het een verkeerde keuze was, Hem om vergeving vraagt.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op dinsdag 21 september 2010, 21:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 september 2010, 14:24
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
HANNAH810 schreef: | paulus was dus niet star in zijn beleving, maar zocht een opening om van Hem te getuigen;
de discipelen bleven gewoon heeeeeel dicht bij de Heere Jezus.... discipel betekend leerling; dat is dus geen hard werken, maar willen leren van Hem. |
mooi ja, dank je.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 september 2010, 13:46
|
|
|
LOES550 schreef: | Ja dat is natuurlijk ook zo. En per geloofsstroming zijn er hele grote verschillen. Wat is nu de waarheid? Ik leg het dagelijks bij God neer. Helaas kan ik hem niet horen en kom ook het antwoord niet tegen via anderen. Moet ik afgaan op mn intuïtie en er op vertrouwen dat God me leidt, precies de regels van de bijbel volgen of afgaan op de mening van de predikant die naar ik aanneem er veel over geleerd en gelezen heeft? |
Er bestaan verschillende boekjes over seks voor het huwelijk. Denk dat je het beste bij je geweten te raad kunt gaan. Als er liefde is bij beiden..én je hebt er een goed gevoel over, heb je zelf ook de teugels in handen. Je weet wat kan en voor jezelf verantwoord is, houd dat voor ogen en blijf bidden, God in alle dingen van je leven betrekken. Als je er rust bij ervaart geloof ik dat het goed is. God is een God ook van lichamelijk genieten, lees Het Hooglied maar, dat is niet voor niets in de Bijbel geplaatst.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op maandag 20 september 2010, 13:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 september 2010, 13:34
Onderwerp: Kerkelijke verdeeldheid op CM
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het gaat me in eerste instantie niet om de muziek die er gezongen wordt. Het is een misvatting dat moderne muziek meer tot lofprijzing en aanbidding brengt. Ik vind dat echte lofprijzing uit je hart komt, en dan is de muziek slechts een middel. Ik zelf voel me meer thuis bij deze muziek, maar ik kan me ook voorstellen dat anderen dat niet doen. In sommige gemeentes vind ik de muziek zelfs echte lofprijzing in de weg staan.
Er zijn in mijn ogen weinig gemeentes waar nog gesproken wordt in de kracht van de Geest. Zelfs in pinkstergemeentes zie ik dat wegebben. Een voorganger moet tegenwoordig meer manager zijn dan iemand die een echte zalving en bediening heeft. Ook in pinkstergemeentes verstommen profetieën en gaan ze meer de kant op van de traditionele kerk. En daarmee verdwijnt de oorsprong van deze gemeentes ook. |
En ik kom uit een traditionele kerk en ik ben er nog altijd lid van. In mijn kerk/gemeente komen de laatste tijd steeds meer jonge gezinnen door verhuizing of uit andere kerkgenootschappen. En waarom? ik denk net als met reclame..het woord gaat... Sinds enige tijd is er bij ons een nieuwe predikant..Hij is voor veel vernieuwingen, maar aan de ander kant is hij in zijn preken best behoudend..al is hij altijd praktisch bezig. In zijn woord ligt de kracht van de Geest en het is tot eer van God. Denk dat dat het belangrijkste is...Wijst Jezus ons niet zelf elke keer naar Zijn Vader? De Geest werd gegeven als Trooster..en Jezus is gekomen als Middelaar tussen God en de mens. Is het niet zo dat er te weinig bijbelkennis is en dat er weer gewoon vanuit het Woord gesproken moet worden zodat we God leren kennen? En het managen..daar is bij ons de kerkeraad voor, zodat een voorganger zich op zijn andere taken kan richten..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 september 2010, 13:04
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Ik denk dat de sleutel voor het getuigen ligt in de voorbede voor mensen. Uiteindelijk kan alleen de Heilige Geest mensen laten zien wie Jezus Christus is. Er staat ook geschreven: "Het gebed van een rechtvaardige vermag veel". Een rechtvaardige in Jezus Christus mag erop vertrouwen dat zijn / haar gebeden worden gehoord en verhoord. Dus als wij voorbede doen voor mensen dan mogen we volgens mij geloven dat God aan het werk gaat in de levens van deze mensen. En het kan zijn dat Hij onverwachte openingen geeft voor een getuigenis of een goed gesprek. Het kan ook lijken alsof er niets gebeurt, maar wij kunnen niet zien wat er allemaal 'achter de schermen' gebeurt hè....
GrZing! |
Voorbede doen, ja..dat kan altijd hé? Toch blijf ik zitten met het vissers van mensen worden. Denk dat deze opdracht ook voor ons is? En Paulus? die werd zoals de mens die hij wilde winnen voor Christus?
1 Cor. 9:19-2319 Want daar ik van allen vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen.
20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.
21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
22 Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou.
23 En dit doe ik om des Evangelies wil, opdat ik hetzelve mede deelachtig zou worden
Je ziet het al.ik ben er nog niet uit..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 september 2010, 12:44
|
|
|
HANNAH810 schreef: | in de eerste tekst staat; dat zij zonder woorden gewonnen mogen worden, als ze jouw levensstijl zien. dat wordt in de teksten daarna dus uitgewerkt, snap je? verderop in dat hoofstuk volgt nog veel meer, maar dat vond ik veel te lang worden. |
Je eerst zin, die bleef me bij.. "misschien door gewoon te getuigen van de hoop, de kracht die in ons is"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 september 2010, 22:22
Onderwerp: winter
|
|
|
CARIN303 schreef: | Maar eerst...de herfst met al die prachtige kleuren. De geur van vallend blad, het knisperen van bladeren onder je voeten, het vallen van de avondschemering die stiekem steeds eerder begint. De kaarsjes weer aansteken, die heerlijk warme vest en sokken aan doen , het gieren van de wind om je huis heen, lange wandelingen langs het strand maken tegen de wind in en dan......warme chocolademelk met slagroom! Heerlijk al die verschillende jaargetijden! |
Klinkt reuzegezellig allemaal..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 september 2010, 22:10
|
|
|
HANNAH810 schreef: | misschien gewoon, eenvoudig, door bereid te zijn te getuigen van de hoop die in je is, marian; er staat ook een tekst in de bijbel die mij altijd erg aanspreekt bij dit onderwerp.... ik kan hem even niet letterlijk citeren, maar t komt erop neer, dat je zodanig leeft, dat anderen gewonnen worden, omdat ze zien aan je leven, dat je de Heere God dient, en daar jaloers op worden en naar gaan vragen......
dus geen gepreek of opdringerigheid; eenvoudig jezelf zijn, en leven met God.
ps. toch even nagezocht; ik vond het in 1 petrus 3
1 Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden;
2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van kleren aan te trekken;
4 Maar de verborgen mens van het hart, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
5 Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten, en waren haar eigen mannen onderdanig;
6 Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer, welker dochters gij geworden zijt, als gij weldoet, en niet vreest voor enige verschrikking.
volgens mij lijkt dit aardig op het recept, waarmee je anderen kunt winnen, zonder hen te bombarderen met christelijke dogmatiek. |
Ik begrijp je recept niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 september 2010, 21:34
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hoi Marian,
Misschien moeten we geen mensen "vangen" die al in een God geloven. Vangen, heeft iets dwangmatig. Iets opdringerigs. Iets ontnemen in de vrijheid van denken, leven en geloven. Veronderstel nu eens dat die jouw collega jou wil vangen voor de leer van Shiva. Dan zou ieder anders-gelovige alleen maar bezig zijn met "vangen". Is dat wel een doel van het geloof? Het geloof is er toch in de eerste plaats voor ons. Ik bedoel dan dat wij dat geloof moeten beleven en waarmaken. We kunnen er over vertellen maar en laten zien wat het voor ons betekent. We kunnen ongelovige wel een uitnodiging geven om mee te gaan in ons geloof. Of we kunnen dit doen wanneer mensen aangeven over te willen stappen naar een andere geloofsbeleving.
God is inderdaad vergevend. In het evangelie lezen we er ook over hoe we en hoe dikwijls moeten vergeven.
Frank |
Ik haalde het woord "vangen" aan, omdat mij dat aansprak in de bijbel studie van Mario. Ik weet dat het bidden tot God en het getuigen van Hem het beste is.. Het is zo dat elke keer als ik mijn collega met een rode stip op haar voorhoofd binnen zie komen ik erbij word bepaald dat ze tot Shiva gebeden heeft..daar heb ik het dan moeilijk mee. Maar ieder zijn eigen geloof...het hoort ook bij de ander in zijn of haar waarde laten... En het is waar..iemand zal eerst zelf interesse in een andere geloofsbeleving aan moeten geven.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 18 september 2010, 21:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 september 2010, 19:16
|
|
|
MARIO216 schreef: | Donderdag 16 September, Hand. 12: 1-7; Jakobus en Petrus.
Over de bevrijding van Petrus worden heel veel preken gehouden. Het is ook een aangrijpende gebeurtenis! Petrus, gevangen, goed bewaakt door vel soldaten, vastgeklonken in zijn boeien, nog één dag heeft hij te leven. Maar dan: een engel, licht in het donker, slapende soldaten, boeien die zomaar openvallen, deuren die zomaar openvallen, deuren die zomaar opengaan, een biddende gemeente die even later verbaasd God danken kan voor de verhoring van het gebed: Petrus is vrij! Over Jakobus hoor je meestal niet zoveel. Daar is eigenlijk ook weining over te vertellen. Hij wordt opgepakt en met het zwaard gedood. Geen engel komt er aan te pas, geen verhoring van het gebed, geen wonderlijke bevrijding. Was dat dan bij Jakobus niet mogelijk geweest? Vast en zeker! Maar waarom dan een verschil? Was Jakobus dan niet zo belangrijk als Petrus? Of heeft de gemeente tijdens Jakobus' gevangenschap niet zo hard gebeden als in de tijd waarin Petrus was opgesloten? Ik geloof er niets van. Het waarom blijft een waarom. Niet alle vragen worden door het geloof opgelost. 'God gaan Zijn ongekende gang, vol donkre majesteit...' Jakobus en Petrus. Twee vissers uit Galilea. De ene visser is de andere niet. Niet iedereen is even lang in dienst van de grote Visser, Jezus Christus. De één vangt weinig, de ander veel; de één vist lang, de ander kort. Maar dat is voor God niet van belang. De grote vraag is of wij ons inzetten om mensen te vangen, mensen te betrekken bij Zijn Koninkrijk. Hoe lan - dat is Zijn zaak! |
Ik vind je bijbelstudies erg mooi en inhoudelijk geeft het mij veel om over na te denken. Nu dit onderwerp..mensen vangen voor Gods koninkrijk..de opdracht aan de apostelen en ook aan ons...Ik vind het zo moeilijk, hoe doe ik dat? Ik dacht door vóór te leven en het gesprek aan te gaan, maar er zijn zoveel mensen met ieder hun eigen geloof én het zijn goede mensen, ze leven goed vanuit mijn ogen gezien..alleen ze geloven niet in een drie-enig God, onze God: de enige waarachtige God, Schepper van hemel en aarde. Mijn ene collega is Hindoe, een prachtig mens, maar ze aanbidt wel Shiva. En dan is er een andere collega die gelooft dat ze reïncarneert en ze bedenkt nu alvast wat ze wil worden en zo kan ik nog even doorgaan..zoveel geloven ...hoe leg ik aan hen uit dat alleen het geloof in onze God zaligmakend is..en is het dat? of vergeeft God een ieder omdat HIj wil dat alle mensen behouden worden. Zo maar een paar vragen die altijd weer bij me opkomen.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 18 september 2010, 19:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 september 2010, 00:20
Onderwerp: Bij de chat zien dat een ander aan het terugtypen is.
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het zal vast al eens eerder geroepen zijn maar ik zou graag een indicatie krijgen in het chatvenster dat de ander een bericht aan het (terug)typen is. Je ziet dat ook bij MSN en het geavanceerde Ichat bijvoorbeeld. Het interface van CM doet me ook wat Spartaans aan, maar goed het gaat om de functionaliteit. Voor de groepschat is het wellicht minder van belang, maar ook denkbaar.
Is dat te realiseren, vraag ik me af. Of zit er een beperking in Java of iets dergelijks? Ik denk dat veel mensen deze optie om te zien dat de ander aan het typen is op prijs zullen stellen.
mvrgr
Thomas |
goed idee, indeed...
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 18 september 2010, 08:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 september 2010, 21:32
Onderwerp: Licht/schaduw
|
|
|
CARIN303 schreef: | Zucht Marijan, wat een prachtig mooi gedicht en zoooooo waar! Dankjewel! |
Kreeg ik van mijn moeder toen ik in verwachting was van mijn eerste kindje...mijn familie kon toen niet bij me zijn, ik woonde in het buiten land.. het heeft me veel gedaan en doet me nog veel.. Blij dat je het mooi vindt..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op donderdag 16 september 2010, 21:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 september 2010, 21:14
Onderwerp: Licht/schaduw
|
|
|
Verwachting....
Het kindje dat de Heer je straks gaat geven en dat je nu nog veilig bij je weet, wordt in jouw lichaam wondermooi geweven als het borduursel op een priesterkleed.
Ik kan de vreugde in je ogen lezen, maar denk eraan; je krijgt dit kind te leen. Het is Gods kind, jij mag de moeder wezen Gods trouw reikt over de geslachten heen.
Ik zie het wel, je spint de mooiste dromen om 't kleine tere leven in je schoot. Maar weet je, kind, er zullen dagen komen vol onrust, want eens wordt dit kindje groot.
De wereld zal haar handen uit gaan steken naar 't kind dat God aan jou heeft toevertrouwd. Dan zullen and'ren pogen af te breken wat jij met zoveel zorg hebt opgebouwd.
Maar heb geen angst, als die gevaren naad'ren. De strijd is door de Heer allang beslist. Hij zal de lamm'ren in Zijn schoot vergaad'ren en bij Zijn komst wordt er niet één gemist.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op donderdag 16 september 2010, 21:23
|
|
Naar boven |
|
|
|
|