Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 21:26
Onderwerp: annette
|
|
|
Spannend voor jullie zeg... Ik wens jullie veel sterkte, met name Annette ! Maar ook voor jou Pieter met de 2 kids...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 15:50
Onderwerp: Mag ik oordelen?
|
|
|
ANITA324 schreef: | Mag ik oordelen?
Is It Right to Judge? Franklin C. Huling, MA - Fundamental Evangelistic Association
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977, tenzij anders vermeld. Vertaling en voetnoten door M.V.
Mag ik oordelen?
Deze vraag is er een die vele christenen in verlegenheid brengt. Een zorgvuldige en opengeestige studie van de Bijbel maakt het duidelijk dat over bepaalde vitale zaken het niet alleen juist is maar ook een positieve plicht is om te oordelen. Velen weten niet dat de Schrift ons beveelt te oordelen. De Heer Jezus Christus beval: "oordeelt een rechtvaardig oordeel" (Joh 7:24). Hij zei tot een man: "Gij hebt recht geoordeeld" (Luk 7:43). Aan anderen vroeg onze Heer: "En waarom oordeelt gij ook van uzelf niet, wat recht is?" (Luk 12:57).
De apostel Paulus schreef: "Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt [krinate] gij, hetgeen ik zeg" (1Kor 10:15). En opnieuw: "Doch de geestelijke [mens] onderscheidt [anakrinei] wel alle dingen, maar hij zelf wordt door niemand onderscheiden [anakrinetai]" (1Kor 2:15)1. Het is onze positieve plicht om te oordelen.
Valse leraars en valse leer
"Maar wacht [u] van de valse profeten!" (Matt 7:15) is de waarschuwing en het bevel van onze Heer. Maar hoe kunnen wij ons voor hen "wachten" en hoe kunnen wij weten dat zij "valse profeten" zijn als wij niet oordelen? En wat is de van God gegeven maatstaf waarmee wij moeten oordelen? "Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben" (Jes 8:20). "Aan hun vruchten zult gij hen kennen" (Matt 7:16) zei Christus. En voor het beoordelen van de "vruchten" moeten wij oordelen door Gods Woord, niet op grond van menselijke redenatie. Vele dingen lijken goed onder menselijke beoordeling maar ze zijn vals in het licht van Gods Woord.
De apostel Paulus berispte gelovigen: "En ik bid u, broeders, neemt acht op hen, die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer, die gij [van ons] geleerd hebt; en wijkt af van hen. Want dezulken dienen onze Heere Jezus Christus niet, maar hun buik; en verleiden door schoonspreken en prijzen de harten der eenvoudigen" (Rom 16:17-18). Dit apostolisch bevel kan niet gehoorzaamd worden wanneer het niet juist is te oordelen. God wenst dat wij Zijn Woord kennen en dat wij daaraan alle leraars en hun leringen toetsen en beoordelen. Noteer ook dat het de valse leraars zijn die "tweedracht" aanrichten, en niet zij die protesteren tegen hun valse leringen. En deze bedriegers dienen Christus niet als zij profeteren "maar "hun buik", of met andere woorden: zij leven er goed van. Paulus zegt: "neemt acht op hen" (teken hen) en "wijkt af van hen" (mijd hen).
"Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan wat onrein is, en Ik zal u aannemen" (2Kor 6:17; lees de verzen 14-18). En "Heb ook een afkeer van dezen" (2Tim 3:5). "En wij bevelen u, broeders, in de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt van een iedere broeder, die ongeregeld wandelt, en niet naar de inzetting, die hij van ons ontvangen heeft" (2Thess 3:6). "En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer" (Ef 5:11). "Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan" (Rom 12:9). "Beproeft alle dingen; behoudt het goede" (1Thess 5:21). Het zou onmogelijk zijn deze dringende verzoeken in Gods Woord te gehoorzamen indien wij niet het recht hadden om te oordelen! En onthou: niets is "goed" in Gods ogen wat niet waar is in Zijn Woord.
De apostel Johannes schreef: "Geliefden, gelooft niet iedere geest, maar beproeft [= test, beoordeel] de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld" (1Joh 4:1). En opnieuw schreef hij: "Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. … Indien iemand tot u komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Wees gegroet. Want die tot hem zegt: Wees gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken" (2Joh 7, 10-11). Deze Schriftplaats beveelt ons predikers te beoordelen of zij al dan niet de ware leer brengen over Christus.
Wanneer een kind van God bijdraagt aan een kerkelijk budget dat ondersteuning biedt aan modernistische (liberaal, geest van compromis) missionarissen of leraren, dan staat hij op grond van deze schriftplaats schuldig voor God, de schuld van hen te "ontvangen" en te zeggen: "wees gegroet", op de meest effectieve manier. Daardoor komt hij met hen in de "gemeenschap aan hun boze werken", namelijk het verbreiden van zielen-verdoemend vergif! Hoe verschrikkelijk maar waar! Wek u op, kinderen van God. Als u schuldig bent, vraag God u te vergeven en te helpen om nooit meer schuldig te zijn aan het bloed van zielen voor wie Christus stierf. Indien wij bereid zijn voor Christus te lijden, dan willen we gaarne de waarheid zien van Gods Woord over deze ontzettend belangrijke kwestie. "Indien wij verdragen, wij zullen ook met [Hem] heersen" (2Tim 2:12).
Misbegrepen en fout gebruik van de Schrift
Een van de best gekende, meest misbegrepen en verkeerd toegepaste Schriftplaatsen is Mattheüs 7:1: "Oordeelt niet". Laat ons deze passage eens onderzoeken:
"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. 2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden. 3 En wat ziet gij de splinter, die in het oog van uw broeder is, maar de balk, die in uw oog is, merkt gij niet? 4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik de splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? 5 Gij geveinsde! werp eerst de balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen" (Matt 7:1-5).
Lees deze tekst nog eens zorgvuldig door. Merk op dat deze woorden gericht zijn aan een hypocriet, niet aan hen die oprecht willen onderscheiden of een leraar of leer, waar is of vals volgens Gods Woord. En in plaats van een verbod tegen eerlijk oordelen is dit een ernstige waarschuwing tegen hypocriet oordelen. In feite beveelt het laatste deel van deze schriftplaats juist een oprecht oordeel aan: "dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen". Als wij een vers apart nemen, of een gedeelte daarvan, dan kunnen wij Gods Woord het tegenovergestelde doen zeggen van wat het in werkelijkheid leert. En zij die dit doen kunnen niet ontsnappen aan Gods oordeel over degenen die Zijn Woord verdraaien (2Petr 3:16). Laat dit voor ons een waarschuwing zijn om nooit nog een Schriftplaats uit zijn context te halen!
Velen die uit de context vroom citeren "oordeel niet" om dat wat Schriftuurlijk vals is te verdedigen, zien hun eigen tegenstrijdigheid niet, en ook niet dat zij daardoor anderen oordelen die Gods Woord wensen te gehoorzamen over het oordelen van wat vals is. Het is tragisch te zien hoeveel onbijbelse leringen werden toegelaten via het misbruik van deze Schriftplaats. De reden waarom de belijdende kerk van Christus vandaag zo ondermijnd is en verlamd door het satanisch modernisme is omdat christenen de geboden van Gods Woord niet gehoorzaamd hebben om te oordelen, weg te doen en zich af te scheiden van valse leraars en leringen, toen deze voor het eerst opdoken in hun midden. Uw fysische gezondheid wordt behouden door u af te schermen tegen ziektekiemen - uw geestelijke gezondheid wordt behouden door u af te scheiden van de kiemen van valse leringen. Het grootste gevaar in onze tijd is niet te veel oordelen, maar het te weinig oordelen van geestelijke valsheid.
God wil dat Zijn kinderen zijn zoals de nobele Bereeërs "die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren" (Hand 17:11).
Ook Romeinen 2:1-3 is gericht aan de religieuze hypocrieten die zelf de dingen deden die ze bij anderen veroordeelden. Jakobus 4:11-12 behandelt het kwaadspreken over broeders, niet het beoordelen of leraars en leringen al dan niet met Gods Woord in overeenstemming zijn. De Bijbel spreekt zichzelf nooit tegen. Om een deel van de Schrift te begrijpen moeten we het bekijken in het licht van de hele Schrift. "Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen [= geïsoleerde] uitlegging" (2Petr 1:20). "Geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende2" (1Kor 2:13).
De gelijkenis van det onkruid en de tarwe in Matt 13:24-30, 36-43 wordt dikwijls verkeerd begrepen. Eerst en vooral spreekt de Heer over de wereld, niet Zijn Kerk: "de akker is de wereld" (13:38). Hij zegt verder "het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk; en het onkruid zijn de kinderen van de boze" (13:38). Zij zijn de twee groepen in de wereld; kinderen van God - zij die Christus ontvangen hebben (Joh 1:12), en de kinderen van de boze - zij die Christus afwijzen (Joh 8:44). Wanneer echter iemand van de "kinderen van de boze" in de kerk van Christus komt, zoals zij altijd gedaan hebben, dan is er een besliste procedure in Gods Woord voor Gods kinderen: het is hun plicht om hen te zeggen dat zij "geen deel noch lot" hebben in Christus (zie Hand 8:21-23 en de context).
Indien de kinderen van de duivel niet vrijwillig vertrekken, zoals dit meestal het geval is, worden Gods kinderen geboden de ongelovigen als oud zuurdeeg weg te ruimen: "Zuivert3 dan de oude zuurdesem uit" (1Kor 5:7). Maar Gods volk is Zijn Woord hierover niet gehoorzaam geweest, en zodoende hebben ongelovigen (en ongehoorzame broeders - 2Thess 3:6, 14-15!) de teugels in handen, zoals dit nu het geval is in de meeste denominaties. Daarom, zij die eerlijk willen staan tegenover Christus en Zijn Woord, worden opgeroepen: "gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere" (2Kor 6:17), ongeacht wat de consequenties daarvan zijn.
Andere dingen die geoordeeld moeten worden
Het onzedelijk gedrag van praktiserende christenen moet geoordeeld worden. 1Kor 5 brengt een spijtig verhaal dat besluit met het volgende apostolische bevel: "Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit u weg" (1Kor 5:13).
Disputen onder christenen over "de zaken, die dit leven aangaan" (1Kor 6:3) zouden beoordeeld moeten worden door een tribunaal van christenvrienden, in plaats van naar ongelovigen te gaan in burgerlijke rechtbanken. Het hele zesde hoofdstuk van 1 Korinthiërs maakt hierover Gods plan duidelijk voor Zijn volk. En enkele verrassende waarheden worden hier geopenbaard: 1. "Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen?" en 2. "Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen?" Geliefden, staan wij God wel toe om ons voor die hoge plaats voor te bereiden?
Wij moeten onszelf oordelen. "Onderzoekt uzelf, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelf" (2Kor 13:5). "Want indien wij onszelf oordeelden, zo zouden wij niet geoordeeld worden. Maar als wij geoordeeld worden, zo worden wij van de Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden" (1Kor 11:31-32). Wat een verandering en wat een zegen zou het zijn indien wij onze eigen fouten even onbarmhartig zouden oordelen als die van anderen - en indien we de fouten bij anderen even onbarmhartig zouden oordelen als die van ons! En christenen zouden zichzelf veel tuchtiging van de Heer besparen indien zij hun ongehoorzaamheid zouden oordelen en bekennen zouden tegenover God. En, O, hoeveel oneer en onvruchtbaarheid zou onze gezegende Heer worden bespaard!
Beperkingen bij menselijk oordeel
Niet oordelen over dingen waarover de Bijbel niet direct spreekt. God verbiedt ons onze broeders te oordelen over het eten van bepaalde soorten voedsel, het houden van bepaalde dagen, enz. Schriftplaatsen als Rom 14, 1Kor 10:23-33 en Kol 2:16-17 handelen over dit onderwerp.
Geen beweegredenen oordelen. Zie 1Kor 4:1-5. Enkel God kan in de harten kijken en Hij alleen kent de motieven die achter handelingen staan.
Niet oordelen over wie gered is of niet. "De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn" (2Tim 2:19). Wij kunnen niet in iemands hart kijken en zeggen dat iemand al dan niet de Heer Jezus heeft aangenomen als zijn persoonlijke Redder, indien zij beweren dat zij dat gedaan hebben. Maar we kunnen beter collectief onszelf toetsen aan 2Kor 5:17: "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden". Als deze verandering niet heeft plaatsgehad, dan is onze belijdenis ijdel.
Twee elementen in "oordeel"
Het nieuwtestamentische Griekse woord dat het meest wordt vertaald met "oordeel" is "krinoo". Van de ene kant betekent dit: onderscheiden, (be)oordelen, onderzoeken, in vraag stellen. Dat is wat God vraagt Zijn kinderen te doen, om uit te maken of de leer van predikers en leraars al dan niet overeenkomt met Gods Woord. De apostel Paulus schrijft: "En dit bid ik [God], dat uw liefde nog meer en meer overvloedig worde in erkentenis en alle gevoelen [Gr. aisthèsei: waarneming; KJV: judgment]; Opdat gij beproeft de dingen, die [daarvan] verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot de dag van Christus" (Fil 1:9-10). Een fout idee over liefde en een gebrek aan kennis en oordeelsvermogen maakt dat Gods volk vaak akkoord gaat met dingen die alles behalve goed zijn in Gods ogen. De brief aan de Hebreeën zegt ons dat volwassen gelovigen, de "volmaakten4", degenen zijn "die door de gewenning de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide van het goede en van het kwade" (zie Hebr 5:11-14).
Van de andere kant betekent het Griekse woord "krinoo" ook "veroordelen" tot een vonnis en straf. Dit is niet voor de mens maar het voorrecht van God, want Hij zegt: "Mij [komt] de wraak [toe]; Ik zal het vergelden" (Rom 12:19).
Hoed u voor een foute attitude
Christenen moeten zich hoeden tegen de neiging van het vlees om een kritische en bedillerige houding aan te nemen tegen hen die onze meningen niet delen overe andere materies dan de Bijbelse leer en moreel gedrag. Eerder dan onze broeders in Christus "af te kammen" op fouten, is het ons voorrecht en onze plicht om alles te doen wat we kunnen om elkaars geestelijke opbouw te stimuleren. Wij horen lief te hebben, voor elkaar te bidden en daarbij toe te zien dat wij niet zelf verzocht worden (Gal 6:1).
Een slotwoord
Beste lezer, indien u gered bent, laat ons dan het volgende niet vergeten: "Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder wegdrage, hetgeen door het lichaam [geschiedt], naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad" (2Kor 5:10). Het zal goed gaan met hen die Gods Woord bestuderen en wandelen in het licht daarvan, en die leven voor Christus en de redding van zielen. Het zal slecht gaan voor degenen die Christus hebben aangenomen maar die leven voor de dingen van deze wereld. Indien u louter een belijder bent van Christus, of helemaal niets belijdt, mag ik er u dan liefdevol aan herinneren dat het de tijd is "dat het oordeel begint van het huis Gods; en indien het eerst van ons [begint], welk zal het einde zijn van hen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?" (1Petr 4:17).
Stel het geen ogenblik meer uit om God, ter wille van Christus, uw zonden te vergeven. Geef uw hart en wil over aan de liefhebbende Redder die voor u stierf en weer opstond. Maak Hem de Heer van uw leven. Gelukkig en gezegend zult u zijn, nu en voor eeuwig.
- door Franklin C. Buling, MA
______________________________ "Er bestaat een gevaar om te vervallen in een zacht en verwijfd christendom, onder het mom van een verheven en etherische theologie. Het christendom werd geboren voor lijdzaamheid; niet een exotische maar een geharde plant, diep verankerd door de felle wind; niet slap, noch kinderachtig, noch laf. Het gaat met sterke schreden en opgericht gestel; het is vriendelijk, maar vastberaden; het is zacht, maar eerlijk; het is kalm, maar niet meegaand; gedienstig, maar niet imbeciel; beslist, maar niet lomp. Het is niet bang het harde woord te spreken van de veroordeling tegen dwaling, noch zijn stem te verheffen tegen het omgevende kwaad onder het voorwendsel dat dit toch maar van de wereld is; het deinst niet terug voor het geven van een eerlijke berisping en vreest daarbij niet de beschuldiging van onchristelijk te handelen. Het noemt zonde zonde, bij wie die ook mocht gevonden worden, en riskeert liever de beschuldiging van gedreven te zijn door een slechte geest dan zijn plicht niet te doen. Laten we strenge woorden niet fout beoordelen in een eerlijk dispuut. Vanuit de hitte kan een adder komen, maar we schudden hem af en voelen geen letsel. De godsdienst van het Oude en het Nieuwe Testament is gekenmerkt door fervente, uitgesproken verklaringen tegen het kwade. Het spreken van zachte dingen in zulk geval kan sentimentaliteit genoemd worden, maar het is geen christendom. Het is een verraad van de zaak van de waarheid en de rechtschapenheid. Iemand die beslist, mannelijk, eerlijk en opgewekt is (niet bot of ruw, want een christen moet hoffelijk zijn en beleefd), die is het die heeft geproefd dat de Heer goedgunstig is, en hij verlangt een verhaasting van de komst van Gods dag. Ik besef dat liefde een menigte van zonden bedekt, maar het noemt niet het kwade goed, louter omdat een respectabel mens dat kwade heeft begaan; het verontschuldigt geen tegenstrijdigheden, louter omdat de tegenstrijdige broeder een belangrijke naam heeft en een vurige geest; oneerlijkheid en wereldsgezindheid blijven oneerlijkheid een wereldsgezindheid, ook al wordt die gezien in iemand die blijk geeft over geen algemene ontwikkeling te beschikken". HORATIUS BONAR (1808-1889)
http://www.fundamentalbiblechurch.org/Tracts/fbcjudge.htm
Eindnoten
1. Het Griekse grondwoord is overal krinoo: onderscheiden, (be)(ver)oordelen. De KJV en NBG geven "oordelen". 2. Gr. sugkrinoo: verbinden, vergelijken, verklaren, beoordelen. KJV: comparing. NBG: vergelijken. 3. Gr. ekkathairoo: wegruimen. 4. Gr. teleión: voltooiden; KJV: full age; Hebr 5:14. |
Ik denk Anita dat het niet aan ons mensen is om mensen te oordelen... Ik denk dat we dat aan God moeten overlaten. Het oordelen in dit stuk gaat denk ik meer over oordelen van leer, in dit geval "valse" leer... dat is mijns inziens wat anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 15:44
|
|
|
HAICO485 schreef: | "De poorten der hel zullen haar niet overweldigen" |
Jammer dat je op deze manier reageert... 'k ga maar niet vragen wie je met "haar" bedoelt... Soms is het beter om te zwijgen en dat ga ik nu maar doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 15:15
|
|
|
HAICO485 schreef: | wat een nutteloze lap tekst. met je verstand kun je eeuwig blijven lezen, en kom je geen stap verder. God laat Zich alleen door Liefde vinden.
je moet wedergeboren worden. en de HG ontvangen.
dan zul je daarna mensen veel minder kritisch beoordelen. |
Ik vind dit een beetje vreemde tekst voor een topic als deze. Dat neigt mijns inziens bijna naar oordelen... want: In hoeverre ken jij Anita eigenlijk ? En wie zegt dat Anita niet gevonden is door Liefde (van God) ?
Ik hoop nog dat je het uitlegt van die "wedergeboorte" en dan in 't topic zelf... ik vind het er nu op lijken dat je hier en daar met die tekst loopt te strooien... begrijp me goed, als 't een zinvol gesprek is waarin je elkaar respecteert vind ik het erg waardevol om over het geloof meningen uit te wisselen, maar luister dan ook eens naar een ander z'n verhaal... Je hoeft het echt niet met elkaar eens te zijn, als er maar ruimte is voor een open gesprek... dat mis ik bij jou !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 12:59
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Hey Annette, ik heb er nog eens over nagedacht en t' was idd. wel fijn om zonder zorgen nog een dagje mee te draaien. In die zin had je wel een punt... Het nadeel was wel dat het op die manier erg onverwacht kwam.
Ook jullie (Annette, Carin, Eva, Sofie) bedankt voor de "sterkte" wensen !
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 29 september 2010, 13:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 12:51
Onderwerp: Zullen alle mensen uiteindelijk gered worden? Of: is ...
|
|
|
HAICO485 schreef: | weer een hele nutteloze lap tekst.
je moet wedergeboren zijn. dan ga je niet meer verloren
zo zegt God het in een profetie. |
Misschien kan dit beter in het topic over "wedergeboorte", maar zou toch graag willen weten wat je precies met die zin bedoelt... wat versta jij onder "je moet wedergeboren zijn" ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 23:01
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Misschien hebben ze het wel bewust gedaan, zodat je gelukkig nog met volle teugen van deze dag hebt kunnen genieten. Hoe was je dag geweest als ze het eerst gezegd hadden en je had daarna nog een ochtendje mee had mooen draaien? Vast niet zo fijn als nu toch? En voor de kinderen is een verdrietige juf ook niet leuk, nu kunnen ze terugdenken aan een vrolijke juf die hen een poosje kwam helpen. Hoe en wanneer je het ook brengt, de boodschap blijft gewoon niet leuk om te horen. Sterkte ermee! |
Nee, ik denk niet dat ze het bewust zo gedaan hebben; er waren bepaalde punten waar ze over struikelden die met vanmorgen te maken hadden... echt duidelijk is het me echter niet, en ik heb begrepen dat zij ook niet precies kunnen aangeven waarom... ze noemden wel e.e.a. maar als ik daar uitleg aan gaf noemden ze weer iets anders...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 15:50
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Die picknick werd speciaal voor mensen met kids georganiseerd, prima toch? Zie jij mij daar iets negatiefs over schrijven? Nee dus.
oeps, nee hoor, schrijf je niks negatiefs over... ik bedoelde 1 zin voor jou, de rest was algemeen bedoeld... lastig soms hoor om hier op het forum duidelijk te maken wat ik bedoel... hoop dat je 't nu wel snapt...
Een uitje organiseren naar een indoor speeltuin? Lekker doen en van genieten met zn alle.
Waar ik het over heb is dat het opeens verboden lijkt te zijn om ook wel eens een bbq,strandwandeling of kerstviering te willen organiseren zonder dat er kinderen bij zijn, voornamelijk in de chatbox. En ja, dan zijn er echt meer mensen dan alleen chatuliem die wel eens graag zonder kinderen weg willen. Maar nogmaals, laat dat aan degene over die het wil organiseren, en dat geld voor voor de mensen die met kinderen willen en de mensen die zonder kinderen willen. |
oke dan... Zo vaak was ik de laatste tijd niet in de chatbox en heb dat dus gemist.
Susannah
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 15:31
|
|
|
ZIVAATJE309 schreef: | Bedankt voor je verduidelijking. En ik kan me helemaal voorstellen dat je er niet meer aan dacht om dat te vragen hoor. Tis zo al moeilijk genoeg |
Doet me echt goed jullie hartverwarmende reacties. Heel veel thanks !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 15:24
|
|
|
ZIVAATJE309 schreef: | He Susannah, Wat erg voor je zeg. Je vond het er juist zo ontzettend leuk. En wat naar dat je geen afscheid mag nemen. Heel veel sterkte meid |
Dank je Zivaatje !
Voor alle duidelijkheid wil ik er het volgende aan toevoegen. Ik wist niet dat er vandaag een evaluatiegesprek zou zijn. De andere leidsters gaven mij na afloop van het gesprek een snoepzak mee met "mini marsjes" als dank voor mijn inzet en enthousiasme wat ze gelukkig wel hebben opgemerkt maar dat bleek niet genoeg. Het gesprek was nadat de kinderen al vertrokken waren; ik kreeg toen die snoepzak die ze blijkbaar al bij zich hadden al die tijd. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen mij het eerder te vertellen en dat ik het daarna de kinderen nog zou kunnen vertellen maar zo is het niet gegaan.
Ik heb er ook niet meer aan gedacht om te vragen of ik volgende week nog terug mag komen om de kinderen voor het laatst te zien. Weet op dit moment ook niet goed of dat verstandig is en ik weet sowieso niet of dat wel zou mogen. Ik wilde dit toch ter verduidelijking neerzetten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 14:42
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | chat, je sprak verstandige woorden vanmorgen in de chatroom: ik heb nog 1x gezegt hoe ik er over dacht en nu ga ik mn mond erover houden. Doe dat dan ook, men weet je jij erover denkt en daarover verschillen de meningen nu eenmaal.
je zit hier op een datingsite ja,en ik denk dat je er dan vanuit mag gaan dat uitjes die de site zelf organiseerd inderdaad zonder kinderen zijn. Maar waar het hier over gaat zijn door leden zelf georgansieerde uitjes. Een lid is niet verplicht iets te organiseren en als hij/zij dat wel doet is het ook aan de organisator om de regel te bepalen. Er zitten hier veel mensen met kinderen, dat die dan iets organiseren met kinderen erbij, helemaal prima toch? Aan jou en mij de keuze om dat wel of niet te gaan. Ik wil mijn kinderen pertinent niet op uitjes van een datingsite hebben, dus ik ga niet of ik regel een oppas, maar dat is een verantwoording die iedere ouder zelf dient te nemen.
Waar ik je inmiddels wel gelijk in moet gaan geven is dat er momenteel zodra er gesproken wordt over een uitje organiseren er direct een discussie losbarst over wel of geen kinderen. Er lijkt inderdaad niets meer te organiseren te zijn zonder dat er kinderen mee gaan. Nou ben ik niet zo aktief meer in het bezoeken van uitjes maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat fijn vind. Soms is het wel erg fijn om eens even een avondje onder volwassenen te zijn, zeker als je 24/7 tussen de kinderen zit. |
Ik denk dat het vantevoren duidelijk moet zijn of kinderen welkom zijn of niet.
Volgens mij was het uitje "niet mokken maar wokken" en is het uitje "Ethiopisch eten" niet iets waar kinderen bijzijn, dan zijn er toch ook andere mogelijkheden Annette ?
Ik ben me verder niet bewust dat er iemand is (behalve Chatuliem) die er bezwaar tegen heeft dat er kinderen aanwezig waren op de picknick. Ik heb er van genoten !!
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 28 september 2010, 15:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 14:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Gebruik ze dan eens goed, van verschillende kanten hoor ik ook andere verhalen. Klim eens van die roze wolk af, dat het allemaal zo leuk en gezellig is. Durf eens echt met de mensen te praten die zeggen dat ze niet meer komen. Dan ben je al een heel eind verder.... |
Oke, durf jij dan eens naar de picknick te komen en te zien hoe het er echt is ? Ik vind het namelijk ergens niet eerlijk dat je vanalles vanaf de zijlijn roept zonder er daadwerkelijk bijgeweest te zijn.
Waar je niet bij bent geweest kun je ook niet over praten... mijn mening.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 14:17
Onderwerp: kerstfeest is dichterbij dan je denkt!
|
|
|
ANGELIQUE327 schreef: |
Het is misschien wat vroeg om er nu al over te beginnen, maar kerst komt er weer aan, en ik heb gemerkt dat ik niet de enige ben, die als een berg tegen een eenzame kerst opzie. Daarom is bij enkelen onder ons het plan gerezen om rond - of op - één van de kerstdagen bij elkaar te komen en samen kerstfeest te vieren. Hoe we dat gaan invullen? Al jullie ideeen zijn welkom, en misschien zou er deze keer wel eh...muzikale begeleiding bij mogen zijn? (muzikanten hebben we op CM op voorraad heb ik begrepen?). Graag jullie reaktie! |
Mooi idee wat mij betreft Angelique. Als jullie gitaarbegeleiding nodig hebben, misschien kan ik iets betekenen ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 13:49
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | en dan.....................................
kan ik hier melden, wat het slechtse moment was van vandaag.....
in plaats van jas aan trekken, om kwart voor 1 naar mijn werk te gaan. gelijk ging de foon........................... het ziekenhuis... of ik om 15 uur wilde komen, .. kan niet zei ik, ik moet werken..........
heel belangrijk!! dat he vanmiddag komt...... hoorde ik..........
in ziekenhuis kreeg ik te horen dat ik erg ziek ben, nier kanker en spoedig geopereerd moet worden..waarschijnlijk over 2 weken..... de gehele nier moet er uit..........en wat er meer uit moet. verdoofd zat ik daar, hele middag in ziekenhuis, mijn vader en zusje waren met mij mee....
zo ineens mag ik niet meer werken, en...moet mij gaan voorbereiden...
ik kan nu even niet slapen, buiten liederen om die in mijn hoofd zingen. zijn er ook praktische gedachten die in mijn hoofd rondgaan.... hoe moet dit, hoe moet dat...
ik duik mijn bed zo maar weer in, en neem psalm 23 maar in gedachten mee...De Heer is mijn herder... en ik ga daar in mijn hoofd over zingen...................... |
Dat geloof je bijna niet he' als je zoiets hoort, helemaal als je het zelf meemaakt (of iemand uit je directe omgeving); wat ongelooflijk moeilijk voor je Piekie... Ik wil je heel veel sterkte wensen !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 13:33
Onderwerp: Wanneer ben je verslaafd aan je PC ?
|
|
|
INKA401 schreef: | ja hoi ... hihi en moet al lachen als ik dit schrijf ... heb na een zomerstop de stoute schoenen maar weer aangetrokken ... ik bedoel lid worden van cm ... nou en als je dáár lid van word ... pfffff ... idd, zéér verslavend ... heb inmiddels 4 jaar ervaring in dit uuuh ... nee zeg ik niet ... maar leuk is het wel ... ik zie veel nieuwe namen, en ben nieuwsgierig ... ik ben niet opzoek ... heb mijn liefde hier ontmoet en gaat súper ... en alweer bijna anderhalf jaar met mijn allerliefste anneke ... waarom ik dan weer lid geworden ben? ... digene die inka kennen weten wel wat ik bedoel ... cm is verslavend, en ben blij dat ik de zomer periode het op kon brengen zónder cm te kunnen. voor degene die mij nog niet kennen ... inka is een nogal ondernemend typ ... heb in het verleden hier bij mij thuis nogal grote feesten georganiseerd ... en was elke keer weer een mega groot suxes ... nu wil ik niet gelijk iets aangeven ... maar een etentje aan de utrechtse grachten, smaakt al gouw naar meer ... verder zeg ik niets ...
groetjes inka |
wb Inka, bij de C.M. verslaafden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 13:29
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Hè wat naar...kzal ook voor jou bidden hoor! Sterkte ! |
tnx Josina !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 13:26
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Enorm balen meid! Ik voel met je mee... Maar het eerste waar ik nu toch aan denk is dat je het mag zien als een ontzettend waardevolle leerervaring. Al zal dat nu misschien nog niet zo voelen... Je hebt het lef getoond om te solliciteren en bent nog aangenomen ook! Je hebt gegeven wat je hebt en feedback gekregen van collega's en de kinderen...en dat zijn dingen die ze je niet meer af kunnen nemen. Die neem je mee, en daar kun je van leren
Sterkte ermee meis |
Dank je Tess... het is helemaal waar wat je zegt... want het was werk niet door de vrijwilligerscentrale gekregen (die in Ede loopt enorm achter en is blijkbaar in veel vacatures totaal niet up-to-date), maar waar ik zelf idd. het initiatief genomen hebt om te solliciteren/ mail te sturen naar die baan... heb het echt met heel veel plezier gedaan !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 13:17
|
|
|
LOES550 schreef: | nou ja zeg, wat raar!! Maar afscheid nemen van die ukkies is ook zwaar hoor. Een huilende juf is ook lastig voor de kinderen. Ik heb toen 100 handjes geschut pfff echt moeilijk. Kom op hè, op zoek naar een nieuwe uitdaging. Niet bij de pakken neerzitten. knuffel van mij |
Dank je Loes, ik ga zeker niet bij de pakken neerzitten hoor... en misschien is het idd. wel beter voor die kleintjes dat ik geen afscheid neem, moest al huilen bij het evaluatiegesprek. Het was een gekke dag hoor, ergens ook heel mooi... we zaten in de kring met z'n allen (3 leidsters waaronder ik en de rest peuters) en ik begreep toen nog niet waarom ik Gods nabijheid zo sterk ervoer... toen de kinderen weg waren en ik e.e.a. te horen kreeg na een plots evaluatiegesprek (waarvan ik niet wist dat die vandaag zou plaatsvinden) besefte ik dat God me duidelijk maakte dat Hij ook hierbij mij tot steun wilde zijn, dat was het mooie eraan... al ben ik nu wel erg verdrietig dat dit werk hier afgelopen is want ik vond het zo leuk werk om te doen... snik...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 13:02
|
|
|
Het slechtste moment van vandaag... : Ik ben verdrietig, ontroostbaar, diep bedroefd en teleurgesteld... na een morgen weer gewerkt te hebben op de peuterspeelzaal en een evaluatiegesprek ben ik ontslagen... volgende week zit ik weer eens thuis... dag lieve kinderen, helaas mocht ik geen afscheid van jullie nemen, ik ga jullie allemaal hartstikke missen !!!!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 21:56
Onderwerp: De angst alleen te blijven
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Gelukkig is iedereen anders maar ik vind dat er een groot verschil zit tussen gegronde angst en ongegronde,je kunt jezelf ook bang praten. Mijn zus durft bijv. 's nachts niet naar beneden te gaan terwijl mijn zwager boven ligt,de gordijnen dicht zijn en de deuren op slot.......dat kan ik niet begrijpen en daar kan ik geen begrip voor opbrengen,sorry.
Als je zoals Josina tia's hebt gehad dan begrijp ik dat die angst blijft,heel logisch.
Maar om on topic te blijven;een relatie is daar toch geen oplossing voor?Tenminste,niet op korte termijn |
ik dacht idd. dat dit topic daar over ging... of je je in een relatie gaat storten omdat je de angst zou hebben om alleen te blijven. Mij lijkt dat ongezond....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 21:47
Onderwerp: ROOS
|
|
|
LOES550 schreef: | Wat een heerlijk nieuws Roos. Sterkte met je keuze. Ik snap je wel, soms is God er en soms is Hij er niet als je Hem juist zo nodig hebt. Liefs Loes |
Wat fijn Roos voor je, ben blij voor je !!
Aan Loes wilde ik nog wat kwijt... ik geloof namelijk dat juist als je God zo nodig hebt Hij er wél is, maar het is heel goed mogelijk dat je het niet zo ervaart... ik hoor het wel vaker, zelfs van een Zeeuwse dominee die het er ook over had (dat was nog in het programma "Helpdesk live")... dus ook al voel je God niet, juist in die moeilijke tijden, Hij is er wel... Maar misschien bedoelde je wel hetzelfde...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 27 september 2010, 21:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 18:37
|
|
|
ANITA637 schreef: | Dat ik de verjaardag van mijn zoontje in gedachten moet vieren En hem geen dikke knuffel kan geven kaartje kan sturen bellen of wat dan ook terwijl het beloofd was dat is nu jeugdzorg erg pijnlijk vandaag dus Geen wonder dat mensen het soms niet meer zien zitten , wie niet van God verrwacht zou hier aan ten onder gaan Ik heb hoop Maar t doet ontzettend veel pijn vandaag
liefs Anita |
Raar Anita dat ze iets beloven maar het niet waarmaken. Ik wens je veel sterkte
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 18:30
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Ik had hetzelfde probleem. Tip; koop een flesje soda (gootsteenontstopper). Is te koop bij bijv. de Welkoop. Gooi wat in de gootsteen, dan kokend water eroverheen. De precieze gebruiksaanwijzing staat ook op de fles. Doe je dit 2 dagen achter elkaar, dan is het probleem opgelost! 'k Heb ook maanden last gehad van dit probleem, tot ik deze tip kreeg.
Succes ermee! |
aaah 2 dagen, het werkte bij mij niet na 1 dag, dus heb ik de Woonstede maar gebeld... ('k heb toch een huurwoning met onderhoudsabt.)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 18:27
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ook daarin zijn de mannen dus verstandiger.... mannen hebben dat al lang geleden ingezien, meerdere dingen tegelijk willen doen, gaat altijd ten koste van iets. Mannen doen dus 1 ding tegelijk, maar doen wel meerdere dingen per dag. En die dingen die ze doen, doen ze gewoon GOED
De reden dat een man in stress raakt ..... zijn vrouwlijke collega die de hele dag als een kip zonder kop rond rent, aan het eind van de dag roept, pffff wat een drukke dag, maar eigenlijk niets heeft gedaan ...... en dan ook nog vol trots roepen "WIJ VROUWEN KUNNEN MULTITASKEN"
Ze, de vrouwen dus, hebben wel gelijk als ze roepen, daar kunnen de mannen nog iets van leren. Klopt, als een zwerende vinger, we hebben geleerd hoe het niet moet. Wij, mannen, doen dus niet aan multitasking, wij, mannen, doen de dingen liever goed, dus één voor één.
Mijn slechtste moment van de dag is, dat ik dacht dat vrouwen ook maar iets van mannen begrijpen ..... |
Spreek je wel voor jezelf Crossie ? Ik mag dan een vrouw zijn, multitasken kan ik (nog) niet... alleen strijken en zingen, en dat doe ik nog goed ook...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 18:23
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Deze ligt niet in stuit,maar echt dwars, hoofd in mn ene zij en kont in de andere zij, en draait de laatste dagen alle kanten op, behalve de goeie (gek he...en dan moet zelfs ik aan de vader denken ) |
oke Annette, da's idd. een heel ander verhaal... Hopelijk draait deze de goede kant op, op tijd voor de bevalling... sterkte !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 18:16
Onderwerp: hey daar ben ik weer !!!
|
|
|
CARIN303 schreef: | Was niet echt slim hè, zag pas later wat er allemaal bij lag. Heb inmiddels een ander plaatje bijgevoegd! |
aaaaha... het waren letters... dat had ik nog niet door hoor, nu anderen het zeggen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 12:28
|
|
|
BEERTJE618 schreef: | Hey ik ben er ook weer voor 3 dagjes ;) |
Leuk Beertje... kort maar krachtig ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 12:18
Onderwerp: Wanneer ben je verslaafd aan je PC ?
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | - De helpdesk belt jou voor hulp.
- Iemand verteld je op je werk een grap, en jij reageert met: "LOL"
- Als iemand je vraagt wat je zei, antwoordt je met: "Scroll ff trug."
- Je typt niet langer nauwkeurig met de bijbehorende hoofdletters en complete zinnen.
- Je lacht niet meer, maar zegt voortaan: "heheheh..."
- Je weet meer van de dagelijkse routine van je online vrienden, dan van je eigen familie.
- Je liegt over de tijd dat je online bent, als je daarop wordt aangesproken.
- Je smeekt je kennissen ook een chatprogramma te installeren, zodat je kunt "mailen".
- Je ontmoet mensen van het internet in het cafe, zonder hun eigen naam te kennen en gebruikt hun nickname.
- Je krijgt een identiteitscrisis als iemand een nickname gebruikt, die teveel op die van jou lijkt.
- Je verteld dat je bloeddoorlopen ogen van een feest komen, ipv heel de nacht online zijn.
- Je trouwt met je cybervriend(in), neemt beide een eigen PC, om met elkaar te kunnen chatten.
Er zijn mensen (man/vrouw) die elkaar ontmoeten, een relatie krijgen, vervolgens bij elkaar komen (wonen) en beide een laptop op hun schoot hebben en met elkaar zitten te chatten...
- Je typt boodschappen naar je vrienden, terwijl je ze spreekt over de telefoon.
- Je weigert ergens te gaan werken, waar je niet de beschikking over internet hebt.
- Je logt in en meteen verschijnen er 10 boodschappen van vrienden, bij wie je in hun lijst staat.
- Je krijgt afkickverschijnselen, als je een paar uur niet achter je PC kunt.
- Het eerste wat je doet als je opstaat, is je PC opstarten.
- Je speelt online games elke dag van je dagelijkse leven.( Als je dat nog hebt! heheheh.)
- Je wacht gerust uren, tot een bepaald persoon online komt.
- Je online relaties gaan verder dan welke andere relatie dan ook in het dagelijkse leven.
- Als je 's nachts wakker wordt om naar het toilet te gaan, ga je naar je pc.
- Het valt je niet meer op, als iemand een typefout maakt.
- Je komt een chatbox binnen, en 23 personen reageren met {{huggs}} of ***kisses***
- Je gebruikt 30 minuten, alleen om van iedereen in een chatbox afscheid te nemen. |
Susannah475
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 27 september 2010, 12:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 12:07
Onderwerp: Concerten Sela in september
|
|
|
CARIN303 schreef: | En....hoe was het gisteren in Bunschoten? Allemaal genoten? file vrij overgekomen? Ben benieuwd naar jullie reactie`s! |
hihi... ik had helemaal niet door dat dat de avond was voor de picknick, dacht dat dat volgende week was ofzo... maar eh, goeie vraag Carin, en up to date...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 16:50
|
|
|
TALIET435 schreef: | Tja komen jullie nooit van me af ? uhm mischien ooit maar nu nog niet , net weer een jaar bijgetekent en waarom? zie profiel. |
Hee welcome back Taliet !!!!!!!!! Ik vind het gezellig dat je er weer bent...
Sus
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|