Auteur |
Bericht |
|
HENRIKEV355
|
|
Geplaatst: zondag 18 april 2010, 12:46
|
|
|
Afgelopen vrijdag was er een discussie bij ons op de jeugdvereniging over eventuele standen/rangen in de hemel. Een aantal hadden daar wel van gehoord, maar niemand wist echt aan welke bijbelteksten dat gekoppeld wordt. Zouden jullie me daaraan kunnen helpen?
Laatst aangepast door
|
HENRIKEV355
|
op zondag 18 april 2010, 12:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zondag 18 april 2010, 12:52
|
|
|
HENRIKEV355 schreef: | Afgelopen vrijdag was er een discussie bij ons op de jeugdvereniging over eventuele standen/rangen in de hemel. Een aantal hadden daar wel van gehoord, maar niemand wist echt aan welke bijbelteksten dat gekoppeld wordt. Zouden jullie me daaraan kunnen helpen? |
Mat 18,1 Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ Mat 18,4 Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel.
Mat 20,27 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal jullie dienaar moeten zijn – Mat 23,11 De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn
Lucas 22 : 24 Toen ontstond er onder hen onenigheid over de vraag wie van hen de belangrijkste was. 25 Jezus zei tegen hen: ‘Vorsten oefenen heerschappij uit over de aan hen onderworpen volken, en wie macht heeft laat zich weldoener noemen. 26 Laat dat bij jullie niet zo zijn! De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar. 27 Want wie is belangrijker, degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar ik ben in jullie midden als iemand die dient.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zondag 18 april 2010, 13:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: zondag 18 april 2010, 21:38
|
|
|
Oei,
Volgens mij zullen er in de hemel geen rangen zijn.
Maar wel in de hel....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zondag 18 april 2010, 23:50
|
|
|
Welke dingen zijn in de Hemel?
Iemand die een blik in de hemel heeft mogen werpen is Johannes.
De troon van God - 24 oudsten, 4 dieren openbaring 4:2 - Er stond een troon in de hemel en daarop zat iemand. 3 Degene die daar zat had een uiterlijk als van jaspis en sarder, en rond de troon was een regenboog die eruitzag als smaragd. 4 Om de troon heen stonden vierentwintig andere tronen, waarop vierentwintig oudsten zaten. Ze droegen witte kleren en hadden een gouden krans op hun hoofd. 5 Van de troon gingen bliksemschichten uit en donderslagen en groot geraas. Voor de troon brandden zeven vurige fakkels; dat zijn de zeven geesten van God. 6 Ook lag er voor de troon iets als een zee van glas, van kristal. Midden voor de troon en eromheen waren vier wezens, die van voren en van achteren een en al oog waren. 7 Het eerste wezen zag eruit als een leeuw en het tweede als een jonge stier; het derde had een gezicht als een mens en het vierde leek een vliegende adelaar. 8 Elk van de vier wezens had zes vleugels, met overal ogen langs de randen en aan de binnenkant. Dag en nacht herhalen ze: ‘Heilig, heilig, heilig is God, de Heer, de Almachtige, die was, die is en die komt.’ 9 Telkens als deze wezens lof, eer en dank brengen aan degene die op de troon zit en die tot in eeuwigheid leeft, 10 werpen de vierentwintig oudsten zich neer voor hem die op de troon zit, en aanbidden hem die leeft tot in eeuwigheid, en leggen hun kransen voor zijn troon met de woorden: 11 ‘U komt alle lof, eer en macht toe, Heer, onze God, want u hebt alles geschapen: uw wil is de oorsprong van alles wat er is.’ De ontelbare menigte en het Lam Openbaring 7: 9 Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!’ 11 Alle engelen stonden om de troon en de oudsten en de vier wezens heen. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God 12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen.’ 13 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’ 14 Ik antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren witgewassen met het bloed van het lam. 15 Daarom staan ze voor Gods troon en zijn ze dag en nacht in zijn tempel om hem te vereren. En hij die op de troon zit zal bij hen wonen. 16 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen. 17 Want het lam midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’
Engelen en de duivel Openbaring 12:7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer.
Maar zijn er dan Rangen in de hemel? Wat is de vraag eigenlijk? Gaat het om de Hemel zoals die nu is, of doel je op de toekomst. De toekomst zal zijn dat er een nieuwe hem en een nieuwe aarde komt.
Openbaring 21
Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde 1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’ 5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 01:53
|
|
|
...Mooi geschreven Jonathan,,,
ik gaf alleen antwoord op die ene vraag....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 08:38
|
|
|
henrike, er is in de bibliotheek literatuur te vinden over engelen; ik heb me er ooit in een ver verleden eens in verdiept nl. er stond een stapel new-age lectuur, maar er stond ook een boekje tussen van een oudvader, ik dacht van Ryle.... k weet nog wel dat het byzonder leerzaam was; misschien is t een idee om in de bibliotheek eens rond te snuffelen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENRIKEV355
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 09:25
|
|
|
Bedankt voor jullie reacties!!! Ik ga jullie teksten nazoeken, en ga nog even bij de bieb langs
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 09:34
|
|
|
even off topic....
Als kind zijnde vond ik het beangstigend de eerst 8 verzen. Ik maakte er in mijn gedachten er een voorstelling van. Tot men zei, dat het allemaal symbolisch bedoeld is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 10:56
|
|
|
MARISKA601 schreef: | even off topic....
Als kind zijnde vond ik het beangstigend de eerst 8 verzen. Ik maakte er in mijn gedachten er een voorstelling van. Tot men zei, dat het allemaal symbolisch bedoeld is. |
Is dat niet met meer bijbelverhalen en teksten dat die symbolisch bedoelt zijn? En niet naar de letter?
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 11:31
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is dat niet met meer bijbelverhalen en teksten dat die symbolisch bedoelt zijn? En niet naar de letter?
Willemijn |
Ja, die zijn er zeer zeker. Maar wanneer is iets symbolisch?
Zijn die rangen en standen ook niet iets symbolisch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 16:26
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ja, die zijn er zeer zeker. Maar wanneer is iets symbolisch?
Zijn die rangen en standen ook niet iets symbolisch? |
Ik denk dat daar zoveel verschillende meningen over zijn als dat er kerken zijn......
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 16:37
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik denk dat daar zoveel verschillende meningen over zijn als dat er kerken zijn......
Willemijn |
Weet je Willemijn,
Ik stel de hemel als een plek voor waar niemand meer pijn, verdriet,en honger heeft. Voor mij is het niet belangrijk of er rangen en standen zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 18:19
|
|
|
HANNAH810 schreef: | henrike, er is in de bibliotheek literatuur te vinden over engelen; ik heb me er ooit in een ver verleden eens in verdiept nl. er stond een stapel new-age lectuur, maar er stond ook een boekje tussen van een oudvader, ik dacht van Ryle.... k weet nog wel dat het byzonder leerzaam was; misschien is t een idee om in de bibliotheek eens rond te snuffelen? |
HENRIKEV355 schreef: | Bedankt voor jullie reacties!!! Ik ga jullie teksten nazoeken, en ga nog even bij de bieb langs |
Kijk wel uit met de boeken die over Engelen vind, heel veel van dit alles is New-Age en dergelijke. Lees gewoon de Bijbel, zoek onder het woord engelen en vergelijk dat met wat je in andere boeken leest.
Laat altijd het Woord van God de waarheid zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 19:01
|
|
|
De geschiedenis.
Toen Jezus begonnen is met het scheppen van het leven heeft Hij eerst de engelen geschapen. Je moet weten, dat Jezus, bij de aanvang van de schepping, gekozen heeft te leven in de vorm van een engel. Hij zag eruit als een engel, en Hij ging met de engelen om als één van hen, juist zoals Hij later onze vorm aangenomen heeft en zich vereenzelvigd heeft met de menselijke wezens om als een van de onze te zijn. (Emmanuël, God met ons) In het Oud .Testament wordt Hij de Engel des Heren genoemd en ook Michaël, de aartsengel.
De eerste engel, die Jezus geschapen heeft was zeer uitnemend wat talenten, schoonheid en glorie betreft. Zijn naam was Lucifer, wat betekent zoon van de dageraad, de eerst geborene, de eerst geschapene. Zijn naam betekent ook, lichtdrager. Hij was de eerst, de kroon van alle geschapen wezens. In Ezechiël 28 lezen wij dat hij geschapen was als een bedekkende cherubijn. Dat betekent dat Lucifer juist nevens de troon van God, stond als één van de twee engelen, die God begeleiden. Je weet dat in de ark des verbonds er twee cherubijnen waren, die de goddelijke heerlijkheid overschaduwden in het Heilige der Heiligen. Lucifer was één van deze bedekkende cherubijnen. De andere engel was de aarstengel Michaël of Jezus. Lucifer stond aan de linkerzijde terwijl Jezus aan de rechterzijde stond. De rechterzijde betekent dichtst wat betreft gezag. Lees in Hebreeën:l dat Jezus opgestegen is naar de troon van God en gezeten is aan Zijn rechter hand omdat Jezus in eer en heerlijkheid dichtst bij de Vader staat. Als de tijd vorderde werd Lucifer jaloers op Jezus. Hij had wel willen aan de rechterzijde van de troon staan. Hij wilde het gezag, de aanbidding bezitten, die toekwam aan Michaël, de aartsengel. Dénk eraan dat Michaël werkelijk God is in de vorm van een engel. Jezus was God in de vorm van een mens. Als God kan leven in de vorm van een mens, zo kan God ook leven in de vorm van een engel. In Exodus 3 less je over Mozes bij het brandend braambos. Daar zegt de engel des Heren, dat Hij God is:
2. Daar verscheen hem (aan Mozes) de Engel des Heren als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik stond in brand, maar werd niet verteerd. 3 Mozes nu dacht: Laat ik toch dat wondere verschijnsel gaan bezien, waarom de braamstruik niet verbrandt.
4. Toen de Here zag, dat hij het ging bezien, riep God hem uit de braamstruik toe: Mozes, Mozes! En hiuj antwoordde: Hier ben ik.
5. Daarop zeide Hij: Kom niet dichterbij: doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilige grond.
6. Voorts zeide Hij: Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Isaak, de God van Jakob. Toen verborg Mozes zijn gelaat, want hij vreesde God te aanschouwen. De engel zegt ook aan Abraham dat Hij God is op de berg Moria. Lucifer begeerde de aartsengel te zijn. Hij wilde anders zijn dan God bedoeld had dat hij zou zijn. De toestand, waarin Lucifer gekomen was in deze omstandigheden, die de oorsprong van de zonde is, wordt egoïsme genoemd. Lucifer wilde zijn zoals Michaël en zelfs meer. Hij werd jaloers. Hij begeerde wat toebehoorde aan Michaël.
Jesaja 14:13,14
13. En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst, ver in het noorden.
14. Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijk stellen. Lucifer wilde verheven worden. Hij wilde de volle heerlijkheid, lof en aanbidding. Hij wilde alles. Maar hij was een geschapen wezen, dat niet mag aanbeden worden. "Gij zult voor geen andere goden buigen."
Lucifer wilde een god zijn.
Juist gelijk Adam was Lucifer geschapenn met de mogelijkheid om te kiezen. Hij heeft er ook gebruik van gemaakt. Hij heeft gezondigd maar zijn zonde was totaal anders dan die van de mens. Lucifer heeft opzettelijk gezondigd, terwijl Adam geen direct order overtreden heeft. Er is een groot verschil tussen het zondigen met vastberadenheid en het zondigen in bepaalde omstandigheden.
God aanziet dit niet op dezelfde wijze. Lucifer werd ambitieus en zocht eigen glorie. Hij wilde dat de engelen hem zouden aanbidden, zoals zij Michaël aanbeden. Zijn jaloersheid leidde hem tot een toestand van perversie. Hij begon het karakter en de rechtvaardige daden van Michaël verkeerd voor te stellen. Hij ging nog verder. Hij begon de wijsheid van de Vader in twijfel te trekken, die onderhandelde met Michaël over de schepping en de lopende zaken. Hij had succes omdat hij verdachtmaking gebruikte. Hij gebruikte kwaadsprekerij en bedrog om de Vader en terzelfdertijde Michaël verkeerd voor te stellen. Indien u bepaalde nieuwsjes hoort, hoe kunt gij zeker zijn dat gij de waarheid, en alleen maar de waarheid hoort? Door zijn valse methode was hij in staat de hemel te besmetten met de kanker van de zonde.
De engelen luisterden zorgvuldig toe omdat
1. zij deze grote engel betrouwden, die naast de troon stond.
2. Zij hielden van hun bevelhebber, want Lucifer was een bevel gevende engel.
Lucifer begon naar Michaël te zien met haat en hij overtuigde zichzelf en een derde van de engelen dat hij beter geschikt was om DE Aartsengel te zijn.
Na een tijd, barstte de strijd tussen Lucifer en Michaël uit tot een oorlog.
Bedenk dat Michaël uiterlijk op een engel geleek, dat hij sprak gelijk een engel en leefde tussen de engelen als één van hen. Zijn identiteit was zo verwant dat een engel, in wiens hart de Heilige Geest niet leefde, zich ernstig de vraag kon stellen of Michaël werkelijk God was in de vorm van een engel.
Ik wil zeggen, dat de enige manier voor de engelen om te weten dat Michaël God was moest komen door de invloed van de Heilige Geest want voor een ganse tijd was het niet bekend dat Michaël werkelijk God was.
Jezus had hetzelfde probleem op de aarde. Hoevelen hebben in die tijd aangenomen, dat Jezus de Zoon van God was?
Matteus 16:13-17
13. Toen Jezus in de omgeving van Caesarea, Philippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is?
14. En zij zeiden: sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten.
15. Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?
16. Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.
17. Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.
Ik wil aantonen uit de Schriften dat de enige manier om te weten, dat Jezus de Zoon van God was op de aarde alleen voortkomt uit het gevolg van de openbaring van de Vader door de Heilige Geest.
Hetzelfde deed zich voor in de hemel.
Onthou de woorden van Lucifer toen hij Jezus bekoorde in de woestijn.
Lukas 4:3
3. De duivel zegde tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan tot deze steen, dat hij brood worde.
Was Hij werkelijk de Zoon van God? Wij nemen dat aan. Maar laten wij ons op een persoonlijk vlak plaatsen. Indien iemand, die gij kent heden op de wereld zou wandelen en hij zou zeggen, dat hij de Zoon van God is. Zou dit niet moeilijk zijn voor u om dit te geloven? Het is gemakkelijker dingen te geloven, die gij niet kunt zien.
In de tijd van Jezus hebben de meeste mensen niet geloofd dat Jezus de Zoon van God was, daarom zegt Jezus aan Petrus: Zalig gij Simon, daar dit niet geopenbaard werd door mensen maar door de Vader van de hemel.
Toen de trots steeg in het hart van Lucifer, had de Heilige Geest minder en minder invloed op het denken van Lucifer, zodat hij er toekwam te weigeren te geloven dat Michaël God was in de vorm van een engel. Jawel, Michaël was de Schepper want de engelen zagen Zijn wonderbare scheppingswerken, maar deze goddelijke macht werd verkeerd voorgesteld zijnde louter een gave, die de Vader toegekend had aan Michaël. Lucifer begeerde ook deze gave! Hij dacht dat Hij de gave van scheppen evengoed verdiende. Hij als bedekkende engel moest ook deze gave bezitten. Lucifer leidde de engelen ertoe te geloven dat Michaël gans gelijk was aan de andere engelen met uitzondering dat de Vader aan Michaël de mogelijkheid gegeven had om te scheppen
Het is mijn mening dat Lucifer en ook de andere engelen niet -ten volle de Godheid van Michaël begrepen hebben tot de Vader hen volledig daarover ingelicht heeft.
Hetzelfde doet zich voor op de Aarde. Waarom, denkt je, wordt het laatste boek van de Bijbel genoemd: "De Openbaring van Jezus?" Het is een openbaring van het feit dat Jezus ten volle God is, die dezelfde macht, dezelfde eigenschappen bezit als de Vader en de Geest, die Hem God maken. Jezus is in alle opzichten gelijk aan de Vader. Zo is de Heilige Geest gelijk aan de Vader. Want ze zijn alle drie gelijk. Zij spelen een verschillende rol. De Schepper,
Jezus leeft te midden van Zijn schepselen als één van hen om ons dichter bij God te brengen. De Heilige Geest leeft in de schepsels om ze dichter bij God te brengen en het doel van de Vader is tegenwoordig te zijn en het voorwerp te zijn van onze aanbidding. De engelen hadden moeten vertrouwen stellen in hetgeen Michaël hun zegde zoals Adam en Eva hun Schepper moesten vertrouwen. De parallel kan volkomen doorgetrokken worden. Gelijk Adam en Eva waren de engelen geschapen onder de verplichting van de wet. Zij moesten God vertrouwen zolang zij nog de dingen niet volledig begrepen hadden. De verkeerde handelwijze van Lucifer werd volledig blootgelegd voor al de engelen in de hemel. God maakte het duidelijk
1. welke de toestand was,
2. welke de opties waren,
3. welke de gevolgen zouden zijn.
Lucifer wilde zijn handelwijze niet veranderen. Hij ging door te strijden tegen Gods gouvernement tot de grens van Gods geduld bereikt was. Lucifer en zijn volgelingen werden voor de troon van God geroepen en werden klaar en duidelijk door de Vader verwittigd, dat hun kwade werken onmiddellijk moesten ophouden. Het komt erop neer dat de Vader de wet voorlegde. Maar Lucifer en zijn engelen zijn te ver gegaan. Hun wantrouwen hebben zij laten ontwikkelen tot haat tegen het gezag van God. Zij wilden zich niet onderwerpen aan de Vader. Lucifer en zijn engelen hebben het werk van de Heilige Geest in hun hart tegengewerkt. Zij hebben de onvergeeflijke zonde bedreven tegen de Heilige Geest in openlijke opstandigheid tegen Gods gezag. De Bijbel zegt dat Lucifer uit de hemel gedreven werd met de snelheid van de bliksem. Dat staat in Lucas 10:18. De Vader heeft Lucifer niet onmiddellijk vernietigd, daar de verrijkende natuur van de zonde niet onmiddellijk begrepen werd door de overblijvende 2/3 van de engelen. Het universum kende geen zonde vooraf. Door Lucifer te laten leven kon de natuur van de zonde gezien worden en het karakter en het gouvernement van God kon geopenbaard worden voor wat het eigenlijk is. Met als achtergrond het nooit eindigende leven, zijn de volgende drie punten van belang.
1. Twee derden van de engelen die getrouw gebleven zijn aan God hebben dit verwezenlijkt door geloof. Dit betekent dat zij gekozen hebben te geloven dat God rechtvaardig was zelfs al bleven vragen over aangaande de rechtschapenheid van God en zijn geheimzinnige manier van handelen.
2. Door Lucifer verder te laten leven kon het universum de kankerachtige natuur van de zonde aanschouwen. Dit zou ook een contrast teweeg brengen, waardoor alle geschapen wezens het gouvernement van Lucifer konden vergelijken met dat van God. Door Lucifer te laten leven kon God, ten koste van Zichzelf,' de uitgestrektheid van Zijn liefde voor Zijn schepselen aantonen. Hij zou bewijzen dat Hij niet manipuleert, en dat alle schepselen de mogelijkheid hebben te kiezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 19:19
|
|
|
De engelen bestonden al voor de schepping van de mens, want toen de aarde werd gegrondvest „juichten de morgensterren tezamen en jubelden al de zonen Gods". (Job 38:7). Na de zondeval zond God engelen om de boom des levens te bewaken, nog voor er één mens gestorven was. Engelen staan hoger dan de mens, want de psalmdichter zegt dat de mens een weinig minder dan de engelen is. (Psalm 8:6, Statenvert.).
De Bijbel verstrekt gegevens over het aantal, de macht en de heerlijkheid van de hemelse wezens, dan over hun rol in het godsbestuur en hun taak in het verlossingswerk. "De HERE heeft zijn troon in de hemel gevestigd, zijn koningschap heerst over alles". En de profeet zegt: „En ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon". Zij staan als wachters in de audiëntiezaal van de Koning der koningen - "krachtige helden die zijn woord volvoeren, luisterend naar de klank van zijn woord", „dienaren, die zijn wil volbrengen" (Psalm 103:19-21; Openbaring 5:11). De profeet Daniël zag „duizendmaal duizenden en tienduizend maal tienduizenden" hemelse boodschappers. De apostel Paulus sprak van „tienduizendtallen van engelen" (Daniël 7:10; Hebr. 12:22). Ze gaan uit als Gods boodschappers en „snellen heen en weer als bliksemschichten" (Ezechiël 1:14), zó verblindend is hun heerlijkheid en zó snel is hun vlucht. De engel die aan het graf van Christus verscheen, had „een uiterlijk als een bliksem en zijn kleding (was) wit als sneeuw" en „de bewakers werden door vrees voor hem bevangen en zij werden als doden" (Matteüs 28:3,4). Toen Sanherib, de hoogmoedige koning van Assur, God aanklaagde en Hem lasterde, en Israël met verwoesting bedreigde, gebeurde het dat „in die nacht de Engel des HEREN uitging en in het leger van Assur honderdvijfentachtigduizend man sloeg". Een engel verdelgde „alle krijgshelden, vorsten en oversten in de legerplaats van de koning van Assur, zodat hij met beschaamd gelaat naar zijn land terugkeerde" (2 Koningen 19:35; 2 Kronieken 32:21).
Engelen worden uitgezonden om genadeboodschappen naar Gods kinderen te brengen. Ze gingen naar Abraham met beloften van zegen, naar de poorten van Sodom om de rechtvaardige Lot te redden van de verwoesting door het vuur, naar Elia toen hij op punt stond van honger en uitputting om te komen in de woestijn, naar Elisa, met vurige wagens en paarden, die het stadje omsingelden waar hij door zijn vijanden was ingesloten, naar Daniël toen hij goddelijke wijsheid zocht aan het hof van een heidens koning, of toen hij in de leeuwenkuil werd gegooid, aan Petrus, die ter dood was veroordeeld in de kerker van Herodes, naar de gevangenen te Filippi, naar Paulus en zijn reisgenoten toen het 's nachts stormde op zee, naar Cornelius om zijn hart te openen zodat hij het evangelie kon ontvangen, naar Petrus om hem met de reddingsboodschap te sturen naar deze heidense officier: zo hebben heilige engelen door de eeuwen heen Gods volk gediend.
Elke volgeling van Christus krijgt een beschermengel toegewezen. Deze hemelse bewakers beschermen de rechtvaardigen tegen de Boze. Dit heeft Satan zelf erkend toen hij zei: „Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij zelf niet hem en zijn huis en al wat hij bezit aan alle kanten beschut?" (Job 1:9,10). De psalmdichter vertelt je hoe God zijn volk beschermt: „De Engel des HEREN legert Zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen" (Psalm 34:8). Jezus zei over de mensen die in Hem geloven: „Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is" (Matteüs 18:10). De engelen die zijn aangesteld om Gods kinderen te dienen, hebben altijd toegang tot Gods tegenwoordigheid.
Gods volk, dat is blootgesteld aan de misleidende macht en de nooit aflatende boosaardigheid van de vorst der duisternis en altijd moet strijden tegen de machten van het kwaad, is verzekerd van de permanente bescherming van hemelse engelen. Deze verzekering is hun om duidelijke redenen gegeven: God heeft zijn kinderen de belofte van genade en bescherming gegeven, omdat ze zullen worden geconfronteerd met duivelse machten die talrijk, vastberaden en onvermoeibaar zijn en over wier boosaardigheid en macht niemand onwetend of onbezorgd kan zijn zonder zichzelf ernstig in gevaar te brengen.
De boze geesten, die in den beginne als zondeloze wezens werden geschapen, waren in karakter, macht en heerlijkheid gelijk aan de heilige wezens die nu Gods boodschappers zijn. Maar ze zijn door de zonde gevallen en hebben een verbond gesloten om God te onteren en de mens te vernietigen. Zij stonden aan de kant van Satan in zijn opstand, werden met hem uit de hemel verbannen en hebben in de loop der eeuwen met hem samengewerkt in zijn strijd tegen Gods gezag. In de Bijbel lees je meer over hun verbond en hun bestuur, over de verschillende rangen, over hun intelligentie en sluwheid en over hun boosaardige plannen tegen de vrede en het geluk van de mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 19:22
|
|
|
MAR907 schreef: | De geschiedenis.
Toen Jezus begonnen is ......... In het Oud .Testament wordt Hij de Engel des Heren genoemd en ook Michaël, de aartsengel. |
Vind dit een beetje vaag worden, volgens mij klopt dit niet
De engel Michael wordt vaak gewoon bij naam en toenaam genoemd. Te stellen dat Hij dezelfde is als Jezus. Jezus zelf heeft nooit dit in zijn mond genomen. Ook in het verdere NT staat hier niets over
Lees Daniel 10 eens: 4 Op de vierentwintigste dag van de eerste maand, toen ik mij aan de oever van de grote rivier de Tigris bevond, 5 sloeg ik mijn ogen op en zag een man, gekleed in linnen, met om zijn lendenen een gordel gemaakt van goud uit Ufaz. 6 Zijn lichaam was als turkoois, zijn gezicht leek een bliksem en zijn ogen waren als fakkels van vuur. Zijn armen en voeten glansden als gepolijst koper en zijn stemgeluid leek door een mensenmenigte te worden voortgebracht. 7 Alleen ik, Daniël, zag de verschijning. De mannen in mijn gezelschap zagen de verschijning niet, maar werden wel bevangen door een grote angst, zodat zij wegvluchtten en zich verborgen 8 en ik alleen overbleef. Toen ik die indrukwekkende verschijning zag, verloor ik al mijn kracht; ik werd lijkbleek en was niet in staat nog iets te doen. 9 Ik hoorde zijn stem, maar zodra ik die hoorde verloor ik het bewustzijn en viel voorover op de grond. 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’ Nadat hij dit gezegd had, stond ik bevend op. 12 Toen zei hij: ‘Wees niet bang, Daniël, want vanaf de eerste dag dat je inzicht probeerde te verkrijgen door in deemoed te buigen voor je God, is je gebed verhoord, en daarom ben ik gekomen. 13 Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond. 14 Ik ben gekomen om je inzicht te geven in wat er aan het einde van de tijd met je volk zal gebeuren; want dit is opnieuw een visioen dat over de toekomst gaat.’
en dan Openbaring 1 10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin 11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’ 12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.
Dan lees je dus dat de persoon van Daniel, dezelfde is als de persoon van Openbaring. De persoon van Daniel, wie dus Jezus zelf is, spreekt daar over Michael, als zijnde één van de......
Laatst aangepast door
|
JONATHAN890
|
op maandag 19 april 2010, 19:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 20:42
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Vind dit een beetje vaag worden, volgens mij klopt dit niet
De engel Michael wordt vaak gewoon bij naam en toenaam genoemd. Te stellen dat Hij dezelfde is als Jezus. Jezus zelf heeft nooit dit in zijn mond genomen. Ook in het verdere NT staat hier niets over
Lees Daniel 10 eens: 4 Op de vierentwintigste dag van de eerste maand, toen ik mij aan de oever van de grote rivier de Tigris bevond, 5 sloeg ik mijn ogen op en zag een man, gekleed in linnen, met om zijn lendenen een gordel gemaakt van goud uit Ufaz. 6 Zijn lichaam was als turkoois, zijn gezicht leek een bliksem en zijn ogen waren als fakkels van vuur. Zijn armen en voeten glansden als gepolijst koper en zijn stemgeluid leek door een mensenmenigte te worden voortgebracht. 7 Alleen ik, Daniël, zag de verschijning. De mannen in mijn gezelschap zagen de verschijning niet, maar werden wel bevangen door een grote angst, zodat zij wegvluchtten en zich verborgen 8 en ik alleen overbleef. Toen ik die indrukwekkende verschijning zag, verloor ik al mijn kracht; ik werd lijkbleek en was niet in staat nog iets te doen. 9 Ik hoorde zijn stem, maar zodra ik die hoorde verloor ik het bewustzijn en viel voorover op de grond. 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’ Nadat hij dit gezegd had, stond ik bevend op. 12 Toen zei hij: ‘Wees niet bang, Daniël, want vanaf de eerste dag dat je inzicht probeerde te verkrijgen door in deemoed te buigen voor je God, is je gebed verhoord, en daarom ben ik gekomen. 13 Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond. 14 Ik ben gekomen om je inzicht te geven in wat er aan het einde van de tijd met je volk zal gebeuren; want dit is opnieuw een visioen dat over de toekomst gaat.’
en dan Openbaring 1 10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin 11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’ 12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.
Dan lees je dus dat de persoon van Daniel, dezelfde is als de persoon van Openbaring. De persoon van Daniel, wie dus Jezus zelf is, spreekt daar over Michael, als zijnde één van de...... |
Lees deze tekst eens goed: 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’
dit was een engel een boodschapper die gestuurd is. Die zegt:
Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond.
De veschijning van Daniël was Michaël, welke in de NT de Here Jezus zou zijn. Waarom omdat in de O.T. Zijn naam nog niet gegeven was door God onder de Hemelen. Pas toen er een engel bij Maria kwam en tegen haar heeft gezegd hoe haar kind zou gaan heten.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 19 april 2010, 20:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 22:56
|
|
|
MAR907 schreef: | Lees deze tekst eens goed: 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’
Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond.
De veschijning van Daniël was Michaël, welke in de NT de Here Jezus zou zijn. Waarom omdat in de O.T. Zijn naam nog niet gegeven was door God onder de Hemelen. Pas toen er een engel bij Maria kwam en tegen haar heeft gezegd hoe haar kind zou gaan heten. |
Lees de tot in detail overeenkomst, hoe Daniel en Johannes het over dezelfde persoon hebben. Daniel geeft Hem geen naam, Johannes wist wie het was, namelijk Jezus zelf.
Daniel hoort dan van Hem dat hij opgehouden was, in een geestelijke strijd met de vorst van het Perzische rijk. Het gaat hier over een geestelijke strijd, een strijd tussen engelen en demonen, waarbij de hulp van de engel Michaël nodig was, om die strijd te beslechten, waardoor De Persoon, dus eindelijk vrij was, om naar Daniel te komen. Het gaat dus om 2 personen, een die bij Daniel kwam én Michaël. En niet om dezelfde.
Lees ook in dit verband Dan. 10:21 of Daniel 12: 1 icm Openbenbaring 12:7 en ook Judas 1:9
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 07:53
|
|
|
dezelfde situatie kom je ook tegen bij abraham, wanneer hij bezoek krijgt, vlak voordat sodom en gomorra worden verwoest. ook daar verschijnt de Heere Jezus als engel.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 16:51
|
|
|
Ik geloof er niet in dat Jezus in het oude testament als engel verscheen aan diverse mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 16:57
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik geloof er niet in dat Jezus in het oude testament als engel verscheen aan diverse mensen. | Dat geloof ik ook niet zo erg want anders had Jezus niet als Kind op aarde geboren hoeven te worden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 17:24
|
|
|
HANNAH810 schreef: | dezelfde situatie kom je ook tegen bij abraham, wanneer hij bezoek krijgt, vlak voordat sodom en gomorra worden verwoest. ook daar verschijnt de Heere Jezus als engel..... |
Sodom en Gomorra 18 1 De HEER verscheen opnieuw aan Abraham, bij de eiken van Mamre. Op het heetst van de dag zat Abraham in de ingang van zijn tent. 2 Toen hij opkeek, zag hij even verderop plotseling drie mannen staan. Onmiddellijk snelde hij de tent uit, naar hen toe. Hij boog diep 3 en zei: ‘Heer, wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. 4 Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk. 5 Ik zal u ook iets te eten brengen, zodat u weer op krachten kunt komen voordat u verdergaat. Daarvoor bent u immers bij uw dienaar langsgekomen?’ Zij antwoordden: ‘Wij nemen uw uitnodiging graag aan.’ 6 Abraham haastte zich naar de tent, naar Sara. ‘Vlug,’ zei hij, ‘drie schepel fijn meel! Maak deeg en bak brood.’ 7 Daarna snelde hij naar de kudde, zocht een mooi kalf uit dat er mals uitzag, en gaf dat aan een knecht, die het onmiddellijk klaarmaakte. 8 Hij haalde boter en melk, nam het gebraden kalf en zette alles aan zijn gasten voor. Terwijl zij aten, bleef hij bij hen staan onder de boom. 9 ‘Waar is Sara, uw vrouw?’ vroegen zij hem. ‘Daar, in de tent,’ antwoordde hij. 10 Toen zei een van hen: ‘Ik kom over precies een jaar bij u terug en dan zal uw vrouw Sara een zoon hebben.’ Sara, die in de ingang van de tent stond, achter de man, hoorde dat. 11 Nu waren Abraham en zij op hoge leeftijd gekomen en de jaren dat een vrouw vruchtbaar is, lagen al ver achter haar. 12 Daarom lachte ze in zichzelf. Zou de liefde voor mij dan nog weggelegd zijn? dacht ze. Ik ben immers verwelkt, en ook mijn man is al oud. 13 Toen vroeg de HEER aan Abraham: ‘Waarom lacht Sara, waarom vraagt ze zich af of ze op haar leeftijd nog wel een kind ter wereld kan brengen? 14 Is ook maar iets voor de HEER onmogelijk? Op de vastgestelde tijd, over precies een jaar, kom ik bij je terug en dan heeft Sara een zoon.’ 15 Geschrokken ontkende Sara: ‘Ik heb niet gelachen.’ Maar hij zei: ‘Ja, je hebt wel gelachen.’
16 Toen de mannen weer verdergingen, lieten ze hun blik op Sodom rusten. Abraham liep met hen mee om hun uitgeleide te doen. 17 De HEER dacht: Waarom zou ik voor Abraham geheimhouden wat ik van plan ben? 18 Uit Abraham zal immers een groot en machtig volk voortkomen, en alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als hij. 19 Want ik heb hem uitgekozen, hij moet zijn zonen en zijn verdere nakomelingen voorhouden de weg te volgen die ik wijs, door rechtvaardig en goed te handelen. Alleen dan zal ik verwezenlijken wat ik Abraham heb toegezegd. 20 Daarom zei de HEER: ‘Er zijn ernstige beschuldigingen geuit tegen Sodom en Gomorra, hun zonden zijn ongehoord groot. 21 Ik zal ernaartoe gaan om te zien of de klachten die ik over hen heb gehoord gegrond zijn en zij verwoesting over zich hebben afgeroepen. Dat wil ik weten.’ 22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan. 23 Abraham ging dichter naar hem toe en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de onschuldigen het leven benemen? 24 Misschien dat er in die stad vijftig onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken en niet de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig onschuldige inwoners? 25 Zoiets kunt u toch niet doen, hen samen met de schuldigen laten omkomen! Dan zouden schuldigen en onschuldigen over één kam worden geschoren. Dat kunt u toch niet doen! Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?’ 26 De HEER antwoordde: ‘Als ik in Sodom vijftig onschuldigen aantref, zal ik omwille van hen de hele stad vergeving schenken.’ 27 Hierop zei Abraham: ‘Nu ik eenmaal zo vrij ben geweest de Heer aan te spreken, hoewel ik niets dan stof ben: 28 stel dat er aan die vijftig onschuldigen vijf ontbreken, zou u dan toch vanwege die vijf de hele stad verwoesten?’ ‘Nee,’ antwoordde hij, ‘ik zal haar niet verwoesten als ik er vijfenveertig aantref.’ 29 Opnieuw sprak Abraham hem aan: ‘Stel dat het er maar veertig zijn.’ ‘Dan zal ik het niet doen omwille van die veertig.’ 30 Toen zei hij: ‘Ik hoop dat u niet kwaad wordt, Heer, wanneer ik het waag door te gaan: stel dat het er maar dertig zijn.’ ‘Ik zal het niet doen als ik er dertig aantref.’ 31 Hierop zei hij: ‘Ik ben zo vrij de Heer opnieuw aan te spreken: stel dat het er maar twintig zijn.’ ‘Dan zal ik de stad niet verwoesten omwille van die twintig.’ 32 Abraham zei: ‘Ik hoop dat u niet kwaad wordt, Heer, wanneer ik het nog één keer waag iets te zeggen: stel dat het er maar tien zijn.’ ‘Dan zal ik haar niet verwoesten omwille van die tien.’ 33 Zodra de HEER zijn gesprek met Abraham had beëindigd, ging hij weg. En Abraham keerde terug naar de plaats waar hij woonde.
De Nieuwe Bijbelvertaling © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 17:27
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Dat geloof ik ook niet zo erg want anders had Jezus niet als Kind op aarde geboren hoeven te worden |
Het zou dan gaan lijken op reincarnatie, of iets dergelijks.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 17:39
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Dat geloof ik ook niet zo erg want anders had Jezus niet als Kind op aarde geboren hoeven te worden |
Dat heeft m.i. niets met elkaar te maken Daniel....
De Heer MOEST hier op aarde IN HET VLEES GEBOREN WORDEN, om HET VLEES JUIST TE VEROORDELEN, en daardoor de mens dus te verlossen van HUN ZONDEN.........hun vleselijke natuur, die in adam gevallen was.
Hij werd daardoor de levendmakende GEEST, die in het vlees gekomen is aan dat van de mens gelijk......anders had Jezus nooit voor ONZE ZONDEN kunnen sterven.......
Engelen zouden nooit dat offer hebben kunnen brengen en Jezus als engel dus ook niet MAAR WEL ALS GOD, GEBOREN IN HET VLEES AAN DAT VAN DE MENS GELIJK. Daar gaat het juist om!!!!!
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op dinsdag 20 april 2010, 17:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 19:06
|
|
|
Het eerder verschijnen als engel staat in mijn ogen los van Zijn geboorte als mensenkind. Als Engel des Heren kon Hij al verschijnen (al is dus niet 100% zekerheid te geven of Hij dit is), zonder dat daarmee zijn latere vleeswording teniet gedaan zou zijn. Immers als engel kon Hij niet doen wat Hij als mens wel heeft kunnen doen. Solafide heeft hier ook al een en ander over uiteengezet. Jezus' menswording was nodig voor de verlossing van de schepping! Als engelenverschijning heeft Hij hier mogelijk al een voorproefje van laten zien...
Maar of het Jezus was...da's niet zeker...maar ook niet echt van belang.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 20 april 2010, 19:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 april 2010, 20:16
|
|
|
MAR907 schreef: | Lees deze tekst eens goed: 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’
De veschijning van Daniël was Michaël, welke in de NT de Here Jezus zou zijn. Waarom omdat in de O.T. Zijn naam nog niet gegeven was door God onder de Hemelen. Pas toen er een engel bij Maria kwam en tegen haar heeft gezegd hoe haar kind zou gaan heten. | Nee, Mar. Dit klopt niet. Deze engel was Michaël. Men zegt wel dat de Engel des Heren Jezus was. Maar dit was een gewone engel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nee, Mar. Dit klopt niet. Deze engel was Michaël. Men zegt wel dat de Engel des Heren Jezus was. Maar dit was een gewone engel. |
De woorden van de engel -. "Ik ben Gabriël die voor Gods aangezicht sta", (Luk.1:19) tonen aan dat hij in de hemelse hoven een zeer eervolle positie bekleedt. Toen hij met een boodschap naar Daniel kwam, zei hij : "Niet één staat mij vastberaden tegen hen terzijde, behalve uw vorst Michael (Christus)". (Dan.10:21) De Here Jezus spreekt over Gabriël in de Openbaring, wanneer Hij zegt : "Welke Hij door de zending van Zijn engel aan Zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven". (Openb.1:1) En aan Johannes verklaarde de engel : "Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen de profeten".(Openb.22:9) Dat de engel die in eer na de Zoon van God komt, degene is die werd uitgekozen om Gods plannen aan de zondige mensen te openbaren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 21 april 2010, 23:22
|
|
|
MAR907 schreef: | De woorden van de engel -. "Ik ben Gabriël die voor Gods aangezicht sta", (Luk.1:19) tonen aan dat hij in de hemelse hoven een zeer eervolle positie bekleedt. Toen hij met een boodschap naar Daniel kwam, zei hij : "Niet één staat mij vastberaden tegen hen terzijde, behalve uw vorst Michael (Christus)". (Dan.10:21) De Here Jezus spreekt over Gabriël in de Openbaring, wanneer Hij zegt : "Welke Hij door de zending van Zijn engel aan Zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven". (Openb.1:1) En aan Johannes verklaarde de engel : "Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen de profeten".(Openb.22:9) Dat de engel die in eer na de Zoon van God komt, degene is die werd uitgekozen om Gods plannen aan de zondige mensen te openbaren. |
Nergens staat een naam van de engel in t boek Openbaring, t is een invulling die jij er aan geeft.
Nergens staat dat de persoon in Daniel een engel was, misschien dat Hij wel een engel was. Maar ik lees niet anders dan dat Hij Jezus is die daar verschijnt. Openbaring 1 laat een persoon zien die (beschreven door Johannes) een identieke gelijkenis heeft als hoe het in Daniel staat. Daarom meen ik stellig te geloven dat het dezelfde persoon is. De alfa en omega, zoals Hij zich ook noemt in Openbaring, namelijk Jezus zelf
Net andersom dan dat jij doet, maar mijn inziens door engelen met namen te benoemen, die helemaal niet met naam vermeld staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEVIGVR976
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 23:37
|
|
|
ik heb de reacties van marc gelezen goede theorie kan kloppen. Maar mijn volgende vragen zijn dan als volgt: Is jezus deel van de 3 ene god? Is jezus werkelijk geboren door maagdelijke geboorte? Maakt het uit of we in een 3 ene god geloven of is dit een katholieke dwaasheid? Als drie eenheid klopt in welk opzicht dan? ( als karaktereigenschappen van god of als indivduele personen als god? )
Zijn zowat vragen waarmee ik zit aangezien je in dit stuk erover praat lijkt het me gepast het te stellen.
Dit is trouwens een mooie voorstelling van hoe het zou kunnen zijn wat we niet kunnen zien. Als ik vragen mag tot welke groep gelovigen behoort deze theorie? (lijkt in mijn ogen mix tussen protestantisme en katholiek geloof)
Daarbij nog eens de vraag: hoe zie je de invulling van gods woord ,en de profetien in de toekomst hier op aarde?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 24 april 2010, 01:38
|
|
|
LEVIGVR976 schreef: | ik heb de reacties van marc gelezen goede theorie kan kloppen. Maar mijn volgende vragen zijn dan als volgt: Is jezus deel van de 3 ene god? Is jezus werkelijk geboren door maagdelijke geboorte? Maakt het uit of we in een 3 ene god geloven of is dit een katholieke dwaasheid? Als drie eenheid klopt in welk opzicht dan? ( als karaktereigenschappen van god of als indivduele personen als god? )
Zijn zowat vragen waarmee ik zit aangezien je in dit stuk erover praat lijkt het me gepast het te stellen.
Dit is trouwens een mooie voorstelling van hoe het zou kunnen zijn wat we niet kunnen zien. Als ik vragen mag tot welke groep gelovigen behoort deze theorie? (lijkt in mijn ogen mix tussen protestantisme en katholiek geloof)
Daarbij nog eens de vraag: hoe zie je de invulling van gods woord ,en de profetien in de toekomst hier op aarde? |
je eerste vraag, is al een vraag die eigenlijk niet kan bestaan als vraag zijnde. Is Jezus deel van de drie-eenheid. Als Jezus het niet is, is er ook geen drie-eenheid. Dus de vraag gaat dan over of Jezus wel God is? Of de vraag moet zijn : Zijn God en Jezus en de Heilige Geest verschillende fysieke personen?
Voor mij is er maar Eén God, Jezus is voor mij God die mens werd, hier dus eigenlijk incognito God kwam zijn. Moet je Jezus als geheel afzonderlijk iemand zien? Nee, God, Jezus en God's Geest zijn Eén. 1. God als Heilige, die niet door mensen aanschouwd kon worden, JHWH, 2. God als Jezus, die sprak, niemand heeft ooit God gezien, maar wie mij gezien heeft, heeft God gezien en 3. God's Geest- de kracht van God, waardoor wij de wereld in kunnen gaan en van God en zijn verlossing door Jezus kunnen getuigen.
Vraag 2, Jezus maagdelijke geboorte. Waarom wil je dit niet geloven?? Kan ik dit bewijzen? nee kan ik niet, maar ook ga ik dat niet anders doen, dan te zeggen, dat t zo in de Bijbel staat. punt
Andere vraag al beantwoord hierboven. Maar als t niet duidelijk is, vraag maar gerust verder.
En de theorie waar je naar vraagt? ik neem aan de theorie van Mar, maar die is volgens mij niet kloppend, lees dan ook die uitleg
Toekomst hier op aarde? Jezus is de toekomst !! Jezus is de weg. Verder heeft deze aarde geen toekomst.
'' want zie Ik maak alle dingen nieuw'' sprak Jezus, over de nieuwe hemel en nieuwe aarde en het hemelse Jerusalem.
En de tijd daartussen?..... In Jezus hebben we toekomst, daarbuiten is de toekomst soms leuk, soms minder leuk (net zoals ik het leven soms ervaar) maar uiteindelijk is er geen toekomst. Met Jezus is er perspectief, leven, toekomst.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|