Auteur |
Bericht |
|
ALFAROMEO918
|
Berichten: 134
|
Geplaatst: zondag 14 maart 2010, 16:13
|
|
|
Ooit bereed ik een Dikke Scania,die 140 km per uur ging. Nooit bekeurd. De trucks werden begrensd,met 84 km. De bekeuringen hopen zich nu op nu,in 60 km gebieden,en 80 km gebieden. De remweg van een truck,is nu veel korter als een personenwagen,met desnoods 50 ton. Ik word nu ergens bestolen,door justitie.
Mijn ervaring is net zo groot,als een politicus,in besturen. Ik kan het best missen,die bekeuringen,maar een gevaar in de truck ben ik belist niet,met 4 km te hard rijden. Beetje macho in een truck,op oudere leeftijd,houd mij ook jong.
Ik sta veel op de Foto dus,als wegmisbruiker,maar de computter,geeft tijd en aankomst aan,nu,en overtreden tijden zijn gewoon onbetaald,door de werkgever. Van een werkgever heb ik nog nooit gestolen,en justitie steelt wel van mij,in mijn salaris,als wegmisbruiker. Bij de tacho,kan ik een maandsalaris verliezen,terwijl de werkgever,mij opdracht geeft,dat tijd geld is,en een tweede rit moet doen.
Mannen en Dames,word nooit geen Trucker,je word bestolen door de Justitie.
Loof den Heere.
Maar geen Politiek. Liefs.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: zondag 14 maart 2010, 21:14
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Ooit bereed ik een Dikke Scania,die 140 km per uur ging. Nooit bekeurd. De trucks werden begrensd,met 84 km. De bekeuringen hopen zich nu op nu,in 60 km gebieden,en 80 km gebieden. De remweg van een truck,is nu veel korter als een personenwagen,met desnoods 50 ton. Ik word nu ergens bestolen,door justitie.
Mijn ervaring is net zo groot,als een politicus,in besturen. Ik kan het best missen,die bekeuringen,maar een gevaar in de truck ben ik belist niet,met 4 km te hard rijden. Beetje macho in een truck,op oudere leeftijd,houd mij ook jong.
Ik sta veel op de Foto dus,als wegmisbruiker,maar de computter,geeft tijd en aankomst aan,nu,en overtreden tijden zijn gewoon onbetaald,door de werkgever. Van een werkgever heb ik nog nooit gestolen,en justitie steelt wel van mij,in mijn salaris,als wegmisbruiker. Bij de tacho,kan ik een maandsalaris verliezen,terwijl de werkgever,mij opdracht geeft,dat tijd geld is,en een tweede rit moet doen.
Mannen en Dames,word nooit geen Trucker,je word bestolen door de Justitie.
Loof den Heere.
Maar geen Politiek. Liefs. |
Zucht.... je kunt toch wel je rechtervoet in bedwang houden....
Op tijd rijden, lukt in Nederland sowieso niet. Dat zouden jouw baas en zijn opdrachtgevers zo langzamerhand toch wel moeten beseffen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
Berichten: 410
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 00:00
|
|
|
IMRE695 schreef: | Zucht.... je kunt toch wel je rechtervoet in bedwang houden....
Op tijd rijden, lukt in Nederland sowieso niet. Dat zouden jouw baas en zijn opdrachtgevers zo langzamerhand toch wel moeten beseffen. |
Nu snap ik dat er vaak ongelukken gebeuren met het vrachtverkeer als de bazen het zo doen.
Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
Berichten: 674
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 00:03
|
|
|
JILL658 schreef: | Nu snap ik dat er vaak ongelukken gebeuren met het vrachtverkeer als de bazen het zo doen.
Jill |
Ja....die bazen, die kunnen er wat van.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VINCENT394
|
Berichten: 49
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 15:50
|
|
|
Zo-ie-zo ben ik de bonnetjesdrang van de nederlandse politie ook wel een beetje zat. Omdat ik nogal veel op de weg ben, heb ik ook mijn deel aan snelheidsbelastingen moeten betalen.
en altijd voor kleine overtredingen, 5 tot 10 km te hard, het voelt vrij onrechtvaardig. Zeker als je hoort hoe politie en justitie omgaat met echte criminelen, voelt de bijdrage die je moet doen als je iets te hard gaat, extra zuur.
Maar goed, aan de andere kant, is het een deel van in Nederland leven. Met de super-gereguleerde samenleving die wij hebben, wordt iedere misstap onmiddelijk bestraft met een aanslag op je bankrekening.
Daarom ben ik ook enorm tegen de kilometerbeprijzing, nog even en ze gaan hem gebruiken om je snelheid overal in de gaten te houden.....
Kijk, als je veel te hard rijdt, vind ik het logisch als de politie even verhaal komt halen. Maar het nu krampachtig op de kilometerteller moeten kijken omdat je anders misschien weer iets te hard gaat, komt volgens mij de verkeersveiligheid ook niet ten goede.
Vincent
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 16:47
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Zo-ie-zo ben ik de bonnetjesdrang van de nederlandse politie ook wel een beetje zat. Omdat ik nogal veel op de weg ben, heb ik ook mijn deel aan snelheidsbelastingen moeten betalen.
en altijd voor kleine overtredingen, 5 tot 10 km te hard, het voelt vrij onrechtvaardig. Zeker als je hoort hoe politie en justitie omgaat met echte criminelen, voelt de bijdrage die je moet doen als je iets te hard gaat, extra zuur.
Maar goed, aan de andere kant, is het een deel van in Nederland leven. Met de super-gereguleerde samenleving die wij hebben, wordt iedere misstap onmiddelijk bestraft met een aanslag op je bankrekening.
Daarom ben ik ook enorm tegen de kilometerbeprijzing, nog even en ze gaan hem gebruiken om je snelheid overal in de gaten te houden.....
Kijk, als je veel te hard rijdt, vind ik het logisch als de politie even verhaal komt halen. Maar het nu krampachtig op de kilometerteller moeten kijken omdat je anders misschien weer iets te hard gaat, komt volgens mij de verkeersveiligheid ook niet ten goede.
Vincent |
Zucht.... weer iemand die moeite heeft z'n rechtervoet te beheersen. Als je 5 of 10 km te hard rijdt, kun je toch ook aanleren 5 of 10 km onder de maximum snelheid te gaan rijden. Dat is toch geen grote kunst??
Maar ja, in Nederland geldt voor de meeste chauffeurs: de maximumsnelheid is eigenlijk de minimumsnelheid en het is een sport om harder te rijden en niet gepakt te worden.
Enfin, het prijsmechanisme werkt hier nog niet goed genoeg. Misschien de Finse methode: verkeersboetes in verhouding tot het inkomen...
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op maandag 15 maart 2010, 16:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
Berichten: 410
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 16:57
|
|
|
IMRE695 schreef: | Zucht.... weer iemand die moeite heeft z'n rechtervoet te beheersen. Als je 5 of 10 km te hard rijdt, kun je toch ook aanleren 5 of 10 km onder de maximum snelheid te gaan rijden. Dat is toch geen grote kunst??
Maar ja, in Nederland geldt voor de meeste chauffeurs: de maximumsnelheid is eigenlijk de minimumsnelheid en het is een sport om harder te rijden en niet gepakt te worden.
Enfin, het prijsmechanisme werkt hier nog niet goed genoeg. Misschien de Finse methode: verkeersboetes in verhouding tot het inkomen...
|
Dat zou mij goed van pas komen, Imre
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 17:58
|
|
|
JILL658 schreef: | Dat zou mij goed van pas komen, Imre |
Mij ook! Dan kreeg ik nog geld toe van de politie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
Berichten: 410
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 00:45
|
|
|
IMRE695 schreef: | Mij ook! Dan kreeg ik nog geld toe van de politie. |
Dan maar veel overtredingen.......boetes wordt je slapend rijk............ Imre
Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
Berichten: 1181
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 13:59
|
|
|
oooww was ik maar rijk...ik zou me nooit meer aan de snelheid houden en iedere boete klakkeloos betalen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
Berichten: 106
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 19:06
|
|
|
Zoals het er momenteel aan toe gaat in ons land, zou het me niet verbazen als de controle alleen maar meer gaat toenemen. Elke wet wordt waardeloos als je hem soepel gaat toepassen..."Er staat weliswaar maximaal 80km/u, maar goed, u reed 89, dus prima, rijdt u gerust verder! Maar niet meer doen he!?" Welke reden zou de bestuurder hebben om niet gewoon 89 verder te rijden? De roep om steeds hogere straffen zal blijven, net zo lang totdat iedereen zich aan de wet houdt. 1 km te hard? €1000 boete! Wet is wet. En voor de rijken onder ons... misschien moeten we nog wel verder gaan... Niet de overtreder betaald, maar een willekeurige andere onschuldige. Eens kijken wie het dan nog over zn hard krijgt om te hard te rijden?! Voor de overheid maakt het niks uit wie het geld overmaakt, komt toch op een grote hoop. Maar of de bestuurder dat voor zichzelf weet recht te praten? Volgens mij komt het dan hierop neer: Opgelegde wetten worden altijd overtreden... maar hoe krijgen we die spreekwoordelijke "max 80km/u" in ons hart geschreven?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 19:26
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Zoals het er momenteel aan toe gaat in ons land, zou het me niet verbazen als de controle alleen maar meer gaat toenemen. Elke wet wordt waardeloos als je hem soepel gaat toepassen..."Er staat weliswaar maximaal 80km/u, maar goed, u reed 89, dus prima, rijdt u gerust verder! Maar niet meer doen he!?" Welke reden zou de bestuurder hebben om niet gewoon 89 verder te rijden? De roep om steeds hogere straffen zal blijven, net zo lang totdat iedereen zich aan de wet houdt. 1 km te hard? €1000 boete! Wet is wet. En voor de rijken onder ons... misschien moeten we nog wel verder gaan... Niet de overtreder betaald, maar een willekeurige andere onschuldige. Eens kijken wie het dan nog over zn hard krijgt om te hard te rijden?! Voor de overheid maakt het niks uit wie het geld overmaakt, komt toch op een grote hoop. Maar of de bestuurder dat voor zichzelf weet recht te praten? Volgens mij komt het dan hierop neer: Opgelegde wetten worden altijd overtreden... maar hoe krijgen we die spreekwoordelijke "max 80km/u" in ons hart geschreven? |
A highway patroll die de wind er onder heeft (grote mond: you are under arrest!). Boetes die torenhoog zijn. Inleveren van auto en rijbewijs bij 25 km of sneller. Mensen met haast dirigeren naar een garage voor een keuring van hun auto en die ook laten betalen. En verbeterde rij-opleiding waarbij geleerd wordt dat wellevendheid in het verkeer belangrijker is dan egoïsme. En notoire hardrijders mogen het 1e jaar alleen nog maar in een 45 km autootje rijden en iedere andere auto waar ze achter het stuur kruipen, wordt meteen geconfisqueerd. Elektronische controlemiddelen inzetten en voor veelplegers, een pakkans van 100%. Wie het dan nog niet snapt, is dom.
En wie dit niet leuk vind, verhuist maar naar Duitsland of Rusland.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 19:35
|
|
|
IMRE695 schreef: | A highway patroll die de wind er onder heeft (grote mond: you are under arrest!). Boetes die torenhoog zijn. Inleveren van auto en rijbewijs bij 25 km of sneller. Mensen met haast dirigeren naar een garage voor een keuring van hun auto en die ook laten betalen. En verbeterde rij-opleiding waarbij geleerd wordt dat wellevendheid in het verkeer belangrijker is dan egoïsme. En notoire hardrijders mogen het 1e jaar alleen nog maar in een 45 km autootje rijden en iedere andere auto waar ze achter het stuur kruipen, wordt meteen geconfisqueerd. Elektronische controlemiddelen inzetten en voor veelplegers, een pakkans van 100%. Wie het dan nog niet snapt, is dom.
En wie dit niet leuk vind, verhuist maar naar Duitsland of Rusland. |
Sahara mischien ook een idee, geen verkeerslichten, je rijd nooit aan de verkeerde kant van de weg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 19:47
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Sahara mischien ook een idee, geen verkeerslichten, je rijd nooit aan de verkeerde kant van de weg. |
Kamelen die van rechts komen, hebben wel voorrang!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 20:56
|
|
|
JOLAN931 schreef: | oooww was ik maar rijk...ik zou me nooit meer aan de snelheid houden en iedere boete klakkeloos betalen |
Even serieus: hoe denk jij dan over verkeersveiligheid?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
Berichten: 106
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 21:07
|
|
|
IMRE695 schreef: | Even serieus: hoe denk jij dan over verkeersveiligheid? |
Ehm, de conclusie dat de wetten ook echt bijdragen aan verkeersveiligheid wordt hier wel heel makkelijk gemaakt. De bijbel kan wel stellen, de wet is goed en volmaakt, maar onze verkeerswetten? Tss, denken ze in andere landen (je noemde Duitsland) heel anders over. Veiligheid zit hem niet allen in de snelheid, maar de combi van weersomstandigheden, profiel, gekozen banden, auto, autoonderhoud, alertheid bestuurder, ervaring bestuurder en ga zo maar door. Ik durf wel te stellen dat menig "overtreder" veel veiliger rijd dan het spreekwoordelijk oude omaatje die "netjes" 72 rijdt waar je 80 mag...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 21:33
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Ehm, de conclusie dat de wetten ook echt bijdragen aan verkeersveiligheid wordt hier wel heel makkelijk gemaakt. De bijbel kan wel stellen, de wet is goed en volmaakt, maar onze verkeerswetten? Tss, denken ze in andere landen (je noemde Duitsland) heel anders over. Veiligheid zit hem niet allen in de snelheid, maar de combi van weersomstandigheden, profiel, gekozen banden, auto, autoonderhoud, alertheid bestuurder, ervaring bestuurder en ga zo maar door. Ik durf wel te stellen dat menig "overtreder" veel veiliger rijd dan het spreekwoordelijk oude omaatje die "netjes" 72 rijdt waar je 80 mag... |
The bottomline is dat in het verkeer de chauffeur (de menselijke factor) de zwakste schakel blijft. Auto's zijn veilig, weer kun je op anticiperen en ervaring doe je pas op na een aantal jaren (dè reden waarom zo veel jongeren in het verkeer omkomen).
Een veilige (en vaak snelle auto) geeft ook een vals gevoel van veiligheid en onkwetsbaarheid. Met alle overmoed van dien. En snelheid is wel degelijk een bepalende factor, omdat bij een hogere snelheid de remweg niet gradueel, maar exceptioneel langer wordt.
En mijn vader van 78 reageert nog net zo alert, als ik. Dus, ook leeftijd is niet altijd een factor. Wel de mate waarin je nog het lef hebt om ook op oudere leeftijd je in het verkeer te storten. En mijn vader gaat voor niemand aan de kant, als hij meent in zijn recht te staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
Berichten: 106
|
Geplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 21:59
|
|
|
IMRE695 schreef: | The bottomline is dat in het verkeer de chauffeur (de menselijke factor) de zwakste schakel blijft. Auto's zijn veilig, weer kun je op anticiperen en ervaring doe je pas op na een aantal jaren (dè reden waarom zo veel jongeren in het verkeer omkomen).
Een veilige (en vaak snelle auto) geeft ook een vals gevoel van veiligheid en onkwetsbaarheid. Met alle overmoed van dien. En snelheid is wel degelijk een bepalende factor, omdat bij een hogere snelheid de remweg niet gradueel, maar exceptioneel langer wordt.
En mijn vader van 78 reageert nog net zo alert, als ik. Dus, ook leeftijd is niet altijd een factor. Wel de mate waarin je nog het lef hebt om ook op oudere leeftijd je in het verkeer te storten. En mijn vader gaat voor niemand aan de kant, als hij meent in zijn recht te staan. |
Ik geef je geen ongelijk. We geven wat dat betreft dezelfe bottomline aan: Dat een wet niet op elk moment in elke situatie voor elk persoon veiligheid garandeert.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
Berichten: 1181
|
Geplaatst: woensdag 17 maart 2010, 00:07
|
|
|
Quote: | JOLAN931 schreef: oooww was ik maar rijk...ik zou me nooit meer aan de snelheid houden en iedere boete klakkeloos betalen
Even serieus: hoe denk jij dan over verkeersveiligheid? |
ik vind de veiligheid in het verkeer hartstikke belangrijk. wat ik dus echt bloedlink vind zijn die 75 plussers op de weg die niet weten waar het gaspedaal zit.
en ja, als ik snachts om drie uur op de snelweg zit als enige van nederland, dan erger ik me een ongeluk als ik maar honderd mag, terwijl 160 veel prettiger zou zijn.
als je allert bent, en je auto werkt naar behoren is er niks mis met lekker doorrijden naar mijn idee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: woensdag 17 maart 2010, 09:51
|
|
|
JOLAN931 schreef: | ik vind de veiligheid in het verkeer hartstikke belangrijk. wat ik dus echt bloedlink vind zijn die 75 plussers op de weg die niet weten waar het gaspedaal zit.
en ja, als ik snachts om drie uur op de snelweg zit als enige van nederland, dan erger ik me een ongeluk als ik maar honderd mag, terwijl 160 veel prettiger zou zijn.
als je alert bent, en je auto werkt naar behoren is er niks mis met lekker doorrijden naar mijn idee. |
Zou je zelf als 75-jarige of 80-jarige ook nog het gaspedaal diep durven of beter: kunnen indrukken? Of zou je dan wensen dat mensen wat meer met jouw leeftijd en mogelijkheden rekening houden. Of stop je met autorijden na je 70e verjaardag? De weg is er ook voor hen, zolang ze niet afgekeurd worden voor hun rijbewijs. Je hebt op de weg met verschillende type weggebruikers te maken, die allemaal hun eigen rijstijl hebben. Daar moet jij, als goed chauffeur, op leren te anticiperen. Wees een dame in het verkeer! De weg is niet alleen van jou! Behalve 's nachts op de snelweg dan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
Berichten: 2215
|
Geplaatst: woensdag 17 maart 2010, 10:05
|
|
|
IMRE695 schreef: | Zou je zelf als 75-jarige of 80-jarige ook nog het gaspedaal diep durven of beter: kunnen indrukken? Of zou je dan wensen dat mensen wat meer met jouw leeftijd en mogelijkheden rekening houden. Of stop je met autorijden na je 70e verjaardag? De weg is er ook voor hen, zolang ze niet afgekeurd worden voor hun rijbewijs. Je hebt op de weg met verschillende type weggebruikers te maken, die allemaal hun eigen rijstijl hebben. Daar moet jij, als goed chauffeur, op leren te anticiperen. Wees een dame in het verkeer! De weg is niet alleen van jou! Behalve 's nachts op de snelweg dan. |
Ik las het volgende op internet:
Jonge automobilisten veroorzaken volgens het ROVZ 4 tot 6 meer ongelukken dan oudere automobilisten. Het gaat dan vaak om eenzijdige ongevallen.
Daar is ook nog werk aan de winkel! Ik vind het wel goed dat het rijbewijs voor ouderen beperkt verlengd wordt, maar of dit het probleem oplost is de vraag. Het kan wel een stukje bescherming zijn, ook voor hunzelf. Een paar jaar geleden heeft een 80-plusser 4 fietsers aangereden (in het dorp, waar ik woon), waarvan er 3 overleden zijn. Het was een rustige weg, dus een drama voor alle betrokkenen. Dat is heel heftig voor de nabestaanden, maar ook voor de automobilist en zijn familie.
Het aantal ouderen in het verkeer zal alleen maar toenemen, dus ik denk dat mensen daar ook rekening mee moeten houden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: woensdag 17 maart 2010, 12:11
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Ik las het volgende op internet:
Jonge automobilisten veroorzaken volgens het ROVZ 4 tot 6 meer ongelukken dan oudere automobilisten. Het gaat dan vaak om eenzijdige ongevallen.
Daar is ook nog werk aan de winkel! Ik vind het wel goed dat het rijbewijs voor ouderen beperkt verlengd wordt, maar of dit het probleem oplost is de vraag. Het kan wel een stukje bescherming zijn, ook voor hunzelf. Een paar jaar geleden heeft een 80-plusser 4 fietsers aangereden (in het dorp, waar ik woon), waarvan er 3 overleden zijn. Het was een rustige weg, dus een drama voor alle betrokkenen. Dat is heel heftig voor de nabestaanden, maar ook voor de automobilist en zijn familie.
Het aantal ouderen in het verkeer zal alleen maar toenemen, dus ik denk dat mensen daar ook rekening mee moeten houden. |
Dat is zeker een drama!! En zulke dingen gebeuren inderdaad. Ook met ouderen met een scootermobiel. Ouderen willen ook zo lang mogelijk (auto-)mobiel blijven, alleen die verplichte herkeuring is maar eens in de 5 jaar. In de tussentijd kunnen ze dus doorrijden (of juist niet ). In ieder geval ben ik er bij mijn vader altijd alert op hoe goed hij nog rijdt. Tot nu toe reageert hij adequaat in iedere situatie, maar hij zit b.v. nooit meer op een autosnelweg. Maar als het minder zou worden, zou ik hem daar wel op wijzen.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op woensdag 17 maart 2010, 12:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
Berichten: 2215
|
Geplaatst: woensdag 17 maart 2010, 13:25
|
|
|
IMRE695 schreef: | Dat is zeker een drama!! En zulke dingen gebeuren inderdaad. Ook met ouderen met een scootermobiel. Ouderen willen ook zo lang mogelijk (auto-)mobiel blijven, alleen die verplichte herkeuring is maar eens in de 5 jaar. In de tussentijd kunnen ze dus doorrijden (of juist niet ). In ieder geval ben ik er bij mijn vader altijd alert op hoe goed hij nog rijdt. Tot nu toe reageert hij adequaat in iedere situatie, maar hij zit b.v. nooit meer op een autosnelweg. Maar als het minder zou worden, zou ik hem daar wel op wijzen. |
Dan is hij gezegend met iemand, die het beste met hem voorheeft. Ik begrijp heel goed, dat ouderen zolang mogelijk mobiel willen blijven. Je levert een stuk vrijheid en onafhankelijkheid in, als je niet meer mag rijden. Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje en loopt iedereen risico op een ongeluk, dus bewust zijn van je rijgedrag kan voor niemand - oud of jong - kwaad. En het is alleen maar goed, als mensen in je omgeving op je letten.
De politie mag van mij het rijbewijs innemen van mensen die bewust roekeloos rijden! Ook ben ik voor een verbod op alcohol, als je achter het stuur zit.
Maar wat heeft dit eigenlijk met Stelen te maken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: woensdag 17 maart 2010, 16:48
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dan is hij gezegend met iemand, die het beste met hem voorheeft. Ik begrijp heel goed, dat ouderen zolang mogelijk mobiel willen blijven. Je levert een stuk vrijheid en onafhankelijkheid in, als je niet meer mag rijden. Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje en loopt iedereen risico op een ongeluk, dus bewust zijn van je rijgedrag kan voor niemand - oud of jong - kwaad. En het is alleen maar goed, als mensen in je omgeving op je letten.
De politie mag van mij het rijbewijs innemen van mensen die bewust roekeloos rijden! Ook ben ik voor een verbod op alcohol, als je achter het stuur zit.
Maar wat heeft dit eigenlijk met Stelen te maken? |
Het topic gaat eigenlijk over gedrag op de weg. Dat de politie zo ongeveer de schuld krijgt van sancties op overtredingen. Boetes worden als 'diefstal' gezien van de gewone man die z'n brood op de weg verdient. Daar nam ik tegen stelling met een keiharde Balkenendiaanse boodschap: een VERKEERSBOETE IS ALTIJD DE EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID!! De politie registreert en handhaaft de wet. Easy as (dat bekende computermerk)
Of anders: wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten. Waar gehakt wordt, vallen spaanders. En wie appelen vaart, die appelen eet.
En beter 20 minuten later thuis, dan 2 minuten te laat in het ziekenhuis!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
Berichten: 1181
|
Geplaatst: donderdag 18 maart 2010, 02:09
|
|
|
Quote: | Zou je zelf als 75-jarige of 80-jarige ook nog het gaspedaal diep durven of beter: kunnen indrukken? Of zou je dan wensen dat mensen wat meer met jouw leeftijd en mogelijkheden rekening houden. Of stop je met autorijden na je 70e verjaardag? De weg is er ook voor hen, zolang ze niet afgekeurd worden voor hun rijbewijs. Je hebt op de weg met verschillende type weggebruikers te maken, die allemaal hun eigen rijstijl hebben. Daar moet jij, als goed chauffeur, op leren te anticiperen. Wees een dame in het verkeer! De weg is niet alleen van jou! Behalve 's nachts op de snelweg dan. |
die keuringen eens in de 5 jaar moeten dan toch zeker wel jaarlijks worden. ook mijn opa en oma zitten nog echt voor hun plezier op de weg, en in die zin zou ik hen dat plezier niet willen ontnemen. Toch zou ik liever 50 km lopen, dan 1x bij hem in de auto stappen.
Bejaarden die ineens hun rijbewijs kwijt zijn, lopen ook meer risico om eenzaam te worden, vanwege de vermindering van hun sociale contacten. maar ik zou mooi binnen de bebouwde kom blijven, of zelfs stoppen met rijden, als ik zo onzeker of angstig rijden moest.
ook blijf ik een voorstander van het afschaffen van de vastgelegde snelheden. ook al rijd ik graag door...de doorstroming van het verkeer is veel belangrijker. dat iedereen op de rem moet vanwege een 80 km zone, dat kan ik niet verkeersveiligheid verhogend noemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: donderdag 18 maart 2010, 17:01
|
|
|
JOLAN931 schreef: | die keuringen eens in de 5 jaar moeten dan toch zeker wel jaarlijks worden. ook mijn opa en oma zitten nog echt voor hun plezier op de weg, en in die zin zou ik hen dat plezier niet willen ontnemen.
Ook blijf ik een voorstander van het afschaffen van de vastgelegde snelheden. ook al rijd ik graag door...de doorstroming van het verkeer is veel belangrijker. Dat iedereen op de rem moet vanwege een 80 km zone, dat kan ik niet verkeersveiligheid verhogend noemen. |
Even voor mijn beeldvorming: pleit je voor het afschaffen van alle maximumsnelheden? Ook 30 en 50 km zones? Of alleen buiten de bebouwde kom (60 en 80 km)? En wat bedoel je precies met 80 km zones? Is dat op de autosnelweg (matrixborden?).
Ik denk in zo'n vol land als Nederland, met superdrukke wegen en snel en langzaam verkeer vaak op 1 weggedeelte, dat je er niet aan kunt ontsnappen om maximumsnelheden te hanteren en te handhaven. Anders lopen de snelheidsverschillen te ver uiteen! Ik moet er niet aan denken dat op de polderwegen hier, waar scholieren op fietsten, de max. snelheid wordt losgelaten. Fietser: 10 km. Snelle auto: 110 km. Dat is niet verantwoord, vind ik.
Ook op de autosnelwegen in West, Midden- en Zuid-Nederland lijkt het me niet echt een optie. Erg druk, veel op- en afritten achter elkaar. Het lijkt me echt lastig: motoren die 200 km kunnen, snelle auto's die daar niet veel voor onder doen, vrachtverkeer dat 120 km gaat rijden, auto's met caravans en paardentrailers die de sokken er in hebben en daar een enkele zondagsrijder ertussen. Je zou dan eigenlijk een minimumsnelheid moeten invoeren (100 km). Verder moet je de invoegstroken verlengen tot 500 meter lengte om voldoende snelheid te kunnen maken, anders redt je het niet met invoegen. Auto's die je achterop komen met 150 km per uur. En dan invoegen. Levensgevaarlijk! Denk ik. Ook kan iedereen zich geen snel optrekkende auto veroorloven. Je zult dus altijd snelheidsverschillen houden.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op donderdag 18 maart 2010, 17:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBERTJAN655
|
Berichten: 11
|
Geplaatst: donderdag 18 maart 2010, 18:12
|
|
|
Ik denk dat regels er voor zorgen dat mensen zich op de regels gaan concentreren in plaats van hun verantwoordelijkheid te nemen. Regels proberen altijd om het gedrag van mensen aan te passen en niet de motieven van mensen. Terwijl je nooit met regels alleen kunt garanderen dat het goed komt in het verkeer. Daarom moet die intentie bij mensen worden aangepast. En volgens mij kan dat het best door zo min mogelijk regels te gebruiken. Want stel dat je in het meest extreme geval alle regels loslaat, denk je dan werkelijk dat mensen met 100 kmh door een woonerf gaan rijden? Welnee... Ik let in woonwijken eigenlijk nooit op mijn snelheidsmeter en weet eigenlijk ook maar zelden of het een 30 km zone is of niet. Simpel: Woonwijk, dus rustig aan, opletten op spelende kinderen en uitparkerende auto's. En dan blijkt meestal dat ik vanzelf tussen de 30 en 40 zit qua snelheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
Berichten: 106
|
Geplaatst: donderdag 18 maart 2010, 18:13
|
|
|
IMRE695 schreef: | Even voor mijn beeldvorming: pleit je voor het afschaffen van alle maximumsnelheden? Ook 30 en 50 km zones? Of alleen buiten de bebouwde kom (60 en 80 km)? En wat bedoel je precies met 80 km zones? Is dat op de autosnelweg (matrixborden?).
Ik denk in zo'n vol land als Nederland, met superdrukke wegen en snel en langzaam verkeer vaak op 1 weggedeelte, dat je er niet aan kunt ontsnappen om maximumsnelheden te hanteren en te handhaven. Anders lopen de snelheidsverschillen te ver uiteen! Ik moet er niet aan denken dat op de polderwegen hier, waar scholieren op fietsten, de max. snelheid wordt losgelaten. Fietser: 10 km. Snelle auto: 110 km. Dat is niet verantwoord, vind ik.
Ook op de autosnelwegen in West, Midden- en Zuid-Nederland lijkt het me niet echt een optie. Erg druk, veel op- en afritten achter elkaar. Het lijkt me echt lastig: motoren die 200 km kunnen, snelle auto's die daar niet veel voor onder doen, vrachtverkeer dat 120 km gaat rijden, auto's met caravans en paardentrailers die de sokken er in hebben en daar een enkele zondagsrijder ertussen. Je zou dan eigenlijk een minimumsnelheid moeten invoeren (100 km). Verder moet je de invoegstroken verlengen tot 500 meter lengte om voldoende snelheid te kunnen maken, anders redt je het niet met invoegen. Auto's die je achterop komen met 150 km per uur. En dan invoegen. Levensgevaarlijk! Denk ik. Ook kan iedereen zich geen snel optrekkende auto veroorloven. Je zult dus altijd snelheidsverschillen houden. |
Die snelheidsverschillen tussen verschillende vervoersmiddelen zijn er al, en wat de maximumsnelheden betreft, die zeggen dus dat iedereen zich maar moet aanpassen aan de langzaamste deelnemers. Die zijn helemaal niet altijd op de weg ( 3 uur snachts werd eerder genoemd) maar toch geldt dan nog altijd diezelfde maximum snelheid. Bij mijn weten heeft geen ander land ter wereld zulk goed onderhouden, egaal asfalt, en binnen de Randstad grotendeels verlicht. Bandenfabrikanten verkopen hun product ook in bv Duitsland, waar de adviessnelheid alleen al op 130 ligt, (de snelheden van een gemiddelde band zijn goedgekeurd tot 180 km/u) 130 km/u kost je hier al 40€. En dan heb ik het dus niet over gevaarlijk rijgedrag als bumperkleven en dergelijke, gewoon doorrijden op een (bijna) lege weg. Ik denk niet dat hier iemand tegen veiligheid is, maar meer tegen wetten die gelden in situaties waarbij veiligheid helemaal niet in het geding is. Auto's die 150 km/u rijden, rijden niet rechts, waar jij wilt invoegen, en ook al is dat wel zo, je leert in je rijlessen vaart te maken naar 100, en dan hebben we het dus over een snelheidsverschil van 50 km/u, dat is nog geen 14 meter per seconde, dus ook al rijdt ik 150 op de rechter baan (dat is 42 meter per sekonde) dan nog heb ik, als ik 250 meter vooruit kijk meer dan 5 sekonden om van rijbaan te wisselen, of te remmen, en de remweg van 150 naar 100 is zelfs in een volgeladen bus nog geen probleem binnen 5 sekonden. Bovendien, uitgaande van het feit dat je niet vanuit stilstand de snelweg opkomt, laten we zeggen je rijd 40, en accelereerd met een gemiddelde auto, die van 0 naar 100 gaat in 10 sekonden, dan heb je dus 60km/u te winnen in de tijd dat je op de oprit zit. Daar doe je dus globaal 6 sekonden over, waarin je gemiddeld 120 meter aflegt. De gemiddelde oprit is veel langer, dus dat moet lukken lijkt me. Dat het allemaal dus reuze meevalt zien we ook gewoon al jaren in Duitsland, waar het met name Nederlanders zijn die niet in hun achteruitkijkspiegel kijken die een grote ergernis en gevaar opleveren.
Laatst aangepast door
|
DENNISS669
|
op donderdag 18 maart 2010, 18:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
Berichten: 410
|
Geplaatst: donderdag 18 maart 2010, 18:20
|
|
|
ROBERTJAN655 schreef: | Ik denk dat regels er voor zorgen dat mensen zich op de regels gaan concentreren in plaats van hun verantwoordelijkheid te nemen. Regels proberen altijd om het gedrag van mensen aan te passen en niet de motieven van mensen. Terwijl je nooit met regels alleen kunt garanderen dat het goed komt in het verkeer. Daarom moet die intentie bij mensen worden aangepast. En volgens mij kan dat het best door zo min mogelijk regels te gebruiken. Want stel dat je in het meest extreme geval alle regels loslaat, denk je dan werkelijk dat mensen met 100 kmh door een woonerf gaan rijden? Welnee... Ik let in woonwijken eigenlijk nooit op mijn snelheidsmeter en weet eigenlijk ook maar zelden of het een 30 km zone is of niet. Simpel: Woonwijk, dus rustig aan, opletten op spelende kinderen en uitparkerende auto's. En dan blijkt meestal dat ik vanzelf tussen de 30 en 40 zit qua snelheid. |
Tja dan ben jij een brave, ................ hier rijden ze makkelijk met 80 a 90km door een woonwijk of door de winkelstraat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
Berichten: 1550
|
Geplaatst: donderdag 18 maart 2010, 18:24
|
|
|
Ik vind dat jullie goede argumenten aandragen voor het flexibiliseren van de snelheden. Alleen zou je dan wel een andere definitie voor risicovol verkeersgedrag moeten formuleren voor het geval dat toch iemand te onveilig snel door een woonwijk rijdt.
Overigens... ik behoor meestal tot het langzame verkeer. Snelheid is voor mij iets vooral van horen zeggen en soms zien.
Vandaag wel iets grappigs gezien: zeer snelle BMW haalt langzaam klein autootje in over het verdrijvingsvlak en een uitvoegstrook en moet voor het stoplicht vol in de remmen om een botsing te vermijden. Kleine autootje kruipt daarna bijna in de binnenzak van de BMW-rijder, die heel demonstratief zijn voetrem vasthoudt. Om daarna weer verder te stuiven binnen de bebouwde kom....
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|