Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 23:52
|
|
|
MAT170 schreef: | @thomas968 Ik denk dat mensen vaak niet willen horen wat Gods woord te zeggen heeft, behalve zoals het hun uitkomt. |
Impliciet zeg je dat jij de boodschap wel verstaat die uit de woorden klinkt en anderen die er niet zo over denken, kennelijk niet, of erger: Gods Woord interpreteren zo het ze uitkomt. Dat vind ik erg ver gaan. Misschien komt het juist bij de mensen die de context uit gemakzucht niet zien wel veel voor dat ze niet zien wat God echt te zeggen heeft en in het poneren van op dat moment welgevallige teksten bliiven steken. Veel gescheiden mensen hebben met dit soort types te maken gehad. Gooi er maar een vroom klinkende tekst tegen aan bij een echtscheiding en dan mag je kennelijk je pastorale zorg vergeten. Daar zou ik toch wat voorzichtig mee zijn. Want God heeft te zeggen is vaak heel wat anders dan een gegroeide denkwijze in de traditie van veel kerken. Kijk eens wat er aan manipulatie met bjbelteksten plaatsvindt en dat is niet alleen in de jonge evangelische kerken met een slecht geschoold kader zo. Shanita gaf goede voorbeelden. Door goede studie zie je dat het christendom veel rijker is dan je dacht. Het oude en het nieuwe testament in de juiste verhouding te zien, is vaak al een hele klus.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 3 januari 2013, 16:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 23:59
|
|
|
VIOOL125 schreef: | Bestraffen en tuchtigen staan niet tegenover vergeving. Zoals je het omschreven zou ik niet beter kunnen doen Jol.
Mijn opmerking betreft Pieter "Voor mij staat vast dat God bepaald en wie wat en hoe Hij dat doet (vergeven dus), is niet van toepassing als je vrijgekocht bent door de Here Jezus, dan ben je vrijgekocht "
Vrijgekocht zijn is geen vrijbrief om alles te doen waar we zelf zin in hebben. Als wij door genade behouden zijn. Dan moeten wij daarin wandelen. Waarom vermaand Jezus anders deze gemeente, als hetgeen ze mee bezig zijn goed is. Ik denk dat de leden van deze gemeente in Laodicea dachten dat ze goed bezig waren. Maar Gods Woord laat toch iets anders zien. En dat heeft niets met veroordelen te maken. Als wij onze fouten inzien en teruggaan naar Hem die ons heeft vrijgekocht en om vergeven vragen dan worden we vergeven.
Hoe zullen we vergeving vragen als we niet weten wat we fout doen? Hoe zullen we vergeving ontvangen als we niet weten dat die mogelijkheid er is? Maar de bereidheid om te willen leren en te accepteren is eerst nodig dan pas kun je van die vergeving gebruik maken. Niet eerder. |
BETER LEZEN, christen zijn kan men niet leren, als jij meent door de bijbel van kaft to kaft te moeten kenne om een christen te zijn, heb je wat Jezus hier op aarde deed, in het geheel niet begrepen. mede doe je op die manier de Heilige Geest zwaar te kort, want Hij doet ons beseffen waar we mee beizig zijn, niet onze geleerdheid
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 06:28
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Dit is wat ik bedoel met religie!
Een ieder heeft zijn eigen opvattingen en meent iets te gelezen hebben in openbaringen.
Noch heet of koud zijn wil niet zeggen dat iemand verloren is. Dat staat er niet.
Het religieus denken maakt het lauw. Maar wil niet zeggen dat iemand verloren is. |
Wat wordt er volgens jou dan met het uitspuwen bedoeld. Want als ik de reacties zo doorlees, lezen de meesten het wel zo. (of ik begrijp het verkeerd)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 06:33
|
|
|
JOL252 schreef: | Ja, dan begint de relatie pas en ook het eeuwige leven met Hem vangt aan dat je hebt gekregen door Hem aan te nemen. Niemand rooft je uit Zijn hand want je bent in Hem geborgen met God. I eder kent wel in zijn leven perioden waarin je tot besef komt dat je terug moet keren naar die eerste liefde. En ik geloof: daar staat God persoonlijk garant voor. Hij is de Leeuw van Judah die opkomt voor Zijn eigendom.
En voor zover het zo is dat er lauwheid is... waar zijn de vurigen om degenen die achterop raken weer aan te vuren? Wij dragen verantwoording voor elkaar in plaats van naar elkaar te wijzen of te oordelen over iemands temperatuur. |
Klopt niemand rooft je uit Zijn hand, Hij bewaakt/bewaart je immers met Zijn leven. Ik ben ook met je eens dat het met ups en downs gaat. Echter je laat het zelf toe dat je lauw wordt.
Ik denk dat er ook mensen zijn die zich koud laten worden en daarmee zelf bewust uit Zijn hand 'springen'. Of waren ze dan nooit echt in Zijn hand? Zgn naamchristen zoals Mat ze noemt. Pfff ik weet zelf het antwoord daar niet op.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 06:41
|
|
|
MAT170 schreef: | Mensen die in naam christen zijn maar niett tot bekering en geloof in Jezus. |
Je legt nu uit wat naamchristendom volgens jou is. Religie is zoveel meer als naamchristendom en ook als christendom. Religie is een zoektocht naar de zingeving van het leven. Dus alle mensen die op zoek zijn naar de zingeving van het leven zijn religieuze mensen. Of jij het eens bent naar wat zij onder die zingeving verstaan of waar ze bij hun zoektocht op uitkomen, is wat anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAT170
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 06:56
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Bijbelteksten aanhalen is niet erg als je maar donders goed weet waar je het over hebt en je je goed in exegese hebt verdiept voor je er een duiding aan geeft. De weerzin ontstaat als mensen een standpunt hebben dat kennelijk met er bij gesleepte bijbelteksten onderstreept moet worden. Het wordt pas betweterij als bijbelteksten worden misbruikt. Zo kun je met bijbelteksten slavernij goedkeuren, wat in de Gouden Eeuw op grote schaal gebeurde. Een van de meest vreselijke topics hier ging over de positie and de vrouw en waar ze als oorzaak van het kwaad werd neergezet - en dat is daar een goed voorbeeld van. Als mensen standpunten innemen en zichzelf gezag aan proberen te meten met bijbelteksten dan is dat eigenlijk blasfemie. Heel veel mensen voelen dat feilloos aan. Het kan dus wel degelijk betweterij en veroordelend zijn als je suggereert het beter te weten aan de hand van bijbelteksten. Het probleem zit hem niet in de bijbelteksten zelf maar het ijdel en verkeerd gebruik ervan en vooral het gebrek aan de juiste interpretatie. Zeker als het de persoonlijke vroomheid kennelijk moet onderstrepen - en dat is maar al te vaak het geval. Mijn standpunt is dat je boijbelsteksten niet mag gebruiken om je eigen ego direct of indirect op te hemelen. De ervaringen met dit soort types zijn bij veel mensen die op CM zitten erg slecht. Persoonlijk ben ik van mening dat veel van dit soort types zich zo hebben gedragen dat we dankbaar mogen zijn dat veel mensen zich niet daardoor van het christendom hebben afgewend.
Mensen die de moeite nemen de Bijbel goed te bestuderen en ook kijken naar de context en de bedoeling, moeten een flinke inspanning leveren en komen niet met makkelijke uitspraken. Dan ben je echt niet lauw, bepaald niet zelfs.
Thomas, nog aan tafel gebeden voor varkensvlees? Dan heb je bijbels gezien volgens de letterlijke interpretatie echt geen recht van spreken. |
Jezus werd ook van allerlei dingen vals beschuldigd, niks nieuws dus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 07:12
|
|
|
ANNA415 schreef: | Klopt niemand rooft je uit Zijn hand, Hij bewaakt/bewaart je immers met Zijn leven. Ik ben ook met je eens dat het met ups en downs gaat. Echter je laat het zelf toe dat je lauw wordt.
Ik denk dat er ook mensen zijn die zich koud laten worden en daarmee zelf bewust uit Zijn hand 'springen'. Of waren ze dan nooit echt in Zijn hand? Zgn naamchristen zoals Mat ze noemt. Pfff ik weet zelf het antwoord daar niet op. |
Niemand.en niets, ook onszelf.niet.rooft ons uit Zijn hand. Hij is trouw.ook al.zijn.wij het niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 07:14
|
|
|
MAT170 schreef: | Jezus werd ook van allerlei dingen vals beschuldigd, niks nieuws dus. | i
Waar lees.jij in Thomas zijn stuk een valse beschuldiging?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 09:32
|
|
|
JANS221 schreef: | Nee! Als je in Hem gelooft, ben je gered. Het offer van Christus zou anders voor niets geweest zijn. Wij kunnen wel tekort schieten tegenover God, maar ook dat wil/zal hij vergeven! Sterker nog, dat is al vergeven. |
Het is slechts dan vergeven, als wij onze zonden belijden (Jac 5:16). Dan is Hij getrouw om ons te vergeven ons te bevrijden van al onze ongerechtigheden.
Inderdaad, God vergeeft ALTIJD, ongeacht naar welk persoon, maar wel onder Zijn voorwaarden. Die bepaalt Hijzelf, en die veranderen gelukkig nooit meer. De voorwaarden zijn: Je trots opgeven, weer buigen voor Hem, en eerlijk uitspreken wat er fout ging.
Die gemeente uit Laodicea was ook in zonde gevallen. Indien zij dit belijden, worden zij vergeven. Indien zij dit niet belijden, worden ze niet vergeven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 09:53
|
|
|
MAT170 schreef: | Jezus werd ook van allerlei dingen vals beschuldigd, niks nieuws dus. |
Waar slaat dat op? Of moet ik er in lezen dat jij - door mij kennelijk - ergens vals van beschuldigd wordt maar dat het je niet deert omdat Jezus ook vals beschuldigd werd, net als jij nu veronderstelt? Daarmee plaats je dus mensen die het met je benadering oneens op één lijn met degenen die Christus vals beschuldigden? Ik hoop maar dat ik er naast zit want dat zou wel heel grof zijn. Maar alles combinerend lijkt het er wel op. Je suggereert nu dat mensen die anders denken dan jij de tegenstanders van Christus zijn. Dat is buiten iedere orde en ronduit schofferend voor je medechristenen. Graag een onderbouwde reactie, zeker inhoudelijk, dat lijkt me wel het minste wat je kunt doen. Zo gaan we hier niet met elkaar om.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 2 januari 2013, 10:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 09:56
|
|
|
ROADY558 schreef: | Het is slechts dan vergeven, als wij onze zonden belijden (Jac 5:16). Dan is Hij getrouw om ons te vergeven ons te bevrijden van al onze ongerechtigheden.
Inderdaad, God vergeeft ALTIJD, ongeacht naar welk persoon, maar wel onder Zijn voorwaarden. Die bepaalt Hijzelf, en die veranderen gelukkig nooit meer. De voorwaarden zijn: Je trots opgeven, weer buigen voor Hem, en eerlijk uitspreken wat er fout ging.
Die gemeente uit Laodicea was ook in zonde gevallen. Indien zij dit belijden, worden zij vergeven. Indien zij dit niet belijden, worden ze niet vergeven. |
Kleine correctie als ik als vrouw effe mag. Het is 1 johannes 1:9.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 11:40
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Bijbelteksten aanhalen is niet erg als je maar donders goed weet waar je het over hebt en je je goed in exegese hebt verdiept voor je er een duiding aan geeft. De weerzin ontstaat als mensen een standpunt hebben dat kennelijk met er bij gesleepte bijbelteksten onderstreept moet worden. Het wordt pas betweterij als bijbelteksten worden misbruikt. Zo kun je met bijbelteksten slavernij goedkeuren, wat in de Gouden Eeuw op grote schaal gebeurde. Een van de meest vreselijke topics hier ging over de positie and de vrouw en waar ze als oorzaak van het kwaad werd neergezet - en dat is daar een goed voorbeeld van. Als mensen standpunten innemen en zichzelf gezag aan proberen te meten met bijbelteksten dan is dat eigenlijk blasfemie. Heel veel mensen voelen dat feilloos aan. Het kan dus wel degelijk betweterij en veroordelend zijn als je suggereert het beter te weten aan de hand van bijbelteksten. Het probleem zit hem niet in de bijbelteksten zelf maar het ijdel en verkeerd gebruik ervan en vooral het gebrek aan de juiste interpretatie. Zeker als het de persoonlijke vroomheid kennelijk moet onderstrepen - en dat is maar al te vaak het geval. Mijn standpunt is dat je boijbelsteksten niet mag gebruiken om je eigen ego direct of indirect op te hemelen. De ervaringen met dit soort types zijn bij veel mensen die op CM zitten erg slecht. Persoonlijk ben ik van mening dat veel van dit soort types zich zo hebben gedragen dat we dankbaar mogen zijn dat veel mensen zich niet daardoor van het christendom hebben afgewend. Mensen die de moeite nemen de Bijbel goed te bestuderen en ook kijken naar de context en de bedoeling, moeten een flinke inspanning leveren en komen niet met makkelijke uitspraken. Dan ben je echt niet lauw, bepaald niet zelfs. Thomas, nog aan tafel gebeden voor varkensvlees? Dan heb je bijbels gezien volgens de letterlijke interpretatie echt geen recht van spreken. | Ja als dat echt zo zou zjn Thomas dan kan degene die in een overhemd geweven uit 2 stoffen bidt voor varkensvlees dat op de sabbath bereidt is,helemaal wel inpakken. Maar dat staat maar in een deel van de Bijbel nml de wetten van Mozes. In Handelingen 15 staat een hele vergadering van de apostelen weergegeven over waar zij uit de heidenen (wij dus)zich moeten houden Er staat het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht dat zij zich van een aantal zaken moeten onthouden nml zich onthouden van afgodenoffers ,het bloed het verstikte en de hoererij vrs 29 Als reden wordt daar bij gegeven dat hen die ut de heidenen zijn geen juk opgelegd moeten krijgen die de joden zelf ook niet konden dragen.
Laatst aangepast door
|
ROELANDE345
|
op woensdag 2 januari 2013, 11:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 12:19
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | [/b] Ja als dat echt zo zou zijn Thomas dan kan degene die in een overhemd geweven uit 2 stoffen bidt voor varkensvlees dat op de sabbath bereid is, helemaal wel inpakken. Maar dat staat maar in een deel van de Bijbel nml de wetten van Mozes. In Handelingen 15 staat een hele vergadering van de apostelen weergegeven over waar zij uit de heidenen (wij dus)zich moeten houden Er staat het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht dat zij zich van een aantal zaken moeten onthouden nml zich onthouden van afgodenoffers ,het bloed het verstikte en de hoererij vrs 29 Als reden wordt daar bij gegeven dat hen die ut de heidenen zijn geen juk opgelegd moeten krijgen die de joden zelf ook niet konden dragen. |
Ben ik helemaal met je eens, Roelande, precies wat ik wil zeggen. Juist daarom vind ik dat mensen een beetje moeten uitkijken hoe je met Bijbelteksten omgaat. Deze wetten worden in het Oude Testament soms zelfs nog omgeven met: Zo spreekt de Heere of: een gruwel in Gods ogen, terwijl we er mee moeten omgaan zoals jij stelt. Ik bid namelijk wel voor een maaltijd met varkenshaas en champignons of mogelijk vaker half-om-half gehakt.
Maar mijn opmerking over het gebruik en misbruik van teksten is heel helder. Niemand past deze teksten in de praktijk zo toe en dat hoeft dus ook niet, wat je in tegenstelling tot anderen heel goed en bijbels onderbouwt.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 2 januari 2013, 12:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 13:38
|
|
|
JOL252 schreef: | Kleine correctie als ik als vrouw effe mag. Het is 1 johannes 1:9. |
Dat mag jij zeker als vrouw :) Helemaal gelijk. Ik haalde 2 verzen door elkaar, die wel alles met elkaar te maken hebben.
Jac 5:16 zegt ons dit: "Beken aan elkaar je zonden en bid voor elkaar, dan zul je genezing ontvangen."
Ik bedoelde maar te zeggen: het is belangrijk je fouten te erkennen. Naar God en naar elkaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 13:40
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Juist daarom vind ik dat mensen een beetje moeten uitkijken hoe je met Bijbelteksten omgaat. Thomas |
Ik denk dat er maar 1 manier is om juist met bijbelteksten om te gaan: Om jezelf en de ander liefdevol op te bouwen, te onderwijzen, te vermanen, zodat je zelf en de ander telkens meer tot de volheid van God zullen naderen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 13:48
|
|
|
MAT170 schreef: | Dat is een moeilijke in Marcus staat het in het verband met het uitdrijven van boze geesten en dat Jezus door de schriftgeleerden wordt beschuldigd het door de overste van de boze geesten te doen. In Marcus3vers20tot30 |
Dus helemaal niet moeilijk, lasteren van de heilige geest is lelijke nare dingen over God zeggen....
In het voorbeeld wat jij aanhaalt, Jezus wordt daar beschuldigd dat Hij goede dingen doet met behulp van de overste der boze geesten.
Mi.
8 Ik zeg u: Een ieder, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods; 9 maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal verloochend worden voor de engelen Gods. 10 En een ieder, die een woord zal spreken tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen de heilige Geest zal lasteren, het zal hem niet vergeven worden. 11 Wanneer zij u brengen voor de synagogen en voor de overheden en de machthebbers, maakt u niet bezorgd, hoe of wat gij ter verdediging moet spreken. 12 Want de heilige Geest zal u op het eigen ogenblik leren, wat gij zeggen moet.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 2 januari 2013, 13:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 13:58
|
|
|
[quote=THOMAS968]
Roelande en Thomas laten mooi de inzichten zien waartoe je kunt komen door implementatie van het Woord, door de bijbel en het onderricht erin tot je door te laten dringen en daarbij al je zintuigen aan te wenden, zeker niet in de laatste plaats je ziel, je hart en je intuïtie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 13:59
|
|
|
MAT170 schreef: @thomas968 Ik denk dat mensen vaak niet willen horen wat Gods woord te zeggen heeft, behalve zoals het hun uitkomt.
Deze soort uitspraken hoorde ik zooo vaak van sommige voorgangers, nu ook nog...
... moet genoeg zeggen...
Ik denk dat veel mensen juist Gods woord willen horen ook als het ze niet uitkomt....
Ik denk dat het er meeer om gaat, men moet het zo horen zoals de voorganger, pastor het uitkomt...
Zelfs zinnen achter de komma weglaten...ja, echt ook meegemaakt...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 2 januari 2013, 14:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 14:02
|
|
|
ANNA415 schreef: | Wat wordt er volgens jou dan met het uitspuwen bedoeld. Want als ik de reacties zo doorlees, lezen de meesten het wel zo. (of ik begrijp het verkeerd) |
Dat klopt. Dat heb je goed opgemerkt.
Waar het omgaat, zijn de werken dat voorkomt uit de leer en onderwijs vanuit de gehele christelijke kerken.
Rev 3:15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
In vers 16 worden de werken (van Gods kerk) uit Zijn mond gespuwd. Lees ook even de opmerking na punt komma.
De kerk zegt dit:
Rev 3:17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Rev 3:18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt. Rev 3:19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. Rev 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Een ieder die in Hem gelooft heeft het eeuwig leven. Het gaat om de onderwijs en de leer dat in de kerk van God gebracht wordt wereldwijdt. Dat wordt uit Zijn mond gespuwd. Staat los van het persoonlijke relatie welke we hebben. Want een ieder die in Hem gelooft heeft het eeuwig leven en dat verliest je dan niet meer. Ondanks de lauwe onderwijs in deze tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROLF230
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 16:58
|
|
|
Maritme:
Een ieder die in Hem gelooft heeft het eeuwig leven. Het gaat om de onderwijs en de leer dat in de kerk van God gebracht wordt wereldwijdt. Dat wordt uit Zijn mond gespuwd. Staat los van het persoonlijke relatie welke we hebben. Want een ieder die in Hem gelooft heeft het eeuwig leven en dat verliest je dan niet meer. Ondanks de lauwe onderwijs in deze tijd.
Daar ben ik het mee eens. De vraag voor mij is dan: Waar vinden we het goede onderwijs. Tuurlijk, de Bijbel en bidden. Of zou er niet meer dan dat zijn, maar wordt ons (mij in ieder geval) wijsgemaakt dat we het ook in allerlei boeken of bij anderen kunnen vinden? (wat zegt de Bijbel ook weer over wie op een mens vertrouwd? En verder de slechte vruchten die de boom van kennis van goed en kwaad voortbrengt).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 17:08
|
|
|
ROLF230 schreef: | Maritme:
Waar vinden we het goede onderwijs. |
Zoals bij de Here Jezus, onderwijs uit de synagoge..... Je kunt je gaan afvragen wat is de "synagoge" voor ons in deze tijd?
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op woensdag 2 januari 2013, 17:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 17:20
|
|
|
Het enige betrouwbare onderwijs voor mij persoonlijk is Het Woord van God dat door Zijn Geest zelf in mijn hart geschreven wordt.
Zo geldt voor een ieder persoonlijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 18:11
|
|
|
Ik heb me eens even door alles heen geworsteld en ben veel dingen tegen gekomen waar ik me zeker ik kan vinden, zelf ben ik niet iemand die met bijbelteksten aan komt,maar zeker wel een mening heeft!
Als ik kijk naar de topicstarter
In vers20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.
Dit vers maakt duidelijk waar Jezus staat namelijk buiten en niet binnen. Hij klopt en hij blijft kloppen maar hij staat buiten.
vers17 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte,
We leven in een rijk land in Nederland over de gehele wereld gezien en helaas kunnen mensen daarop hun vertrouwen stellen en niet meer hun afhankelijkheid van God zien.
Als ik dit zo lees dan lijkt het alsof je iedereen alle nederlanders christen of niet over 1 kam scheert! En we allemaal alleen maar leven voor onszelf en voor de wereld??
Zo zie ik het toch niet! Ja de wereld is zeker idealistische ingesteld en zeer op zichzelf gericht en ja ook wij christenen doen daaraan mee.. Maar je zegt ook zie ik klop aan de deur maar er werdt niet opengedaan.. Ja ook dat gebeurt vaak maar.... gelukkig komen er in de gehele wereld nog steeds mensen tot geloof dus de klop van de Heere wordt wel degelijk nog gehoord en er wordt opengedaan...
Verder lees ik dat er gezegt wordt we zijn lauw... Ja denk dat velen in hun leven een periode van lauwheid hebben in hun geloof, met name vaak in tegenspoed, dat je denkt waarom gebeurt mij dit, ik wil niet scheiden maar kan niet verder zo ik (en mijn evt kinderen) we gaan er stuk aan... Of ik ben steeds ziek waarom moet mij dit overkomen??? Denk dat dat menselijk is is dat dan lauwheid?? nee denk ik niet denk dat dat meer een vertrouwen is en verdriet en toch... Hij blijft kloppen en je doet weer open... Waarom??? omdat we weten niet zonder Hem te kunnen daarvoor heb ik geen ellenlange bijbelteksten of korte voor nodig... Wat ik daarvoor nodig heb is een rotsvast vertrouwen dat hoe moeilijk mijn wegen ook zijn en waarin in ook zit.. Hij is altijd bij me.. Ik las al dat Jol zei Hij laat nooit los wat zijn hand begon en zo is het.... Eens een kind van God altijd een kind van God.... jazeker kunnen we ons afzetten ertegen maar dan klopt Hij en blijft kloppen en eens.... laten we Hem weer binnen...
Laatst aangepast door
|
ERIKA129
|
op woensdag 2 januari 2013, 18:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 18:26
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik heb me eens even door alles heen geworsteld en ben veel dingen tegen gekomen waar ik me zeker ik kan vinden, zelf ben ik niet iemand die met bijbelteksten aan komt,maar zeker wel een mening heeft!
Als ik kijk naar de topicstarter
In vers20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.
Dit vers maakt duidelijk waar Jezus staat namelijk buiten en niet binnen. Hij klopt en hij blijft kloppen maar hij staat buiten.
vers17 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte,
We leven in een rijk land in Nederland over de gehele wereld gezien en helaas kunnen mensen daarop hun vertrouwen stellen en niet meer hun afhankelijkheid van God zien.
Als ik dit zo lees dan lijkt het alsof je iedereen alle nederlanders christen of niet over 1 kam scheert! En we allemaal alleen maar leven voor onszelf en voor de wereld??
Zo zie ik het toch niet! Ja de wereld is zeker idealistische ingesteld en zeer op zichzelf gericht en ja ook wij christenen doen daaraan mee.. Maar je zegt ook zie ik klop aan de deur maar er werdt niet opengedaan.. Ja ook dat gebeurt vaak maar.... gelukkig komen er in de gehele wereld nog steeds mensen tot geloof dus de klop van de Heere wordt wel degelijk nog gehoord en er wordt opengedaan...
Verder lees ik dat er gezegt wordt we zijn lauw... Ja denk dat velen in hun leven een periode van lauwheid hebben in hun geloof, met name vaak in tegenspoed, dat je denkt waarom gebeurt mij dit, ik wil niet scheiden maar kan niet verder zo ik (en mijn evt kinderen) we gaan er stuk aan... Of ik ben steeds ziek waarom moet mij dit overkomen??? Denk dat dat menselijk is is dat dan lauwheid?? nee denk ik niet denk dat dat meer een vertrouwen is en verdriet en toch... Hij blijft kloppen en je doet weer open... Waarom??? omdat we weten niet zonder Hem te kunnen daarvoor heb ik geen ellenlange bijbelteksten of korte voor nodig... Wat ik daarvoor nodig heb is een rotsvast vertrouwen dat hoe moeilijk mijn wegen ook zijn en waarin in ook zit.. Hij is altijd bij me.. Ik las al dat Jol zei Hij laat nooit los wat zijn hand begon en zo is het.... Eens een kind van God altijd een kind van God.... jazeker kunnen we ons afzetten ertegen maar dan klopt Hij en blijft kloppen en eens.... laten we Hem weer binnen... |
Ohw, Hij was binnen en komt wederom weer binnen??? Waar staat het dat Hij blijft kloppen? Ook weer een eigen denkwijze vanuit een pesoonlijke situatie.
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op woensdag 2 januari 2013, 18:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 19:14
|
|
|
[quote=MARITIME853]Ohw, Hij was binnen en komt wederom weer binnen??? Waar staat het dat Hij blijft kloppen? Ook weer een eigen denkwijze vanuit een pesoonlijke situatie.[/quot
Laatst aangepast door
|
ERIKA129
|
op woensdag 2 januari 2013, 19:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 19:15
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Ohw, Hij was binnen en komt wederom weer binnen??? Waar staat het dat Hij blijft kloppen? Ook weer een eigen denkwijze vanuit een pesoonlijke situatie. |
Als Hij binnen was en wij hebben Hem zelf ff buiten gezet, gaat hij zeer zeker weer aan je deur kloppen. De Heilige Geest is in Jezus plaats gekomen, Hij dringt zich niet op , maar laat wel weten dat Hij er is.
Als wij even de weg kwijt zijn, zullen we Hem om hulp moeten vragen ,maar soms zetten we Hem wel ff weer buiten de deur. Als wij ons 100% overgaven aan Hem , werd Hij baas over ons leven en kon Hij ons, beter gebruiken om Jezus groot te maken, dan we nu doen. Helaas weten wij het vaak beter en jammer genoeg dringt hij zich niet op.
Bedenk dat als jij je laat leiden, door wat er in de Bijbel geschreven staat en daar eigen interpretaties aangeeft, de Geest niet ten volle jou mag laten inzien, wat God werkelijk bedoelt. Je zet Hem ahw even weer buiten de deur.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 19:17
|
|
|
Ik proef een beetje door de topics heen, dat als je Jezus eenmaal binnen hebt gelaten, dat het dan allemaal in orde is en blijft.
Maar is dat wel zo? In het kader van dit topic "lauwheid, wat is het, waar leidt het toe, en wat doe je ertegen" wil ik de andere kant even oplichten.
Jezus noemt in een aantal passages het volgende:
Lukas 13:22- "Iemand vroeg hem: ‘Heer, zijn er maar weinigen die worden gered?’ Hij antwoordde: 24 ‘Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen. 25 Als de heer des huizes eenmaal is opgestaan en de deur heeft gesloten, en jullie staan buiten op de deur te kloppen en roepen: “Heer, doe open voor ons!”, dan zal hij antwoorden: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan?” 26 Jullie zullen zeggen: “We hebben in uw bijzijn gegeten en gedronken en u hebt in onze straten onderricht gegeven.” 27 Maar hij zal tegen jullie zeggen: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan? "
Matt 7:17 "Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen. 21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
Even ter overdenking, vooral ook voor mezelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 19:41
|
|
|
ROADY558 schreef: | Ik proef een beetje door de topics heen, dat als je Jezus eenmaal binnen hebt gelaten, dat het dan allemaal in orde is en blijft.
Maar is dat wel zo? In het kader van dit topic "lauwheid, wat is het, waar leidt het toe, en wat doe je ertegen" wil ik de andere kant even oplichten.
Jezus noemt in een aantal passages het volgende:
Lukas 13:22- "Iemand vroeg hem: ‘Heer, zijn er maar weinigen die worden gered?’ Hij antwoordde: 24 ‘Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen. 25 Als de heer des huizes eenmaal is opgestaan en de deur heeft gesloten, en jullie staan buiten op de deur te kloppen en roepen: “Heer, doe open voor ons!”, dan zal hij antwoorden: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan?” 26 Jullie zullen zeggen: “We hebben in uw bijzijn gegeten en gedronken en u hebt in onze straten onderricht gegeven.” 27 Maar hij zal tegen jullie zeggen: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan? "
Matt 7:17 "Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen. 21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
Even ter overdenking, vooral ook voor mezelf. |
Inderdaad, als je Jezus hebt aangenomen is en blijft het in orde. Wel schieten wij als mens tekort tegenover God, ook al hebben wij de intentie om God lief te hebben boven alles en onze naasten als onszelf. Dat tekort zal er blijven, maar ook dat weet God. Het offer van Christus is ook gebracht voor al onze tekorten die er helaas zijn en ook zullen blijven. Dus het kan aan onze kant niet altijd in orde zijn, bij God blijft overeind staan: Het is volbracht!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VIOOL125
|
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 22:39
|
|
|
PIETER619 schreef: | BETER LEZEN, christen zijn kan men niet leren, als jij meent door de bijbel van kaft to kaft te moeten kenne om een christen te zijn, heb je wat Jezus hier op aarde deed, in het geheel niet begrepen. mede doe je op die manier de Heilige Geest zwaar te kort, want Hij doet ons beseffen waar we mee beizig zijn, niet onze geleerdheid |
Christen zijn kun je idd niet leren. Maar je kunt wel leren om je te gedragen als een kind van God. Want dat gebeurt niet vanzelf. Ook het lezen van de bijbel is een vorm van leren. Indien je God wil behagen zoals Hij dat bedoeld heeft, dan zul je moeten leren. Waarom zegt Jezus zelf in Math 28:19 .....leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Als onderwijs niet nodig was, had Jezus het niet opgedragen. Uiteraard niet uit het oog verliezend waar het uiteindelijk om gaat.
Ook om tijd door te brengen in Gods nabijheid moeten we leren. Een groter voorbeeld dan Jezus zullen we NOOIT hebben en krijgen. Hij heeft Zijn discipelen geleerd om tijd te maken om met Zijn Vader bezig te zijn. Over hun hoofden mogen wij dat ook leren vandaag. Er heeft een heel proces van onderricht plaats gevonden naar de discipelen toe, voordat Jezus het Ultieme offer gebracht heeft. Volgens mij geldt dit zelfde principe in een relatie onderling. Elkaar ontmoeten is één. Elkaar leren kennen is 2. En dat kan alleen als je tijd met elkaar doorbrengt. Dan weet je pas hoever je kunt gaan of niet.
Jezus zegt in Joh 16:13 dat de Heilige Geest uit Hem neemt en ons leert door ons de weg naar de waarheid te wijzen. In Joh 14:26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
Ik ben God dankbaar dat mijn geleerheid niets te maken heeft met Zijn volmaakte offer. Ik ben Hem dankbaar dat ik door zijn Geest mag zeggen Abba Vader en van Hem mag leren te naderen voor Zijn troon.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROLF230
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 januari 2013, 02:26