ChristianMatch

Forum

Jezelf zijn
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
KABOUTER722

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 08:14

Laverde, je hebt best kans dat, nu je zegt 'laat maar', je op een moment waarop je het totaal niet verwacht, iemand tegenkomt waarvan je zegt 'had ik jou maar eerder ontmoet'...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 10:06

MARITIME853 schreef:
ik herken het goed van mezelf op dezelde leeftijd.
Ben gelukkig getrouwd geweest en heb twee kinderen er aan over gehouden.
Er komt vanzelf iemand op je weg Laverde. Ernstig zoeken gaat altijd mis. Het is goed om zo'n instelling te hebben anders wordt het alleen terleurstelling op terleurstelling.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar een klein beetje actie mag hij echt wel ondernemen, voor je het weet, ben je 2x zo oud.
En dan gaat het echt zo makkelijk niet meer, a) wordt je doelgroep beperkt, en b) val je zelf al snel, buiten je eigen doelgroep.
Plus dat je donders goed mag uit gaan kijken dat je niet in een ei gaat leven.
Heb ik ook gedaan, kom je er in eens uit, en dat valt tegen, tegen is dan nog zacht uit gedrukt Gefrustreerde smiley
Dan krijg je ze links en rechts flink uit gemeten, en kan je weer van voor af aan beginnen Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 10:36

@Laverde

Als je zo zeker van je zaak bent dat je zonder vrouw verder wilt gaan, waarom publiceer je jezelf hier dan breed uitgemeten?

Daarmee laat je zien dat je er helemaal niet klaar mee bent.
Je hebt pijn man, en je hebt een probleem. Dat zei ik je al in dat andere topic waarin je beschreef over je emigratie naar Afrika. Je ontloopt bepaalde zaken. Niet dat dat erg is, want God kom je tenslotte toch weer overal tegen. En je probleem ook :)

Als je er echt doorheen wilt, denk er dan 's over na om hulp te zoeken.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 10:52

ROADY558 schreef:
@Laverde

Als je zo zeker van je zaak bent dat je zonder vrouw verder wilt gaan, waarom publiceer je jezelf hier dan breed uitgemeten?

Je hebt pijn man, en je hebt een probleem. Dat zei ik je al in dat andere topic waarin je beschreef over je emigratie naar Afrika. Je ontloopt bepaalde zaken. Niet dat dat erg is, want God kom je tenslotte toch weer overal tegen. En je probleem ook :)

idd waar je ook naar toegaat, je neemt de bagage van huis mee.
problemen lossen niet op door te emigreren.
Naar boven

Auteur Bericht
LYDIA448

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 14:08

LAVERDE524 schreef:
Mooi,

maakt me niks uit op wie ze vallen. Ik heb geen interesse in vrouwen verder, dus ze moeten maar weten op wie ze vallen.

Mijn zusje gaat ook met een man dik in de 40. bijna 50, mijn zusje is een jaar jonger dan mij. Maar goed moet zij weten.

Mijn interesse liggen niet in vrouwen meer he, zoals ik net al zei, dus einde discussie.

Mijn geloof en de Bijbel dat is het enige wat nog telt voor mij, voor de rest bekijken ze het maar. Wat anderen doen moeten zij weten. Nogmaals; vrouwen krijgen geen kansen weer bij mij, ze hebben die kansen gehad. Mijn interesse is weg in hun, zo simpel als wat.

Ik praat enkel nog over het geloof, en verder niet. Ik spreek over gehoorzaamheid naar mijn Here toe.

Einde verhaal over dat sprookjes gebeuren, dat is nu verleden tijd.

Dit is een typische ' overlevingstekst' , "als ik maar hard genoeg roep dat ik niet meer wil, dan ga ik dat vanzelf wel geloven.."

Ik ben een hooggevoelig mens, jou ongelukkig gevoel straalt uit je teksten.
En als jij je bewust bent van Gods liefde, wat zal het je dan toch uitmaken idd, maar waarom groei je daar dan niet verder in?
Niet groeien in je geloof, maar groeien in je autoriteit, in het bewustzijn wie je bent in Hem.
Als je je dat werkelijk bewust bent kan je niet anders dan stralen.. Lachende smiley met blinkend witte tanden en een stralend mens heeft aantrekkingskracht op de mens in het algemeen! Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LYDIA448

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 14:11

MARISKA601 schreef:
idd waar je ook naar toegaat, je neemt de bagage van huis mee.
problemen lossen niet op door te emigreren.

Zolang je hart met je meegaat, gaat alles wat daarin leeft ook mee..
Naar boven

Auteur Bericht
LYDIA448

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 14:12

[color=4B0082]

Als je iets wilt, zoek je een mogelijkheid
Als je iets niet wilt, zoek je een reden[/color]

Laatst aangepast door
LYDIA448
op zondag 6 januari 2013, 14:12
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 14:30

LYDIA448 schreef:
Dit is een typische ' overlevingstekst' , "als ik maar hard genoeg roep dat ik niet meer wil, dan ga ik dat vanzelf wel geloven.."

Zij die het hardst roepen...

Quote:

Je hoeft niet hooggevoelig te zijn om dat eruit te halen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het zinloos is er nog verder op in te gaan. Dit roepende hart is duidelijk gesloten. Waar er één de wijsheden der wereld in pacht heeft, is de rest gek. Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zondag 6 januari 2013, 14:31
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 14:48

.
LYDIA448 schreef:

En als jij je bewust bent van Gods liefde, wat zal het je dan toch uitmaken idd, maar waarom groei je daar dan niet verder in?
Niet groeien in je geloof, maar groeien in je autoriteit, in het bewustzijn wie je bent in Hem.
Als je je dat werkelijk bewust bent kan je niet anders dan stralen.. Lachende smiley met blinkend witte tanden en een stralend mens heeft aantrekkingskracht op de mens in het algemeen! Clown smiley

Toch zit er, mijns inziens waarheid in.

Even voor mezelf praten; ik roep ook steeds van dat ik geen relatie wil.

Omdat ik weet, ik zit zodanig ingewikkeld in elkaar.

En even wat anders: iemand zei hier laatst dat de liefde tussen man en vrouw heel anders is en niet te vergelijken is met de liefde van vriendschap.

Daar ben ik het niet mee eens: de liefde van een vriendschap, en de liefde in een huwelijk, of iets soortgelijks, kan elkaar wel degelijk een heel stuk overlappen.

Voorbeeld wat ik nog weet van wiskunde begin 1ste klas:

Kijk, op dit voorbeeld zie je twee rondjes, de ene, de roze-achtige is een huwelijk(of iets soortgelijks), het tweede rondje, de lichtblauwe is een vriendschap.

En het stuk wat elkaar overlapt is het blauwe stuk, ja, dat is wat je in een vriendschap hebt én in een huwelijk aan affiniteit, begrip, invoelingsvermogen, humor, gezamelijke hobby's etc.

Nou is het wel zo, er zijn zoveel soorten situaties; als een vriend bijvoorbeeld zelf overspannen is, bijvoorbeeld he?, en ik ben zelf ook overspannen, ja dan kan ik 'm ff niet helpen.

Dan heb ik dus niet van de blinde helpt de lamme, want dan kom ik nog ergens, maar dan heb ik zoiets als de blinde helpt de blinde.
Dan wordt mijn overspannenheid; angstig zijn, verdriet hebben dus juist versterkt, dan wíl ik wel helpen maar kan het dan dus niet.
En met 'blind' bedoel ik niet het woordje 'blind' zoals dat vaak in de bijbel wordt gebruikt, in gelijkenissen enzo.

Ja, in zo'n geval móet ik zelfs afstand nemen een tijd, net hoelang ik nodig heb, anders zou ik niet voor mezelf zorgen en er zelf aan onderdoor gaan.

Ja, dan kan alleen iemand helpen die wél sterk(er) in zijn/haar schoenen staat(op dat moment iig). Want ík kán het dan dus écht niet. Omdat ik zelf ook goede dagen heb, maar óók moeilijke dagen.

En ja, dat zal ik moeten accepteren; ik heb nu eenmaal dagen dat het goed gaat, minder goed en ronduit slecht. En ja, het kan dan lijken alsof het altijd goed gaat, als iemand mij op zulke dagen zag.
Ja, op mijn werk weet men ervan, dat is wel fijn. Dan helpt men mij daar met dingen en ontziet men mij even.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 7 januari 2013, 09:51
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 14:57

LYDIA448 schreef:

Als je iets wilt, zoek je een mogelijkheid
Als je iets niet wilt, zoek je een reden

Als je iets wilt, zoek je idd een mogelijkheid ;)

Als ik iets niet wil, zoek ik geen reden, dan héb ik een reden....!!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 6 januari 2013, 14:58
Naar boven

Auteur Bericht
LYDIA448

BerichtGeplaatst: zondag 6 januari 2013, 21:38

SHANITA130 schreef:
Als je iets wilt, zoek je idd een mogelijkheid ;)

Als ik iets niet wil, zoek ik geen reden, dan héb ik een reden....!!

Knipoog smiley ook goed... het was weer een zinnetje ergens opgedaan tijdens mijn lezerij..

En dat diagram, ja, dat lijkt op een diagram zoals ik deze heb geleerd tijdens een van mijn cursussen.

Ieder mens hoort in principe in zn autoriteit te staan, dat stuk om je heen waar jij jij bent, waarin de relatie met God centraal is.
Zodra je je autoriteit wil verbinden met die van een ander, ga je werken aan een brug.

Op die brug kom je samen, en mocht het fout gaan, dan kan je terug vallen op je eigen autoriteit.
Dan val je niet meteen in een 'onoverkomelijk' gat waarin je je gaat afschermen om niet gekwetst te worden.

Dat kan binnen een partnerrelatie zijn alswel binnen een vriendschap.

Zodra je van je eigen grond gaat weggeven omdat je niet jezelf kunt/wilt/durft te zijn, gaan je grenzen eraan.
En hoe meer je van je grenzen weggeeft, hoe meer een 'burn-out' op de loer ligt.

De letterlijke betekenis van een burn-out is ook ' leeggegeven', 'opgebrand'
Die grens moeten we zelf bewaken, en met behulp van God, door alles waar we over twijfelen los te laten en bij God brengen.

Maar ja.... het 'takes two to tango' dus.... wil je een eerlijke oprecht verbinding met elkaar is het noodzakelijk om het geven en nemen in balans te houden, een verantwoordelijkheid die je samen draagt in een relatie.

Als er onder in de verse fundering al een steentje scheef komt te liggen, volgt de rest vanzelf.. een soort van toren van Pisa.
Naar boven

Auteur Bericht
LAVERDE524

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 00:16

Ah, alweer zoveel reacties in zo'n korte tijd? Hihihi. Dat gaat rap in zo'n korte tijd. Lachende smiley .
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 06:07

[quote=LYDIA448] Knipoog smiley ook goed... het was weer een zinnetje ergens opgedaan tijdens mijn lezerij..

Dat zinnetje staat al meer dan een jaar op mijn profiel...en er zit helaas veel waarheid in..
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 07:49

LAVERDE524 schreef:
Ah, alweer zoveel reacties in zo'n korte tijd? Hihihi. Dat gaat rap in zo'n korte tijd. Lachende smiley .

Je woorden...HIHI...doen me een beetje zeer....
Waarom...hihi???
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 09:08

ZEELAND736 schreef:
Waarom...hihi???

Ik denk dat ik het weet Lachende smiley hahaha klinkt sooo volwassen, en veel te zeker, maar hij mag wel uitkijken Geschokte, onthutste smiley
Voor hij het weet is hij 2x zo oud Gefrustreerde smiley en dat gaat heul snel, te snel Huilende smiley, smiley in tranen ik zal niet zeggen dat het dan te laat is, maar ik zit er wel, niet veel naast Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 10:04

LYDIA448 schreef:
Knipoog smiley ook goed... het was weer een zinnetje ergens opgedaan tijdens mijn lezerij..

En dat diagram, ja, dat lijkt op een diagram zoals ik deze heb geleerd tijdens een van mijn cursussen.

Ieder mens hoort in principe in zn autoriteit te staan, dat stuk om je heen waar jij jij bent, waarin de relatie met God centraal is.
Zodra je je autoriteit wil verbinden met die van een ander, ga je werken aan een brug.

Op die brug kom je samen, en mocht het fout gaan, dan kan je terug vallen op je eigen autoriteit.
Dan val je niet meteen in een 'onoverkomelijk' gat waarin je je gaat afschermen om niet gekwetst te worden.

Dat kan binnen een partnerrelatie zijn alswel binnen een vriendschap.

Zodra je van je eigen grond gaat weggeven omdat je niet jezelf kunt/wilt/durft te zijn, gaan je grenzen eraan.
En hoe meer je van je grenzen weggeeft, hoe meer een 'burn-out' op de loer ligt.

De letterlijke betekenis van een burn-out is ook ' leeggegeven', 'opgebrand'
Die grens moeten we zelf bewaken, en met behulp van God, door alles waar we over twijfelen los te laten en bij God brengen.

Maar ja.... het 'takes two to tango' dus.... wil je een eerlijke oprecht verbinding met elkaar is het noodzakelijk om het geven en nemen in balans te houden, een verantwoordelijkheid die je samen draagt in een relatie.

Als er onder in de verse fundering al een steentje scheef komt te liggen, volgt de rest vanzelf.. een soort van toren van Pisa.

Wat goed verwoord!!!

Inderdaad;
Quote:

Ja, en dat 'weggeven' kan zijn, langskomen bij iemand die angstig is, terwijl je dat absoluut niet aankan op dat moment.
Ook door manipulatie, als je aangeeft niet te kunnen; 'ja, maar ik deed ook dit en dat....'.
En dan idd, ligt een burn-out op de loer, of je krijgt een burn-out, raakt zwaar overspannen.

En ja, wil je/ik dat in de toekomst voorkomen, aangeven waar mijn grenzen liggen, en niet denken uit een vals schuldgevoel, dat ik op oproep beschikbaar ben. Of bij iemand langskom waar het psychisch niet goed mee gaat als het met mezelf niet goed gaat, dan kan ik zoiemand ook niet helpen. Ja, als ik dat probeer kom ik zelf in een finale breakdown,ja, daar pas ik voor...in het vervolg...En niet eens, en natuurlijk dus niet omdat ik dat niet zou willen, ik kán het niet.

Ik had het er nog over met een vriend vanochtend, waar het skypen al niet goed voor is....je kan wel anderen blamen, maar jij/ik bent degene die grenzen aan moet geven.

Dank voor de goede posting!!!!!!

S. Je hoeft niet iemand te helpen als dat ten koste van jezelf gaat.
Je kan alleen iemand helpen op momenten als het zelf ook goed met je gaat.

NB: dit wou ik ook nog even quoten:
Quote:

Nog een stukje wat ik ergens las: 'Psychologische manipulatie is geen doel, maar een middel om tot een doel te komen'

- 'Als je werkelijk van me hield'
- 'Kijk eens wat je me aandoet'
- 'Ga niet bij me weg want anders'
- 'Jij bent de enige die me kan helpen'
- 'Ik heb toch ook dát voor jou gedaan toen'
- 'Waarom spreek je zo weinig met me af'
Deze bovenstaande zinnen zijn alle totaal verschillend en toch staan ze voor een hele krachtige vorm van manipulatie namelijk: Emotionele Chantage.

Ps; ik had deze dingen die je schreef, soortgelijk ook op cursussen.
Om mezelf te kunnen handhaven. Eigenlijk waren het ook re-integratie cursussen.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 7 januari 2013, 10:31
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 10:18

ZEELAND736 schreef:
Waarom...hihi???

Hai Zeeland!

Hoe het op mij overkwam, gewoon dat hij het leuk vind zoveel reacties, niet meer en niet minder.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 11:23

ROADY558 schreef:
@Laverde

Hij zal het oude los moeten laten, zolang hij dat blijft vast houden, is er geen ruimte voor het ander, of nieuwe.
En das soms niet makkelijk, ligt er maar net aan hoe je jezelf vast klemt aan wat eens voor jou beter was.
En net wat jezelf al hebt gezet, ontvluchten kan niet, werkt niet, je komt het steeds weer tegen.
En het is met alles wel zo, en heet gewoon verwerken, en dan kan je hulp gaan zoeken, ben toch echt bang dat, dat ook niet werkt.
Zo lang hij/zij/wij zelf niet echt willen loslaten.
Naar boven

Auteur Bericht
LAVERDE524

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 12:47

Goed gezien Gerrit,

ik heb vaak professioneel hulp gehad en pastorale hulp, het hielp tijdelijk maar later kwam het gevoel weer terug. Maar ja dan kom je erachter dat men mij nooit leerde om boven mijn gevoel te staan. De Bijbel leerde mij juist niet vanuit het vlees te reageren. En dat is een zware opgave. Maar ik ben er druk mee aan het werk om boven mijn gevoel, vlees, te staan. Je moet je vlees de baas zijn, en dat gaat wel moeizaam, maar ik merk dat het wel kan.

Ik ben al in zoverre gekomen dat het gevoel mij steeds minder de baas word. Je moet je gevoel onderdrukken, anders druk het gevoel je zelf onder, en dan ben je verder van huis, is mijn ondervinding. Door boven je gevoel te staan, dus door je gevoel te onder drukken ervaar je dat je daardoor minder verlangen krijgt naar de materialistische dingen en naar de dingen die maar tijdelijk zijn. Je gaat steeds meer verlangen naar die onsterfelijkheid, in de staat waarin Jezus nu ook is, en dat kan pas als je sterft, want het vlees kan het koninkrijk Gods niet beërven.

De Bijbel is het aller beste wat er is, want daarin liggen alle beloftes omschreven. Wie zijn leven lief heeft zal het zeker verliezen, wie zijn leven niet lief heeft zal het juist ontvangen. Wat een vertroosting is het.

En hoe meer je boven je vlees, dus ook je gevoel en emoties staat, des te meer ga je begrijpen wat het onzichtbare is maar dat niet alleen. Je gaat de Geest van God ook anders ervaren, zoals wanneer je de Bijbel leest, ontdek je steeds weer nieuwe dingen die je eerst nooit begreep of had gezien.

Daarom vind ik de vertroosting en kracht in de Heilige Schrift waarin de Heilige Geest mij laat zien wie de God van Israël werkelijk is. Heerlijk is het, om Hem te mogen kennen. En hoe groter de liefde voor Jezus word hoe minder interesse dat je in het tijdelijke hebt en/of krijgt. Ik kan met volle overtuiging zeggen dat ik echt steeds meer van Jezus hou, elke dag, elke week steeds weer meer. Alsof Hij een liefde in me legt voor Hem dat steeds sterker lijkt te worden. En daardoor begrijp ik ook wat het is om liefde voor de waarheid te hebben. Ik wil niet alleen in Hem zijn maar ook in Zijn waarheid staan, die Hij geopenbaard heeft.

Als ik kijk naar mijn moeder waar ik een grote bewondering voor heb, die vorig jaar haar hart opnieuw aan de Here Jezus had gegeven op een nacht. En dat terwijl zij al 30 jaar geleden tot bekering is gekomen. En ik heb mijn moeder wel eens gevraagd waarom en hoe het kan dat zij haar hart opnieuw had gegeven aan Jezus. Ze zei: "ik heb jaren lang achter die andere jezus aangelopen, en nu besef ik pas dat Jezus, de Gezalfde Koning van Israël degene is die Zijn volk zal verlossen, Hij is het die waarlijk is op gestaan". En nu doet ze niks anders dan alleen het Woord onderzoeken. En ondanks dat mijn moeder en ik de enigen zijn in onze familie die met mekaar kunnen praten, is er toch nog een kleine vertroosting.

En dan kan ik ook zeggen dat ik mezelf kan zijn, zonder afgewezen te worden, heerlijk is dat zeg! En mijn moeder en ik verlangen juist naar die eeuwigheid. Elke dag kijken we naar het nieuws, en elke dag mogen wij Hem verwachten en dat Hij terug zal komen, waar wij dus ook naar verlangen. En als we om ons heen kijken naar de tekenen der tijden, dan zie ik dat Zijn komst niet lang meer duurt, wat een feest zal dat zijn zeg!

Maar goed, door steeds meer te mogen leren om meer en meer boven je vlees te gaan staan is een voorrecht. Het is wel een strijd dat elke mens voert, maar uiteindelijk zul je merken dat je dan juist jezelf meer gaat worden.
Naar boven

Auteur Bericht
LYDIA448

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 13:09

SHANITA130 schreef:
Wat goed verwoord!!!

dankje.. Verlegen lachende smiley

Inderdaad;

Ja, en dat 'weggeven' kan zijn, langskomen bij iemand die angstig is, terwijl je dat absoluut niet aankan op dat moment.
Ook door manipulatie, als je aangeeft niet te kunnen; 'ja, maar ik deed ook dit en dat....'.
En dan idd, ligt een burn-out op de loer, of je krijgt een burn-out, raakt zwaar overspannen.

absoluut, en er is zóveel 'verborgen en onbedoelde' manipulatie..

En ja, wil je/ik dat in de toekomst voorkomen, aangeven waar mijn grenzen liggen, en niet denken uit een vals schuldgevoel, dat ik op oproep beschikbaar ben. Of bij iemand langskom waar het psychisch niet goed mee gaat als het met mezelf niet goed gaat, dan kan ik zoiemand ook niet helpen. Ja, als ik dat probeer kom ik zelf in een finale breakdown,ja, daar pas ik voor...in het vervolg...En niet eens, en natuurlijk dus niet omdat ik dat niet zou willen, ik kán het niet.

en als JIJ daarvan overtuigd bent, dan moet JIJ daar naar handelen..
want alleen JIJ kan invoelen wat je aankan of niet.
Maar de mensheid is zo gewend om goede raad en advies rond te strooien zonder (onbewust) op te letten wát er tegen wíe wordt gezegd!

Gewoon omdat het goed bedoelt is.

Goede communicatie, is zó belangrijk...
En dat is op een forum extra lastig omdat je niet de lichaamstaal erbij ziet/bemerkt.
Iemand kan wel de klemtóón ( Knipoog smiley ) verkeerd leggen en je hebt al een heel andere zin dan bedoelt...\

Daarom ga ik altijd uit van het positieve totdat het negatieve bewezen wordt.

Ik had het er nog over met een vriend vanochtend, waar het skypen al niet goed voor is....je kan wel anderen blamen, maar jij/ik bent degene die grenzen aan moet geven.

Zo is dat!
En God wil ook dat wij déze verantwoording dragen, omdat hij ons de HG heeft meegegeven, die hierin een ware steun is (kan zijn)
Dank voor de goede posting!!!!!! Clown smiley

S. Je hoeft niet iemand te helpen als dat ten koste van jezelf gaat.
Je kan alleen iemand helpen op momenten als het zelf ook goed met je gaat.

NB: dit wou ik ook nog even quoten:

Nog een stukje wat ik ergens las: 'Psychologische manipulatie is geen doel, maar een middel om tot een doel te komen'

- 'Als je werkelijk van me hield'
- 'Kijk eens wat je me aandoet'
- 'Ga niet bij me weg want anders'
- 'Jij bent de enige die me kan helpen'
- 'Ik heb toch ook dát voor jou gedaan toen'
- 'Waarom spreek je zo weinig met me af'
Deze bovenstaande zinnen zijn alle totaal verschillend en toch staan ze voor een hele krachtige vorm van manipulatie namelijk: Emotionele Chantage.

Ps; ik had deze dingen die je schreef, soortgelijk ook op cursussen.
Om mezelf te kunnen handhaven. Eigenlijk waren het ook re-integratie cursussen.

Ik heb ze gehad in pastorale cursussen en therpieën.. Lachende smiley

Laatst aangepast door
LYDIA448
op maandag 7 januari 2013, 13:12
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 15:14

LAVERDE524 schreef:
ik heb vaak professioneel hulp gehad en pastorale hulp, het hielp tijdelijk maar later kwam het gevoel weer terug.

Kun je nu 's exact aangeven WELK gevoel dat is? En WAT dit gevoel je zegt?

Quote:
Maar ja dan kom je erachter dat men mij nooit leerde om boven mijn gevoel te staan. De Bijbel leerde mij juist niet vanuit het vlees te reageren. En dat is een zware opgave. Maar ik ben er druk mee aan het werk om boven mijn gevoel, vlees, te staan. Je moet je vlees de baas zijn, en dat gaat wel moeizaam, maar ik merk dat het wel kan.

Ik ben al in zoverre gekomen dat het gevoel mij steeds minder de baas word. Je moet je gevoel onderdrukken, anders druk het gevoel je zelf onder

Dit kan ik niet helemaal volgen.
Ik denk dat je het woord "vlees" misschien verkeerd opvat.
Is "vlees" niet je oude natuur? Met name "je oude denken"?? en daaruit voortkomend "je oude manier van doen en laten"?
Ik geloof er niks van dat je je gevoel moet onderdrukken.
Dat is zelfs zeer ongezond en zorgt voor depressie en woedeaanvallen, hartklachten en andere lichamelijke ongemakken.

Gevoel zie ik juist als een richtingaanwijzer. Het zegt mij iets. Het spoort aan tot actie. Maar onderdrukken? Nee, de Schepper heeft je geen gevoelens gegeven om er niets mee te doen. Hij heeft de mens MET gevoel gemaakt juist om die tot uitdrukking te brengen.

Wel is het zo dat je je niet door je gevoel moet laten leiden.
Je verstand is de baas. En je gevoel volgt. En die twee hebben ook nog een bepaalde interactie met elkaar.

Toch meen ik wel iets te begrijpen van je verhaal.
Soms moet je dingen tegen je gevoel indoen.
Zeker als je verkeerde gewoonten heb aangeleerd.
Stel dat je een gewoonte hebt om elke keer als je stress hebt, een sigaret op te steken, dan misleid je jezelf. Wil je hierin verandering gaan aanbrengen, dan zul je dus anders moeten gaan denken.
De volgende keer als je stress hebt (in dit voorbeeld) dan ga je bij jezelf te rade "wat er nu eigenlijk gebeurt" en dat is ook "luisteren naar je gevoel". Met je verstand kun je dan een besluit maken om de oorzaak van je stress aan te pakken, in plaats van het weg te paffen. Dit zie ik als "op weg naar gezond leven".
En soms hoef je daar helemaal niet geestelijk over te doen, dan is het gewoon nuchtere "psychologie" (= psycho-logica)....

Quote:
Daarom vind ik de vertroosting en kracht in de Heilige Schrift waarin de Heilige Geest mij laat zien wie de God van Israël werkelijk is. Heerlijk is het, om Hem te mogen kennen. En hoe groter de liefde voor Jezus word hoe minder interesse dat je in het tijdelijke hebt en/of krijgt. Ik kan met volle overtuiging zeggen dat ik echt steeds meer van Jezus hou, elke dag, elke week steeds weer meer. Alsof Hij een liefde in me legt voor Hem dat steeds sterker lijkt te worden. En daardoor begrijp ik ook wat het is om liefde voor de waarheid te hebben. Ik wil niet alleen in Hem zijn maar ook in Zijn waarheid staan, die Hij geopenbaard heeft.

Prachtig toch?

Quote:
Als ik kijk naar mijn moeder waar ik een grote bewondering voor heb, die vorig jaar haar hart opnieuw aan de Here Jezus had gegeven op een nacht. En dat terwijl zij al 30 jaar geleden tot bekering is gekomen. En ik heb mijn moeder wel eens gevraagd waarom en hoe het kan dat zij haar hart opnieuw had gegeven aan Jezus. Ze zei: "ik heb jaren lang achter die andere jezus aangelopen, en nu besef ik pas dat Jezus, de Gezalfde Koning van Israël degene is die Zijn volk zal verlossen, Hij is het die waarlijk is op gestaan". En nu doet ze niks anders dan alleen het Woord onderzoeken. En ondanks dat mijn moeder en ik de enigen zijn in onze familie die met mekaar kunnen praten, is er toch nog een kleine vertroosting.

Bofferd! Jij kan met je moeder begrijpelijk over het geloof praten?
Wat een voorrecht!

Ik vraag me af hoe die eerste jezus er dan uitzag.....
Naar boven

Auteur Bericht
LAVERDE524

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 16:28

Euhh, gevoel van verlangen en zo kwam dan terug.

En wat betr. het vlees, je blijft er elke dag mee in gevecht, ondanks dat je een nieuwe mens bent, je zit nog altijd in het vlees die het bovennatuurlijke niet begrijpt. Het vlees blijft altijd strijden tegen het geestelijke. En het vlees daarin zit ook je gevoel en emoties. Daarom is het goed om daar boven te staan. En ik dwing mijn gevoel en emoties niet over mijn leven te leiden, al valt het niet altijd mee. Maar toch dwing ik het. Ja en als je wil dat het lukt, zul je hard over jezelf moeten worden, je gevoel en emoties onderdrukken, anders blijf je ermee zitten. En daar heb ik geen behoefte aan.

Wat betr. mijn moeder, ja... mijn moeder had altijd de pinksterjezus achterna gelopen, zoals ze zelf zegt, en ja sinds vorig jaar februari is haar leven op haar kop komen te staan nadat ze Jezus de Gezalfde Koning van Israël leerde kennen, nu is voor haar en ook voor mij, de Bijbel geen gesloten boek meer, alles wat we ook tegen komen in de Bijbel, we beginnen gewoon steeds beter die profetische taal te kennen. De Bijbel is als een kers geworden boven op een taart en dan krijg je maar niet genoeg van studeren van de Bijbel.

Ja en zo ontdek je dat het veel nauwer in mekaar zit dan dat menig denken. Ik vind het heerlijk om Bijbelstudies te doen, en om dienst te zijn voor mijn hemelse Vader. Werken in Zijn wijngaard is een grote zegen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 16:42

LAVERDE524 schreef:

En wat betr. het vlees, je blijft er elke dag mee in gevecht, ondanks dat je een nieuwe mens bent, je zit nog altijd in het vlees die het bovennatuurlijke niet begrijpt. Het vlees blijft altijd strijden tegen het geestelijke. En het vlees daarin zit ook je gevoel en emoties. Daarom is het goed om daar boven te staan. En ik dwing mijn gevoel en emoties niet over mijn leven te leiden, al valt het niet altijd mee. Maar toch dwing ik het. Ja en als je wil dat het lukt, zul je hard over jezelf moeten worden, je gevoel en emoties onderdrukken, anders blijf je ermee zitten. En daar heb ik geen behoefte aan.

Wat betr. mijn moeder, ja... mijn moeder had altijd de pinksterjezus achterna gelopen, zoals ze zelf zegt, en ja sinds vorig jaar februari is haar leven op haar kop komen te staan nadat ze Jezus de Gezalfde Koning van Israël leerde kennen, nu is voor haar en ook voor mij, de Bijbel geen gesloten boek meer, alles wat we ook tegen komen in de Bijbel, we beginnen gewoon steeds beter die profetische taal te kennen. De Bijbel is als een kers geworden boven op een taart en dan krijg je maar niet genoeg van studeren van de Bijbel.

Ja en zo ontdek je dat het veel nauwer in mekaar zit dan dat menig denken. Ik vind het heerlijk om Bijbelstudies te doen, en om dienst te zijn voor mijn hemelse Vader. Werken in Zijn wijngaard is een grote zegen.

Je wilt dus eigenlijk eem emotieloos mens zijn...
Ik vraag me af waar in de bijbel staat dat je je emoties moet onderdrukken?
Psychologisch bekeken is het zeer verkeerd om je emoties te onderdrukken.
Zelfs Jezus had emoties....

Een mens is geschapen met verstand en emoties...
En je verstand en je emotie moeten samenwerken om tot een goed resultaat te komen.

Zonder emotie kan een mens niet rouwen.
Zonder emotie kan een mens niet genieten van de mooie dingen.
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 16:46

LAVERDE524 schreef:

Laatst aangepast door
JANE410
op zaterdag 18 mei 2013, 21:30
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 16:51

LAVERDE524 schreef:

Sorry maar deze tekst toont voor mij aan hoe je om aandacht schreeuwt in feite... velen laten het al merken met andere woorden ik zeg het gewoon even...
Je roept om aandacht en geniet van de reacties!!
Ik sluit me bij Roady aan!!!
Denk na en zoek hulp!
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 17:06

Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u RUST geven. (Matt 11:28)

Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. 7 Dan zal de VREDE van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren. (Fil 4:6)

Ga 's op zoek naar nog meer verzen en beloften over "rust" en "vrede".

Ik vind het zorgelijk hoe je met jezelf omgaat.
Laat God het werk toch 's doen.
Gisteren sprak ik een wijze vrouw. Die had het erover dat ook onze jacht en drift naar bijbelkennis "werken van het vlees" zijn.

Ik hoop dat je nog 's echt tot rust en aanvaarding van jezelf komt.
Dat je gewoon in alle rust mag genieten van de omgang met je Hemelse Vader. En als je echt rust vindt bij God, heb je niet zoveel aandacht van anderen meer nodig. Dan ga je richting de ware vrijheid in Christus.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 17:16

Emotionele Chantage!

Een goede uitdrukking.
Dat komt ook herkenbaar terug bij relatie breuk.

o.a. met de woorden: "zal ik mijn polsen door snijden, of pillen slikken, voor de trein werpen enz." ???

Een ander schuldgevoelens op leggen. Zo komt het bij mij over.
Naar boven

Auteur Bericht
LAVERDE524

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 17:26

Het gaat prima zo zoals ik het nu doe. En het bevalt me al te goed. Zolang ik maar de Bijbel heb dan ontbreekt mij aan niks.

Wat maakt het toch uit als ik mijn emoties onderdruk, ik voel me er beter onder. Ik geniet van de Bijbelstudies dat ik doe, en dat is heerlijk om te doen.

Ja Jezus had reden om te huilen, zie maar hoe Hij werd vervolgd, dat vind ik meer dan logisch. Maar ik heb er geen reden naar toe om te moeten huilen.

Zoals ik het nu doe, vind ik het goed gaan. Maar kunnen we dat nu afsluiten dit onderwerp? Ga maar weer over naar het onderwerp, jezelf zijn.

Ik ervaar dat alles nu veel beter gaat zoals ik het nu doe. En het voordeel is: je bent op alles voorbereid, zodat niks als onverwachts komt. Heerlijk is dat.

Maar goed... even over het onderwerp; jezelf zijn, hoe ervaren anderen trouwens wanneer ze een afspraakje hebben, zijn jullie zenuwachtig of bang of wat dan ook? Vind het wel es interessant om te weten hoe anderen met afspraakjes omgaan. Hihi
Naar boven

Auteur Bericht
KABOUTER722

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 17:35

LAVERDE524 schreef:
Ik ervaar dat alles nu veel beter gaat zoals ik het nu doe. En het voordeel is: je bent op alles voorbereid, zodat niks als onverwachts komt. Heerlijk is dat.

Maar goed... even over het onderwerp; jezelf zijn, hoe ervaren anderen trouwens wanneer ze een afspraakje hebben, zijn jullie zenuwachtig of bang of wat dan ook? Vind het wel es interessant om te weten hoe anderen met afspraakjes omgaan. Hihi

je zegt op alles voorbereid te zijn. maar wat nou als je de straat uitloopt en je loopt tegen een leuke meid aan (niet te hard, want dan valt ze). wat dan? ben je daar ook op voorbereid? of wordt die ontmoeting een dusdanige inbreuk op je geplande leven dat je die ontmoeting niet meer te boven komt, en zit je de rest van je leven als een kasplantje op een gesloten afdeling? of negeer je haar gewoon, want: je zit er niet op te wachten, en het komt je niet uit?

jouw laatste opmerking vind ik een vorm van emotioneel voyeurisme.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: maandag 7 januari 2013, 17:37

LAVERDE524 schreef:
Het gaat prima zo zoals ik het nu doe. En het bevalt me al te goed. Zolang ik maar de Bijbel heb dan ontbreekt mij aan niks.

Wat maakt het toch uit als ik mijn emoties onderdruk, ik voel me er beter onder. Ik geniet van de Bijbelstudies dat ik doe, en dat is heerlijk om te doen.

Ja Jezus had reden om te huilen, zie maar hoe Hij werd vervolgd, dat vind ik meer dan logisch. Maar ik heb er geen reden naar toe om te moeten huilen.

Zoals ik het nu doe, vind ik het goed gaan. Maar kunnen we dat nu afsluiten dit onderwerp? Ga maar weer over naar het onderwerp, jezelf zijn.

Zenuwen en spanningen zijn er altijd bij een afspraakje. Lachende smiley

Dat is alleen maar goed. Helemaal als de vlinders gaan vliegen!!! of straaljagers.

Laatst aangepast door
MARITIME853
op maandag 7 januari 2013, 17:39
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 4 van 6