ChristianMatch

Forum

Vergeven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 14:38

ERIKA129 schreef:
Hoi Martin,

Snap niet dat die man uberhaupt weer is bevestigd in het ambt!
En al helemaal niet hoe die dan de 10 geboden kan voorlezen.

Maar dan kom je toch weer bij het punt van vergeving. Als die man nu oprecht spijt heeft betoond aan kerk en slachtoffer dan mag hij toch ook zijn werk weer uitvoeren???? Als je kijkt naar de letter van de Bijbel? Zomaar een gedachte die bij me opkomt....Of is het eens een dief altijd een dief.....
Voor de duidelijkheid: ik vind ook dat die man eigenlijk geen predikant hoort te zijn als je dit soort dingen doet.....

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 2 oktober 2011, 14:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:37

CROSSROAD317 schreef:
Weet je, er staat meer dan alleen maar "oprecht berouw" ... Heb je de rest van mijn posting ook gelezen ... Lees dan nog maar even, dan zie je wat ik verder nog schreef ...

En misschien, ja misschien kun je ook helemaal niet vergeven, en ondanks dat het een Bijbelse plicht is, als jij er niet aan toe bent, waarom zou je dan vergeven ... ?? Vergeven doe je als je zelf ook oprecht kunt vergeven, anders heeft vergeven geen nut en is het brandhout ...

Dat is wat ik altijd al heb geschreven trouwens, je vergeeft omdat het voor jezelf is, dat is het Bijbelse principe. Op het moment dat je er zelf van overtuigd bent dat vergeven goed is om verder te kunnen met "verwerking, genezing enz." Niet omdat een ander het van jou verlangt en zegt dat het Bijbels is ... Dat is het Bijbelse principe, en God, je Vader, begrijpt dat heel goed, Hij kent namelijk Zijn kinderen (van binnen en van buiten) door en door ...

@ Willemijn -- Soms koop je niets voor oprecht berouw omdat je eigen leven al verwoest is .....
Soms krijg ik de indruk dat je gewoon niet wilt lezen wat ik schrijf en elke keer weer een zinnetje benadrukt wat dan verderop in mijn posting een hele andere betekenis heeft/krijgt dan wanneer je alleen dat ene zinnetje benadrukt/aanhaalt. Twijfelende smiley

WILLEMIJN232 schreef:
Ik lees heel goed wat je schrijft maar ik ben het niet met je eens........ik heb meer de indruk dat jij dat niet wil/kan accepteren......
Je hoeft je mening toch niet op te dringen? Volgens mij voeren we hier een discussie? En geen wie heeft er gelijk strijd?
En juist die ene zin zegt wel veel want daar draait het nu net om .......en dat veroorzaaakt ook zoveel leed bij slachtoffers.......

Tuurlijk lees jij goed ... maar deze zinnen zag je dan even over het hoofd zeker ... ???

"misschien kun je ook helemaal niet vergeven"

"als jij er niet aan toe bent, waarom zou je dan vergeven ... ?? Vergeven doe je als je zelf ook oprecht kunt vergeven, anders heeft vergeven geen nut en is het brandhout ..."

"God, je Vader, begrijpt dat heel goed"

Hoezo, ik niet kan accepteren dat "men soms niets koopt voor oprecht berouw omdat je eigen leven al verwoest is ..."
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:38

WILLEMIJN232 schreef:
Maar dan kom je toch weer bij het punt van vergeving. Als die man nu oprecht spijt heeft betoond aan kerk en slachtoffer dan mag hij toch ook zijn werk weer uitvoeren???? Als je kijkt naar de letter van de Bijbel? Zomaar een gedachte die bij me opkomt....Of is het eens een dief altijd een dief.....
Voor de duidelijkheid: ik vind ook dat die man eigenlijk geen predikant hoort te zijn als je dit soort dingen doet.....

Waarom stel jij altijd van die moeilijke vragen Huilende smiley, smiley in tranen Knipoog smiley
Denk omdat hij toch een voorbeeld functie heeft!
Hoe kan zoiemand nu op huisbezoek gaan bij een man die zijn vrouw heeft bedrogen? Wat kan die zeggen ik heb het zelf ook gedaan en vraag vergiffenis aan God en je vrouw en het is goed? Denkt die man misschien wel das mooi doe ik nu en over een poosje zoek ik wel een andere vriendin en zorg dat ik niet betrapt wordt!
Weet het wel een aparte reactie maar dit schiet me nu even te binnen Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 oktober 2011, 20:30

ERIKA129 schreef:
Waarom stel jij altijd van die moeilijke vragen Huilende smiley, smiley in tranen Knipoog smiley
Denk omdat hij toch een voorbeeld functie heeft!
Hoe kan zoiemand nu op huisbezoek gaan bij een man die zijn vrouw heeft bedrogen? Wat kan die zeggen ik heb het zelf ook gedaan en vraag vergiffenis aan God en je vrouw en het is goed? Denkt die man misschien wel das mooi doe ik nu en over een poosje zoek ik wel een andere vriendin en zorg dat ik niet betrapt wordt!
Weet het wel een aparte reactie maar dit schiet me nu even te binnen Twijfelende smiley

Ik kon ook iemand die zo leeft. doet het een en ander, maar ja, zolang anderen van de kerk daar niet achter kwamen, was het er niet.

Waar is dan het geloof van zo iemand, vraag ik mij af, want God ziet het wel.
Naar boven

Auteur Bericht
MARJA425

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:37

Beste medezuster,
Ik wil iets kwijt over vergeving,
Ik heb zelf de intensie om mensen, die mij iets aangedaan hebben in Jezus naam te vergeven in je eigen kracht kun je dit nooit.
Ik heb zelf meer dan eens met narigheid te maken gehad, zo erg dat ik er onder door ging, maar daar was God met Zijn helpende Hand om mij te helpen ik heb een bijna-dood ervaring gehad en ik was blij toen ik daar met Jezus weer uit mocht komen.
Ik kan me wel voorstellen, dat jij met hetgeen wat je hebt meegemaakt moeite hebt om te vergeven, maar het is de enige weg met Jezus en de Waarheid zet jou vrij de Waarheid is Jezus.
Ik heb echt mijn exen moeten vergeven met Jezus kan dat en anders niet, neem dat maar van mij aan, of liever gezegd van Jezus, heel veel sterkte en Gods zegen Marja.
Naar boven

Auteur Bericht
EMMANUEL145

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 09:31

Vergeven is niet zo moeilijk,vergeten is moeilijk. Als je iemand wil je vergeven ,moet je het doen uit je hart en niet allen omdat in de bijbel staat.
Als ik iemand zal vergeven ,zal ik eerst met die persoon praten en alles wat in mijn hart zit ,zal ik tegen die persoon zeggen,vind ze/hij leuk of niet.
Als iemand moet iemand anders vergeven,is dan een reden waroom moet we vergeven,en we hebben misschien pijn of verdrietig doordat gekregen dus,vergeven is niet altijd makelijk.
Als je iemand vergeven ,doet je het altijd uit jouw hart anders word niks.. Als je vergeeft allen door jouw mond,is ook niks want God zie wat in jouw hart zit,Dus...

Emmanuel
Naar boven

Auteur Bericht
SIMON253

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 16:34

Als je iemand wil vergeven, moet je dan perse eerst met die persoon praten?
In mijn oog hoeft dat niet hoor, nou ben ik iemand die vergevend gezint is.
Ik heb persoonlijk ook iemand die ik allang heb vergeven en het is nog niet goed.
Dat vind ik dus heel jammer, er is al zoveel leed op deze aarde.
We worden steeds maar ouder, en je blijft er aldoor maar mee lopen.
Laten we toch wat verstandelijker worden en zijn.
Iedereen succes er mee.
Simon
Naar boven

Auteur Bericht
EMMANUEL145

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 17:00

SIMON253 schreef:
Als je iemand wil vergeven, moet je dan perse eerst met die persoon praten?
In mijn oog hoeft dat niet hoor, nou ben ik iemand die vergevend gezint is.
Ik heb persoonlijk ook iemand die ik allang heb vergeven en het is nog niet goed.
Dat vind ik dus heel jammer, er is al zoveel leed op deze aarde.
We worden steeds maar ouder, en je blijft er aldoor maar mee lopen.
Laten we toch wat verstandelijker worden en zijn.
Iedereen succes er mee.
Simon

Maar,meneer Simon.Als iemand hebt iets tegen u gedaan en doordat voelt u pijn en verdrietig .Wil u tegen deze persoon niet vragen de rede waroon hebt hij/zij zo tegen u gedaan?
Maar iederen is anders,en hoe u denkt krijgt u mijn respect.

Groeten
Emmanuel
Naar boven

Auteur Bericht
SIMON253

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 22:53

Wat er is gebeurd dat weten we beiden.
Maar niet meer tegen elkaar praten is niet goed
tenminste dat vind ik.
We moeten toch alles kunnen vergeten, zo ben ik hoor
heb ik van thuis uiot geleerd.
Maar ja het is ontzettend jammer.

Simon
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: woensdag 16 november 2011, 11:09

SIMON253 schreef:
Wat er is gebeurd dat weten we beiden.
Maar niet meer tegen elkaar praten is niet goed
tenminste dat vind ik.
We moeten toch alles kunnen vergeten, zo ben ik hoor
heb ik van thuis uiot geleerd.
Maar ja het is ontzettend jammer.

Simon

Vergeven en vergeten zijn 2 hele verschillende dingen.
Ook als is er vergeven kan iemand er voor kiezen geen contact te willen, dat heeft niks met niet vergeven te maken. Soms heb je gewoon geen behoefte aan bepaalde mensen in je leven.

Sommige vriendschappen zijn blijvend, andere gaan verwateren, dat is nu eenmaal de normale gang van zaken in het leven. Waarom wil je uberhaupt een vriendschap met iemand die niet op jou vriendschap zit te wachten? Graag of in zn geheel niet hoor.
Naar boven

Auteur Bericht
JOEL213

BerichtGeplaatst: woensdag 16 november 2011, 22:37

Ik denk dat vergeven een van de moeilijkste dingen is in het leven, in ieder geval in mijn leven! Het is niet makkelijk en moeilijk om je gezindheid te bewaren als mensen je onrecht aandoen!

Het is alsware tegen iemand zeggen: "De rekening die jij nog moet betalen, waar ik recht op heb! Scheld ik kwijt.

Waarom? Omdat ik in de liefde die Hij mij gaf en de vrede die Hij mij geeft die alle verstand te boven gaat genezend wil leven.

Eigenlijk best bijzonder dat deze geestelijke rijkdom al meer dan 2000 jaar in de bijbel staat en slechts hooguit 100 jaar geleden een beetje onderzocht werd door psychiaters waaruit bijvoorbeeld de systeemtherapie en contextuele hulpverlening uit voortgekomen is waar ze pas in de wereld (in de hulpverlening) de laatste 10 a 20 jaar tot deze Bijbelse conclusie zijn gekomen.
Naar boven

Auteur Bericht
HERKRO005

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 november 2011, 11:02

Iemand kunnen vergeven is de capaciteit hebben om niet jouw eigen teleurgestelde of verdrietige ego in het midden te zetten maar om de ander te kunnen begrijpen, hem empatisch te kunnen benaderen en begrip op te kunnen brengen voor het waarom.
Vaak is daar tijd en overpeinzing voor nodig en daar kan het geloof je in ondersteunen maar echte vergeving komt uit je hart.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK030

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 november 2011, 20:55

HERKRO005 schreef:
Iemand kunnen vergeven is de capaciteit hebben om niet jouw eigen teleurgestelde of verdrietige ego in het midden te zetten maar om de ander te kunnen begrijpen, hem empatisch te kunnen benaderen en begrip op te kunnen brengen voor het waarom.
Vaak is daar tijd en overpeinzing voor nodig en daar kan het geloof je in ondersteunen maar echte vergeving komt uit je hart.

percies vergeven zit in je hart ,zelfs heb ak me ex vergeven in alles wat ze me aan gedaan hebt was alles kwijd me kids enz nu is het al weer twee jaar geleden we hebben goede contacte met elkaar en we praten weer tegen elkaar nu is het geval me zoon woon nu bij me en met me ex is het nu weer me vrindin als je niet kan vergeven elkaaar wat je ook elkaar heb aan gedaan zal zo wonder niet komen
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 20 november 2011, 12:38

HENK030 schreef:
percies vergeven zit in je hart ,zelfs heb ak me ex vergeven in alles wat ze me aan gedaan hebt was alles kwijd me kids enz nu is het al weer twee jaar geleden we hebben goede contacte met elkaar en we praten weer tegen elkaar nu is het geval me zoon woon nu bij me en met me ex is het nu weer me vrindin als je niet kan vergeven elkaaar wat je ook elkaar heb aan gedaan zal zo wonder niet komen

fijn om te lezen, henk! dat is waar je al die tijd om gebeden hebt, toch?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 09:08

ANNETTE792 schreef:
Vergeven en vergeten zijn 2 hele verschillende dingen.
Ook als is er vergeven kan iemand er voor kiezen geen contact te willen, dat heeft niks met niet vergeven te maken. Soms heb je gewoon geen behoefte aan bepaalde mensen in je leven.

Sommige vriendschappen zijn blijvend, andere gaan verwateren, dat is nu eenmaal de normale gang van zaken in het leven. Waarom wil je uberhaupt een vriendschap met iemand die niet op jou vriendschap zit te wachten? Graag of in zn geheel niet hoor.

Precies, trouwens in het verleden was vergeven weer anders dan nu Zieke smiley geloof ik Slapende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 15:03

PIETER649 schreef:
Ik denk dat jij het goed begrepen hebt.
Zelf heb ik ook vaak de houding van: rol maar om, wees er gelukkig mee en de groeten tot nooit weer ziens.
Bevalt mij prima en "zullie" zien maar!

Ja, dat denk ik ook....smiley die denkt....

Mzzl Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 15:07

GERRIT084 schreef:
Precies, trouwens in het verleden was vergeven weer anders dan nu Zieke smiley geloof ik Slapende smiley

Ja, idd, zelfs vóór dit topic wat je naarboven haalde waren er topics met dezelfde evangelische lading zeg maar als nu weer het geval is, over vergeven dus.

Ja, dat was toen ff veranderd.

Net zo als dat topics over de doop ook verzanden in eindeloze 'discussies', en dat is nú niet meer zo Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 februari 2013, 15:08
Naar boven

Auteur Bericht
LIES146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 08:44

Vergeven.. het is iets waar ik al veel mee geworsteld hebt. Sommige dingen zijn menselijk gezien niet te vergeven. Iemand anders vergeven heeft neit alleen als aspect dat het iets is naar de ander toe. Vergeven doe je ook om jezelf vrij te maken. En misschien is dat nog wel belangrijker. vergeven betekent niet dat alles weer pais en vree is, dat je weer dikke vriendjes bent of zelfs maar dat er uberhaupt weer contact is. Vergeven zorgt dat je de band van boosheid, wrok, teleurstelling los kunt laten. En reken er maar op dat die dingen energie kosten en jezelf belemmeren, misschien zelfs verstikken. Jezelf bevrijden daarvan, het in Gods handen neerleggen, de ander met vrede tegemoet kunnen treden. Niet met als doel dat je 'dus' een reactie van de ander verwacht (dan wordt het voorwaardelijk) maar met als doel dat je zelf weer vrij mag staan: dat is volgens mij de essentie van vergeving.
Naar boven

Auteur Bericht
MAMALOE463

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 09:01

LIES146 schreef:
Vergeven.. het is iets waar ik al veel mee geworsteld hebt. Sommige dingen zijn menselijk gezien niet te vergeven. Iemand anders vergeven heeft neit alleen als aspect dat het iets is naar de ander toe. Vergeven doe je ook om jezelf vrij te maken. En misschien is dat nog wel belangrijker. vergeven betekent niet dat alles weer pais en vree is, dat je weer dikke vriendjes bent of zelfs maar dat er uberhaupt weer contact is. Vergeven zorgt dat je de band van boosheid, wrok, teleurstelling los kunt laten. En reken er maar op dat die dingen energie kosten en jezelf belemmeren, misschien zelfs verstikken. Jezelf bevrijden daarvan, het in Gods handen neerleggen, de ander met vrede tegemoet kunnen treden. Niet met als doel dat je 'dus' een reactie van de ander verwacht (dan wordt het voorwaardelijk) maar met als doel dat je zelf weer vrij mag staan: dat is volgens mij de essentie van vergeving.

Juist, zo zie ik het ook!
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 09:04

LIES146 schreef:

Precies, jij vat hem, maar onze mensheid (zeker op cm) is veel al bezig met de worsteling, ik hoef niet te vergeven.
En net wat jij ook zelf zegt, vergeven is ook jezelf vrijmaken, natuurlijk is dat niet altijd even makkelijk, maar werkt wel, naar beter.
Een plaats gaan geven in je leven, ten goede van bevrijding..... als je het niet doet, leg je jezelf een slavenjuk op, van verbittering.
En dat was/is niet de boodschap, die wij uit mogen stralen, zelfs moeten uitdragen.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 09:16

Het is zelfs zo dat het vergeving vragen van de gene die men heeft gekwetst of beschadigd (for life) de ander opnieuw op het bordje wordt gelegd dat men weer iets móet. Men legt de ander a.h.w. een juk op en de boodschap is: "jij moet mij vergeven want anders voel ik mij beroerd". Zeker als men beschadigd of geraakt werd in een manipulatieve context en er emotionele afhankelijkheid is van elkaar wordt vergeven een wurggreep.

Vergeven om het maar weer goed te laten zijn houdt de schone schijn op en bepaalde patronen in stand.

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 3 februari 2013, 09:18
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 09:24

LIES146 schreef:
Vergeven.. het is iets waar ik al veel mee geworsteld hebt. Sommige dingen zijn menselijk gezien niet te vergeven. Iemand anders vergeven heeft niet alleen als aspect dat het iets is naar de ander toe. Vergeven doe je ook om jezelf vrij te maken. En misschien is dat nog wel belangrijker. vergeven betekent niet dat alles weer pais en vree is, dat je weer dikke vriendjes bent of zelfs maar dat er uberhaupt weer contact is. Vergeven zorgt dat je de band van boosheid, wrok, teleurstelling los kunt laten. En reken er maar op dat die dingen energie kosten en jezelf belemmeren, misschien zelfs verstikken. Jezelf bevrijden daarvan, het in Gods handen neerleggen, de ander met vrede tegemoet kunnen treden. Niet met als doel dat je 'dus' een reactie van de ander verwacht (dan wordt het voorwaardelijk) maar met als doel dat je zelf weer vrij mag staan: dat is volgens mij de essentie van vergeving.

Gerrit: Precies, jij vat hem, maar onze mensheid (zeker op cm) is veel al bezig met de worsteling, ik hoef niet te vergeven.
En net wat jij ook zelf zegt, vergeven is ook jezelf vrijmaken, natuurlijk is dat niet altijd even makkelijk, maar werkt wel, naar beter.
Een plaats gaan geven in je leven, ten goede van bevrijding..... als je het niet doet, leg je jezelf een slavenjuk op, van verbittering.
En dat was/is niet de boodschap, die wij uit mogen stralen, zelfs moeten uitdragen.

Ik: Voor mij was/is vergeven weer van harte met iemand omgaan....als iemand vergeving vraagt dan is voor mij de relatie hersteld zoals ie daarvoor was, of als er geen relatie was, dan is het gewoon goed, kunnen we samen door een deur.
Kijk, hoe jullie vergeving omschrijven, van je hoeft degene niet meer te zien, betekend niet dat alles pais en vree is, dat je weer dikke vriendjes bent of zelfs maar dat er uberhaupt weer contact is.

Ja, dat heb ik, iemand, doet er ff niet toe wie, al lang vergeven.

quote Lies: Vergeven zorgt dat je de band van boosheid, wrok, teleurstelling los kunt laten.
Ik: Ja, dan heb ik dus al 20 jaar vergeven, zolang zie ik 'm niet en de dader roept geen van deze dingen in mij op. Enkel totale onverschilligheid. Ja, ik zit wel met gevolgen, dat is wat anders. Ik heb contact verbroken.
Want ja, als vergeven dus inhoud dat niet alles pais en vree is en je iemand ook niet hoeft te zien...ja, waarom zou ik dan wrok, boosheid oid hebben?
Dan heb ik dus vergeven, ik zie degene alleen nooit meer.

Ik: En als God ons vergeeft, dan wil God dat we berouw hebben anders kan Hij niet vergeven.
Dan, als we berouw hebben, hij is: 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 1 joh 1.

We moeten wel als Jezus zijn, want als we berouw hebben, dan gaat God wel weer van harte met ons om als hij ons heeft vergeven.

Maar ja, bij menselijke relaties hoeft er geen berouw te zijn, geen verzoening, wat heeft vergeven dan nog voor een betekenis, als iemand mij mailt, wil je me vergeven? Bijvoorbeeld.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 09:58
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 09:36

JOL252 schreef:
Het is zelfs zo dat het vergeving vragen van de gene die men heeft gekwetst of beschadigd (for life) de ander opnieuw op het bordje wordt gelegd dat men weer iets móet. Men legt de ander a.h.w. een juk op en de boodschap is: "jij moet mij vergeven want anders voel ik mij beroerd". Zeker als men beschadigd of geraakt werd in een manipulatieve context en er emotionele afhankelijkheid is van elkaar wordt vergeven een wurggreep.

Vergeven om het maar weer goed te laten zijn houdt de schone schijn op en bepaalde patronen in stand.

Ja, idd.

Ik ken dat, dat dader zegt van nou dan moet je me maar vergeven......want dat staat zo raar he, iedereen vraagt zich af waarom ik niet meer met mijn dochter omga......

En het manipulatie middel bij uitstek van ...gemeentes:
"Jij moet vergeven, dat staat in de bijbel, anders vergeeft God jou niet".
Mensen intimideren, angstig maken, en ja, ik prikte daar op tijd doorheen, door die valsheid.
En ja hoor, wil die ... gemeentes best vergeven, maar ik ga er nooit meer naartoe en wil er nooit meer ook maar iets mee te maken hebben....en wrok, bitterheid ed....ach, daar ga ik mijn kostbare gevoel niet aan verspillen...Wel wat anders te doen, stof van me afschudden en verder gaan.
Ja, en mensen waarschuwen....die ik ken die pas geloven van GA DAAR NOOIT HEEEN!!!!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 10:07
Naar boven

Auteur Bericht
ZOEKER064

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 12:53

JOL252 schreef:

Ik begrijp wat je bedoett Jol. Helemaal mee eens.

Is het veilig om te stellen dat vergeven iets anders is dan vergeving vragen? En dat veel van de spraakverwarring zit het niet maken van dit onderscheid?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:19

ZOEKER064 schreef:
Ik begrijp wat je bedoett Jol. Helemaal mee eens.

Is het veilig om te stellen dat vergeven iets anders is dan vergeving vragen? En dat veel van de spraakverwarring zit het niet maken van dit onderscheid?

Ik denk zelfs dat het meest veilig is dat iemand alleen zijn excuus aanbiedt in de wetenschap wat hij een ander heeft aangedaan. En dat het woord vergeven aan degene is die het schenkt/schenken mag.
Naar boven

Auteur Bericht
ZOEKER064

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:22

JOL252 schreef:
Ik denk zelfs dat het meest veilig is dat iemand alleen zijn excuus aanbiedt in de wetenschap wat hij een ander heeft aangedaan. En dat het woord vergeven aan degene is die het schenkt/schenken mag.

Snap ik. Maar dat is wel lastig: hoe vraag ik dan iemand vergeving?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:26

SHANITA130 schreef:
Ja, idd.Ik ken dat, dat dader zegt van nou dan moet je me maar vergeven......want dat staat zo raar he, iedereen vraagt zich af waarom ik niet meer met mijn dochter omga......

Precies. Dus voor de schone schijn. En dan: ik bedoel het toch goed? Ik zie het toch in? Zij/hij vergeeft mij niet dus het ligt aan degene die niet vergeeft/kan vergeven... oftewel... men ziet nog steeds niet in dat vergeving onverdiend is. Misschien even zwart-wit gesteld maar soms moet dat.

Daarbij denk ik dat vergeven en loslaten, verdergaan en het stof afslaan het beste is wat je kunt doen voor een vrije toekomst, los van of er herstel volgt van relaties. Je zult maar last hebben voor de rest van je leven van bitterheid en alle fysieke/emotionele/relationele gevolgen van dien want het woekert voort.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:29

ZOEKER064 schreef:
Snap ik. Maar dat is wel lastig: hoe vraag ik dan iemand vergeving?

Ik denk, maar dat is dus wat ik zelf denk... dat het goed is eerst te onderzoeken of er ruimte is bij de ander om te kunnen luisteren en je te ontvangen. Ik denk verder dat het goed is om het "vergeving vragen" maar even los te laten en aan te geven wat je inziet wat je hebt gedaan en wat de gevolgen daar van zijn geweest voor die ander die door jou averij heeft opgelopen. Als het dan even op de ouderwetse manier gezegd mag worden: schuld belijden... en het dan loslaten aan de ander wat hij of zij daarmee kan of wil. Dan heb je volgens mij echt in de gaten waar je plek als "dader" is.

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 3 februari 2013, 13:29
Naar boven

Auteur Bericht
ZOEKER064

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:39

JOL252 schreef:
Ik denk, maar dat is dus wat ik zelf denk... dat het goed is eerst te onderzoeken of er ruimte is bij de ander om te kunnen luisteren en je te ontvangen. Ik denk verder dat het goed is om het "vergeving vragen" maar even los te laten en aan te geven wat je inziet wat je hebt gedaan en wat de gevolgen daar van zijn geweest voor die ander die door jou averij heeft opgelopen. Als het dan even op de ouderwetse manier gezegd mag worden: schuld belijden... en het dan loslaten aan de ander wat hij of zij daarmee kan of wil. Dan heb je volgens mij echt in de gaten waar je plek als "dader" is.

Vergeving vragen is dan een hoofdstuk wat ergens komt na schuld belijden ...
Ik zie de mogelijke zware lading van het woord.

Volgens mij moeten we gewoon een ander woord verzinnen voor casual vergeven als in elkaar even niet begrijpen.... Of een ander woord voor het zware vergeven. Ik dacht altijd dat dat verzoenen was. Maar heb weer eens wat geleerd....

Thanks
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:40

JOL252 schreef:
Precies. Dus voor de schone schijn. En dan: ik bedoel het toch goed? Ik zie het toch in? Zij/hij vergeeft mij niet dus het ligt aan degene die niet vergeeft/kan vergeven... oftewel... men ziet nog steeds niet in dat vergeving onverdiend is. Misschien even zwart-wit gesteld maar soms moet dat.

Daarbij denk ik dat vergeven en loslaten, verdergaan en het stof afslaan het beste is wat je kunt doen voor een vrije toekomst, los van of er herstel volgt van relaties. Je zult maar last hebben voor de rest van je leven van bitterheid en alle fysieke/emotionele/relationele gevolgen van dien want het woekert voort.

Hai Jol, ja als vergeven loslaten betekend heb ik al vergeven.

Toch, voor mij gevoel heet het geen vergeving, want dat blijft bij mij verbonden met weer van harte met iemand omgaan.

Het heet dan loslaten en/of vergeten. voor mij dan, en ja als een ander dat definieert als vergeving, ok. Dan heb ik vergeven.
Mij best, als ik de man maar nooit meer hoef te zien, als ik maar nooit meer naar die en die gemeentes hoef..bij wijze van spreken dan, want ik maak zelf uit wat ik doe.

Maar is snap wat je bedoelt, de laatste versie die ik hoorde van een counselor is dat vergeving betekend dat je wou dat het anders was gelopen en degene niet meer hoeft te zien. Nou, ok toch, dan vergeef ik, maar ja niet op de manier hoe ik zelf vergeven zie, hoe ik zelf aanvoel wat het betekend voor mij, het woord 'vergeven' dus..

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 13:46
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 4 van 6