ChristianMatch

Forum

Christen zijn, en gaan scheiden???
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 26 december 2010, 14:43

QUELINE346 schreef:
Hoi allemaal,
Even serieus:
Pieter schreef eerder al , dat Christenen net zoveel zouden scheiden, (en andere dingen) als niet- christenen.....

En dat was nou juist mijn vraag:
Zouden Christenen nou juist niet MINDER moeten gaan scheiden, als niet-christenen? Percentage gewijs?
GIJ GEHEEL ANDERS?
En daarbij bedoel ik NIET de alcoholisten, of degenen die getrouwd zijn met anders-denkenden, of incest-plegende echtgenoten, of wat dan ook.

Ik bedoel dan de gelijkgestemden: degenen die samen voor God gekozen hebben:
Bij hen zou het echtscheidingspercentage toch in ieder geval veel lager moeten liggen, dan bij de anders-gelovigen????
of denk ik dan verkeerd??
gr
Queline
Hoi Queline,

Deze tekst wordt in andere vertalingen niet genoemd, dan staat er alleen dat wij Christus zo niet hebben leren kennen.

Verder geloof ik niet dat wij op welke wijze dan ook beter met zaken omgaan dan anders-gelovigen.

En degenen die samen voor God gekozen hebben zijn en blijven twee verschillende personen en kiezen dus op een bepaald moment niet meer voor God of niet meer voor de ander.
Je groeit allebei en met de tijd kun je allebei aan andere kant opgroeien, uit elkaar in plaats van naar elkaar toe.

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 26 december 2010, 14:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 26 december 2010, 15:59

Scheiden is geen zonde.....er wordt geen gebod van God overtreden.....
Dus is het ook niet vreemd dat het voorkomt in de christelijke omgeving.

Zelf heb ik meer moeite mee, hoe men na een scheiding zich als "christen" gedraagd.
Voornamelijk in nieuwe relatie's.....daar zakt de broek van mij weleens vanaf en heb er vraagtekens bij of dat wel christelijk is......
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 26 december 2010, 16:01

MAR907 schreef:

Zelf heb ik meer moeite mee, hoe men na een scheiding zich als "christen" gedraagd.
Voornamelijk in nieuwe relatie's.....daar zakt de broek van mij weleens vanaf en heb er vraagtekens bij of dat wel christelijk is......

Ik ook.. Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 26 december 2010, 19:44

MAR907 schreef:

Ik heb dat ook, meer moeite mee, hoe men na een scheiding zich als "christen" gedraagd.
En......die vraagtekens...... Twijfelende smiley Verraste, verbaasde smiley Smiley met dichtgeplakte mond

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 26 december 2010, 19:46
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 26 december 2010, 22:11

MAR907 schreef:

Hoe gedraagt men zich dan als 'christen' na een scheiding?
En hoe zou dat moeten zijn?
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 00:33

PIETER649 schreef:
Ik heb geen statistieken, dus bewijzen kan ik niets, maar wel durf ik de volgende stelling te deponeren:

Mocht het zo zijn dat onder christenen minder scheidingen voorkomen dan onder niet-christenen, dan is het aantal scheidingen + het aantal zeer slechte huwelijken onder christenen, minimaal zo hoog als het aantal scheidingen onder niet-christenen.

Hoi Pieter

Eigenlijk zou jij PieNter moeten heten, want , zoals ik op andere forumvragen steeds jouw reacties lees, ben jij nogal scherp, en nuchter, en humoristisch ( al vinden sommige mensen jou nogal sarcastisch: ik vond het juist wel grappig Lachende smiley )

Ik denk dat jouw stelling wel klopt, maar dat het ook een triest gegeven is:
ik geloof dat met behulp van goede begeleiding ( vooral vanuit gemeenten/ kerken) en met behulp van God (waarom ben je anders een Christen?!) het laatste gedeelte van jouw stelling: SLECHTE HUWELIJKEN
minstens gehalveerd zouden moeten kunnen worden, in vergelijking met niet-christelijke huwelijken,
vooral dus met het oog op:
Gij Geheel Anders........

of ben ik idd een idealist, een dromer, of is dát wat ik uit het Woord lees??

Ik worstel daar nog stevig mee
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 08:32

QUELINE346 schreef:
Hoi Pieter

Eigenlijk zou jij PieNter moeten heten, want , zoals ik op andere forumvragen steeds jouw reacties lees, ben jij nogal scherp, en nuchter, en humoristisch ( al vinden sommige mensen jou nogal sarcastisch: ik vond het juist wel grappig Lachende smiley )

IK WIST HET !!! IK WIST HET !!! Lachende smiley

ik wist dat er ergens op cee-em een fan moest zitten, al is het er maar 1 Lachende smiley
hier doe je het allemaal voor he, voor zo'n reactie Verliefde smiley Verliefde smiley

misschien toch een fanclub voor de grote ikke Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 08:37

PIETER649 schreef:

ik wist dat er ergens op cee-em een fan moest zitten, al is het er maar 1 Lachende smiley
hier doe je het allemaal voor he, voor zo'n reactie Verliefde smiley Verliefde smiley

Het stinkt hier Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 08:54

JOSINA022 schreef:
Het stinkt hier Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley

ik denk dat pieter zou zeggen: tis de luier van essie... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 08:57

MARISKA601 schreef:
ik denk dat pieter zou zeggen: tis de luier van essie... Knipoog smiley

Ja, idd, zo'n antwoord had ik ook al in mijn gedachten Clown smiley Afschuifsysteem noemen ze dat Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANWILLEM177

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 10:55

Lieve beste queline.

Weetje ik heb veel gehoord dat wat God zamengevoegt heeft niet mag scheiden,Wie zegt dat God het zamen gevoegt heeft?,Heeft het verlangen van ons zelf dat niet gedaan?,Als ik bij mij zelf kijk zie ik dat ik dat gedaan hebt en God er niet voor gebeden hebt of het wel goed was om met haar te trouwen,( Het bleek niet goed te zijn,) maar omdat ik dacht dat God ons bij elkaar gebracht heeft durfde ik niet te scheiden,want ons huwelijk was al gouw een drama,het was een moeten,niet van lief en leed met elkaar te delen,ik weet er zijn ook huwelijken die hoewel er veel strijd is tog volhouden,( zo ook een vriend van mij en nu gaat het stukken beter).
er word te weiniggepraat met elkaar, Intimieteid,communieseren met elkaar is heel belangrijk,en veel voor elkaar over hebben,Liefde zo als God het bedoeld heeft,ik zal jou wat vertellen,Ik zat in een bijbel studie club,er zaten alle maal getrouwde mensen in.6 stuks en weetje in een tijdbestek van 5 jaar waren er 5 gescheiden,Hoe kan dat zul je zeggen?,ik heb hun verhalen gehoord,een paar hadden beter geen relatie moeten hebben,maar 3 was het gebrek aan liefde voor elkaar en de communicatie was slegt met elkaar,Ik dent dat het daar aan ligt,Bij mij was het een andergeval,ons huwelijk was direckt al niet goed,was opgelegt door fam,ouders.dan kun je nagaan dat zo iets niet standhoud.lieve queline ik hoop dat je hier wat aan hebt,ik wenst jou veel liefde en vrede van God toe in jou leven,en een leuke man die bij jou past,Gods zegen, janwillem.

Laatst aangepast door
JANWILLEM177
op donderdag 30 december 2010, 11:00
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 12:19

En zo zijn er overal, en in elke wet wel mazen te vinden.
Naar boven

Auteur Bericht
MARY656

BerichtGeplaatst: vrijdag 31 december 2010, 18:33

Het is jammer dat de kerk in veel opzichten niet verschilt met de wereld. zowel bij niet christenen als christenen komen echtscheidingen, mishandelingen, dronkenschap enz. veelvuldig voor. Moet er dan geen verschil zijn? Ik denk van wel. Een huwelijk houdt alleen stand wanneer beide partners bewust voor kiezen om de schouders eronder te zetten en ervoor te gaan. No matter what!

Een van de belangrijkste redenen voor echtscheidingen e.d. in de gemeenten is volgens mij omdat we tegenwoordig allerlei zaken tolereren. We durven niet meer zonde bij de naam te noemen. Het is geen zonde meer maar een aangeboren afwijking wordt er vaak gezegd.
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 januari 2011, 23:52

JANWILLEM177 schreef:
Lieve beste queline.

Weetje ik heb veel gehoord dat wat God zamengevoegt heeft niet mag scheiden,Wie zegt dat God het zamen gevoegt heeft?,Heeft het verlangen van ons zelf dat niet gedaan?,Als ik bij mij zelf kijk zie ik dat ik dat gedaan hebt en God er niet voor gebeden hebt of het wel goed was om met haar te trouwen,( Het bleek niet goed te zijn,) maar omdat ik dacht dat God ons bij elkaar gebracht heeft durfde ik niet te scheiden,want ons huwelijk was al gouw een drama,het was een moeten,niet van lief en leed met elkaar te delen,ik weet er zijn ook huwelijken die hoewel er veel strijd is tog volhouden,( zo ook een vriend van mij en nu gaat het stukken beter).
er word te weiniggepraat met elkaar, Intimieteid,communieseren met elkaar is heel belangrijk,en veel voor elkaar over hebben,Liefde zo als God het bedoeld heeft,ik zal jou wat vertellen,Ik zat in een bijbel studie club,er zaten alle maal getrouwde mensen in.6 stuks en weetje in een tijdbestek van 5 jaar waren er 5 gescheiden,Hoe kan dat zul je zeggen?,ik heb hun verhalen gehoord,een paar hadden beter geen relatie moeten hebben,maar 3 was het gebrek aan liefde voor elkaar en de communicatie was slegt met elkaar,Ik dent dat het daar aan ligt,Bij mij was het een andergeval,ons huwelijk was direckt al niet goed,was opgelegt door fam,ouders.dan kun je nagaan dat zo iets niet standhoud.lieve queline ik hoop dat je hier wat aan hebt,ik wenst jou veel liefde en vrede van God toe in jou leven,en een leuke man die bij jou past,Gods zegen, janwillem.

Hoi Janwillem, dankjewel voor je lieve reactie.
In ons geval, geloof ik dat wij wel samen gevoegd waren, door gebed, en wel door gebed van mijn (bijna) ex-partner. God heeft dat gebed beantwoord en gezegend. Toch kwam er een moment waarop de één zijn eigen weg besloot te kiezen, en de ander God's weg, en dat ging niet meer samen.
Triest.
Ik wens jou ook een gezegend 2011
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 00:03

PIETER649 schreef:

Okido! ik ben het eerste fanclublid van Pientere Pieter!
Wie volgt???
Ja jij, Annette: ik vond jou ook al zo'n mooie meid, met een mooie baby, en jij had mij als één van de eersten prive ge-emaild, heel lief.
Jullie lijken mij een super koppel, maar ook met een verleden...
maar ik zou het echt vreselijk vinden, als mensen zoals jullie, na 10 jaar ofzo, ook weer uit elkaar zouden gaan....
Zal ik jullie mascotte zijn Verliefde smiley ??
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 11:17

MAR907 schreef:

Er staat toch echt, gij zult geen echtbreken.
Er staat wel dat je het kaf van het koren mag scheiden, maar das weer wat anders.
Het is tegenwoordig wel erg makkelijk, alles mag als het maar in mijn straatje valt.
als we er niet mee om kunnen gaan, en dat is met meerdere dingen, ook in mijn eigen straatje.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMANDV978

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 15:57

GERT856 schreef:
Er staat wel dat je het kaf van het koren mag scheiden, maar das weer wat anders.
Het is tegenwoordig wel erg makkelijk, alles mag als het maar in mijn straatje valt.
als we er niet mee om kunnen gaan, en dat is met meerdere dingen, ook in mijn eigen straatje.

niet alles mag maar als je de 10 geboden vertaald uit de Thora
wat volgens mij de basis is van het oude testament staat er iets heel anders

1. Ik ben de Here, uw God.

2. U zult geen andere goden hebben.

3. U zult geen valse eed afleggen in Mijn naam.

4. Gedenk de sabbatdag en houd hem heilig.

5. Eer uw vader en uw moeder.

6. U zult niet doodslaan.

7. Neem niet de vrouw of de man van een ander.

8. U zult niet stelen.

9. U zult niet liegen.

10. Wees niet jaloers.

wat maar weer aangeeft vertalen is en blijft mensen werk,

Laatst aangepast door
HERMANDV978
op zondag 2 januari 2011, 15:58
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 16:10

GERT856 schreef:

Scheiden op zich is geen zonde, zolang er geen overspel plaats vind.
Vandaar dat in het OT de man en/of vrouw ook niet eerder weer kon trouwen wanneer een van beide is overleden.
Trouw zijn tot aan de dood bleef bestaan ook na de scheiding.....voor God....

Echtbreken in een huwelijk dan gaat het om overspel.
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 16:13

HERMANDV978 schreef:
niet alles mag maar als je de 10 geboden vertaald uit de Thora
wat volgens mij de basis is van het oude testament staat er iets heel anders

1. Ik ben de Here, uw God.

2. U zult geen andere goden hebben.

3. U zult geen valse eed afleggen in Mijn naam.

4. Gedenk de sabbatdag en houd hem heilig.

5. Eer uw vader en uw moeder.

6. U zult niet doodslaan.

7. Neem niet de vrouw of de man van een ander.

8. U zult niet stelen.

9. U zult niet liegen.

10. Wees niet jaloers.

wat maar weer aangeeft vertalen is en blijft mensen werk,

En das nu het verschil, de Thora, de Bijbel daar staat het wel in, en nog heel wat meer dan in de Thora, daar staat denk ik ook niet in de geboorte van Jezus Christus, als zijnde verlosser en zaligmaker.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMANDV978

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 16:25

GERT856 schreef:
En das nu het verschil, de Thora, de Bijbel daar staat het wel in, en nog heel wat meer dan in de Thora, daar staat denk ik ook niet in de geboorte van Jezus Christus, als zijnde verlosser en zaligmaker.

ben ik met je eens maar de basis van het oude testament is de Thora
ik ben ook niet voor scheiden maar .... het is wel eens niet anders
en ook blijf ik erbij dat God niet wil dat mensen ongelukkig zijn
het is een God van liefde,
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 17:14

HERMANDV978 schreef:
ben ik met je eens maar de basis van het oude testament is de Thora
ik ben ook niet voor scheiden maar .... het is wel eens niet anders
en ook blijf ik erbij dat God niet wil dat mensen ongelukkig zijn
het is een God van liefde,

Ik ben dus ook met jou eens dat Thora en het O.T niet daarin (10 geboden) bijna geen verschillen kennen.
Maar als we zouden leven zoals geschreven is, zouden we ons moeten opsluiten in onze huizen.
En zou het leven alleen bestaan uit werken bidden eten danken en slapen.
En dan nog zou het fout gaan.
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA694

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:00

GERT856 schreef:

Ja hierin ben ik het met Gert eens dat we tegenwoordig heel veel aanpassen als kerken (zeg t even in t algemeen omdat ik niemand wil kwetsen) zodat veel ineens geoorloofd is. Terwijl de Bijbel duidelijk is. En Herman, God zorgt dat zijn woord niet verloren gaat, de mensen die de Bijbel hebben geschreven en overgeschreven wisten zich geleid ddor de Heilige Geest. Dus wat echt voor ons nu belangrijk is , staat er gewoon in.
Maar dat is ook geloven en vertrouwen.
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:38

MAR907 schreef:
Vandaar dat in het OT de man en/of vrouw ook niet eerder weer kon trouwen wanneer een van beide is overleden.

Mooi gezegt, helemaal mee eens soms zijn er redenen waar je niet onderuit kan komen.
En is van tafel en bed plus de rest beter, denk ik.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:45

MAR907 schreef:

Scheiding was juist erg gemakkelijk in die tijd. Er hoefde alleen maar een scheidingsbriefje geschreven te worden. En man en vrouw waren vrij om daarna met iemand anders te trouwen. Ik begrijp niet goed waar jij je denkwijze op baseert.

En het is een vreemde redenatie dat als iemand die gescheiden is, toch niet helemaal gescheiden is. Wat is het nu half gescheiden ofzo?
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:46

GERT856 schreef:
Mooi gezegt, helemaal mee eens soms zijn er redenen waar je niet onderuit kan komen.
En is van tafel en bed plus de rest beter, denk ik.

Dat denk ik ook...

Het was daarom ook dat een man of en vrouw die overspel gepleegd heeft, gestenigd werd zodat de patner vrij kwam van het verbond in het huwelijk....

Dat vind men nog terug in de Islam b.v.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:49

CHATULIEM619 schreef:
Scheiding was juist erg gemakkelijk in die tijd. Er hoefde alleen maar een scheidingsbriefje geschreven te worden. En man en vrouw waren vrij om daarna met iemand anders te trouwen. Ik begrijp niet goed waar jij je denkwijze op baseert.

En het is een vreemde redenatie dat als iemand die gescheiden is, toch niet helemaal gescheiden is. Wat is het nu half gescheiden ofzo?

Chat die teksten zijn al vermeld elders in een topic...
Ga het niet weer herhalen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:53

MAR907 schreef:
Chat die teksten zijn al vermeld elders in een topic...
Ga het niet weer herhalen...
Je stelt mij te gemakkelijk dat het wel in de bijbel staat en daar hang je een hele absolute stelling aan. In de tijd van het OT was het toegestaan te scheiden, en de personen waren na die tijd vrij een nieuwe relatie aan te gaan. Graag een fundamentele reactie...
Naar boven

Auteur Bericht
MARY656

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:56

Ik heb nergens gelezen in het O.T. dat scheiding vroeger veel gemakkelijker plaatsvond dan nu.

Math. 19:7-9 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest. 9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:58

CHATULIEM619 schreef:
Je stelt mij te gemakkelijk dat het wel in de bijbel staat en daar hang je een hele absolute stelling aan. In de tijd van het OT was het toegestaan te scheiden, en de personen waren na die tijd vrij een nieuwe relatie aan te gaan. Graag een fundamentele reactie...

Ik zal je geheugen opfrissen.... Knipoog smiley

Quote:
Deu 22:22 Wanneer een mangevonden zal worden, liggende bij eens mans getrouwde vrouw, zo zullen zij ook beiden sterven, de man, die bij de vrouw gelegen heeft, en de vrouw; zo zult gij het boze uit Israel wegdoen.
Deu 22:23 Wanneer er een jonge dochter zal zijn, die een maagd is, ondertrouwd aan een man, en een man haar in de stad zal gevonden, en bij haar gelegen hebben;
Deu 22:24 Zo zult gij ze beiden uitbrengen tot de poort derzelver stad, en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven; de jonge dochter, ter oorzake, dat zij niet geroepen heeft in de stad, en den man, ter oorzake dat hij zijns naasten vrouw vernederd heeft; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.

Chat zijn reactie:

De zonde ligt in mijn ogen niet dat ze seksueel contact hadden, maar dat ze gebonden waren aan een partner. En dat ze daarmee in overtreding waren. Niet de seksualiteit wordt volgens mij veroordeeld, maar veel meer dat ze aan een ander toebehoorden en daarmee contractbreuk pleegden. Op deze straf stond steniging, maar niet op seksualiteit voor het huwelijk.

Staat in de topic "sex voor het huwelijk"....

Mat 5:31 Er is ook gezegd: Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
Mat 5:32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
Mat 5:33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.

Het volgende wil ik ook erbij zeggen, dat voor Israel de man in het gezin het hoofd is, en dat hij voor God de piester van het gezin is....
Ik hoop alleen dat veel christelijke mannen zullen ontdekken wat het inhoud om een priester in het gezin voor God te willen zijn....

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 2 januari 2011, 19:18
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 18:58

[quote=CHATULIEM619]Scheiding was juist erg gemakkelijk in die tijd. Er hoefde alleen maar een scheidingsbriefje geschreven te worden. En man en vrouw warren vrij om daarna met iemand anders te trouwen. Ik begrijp niet goed waar jij je denkwijze op baseert.

En het is een vreemde redenatie dat als iemand die gescheiden is, toch niet helemaal gescheiden is. Wat is het nu half gescheiden ofzo?[/

Zieke smiley

Laatst aangepast door
GERT856
op zondag 2 januari 2011, 19:01
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 4 van 5