Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 23:04
|
|
|
HENK710 schreef: | Mens zijn doe je niet alleen! |
Dat klopt, maar daarom ben je wel altijd "ik"! In de eerste plaats! Zonder jouw gebeurd en veranderd er niks! Toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 23:14
|
|
|
AREND003 schreef: | Dat klopt, maar daarom ben je wel altijd "ik"! In de eerste plaats! Zonder jouw gebeurd en veranderd er niks! Toch? |
Maar het de aanduiding ik-tijdperk heeft vooral te maken met het teveel of zelf enkel en alleen op jezelf gericht zijn. En dat is wat de meeste mensen tegenstaat!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 12:56
|
|
|
KAPSTERTJ517 schreef: | Goedenavond, vol verbazing lees ik hier reacties over oudsten van een kerkelijke gemeente, mijn visie hierop is duidelijk mensen die zulke reacties geven hebben zelf niet veel meegemaakt. Zelf ben ik inmiddels al twee keer gescheiden die van huis uit katholiek waren maar nergens aan deden. Naar mijn inzien heb ik in allebei de relaties mijn geloof laten schieten simpel doordat geen van beide er iets mee deed. Op hele bijzondere wijze ben ik door heel veel verdriet en hele diepe dalen zo diep en ver moeten vallen totdat God mijn hand greep en mijzelf terug riep. Inmiddels ben ik qua gevoel al jaren single en leef voor mijn kids en mij geloof, ik heb juist door deze tweede scheiding God ECHT mogen leren. Door mijn laatste scheiding heb ik vele intense angsten gekend en ben alles kwijt wat ik had qua bezit. Maar God heeft mij zoveel rijkdom gegeven en ik ervaar iedere dag van mijn leven zijn nabijheid, dus ik denk dat men niet mag oordelen over scheidingen als mens zijnde maar alleen God dit doet. Juist mijn leven is onvoorstelbaar verrijkt en nu ik leef samen met Hem zou ik graag eens met zulke oudste van een gemeente om de tafel gaan zitten en hun een spiegel voorhouden , wie o wie zijn zij om te mogen oordelen over andere mensen. In mijn geval was het juist God zelf die mij heeft geholpen deze beslissing te nemen en mijn ongelovige leven in te ruilen om nu heel dicht bij Hem te mogen blijven Hij is degene die mijn leven leidt ieder minuut elke dag van de week. Wij mensen maken fouten maar God vergeeft ons als wij naar Zijn wil handelen. Dit wil ik even nog kwijt als ik niet was gescheiden had ik niet geweten hoe het met mij en mijn kids was afgelopen maar vanaf het moment dat God in mijn hart kwam heeft Hij mij keuzes laten maken die ik vanuit mezelf niet had gemaakt hier ben ik zeer zeker van overtuigd. Mijn Heer heeft mij en de kids letterlijk en figuurlijk uit een vreselijke hel getrokken dus ik zou best eens met zulke mensen willen praten die zo afwijzend zijn tegenover mensen die gescheiden zijn. |
Knappe debuutbijdrage op het forum, Kapster. En goed geschreven ook! Het leven verloopt meestal anders dan in leerstellingen is in te kaderen. De oudsten die jij hebt gekend, hebben naar in hun ogen naar Bijbelse opvattingen willen handelen maar bleven steken in het farizeïsme. Christus ging met deze mensen tactisch om omdat ze hem in de val wilden lokken maar er ook tegenin omdat de wetten uiteindelijk mensen in de knel brachten. Die tegenstelling van enerzijds mensen die hun zekerheid aan het houden van de wet ontlenen en van mensen die zien dat goed bedoelde voorschriften mensen in de knel brengen, is er vandaag de dag nog steeds. Goed dat je beschrijft hoe je Christus juist hebt gevonden. Geen oudste kan je voorschrijven in een hel te moeten leven omdat dat nu eenmaal de consequentie van een voorschrift is. Een dergelijke oudste schept voor anderen een hel om in te blijven leven, omdat hij de essentie van het Christendom, liefde en vergeving, niet begrijpt of navoelt. Of te bang is het te begrijpen, een angstgeloof doet veel kwaad aan mensen en ook aan hun naasten. Niet de wet maar de liefde is het hoogste gebod.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 19 december 2010, 14:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 15:31
|
|
|
HENK710 schreef: | Maar het de aanduiding ik-tijdperk heeft vooral te maken met het teveel of zelf enkel en alleen op jezelf gericht zijn. En dat is wat de meeste mensen tegenstaat! |
tegenstaat bij een ander vooral Henk...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:02
|
|
|
PIETER649 schreef: | tegenstaat bij een ander vooral Henk... |
Ja, het is inderdaad niet zozeer de ik die ermee te maken heeft, al komt dat zeker ook voor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:33
|
|
|
HENK710 schreef: | Ja, het is inderdaad niet zozeer de ik die ermee te maken heeft, al komt dat zeker ook voor! |
Daarom is het goed dat mensen zichzelf eens spiegelen nietwaar?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Daarom is het goed dat mensen zichzelf eens spiegelen nietwaar? |
Dat is dus al een van de goede redenen om niet teveel enkel op het ik gericht te zijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:43
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Daarom is het goed dat mensen zichzelf eens spiegelen nietwaar? |
Maar als je je spiegelt zie je alleen jezelf toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:43
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat is dus al een van de goede redenen om niet teveel enkel op het ik gericht te zijn |
Om mijn werk hebben ze de ,zoals ze dat noemen- spiegelbijeenkomsten, bijzonder zinvol hoor....... Je moet alleen wel tegen kritiek en directheid kunnen.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Om mijn werk hebben ze de ,zoals ze dat noemen- spiegelbijeenkomsten, bijzonder zinvol hoor....... Je moet alleen wel tegen kritiek en directheid kunnen....... |
Het zijn lachspiegels dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:52
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Het zijn lachspiegels dan? |
Ik ben serieus hoor....., je steekt er nu de draak mee maar het is bijzonder zinvol......... Moesten meer mensen zich eens mee bezig houden denk ik.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:57
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik ben serieus hoor....., je steekt er nu de draak mee maar het is bijzonder zinvol......... Moesten meer mensen zich eens mee bezig houden denk ik..... |
Sorry, ik zag het vóór me, de lachspiegels... maar... zolang je er iets aan hebt gehad?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:59
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Sorry, ik zag het vóór me, de lachspiegels... maar... zolang je er iets aan hebt gehad? |
zal er maar niet meer serieus op ingaan.....te hoog gegrepen denk ik...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 09:37
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Om mijn werk hebben ze de ,zoals ze dat noemen- spiegelbijeenkomsten, bijzonder zinvol hoor....... Je moet alleen wel tegen kritiek en directheid kunnen....... |
dat verklaart de zonnebril
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 11:22
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | zal er maar niet meer serieus op ingaan.....te hoog gegrepen denk ik... |
is dat niet te laag bij de grond
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 11:36
|
|
|
PIETER649 schreef: | dat verklaart de zonnebril |
Ik durf nu helemaal geen foto meer zonder zonnebril te plaatsen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 11:45
|
|
|
GERT856 schreef: | is dat niet te laag bij de grond |
Soms is het wel goed dat mensen even een toontje lager zingen Gert.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAPSTERTJ517
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 18:27
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Knappe debuutbijdrage op het forum, Kapster. En goed geschreven ook! Het leven verloopt meestal anders dan in leerstellingen is in te kaderen. De oudsten die jij hebt gekend, hebben naar in hun ogen naar Bijbelse opvattingen willen handelen maar bleven steken in het farizeïsme. Christus ging met deze mensen tactisch om omdat ze hem in de val wilden lokken maar er ook tegenin omdat de wetten uiteindelijk mensen in de knel brachten. Die tegenstelling van enerzijds mensen die hun zekerheid aan het houden van de wet ontlenen en van mensen die zien dat goed bedoelde voorschriften mensen in de knel brengen, is er vandaag de dag nog steeds. Goed dat je beschrijft hoe je Christus juist hebt gevonden. Geen oudste kan je voorschrijven in een hel te moeten leven omdat dat nu eenmaal de consequentie van een voorschrift is. Een dergelijke oudste schept voor anderen een hel om in te blijven leven, omdat hij de essentie van het Christendom, liefde en vergeving, niet begrijpt of navoelt. Of te bang is het te begrijpen, een angstgeloof doet veel kwaad aan mensen en ook aan hun naasten. Niet de wet maar de liefde is het hoogste gebod.
Thomas. |
Klopt helemaal wat je schrijft, maar in mijn geval gaf ik een reactie op wat mijn voorgangers schreven over de bemoeizucht van de oudsten en hoe die als mens zijnde reageren. God oordeelt zelf en leidt ons leven op zijn manier. Heb misschien veel in ik vorm geschreven maar eigenlijk geld dit voor ons allemaal, iedereen heeft zo zijn eigen verhaal en met dat van mij wil ik alleen maar aangeven dat God ingrijpt en naar mijn mening niet alleen maar veroordeelt zoals mensen dat doen. Ieder huisje heeft zijn kruisje. Hier mee wil ik aangeven dat mensen zich heel dikwijls aantrekken van wat de kerk vindt of wat de oudste ervan zeggen en hierover denken. Ter wijl wij allemaal weten dat de Heer ons leven bestuurt en op tijd ingrijpt net als in mijn situatie. Natuurlijk staat er in de bijbel dat scheiden niet goed is. Maar we zijn allemaal mensen en maken allemaal verkeerde keuzes, maar als mens kunnen we sommige dingen niet begrijpen. En zijn dingen niet te bevatten, tenslotte kiest geen enkel mens en zeker een christen niet om in een huwelijk te stappen en vervolgens jaren erna weer te gaan scheiden. Dit is niet de keuze die wij maken, vandaar mijn reactie hier maar goed sommige mensen volgen feilloos de regels van de kerk en hun oudsten op. Ik vraag me wel af wat oudsten in een gemeente zouden doen als ze in de schoenen komen te staan van iemand die geen andere keuze meer heeft, die zullen of als farizeen bij hun partner blijven of hun verhaal beland in de doofpot. is dit wat er in de bijbel staat dan ???? Gij zult elkander liefhebben als U zelve, ik ben met je eens dat het leven om liefde draait, maar wanneer liefde omslaat in onmacht of haat wat is dan de beste keuze ???? Wachten totdat een ander je jou leven ontneemt of de hand die je aangereikt wordt door God en Hem jou leven laten leiden, hieronder zie ik reacties van mensen die in ik vorm gaan praten, maar als men de spiegel voorhoudt en zichzelf kritisch bekijkt ontdekt iedereen dat ze niet perfect zijn. Zelf heb ik dag en nacht in angst moeten leven en inmiddels door mijn hernieuwde kennismaking met God is mijn angst verdwenen Hij heeft mijn kids en mezelf naar een plaats geleid waar we voorlopig rust hebben. En mijn angst doen verdwijnen, als dit alles niet zo had gegaan als mij is overkomen hadden mijn kinderen en ik er niet meer geweest. Liefde overwint alles en sindsdien is Hij degene waarmee ik mijn levenspad mee afloop. Klopt helemaal wat je zegt maar als je eenmaal de stem van God herkent en mag ervaren dat HIJ degene is die je beschermt en waar je op kunt vertrouwen kunnen oudsten beter hun ambt neerleggen zonder als mense zijnde te oordelen over anderen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 22:58
|
|
|
Wat dat betreft zijn christenen net mensen! Ze trouwen net zo vaak, ze scheiden net zo vaak, ze zijn net zo vaak ziek, ze sterven net zo jong of net zo oud, ze hebben dezelfde problemen met hun kinderen, ouders, schoonfamilie, ze hebben de zelfde carrièrewensen, of problemen, ze maken net zo vaak ruzie, kortom, het zijn net mensen! Grappig! Maar mijn vraag is eigenlijk, zou een christen minder moeten scheidden, omdat hij of zij een beter mens is? Daar wordt je dan toch aardig in afgestraft! Toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 23:01
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zondag 29 mei 2011, 21:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 08:17
|
|
|
26 jaar is lang marylien, erg lang!! ik hoop dat je snel iemand tegenkomt om van te kunnen houden!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 09:50
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Heb ooit zo een preek gehoord over een huwelijk die is zoals een driehoek. Man en vrouw zijn met elkander verbonden, maar de man is met God verbonden en de vrouw is ook met God verbonden, en zo blijven ze via God voor altijd verbonden = de driehoek.
|
Bedoel je de tekst uit Prediker 4,het drievoudig snoer?
Beter met zijn tweeën dan alleen 7 Ik vestigde mijn aandacht op nog iets anders onder de zon, en ook dat is leegte. 8 Iemand is helemaal alleen. Hij heeft zelfs geen zoon of broer, maar toch zwoegt hij almaar door en wordt zijn dorst naar rijkdom nooit gelest. Voor wie beult hij zich zo af en ontzegt hij zich de genoegens van het leven? Ook dat is enkel leegte en een trieste zaak. 9 Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont. 10 Wanneer twee vrienden samen zijn en een van beiden valt, helpt de ander hem weer overeind, maar wie alleen is en ten val komt is beklagenswaardig, want hij heeft niemand die hem op de been helpt. 11 Wanneer je bij elkaar slaapt, geef je warmte aan elkaar, maar hoe krijgt iemand die alleen slaapt het ooit warm? 12 En iemand die alleen is kan zich niet verdedigen wanneer hij aangevallen wordt, maar met zijn tweeën houd je stand. Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.
Er staan nog veel meer waardevolle teksten in Prediker
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILMA082
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:33
|
|
|
Wat mooi dat je dit zo open kunt schrijven Marlyn! Ik hoop dat je weer een beetje vertrouwen mag krijgen in jezelf. Je bent waardevol voor God, een parel in Zijn hand!!! Helemaal mee eens als je schrijft dat een huwelijk sterker is als je samen met God erin stapt en samen met en voor Hem wilt leven! Als Hij de basis van je bestaan is, dan laat je hem er niet buiten he.' 'k Gun je dat je (hier?) een leuke partner vindt!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
QUELINE346
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:35
|
|
|
AREND003 schreef: | Wat dat betreft zijn christenen net mensen! Ze trouwen net zo vaak, ze scheiden net zo vaak, ze zijn net zo vaak ziek, ze sterven net zo jong of net zo oud, ze hebben dezelfde problemen met hun kinderen, ouders, schoonfamilie, ze hebben de zelfde carrièrewensen, of problemen, ze maken net zo vaak ruzie, kortom, het zijn net mensen! Grappig! Maar mijn vraag is eigenlijk, zou een christen minder moeten scheidden, omdat hij of zij een beter mens is? Daar wordt je dan toch aardig in afgestraft! Toch? |
Hoi Arend
zie hieronder de reacties van Marylien, en van Leanne (+ prediker 4) Ik geloof, net als hen, dat 2 getrouwde christenen, die een levende zekerheid hebben in Onze God, harder moeten vechten voor hun huwelijk, en méér kans van slagen zouden moeten hebben, om hun huwelijk goed te houden, met behulp van God, dan niet-christenen: het drievoudige snoer dus.
Is er onder christenen trouwens net zo'n grote scheidings-rate, als onder niet-christenen? 1 op 3 huwelijken? Dat beweer jij hierboven in feite, toch?? Gr. Queline
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 23:09
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Soms is het wel goed dat mensen even een toontje lager zingen Gert..... |
Ik zing al alt..maarre........hoe weet je dat?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 22 december 2010, 22:48
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ik zing al alt..maarre........hoe weet je dat? |
Merk je toch gelijk op het forum????
De toon maakt de muziek he......
Nee, is onzin allemaal, ik waardeer je bijdragen altijd......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op woensdag 22 december 2010, 22:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
QUELINE346
|
|
Geplaatst: zondag 26 december 2010, 01:20
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Merk je toch gelijk op het forum????
De toon maakt de muziek he......
Nee, is onzin allemaal, ik waardeer je bijdragen altijd...... |
Hoi allemaal, Even serieus: Pieter schreef eerder al , dat Christenen net zoveel zouden scheiden, (en andere dingen) als niet- christenen.....
En dat was nou juist mijn vraag: Zouden Christenen nou juist niet MINDER moeten gaan scheiden, als niet-christenen? Percentage gewijs? GIJ GEHEEL ANDERS? En daarbij bedoel ik NIET de alcoholisten, of degenen die getrouwd zijn met anders-denkenden, of incest-plegende echtgenoten, of wat dan ook.
Ik bedoel dan de gelijkgestemden: degenen die samen voor God gekozen hebben: Bij hen zou het echtscheidingspercentage toch in ieder geval veel lager moeten liggen, dan bij de anders-gelovigen???? of denk ik dan verkeerd?? gr Queline
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: zondag 26 december 2010, 08:06
|
|
|
QUELINE346 schreef: | Hoi allemaal, Even serieus: Pieter schreef eerder al , dat Christenen net zoveel zouden scheiden, (en andere dingen) als niet- christenen.....
En dat was nou juist mijn vraag: Zouden Christenen nou juist niet MINDER moeten gaan scheiden, als niet-christenen? Percentage gewijs? GIJ GEHEEL ANDERS? En daarbij bedoel ik NIET de alcoholisten, of degenen die getrouwd zijn met anders-denkenden, of incest-plegende echtgenoten, of wat dan ook.
Ik bedoel dan de gelijkgestemden: degenen die samen voor God gekozen hebben: Bij hen zou het echtscheidingspercentage toch in ieder geval veel lager moeten liggen, dan bij de anders-gelovigen???? of denk ik dan verkeerd?? gr Queline |
Nee volgens mij denk je niet verkeerd. Als christenen zouden wij de spiegels moeten zijn van Jezus, dus idd...geheel anders dan de wereld. Onze onvolmaaktheid komt hier (in het scheidingspercentage) wel heel duidelijk aan het licht. Voor heel veel mensen is het dan ook een vreselijke worsteling, niet alleen om hun huwelijk te redden, maar ook nog eens om hiermee in het reine te komen met God. En dit toppic geeft het al aan...we blijven ermee worstelen, want we willen het graag zo anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 26 december 2010, 09:55
|
|
|
QUELINE346 schreef: | Hoi allemaal, Even serieus: Pieter schreef eerder al , dat Christenen net zoveel zouden scheiden, (en andere dingen) als niet- christenen.....
Ik bedoel dan de gelijkgestemden: degenen die samen voor God gekozen hebben: Bij hen zou het echtscheidingspercentage toch in ieder geval veel lager moeten liggen, dan bij de anders-gelovigen???? of denk ik dan verkeerd?? gr Queline |
Ik heb geen statistieken, dus bewijzen kan ik niets, maar wel durf ik de volgende stelling te deponeren:
Mocht het zo zijn dat onder christenen minder scheidingen voorkomen dan onder niet-christenen, dan is het aantal scheidingen + het aantal zeer slechte huwelijken onder christenen, minimaal zo hoog als het aantal scheidingen onder niet-christenen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 26 december 2010, 13:47
|
|
|
QUELINE346 schreef: | Ik bedoel dan de gelijkgestemden: degenen die samen voor God gekozen hebben: Bij hen zou het echtscheidingspercentage toch in ieder geval veel lager moeten liggen, dan bij de anders-gelovigen???? |
Het % zal wellicht lager liggen, maar wat zegt dat? Ik vrees dat juist in dat lager % ook veel leed schuil gaat van mensen die ondanks allerlei scheefgroei toch bij elkaar blijven, omdat het zo hoort (oftewel omdat ze het idee hebben dat ze anders tegen God ingaan omdat Hij hen samenbracht).
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|