Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 december 2010, 12:11
Onderwerp: Chatbox
|
|
|
Pff, 'k geloof, de reacties te lezen, dat nog niet iedereen is bijgekomen van het kerstweekend. Als ik heel eerlijk ben heb ik ook wisselende ervaringen met de chatbox. 'k Heb een aantal keren ervaren dat je welkom was in de chatbox en ook gezellig mee kon kletsen!! 'k Heb ook andere ervaringen gehad en die wil ik hier ook heel eerlijk aangeven. Ik merk dat er een aantal mensen zijn die elkaar heel goed kennen en regelmatig op de chatbox zitten en, begrijp me niet verkeerd, dat gun ik ze! Wel heb ik me afgevraagd, wanneer mensen als vriendengroepje willen chatten of in een dialect, of het dan voor anderen (en zij zelf) niet plezieriger is als ze in een andere kamer gaan zitten chatten, dan is er ook ruimte voor de "wachtrij". Dan hebben meer mensen plezier van de chatbox!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:39
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
[quote]In sommige kerken mag je huwelijk niet eens ingezegend als je je niet aan de regels hebt gehouden.... Hoe gaan die dan om met vergeving??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:34
Onderwerp: Bindingsangst
|
|
|
Daar heb ik ontzettend veel respect voor Mar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:33
Onderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???
|
|
|
Wat mooi dat je dit zo open kunt schrijven Marlyn! Ik hoop dat je weer een beetje vertrouwen mag krijgen in jezelf. Je bent waardevol voor God, een parel in Zijn hand!!! Helemaal mee eens als je schrijft dat een huwelijk sterker is als je samen met God erin stapt en samen met en voor Hem wilt leven! Als Hij de basis van je bestaan is, dan laat je hem er niet buiten he.' 'k Gun je dat je (hier?) een leuke partner vindt!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:09
|
|
|
Een bizar verhaal van witte en zwarte bijbels.... . een rare draai die dan aan de inzegening wordt gegeven en roept alleen maar op tot geroddel. Dit gaat volgens mij helemaal in zoals de Here wil dat we met elkaar omgaan: liefdevol en vergevingsgezind. Ik geloof dat de Here seks voor in het huwelijk bestemd heeft en als een stel daar de fout mee in gaat, moeten ze dat vooraf met God in orde maken. Toch doet dit voor mij niet af aan de waarde van een kerkelijke huwelijksbevestiging (zie eerder stukje).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:09
|
|
|
Een bizar verhaal van witte en zwarte bijbels.... . een rare draai die dan aan de inzegening wordt gegeven en roept alleen maar op tot geroddel. Dit gaat volgens mij helemaal in zoals de Here wil dat we met elkaar omgaan: liefdevol en vergevingsgezind. Ik geloof dat de Here seks voor in het huwelijk bestemd heeft en als een stel daar de fout mee in gaat, moeten ze dat vooraf met God in orde maken. Toch doet dit voor mij niet af aan de waarde van een kerkelijke huwelijksbevestiging (zie eerder stukje).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:07
|
|
|
Als je je hele leven met de Here wilt leven lijkt het me logisch dat je Hem ook betrekt in je huwelijk. Tijdens een huwelijksbevestiging geef je aan dat je je huwelijk samen met de Here wilt beginnen en ook binnen je huwelijk samen voor Hem en met Hem wilt leven. Je vraagt samen met de gemeente de zegen van de Here over je huwelijk. Prachtig toch!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 13:54
|
|
|
Ik hou niet van grote overgenomen lappen tekst , maar onderstaand stukje geeft wel heel duidelijk weer hoe ik erover denk.
Het doel van seksualiteit begrijp je pas als je het doel van het huwelijk begrijpt. In de wereld is seks en liefde vaak losgekoppeld van elkaar. Een seksverslaafde partner koppelt het vaak ook los van elkaar. Maar seksualiteit is door God gegeven voor binnen een liefdesrelatie.
In Efeze 5: 25-33 staat: "Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 'Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.' Dit mysterie is groot - en ik betrek het op Christus en de kerk. Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man." In dit gedeelte staat dat het huwelijk een plaatje is van de manier waarop Jezus en de gemeente met elkaar omgaan. De ander liefhebben betekent dat je jezelf aan de ander geeft als een offer. In het huwelijk is het de bedoeling dat je je leven totaal neerlegt. Je zegt dan tegen de ander: doe ermee wat je wilt; je geeft jezelf weg. Het doel van het huwelijk is 'wederzijds geven'. Geven is een keuze. Probeer voor jezelf eens na te gaan hoe het met dit 'geven' gesteld was voordat de crisis kwam.
Mannen worden in Efeze 5 opgeroepen hun vrouw lief te hebben zoals Jezus de gemeente liefhad. Mannen hebben de opdracht om als Jezus te zijn en Jezus was bereid om alles wat Hij had af te leggen en om mens te worden.
Vrouwen worden opgeroepen hun mannen respectvol te behandelen. Dat betekent: het belang van de ander op het oog hebben, jezelf in liefde geven. Dat is wat anders dan geen grenzen hebben (bijvoorbeeld: 'je mag nooit nee zeggen'). Dan zou het geen liefdeskeuze meer zijn, maar voldoen aan een bepaalde norm.
Gedachten over seksualiteit Seksualiteit symboliseert hoe mooi de relatie tussen Jezus en de gemeente is. Zo is het in de praktijk vaak niet en dat is pijnlijk.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is seks geen behoefte. Seksualiteit is een kado van God aan ons wat we mogen uitpakken. Seksualiteit is pas goed als je twee gevers hebt die allebei gericht zijn op de behoefte van de ander. Dan is seks echt een kado dat je aan elkaar geeft.
Seksualiteit is immers een bekroning op je relatie, die vergelijkbaar is met de gemeenschap die je als mens met God mag hebben. De passie in seksualiteit verwijst naar de passie van ons voor God en van God voor ons. Seksualiteit gaat er om dat je je zo verbonden voelt met elkaar dat je ook ernaar verlangt om seksueel verbonden te zijn met elkaar. Het is een voorproefje van de hemelse vreugde!
Intimiteit als basis voor seksualiteit Mensen zijn vaak wel in staat om seks los te koppelen van liefde en trouw, maar zo is het niet door God bedoeld. Seksualiteit is de bekroning van intimiteit en zonder die intimiteit wordt seksualiteit leeg. Dan is het in feite alleen een soort 'zelfbevrediging'
Intimiteit is iets anders dan samen op de bank een filmpje kijken. Het betekent dat je elkaar van hart tot hart kent, ontmoet, spreekt. Intimiteit loopt uit op vreugde en op het willen vieren van die intimiteit dmv seksualiteit. "Intimiteit is het klimaat in een huwelijk; seks is de bijzondere gebeurtenis." Intimiteit en seksualiteit hebben dus alles met elkaar te maken.
Hoe kun je dit ooit bereiken binnen een lat-relatie? Niet denk ik. .. Uit dit stukje is ook wel duidelijk dat je in alles samen een wordt. Ook in het samenleven, in je sociale leven. Een lat-relatie lijkt me vooral geboren uit angst en gebrek aan vertrouwen, misschien ook je eigen vrijheid niet willen opgeven. Misschien ben je dan nog niet zover om een echte intieme relatie aan te gaan en moet die eerst nog groeien. Ben je nog niet toe aan een huwelijk (en dus ook niet aan seksualiteit). Een moeilijk huwelijk en een scheiding slaan wonden en ik kan me voorstellen dat het moeilijk is erna een intieme relatie aan te gaan. Ik zou zeggen, doe het samen en met de Heere en neem er de tijd voor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 19:18
Onderwerp: Nieuwjaarswandeling
|
|
|
Voor mij ook jammer dat het op een zondag is. Op zaterdag was ik graag meegegaan. Wilma
|
|
Naar boven |
|
|