Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 21:16
|
|
|
CARIN303 schreef: | hier gaat het goed hoor.... t ergste is hier al weer voorbij.....en alles was mis....bij mij tenminste
Wat was er mis dan?
dat van die dekens snap ik wel hoor |
wat zei je nou van die dekens ??
geen bliksem in mijn huis...t ging allemaal mis, naast, over etc
Laatst aangepast door
|
JONATHAN890
|
op zaterdag 10 juli 2010, 21:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 21:20
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | wat zei je nou van die dekens ??geen bliksem in mijn huis...t ging allemaal mis, naast, over etc |
Haha, en bedankt hè!! Tegenwoordig hebben we dekbedden gelukkig!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 21:23
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | wat zei je nou van die dekens ??geen bliksem in mijn huis...t ging allemaal mis, naast, over etc |
zolang ze maar niet rookt onder de denkens is er niets aan de hand toch ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 21:25
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | zolang ze maar niet rookt onder de denkens is er niets aan de hand toch ?? |
haha, slaat het sowieso in dan ,plaatselijke brandinslag,niet de bedoeling hè! Bedankt voor je tip, cross!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 23:15
|
|
|
luther is zo tot bekering gekomen
donder en bliksem!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 23:16
|
|
|
DAVID923 schreef: | luther is zo tot bekering gekomen
donder en bliksem! |
Gelukkig ben ik al bekeerd!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 juli 2010, 23:19
|
|
|
CARIN303 schreef: | Gelukkig ben ik al bekeerd! |
ook al volwassen gedoopt .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:14
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | ook al volwassen gedoopt ..... |
Nee, ik ben als baby gedoopt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:19
|
|
|
CARIN303 schreef: | Nee, ik ben als baby gedoopt! |
Ach ja, je kunt niet altijd de hoofdprijs hebben
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:23
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ach ja, je kunt niet altijd de hoofdprijs hebben |
Ik voel een discussie opkomen maar daar is dit het goede topic niet voor. Hier gaat het over angst.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:28
|
|
|
CARIN303 schreef: | Ik voel een discussie opkomen maar daar is dit het goede topic niet voor. Hier gaat het over angst..... |
koudwater vrees ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:28
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | koudwater vrees ?? |
Enorm dat is mijn angst( discussie voeren )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:30
|
|
|
CARIN303 schreef: | Ik voel een discussie opkomen maar daar is dit het goede topic niet voor. Hier gaat het over angst..... |
Een mens kan anders behoorlijk bang zijn voor een discussie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:31
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Een mens kan anders behoorlijk bang zijn voor een discussie |
Dat is vluchtgedrag, Tess, je spijkerharde mening dumpen en er niet of nauwelijks op terug komen. Waarom moet ik toch steeds aan een struisvogel denken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:48
|
|
|
CARIN303 schreef: | Dat is vluchtgedrag, Tess, je spijkerharde mening dumpen en er niet of nauwelijks op terug komen. Waarom moet ik toch steeds aan een struisvogel denken |
Kweenie, maar angst en vluchtgedrag gaan vaak goed samen...dus daar kan best over gediscussieerd worden in dit topic
Dacht k help je ff een beetje...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 18 juli 2010, 22:49
|
|
|
angst is een slechte raadgever.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 04:44
|
|
|
CARIN303 schreef: | Nee, ik ben als baby gedoopt! | Ik ook ;) De Enige Echte Doop!
:)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 11:04
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik ook ;) De Enige Echte Doop!
:) |
Gelukkig gaat het hier niet over de doop...anders hadden we nou toch echt een flinke discussie gehad
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 14:46
|
|
|
MARISKA601 schreef: | angst is een slechte raadgever. |
Niet altijd... Bij vecht of vlucht-gedrag ontstaat het juist om alert te kunnen zijn... Belangrijk is denk ik dat je je angst erkent... als je er voor op de vlucht slaat komt het juist (dubbel zo hard) terug... Ook de erkenning dat jij niet angstig bent maar dat je je zo voelt kan helpen om de angst onder ogen te durven zien. Moedige mensen kennen ook angst, het verschil is echter dat ze door de angst heen gaan en dingen aangrijpen... Jezus heeft ook momenten van angst gekend, maar Hij ging het niet uit de weg, hij ging moedig verder... !
In psalm 23 heeft David het over "een dal van diepe duisternis"... hij ging er doorheen... en hij heeft vast angstige momenten gekend toen hij deze psalm schreef... maar hij wist ook dat God bij hem was en dat hielp hem er doorheen.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 19 juli 2010, 14:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
STIPPIE771
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 17:12
|
|
|
DAVID923 schreef: | 1 Joh 4,18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.
Spr 29,25 Vrees voor mensen spant een strik, maar wie op de HERE vertrouwt, is onaantastbaar. |
Ik kan me heel goed voorstellen, dat je hier iets schrijft over een liefdesideaal vanuit de bijbel en het is nog waar ook. Het zou kunnen, dat je de liefde als vol en goed ervaart nu je in de kracht van je leven bent. Van een gerenommeerd (zeer christelijke) schrijver- Paul Ferrini- wil ik herinneren aan een citaat dat hij in een van zijn boeken neerzette: wij allen bewegen ons van liefde naar angst en vice versa. En dit gelezen en overdacht hebbende kon ik dit beamen, als ik mijn leven en ervaringen naliep. Terugkomende op je bijbelse citaten: Het is natuurlijk ideaal om de liefde als vol en zonder andere obstakels te zien. En ik vind het ook iets moois. We kunnen de liefde beleven in heel zijn volheid en ook dat is weer helemaal persoonlijk. Maar ik geloof echt dat angst niet helemaal weg te denken is uit het menselijk bestaan. Ik heb zelfs iemand op zijn sterfbed nog bang zien worden...even maar. Je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen. Waarom zou je? Je bent gewoon een ideaalbeeld van de liedfe aan het verkondigen. Maar menselijkerwijs is het begrijpelijk, dat je reacties kan verwachten op zulke citaten, omdat mensen nou eenmaal die andere kant van de medaille (angst) ook wel degelijk ervaren soms. Ik zou zeggen, gezien het aannemelijke gegeven, dat we van het een naar het ander bewegen, dat wanneer we in de liefde verkeren we de angst niet kennen en wanneer we bang zijn, dat we dan de liefde niet meer zien. In die zin zijn je citaten volkomen waar. Is een leven zonder angst een waarachtig en normaal leven? Wie kent een leven met enkel de liefde zonder obstakels? Ik zou het niet weten. Maar ideaal is het wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 17:46
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Niet altijd... Bij vecht of vlucht-gedrag ontstaat het juist om alert te kunnen zijn... Maar ook hier kan diezelfde angst omslaan in verlamming Belangrijk is denk ik dat je je angst erkent... als je er voor op de vlucht slaat komt het juist (dubbel zo hard) terug... dus angst is een slechte raadgever Ook de erkenning dat jij niet angstig bent maar dat je je zo voelt kan helpen om de angst onder ogen te durven zien. Moedige mensen kennen ook angst, het verschil is echter dat ze door de angst heen gaan en dingen aangrijpen... Ze laten zich dus niet leiden door de angst, want angst is een slechte raadgever Jezus heeft ook momenten van angst gekend, maar Hij ging het niet uit de weg, hij ging moedig verder... ! Ook Jezus liet zich dus niet leiden door die angst, want Hij wist dat angst een slechte raadgever is In psalm 23 heeft David het over "een dal van diepe duisternis"... hij ging er doorheen... en hij heeft vast angstige momenten gekend toen hij deze psalm schreef... maar hij wist ook dat God bij hem was en dat hielp hem er doorheen. | Als David zich dus door angst had laten leiden, was zijn vertrouwen niet op God geweest
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 20:14
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Als David zich dus door angst had laten leiden, was zijn vertrouwen niet op God geweest |
Cross, nergens heb ik aangegeven dat je je moet laten leiden door angst. Mijns inziens heb ik duidelijk aangegeven dat het een heel menselijk gevoel is, waar je doorheen moet. Als ik jouw stukje lees Cross, denk ik… mijn stukje goed lezen Cross…!! Voor alle duidelijkheid zal ik hier nog e.e.a. neerzetten
Lucas 22 43 En Hem verscheen een engel uit de hemel om Hem kracht te geven. 44 En Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger. En zijn zweet werd als bloeddruppels, die op de aarde vielen.
Het verhaal van de hof van Gethsemane, 1 van de meest indrukwekkende verhalen die de bijbel rijk is. Het is een drama dat begint met verraad en dat uiteindelijk eindigt aan een kruis. Het is een verhaal waarin we als mensen met onze diepste angsten worden geconfronteerd. Het gebeurde speelt zich af in een tuin waar een onschuldig man aan het wachten is op een verschrikkelijk lot. Jezus die de dood tegemoet ging omdat dat de enige weg was om te bemiddelen tussen God en mensen… Jezus bad dat de beker aan Hem voorbijging, maar Hij moest er doorheen. Nee, Jezus liet zich niet leiden door de angst, maar hij had ze wel, die angstgevoelens. Hij voelde ze wel en moest daar doorheen met de hulp van God. God stuurde een engel als bemoediging ! (Luc. 22:43)
Maar een mens heeft niet altijd de kracht om door te gaan en soms ontbreekt zelfs de wil. Kijk maar naar Elia. Elia wilde op een gegeven moment niet verder. Hij trok naar de woestijn en verlangde er naar om te sterven. (1 Kon. 19 (:1-14)). Je moet weten dat de profeet Elia met de dood werd bedreigd door Izebel, die al enkele honderden profeten van Elia had laten ombrengen. Ontmoedigend trok Elia zich terug. Hij vlucht de woestijn in. Onder een bremstruik viel hij in slaap, in de hoop nooit meer te ontwaken. Maar een engel (een boodschapper van God) wekte hem en gaf hem te eten.
Nu kun je zeggen mag een mens dat, mag een christen dat…? het verlangen om te sterven…? maar zo voelde het blijkbaar niet voor Elia, hoeveel vertrouwen hij ook in God had, toch was het God Zelf die Elia een engel stuurde en hem weer op krachten liet komen. Gods aandacht voor de profeet Elia ! Dat verhaal laat onvoorstelbaar veel zien van de manier waarop God met ons mensen bezig is en aandacht voor ons mensen heeft !
Dat bedoelde ik dus met ook David die in het diepst van zijn strijd verder gaat, hoe moeilijk hij het ook heeft. David laat dat in de psalm weten dat God er bij is. En zo ook Elia die niet meer verder wil en er genoeg van heeft. Hij is aan het eind van zijn krachten; maar dan is God daar… God geeft Elia kracht en laat Zijn stem horen in de stilte. Daarop mogen wij mensen vertrouwen. Elia wordt hier geroepen door God Zelf.
Wie kent niet die momenten, dat je je leeg voelt, moe, angstig, dat het allemaal even teveel is. Dat je zoekt, behoefte hebt aan bemoediging. De bijbel vertelt ons verhalen van bemoediging, hoe God aanwezig is aanspreekt, ook juist in die dorre woestijnmomenten. Om dat te ervaren is het goed je af en toe even terug te trekken, om een moment van bezinning, stite te zoeken. De stilte te zoeken, daar waar God is, het briesje. We mogen vertrouwen dat de angst of de eenzaamheid of zelfs het verlangen naar de dood niet het laatste woord heeft, maar God dat heeft en ons mensen met al die gevoelens die bij het menszijn horen wil helpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 20:55
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Cross, nergens heb ik aangegeven dat je je moet laten leiden door angst.
Dat heb je wel: je zei dat angst niet altijd een slechte raadgever is. Dat is het m.i. wel.
En zo ook Elia die niet meer verder wil en er genoeg van heeft. Hij is aan het eind van zijn krachten; maar dan is God daar… God geeft Elia kracht en laat Zijn stem horen in de stilte. Daarop mogen wij mensen vertrouwen. Elia wordt hier geroepen door God Zelf.
Wie kent niet die momenten, dat je je leeg voelt, moe, angstig, dat het allemaal even teveel is. Dat je zoekt, behoefte hebt aan bemoediging. De bijbel vertelt ons verhalen van bemoediging, hoe God aanwezig is aanspreekt, ook juist in die dorre woestijnmomenten.
Soms geeft God de mens ook weleens een (met respect) 'schop onder de kont'. Elia werd niet bemoedigend door God toegesproken. God vroeg hem 2 maal: "Wat kom je hier doen?" Daarna stuurde God hem doodleuk op z'n schreden terug voor de volgende opdracht.
"Betoont gij u slap ten dage der benauwdheid, dan komt uw kracht in het nauw." (Spreuken 24:10) . |
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op maandag 19 juli 2010, 20:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 20:59
|
|
|
Volgens mij bedoelt Sus te zeggen dat angst nooit zomaar uit het niets komt, het is een natuurlijk "alarm" dat aangeeft dat er iets niet in de haak is. Dat kan vaak te maken hebben met persoonlijke zwakke punten, iemand die iets heel ingrijpend heeft meegemaakt zal op dat vlak altijd extra gevoelige "voelsprieten" blijven houden die niet altijd terecht zullen zijn. Maar angst geeft in de eerste plaats gevaar aan, en het is goed om dan te onderzoeken waar de angst vandaan komt en of deze terecht is. Het kan te maken hebben met persoonlijke angsten, maar het kan ook heel goed aangeven dat er werkelijk "gevaar" dreigt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 21:16
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Volgens mij bedoelt Sus te zeggen dat angst nooit zomaar uit het niets komt, het is een natuurlijk "alarm" dat aangeeft dat er iets niet in de haak is. Dat kan vaak te maken hebben met persoonlijke zwakke punten, iemand die iets heel ingrijpend heeft meegemaakt zal op dat vlak altijd extra gevoelige "voelsprieten" blijven houden die niet altijd terecht zullen zijn. Maar angst geeft in de eerste plaats gevaar aan, en het is goed om dan te onderzoeken waar de angst vandaan komt en of deze terecht is. Het kan te maken hebben met persoonlijke angsten, maar het kan ook heel goed aangeven dat er werkelijk "gevaar" dreigt. |
Ik bedoelde te zeggen dat je je als mens niet moet laten leiden door angst... Maar angst is een menselijk gevoel... hoort bij het mens zijn, je gaat er doorheen... samen met God Voor de rest zie mijn stukje...
Als het extreme vormen aan gaat nemen is het natuurlijk zaak er professionele hulp bij te halen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 19 juli 2010, 21:36
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik bedoelde te zeggen dat je je als mens niet moet laten leiden door angst... Maar angst is een menselijk gevoel... hoort bij het mens zijn, je gaat er doorheen... samen met God Voor de rest zie mijn stukje... |
Liefde drijft de vrees uit... Maar daardoor kun je ook als christen nog wel gevoelens hebben van angst. Dat is heel menselijk denk ik. Maar laat je er niet door leiden... (= lijden)
Laat je niet leiden door de angst, laat je leiden door de LIEFDE... !!
is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 19 juli 2010, 21:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 10:35
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Liefde drijft de vrees uit... Maar daardoor kun je ook als christen nog wel gevoelens hebben van angst. Dat is heel menselijk denk ik. Maar laat je er niet door leiden... (= lijden)
is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan |
Dank je wel Suus voor je eerlijke en open reactie`s op dit topic! Als er iemand ervaringsdeskundige is, ben jij het wel! De volgende keer als het weer gaat onweren zal ik aan jou denken, kijken of het helpt! ( eh....aan jouw tips bedoel ik, voor het geval ik weer eens roze ingekleurd wordt door anderen ).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 10:55
|
|
|
Angst is ook beschermend. Voor veel dingen zijn we bang omdat ze gevaarlijk zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 10:55
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Angst is ook beschermend. Voor veel dingen zijn we bang omdat ze gevaarlijk zijn. |
Psies!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 11:48
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: Ik bedoelde te zeggen dat je je als mens niet moet laten leiden door angst... Maar angst is een menselijk gevoel... hoort bij het mens zijn, je gaat er doorheen... samen met God Voor de rest zie mijn stukje...
Liefde drijft de vrees uit... Maar daardoor kun je ook als christen nog wel gevoelens hebben van angst. Dat is heel menselijk denk ik. Maar laat je er niet door leiden... (= lijden)
Ik vind dat wel zo een mooie bijbeltekst van dat de Liefde de vrees/angst uitdrijft. Er staat toch ook ergens in de bijbel dat de Liefde sterker is dan de dood. En er staat ook ergens van : 'dood waar is uw prikkel?'. Dat we niet meer bang hoeven te zijn voor de dood. Omdat we eeuwig leven hebben in de hemel bij God en Jezus.
Angst is natuurlijk een emotie, ook door God gegeven om ons inderdaad te waarschuwen voor gevaar. Zodat we in een situatie wat onveilg is bijvoorbeeld, verstandig en met wijsheid kunnen handelen. Of, als je wéét dat er een situatie kan komen die onveilig kan zijn, dan kan je er vast op anticiperen.
Maar/en ook inderdaad: angst kan ook een slechte raadgever zijn. Als je/iemand bijvoorbeeld een situatie ofzo niet onder ogen wil zien en er niet op een assertieve mee om wil/kan gaan. Dan krijg je vluchtgedrag. Wat niet oke is, denk ik. Want dan leer je niets van een situatie ofzo. En als er dan zich wéér iets voordoet, dan vlucht je/iemand wéér.
Wij zijn krachtig in de Here. Daar zijn zoveel bijbelteksten die daar over gaan. Bijvoorbeeld dat we meer dan overwinaars zijn in Jezus Christus.
En inderdaad je moet/wil je niet laten leiden(lijden) door de angst.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 20 juli 2010, 11:51
|
|
Naar boven |
|
|