ChristianMatch
 


Forum

HEL: realiteit of fictie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 21:42
 
PETRA944 schreef:
graag gedaan, had het voor jou geschreven, maar eigenlijk is er nog al wel aan toe tevoegen,
de eenzaamheid die je soms voelt, als je anderen om hun heen ziet met een familie die zich gedraagt als een echte familie zo als het hoort,
hoe moeilijk het is om je grenzen te bewaken, nadat ze heftig zijn overschreden
en dan de lange weg van verwerking,de dingen een plaats kunnen geven, ermee leren leven met een rugzak die nu eenmaal bij je hoort.
en je eigen waarde, die soms door daders flink vernietigd is.
en dan zwijg ik nog over onvruchtbaarheid door sexueeel misbruik.

sorry voor het offtopic, maar moet kunnen dit er effe doorheen.

Dank..... Ja, en idd ook onvruchtbaar... .... .....(hier is geen smiley voor die voldoet...)

Het was idd off topic, maar gedeeltelijk, het stuk wat Jol al aanhaalde,

Quote:
JOL252 schreef:
Het stukje van Shanita is inderdaad off topic maar toch...
en toch zie ik een link naar het beeld wat naar me toe komt als het gaat om een Jezus die zonder gehoor te geven aan wat het meisje aangeeft haar dwingt naar de hel te gaan, te kijken, het te ondergaan....

Hoeveel kinderen worden niet gehoord in hun "nee" en gerespecteerd in hun integriteit en toch meegenomen en misbruikt?

Daarom.... kan ik niet geloven dat de Jezus die in de getuigenissen hard en doof en onverbiddelijk deze personen meeneemt dezelfde is als die ik ken.

Ik heb de links niet gelezen van
CORTAZAR588 , ook omdat ik hier al 't eea lees. En ik kan dus oa ook uit Jol's post opmaken waar en wat etc.....en ik geloof er ook niets van dat zulke stukken van God komen...

Maar de link met dit topic is volgens mij oa wel dit stukje van mij: Vandaar wat zinnen erin gezet gisteren, want die mensen die zulke misdaden begaan gaan naar de hel als ze het niet goedmaken, laat staan als ze blijven ontkennen, (zo ook de omgeving....want het is vaak voor moeder en broer veel makkelijker om te ontkennen dan de waarheid zien....zo ook voor mede-oudsten van een dader, mede- kerkgangers, en anderen.
De Brede Weg...


Het betreft hier mensen die hun misdaden ontkennen, ook nog eens liegen erbovenop dus.
Want dat is veel makkelijker dan de waarheid zien; zulke daden en erover liegen is voor een dader veel makkleijker, dan de waarheid zeker als die zijn omgeving daarin ook meekrijgt, oudsten, kerkmensen, familie etc.
De Brede weg die veel makkelijk is, en de smalle weg, weinigen die daar doorheen gaan..
Ingaan in het Koninkrijk der hemelen, Mat 7
13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.

Volgens mij is de Brede en smalle weg ook een vergelijking van de weg die ten hemel voert en de weg
die naar het verderf leidt.

Dus eigenlijk kwam ik met een voorbeeld, ik zelf denk de dader zit op de Brede weg, over álle omstanders durf ik niets over te zeggen, zoals een moeder die zelf moest overleven....over andere omstanders heb ik wel twijfels...

Maar, iig, je hebt wel gelijk, het is ook niet helemaal on topic dus als ik nog iets erover kwijt wil doe ik dat in desbetreffende topic.

Bedankt!!!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 13 augustus 2012, 15:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 22:40
 
DJAB697 schreef:
waarom telt die niet voor hun? het is duidelijk die joden de groep was waar de tekst overging. En het deelhebben betekend niet per defenitie dat ze christenen waren.

Voor Joden blijft er de mogelijkheid om Jezus te aanvaarden, tot die tijd blijven ze onder de wet, niet onder de HG.
De teksten van Hebr gaan over mensen, Jood of anderen, die Jezus als hun verlosser aanvaard hebben, anders hebben ze geen mogelijkheid om te zondigen tegen de HG.


Laatst aangepast door
HARALD940
op zondag 12 augustus 2012, 22:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 08:41
 
Quote:
JOL252 schreef:
Ik vraag me dan even af wat we onder "afvalligheid" moeten verstaan... het lijkt mij dat dit heel ver gaat... en waarschijnlijk ook valt onder het zondigen tegen de Heilige Geest... als dit gebeurt is er volgens mij ook geen mogelijkheid meer om tot bezinning of "berouw" te komen omdat de Geest overtuigd van zonde en bij zondigen tegen de Heilige Geest heb je echt een probleem omdat Hij zich dan van je wegtrekt...


Jezus en Beëlzebul Marcus 3
20 En Hij ging in een huis; en er verzamelde zich weder [de] schare, zodat zij zelfs geen brood konden eten. 21 En toen zijn naastbestaanden dit hoorden, gingen zij heen om Hem te halen, want zij zeiden: Hij is niet bij zijn zinnen. 22 En de schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren, zeiden: Hij heeft Beëlzebul, en door de overste der boze geesten drijft Hij de geesten uit. 23 En Hij riep hen tot Zich en sprak tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan de satan uitdrijven? 24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, kan dat koninkrijk zich niet staande houden. 25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zal dat huis niet kunnen bestaan. 26 En indien de satan opstaat tegen zichzelf en verdeeld is, kan hij niet bestaan, doch is hij aan zijn einde. 27 Maar niemand kan het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden, en dan zal hij zijn huis plunderen. 28 Voorwaar, Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben; 29 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde. 30 Immers, zij zeiden: Hij heeft een onreine geest.

Dat denk ik ook Jol.
Ik ben opgegroeid zonder geloof, ook openbare scholen.
Ik wist echt tot mijn bekering op mijn 18de niet wat kerst was...

En ja, dan hoor je echt dingen, je wordt ermee opgegroeid, geloof en kerk zijn belachelijk, negatief, alleen bedoeld om het leven vervelend te maken, leuke dingen mogen niet. Ja, als je dat jaar in, jaar uit hoort....

Stel iemand komt tot bekering, en gelooft enkele jaren, en gaat dan zo doen als hierboven...Da's iets héél anders dan dat iemand zijn geloof even op een laag pitje staat, en hij wordt gestimuleerd door iemand die zo enthousiast doet over het geloof, en gaat daarom ook weer naar de kerk, mensen opzoeken die geloven, etc.

En dat stuk uit Marcus 3, daar zegt Jezus: Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben; 29 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.

Lasteren: LASTEREN
1) Bekladden 2) Belasteren 3) Beledigen 4) Iemands eer aanranden 5) Iemands eer schenden 6) Kladden 7) Klappeien 8) Kletsen 9) Kwaadspreken 10) Liegend kwaadspreken 11) Roddelen 12) Smaden 13) Vloeken

Kijk, en enkele jaren terug als een voorganger dingen zei die gewoon niet zo zijn, of recentelijk iemand die feiten verzint in studies.
Als je daarvan wat zei en zegt, dan werd er gedreigd van zonde tegen de helige Geest???

In Marcus wordt gerefereerd aan dat Jezus demonen uitdreef en zelf werd beschuldigd van het hebben van een onreine geest.

Dus, ik maak hieruit op, dat als je dat soort dingen over God en Jezus zegt, dat je dan lastert tegen de Heilige Geest. Want meer kan ik daar niet uithalen.
Ja, of als je mensen vergelijkt met Jezus, ja, dan krijg je een ander verhaal.
Maar er staat toch echt, lasteren tegen de Heilige Geest, met als voorbeeld zeggen dat Jezus een onreine Geest heeft.

Dus als je iets in die trant zegt over Jezus(God), ja dan laster je tegen de Heilige Geest.
En dus niet als je iets over mensen zegt.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 13 augustus 2012, 08:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 08:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Eén van de termen die zo enorm misbruikt is: zondigen tegen de Heilige Geest. Terwijl de definitie heel eenvoudig is. Jezus wordt ervan beschuldigd, dat Zijn werken van de duivel zijn. Als reactie daarop noemt Hij de term zondigen tegen de Heilige Geest. Ergo: zondigen tegen de Heilige geest is, het werk van de Geest afwijzen en toewijzen aan satan. De Geest voor satan uitmaken is de grootste belediging die je kunt maken.

Ja, maar Wie bepaalt wát het werk ís van de heilige Geest?

Je hele leven als christen is het werk van de heilige Geest.

Als ik vind dat Benny Hinn een charlatan is, ja dan zeg iets over Benny Hinn. Het woordje satan neem ik toch al nooit in mijn mond, of het moet echt niet anders kunnen als ik iemand iets uitleg bijvoorbeeld, iemand die niet gelooft.

En toch, zgnde christenen zeiden dat ik dan zondig tegen de heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 10:15
 
SHANITA130 schreef:
Ja, maar Wie bepaalt wát het werk ís van de heilige Geest?

Je hele leven als christen is het werk van de heilige Geest.

Als ik vind dat Benny Hinn een charlatan is, ja dan zeg iets over Benny Hinn. Het woordje satan neem ik toch al nooit in mijn mond, of het moet echt niet anders kunnen als ik iemand iets uitleg bijvoorbeeld, iemand die niet gelooft.

En toch, zgnde christenen zeiden dat ik dan zondig tegen de heilige Geest.

Ik probeer, als mijn antennes zaken onderscheiden die niet lijken te kloppen, te kijken naar het werk van God en de karakter/uitstraling van de persoon in kwestie. Gods werk blijft Gods werk... punt.
Maar het karakter van een profeet/herder/leraar/evangelist kan wel es haaks staan op wat (de gave van) de Geest doet...
De zelfgenoegzaamheid, de competitiedrang, het arrogante en de drang naar geld ondermijnen wat God door iemand met een gave (of zo je wilt "bediening") wil doen; je kunt niet zomaar over mensen heenstappen in de haast de visie door andermans strot te duwen... als de liefde ontbreekt, karakter in de weg staat en/of religie hoger staat dan relatie... dan ondermijnt dit wat God wil doen.

En dat geldt dus niet alleen voor mensen in een bepaalde rol vanaf het podium maar ook voor mij... Ik wil eigenlijk nog liever dat mensen God in mij herkennen aan mijn karakter en dat het overeenkomt met daden..


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 13 augustus 2012, 10:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 16:10
 
[quote=JOL252]Ik probeer, als mijn antennes zaken onderscheiden die niet lijken te kloppen, te kijken naar het werk van God en de karakter/uitstraling van de persoon in kwestie. Gods werk blijft Gods werk... punt.
Maar het karakter van een profeet/herder/leraar/evangelist kan wel es haaks staan op wat (de gave van) de Geest doet...
De zelfgenoegzaamheid, de competitiedrang, het arrogante en de drang naar geld ondermijnen wat God door iemand met een gave (of zo je wilt "bediening") wil doen;



Ja, ik denk zelf dat God helemaal niets door zo iemand kan en wil doen..

je kunt niet zomaar over mensen heenstappen in de haast de visie door andermans strot te duwen... als de liefde ontbreekt, karakter in de weg staat Hangt er vanaf wat voor een karakter... en/of religie hoger staat dan relatie... dan ondermijnt dit wat God wil doen.

En dat geldt dus niet alleen voor mensen in een bepaalde rol vanaf het podium maar ook voor mij... Ik wil eigenlijk nog liever dat mensen God in mij herkennen aan mijn karakter en dat het overeenkomt met daden..

Ik wil ook leven naar Gods wil...

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 17:22
 
Quote:
Ja, ik denk zelf dat God helemaal niets door zo iemand kan en wil doen..

Was dat maar waar! Dat zou de zaken een stuk vereenvoudigen. Helaas denk ik dat deze aanname niet klopt. Kijk ook maar eens in de bijbel; hoe vaak komt het voor dat God door iemand heen werkt van wie wij denken dat er nog wel het e.e.a. aan zijn karakter gesleuteld mag worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 17:24
 
Mijns inziens is het zondigen tegen de Heilige Geest het willens en wetens je afkeren van dat gene wat de Hij is .......de Geest van God.
En de Heilige Geest overtuigt ond ervan dat Jezus Heer is.

Niemand kan zeggen Jezus is Heer dan door de Heilige Geest.
Daarom is het ook zo jammer dat veel mensen commentaar hebben op wie dan ook maar er is slechts een proeve van waarheid en echtheid.

Als de genen in kwestie Jezus alle eer geeft en Zijn Naam verhoogt boven alle andere namen , is het niet onze geest die getuigt , maar de heilige Geest .

Alleen door de HG zegt men ........Jezus is Heer.
en geeft men Hem alle eer.

De HG overtuigt van ordeel zonde en gerechtigheid.
De gerechtigheid komt van God net als het inzicht dat Hij de enige God is.

Er is geen andere naam geschreven onder de hemelen waardoor wij behouden worden dan de Naam van Jezus.

Iemand die zijn leven aan Jezus heeft gegeven en later van Hem afkeert en Hem de rug toekeert ............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 18:08
 
JOL252 schreef:
Ik probeer, als mijn antennes zaken onderscheiden die niet lijken te kloppen, te kijken naar het werk van God en de karakter/uitstraling van de persoon in kwestie. Gods werk blijft Gods werk... punt.
Maar het karakter van een profeet/herder/leraar/evangelist kan wel es haaks staan op wat (de gave van) de Geest doet...
De zelfgenoegzaamheid, de competitiedrang, het arrogante en de drang naar geld ondermijnen wat God door iemand met een gave (of zo je wilt "bediening") wil doen; je kunt niet zomaar over mensen heenstappen in de haast de visie door andermans strot te duwen... als de liefde ontbreekt, karakter in de weg staat en/of religie hoger staat dan relatie... dan ondermijnt dit wat God wil doen.

En dat geldt dus niet alleen voor mensen in een bepaalde rol vanaf het podium maar ook voor mij... Ik wil eigenlijk nog liever dat mensen God in mij herkennen aan mijn karakter en dat het overeenkomt met daden..

Quote:
shanita:
Ja, ik denk zelf dat God helemaal niets door zo iemand kan en wil doen..


Quote:
Carmen: Was dat maar waar! Dat zou de zaken een stuk vereenvoudigen. Helaas denk ik dat deze aanname niet klopt. Kijk ook maar eens in de bijbel; hoe vaak komt het voor dat God door iemand heen werkt van wie wij denken dat er nog wel het e.e.a. aan zijn karakter gesleuteld mag worden.

Ok, ik kijk eens in de bijbel, schiet me meteen David te binnen, die zodra profeet Natan hem t eea verteld van Gij zijt die man, dat David meteen berouw heeft.
En niet eerst ontkend van kan ik niet zijn oid....Nou dat vind ik een goed karakter, je fouten toegeven, en meteen berouw getuigd van liefde.

psalm 51Boetpsalm
51
1 Voor de koorleider. Een psalm van David, 2 toen de profeet Natan bij hem gekomen was, nadat hij tot Batseba was gekomen.


3 Wees mij genadig, o God, naar uw goedertierenheid,
delg mijn overtredingen uit naar uw grote barmhartigheid;
4 was mij geheel van mijn ongerechtigheid,
reinig mij van mijn zonde.
5 Want ik ken mijn overtredingen,
mijn zonde staat bestendig vóór mij.
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd,
en gedaan wat kwaad is in uw ogen,
opdat Gij rechtvaardig blijkt in uw uitspraak,
zuiver in uw gericht.
7 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren,
in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.
8 Zie, Gij wilt waarheid in het verborgene,
in het geheim maakt Gij mij wijsheid bekend.
9 Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein,
was mij, dan ben ik witter dan sneeuw;
10 doe mij blijdschap en vreugde horen,
laat het gebeente dat Gij verbrijzeld hebt, weer jubelen.
11 Verberg uw aangezicht voor mijn zonden,
delg al mijn ongerechtigheden uit.
12 Schep mij een rein hart, o God,
en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest;
13 verwerp mij niet van uw aangezicht,
en neem uw heilige Geest niet van mij;
14 hergeef mij de blijdschap over uw heil,
en laat een gewillige geest mij schragen.
15 Dan zal ik overtreders uw wegen leren,
opdat zondaars zich tot U bekeren.


16 Red mij van bloedschuld, o God, God mijns heils,
laat mijn tong over uw gerechtigheid jubelen;
17 Here, open mijn lippen,
opdat mijn mond uw lof verkondige.
18 Want Gij hebt geen behagen in slachtoffers,
dat ik die brengen zou;
aan brandoffers hebt Gij geen welgevallen.
19 De offeranden Gods zijn een verbroken geest;
een verbroken en verbrijzeld hart
veracht Gij niet, o God.
20 Doe wèl aan Sion naar uw welbehagen,
bouw de muren van Jeruzalem.
21 Dan zult Gij behagen hebben in offers naar de eis,
brandoffers in hun geheel gebracht;
dan zal men stieren op uw altaar offeren.


Kijk en Jol, deze dingen die je opnoemt: De zelfgenoegzaamheid, de competitiedrang, het arrogante en de drang naar geld, dat zijn mi werken van het vlees waarvan in onder andere Galaten 5 staat dat wie dergelijke dingen bedrijven het koninkrijk van God niet eens binnen zullen gaan.

Dan denk ik, laat staan dat God door hun heen wil en kan werken.

Ja, is mijn mening hoor. ja, tuurlijk, denk ik dan, die mensen zeggen maar wat graag dat God door hún heen werkt tuurlijk, goed voor de collecte, daardoor heb je ook als voorganger macht, want wie wat tegen de voorganger heeft heeft eigenlijk iets tegen God.(zie Haantjesgedrag Zwijndrecht, Google)

Maar ja, nogmaals mijn mening...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 13 augustus 2012, 18:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 18:12
 
CARMEN073 schreef:
Was dat maar waar! Dat zou de zaken een stuk vereenvoudigen. Helaas denk ik dat deze aanname niet klopt. Kijk ook maar eens in de bijbel; hoe vaak komt het voor dat God door iemand heen werkt van wie wij denken dat er nog wel het e.e.a. aan zijn karakter gesleuteld mag worden.

Ja, mee eens!! God werkt en ook ondanks...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 18:48
 
SHANITA130 schreef:

Kijk en Jol, deze dingen die je opnoemt: De zelfgenoegzaamheid, de competitiedrang, het arrogante en de drang naar geld, dat zijn mi werken van het vlees waarvan in onder andere Galaten 5 staat dat wie dergelijke dingen bedrijven het koninkrijk van God niet eens binnen zullen gaan.

Dan denk ik, laat staan dat God door hun heen wil en kan werken.

Ja, is mijn mening hoor. ja, tuurlijk, denk ik dan, die mensen zeggen maar wat graag dat God door hún heen werkt tuurlijk, goed voor de collecte, daardoor heb je ook als voorganger macht, want wie wat tegen de voorganger heeft heeft eigenlijk iets tegen God.(zie Haantjesgedrag Zwijndrecht, Google)

Maar ja, nogmaals mijn mening...

- Abraham gaf zijn vrouw,uit angst voor zijn eigen leven, weg aan de farao. Wat een held en beschermer van de eer van zijn vrouw.
- Mozes, meneer ongeduld... hij vermoordde een slavendrijver, vluchtte als een angsthaas weg, en later ramde hij eigenhandig op een rots in plaats dat hij wachtte op God
- Jona, eerst liever in de zee gegooid dan voor God een opdracht uit te voeren
- Petrus, ontkende Jezus te kennen.
- David... ik ken nog wel meer verhalen waaruit blijkt dat hij een scheve schaats reed... (Bathseba, Tamar) maar hij werd een man naar Gods hart genoemd.
- en mag ik nog even het voorbeeld noemen van Israël... waaraan wij kunnen zien en van kunnen leren hoe God werkt en geduld met ons heeft... en ondanks alles tot Zijn doel komt voor en met de mensheid.

Verder heb ik er moeite mee om te oordelen of mensen wel of niet het koninkrijk beërven. Gods genade is altijd groter.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 14 augustus 2012, 20:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 19:19
 
SHANITA130 schreef:

Kijk en Jol, deze dingen die je opnoemt: De zelfgenoegzaamheid, de competitiedrang, het arrogante en de drang naar geld, dat zijn mi werken van het vlees waarvan in onder andere Galaten 5 staat dat wie dergelijke dingen bedrijven het koninkrijk van God niet eens binnen zullen gaan.

Dan denk ik, laat staan dat God door hun heen wil en kan werken.

Als God moest wachten totdat iemand volmaakt is dan kon het nog wel eens lang duren voordat Hij aan het werk kan!

Je hebt natuurlijk gelijk dat in Galaten 5 deze zaken veroordeeld worden. Maar in hoeverre zijn wij, ben jij en ik, vrij van al deze slechte karaktertrekken? Hoe 'volmaakt' moet je zijn voordat God je kan gebruiken?

Ik denk dat God deze wereld heel erg graag wil bereiken en Hij heeft ervoor gekozen om hierin samen te werken met onvolkomen, vaak onbetrouwbare, zwakke mensen. God schijnt zelfs vaak de in onze ogen minst geschikte mensen voor een taak uit te kiezen!

Al met al neemt het niet weg dat iemand wel verantwoordelijk is voor zijn / haar gedrag.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op maandag 13 augustus 2012, 19:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 21:32
 
JOL252 schreef:
- Abraham gaf zijn vrouw uit angst voor zijn eigen leven, weg gaf aan de farao. Wat een held en beschermer van de eer van zijn vrouw.
- Mozes, meneer ongeduld... hij vermoordde een slavendrijver, vluchtte als een angsthaas weg, en later ramde hij eigenhandig op een rots in plaats dat hij wachtte op God
- Jona, eerst liever in de zee gegooid dan voor God een opdracht uit te voeren
- Petrus, ontkende Jezus te kennen.
- David... ik ken nog wel meer verhalen waaruit blijkt dat hij een scheve schaats reed... (Bathseba, Tamar) maar hij werd een man naar Gods hart genoemd.
- en mag ik nog even het voorbeeld noemen van Israël... waaraan wij kunnen zien en van kunnen leren hoe God werkt en geduld met ons heeft... en ondanks alles tot Zijn doel komt voor en met de mensheid.

Verder heb ik er moeite mee om te oordelen of mensen wel of niet het koninkrijk beërven. Gods genade is altijd groter.

mooi stuk weer, en dat is het mooie dat de helden van d e bijbel ook zo menselijk waren, ook niet perfect....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 21:54
 
HARALD940 schreef:
Voor Joden blijft er de mogelijkheid om Jezus te aanvaarden, tot die tijd blijven ze onder de wet, niet onder de HG.
De teksten van Hebr gaan over mensen, Jood of anderen, die Jezus als hun verlosser aanvaard hebben, anders hebben ze geen mogelijkheid om te zondigen tegen de HG.

Maar niemand kan gered worden door de wet te houden, alleen via geloof in jezus , en door genade?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 22:41
 
@ carmen.

vind weinig onderbouwing in je reactie en veel menselijke interpretatie.
Maar goed, dat was er op sommige plaatsen in de quotes uit mijn commentaren ook.

Quote:
Het vetgemaakte gedeelte geeft volgens mij aan dat het gaat om mensen die tot bekering zijn gekomen en de Heilige Geest hebben ontvangen. Deze lijken dus toch te kunnen afvallen.

Nee dat staat er nergen dat ze gered waren. zie ook het commentaar wat ik er bij zette.

Kan er nu niet uitgebreid op reageren door tijdgebrek, maar kom er nog op terug morgen, deo volente.

Maar als we nadat we wedergeboren nog de redding kunnen verliezen, zeg ik: schiet me dan nu maar dood.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 22:53
 
JOL252 schreef:
- Abraham gaf zijn vrouw uit angst voor zijn eigen leven, weg gaf aan de farao. Wat een held en beschermer van de eer van zijn vrouw.
- Mozes, meneer ongeduld... hij vermoordde een slavendrijver, vluchtte als een angsthaas weg, en later ramde hij eigenhandig op een rots in plaats dat hij wachtte op God
- Jona, eerst liever in de zee gegooid dan voor God een opdracht uit te voeren
- Petrus, ontkende Jezus te kennen.
- David... ik ken nog wel meer verhalen waaruit blijkt dat hij een scheve schaats reed... (Bathseba, Tamar) maar hij werd een man naar Gods hart genoemd.
- en mag ik nog even het voorbeeld noemen van Israël... waaraan wij kunnen zien en van kunnen leren hoe God werkt en geduld met ons heeft... en ondanks alles tot Zijn doel komt voor en met de mensheid.

Verder heb ik er moeite mee om te oordelen of mensen wel of niet het koninkrijk beërven. Gods genade is altijd groter.

Ja, dat heb je als je zoals ik alleen enkele belangrijke verhalen kent, door een godsdienstlereares op de openbare lagere school.

Van Abraham weet ik dat hij zo gehoorzaam was en zo op God vertrouwde dat hij zelfs Izaak wou offeren....En dat hij en Sara op late leeftijd een kind kregen, een belofte van God. Dat wás geloof ik Izaak bedenk ik me nu ;)

Van Mozes weet ik dat hij zijn volk naar het beloofde land leidde door de woestijn, en het volk was ongeduldig en bouwde een gouden kalf, en daarom gaf God Mozes de tien geboden.

Ja, Jona werd opgeslokt door een grote vis, omdat hij niet naar Ninevé durfde, omdat het volk niets van God wou horen daar. Ik weet nog, in een kinderbijbel, zie je Jona zitten, getekend, aan een tafeltje met een stoeltje in een walvis, ook een lampje erbij ;)

Petrus had gelijk berouw nadat de haan drie keer had gekraaid en weende bitter.

David, zei ik al, die had meteen berouw toen Natan het eea zei, zie psalm 51...

Tis mijn bedoeling niet te oordelen, als ik lees dat een geldgierige(of op geld beluste) het koninkrijk van God niet beërft, ja, dan is dat zo anders staat het er niet ;) oa Galaten 5.

Ik zal binnen kort wel even al die bijbelverhalen ofwel het oude testament in zijn geheel es lezen, en dan kom ik ook met commentaar op Abraham, Mozes, Jonas, Tamar en dan kom ik alsnog met reakties ;)

Fijne Avond!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 13 augustus 2012, 23:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 23:19
 
CARMEN073 schreef:
Als God moest wachten totdat iemand volmaakt is dan kon het nog wel eens lang duren voordat Hij aan het werk kan!

Je hebt natuurlijk gelijk dat in Galaten 5 deze zaken veroordeeld worden. Maar in hoeverre zijn wij, ben jij en ik, vrij van al deze slechte karaktertrekken? Hoe 'volmaakt' moet je zijn voordat God je kan gebruiken?

Ik denk dat God deze wereld heel erg graag wil bereiken en Hij heeft ervoor gekozen om hierin samen te werken met onvolkomen, vaak onbetrouwbare, zwakke mensen. God schijnt zelfs vaak de in onze ogen minst geschikte mensen voor een taak uit te kiezen!

Al met al neemt het niet weg dat iemand wel verantwoordelijk is voor zijn / haar gedrag.

Gal 5 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid(barmhartigheid),
vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid(zachtaardig), zelfbeheersing.
23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

Kijk, iedereen is wel es een keertje erg boos, ofzo. dát bedoel ik niet, wel als het een zo vaak gebeurd dat het bij je leven gaat horen...
Ik denk, leren zo met dingen om te gaan, grenzen op tijd aangeven, ook aanvoelen, zodat dat niet gebeurd.

En Galaten heeft het over uitbastingen van toorn en niet over rechtvaardige verontwaardiging.

Quote:
Hoe 'volmaakt' moet je zijn voordat God je kan gebruiken?
Dat weet God alleen ;)

Ik geloof niet dat God onbetrouwbare mensen uitkiest om mee samen te werken. Maar, than again, mijn mening. Want onbetrouwbaar zijn is een keuze.
En als iemand zwak of onvolkomen is, dan is dat geen keuze. Dat kan bv door omstandigheden komen.

Fijne avond! Lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 13 augustus 2012, 23:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 23:42
 
CARMEN073 schreef:
Hoe interpreteer jij dan de teksten uit bijvoorbeeld Hebr 3:

"14 want wij hebben deel gekregen aan Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde onverwrikt vasthouden."

En het (over)bekende tekstgedeelte uit Hebr 6:
"4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken."

Hebr 12:
15 Ziet daarbij toe, dat niemand verachtere van de genade Gods, .... Laat niemand een hoereerder zijn, of onverschillig als Esau, die voor één spijze zijn eerstgeboorterecht verkocht. 17 Want gij weet, dat hij later, toen hij (toch) de zegen wilde erven, afgewezen werd, want toen vond hij geen plaats voor berouw, hoewel hij het onder tranen zocht.

Mattheus 24;
"13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden."

GrZing!

Djab,

Hieruit, uit deze teksten maak ik ook op, dat iemand die eerst tot bekering was gekomen afvallig kan worden. Maar ja, dat is dan wel duidelijk een eigen keuze.

Groetjes!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 13 augustus 2012, 23:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 13 augustus 2012, 23:50
 
SHANITA130 schreef:
Gal 5 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid(barmhartigheid),
vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid(zachtaardig), zelfbeheersing.
23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

Kijk, iedereen is wel es een keertje erg boos, ofzo. dát bedoel ik niet, wel als het een zo vaak gebeurd dat het bij je leven gaat horen...
Ik denk, leren zo met dingen om te gaan, grenzen op tijd aangeven, ook aanvoelen, zodat dat niet gebeurd.

En Galaten heeft het over uitbastingen van toorn en niet over rechtvaardige verontwaardiging.


Dat weet God alleen ;)

Ik geloof niet dat God onbetrouwbare mensen uitkiest om mee samen te werken. Maar, than again, mijn mening. Want onbetrouwbaar zijn is een keuze.
En als iemand zwak of onvolkomen is, dan is dat geen keuze. Dat kan bv door omstandigheden komen.

Fijne avond! Lachende smiley


Zwak en onvolkomen zijn kan soms zelfs óók een keuze zijn... de weg van de minste weerstand, niet in de kracht gaan staan die al in je is gelegd...

Quote:
Ik geloof niet dat God onbetrouwbare mensen uitkiest om mee samen te werken.
Het staat er inderdaad in Galaten 5, ik weet het. Het is een waarschuwing, ook voor ons, om ons leven af te stemmen op Zijn wil en woord om uiteindelijk op Hem te lijken. We zijn in proces en God is lankmoedig en in dat woord zit voor mij de klank laaaaaaannnnnggggg geduldig...
De werken van het vlees.... we hebben allemaal te maken met de strijd van vlees/Geest, Galaten 5 noemt de extremen. Toch zijn er zoveel verborgen zaken in ons die je "vleselijk" kunt noemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 00:05
 
Bedankt voor je reaktie, later op in, morgen, deze week...!!!

Nu Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 09:27
 
DJAB697 schreef:
@ carmen.

vind weinig onderbouwing in je reactie en veel menselijke interpretatie.
Maar goed, dat was er op sommige plaatsen in de quotes uit mijn commentaren ook.



Nee dat staat er nergen dat ze gered waren. zie ook het commentaar wat ik er bij zette.

Kan er nu niet uitgebreid op reageren door tijdgebrek, maar kom er nog op terug morgen, deo volente.

Maar als we nadat we wedergeboren nog de redding kunnen verliezen, zeg ik: schiet me dan nu maar dood.

Sja, die laatste opmerking vind ik een argument van niks. Van mij mag je gelijk hebben; echter ik lees in de bijbel hele andere dingen.

Ik zie niet in (nav Heb 6) hoe iemand niet gered kan zijn terwijl hij wel bekeerd is (er staat immers opnieuw tot bekering komen), de Heilige Geest krijgt en kan afvallen. Waar moet iemand die niet gered is van afvallen?

Dan nog maar een tekst: Openbaringen 3: "5 Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen."

In Op. 20: 15 kun je lezen dat degenen wiens naam niet geschreven staan in het boek des levens in de vuurpoel worden gegooid. Het lijkt mij dat dit toch wel gelijk is aan verloren gaan.
In Openbaring 3 wordt gesteld dat het mogelijk is om uitgewist te worden uit het boek des levens.

Als je eenmaal Gods kind gaat ben je niet 'zomaar' verloren omdat je faalt. God geeft je de kracht om je leven op orde te maken en om te groeien in geloof. Maar wij zijn wel verantwoordelijk voor de keuzes die we maken. En sommige keuzes leiden van God af ipv dat ze je dichter bij Hem brengen.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op dinsdag 14 augustus 2012, 09:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 13:17
 
Carmen ........je hebt precies verwoord wat ik ook steeds probeer te zeggen.

God laat niet los. Nee nooit dan zou Hij zijn woord ontrouw zijn.
Maar wij mensen , wij kunnen wel degelijk keuzes maken die ons doen verloren gaan, ook al zijn we nu gered.

Het geloof is geen wet van meden en perzen.
Een maal kiezen voor Jezus is het beste wat je kunt doen.
Maar je moet elke dag er bij stil staat, op je knieen gaan en belijden dat HIj echt alleen je kan redden.
Want Hij houdt zijn woord en stuurt zijn boodschappers als wij afdwalen en vermaant ons.
Maar Hij dwingt ons niet.
Ook niet om op de knieen te gaan of om weer terug te keren op onze schreden.

Wij hebben het nu redelijk goed.
Maar wat als er een gek voor je staat met een zwaard , die je zegt:
Geloof in Allah of je hoofd gaat rollen.

Als je dan kiest voor Allah .......ben je dan verloren ?
Of is dat scenario zo ver van de beleving van ons af , dat we zeggen dat het onzin is?

Je kunt je behoudenis verliezen.
Als je je kind verliest en je van God afkeert en Hem de schuld geeft en verbitterd raakt en alles weggooit waarin je gelooft ?
Tot het laatste toe God beschuldigt ......ben je dan verloren of gaat God zeggen : ik snap het ?
ik weet dat het extreme voorbeelden mogen lijken , maar het is aan de orde van de dag.
mensen , die teleurgesteld door het leven God de rug toekeren.
Wat denken wij dan ?

God vindt alles goed ?
Dat mag ? Hij gaat dat allemaal met de mantel der liefde bedekken ?
Je mag met wrok en bitterheid tegen God en mensen naar de hemel ?

Ook al heb je eens ja gezegd tegen Jezus.

Dan is het alle verdriet en begrip die wij hebben dan , ten spijt toch zo dat God iemand niet aanneemt.

ER is altijd wel een reden om te scheiden , en er is altijd wel een reden om de ellende in een mensen leven aan God toe te dichten.
Of tenminste te vinden dat Hij ..........vul maar in is.
Ook zonden , die wij als kleinigheid beschouwen , die wij als normaal beschouwen , omdat iedereen het doet , kunnen ons veroordelen.

Nogmaals het gaat niet om je zonden , die wil Jezus je vergeven.....
Het gaat om je hart ,hoe je Hem ziet.
Is Hij alles of is Hij aanhangsel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 13:39
 
CORTAZAR588 schreef:
Carmen ........je hebt precies verwoord wat ik ook steeds probeer te zeggen.

God laat niet los. Nee nooit dan zou Hij zijn woord ontrouw zijn.
Maar wij mensen , wij kunnen wel degelijk keuzes maken die ons doen verloren gaan, ook al zijn we nu gered.

Het geloof is geen wet van meden en perzen.
Een maal kiezen voor Jezus is het beste wat je kunt doen.
Maar je moet elke dag er bij stil staat, op je knieen gaan en belijden dat HIj echt alleen je kan redden.
Want Hij houdt zijn woord en stuurt zijn boodschappers als wij afdwalen en vermaant ons.
Maar Hij dwingt ons niet.
Ook niet om op de knieen te gaan of om weer terug te keren op onze schreden.

Wij hebben het nu redelijk goed.
Maar wat als er een gek voor je staat met een zwaard , die je zegt:
Geloof in Allah of je hoofd gaat rollen.

Als je dan kiest voor Allah .......ben je dan verloren ?
Of is dat scenario zo ver van de beleving van ons af , dat we zeggen dat het onzin is?

Je kunt je behoudenis verliezen.
Als je je kind verliest en je van God afkeert en Hem de schuld geeft en verbitterd raakt en alles weggooit waarin je gelooft ?
Tot het laatste toe God beschuldigt ......ben je dan verloren of gaat God zeggen : ik snap het ?
ik weet dat het extreme voorbeelden mogen lijken , maar het is aan de orde van de dag.
mensen , die teleurgesteld door het leven God de rug toekeren.
Wat denken wij dan ?

God vindt alles goed ?
Dat mag ? Hij gaat dat allemaal met de mantel der liefde bedekken ?
Je mag met wrok en bitterheid tegen God en mensen naar de hemel ?

Ook al heb je eens ja gezegd tegen Jezus.

Dan is het alle verdriet en begrip die wij hebben dan , ten spijt toch zo dat God iemand niet aanneemt.

ER is altijd wel een reden om te scheiden , en er is altijd wel een reden om de ellende in een mensen leven aan God toe te dichten.
Of tenminste te vinden dat Hij ..........vul maar in is.
Ook zonden , die wij als kleinigheid beschouwen , die wij als normaal beschouwen , omdat iedereen het doet , kunnen ons veroordelen.

Nogmaals het gaat niet om je zonden , die wil Jezus je vergeven.....
Het gaat om je hart ,hoe je Hem ziet.
Is Hij alles of is Hij aanhangsel?

ik denk dat sommige mensen zich dit erg aantrekken en de eerste zijn die dit van toepassing maken op zichzelf.... terwijl juist zij gerustgesteld mogen zijn in hun wandel met God.
Je zegt: er is altijd wel een reden om te scheiden, lijkt me een ander topic maar ik wil er wel iets over zeggen. Soms ben je eigenlijk al buiten je wil en wens om gescheiden voor je er zelf de definitieve aanzet toe geeft en zit er een lang verhaal aan vast. Je laatste opmerking: Het gaat om je hart, hoe je Hem ziet. Is Hij alles of is Hij aanhangel.. zou ik willen onderstrepen. Gelukkig ziet Hij ons hart in keuzes die voor anderen heiligschennis zijn en niet te verteren...


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 14 augustus 2012, 13:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 15:57
 
@ carmen

ja nog een tekst er tegen aan knallen werkt niet goed.
maar sinds we bezig zijn:

rom 8:

30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

als je engels goed is: link is onderaan, was url caps vergeten, sorry



vind hem erg sterk.

mocht je geen zin of tijd hebben, dit is zijn conclusie en daar ben ik het mee eens:

I believe that a Christian can hold the position that you can lose your salvation. My only concern is that they do not fall into the error of trying to keep their salvation by their own works. This is very problematic since it moves away from salvation by grace.

*

wat commentaar op je openbaring vers:

The statement that their names will not be erased from the book of life presents a problem to some. But a person who is truly born again remains regenerate, as John said elsewhere ( Joh_5:24 ; Joh_6:35-37, Joh_6:39; Joh_10:28-29 ). While this passage may imply that a name could be erased from the book of life, actually it only gives a positive affirmation that their names will not be erased (cf. Walvoord, Revelation. pp. 82, 338). Six times John referred to the book of life (Rev_3:5 ; Rev_13:8 [cf. comments there ]; Rev_17:8 ; Rev_20:12, Rev_20:15 ; Rev_21:27 ) .



Is there a warning here that a true believer might lose his salvation? I don’t think so. It would appear that God’s “Book of Life” contains the names of all the living, the wicked as well as the righteous (Psa_69:28). Rev_13:8 and Rev_17:8 suggest that the names of the saved are written in the book from the foundation of the world — that is, before they had done anything good or bad. By God’s grace, they have been chosen in Christ before the beginning of time (Eph_1:4; see also Mat_25:34).
Jesus told His disciples to rejoice because their names were “written in heaven” (Luk_10:20). The Greek verb is in the perfect tense, which means it can be translated (as Kenneth Wuest does in his Expanded Translation), “your names have been written in heaven and are on permanent record up there.” It is not likely that Jesus would contradict Himself in this important matter!



http://carm.org/can-you-lose-your-salvation


Laatst aangepast door
DJAB697
op dinsdag 14 augustus 2012, 16:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 15:58
 
CARMEN073 schreef:
Sja, die laatste opmerking vind ik een argument van niks. Van mij mag je gelijk hebben; echter ik lees in de bijbel hele andere dingen.

Ik zie niet in (nav Heb 6) hoe iemand niet gered kan zijn terwijl hij wel bekeerd is (er staat immers opnieuw tot bekering komen), de Heilige Geest krijgt en kan afvallen. Waar moet iemand die niet gered is van afvallen?

Dan nog maar een tekst: Openbaringen 3: "5 Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen."

In Op. 20: 15 kun je lezen dat degenen wiens naam niet geschreven staan in het boek des levens in de vuurpoel worden gegooid. Het lijkt mij dat dit toch wel gelijk is aan verloren gaan.
In Openbaring 3 wordt gesteld dat het mogelijk is om uitgewist te worden uit het boek des levens.

Als je eenmaal Gods kind gaat ben je niet 'zomaar' verloren omdat je faalt. God geeft je de kracht om je leven op orde te maken en om te groeien in geloof. Maar wij zijn wel verantwoordelijk voor de keuzes die we maken. En sommige keuzes leiden van God af ipv dat ze je dichter bij Hem brengen.

Het blijft een lastig onderwerp.
Lang geleden preekte een dominee over wedergeboorte en bekering (vraag me niet meer adhv welke bijbeltekst).
Wedergeboorte gebeurt maar 1x in je leven (net als je normale geboorte). Maar omdat we gewoon mens zijn en blijven na je wedergeboorte doe je nog foute dingen. Elke dag is dus bekeering nodig. (je omkeren naar God en je zonde belijden)

Als ik Heb. 6 lees, denk ik ook direct weer aan de zonde tegen de Heilige Geest (al eerder genoemd) Ik denk dat als je willens en wetens het werk van de Heilige Geest tegenhoud dat dat zondigen tegen de HG is. En dat kun je ook als wedergeborene doen. Ook een keer van een dominiee: als je je zorgen maakt of je zondigt tegen de HG, wees dan gerust, dan doe je het niet, want iemand die zondigt tegen de HG zal zich daar geen moment over druk maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 18:26
 
DJAB697 schreef:
@ carmen.

vind weinig onderbouwing in je reactie en veel menselijke interpretatie.
Maar goed, dat was er op sommige plaatsen in de quotes uit mijn commentaren ook.



Nee dat staat er nergen dat ze gered waren. zie ook het commentaar wat ik er bij zette.

Kan er nu niet uitgebreid op reageren door tijdgebrek, maar kom er nog op terug morgen, deo volente.

Maar als we nadat we wedergeboren nog de redding kunnen verliezen, zeg ik: schiet me dan nu maar dood.

Djab,

Kijk ik schreef eerder het is eigen keuze als je niet meer gelooft.

Ik kan me je reactie wel voorstellen, van schiet me dan maar dood, ben je eindelijk gelovig, dood heeft geen prikkle meer, uitzicht op eeuwig leven, kan je nog bang zijn dat je dat verliest...

Een prediker zei eens: 'eens gered altijd gered'. Was ik het mee eens nu niet meer.

Dus ik denk eigen keuze: Joh 10 27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven.

Kijk, hier staat duidelijk dat Jezus zegt dat we eeuwig leven hebben, en niet verloren gaan, en niemand een van ons uit de hand van Jezus kan roven.
Dit betreft mensen die er voor kiezen en ervoor blijven gaan, voor het geloof.

Nu een andere tekst: Hebr 3 12 Ziet toe, broeders, dat bij niemand uwer een boos, ongelovig hart zij, door af te vallen van de levende God, 13 maar vermaant elkander dagelijks, zolang men nog van een heden kan spreken, opdat niemand van u zich verharde door de misleiding der zonde; 14 want wij hebben deel gekregen aan Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde onverwrikt vasthouden.

Dus ja, dit is één van de vele teksten waaruit blijkt dat iemand er voor kan kiezen zich af te keren van God, ook al was hij eens fanatiek gelovig.

Want er staat: wij hebben deel gekregen aan christus, mits(als) wij het begin van onze verzekerdheid onverwrikt(onverschrokken) vasthouden tot het einde.

Dus met andere woorden als wij vast blijven staan, standvastig in het geloof. En dus niet er gewoon weer op los leven, en dingen doen die misschien wel wereldse winst opleveren, maar gewoon letterlijk zondes zijn, zoals ook beschreven in Galaten 5. zoals liegen, geldgierig en in toorn leven.

En tuurlijk, een keertje onterecht boos worden kan, een keertje extra overdreven op je geld letten kan, een keertje een leugentje om bestwil kan.

Dat is iets heel anders als boosaardig door het leven gaan, op iedere cent staan; bijna ziekelijk(ja, die mensen heb je, ken er een...maar die zie ik niet meer), of gewoon liegen als tweede natuur hebben, door het wereldse voordeel dat dat oplevert...macht, geld, aanzien etc.

Ja, en deze mensen hebben keuzevrijheid....

Dus mi is hoeft er geen angst te zijn om behoudenis te verliezen, want God ziet het hart aan!!!! Knipoog smiley

En nu boodschappen doen Knipoog smiley

Laterz!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 18:51
 
sorry shanita, ik vind er te weinig bewijs voor in de Bijbel.
ik zie nergen wedergeboren christenen, dus die in Christus zijn.
Die nog hun redding verliezen. Wel kunnen ze getuchtigd worden( hebr 12 )
en 1 kor 3:

13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.


Maar mensen die zich van God afkeren, waren volgens 1 joh 2 nooit echt van de Heer.
De Christen heeft in het vlees hier op aarde nog een strijd, de geest is gewillig maar het vlees is zwak.
Paulus vraagt niet voor niks de christenen in korinthe om hunzelf te onderzoeken of ze in het geloof zijn, of ze wel in Chistus zijn.
Je wilt geen mensen met een valse veiligheid naar de hel sturen als ze naam-christen zijn en niet wedergeboren.

Maar deze leer, dat je als je eenmaal in Christus bent, wedergeboren, een nieuwe schepping (2 cor 5: 17) dat je dat kan verliezen, leidt tot redding door goede werken. of mensen die op hun sterfbed doodsangsten uitstaan. Ik ben een vergeven zondaar, als mijn redding van mezelf afhang, wee mij!

ik vind het een gruwlijke leer van mensen, net als de prosperity leer. dan zeg ik met koning david:

2 sam 24 : 14 Toen zeide David tot Gad: Het is mij zeer bang te moede; laat ons toch vallen in de hand des HEREN, want zijn barmhartigheid is groot; maar laat mij niet vallen in de hand der mensen


Laatst aangepast door
DJAB697
op dinsdag 14 augustus 2012, 18:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 19:34
 
DJAB697 schreef:
Maar mensen die zich van God afkeren, waren volgens 1 joh 2 nooit echt van de Heer.

Sja, zo lust ik er nog wel een paar. Als iemand dus afvalt van het geloof dan kun je achteraf zeg: Hij of zij was toch al nooit echt van de Heer...

Hoe kunnen we nu dan weten of we werkelijk wel of niet van de Heer zijn?

Ik vind jouw opvatting een stuk gruwelijker en helemaal niet bijbels. Ervanuit gaande dat we pas in de hemel erachter komen of we daadwerkelijk al die tijd echt van de Heer waren; zonder dat we daar nu iets aan kunnen doen of over te weten kunnen komen (we kunnen nu immers niet even een kijkje nemen in het boek des levens) klinkt in mijn oren nogal fatalistisch.

Ik vind wel dat jij je erg makkelijk 'afmaakt' van bijbelteksten die overduidelijk andere dingen beweren. Het feit dat mensen (theologen) heel veel omhaal van woorden nodig hebben om te kunnen 'bewijzen' dat een bijbeltekst het tegenovergestelde bedoelt dan wat er staat zegt mij genoeg. Het verbaast mij dat er mensen zijn die dat dan geloven.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op dinsdag 14 augustus 2012, 19:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 19:47
 
CARMEN073 schreef:
Sja, zo lust ik er nog wel een paar. Als iemand dus afvalt van het geloof dan kun je achteraf zeg: Hij of zij was toch al nooit echt van de Heer...

Hoe kunnen we nu dan weten of we werkelijk wel of niet van de Heer zijn?

Ik vind jouw opvatting een stuk gruwelijker en helemaal niet bijbels. Ervanuit gaande dat we pas in de hemel erachter komen of we daadwerkelijk al die tijd echt van de Heer waren; zonder dat we daar nu iets aan kunnen doen of over te weten kunnen komen (we kunnen nu immers niet even een kijkje nemen in het boek des levens) klinkt in mijn oren nogal fatalistisch.

Ik vind wel dat jij je erg makkelijk 'afmaakt' van bijbelteksten die overduidelijk andere dingen beweren. Het feit dat mensen (theologen) heel veel omhaal van woorden nodig hebben om te kunnen verklaren dat een bijbeltekst iets anders betekent dan wat er staat zegt mij genoeg. Het verbaast mij dat er mensen zijn die dat dan geloven.

Als er ergens mensen zijn die veel omhaal van woorden gebruiken, zijn dat wel de dominees in de hele behoudende kerken. Lees de behoudende refoforums maar. Daarmee scheppen ze in die kringen wel nog enige ruimte voor nuance. En het feit dat een theoloog tijd nodig heeft voor een uitleg met een opbouw, maakt zijn standpunt nog niet ongeloofwaardig. Alles letterlijk nemen is ook interpretatie hoor en doet vaak geen recht aan wat er bedoeld wordt. Wie leest, interpreteert. Altijd.We kunnen alleen maar als mensen van beneden over Boven spreken. Dat maakt dat zowel de gewoonten in de Gergem als die in de charismatische gemeenten keuzes en interpretaties zijn. Het gaat over de zelfde God maar het beeld dat mensen van God hebben, is vaak heel verschillend.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 14 augustus 2012, 20:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 20:25
 
Even tussen door, heel raar.....er is een boek, weet ongeveer hoe het heet, namelijk: prijst niet de Heer, zoiets in die geest is de titel.

Het is een boek, aan de grote en dikke kant, geel, schrijver weet ik niet meer.

Er zijn al enkelen die ik ken, fanatieke gelovigen, echt ongelovig geworden door het lezen van dat boek....

Ik ben benieuwd wat er in staat dat dat dát teweeg kan brengen...

Misschien weet iemand over welk boek ik het heb?

En anders hoop ik dat ik nog een email adres heb van iemand die dat las en ongelovig werd. Anders heb ik pech....heb al gegoogled etc. Ik kan ook degene ff opzoeken....als ik toch in de stad moet zijn....en het ff vragen....

Iig, Djab, ik bedoelde me post naar jou anders dat je 'm opvatte, dacht ik te kunnen zien aan je reactie....dus ik reageer later nog es. En Jol, jou zou ik ook nog antwoorden...

Dat doe ik later....ja ff gewoon geen tijd...ja, je hebt wel van die dagen dat je het druk hebt....

Laterz!!!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 14 augustus 2012, 20:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 Volgende
Pagina 7 van 8