Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 13:09
|
|
|
LYDIA448 schreef: | is dat niet omdat het een forum is en je je dus 'non-verbaal' duidelijk moet/wil maken?
misschien dat in real life niets meer wordt gezegd en de lichaamshouding sprekend en voldoende is... |
Dat zie ik dus niet zo.. de bewuste smiley kwam op mij erg spottend over n.a.v. een reactie waar niets geks in stond. Duidelijk maken dat je er niet op wilt reageren kun je ook op een forum gewoon doen door niet meer te reageren. Toch nog even een smiley plaatsen doet het meer lijken op een bewuste schop na dan ervoor kiezen het gewoon te negeren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LYDIA448
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 13:17
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Dat zie ik dus niet zo.. de bewuste smiley kwam op mij erg spottend over n.a.v. een reactie waar niets geks in stond. Duidelijk maken dat je er niet op wilt reageren kun je ook op een forum gewoon doen door niet meer te reageren. Toch nog even een smiley plaatsen doet het meer lijken op een bewuste schop na dan ervoor kiezen het gewoon te negeren. |
ok, ja dat kan... ik zag het niet zo.. dat maakt het ook zo leuk hier toch? al die verschillende 'uitingen' enzo... als we overal hetzelfde inzagen waren de topics gauw gevuld..
@ Maritime, wat was je bedoeling??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 16:35
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Dat zie ik dus niet zo.. de bewuste smiley kwam op mij erg spottend over n.a.v. een reactie waar niets geks in stond. Duidelijk maken dat je er niet op wilt reageren kun je ook op een forum gewoon doen door niet meer te reageren. Toch nog even een smiley plaatsen doet het meer lijken op een bewuste schop na dan ervoor kiezen het gewoon te negeren. |
Zo zag ik het ook hoor tess!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 16:54
|
|
|
[qoute=CORNE927]beste mensen, misschien moeten we Laverde met rust laten, het is duidelijk.
Geen enkele professionele hulp heeft soelaas geboden en zelf is hij ook duidelijk in wat hij (niet)wilt en niet minderjarig meer. Ofwel, als volwassene is hij helemaal alleen zelfstandig in het nemen van al zijn beslissingen, al dan niet met zijn Bijbelse Vader.
En al onze beste bedoelingen worden niet of bijna vijandig van repliek voorzien en/of word je met de Bijbel,(welke vertaling ook weer) om de oren geslagen waarin staat dat hij alleen 'gezond' is en ik (ik spreek voor mezelf) niet.
Ik mijd beter het forum, want de bloeddruk stijgt naar ongekende hoogte merk ik soms en das niet de bedoeling denk ik.
Ik ben ook geen type voor slap geklets helaas, dus wens jullie veel plezier hier.
All the best. [/quote]
Met "we" betrek je mij er ook in? Het zijn jouw bevindingen, maar helaas de mijne zijn anders.
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op dinsdag 8 januari 2013, 17:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOANNIE702
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 21:08
|
|
|
Ik ben mezelf ik blijf mezelf ik ben soms ondeugend en zit soms vol streken soms onbewust en soms wel echt bewust ik ben creatief ik ben gewoon mezelf en daar is nu helemaal niks mis mee
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 21:27
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Als dat zo is, doe dat dan ook. En maak je der niet af met nutteloze smileys! |
Nou dat wil ik je wel uitleggen hoor: In mijn vorige periodes, is mij nogal eens verweten dat, a) ik een ouwe sjagrijn was, b) depressief, alleen al omdat ik nooit geen smiley,s gebruikte. Nu ik het wel doe, is het ook niet goed, als je al ergens serieus op ingaat, krijg je weer ander somber commentaar. En dan speciaal voor u, nu eentje zonder bekkies
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op dinsdag 8 januari 2013, 21:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOANNIE702
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 21:36
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Nou dat wil ik je wel uitleggen hoor: In mijn vorige periodes, is mij nogal eens verweten dat, a) ik een ouwe sjagrijn was, b) depressief, alleen al omdat ik nooit geen smiley,s gebruikte. Nu ik het wel doe, is het ook niet goed, als je al ergens serieus op ingaat, krijg je weer ander somber commentaar. En dan speciaal voor u, nu eentje zonder bekkies |
Niet teveel luisteren naar andere, gewoon wat jijzelf prettig vindt
Laatst aangepast door
|
JOANNIE702
|
op dinsdag 8 januari 2013, 21:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 21:48
|
|
|
JOANNIE702 schreef: | Niet teveel luisteren naar andere, gewoon wat jijzelf prettig vindt |
Nee oké, maar wie wat waar, kan er wat mij betreft best een uitleg van krijgen hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 9 januari 2013, 07:56
|
|
|
Lydia: Ieder mens hoort in principe in zn autoriteit te staan, dat stuk om je heen waar jij jij bent, waarin de relatie met God centraal is. Zodra je je autoriteit wil verbinden met die van een ander, ga je werken aan een brug.
Op die brug kom je samen, en mocht het fout gaan, dan kan je terug vallen op je eigen autoriteit. Dan val je niet meteen in een 'onoverkomelijk' gat waarin je je gaat afschermen om niet gekwetst te worden.
Dat kan binnen een partnerrelatie zijn alswel binnen een vriendschap.
Zodra je van je eigen grond gaat weggeven omdat je niet jezelf kunt/wilt/durft te zijn, gaan je grenzen eraan. En hoe meer je van je grenzen weggeeft, hoe meer een 'burn-out' op de loer ligt.
De letterlijke betekenis van een burn-out is ook ' leeggegeven', 'opgebrand' Die grens moeten we zelf bewaken, en met behulp van God, door alles waar we over twijfelen los te laten en bij God brengen.
Ja, en dat 'weggeven' kan zijn, langskomen bij iemand die angstig is, terwijl je dat absoluut niet aankan op dat moment. Ook door manipulatie, als je aangeeft niet te kunnen; 'ja, maar ik deed ook dit en dat....'. En dan idd, ligt een burn-out op de loer, of je krijgt een burn-out, raakt zwaar overspannen. Lydia: absoluut, en er is zóveel 'verborgen en onbedoelde' manipulatie..
Ja, onbedoeld, dat voel ik wel aan, maar ja, je kan niet zeggen van 'onbedoeld' dus ja, ga er in mee want dan ligt dus de burn-out op de loer, met alle gevolgen van dien....
En ja, ja kan door 'onbedoelde' manipulatie je ook (vals) schuldig voelen.
Wat weer 'fijn' bijdraagt aan de burn-out.
Ik bedoel een vals schuldgevoel; niet van wat ik welles had van ja, dit kan niet, ja dan voel ik dat zelf aan en bied bijvoorbeeld mijn excuses of laat dingen op andere manieren merken.
Maar ja, juist dat va;s schuldgevoel, ja, daar kan je dus aan onderdoorgaan, dat voelt heel naar aan, juist omdat het dus vals is.
Even een quote uit een ander forum, waar ik me in kan vinden: Alsof ik, door anderen te redden, waard kan maken om te mogen leven en hier te mogen zijn maar ik kan het niet.... ik heb zelf zoveel hulp nodig Ben niet eens in staat om mijn eigen leven op de rails te houden dus hoe kan ik dan een ander helpen en toch... zo erg dat gevoel van ik mag alleen leven als...
Ik zelf zou bij de laatste zin zeggen; , Hoe kan ik dan een ander gaan helpen als ik mezelf nauwelijks kan helpen....me eigen angst en stress met veel moeite onder controle kan houden...' Maar ja, het komt op hetzelfde neer. En ja, ik kom vaak 'goed' over/kan goed over komen, terwijl ik een zenuwinzinking nabij ben. Dat is niet overdreven.
Maar ja, dát heb ik weer op een cursus 'omgaan met crises' geleerd, maar ja , kan iemand denken ze overdrijft etc.
Lekker ingewikkeld weer....
Straks me behandelaar....(zucht....gelukkig)
Ben nu trouwens redelijk rustig, ja, kan zo veranderen van ene op andere moment.
Iig bedankt voor de inzichten die ik zo nodig heb!
Ja, ik heb ook even contact met een zuster hierover, die had dat ook; van ja een schuldgevoel, wat niet terecht was; ik herkende me daar ook in...
En juist door die herkenning, ja, dat is ook bevrijdend, ja, want dat lag ook op de loer de laatste tijd.
Laterz, fijne dag, werk ze en bedankt!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 9 januari 2013, 11:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: woensdag 9 januari 2013, 08:40
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Nou dat wil ik je wel uitleggen hoor: In mijn vorige periodes, is mij nogal eens verweten dat, a) ik een ouwe sjagrijn was, b) depressief, alleen al omdat ik nooit geen smiley,s gebruikte. Nu ik het wel doe, is het ook niet goed, als je al ergens serieus op ingaat, krijg je weer ander somber commentaar. En dan speciaal voor u, nu eentje zonder bekkies |
Ik had het toch helemaal niet over een reactie van jou? Dus of jij er wel of niet voor kiest smileys te gebruiken staat hier los van. En waarom ik de bewuste reactie kinderachtig vond staat elders uitgelegd. Ik zeg; Bouw een brug en stap er overheen... met of zonder smileys.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 9 januari 2013, 09:45
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Ik had het toch helemaal niet over een reactie van jou? Dus of jij er wel of niet voor kiest smileys te gebruiken staat hier los van. En waarom ik de bewuste reactie kinderachtig vond staat elders uitgelegd. Ik zeg; Bouw een brug en stap er overheen... met of zonder smileys. |
Oké vinnik ook
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 15:50
|
|
|
SHANITA130 schreef: Wat goed verwoord!!!
dankje.. Verlegen lachende smiley
Inderdaad;
Ja, en dat 'weggeven' kan zijn, langskomen bij iemand die angstig is, terwijl je dat absoluut niet aankan op dat moment. Ook door manipulatie, als je aangeeft niet te kunnen; 'ja, maar ik deed ook dit en dat....'. En dan idd, ligt een burn-out op de loer, of je krijgt een burn-out, raakt zwaar overspannen.
absoluut, en er is zóveel 'verborgen en onbedoelde' manipulatie.. En ja, wil je/ik dat in de toekomst voorkomen, aangeven waar mijn grenzen liggen, en niet denken uit een vals schuldgevoel, dat ik op oproep beschikbaar ben. Of bij iemand langskom waar het psychisch niet goed mee gaat als het met mezelf niet goed gaat, dan kan ik zoiemand ook niet helpen. Ja, als ik dat probeer kom ik zelf in een finale breakdown,ja, daar pas ik voor...in het vervolg...En niet eens, en natuurlijk dus niet omdat ik dat niet zou willen, ik kán het niet.
en als JIJ daarvan overtuigd bent, dan moet JIJ daar naar handelen.. want alleen JIJ kan invoelen wat je aankan of niet. Maar de mensheid is zo gewend om goede raad en advies rond te strooien zonder (onbewust) op te letten wát er tegen wíe wordt gezegd!
Gewoon omdat het goed bedoelt is.
Goede communicatie, is zó belangrijk... En dat is op een forum extra lastig omdat je niet de lichaamstaal erbij ziet/bemerkt. Iemand kan wel de klemtóón ( Knipoog smiley ) verkeerd leggen en je hebt al een heel andere zin dan bedoelt...\ Daarom ga ik altijd uit van het positieve totdat het negatieve bewezen wordt. Ik had het er nog over met een vriend vanochtend, waar het skypen al niet goed voor is....je kan wel anderen blamen, maar jij/ik bent degene die grenzen aan moet geven.
Zo is dat! En God wil ook dat wij déze verantwoording dragen, omdat hij ons de HG heeft meegegeven, die hierin een ware steun is (kan zijn)Dank voor de goede posting!!!!!! Clown smiley S. Je hoeft niet iemand te helpen als dat ten koste van jezelf gaat. Je kan alleen iemand helpen op momenten als het zelf ook goed met je gaat.
NB: dit wou ik ook nog even quoten:
Nog een stukje wat ik ergens las: 'Psychologische manipulatie is geen doel, maar een middel om tot een doel te komen'
- 'Als je werkelijk van me hield' - 'Kijk eens wat je me aandoet' - 'Ga niet bij me weg want anders' - 'Jij bent de enige die me kan helpen' - 'Ik heb toch ook dát voor jou gedaan toen' - 'Waarom spreek je zo weinig met me af' Deze bovenstaande zinnen zijn alle totaal verschillend en toch staan ze voor een hele krachtige vorm van manipulatie namelijk: Emotionele Chantage.
Ps; ik had deze dingen die je schreef, soortgelijk ook op cursussen. Om mezelf te kunnen handhaven. Eigenlijk waren het ook re-integratie cursussen.
Ik heb ze gehad in pastorale cursussen en therpieën.. Lachende smiley
Laatst aangepast door LYDIA448 op maandag 7 januari 2013, 13:12
En deze ook, ik wil gewoon niet dat deze posting wordt vergeten, met dank aan Lydia!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 20 januari 2013, 15:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 13:01
|
|
|
Ja, jezelf kunnen zijn is heel belangrijk, eigenlijk een voorwaarde om psychisch gezond te blijven en niet in een burn-out te vallen.
Ja, je kan wel steeds zeggen van 'de Heer' haalt dit en dat weg, maar ja de Heer geeft ook artsen gegeven, en deskundigen die bijvoorbeeld ook bovenstaande artikelen schrijven waarvan ik linken heb gemaakt.
Deze foto geeft voor mij goed weer hoe iemand zich voelt die zichzelf niet kan zijn.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 21 januari 2013, 13:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 14:08
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ja, jezelf kunnen zijn is heel belangrijk, eigenlijk een voorwaarde om psychisch gezond te blijven en niet in een burn-out te vallen. |
Hoi Shanita, ik heb het hele verhaal nog niet doorgelezen, ik wil hier namelijk graag op reageren.
Ik ben heel benieuwd wat jij nu eigenlijk bedoeld met jezelf zijn. Je geeft namelijk regelmatig aan dat je het belangrijk vind dat iemand moet kunnen zeggen wat hij/zij denkt en ik verwacht dat dit voor jou bijna 1 op 1 aan elkaar is gekoppeld (jezelf zijn en zeggen wat je denkt).
Bij anderen hoor ik dat jezelf zijn is doen waar je zelf zin in hebt.
Voor mij is zeggen wat ik denk helemaal lang niet altijd opbouwend. Als ik dan mezelf ben doe ik mezelf te kort. Ik ben van nature mijn eigen grootste vijand. Zeggen wat ik denk kan bij mij juist leiden tot burn-out.
Ik herken twee zoekers in me: een oude en een nieuwe. De ene wil ik graag laten groeien, de ander mag van mij wel eens stoppen met zenden. Dus mezelf zijn zegt mij eigenlijk niets meer.
Wat ik leer is dat denken in zichzelf een riskante bezigheid is. Dus zeker ook zeggen wat ik denk. Als ik denk ben ik niet beschikbaar / aanwezig. Dan kan ik niet luisteren. Luisteren en denken lijken niet samen te gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 14:18
|
|
|
Hai Zoeker,
Ik reageer later op je bijdrage, want ik ben nu bezig.
Dan kan ik er ook nog even over denken hoe ik het op kan schrijven.
Laterz!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 22:38
|
|
|
Nou Zoeker,
Ik geef de reactie deze week of morgen. Moet morgen werken, vroeg op.
Misschien morgen dus, anders deze week, iig deze week!
Welterusten, droom lekker, slaap lekker, en ik vergeet zeker niet te bidden voor Willemijn!
Sterkte Willemijn, ik mail je morgen weer!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 14:34
|
|
|
[quote=ZOEKER064]Hoi Shanita, ik heb het hele verhaal nog niet doorgelezen, ik wil hier namelijk graag op reageren.
Ik ben heel benieuwd wat jij nu eigenlijk bedoeld met jezelf zijn. Je geeft namelijk regelmatig aan dat je het belangrijk vind dat iemand moet kunnen zeggen wat hij/zij denkt en ik verwacht dat dit voor jou bijna 1 op 1 aan elkaar is gekoppeld (jezelf zijn en zeggen wat je denkt).
Ja, zo is het.
Bij anderen hoor ik dat jezelf zijn is doen waar je zelf zin in hebt.
Zover als het niet tegen Gods wetten ingaat: ja.
Voor mij is zeggen wat ik denk helemaal lang niet altijd opbouwend. Als ik dan mezelf ben doe ik mezelf te kort. Ik ben van nature mijn eigen grootste vijand. Zeggen wat ik denk kan bij mij juist leiden tot burn-out.
Ik ben van Nature mijn eigen grootste vriend, na God dan natuurlijk!
Ik herken twee zoekers in me: een oude en een nieuwe. De ene wil ik graag laten groeien, de ander mag van mij wel eens stoppen met zenden. Dus mezelf zijn zegt mij eigenlijk niets meer.
Je doelt op de oude, en nieuwe mens die na de bekering zeg maar. Mijn oude mens, ja, dingen die ik anders zou doen als ik niet gelovig zou zijn, ja, die doe ik nu niet...ik verander steeds meer, in mijn denken....'wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken'. Aan de andere kant zijn de goede dingen die ik had als 'oude mens', ja die hou ik, in die zin, dat ik wel dingen verander als daar dingen zijn in tegenspraak met Gods wetten. Wat ik leer is dat denken in zichzelf een riskante bezigheid is. Dus zeker ook zeggen wat ik denk. Voor mij juist niet, al laat ik natuurlijk niet achterste van me tong zien, dat kan zo lijken, maar geloof me wat ik vertelde zo nu en dan is een ijsbergtopje. Iig, voor mij is omschrijven wat ik denk, goed, hangt er natuurlijk ook af aan wie, die wel die niet, die een beetje, waar ik dingen aan vertel. En hier op het forum, ja, ik groei, dat ervaar ik door feed back en ja, doordat ik hier mezelf ben, dus kan omschrijven hoe ik dingen ervaar, en mijn mening, ja, worden dingen ook voor mezelf duidelijker, kijk, een dagboek is ook ok, maar ja die leest niemand. Als ik denk ben ik niet beschikbaar / aanwezig. Dan kan ik niet luisteren. Luisteren en denken lijken niet samen te gaan. Bij mij gaat het samen; in een gesprek kan ik eerst luisteren, dan iets zelf vertellen dan weer luisteren etc.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 22 januari 2013, 14:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 15:09
|
|
|
Dank je wel Shanita voor je uitgebreide reactie. Zo ken ik je nu wel een beetje ;)
Ik wil graag op een paar opmerkingen reageren.
SHANITA130 schreef: | Ik ben van Nature mijn eigen grootste vriend, na God dan natuurlijk!
|
Hier zou ik graag met je over doorpraten in het topic over geneigd tot alle kwaad. Ik zou graag van je horen hoe jij dat in de bijbel leest.
Quote: | Je doelt op de oude, en nieuwe mens die na de bekering zeg maar. Mijn oude mens, ja, dingen die ik anders zou doen als ik niet gelovig zou zijn, ja, die doe ik nu niet...ik verander steeds meer, in mijn denken....'wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken'. Aan de andere kant zijn de goede dingen die ik had als 'oude mens', ja die hou ik, in die zin, dat ik wel dingen verander als daar dingen zijn in tegenspraak met Gods wetten.
|
ja, daar doel ik op. Ook in de lijn van dat andere topic. Als ik het goed begrijp dan ga jij uit van een vervanging: eerst was er alleen een oude Shanita, je bekeerde je, en nu is er alleen een nieuwe Shanita. Wat ik geleerd heb, en ook zo ervaar is dat die twee naast elkaar leven. Er zijn twee stemmen in me. het groeien in geloof is voor mij dat ik steeds minder toegeef aan de oude (egoistische) stem, en meer luister naar de nieuwe stem (Gods Geest in mij). Als die oude stem er niet meer zou zijn, dan hoef ik toch niets te vernieuwen? Het frustrerende is dat ik vaak onbewust naar die oude stem luister. Daarom vind ik het zo belangrijk om tijd vrij te maken voor zelfreflectie.
Quote: | Voor mij juist niet, al laat ik natuurlijk niet achterste van me tong zien, dat kan zo lijken, maar geloof me wat ik vertelde zo nu en dan is een ijsbergtopje. Iig, voor mij is omschrijven wat ik denk, goed, hangt er natuurlijk ook af aan wie, die wel die niet, die een beetje, waar ik dingen aan vertel.
|
Ah, dus je zegt ook niet alles wat je denkt. dat bedoel ik net. Niet alles wat je denkt is verstandig ook te zeggen. Volgens mij zijn we het daarover dus helemaal eens.
Dan klinkt maar ik mag zeggen wat ik denk wel iets anders...
Quote: | zoeker: Luisteren en denken lijken niet samen te gaan.
Bij mij gaat het samen; in een gesprek kan ik eerst luisteren, dan iets zelf vertellen dan weer luisteren etc.
|
Hmm, ik weet niet of je begrijpt wat ik probeer te zeggen. Ik bedoel niet te zeggen dat dit niet samengaat in een gesprek.
Ik bedoel dat ik om te luisteren naar een ander en echt te horen wat die ander bedoeld, ik even moet stoppen met denken. In hetzelfde moment gaan luisteren en denken niet samen. Als iemand tegen me praat en ik ben tegelijkertijd aan het denken dan kan ik niet waarnemen wat er aan de andere kant gebeurt. Dan denk ik misschien wel dat ik waarneemt wat er aan de andere kant gebeurt, maar dat is dan bijna zeker niet wat er echt gebeurt. Dat is de bron van de meeste spraakverwarring.
Misschien goed als onderwerp voor een ander topic....
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|