ChristianMatch
 


Forum

HEL: realiteit of fictie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 22:14
 
http://thegospelcoalition.org/resources/topic-index/a/221433


http://www.crossway.org/books/the-assurance-of-our-salvation-hcj/


sorry voor de herhaling
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 22:23
 
CARMEN073 schreef:
1. De stelling dat er nu nog geen mensen in de hel zijn.

Het hangt er vanaf hoe je de hel definieert. Wat is de hel? Hoe ziet het eruit? Wat gebeurt er in de hel?

De hel is het tegenovergestelde van de hemel, en aangezien God in de hemel is, en Jezus de hel alleen aan het kruis over zich heen kreeg, is de hel de afwezigheid van God.

Als je daar vanuit gaat kunnen mensen al in de hel zijn, al leven ze nog op aarde.
Maar zolang er leven is, is er hoop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 22:25
 
CORTAZAR588 schreef:
Aan Petra , Jol en Chatuliem ....

En volwassen reactie :

Ik heb niet gezegd dat Jezus offer niet voldoende is.
Jullie lezen niet , maar laten allerlei emoties toe, die tot niets leiden.

Wat ik gezegd heb is dat je je Eeeuwige leven kunt verliezen.
Daar zijn jullie het niet mee eens.
Duidelijk.DAAR BEN IK HET WEL MEE EENS

Dan het geklets dat Jezus niet zo is.
Ik weet het ook niet of Jezus zo is.
Maar wat doet het ertoe ?
De ene wil een Jezus die lief is en alles bedekt met de mantel der liefde , de ander wil dat niet.
Of gelooft dat niet.
DE JEZUS IN DE BIJBEL BESPROKEN KOMT OP MIJ ANDERS OVER ALS BESCHREVEN IN DIE GETUIGENISSEN
ik denk dat ik niet geloof dat God alles goedvindt en iedereen zal doorlaten naar de hemel.
Ik geloof dat absoluut niet .....daar ligt het zwaartepunt van deze discussie .OH MAAR DAT DENK IK OOK,

Jullie geloven dat wel.
Althans Petra gelooft dat.NEE HOOR, ER KOMEN ALTER GEGARANDEERT OOK CRISTENEN VOOR GODS TROON DIE DENK IK NIET D EHEMEL INKOMEN DOOR HUN WERKEN
En de andere 2 vinden het heel fijn om vooral te benadrukken dat je niet met de hel bezig moet zijn en dat alle getuigenissen gelijk zijn en dat het niets toevoegt etc etd etd

en dat ik ook in de war zou zijn , dat was ik vergeten te noemen.
En ik zou veroordelen .......althans ik zou zeggen wie naar de hel gaat en wie niet of iig dit pretenderen.ZO KOM JE OVER, BV JE EBNT EEN ALCEHOLIST, DUS ALS EJ EJ NIET EBKEERT KOM JE NAAR DE HEL,EFFE EEN ANDER VB TJE, STEL DE BEZETENE BIJ DE RGAVEN DIE JEZUS BEVRIOJDE EN WAARVAN DE GEESTEN IN EEN KUDDE EVERZWIJNEN VERDWEEN, STEL DAT IEMAND OOK ZO BEZETEN IS, DE GEESTEN OVERHEERSEN EN HIJ ZET ZICH DAARDOOR NEIT OPEN VOOR JEZUS, DE STRIJD IS TE ZWAAR. HIJ GAAT DOOD KOMT VOOR GODS TROON, ZOU GOD DE MENS ZELF EVROORDELEN DIE MISSCHIEN VIA ENE ONSCHULDIG IN ZIJN OGEN SPEL BV BEZETEN IS GERAAKT? KAN EHT ME NIET VOORSTELLEN, IK HEB EEN ANDER BEELD VAN GOD

Ik vind het heel knap dat men dit eruit haalt.
Heel erg knap want ik heb geen een veroordeeld tot de hel.
Ik noem slechts wat in de Bijbel d=staat en wat Jezus erover zei .EH IN ANDER TOPIC BESCHRIJF JE DAT JE HIER PARELS VOOR DE ZWIJNEN GOOIT, KOMT VEROORDELEND OVER.

Jullie mogen alle teksten uitziften en gebruiken en als ik iets zeg wat niet overeenstemt met een teer hartje hier is het hele kippenhok overstuur.
Er is bij jullie iets niet in orde ....
wellicht is het te confronterend en te erg voor woorden , of zelfs te walgelijk om nog maar een superlatief te gebruiken.

Geloof het niet en hou je verre van de harde wereld.

oh ja als jullie denken dat deze mensen drugs of alcohol verslaafd waren of onder invloed dan is het heel ernstig gesteld met jullie eigen geweten.

En idd Spaans en Portugees ja vervelend.
Maar zowel carmelo brenes als angelica zambrano zijn inhet engels te beluisteren.
net al nog heel veel andere getuigenissen.

Deze essentie van deze discussie is niet dat ik iets wil verkondigen.
Of iets wil veranderen ........deze reacties van jullie zijn zo ongelooflijk voorspelbaar.
het bevreemdt me niet en het verbaast me niet.

maar inhoudelijk behalve de geijkte opmerkingen komt er niets nieuws.
het is te gruwelijk , walgelijk en zo is Jezus niet en dat doet Hij niet.....

Wie zegt dat Hij dit niet zal doen ?
Waar in de bijbel staat dat Hij een teer mannetje is , die alleen maar lief is ?
Waar ?
Waar staat dat God niet oog om oog en tand om tand is?
Ja Jezus is voor onze zonden gestorven .....maar wie Hem afwijst ......
valt in de Handen van de Levende God.
Is daar iets bij wat niet bijbels is?
Waar staat dat de hel niet vreslijk is ?

En de wormen sterven niet en het vuur dooft niet.

De reden om deze reeks te beginnen was niet om mensen bang te maken.
Maar wellicht is angst voor deze foltering wel een goede stok achter de deur om je leven te gaan beteren ?
Of heb ik nu ruw een mooie droom verstoord?
een zalige ontwetendheid ?

Het is duidelijk dat jullie het allemaal niet geloven en er van alles over denken en mij als dwaalgeest zien.
Het is veel erger om een geloof te hebben wat gebaseerd is op gevoelen dan op harde realiteit.
IK ZIE JOU NIET ALS DWAALGEEST , MAAR IEMAND DIE GELOOFT IN EEN DWAALLEER
En dat de realiteit hard is lijkt mij evident.

De wereld is een oord van kwaad en God waarschuwt keer op keer
De manier waarop deze mensen belachelijk worden gemaakt en hun getuigenissen en hun woorden en hun leven als evangelist en getuige van Jezus omdat het een van jullie niet uitkomt of past is ronduit lasterlijk.

De goedkope , welhaast haatgevulde afkeer tegen mensen die niet datgene vertellen over de dood en hel is ronduit tegen de borststuitend.
IK HAAT JOU NEIT HOOR, DE DWAALGEESTEN DIE HIER ACHTER ZITTEN.
En ja tere zieltjes zullen er niet tegen kunnen ......moeten ze ook de Openbaring van Johannes maar niet lezen.
God gaat richten de levenden en de doden.
En daar wordt niet gekeken naar wat je allemaal hebt gevoeld , maar wat je hebt gedaan , want geloof zonder werken is dood.
En werken is niet in de eerste plaats allerleid goeddoenerij ,maar het oprecht willen zijn en wandelen in de weg van God.
Het dagelijks op de knieen gaan en belijden dat je het bloed van Jezus niet waard bent omdat je slecht bent , maar door genade behouden bent.
En de zonde haten .....haten van overspel , echtscheiding , afgodendienst , geldzucht , egoisme ......
WIE ZEGT DAT WIJ DE ZONDE HIER NIET HATEN.
EN WIE ZEGT DAT WIJ NIET IN EEN HEL GELOVEN EN IN EEN OORDEEL
IK GELOOF ER WEL DEGELIJK IN, MAAR NIET IN DEZE GETUIGENISSEN
Je eeuwige leven kun je verliezen.
Niet een ieder die tegen Mij zegt Heere , Heere .....
Jezus waarschuwt in dat hoofdstuk juist voor deze dingen.

Christenen , die denken dat ze gered zijn en hun hart is veel van Jezus .......
Dat is wat naar de Hel leidt/
Niet de christen die wedergeboren is en Jezus liefheeft en zijn leven inzet voor de Heer .
Zoals Angelica Zambrano , Wilmer Liendo , Carmelo Brenes .....
Deze mensen dienen Jezus met hun hart en jullie trappen hun woorden de grond in omdat het niet in je straatje past.

Wat doen jullie voor Jezus ?
Je leven opgeven voor Hem zoals zij doen ?
Wetende dat je belachelijk gemaakt gaat worden door mensen , die hun nek niet uitsteken , maar alleen commentaat\r leveren ?

Tja ..........beste stuurlui

JIJ WEET NIETS OVER MIJ, BEHALVE DE DINGEN DIE IK HIER SCHRIJF,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 22:36
 
DJAB697 schreef:
we moeten niet afgaan op menselijke ervaringen, maar Gods Woord.
En onze tijd nuttig gebruiken om het evangelie met andere te delen, nu we nog in de tijd van genade leven.



http://www.gty.org/resources/sermons/42-212/a-testimony-of-one-surprised-to-be-in-hell-part-1

goede preek.

tja en dan kom ik op een link die ik niet openkrijg en hele lap engels eronder, dat vind ik het vervelende van antwoorden met linken....soms krijg je ze niet open en als je ze in engels moet luisteren, nederlands is toch beter verstaanbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 00:10
 
Quote:
SHANITA130 schreef:
'Het is opvallend hoe bij de meeste mensen een ontkenningsmechanisme in werking treedt, zodra ze van verschrikkelijke zaken als deze horen.

'Probleem bij dit soort zaken is dat als je denkt dat iets niet bestaat, je het ook niet ziet, zelfs als de evidentie levensgroot voor je staat.

Wat pathologische ouderen kinderen in een gezinssituatie kunnen aandoen...!!

'Zaken verdwijnen onder de tafel'

Hoe onwaarschijnlijker het verhaal, des te minder kans dat het slachtoffer wordt geloofd.

Quote:
Petra: shanita ontkenning van misbruik is iets anders weer als ontkenning van deze getuigenissen. Laat je door deze man geen angstgeloof aanpraten, deze man kan trouwens nog geneens niet normaal er over discusieren,
Zie eht stukje wat jol schrijft, ze zag eht zelfde als ik, zo is jezus niet, om je op zon manier effe mee te nemen na zon gruwelijke plek.


JOL252 schreef:
Het stukje van Shanita is inderdaad off topic maar toch...
en toch zie ik een link naar het beeld wat naar me toe komt als het gaat om een Jezus die zonder gehoor te geven aan wat het meisje aangeeft haar dwingt naar de hel te gaan, te kijken, het te ondergaan....

Hoeveel kinderen worden niet gehoord in hun "nee" en gerespecteerd in hun integriteit en toch meegenomen en misbruikt?

Daarom.... kan ik niet geloven dat de Jezus die in de getuigenissen hard en doof en onverbiddelijk deze personen meeneemt dezelfde is als die ik ken.

Wat ik bedoelde is meerdede dingen.

Kijk, zo'n man die zijn dochter jarenlang, ook als kleuter vaak seksueel misbruikt pleegt overspel, kijk maar in Mat. 5, wie een vrouw ziet om haar te begeren heeft in zijn hart al overspel gepleegd....

En dát wordt vaak gewoon ontkend, maar ook door omgeving, kerkmensen en familie...

Dan wordt meteen onkend dat het overspel is, maar dan veel erger, met je eigen kind, bloedschande, en een kind die geen relaties meer kan aangaan, niet meer kan voelen, kapot is...dáárdoor....

En het is voor mij een raadsel waarom die ontkenning, zelfs als alles erop wijst.

Vandaar wat zinnen erin gezet gisteren, want die mensen die zulke misdaden begaan gaan naar de hel als ze het niet goedmaken, laat staan als ze blijven ontkennen, (zo ook de omgeving....want het is vaak voor moeder en broer veel makkelijker om te ontkennen dan de waarheid zien....zo ook voor mede-oudsten van een dader, mede- kerkgangers, en anderen.
De Brede Weg...


En het slachtoffer heeft nergens meer steun...heeft het zelfs zélf gedaan omdat ze niet meteen vergeeft, omgekeerde wereld..

Dus, ik las iets in een of ander tijdschrijft wat erover ging en haalde daar voor mij een paar belangrijke zinnen uit: 'Het is opvallend hoe bij de meeste mensen een ontkenningsmechanisme in werking treedt, zodra ze van verschrikkelijke zaken als deze horen.

Kijk, ik zie nu wel, dat het algemeen is, 'bij de meeste treedt een ontkenningsmechanisme in werking'....Dus niet enkel bij mij was dat zo....

'Probleem bij dit soort zaken is dat als je denkt dat iets niet bestaat, je het ook niet ziet, zelfs als de evidentie levensgroot voor je staat.

En hier: Ja, ik herken dat bij mensen met wie ik te maken had, gewoon ontkennen dat het überhaupt bestaat, en je hoeft niet onder ogen te zien dat je zus, je man met 'onbewust' jou medewerking..etc.
Zelfs bij mij, alles wees erop...Het is gewoon veel makkelijker om net te doen alsof het er niet is, niet bestaat....hoeft men, ouderlingen, kerkmensen, familie hier ook niet mee te dealen en kunnen ze lekker verder varen in de Grote Ontkenning...
Waarmee dan gelijk de vergelijking met de hel....

Wat pathologische ouderen kinderen in een gezinssituatie kunnen aandoen...!!

Ja, dat is idd 'ongeloofelijk', daar komt dat gezegde ook vandaan; 'óngeloofelijk...'.

'Zaken verdwijnen onder de tafel'


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 12 augustus 2012, 00:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 09:19
 
SHANITA130 schreef:




Wat ik bedoelde is meerdede dingen.

Kijk, zo'n man die zijn dochter jarenlang, ook als kleuter vaak seksueel misbruikt pleegt overspel, kijk maar in Mat. 5, wie een vrouw ziet om haar te begeren heeft in zijn hart al overspel gepleegd....

En dát wordt vaak gewoon ontkend, maar ook door omgeving, kerkmensen en familie...

Dan wordt meteen onkend dat het overspel is, maar dan veel erger, met je eigen kind, bloedschande, en een kind die geen relaties meer kan aangaan, niet meer kan voelen, kapot is...dáárdoor....

En het is voor mij een raadsel waarom die ontkenning, zelfs als alles erop wijst.

Vandaar wat zinnen erin gezet gisteren, want die mensen die zulke misdaden begaan gaan naar de hel als ze het niet goedmaken, laat staan als ze blijven ontkennen, (zo ook de omgeving....want het is vaak voor moeder en broer veel makkelijker om te ontkennen dan de waarheid zien....zo ook voor mede-oudsten van een dader, mede- kerkgangers, en anderen.
De Brede Weg...


En het slachtoffer heeft nergens meer steun...heeft het zelfs zélf gedaan omdat ze niet meteen vergeeft, omgekeerde wereld..

Dus, ik las iets in een of ander tijdschrijft wat erover ging en haalde daar voor mij een paar belangrijke zinnen uit: 'Het is opvallend hoe bij de meeste mensen een ontkenningsmechanisme in werking treedt, zodra ze van verschrikkelijke zaken als deze horen.

Kijk, ik zie nu wel, dat het algemeen is, 'bij de meeste treedt een ontkenningsmechanisme in werking'....Dus niet enkel bij mij was dat zo....

'Probleem bij dit soort zaken is dat als je denkt dat iets niet bestaat, je het ook niet ziet, zelfs als de evidentie levensgroot voor je staat.

En hier: Ja, ik herken dat bij mensen met wie ik te maken had, gewoon ontkennen dat het überhaupt bestaat, en je hoeft niet onder ogen te zien dat je zus, je man met 'onbewust' jou medewerking..etc.
Zelfs bij mij, alles wees erop...Het is gewoon veel makkelijker om net te doen alsof het er niet is, niet bestaat....hoeft men, ouderlingen, kerkmensen, familie hier ook niet mee te dealen en kunnen ze lekker verder varen in de Grote Ontkenning...
Waarmee dan gelijk de vergelijking met de hel....

Wat pathologische ouderen kinderen in een gezinssituatie kunnen aandoen...!!

Ja, dat is idd 'ongeloofelijk', daar komt dat gezegde ook vandaan; 'óngeloofelijk...'.

'Zaken verdwijnen onder de tafel'

had me voorgenomen om effe afstand te doen van cm met schrijven, maar wil toch graag effe hier op reageren, want ik weet wat je bedoelt.
ik kom uit een gezin van 9 kinderen, ook misbruikt door een broer, had echt veel vrienden en vriendinnen, klopt iedereen ontkent, warom, omdat ze de werkelijkheid niet aan kunnen. zelfs me moeder. je staat er alleen voor.paar jaar terug heeft me moeder vanuit haar zelf es eerlijk met me daarover gepraat, dat ze het erg vond dat ze me niet heeft geholpen, dat ze het gewoon niet aan kon.
Dat is het eerste wat mensen doen bij erge situaties, ontkennen,
kijk bv na een rouwproces, ook dat begint met ontkenning, tot het, het doordringt, dit gebeurt echt, dan komt acceptatie pas, dan verdriet, boosheid en dan pas het leven weer oppakken, meestal gaat dat zo.
mensen willen niet horen in het algemeen over dingen als een vader die zijn kind msibruikt, te moeilijk voor ze,
pedofielen bv, ja ze zijn er, maar niet in de speeltuin bij mijn kind in de buurt. denken ze, dan kunnen ze het leven beter aan, als ze de harde werkelijkheid niet onder ogen hoeven te zien.
of kijk naar mensen die iets ergs met iemand zien gebeuren en gewoon doorlopen, laaat een ander maar helpen, dat is te moeilijk voor mij...

dat maakt alles voor slachtoffers van misbruik nog extra moeilijk, je staat er alleen voor, nog steeds is het een taboe ergens, of ze zeggen, je zal hem wel zelf verleid hebben, ook zo iets stoms dat mensen dat zeggen,
door al die dingen verliezen slachtoffers ook nog makkelijk het vertrouwen in alle mensen bijna. sluiten mensen hun ogen en word er geen hulp aangeboden.
mensen die zeggen vergeven uit de kerk, zijn net zo, te moeilijk, weet je vergeef maar, klaar opgelost, ze kunnen het probleem niet aan.
en ja je hebt gelijk, zeker zullen ook mensen hun ogen sluiten of er snel overheen lezen, over de hel.
ik persoonlijk neem het mensen niet kwalijk, vind die mensen beetje zielig zo moeilijk als ze sommigge dingen aan kunnen, niet eerlijk in het leven staan, te laf zijn om een kind in nood te helpen. Nou is dat ook heel moeilijk, ook voor een kind is de waarheid moeilijk, soms splitsen kinderen zich, het ene moment ben jij het kind die het meemaakt, het andere momnet niet, dat doet een kind ook om te overleven, de waarheid is te hard om onder ogen te zien, dus een kind maakt een overlevingsmechanisme , splitst zich, daarbij geeft een kind signalen, maar soms zijn die vaag en moeilijk te herkennen, daders daaren tegen zijn rustig perfecte mensen voor hun omgeving op het eerste oog.
Dus ook voor mensen die willlen helpen is het allemaal heel moeilijk.
en ook voor een moeder bv, je houd van ej kind en van de vader, je merkt signalen van misbruik, maar het is t emoeilijk, daar komt het overlevingsmechanisme in werking, ontkenning....das makkelijker dan de harde waarheid, en hodu er rekening mee dat de meeste vaders het niet effe eerlijk toegeven aan hun vrouw.

liefs en hoop dat je iets meer begrijpt over het warom mensen zo makkelijk ontkennen, zelfs als zijn ze met hun neus boven op de feiten.
en zeg niet dat ik het juiste antwoord weet, maar zo zie ik het warom, mensen ontkennen.

effe nog wat toevoegen..., ook ik heb lang geworsteld met het feit, warom mensen om je heen niet helpen, warom? Tot dat ik in mijn ogen begreep. het helpt soms begrijpen het warom, dan kun je ook weer makkelijker vergeven, en vergeven brengt weer rustt in je hart, jaaa nu heb ik het ook over vergeven...maar niet zoals de kerk en sommigge mensen zeggen meteen effe vergeven, eerst moet er ruimte zijn om je boosheid verdriet kwijt te kunnen voordat je kunt vergeven. Over daders vergeven is nog moeilijker....ik kon het doordat ik begreep in wat voor duisternis me broer leefde, heb er wel echt jaren overgedaan) heb er wel es wat over vertelt in het topic incest geloof ik.
. nou is mijn verhaal natuurlijk heel wat gemakkelijker als jouw verhaal, een vader die een kind misbruikt is erg vernietigend.
nogmaals liefs, een lieve knuffel via pc toegewenst, misschien heb je wat aan me woorden en blijf schrijven over je gevoelens, lucht misschien een beetje op.


Laatst aangepast door
PETRA944
op zondag 12 augustus 2012, 09:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 09:30
 
DJAB697 schreef:
http://thegospelcoalition.org/resources/topic-index/a/221433


http://www.crossway.org/books/the-assurance-of-our-salvation-hcj/


sorry voor de herhaling

Hi Djab,

Ik weet niet of ik tijd ga hebben om dit te lezen/beluisteren, vind het wel interessant.

Maar mijn voorkeur voor inbreng in een discussie is toch de bijbel. Er zijn volgens mij meerdere plaatsen in de bijbel aan te wijzen die de noodzaak benadrukken van het "bewerken van je behoudenis" en het volharden en standhouden. Ik heb nog nooit een tekst gevonden waarin de suggestie wordt gewekt dat je niet kunt afvallen.

Zou je jouw gedachten hierover kunnen weergeven beargumenteerd vanuit de bijbel zelf?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 09:34
 
HARALD940 schreef:
Het hangt er vanaf hoe je de hel definieert. Wat is de hel? Hoe ziet het eruit? Wat gebeurt er in de hel?

De hel is het tegenovergestelde van de hemel, en aangezien God in de hemel is, en Jezus de hel alleen aan het kruis over zich heen kreeg, is de hel de afwezigheid van God.

Als je daar vanuit gaat kunnen mensen al in de hel zijn, al leven ze nog op aarde.
Maar zolang er leven is, is er hoop.

Klopt gedeeltelijk. Het verschil tussen de hel en dit leven is echter dat er op deze plaats nog allerlei aspecten van leven zijn. God zelf is op deze aarde nog aanwezig. In de hel is niets meer; geen hoop, maar ook geen vreugde, niets om te doen, geen licht, geen leven. Ook het licht in je ziel is dan weg; je kunt niet meer genieten van 'iets'. En er is ook niets meer om van te genieten.

Hier op aarde is afleiding en plezier en vreugde genoeg om te beleven. Zefs al zou je helemaal zonder God leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 10:36
 
@Petra,

Dank je voor je duidelijke stuk, doet me goed.

Heb er dan ook niets aan toe te voegen!

Knipoog smiley

Fijne zondag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 11:03
 
Harald schrijft,Het hangt er vanaf hoe je de hel definieert. Wat is de hel? Hoe ziet het eruit? Wat gebeurt er in de hel?

De hel is het tegenovergestelde van de hemel, en aangezien God in de hemel is, en Jezus de hel alleen aan het kruis over zich heen kreeg, is de hel de afwezigheid van God.

Als je daar vanuit gaat kunnen mensen al in de hel zijn, al leven ze nog op aarde.
Maar zolang er leven is, is er hoop.

Ik denk zelf dat Harald bedoelt dat je kunt op aarde wel vreugde en plezier beleven, maar als je zonder God leeft dan sta je eigenlijk al met 1 been in de hel, het is maar tijdelijk hier je vreugde en plezier (grappige zinsspeling).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 11:14
 
Zie andere topic Opbouwende video`s

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op zondag 12 augustus 2012, 14:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 11:25
 
Zie andere topic Opbouwende video`s

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op zondag 12 augustus 2012, 14:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 11:40
 
Zie andere topic Opbouwende video`s

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op zondag 12 augustus 2012, 14:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 12:00
 
CARMEN073 schreef:
Hi Djab,

Ik weet niet of ik tijd ga hebben om dit te lezen/beluisteren, vind het wel interessant.

Maar mijn voorkeur voor inbreng in een discussie is toch de bijbel. Er zijn volgens mij meerdere plaatsen in de bijbel aan te wijzen die de noodzaak benadrukken van het "bewerken van je behoudenis" en het volharden en standhouden. Ik heb nog nooit een tekst gevonden waarin de suggestie wordt gewekt dat je niet kunt afvallen.

Zou je jouw gedachten hierover kunnen weergeven beargumenteerd vanuit de bijbel zelf?

Ok,

rom 8; 1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn

joh 10: Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven


Als iemand gered is, dus wedergeboren is en de zegel van de Heilige Geest ontvangt, kan die naar mijn mening, niet meer verloren gaan.
Wel zijn er mensen die denken een christen te zijn ( bijvoorbeeld opvoeding of cultuur) maar een valse veiligheid hebben.
Ze zeggen Jezus te kennen, maar jezus kent hun niet.
zie ook mat 7:

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

*

Dan zal blijken dat ze nooit gered waren. zie ook:
1 joh 2:

19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.

*er is dus een verschil tussen je redding verliezen en het nooi gehad hebben.
Hoop dat ik aan je vraag heb voldaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 12:10
 
Zie andere topic Opbouwende video`s

<><

Zwaan


Laatst aangepast door
ZWAAN995
op zondag 12 augustus 2012, 14:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 12:18
 
zwaan, mooie links! maar is daar geen ander topic voor?
Lachende smiley
een topic voor opbouwende video's

zo ja en je post ze daar, laat het me weten, dan bekijk ik ze.
Nu kan het een beetje verwarrend werken zo willekeurig door een specifiek onderwerp heen.


Laatst aangepast door
DJAB697
op zondag 12 augustus 2012, 12:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 12:43
 
DJAB697 schreef:
Ok,

rom 8; 1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn

joh 10: Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven


Als iemand gered is, dus wedergeboren is en de zegel van de Heilige Geest ontvangt, kan die naar mijn mening, niet meer verloren gaan.
Wel zijn er mensen die denken een christen te zijn ( bijvoorbeeld opvoeding of cultuur) maar een valse veiligheid hebben.
Ze zeggen Jezus te kennen, maar jezus kent hun niet.
zie ook mat 7:

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

*

Dan zal blijken dat ze nooit gered waren. zie ook:
1 joh 2:

19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.

*er is dus een verschil tussen je redding verliezen en het nooi gehad hebben.
Hoop dat ik aan je vraag heb voldaan.

Hoe interpreteer jij dan de teksten uit bijvoorbeeld Hebr 3:

"14 want wij hebben deel gekregen aan Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde onverwrikt vasthouden."

En het (over)bekende tekstgedeelte uit Hebr 6:
"4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken."

Hebr 12:
15 Ziet daarbij toe, dat niemand verachtere van de genade Gods, .... Laat niemand een hoereerder zijn, of onverschillig als Esau, die voor één spijze zijn eerstgeboorterecht verkocht. 17 Want gij weet, dat hij later, toen hij (toch) de zegen wilde erven, afgewezen werd, want toen vond hij geen plaats voor berouw, hoewel hij het onder tranen zocht.

Mattheus 24;
"13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden."

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 13:08
 
CARMEN073 schreef:
Hoe interpreteer jij dan de teksten uit bijvoorbeeld Hebr 3:

"14 want wij hebben deel gekregen aan Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde onverwrikt vasthouden."

En het (over)bekende tekstgedeelte uit Hebr 6:
"4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken."

Hebr 12:
15 Ziet daarbij toe, dat niemand verachtere van de genade Gods, .... Laat niemand een hoereerder zijn, of onverschillig als Esau, die voor één spijze zijn eerstgeboorterecht verkocht. 17 Want gij weet, dat hij later, toen hij (toch) de zegen wilde erven, afgewezen werd, want toen vond hij geen plaats voor berouw, hoewel hij het onder tranen zocht.

Mattheus 24;
"13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden."

GrZing!


Ik vraag me dan even af wat we onder "afvalligheid" moeten verstaan... het lijkt mij dat dit heel ver gaat... en waarschijnlijk ook valt onder het zondigen tegen de Heilige Geest... als dit gebeurt is er volgens mij ook geen mogelijkheid meer om tot bezinning of "berouw" te komen omdat de Geest overtuigd van zonde en bij zondigen tegen de Heilige Geest heb je echt een probleem omdat Hij zich dan van je wegtrekt...

Ik moest nog even denken aan het volgende:

Mt.18:15-18 en in Lk.17:3,4.
"Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. Indien hij naar u luistert, indien hij berouw heeft, vergeef hem, dan hebt gij uw broeder gewonnen. En zelfs indien hij zeven maal per dag tegen u zondigt en zeven maal tot u terugkomt en zegt: ik heb berouw, zult gij het hem vergeven. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede... Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar."

En wat ik dan zo mooi vind.... "zij hij u als de heiden en de tollenaar"... zijn zij dan ook verloren? Volgens mij niet! Als naaste van die heiden/tollenaar begin je dan gewoon overnieuw met Gods liefde te tonen, te delen en te blijven delen. Zo houden wij een niet-veroordelend hart.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 12 augustus 2012, 13:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 13:32
 
JOL252 schreef:
Ik vraag me dan even af wat we onder "afvalligheid" moeten verstaan... het lijkt mij dat dit heel ver gaat... en waarschijnlijk ook valt onder het zondigen tegen de Heilige Geest... als dit gebeurt is er volgens mij ook geen mogelijkheid meer om tot bezinning of "berouw" te komen omdat de Geest overtuigd van zonde en bij zondigen tegen de Heilige Geest heb je echt een probleem omdat Hij zich dan van je wegtrekt...
Eén van de termen die zo enorm misbruikt is: zondigen tegen de Heilige Geest. Terwijl de definitie heel eenvoudig is. Jezus wordt ervan beschuldigd, dat Zijn werken van de duivel zijn. Als reactie daarop noemt Hij de term zondigen tegen de Heilige Geest. Ergo: zondigen tegen de Heilige geest is, het werk van de Geest afwijzen en toewijzen aan satan. De Geest voor satan uitmaken is de grootste belediging die je kunt maken.

Dus, de katholieke versie (de zogeheten 7 dodelijke zonden) kunnen we in de prullenbak gooien, de reformatorsiche versie, die ernstige zonden als zonden tegen Heilige Geest bestempelt, kan ook de prullenbak in. Laten we dus voorzichtig zijn met de andere beschuldigen van zondigen tegen de HG.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 12 augustus 2012, 14:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 14:10
 
SHANITA130 schreef:
@Petra,

Dank je voor je duidelijke stuk, doet me goed.

Heb er dan ook niets aan toe te voegen!

Knipoog smiley

Fijne zondag!

graag gedaan, had het voor jou geschreven, maar eigenlijk is er nog al wel aan toe tevoegen,
de eenzaamheid die je soms voelt, als je anderen om hun heen ziet met een familie die zich gedraagt als een echte familie zo als het hoort,
hoe moeilijk het is om je grenzen te bewaken, nadat ze heftig zijn overschreden
en dan de lange weg van verwerking,de dingen een plaats kunnen geven, ermee leren leven met een rugzak die nu eenmaal bij je hoort.
en je eigen waarde, die soms door daders flink vernietigd is.
en dan zwijg ik nog over onvruchtbaarheid door sexueeel misbruik.

sorry voor het offtopic, maar moet kunnen dit er effe doorheen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 14:20
 
CHATULIEM619 schreef:
Eén van de termen die zo enorm misbruikt zijn: zondigen tegen de Heilige Geest. Terwijl de definitie heel eenvoudig is. Jezus wordt ervan beschuldigd, dat Zijn werken van de duivel zijn. Als reactie daarop noemt Hij de term zondigen tegen de Heilige Geest. Ergo: zondigen tegen de Heilige geest is, het werk van de Geest afwijzen en toewijzen aan satan. De Geest voor satan uitmaken is de grootste belediging die je kunt doen.

Dus, de katholieke versie (de zogeheten 7 dodelijke zonden) kunnen we in de prullenbak gooien, de reformatorsiche versie, die ernstige zonden als zonden tegen Heilige Geest bestempelt, kan ook de prullenbak in. Laten we dus voorzichtig zijn met de andere beschuldigen van zondigen tegen de HG.

effe weer ontopic.
goed stuk
en nu maar hopen ik het goed inzie en die getuigenissen niet van de heilige geest waren..... maar dat denk ik niet en jezus weet mijn redenen.
Maar vandaag de dag gebuert het nog, iemand drijft bij iemand een demon uit bv.en wat zeggen sommigge omstanders? zag je die persoon reageren, het werk van de duivel...ook al gebeurt alles in naam van jezus en klopt het bijbels gezien. sommigge reageren ent zoals de farizeeers in de bijbel op jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 14:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Eén van de termen die zo enorm misbruikt is: zondigen tegen de Heilige Geest. Terwijl de definitie heel eenvoudig is. Jezus wordt ervan beschuldigd, dat Zijn werken van de duivel zijn. Als reactie daarop noemt Hij de term zondigen tegen de Heilige Geest. Ergo: zondigen tegen de Heilige geest is, het werk van de Geest afwijzen en toewijzen aan satan. De Geest voor satan uitmaken is de grootste belediging die je kunt maken.

Dus, de katholieke versie (de zogeheten 7 dodelijke zonden) kunnen we in de prullenbak gooien, de reformatorsiche versie, die ernstige zonden als zonden tegen Heilige Geest bestempelt, kan ook de prullenbak in. Laten we dus voorzichtig zijn met de andere beschuldigen van zondigen tegen de HG.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo op de hoogte van de RK en refo-versie maar denk het te begrijpen. Men reageert soms op de (voor de buitenwereld) aanwijsbare en zichtbare zonden en handelt ook als zodanig en ongenadig naar de aanwijsbare zonda(a)r(es). Wat dat betreft heb ik het meegemaakt hoe mijn moeder werd uitgestoten en bestempelt en gezien werd als niet te vergeven... oordeel en nog es oordeel. Onuitwisbare indrukken hoe mede-gelovigen met dit gegeven om kunnen gaan.

Ook heb ik gezien van nabij wat een kwelling de gedachte voor een kind van God kan zijn om wellicht de zonde tegen de Heilige Geest te hebben begaan. A Living Hell Allready en dat door de wijze waarop er omgegaan werd met Gods woord.
Inderdaad... voorzichtig zijn met anderen te betichten van die zonde.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 12 augustus 2012, 14:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 15:04
 
PETRA944 schreef:
effe weer ontopic.
goed stuk
en nu maar hopen ik het goed inzie en die getuigenissen niet van de heilige geest waren..... maar dat denk ik niet en jezus weet mijn redenen.
Maar vandaag de dag gebuert het nog, iemand drijft bij iemand een demon uit bv.en wat zeggen sommigge omstanders? zag je die persoon reageren, het werk van de duivel...ook al gebeurt alles in naam van jezus en klopt het bijbels gezien. sommigge reageren ent zoals de farizeeers in de bijbel op jezus.

Ik denk dat 'zondigen tegen de Heilige Geest' idd dat is wat Chatuliem al zegt. Met deze opmerking erbij: het ging hier om Farizeeers die eigenlijk heel goed beter wisten, of zouden moeten weten; maar zij kozen er bewust voor het werk van de Geest te lasteren omdat zij hun positie, macht en geld wilden behouden. Het heeft ook te maken met hun hartsgesteldheid.

Als een christen zich met de beste bedoelingen vergist, is dat wat heel anders denk ik. Iemand die God wil volgen en openstaat voor de Heilige Geest staat niet gelijk aan een onbekeerlijke Farizeeer. Wat niet wegneemt dat je wel voorzichtig moet zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 16:21
 
CARMEN073 schreef:
Ik denk dat 'zondigen tegen de Heilige Geest' idd dat is wat Chatuliem al zegt. Met deze opmerking erbij: het ging hier om Farizeeers die eigenlijk heel goed beter wisten, of zouden moeten weten; maar zij kozen er bewust voor het werk van de Geest te lasteren omdat zij hun positie, macht en geld wilden behouden. Het heeft ook te maken met hun hartsgesteldheid.

Als een christen zich met de beste bedoelingen vergist, is dat wat heel anders denk ik. Iemand die God wil volgen en openstaat voor de Heilige Geest staat niet gelijk aan een onbekeerlijke Farizeeer. Wat niet wegneemt dat je wel voorzichtig moet zijn.

jij verwoord het goed carmen, inderdaad bewust zondiggen tegen de heilige geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 17:41
 
CARMEN073 schreef:
Hoe interpreteer jij dan de teksten uit bijvoorbeeld Hebr 3:

"14 want wij hebben deel gekregen aan Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde onverwrikt vasthouden."

En het (over)bekende tekstgedeelte uit Hebr 6:
"4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken."

Hebr 12:
15 Ziet daarbij toe, dat niemand verachtere van de genade Gods, .... Laat niemand een hoereerder zijn, of onverschillig als Esau, die voor één spijze zijn eerstgeboorterecht verkocht. 17 Want gij weet, dat hij later, toen hij (toch) de zegen wilde erven, afgewezen werd, want toen vond hij geen plaats voor berouw, hoewel hij het onder tranen zocht.

Mattheus 24;
"13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden."

GrZing!

je heb 3 en mat 24, zet ik tegenover = Fil 1,6

Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus
*
het geloof is een gave van God en Hij is het die ons draagt, als we aan ons zelf worden overgelaten, sluipt er toch de suggestie in dat we het zelf kunnen verdienen. Het is teamwork en God wilt dat we onze eigen wil inschakelen en verantwoordelijkheid nemen, maar het is God die de wedergeboorte bewerkt, een nieuwe creatie van je maakt, en je kracht geeft voor levensheiliging en groei naar Zijn evenbeeld.


Joh 15,5
Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.


sommige teksten wijzen op ons deel in dat proces en sommige op Gods rol. we moeten die dingen niet tegen elkaar uitspelen.

hebr 6. het gaat hier om mensen die de werken van de Heilig Geest hebben gezien, er van geproeft hebben en er niks mee doen. zoals de farizeers die Jezus en Zijn wonderen afwezen. hoe kunnen ze ooit gered worden?

wat commentaren op die tekst:
The second group addressed were Jewish unbelievers who were convinced of the basic truths of the gospel, but who had not placed their faith in Jesus Christ as their own Savior and Lord. They were intellectually persuaded but spiritually uncommitted. These unbelievers are addressed in such passages as Heb_2:1-3; Heb_6:4-6; Heb_10:26-29; and Heb_12:15-17.

By far the most serious interpretive challenge is found in Heb_6:4-6. The phrase "once enlightened" is often taken to refer to Christians, and the accompanying warning taken to indicate the danger of losing their salvation if "they fall away" and "crucify again for themselves the Son of God." But there is no mention of their being saved and they are not described with any terms that apply only to believers (such as "holy," "born again," "righteous," or "saints" ).
This problem arises from inaccurately identifying the spiritual condition of the ones being addressed. In this case, they were unbelievers who had been exposed to God's redemptive truth, and perhaps made a profession of faith, but had not exercised genuine saving faith. In Heb_10:26, the reference once again is to apostate Christians, not to genuine believers who are often incorrectly thought to lose their salvation because of their sins.
**

Ook de twee in dit vers genoemde ervaringen staan niet los van de Heilige Geest. geusamenous (geproefd hebbende ), gecombineerd met een vierde naamval houdt in dat men heeft geproefd en ervaren, maar niet in bezit gekregen (zoals wel het geval is in vs.4 ).
Het goede woord van God’ (mogelijk ontleend aan Joz.21:45; 23:15 LXX) zal nauw verbonden zijn met de verkondiging van het Evangelie; door rh?ma (het gesproken woord) komt de nadruk te liggen op de concrete beloften die God heeft uitgesproken (vgl. Heb.4:1 ). Deze beloften hebben de gelovigen reeds geproefd, reeds ten dele ontvangen in de Heilige Geest, die immers een onderpand (vgl. Ef.1:13,14 ), een voorsmaak van de toekomstige erfenis is. De Geest is het ook, die d.m.v. tekenen, wonderen en krachten (vgl. Heb.2:4 ) de gelovigen reeds ‘de toekomende eeuw’ doet ervaren. ‘De toekomende eeuw’ (zie comm. Heb.2:5, vgl. Ef.2:7 ) is de tijd, de wereldorde die ten volle aanbreekt bij de wederkomst van Christus; door de Heilige Geest kunnen de gelovigen daar echter nu reeds deel aan hebben.
Alle werkwoorden in vs.4 en 5 staan in de aoristusvorm, waarmee wordt aangegeven dat deze gebeurtenissen en ervaringen definitief verleden tijd zijn voor degenen die zijn afgevallen (vs.6).
**


over je hebr 12 quote, dat doet me denken aan werelds verdriet en niet van Gods wege. berouw en spijt om de gevolgen in hun leven,'' sorry because they got caught''.
Het verschil tussen saul en david in het oude testament. saulus baalde omdat zijn eer en titel weggenomen was. en david had oprecht spijt en zei ik heb tegen God gezondigd.
het verschil tussen petrus en judas. ze weenden beiden bitter maar petrus werd vergeven en in postitie herstelt, door Jezus drie keer te erkennen, en de verloochening te corrigeren.

het principe wat hier door paulus werd verwoord:

2cor 7:

Nu verblijde ik mij, niet omdat gij bedroefd zijt geweest, maar omdat gij bedroefd zijt geweest tot bekering; want gij zijt bedroefd geweest naar God, zodat gij in geen ding schade van ons geleden hebt.

10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.


Laatst aangepast door
DJAB697
op zondag 12 augustus 2012, 17:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 18:03
 
DJAB697 schreef:
hebr 6. het gaat hier om mensen die de werken van de Heilig Geest hebben gezien, er van geproeft hebben en er niks mee doen. zoals de farizeers die Jezus en Zijn wonderen afwezen. hoe kunnen ze ooit gered worden?

wat commentaren op die tekst:
The second group addressed were Jewish unbelievers who were convinced of the basic truths of the gospel, but who had not placed their faith in Jesus Christ as their own Savior and Lord. They were intellectually persuaded but spiritually uncommitted. These unbelievers are addressed in such passages as Heb_2:1-3; Heb_6:4-6; Heb_10:26-29; and Heb_12:15-17.

Om even de kern te pakken ipv de hele post.

Voor de Israelieten/Joden/Farizeeërs gelden deze teksten niet, dat zou tegen Rom 11:17-24 in gaan.
Als ze hun geloof niet in Jezus bevestigd hebben, kunnen ze ook nog geen deel hebben aan de HG, en kunnen ze niet vallen onder de teksten van Hebr.
Maar kunnen volgens Rom 11 wanneer ze hun geloof wel op Jezus bevestigen. en de HG ontvangen wel weer opnieuw geënt worden op de boom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 19:51
 
@ Carmen, hoe interpreteer jij de teksten die ik in mijn voorige reactie gaf. Je vroeg me gelijk om mijn interpretatie zonder zelf commentaar op de Bijbelteksten te geven die ik gaf.

greets Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 19:55
 
HARALD940 schreef:
Om even de kern te pakken ipv de hele post.

Voor de Israelieten/Joden/Farizeeërs gelden deze teksten niet, dat zou tegen Rom 11:17-24 in gaan.
Als ze hun geloof niet in Jezus bevestigd hebben, kunnen ze ook nog geen deel hebben aan de HG, en kunnen ze niet vallen onder de teksten van Hebr.
Maar kunnen volgens Rom 11 wanneer ze hun geloof wel op Jezus bevestigen. en de HG ontvangen wel weer opnieuw geënt worden op de boom.

waarom telt die niet voor hun? het is duidelijk die joden de groep was waar de tekst overging. En het deelhebben betekend niet per defenitie dat ze christenen waren.

Quote:
But there is no mention of their being saved and they are not described with any terms that apply only to believers (such as "holy," "born again," "righteous," or "saints" ).


Laatst aangepast door
DJAB697
op zondag 12 augustus 2012, 19:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 20:26
 
DJAB697 schreef:
Oke, hier mijn reactie op je 1e post

rom 8; 1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn

[color=EE82EE]Ik zie hier wel een voorwaarde om niet onder het oordeel te komen, nl; in Christus Jezus zijn. Ik denk dat het mogelijk is om 'eruit te geraken'.

joh 10: Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven

[color=EE82EE]Dit zou je idd zo kunnen interpreteren als jij zegt. Ik ben echter geneigd om te denken dat Jezus hier vooral benadrukt dat niets of niemand Zijn schapen uit Zijn hand kan roven. Temeer daar Hij dit ook nog herhaald maar dan t.a.v. de schapen in de hand van Zijn Vader. Ik denk dan dat het aan de christen zelf is om te kiezen om in Zijn hand te blijven. God dwingt niet. Iemand heeft de keuze om zijn/haar eigen weg te gaan.

Als iemand gered is, dus wedergeboren is en de zegel van de Heilige Geest ontvangt, kan die naar mijn mening, niet meer verloren gaan.

[color=EE82EE]Dit is denk ik in tegenspraak met Heb 6; daarover meer in volgende post.

Wel zijn er mensen die denken een christen te zijn ( bijvoorbeeld opvoeding of cultuur) maar een valse veiligheid hebben.
Ze zeggen Jezus te kennen, maar jezus kent hun niet.
zie ook mat 7:

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

*

Dan zal blijken dat ze nooit gered waren. zie ook:
1 joh 2:

19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.

*er is dus een verschil tussen je redding verliezen en het nooi gehad hebben.

Dit laatste ben ik met je eens. Ik denk dat beide mogelijkheden bestaan.

Hoop dat ik aan je vraag heb voldaan.

[/color]


Laatst aangepast door
CARMEN073
op zondag 12 augustus 2012, 20:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 12 augustus 2012, 20:50
 
DJAB697 schreef:
je heb 3 en mat 24, zet ik tegenover = Fil 1,6

Dat snap ik niet helemaal; je kunt toch geen bijbelteksten tegen elkaar wegstrepen alsof er dan helemaal nix heeft gestaan?

Fil 1: 6 is de begroeting van Paulus aan de Fillipenzen. Ik interpreteer zijn uitspraak dan ook als expliciet tegen de Fillipenzen gezegd en niet noodzakelijkerwijs tegen alle gelovigen.

Heb 3 gaat over de ongehoorzame Israelieten in de woestijn die als voorbeeld dienen voor de gelovige Hebreeen. Als wij vinden dat het OT / de geschiedenis van Israel ook een voorbeeldfunctie heeft voor de gelovigen uit de heidenen dan geldt dit voorbeeld ook voor ons.
Ik lees in dit stuk dat er in de woestijn mensen afvielen van de Levende God en dat de schrijver ons waarschuwt dit niet ook te doen. Mijn conclusie is dan dat het dus kennelijk wel mogelijk is.


Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus
*
het geloof is een gave van God en Hij is het die ons draagt, als we aan ons zelf worden overgelaten, sluipt er toch de suggestie in dat we het zelf kunnen verdienen. Het is teamwork en God wilt dat we onze eigen wil inschakelen en verantwoordelijkheid nemen, maar het is God die de wedergeboorte bewerkt, een nieuwe creatie van je maakt, en je kracht geeft voor levensheiliging en groei naar Zijn evenbeeld.


Joh 15,5
Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.


sommige teksten wijzen op ons deel in dat proces en sommige op Gods rol. we moeten die dingen niet tegen elkaar uitspelen.

Dat ben ik met je eens. Ik denk alleen dat, als we ons deel veronachtzamen dit ernstige consequenties kan hebben.

hebr 6. het gaat hier om mensen die de werken van de Heilig Geest hebben gezien, er van geproeft hebben en er niks mee doen. zoals de farizeers die Jezus en Zijn wonderen afwezen. hoe kunnen ze ooit gered worden?

wat commentaren op die tekst:
The second group addressed were Jewish unbelievers who were convinced of the basic truths of the gospel, but who had not placed their faith in Jesus Christ as their own Savior and Lord. They were intellectually persuaded but spiritually uncommitted. These unbelievers are addressed in such passages as Heb_2:1-3; Heb_6:4-6; Heb_10:26-29; and Heb_12:15-17.

By far the most serious interpretive challenge is found in Heb_6:4-6. The phrase "once enlightened" is often taken to refer to Christians, and the accompanying warning taken to indicate the danger of losing their salvation if "they fall away" and "crucify again for themselves the Son of God." But there is no mention of their being saved and they are not described with any terms that apply only to believers (such as "holy," "born again," "righteous," or "saints" ).
This problem arises from inaccurately identifying the spiritual condition of the ones being addressed. In this case, they were unbelievers who had been exposed to God's redemptive truth, and perhaps made a profession of faith, but had not exercised genuine saving faith. In Heb_10:26, the reference once again is to apostate Christians, not to genuine believers who are often incorrectly thought to lose their salvation because of their sins.
**

Ook de twee in dit vers genoemde ervaringen staan niet los van de Heilige Geest. geusamenous (geproefd hebbende ), gecombineerd met een vierde naamval houdt in dat men heeft geproefd en ervaren, maar niet in bezit gekregen (zoals wel het geval is in vs.4 ).
Het goede woord van God’ (mogelijk ontleend aan Joz.21:45; 23:15 LXX) zal nauw verbonden zijn met de verkondiging van het Evangelie; door rh?ma (het gesproken woord) komt de nadruk te liggen op de concrete beloften die God heeft uitgesproken (vgl. Heb.4:1 ). Deze beloften hebben de gelovigen reeds geproefd, reeds ten dele ontvangen in de Heilige Geest, die immers een onderpand (vgl. Ef.1:13,14 ), een voorsmaak van de toekomstige erfenis is. De Geest is het ook, die d.m.v. tekenen, wonderen en krachten (vgl. Heb.2:4 ) de gelovigen reeds ‘de toekomende eeuw’ doet ervaren. ‘De toekomende eeuw’ (zie comm. Heb.2:5, vgl. Ef.2:7 ) is de tijd, de wereldorde die ten volle aanbreekt bij de wederkomst van Christus; door de Heilige Geest kunnen de gelovigen daar echter nu reeds deel aan hebben.
Alle werkwoorden in vs.4 en 5 staan in de aoristusvorm, waarmee wordt aangegeven dat deze gebeurtenissen en ervaringen definitief verleden tijd zijn voor degenen die zijn afgevallen (vs.6).
**

Het lijkt alsof je hier de tekst uit Heb 6 uit elkaar trekt wat volgens mij niet terecht is. Nog even voor de duidelijkheid de tekst:

Heb 6: 4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.

Het vetgemaakte gedeelte geeft volgens mij aan dat het gaat om mensen die tot bekering zijn gekomen en de Heilige Geest hebben ontvangen. Deze lijken dus toch te kunnen afvallen.

over je hebr 12 quote, dat doet me denken aan werelds verdriet en niet van Gods wege. berouw en spijt om de gevolgen in hun leven,'' sorry because they got caught''.
Het verschil tussen saul en david in het oude testament. saulus baalde omdat zijn eer en titel weggenomen was. en david had oprecht spijt en zei ik heb tegen God gezondigd.
het verschil tussen petrus en judas. ze weenden beiden bitter maar petrus werd vergeven en in postitie herstelt, door Jezus drie keer te erkennen, en de verloochening te corrigeren.

het principe wat hier door paulus werd verwoord:

2cor 7:

Nu verblijde ik mij, niet omdat gij bedroefd zijt geweest, maar omdat gij bedroefd zijt geweest tot bekering; want gij zijt bedroefd geweest naar God, zodat gij in geen ding schade van ons geleden hebt.

10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.

Ben ik helemaal met je eens. Maar welke conclusie trek jij dan? Dat zo iemand alsnog behouden wordt? Ik lees in de tekst eigenlijk iets anders.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 Volgende
Pagina 6 van 8