Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 16:34
Onderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Pardon???? Ellende met elkaar vergelijken vind ik nutteloos omdat je niet in elkaars leven kunt kijken dus 18 of 81 is mij om het even maar af te reageren door een lid van CM een oude lul noemen en vernederen vind ik veeeeeel te ver gaan,totaal zonder fatsoen en inderdaad kinderachtig. als je mijn zoon was zou je een schop onder je derriere krijgen........je ouders laten zich ook vast niet zo noemen........ |
Zou één van mijn ouders deze opmerking gemaakt hebben dan had ik dit zeker gezegd. Dan had ik geen moment getwijfeld en had ik er (net als nu) ook geen tel spijt van gehad.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 06:12
|
|
|
GERRIT084 schreef: | De reactie van Mariska is juist wel met heel veel respect, en uw eigen bijdrage zegt niet veel meer dan het medelijden naar iemand van 18 die een pak slaag heeft gehad. En of iemand van 18 meer mee heeft gemaakt, dan iemand van 50 lijkt mij schromelijk overdreven. Het is maar net wie van 50 je neemt, een coma patient waarschijnlijk, die sinds zijn geboorte licht te slapen. En uit zijn schrijfwijze gezien in dit hele kleine stukje is maar verrotte weinig respect naar anderen te zien. Hij heeft nog maar net zijn laatste flesje melk achter zijn kiezen zitten. |
Oude lul met je nare praatjes. Je hoopt mij de les te kunnen leren he.. Ervaar zelf maar eens iets dergelijks.
Dan praat je wel anders.
Dit noemt zich Christen..
Je praat over respect. Nou ik kan je zeggen dat je respect moet verdienen, dan pas is het wederzijds.
Zoek een hobby en vermaak je daar mee! Dan doe je tenminste niemand kwaad.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 18:43
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik hoop dat we dan niet hoeven te leren van deze 18 jarige, want deze is behoorlijk respectloos. Als dit de jeugd is ben ik dolgelukkig dat ik daar niet meer bij hoor. Overduidelijk is alles nog exact hetzelfde zoals vroeger...de jeugd denkt het vooral heel goed te weten. Zo goed dat men de volwassene daarop aanspreekt....maar moet eerst zelf volwassen worden, en wat klappen van het leven gehad hebben voordat ze weten waar ze over praten. |
Mag ik als 18- jarige Christen ook een mening hebben? Wie is hier respectloos?
Bovendien kun jij niet zeggen dat ik nog klappen va het leven moet hebben voordat ik volwassen ben en weet waar ik over praat..
Ik zal je zeggen dat ik enkele jaren geleden toen ik 15 was door hangjongeren (!) van rond de 20 het ziekenhuis in getrapt ben en het met veel geluk overleefd heb! Inmiddels ben ik fysiek weer de oude.. Ben wonder boven wonder hardloper! Ik loop marathons om goede doelen te ondersteunen en mijn mede mens een beter leven te geven. Dit nadat ik 70% kracht in mijn benen kwijt was.
Waar ik met dit verhaal heen wil is dat ik mijn inziens donders goed weet waar ik over praat! En daarnaast ben ik (te) snel volwassen geworden.
Jammer dat de mensen hier zo conservatief zijn. Ik stop direct met dit forum.
Gr.
het broekie dat net om het hoekje komt kijken (-; (op dit forum lettertlijk)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Denk je nu werkelijk dat dit zoveel anders is dan vroeger? Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik met vrienden op straat rondhing. En we waren net zo bezig als deze jongeren. En de perspectieven van deze jeugd zijn veel groter als dat die van ons waren. Het is allemaal niet zo bijzonder hoor. Over een paar jaar zijn die kids op zichzelf en hebben huisje, partner, werk en kinderen. Het is een levensfase die we allemaal wel hebben meegemaakt, kijk maar eens hoe het over 10 jaar met ze gesteld is. Dan zie je dat ze meestal gewoon op hun pootjes terecht zijn gekomen. Om hiervoor nu een aparte bijbelvertaling voor te maken is schromelijk overdreven. |
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar jij praat al over hoe ze straks zullen zijn..
Hoe ze straks zullen zijn zal bij velen positief zijn en goed uitpakken maar bij sommigen kan het ook verkeerd aflopen. De jeugd waar het helemaal goed mee komt leest deze versie van de Bijbel niet. Dit is enkel bedoeld voor het selectief kleine groepje wat wel een risicofactor is voor problemen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:23
|
|
|
GERRIT084 schreef: | ach, een ander antwoord was ook niet te verwachten, inspanning wordt het nieuwe woord van de jeugd, stel je voor, we hebben toch ontspanning. |
Hebben we ook nodig met mensen zoals jou. Volgens mij is het tegenwoordig omgedraaid. Jeugd gedraagt zich vroeg volwassen en volwassenen gedragen zich als een stel pubers. Dat is wat mij direct opviel hier op het forum.
Word volwassen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:22
|
|
|
MARISKA601 schreef: | In een vorig topic van je zeg je dat je de bijbel in straattaal in je kast hebt staan. En nu zeg je dat je die versie afkeurt....
Beetje tegenstrijdig. |
Leer lezen.. Ik zeg niet dat het het goed of afkeur. Het enige wat ik doe met deze straatbijbel is het de kans geven..
Ik trek geen conclusies zonder eerst research te doen en mij er in te verdiepen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:15
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dat zeg ik ook, doe maar een straatverbod, en ze laten houden aan de regels thuis. Moest ik vroeger ook, en dan waren er die wel alles mochten, die de goe ganse dag en avond op straat zwalkten. Om maar te zwijgen wat daar later van terecht is gekomen, er zijn al gemeente waar hangjongeren worden verwijderd of worden opgepakt. Van mij mogen ze, gewoon de knuppel er over, tis allemaal Rutte geschut. Dat ga je nog erger meemaken, tenzij ze de vermanende tik weer terug plaatsen in het mag weer. Dat was vroeger ook zo, deed je wat verkeerd, en je kreeg een draai om de oren, en je zei het thuis, kreeg je nog een pak rammel. Hielp dat pak rammel? Ik denk van wel, althans mij hielp het wel, je keek de volgende keer wel beter uit. Denk je nu echt dat een straatbijbel meerwaarde zou hebben, ze kunnen zich niet eens aan de gevestigde orde houden, lat staan dat een straatbijbel, waar ze de beloning niet van kunnen zien, althans niet gelijk. |
ik zal er als ik jou was direct werk van maken. Gebruik je kennis! Jij weet precies hoe je hangjongeren moet aanpakken.
Kom op.. We leven in 2012.
Als voorbeeld denk ik nu aan mijn school. De regel is; leraren bij voornaam noemen en JE zeggen. Anders voelen ze zich oud. (de stakkers)
Of je wilt een baan.. Je wordt nergens aangenomen omdat je geen opleiding hebt.
Waarom hebben ze geen opleiding? Nou dat ligt niet aan de jeugd zelf. (uitzonderingen daar gelaten)
Ik ervaar het nu ook, nu ik op het MBO zit. Het is geen niveau, je hebt laagopgeleide leraren, het moet allemaal groot, enz. enz. Volgens mij kan de jeugd er niks aan doen dat onderwijs in Nederland knudde is. Lijkt mij meer de ''schuld'' van de oudere generaties.
Veel jongeren (ook, of zelfs vooral hangjongeren) willen keihard werken, leren en iets bereiken. In plaats van dat ze geholpen worden, worden ze van alle kanten aangevallen en belemmerd.
En ja.. dan uiteindelijk word je vervelend. Waar ze dan belanden is op straat. En daar willen ze nu de jeugd bereiken. Lijkt mij alleen maar goed.
Nogmaals.. ik keur het echt niet goed hoor.. dat er een Bijbel is in straattaal. Het had ook anders opgelost kunnen worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:06
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik het een vreemde opmerking, met een knipoog naar het geloof. Lees eens de NBV, dan heb je een goede begrijpelijke vertaling voor deze tijd en deze generatie. Bovendien vind ik het een beetje vreemd hoe je stelt dat de jeugd zo anders is als vroeger. Heb ook opgroeiende kinderen en die hebben nooit moeite met het ABN. In een werksituatie of op school worden ze ook voldoende geconfronteerd met het ABN, dus in mijn ogen is dit volledig overbodig wat je schrijft. |
*zucht*
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 23:50
|
|
|
Volgens mij hè.. Over 10 jaar ofzo, dan is deze "straattaal Bijbel" grotendeels als de taal die dan gesproken wordt. (Anno 2012; woord van het jaar, woorden die nu nieuw in ons woordenboek komen bijvoorbeeld.. Die lijken er op)
Ik als 18 jarige, die geen straattaal spreekt of gebruikt, maar het wel beheerst, vind het fijn dat er eindelijk eens aan jeugd gedacht wordt.
Met een knipoog naar ons Geloof, en daarnaast met een goede bedoeling, kun je toch wel met de tijdgeest mee gaan?
Volgens mij, en dat begrijp ik goed, snapt merendeel van jullie de jeugd niet. Leef je eens in hoe het zou zijn om als jongere deze Bijbel te lezen. Dan is het "normaal"! Straattaal moet je kennen en dan pas lees je dit verhaal juist, zoals de bedoeling was. Dat jullie (en ook ik) ABN spreken of proberen te spreken: oké.. Daar is de bijbel ook aan aangepast.
Je vindt het maar vreemd, respectloos en hebt er geen begrip voor.. Terwijl je niet weet wat de woorden echt betekenen.
"Matti" klinkt al gauw dreigend.. Maar jullie hadden of hebben ook eigen benamingen voor je kameraad, vrind, gabber, maat, hartsvriend(in). Vroeger zei je: 'dit is mijn partner', nu zeg je: 'dit is mijn vriend'. Zelfde als dat je tegenwoordig (een voor jou vreemd) iemand wel eens een schat of lieverd noemt. Een eeuw terug waren dat intieme woorden die je alleen wisselde met mensen die jij goed kende..
Het woord "respect" verwacht je niet in een Bijbel zoals het nu wordt gebruikt... Tot je weet wat ze er mee bedoelen.
Dit alles wil nog niet zeggen dat ik het volledig goedkeur en ik er achter sta. Maar de bedoeling van dit verhaal lijkt mij goed.
Hij staat bij mij wel in de kast, ik geef het in ieder geval een kans.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 20:02
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Dat ik vandaag besefte 3e te zijn op de halve marathon die ik gister in het erg- warme- weer hardgelopen heb.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|