Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:12
Onderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
|
|
|
VOETBAL308 schreef: | IK BEN TE GOED VOOR DEZE WERELD WANT IK HELP MENSEN DIE NOOD HEBBEN ZOALS COLLECTE GEVEN |
Zeggen anderen dat ook van jou??? of ben je de leukste thuis???
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 27 september 2010, 19:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 18:51
Onderwerp: 9 Oktober Provincie Groningen Uit eten gaan !!!
|
|
|
Anita,
Je mag mij ook op de lijst zetten onder voorbehoud... Ik heb vrij gevraagd zoals het lijkt kan ik ook...mits er ziekte in de ploegen komt...
Shalom.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 18:42
Onderwerp: Mag ik oordelen?
|
|
|
VOETBAL308 schreef: | JE MAG NIET OORDELEN EN DAT GOD ALLEEN. |
O ja??
In de bijbel staat dat de rechtvaardigen(heiligen) zullen oordelen over de engelen!!!!
Als je dat nu niet kunt
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 27 september 2010, 18:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 07:36
Onderwerp: Waarom op zondag naar de kerk?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Maar je geeft geen antwoord op de belangrijkste vraag ....
Waarom ga jij op de sabbat, wat is jouw uitgangspunt, de Joodse traditie hoog houden of is Jezus Christus het middelpunt van samenkomen ?? |
Ik ga op de sabbat, omdat ik daarmee YHWH laat zien dat ik Hem alleen aanbid zoals Hij dat zelf wil. (zoals God het te kennen heeft gegeven aan Zijn volk Israel "het is een teken(merk) tussen u en Mij").
Zondag is voor mij precies datgene dat deze topic weergeeft. Dat is geen in gestelde rustdag van YHWH maar van de oorspronkelijke Baal verering. Samenkomen op de eerste dag (zondag) daar is niks mis mee, kan iedereen gewoon blijven doen. Maar de rustdag van YHWH is niet zondag.
Joodse traditie's bestaan niet, wel de traditie's van YHWH, God dus.
Zelf doe ik niet meer aan kerkgang want daar heb ik genoeg van gehad. Ik weet nu wat werkelijk vrij zijn inhoud, zoals de Heer het heeft bedoeld.
Ik ben nu werkelijk vrij van de wettisme en opleggingen van de kerk oftewel samenkomen van......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 21:31
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Hoi Mar, als ik het zo lees, dan komt het op me over alsof voor al deze dingen geen vergeving mogelijk is. Dat God dit niet door de vingers ziet, dat, ook al ben je een kind van God, geen Genade van Hem hoeft te verwachten als je voor Hem komt te staan.
Ik mis in deze hele discussie over sabbat of zondag, DE reden van het naar de kerk gaan. Is DE reden niet Jezus Christus, Hij is daar toch het middelpunt van onze dank en aanbidding ??
Als ik samenkom met broeders en zusters om te luisteren naar Gods Woord, dan kom ik daar om God te loven en te prijzen, om geestelijk voedsel te krijgen. Dan komen we niet samen omdat iets ons influisterd "ga maar op de zondag, dan ben je lekker zondig bezig ..... "
Waarom ga jij op de sabbat, wat is jouw uitgangspunt, de Joodse traditie hoog houden of is Jezus Christus het middelpunt van samenkomen ?? |
Cross, hetgeen jij bedoeld met "Joodse traditie" , is voor mij de" eerste en de tweede gebod, hieraan hangt de ganse wet en de porofeten". Dat is voor mij de middelpunt van de Here Jezus. Inclusief "Sabbath".
De kerk noemt het: "dat is voor de Joden" voor mij is het "gehoorzaamheid", luisteren naar Zijn stem.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 26 september 2010, 21:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 19:46
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | jaja Mar, zo praat je alles recht als het je uitkomt...... |
Nee, iIk weet de richtlijnen van God heel goed Willemijn..... Die zijn anders dan.....ik gooi de geboden van God niet niet weg....de kerk wel!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 19:36
|
|
|
Gemeenschap voor de (maatschappelijke)huwelijk, is voor God geen probleem, zolang het binnen Zijn richtlijnen is.....!!!!!
Niet dat wat de "kerk" leert, wel dat wat Hij gezegd heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 19:33
|
|
|
HANNAH810 schreef: | je bedoelt waarschijnlijk; jezelf beheersen??
haha ik neem tenminste aan, dat je je partner niet beheersen wilt..... |
Dit is een juiste reactie, met diepgang
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 18:55
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | als ik op een andere dag naar de samenkost ga, dan weet ik...dat ik voor een gesloten deur kom..omdat er dan niemand is, daarom ga ik op de zondagmorgen..:):)
voor mij begint de week op maandag en zondag voor mij de laatste dag van de week..en is dat net een dag om net even iets anders te doen dan d andere dagen van de week..
gelukkig....als het nosig is ik naar een winkel kan gaan, en even een boodschap kan gaan doen..
voor mij is het dat God een dag gereserveerd heeft zodat je als mens niet alle dagen in de massa mee hobbelt, van je eigen bestaan. alle dagen werken, maar even een time out.. Het interesseerd God niet welke dag je lekker je vrije dag neemt... Hij is niet met het aardse bezig, maar met de innerlijke mens.. |
Mijn gevoel en verstand zegt dat het moet zijn: Het interesseerd mij niet op welke dag ik vrij neem......want dat is mij zo geleerd en/of ingefluisterd......
Wetteloosheid en bandeloosheid is precies hetgeen dat inhoud om geen rekening met Gods geboden te houden.
Het is in feite hetzelfde om geen rekening en/of geen waarde hechten aan een huwelijk......want men is vrij.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 september 2010, 03:27
Onderwerp: De kroon van de hogepriester!!!
|
|
|
MAR907 schreef: | JERUZALEM - Het Tempelinstituut in Jeruzalem heeft maandag een replica gepresenteerd van de gouden kroon die de hogepriester moet dragen tijdens zijn dienst in de -te bouwen- Derde Tempel. De kroon is van louter goud en draagt het opschrift: ”De heiligheid des Heeren”. Dat meldt de orthodox-joodse website israelnationalnews.com. Op de website is een filmpje van ruim vijf minuten te zien waarin twee medewerkers van het Tempelinstituut de kroon -in het Hebreeuws de ”tzitz” genoemd- presenteren.
Al jaren is het Tempelinstituut in Jeruzalem bezig om alle voorwerpen na te maken die in de tempel in Jeruzalem werden gebruikt. Het uiteindelijke doel van het instituut is om de tempeldienst op de Tempelberg in Jeruzalem te herstellen in een herbouwde tempel.
De directeur van het Tempelinstituut, rabbijn Chaim Richman, legt op de website van israelnationalnews.com uit dat alle gebruiksvoorwerpen die tot nu toe gemaakt zijn voor de tempeldienst naar de maatstaven van de Thora onrein zijn. Volgens hem kan de heilige tempeldienst pas echt beginnen wanneer de Tempelberg gereinigd is met de as van een rode vaars. Ook het hoofddeksel van de hogepriester, dat na een jaar werken gereedgekomen is, is onrein.
In Exodus 28 wordt opdracht gegeven tot het maken van een gouden hoofddeksel voor de hogepriester. „Verder zult gij een plaat maken van louter goud en gij zult daarin graveren, gelijk men de zegelen graveert: De heiligheid des Heeren”, zo staat te lezen in Exodus 28:36. In Exodus 29:6 wordt deze gouden plaat de „kroon der heiligheid” genoemd die vastgemaakt moet worden aan de hoed die de hogepriester draagt. In Exodus 39:30 wordt verhaald hoe deze plaat daadwerkelijk bevestigd wordt aan de hoed van de hogepriester.
Rabbijn Richman noemt de kroon, dat alleen al aan materiaal vele tienduizenden dollars heeft gekost, een chanoekacadeau van het Tempelinstituut aan het joodse volk. Van dinsdagavond tot en met 12 december wordt dit feest in Israël gevierd. Tijdens Chanoeka wordt de herinwijding van de tempel herdacht, in het jaar 164 voor Christus. ’s Avonds zetten de joden gedurende dit feest de zogenoemde chanoekia, een achtarmige kandelaar, voor de ramen. Iedere avond wordt een van de acht lampjes aangestoken, totdat ze op de laatste avond van het feest alle acht branden.
Op de website haalt rabbijn Richman fel uit naar de Israëlische regering, die volgens hem in vredesonderhandelingen met de Palestijnen eventueel bereid zou zijn delen van Jeruzalem of zelfs de Tempelberg weg te geven. Het Tempelinstituut doet volgens hem niet anders dan een plaats in de wereld creëren voor God.
Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/kroon_voor_hogepriester_als_chanoekacadeau_1_237841
Wie zal die de kroon gaan dragen???? Diegene die het hoogste aanzien heeft in de reliegie's, dus de paus??? Wie is dan de antichrist???
http://ivarfjeld.wordpress.com/2010/09/23/eu-wants-to-make-the-pope-head-of-new-world-peace-movement/ |
Israel: Both the King of Saudi Arabia and the Pope claims to be sons of Abraham, and a part of God`s plan of salvation of mankind. And they share the same views on Israel, and calls Jerusalem an «occupied» city.
The Vatican and the Arab League have agreed to work together to promote peace and justice in the world, the Vatican said Friday. The deal was done after a meeting between Pope Benedict XVI and the league’s secretary-general.[b]
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 25 september 2010, 03:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 september 2010, 00:01
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Scherp opgemerkt Maris!
En, hoewel het mij eigenlijk overbodig lijkt, wil ik toch het volgende zeggen. In de bijbel staat dat je als je gelooft dat Jezus Christus de Zoon van God is die voor jouw zonden is gestorven; dit betekent dat je bij Hem hoort. Dus om alle kerken uitsluitend omdat ze de Sjabbat niet houden te veroordelen als baäl-kerk vind ik stuitend. Bovendien is het in strijd met Koll 2:16 "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat".
GrZing! |
Kijk zinga ik bedoel precies de tekst die jij noemt (vet gedrukt) welke in de grondtekst anders geschreven is. Zo gaat men de mist in.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 24 september 2010, 00:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 23 september 2010, 23:49
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ook in die zondagse(baal)kerken hoor je Zijn Woord. |
Is dat zo??? Of hoor je de theologie van Zijn woord!!!! Het laatste is waar ik achter ben gekomen, het was voor mij een "mind control" zo als ik er nu tegen aan kijk.
Ook Eva geloofde in de nieuwste vertaling "gij zult geenzins sterfen maar gelijk zijn aan God".
God zei: "gij zult de dood sterfen" De gevolgen zijn duidelijk neem ik aan.....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 23 september 2010, 23:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 september 2010, 15:43
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Volgens mij heeft nog niemand in dit topic beweerd dat de bijbel opdracht geeft tot het vieren van de zondag. Dit terzijde.
Je uitleg over de tekst in Koll 2:16-17 vind ik verre van overtuigend. Ten eerste: als teksten in de bijbel verkeerd zouden zijn vertaald wil ik hier wel graag harde bewijzen van zien. Er zijn helaas te veel dwaalleringen gebaseerd op 2 of 3 teksten die verkeerd vertaald zouden zijn.
Het gemis van het woordje 'is' in de Griekse tekst verandert volgens mij niets aan de inhoud van de tekst. Je hebt in je schriftcitaat een belangrijk deel van de tekst weggelaten, namelijk: "welke zijn een schaduw der toekomende dingen". En dan staat er ook nog steeds: :"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest, of der nieuwe maan, of der sabbatten."
Dan staat er in Romeinen 14: 5-6 een minstens zo overtuigende tekst m.b.t. het houden van speciale dagen: "Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God."
Hoewel ik het niet kan verklaren maak ik hieruit toch op dat God ons hierin de vrijheid geeft.
Wat wonderlijk blijft is het feit dat de Sjabbat genoemd wordt in de 10 geboden. En natuurlijk erkennen wij dat de gehele wet goed is en dat deze niet heeft opgehouden te bestaan. Ik geloof echter dat de Sjabbat een heenwijzing is naar Christus. Net zoals God uitrustte van Zijn werken tijdens de schepping, mogen wij rusten van onze werken om gerechtvaardigd te worden. Wij moeten rusten in Christus (en vandaaruit werken). De tekst in Romeinen 14 sterkt mij in deze gedachte (schaduw der toekomende dingen). Dus dan zouden wij (dit is even theoretisch) als wij de gehele wet zouden houden, behalve de Sjabbat op zaterdag, maar wel in de rust in Christus leven, toch de hele wet houden.
Shalom! |
Ten eerste, even over Koll 2:16-17: heb ik het niet over verkeerd vertaald zijnde. Maar verkeerd geintrepeteerd. voor jou een dwaallering.
Ten tweede: : "Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest, of der nieuwe maan, of der sabbatten." Zoals je ziet in deze topic is sabbaten, vertaald in sabbat, dat wezenlijk een verschil is waar Paulus over had.
Ten derde: Romeinen 14: 5-6 oordeel niet over een ander maar doe het bij jezelf. De Heer is die oordeelt.
Om te weten wie de messias is, zul je toch de wet en de profeten moeten kennen. Hier hangt de eerste en de tweede gebod aan vast.
Leer eens te ondekken wat de Here Jezus daarmee bedoeld.
Rom 3:21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
Joh 1:45 (1:46) Filippus vond Nathanael en zeide tot hem: Wij hebben Dien gevonden, van Welken Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth.
Act 24:14 Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo diene, gelovende alles, wat in de wet en in de profeten geschreven is;
Joh 1:45 (1:46) Filippus vond Nathanael en zeide tot hem: Wij hebben Dien gevonden, van Welken Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth.
Luk 24:44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
Mat 22:40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Ik luister naar Zijn stem en niet die van de zondags(baal)kerk.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 21 september 2010, 15:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 september 2010, 21:38
Onderwerp: Genezingsdiensten Edgar Holder op 3 september en 1 oktober
|
|
|
Sorry maar ik heb nog nooit in een gebeds genezingsdienst iemand meegemaakt die zonder "strompelen" normaal kon gaan lopen of van altijd blind toch is gaan zien..... De Here Jezus genas totaal, niet gebrekkig. Meestal ging het gepaard met een opdracht...
De vergelijkingen zijn niet relevant.
De satan geneest ook....
Er zijn zoveel niet christelijke gelovige diensten waar ook genezing voorkomt..... Hoe weet je dat je werkelijk genezen bent door de Heer?????
" Sta op, neem u mantel en wandel", dat is genezing.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 september 2010, 23:09
|
|
|
Ik vier sabbat, omdat de EERSTE GEMEENTE ook SABBAT VIERDE
Het Nieuwe Testament bevestigt het Oude Testament en het maakt daarnaast duidelijk dat er alleen door de naam van Jezus behoud is. Het NIEUWE TESTAMENT NEEMT DE HEILIGHEID VAN DE SABBAT NIET WEG en HEILIGT DE EERSTE DAG DER WEEK NIET! Na de opstanding en na de hemelvaart van Jezus ging de gemeente Gods gewoon door met sabbat vieren. Daarom is ‘het sabbatvieren’ geen onderwerp van discussie in de brieven van Paulus. Als die dag veranderd was na de dood en opstanding van Christus, dan zou er nog heel wat over geschreven moeten zijn door Paulus. Om de Joden in de eerste christengemeente zover te krijgen, om te stoppen met hun sabbatsheiliging. Nee, het is zelfs zo, dat het boek Handelingen bevestigt dat zowel Paulus, als Gods Gemeente, sabbat vierden.
Toen Paulus door de Joden verworpen werd en de heidenen hem om onderricht vroegen, was daar een unieke kans voor Paulus om te zeggen: Kom morgen maar, op zondag, op de eerste dag der week! Echter in plaats daarvan kwam men 7 dagen later de volgende sabbat bijeen.
... en op de sabbatdag in de synagoge gegaan zijnde, namen zij plaats (Hand 13:14).
En toen zij vertrokken, verzochten zij hun TEGEN DE EERSTVOLGENDE SABBAT weder deze woorden te spreken (Handelingen 13:42).
EN DE VOLGENDE SABBAT kwam bijna de gehele stad bijeen om het woord Gods te horen (Handelingen 13:44).
En op de sabbatdag gingen wij de poort uit, de rivier langs, waar wij verwachtten, dat een gebedsplaats zou zijn; en neder gezeten, spraken wij tot de vrouwen, die samengekomen waren (Handelingen 16:13).
En Paulus ging, zoals hij GEWOON was, daar binnen en behandelde DRIE SABBATTEN ACHTEREEN met hen gedeelten uit de Schriften, (Hand 17:2).
En hij hield ELKE SABBAT besprekingen in de synagoge en trachtte Joden en Grieken te overtuigen (Hand 18:4).
Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken [1-dagelijkse aanbidding] of op het stuk van een feestdag [4- jaarlijkse aanbidding], nieuwe maan [3- maandelijkse aanbidding] of SABBAT [2-wekelijkse aanbidding], ... dan het lichaam […] van Christus [‘is’ staat niet in het Grieks] (Col 2:16-17, SVV).
Enerzijds waren er mensen die Gods spijswetten, Gods sabbatten, Gods nieuwe manen en Gods Feesten wilden afschaffen. Anderzijds waren er degenen die zware, niet schriftuurlijke, lasten aan deze zaken wilden koppelen. Paulus schrijft dus: Laat u dan niemand blijven oordelen in deze zaken … dan het lichaam van Christus (dwz de Gemeente Gods). Dit zijn ongeveer de slechtst vertaalde verzen van het NT. De Staten Vertaling doet het goed, maar geeft ten onrechte ‘is’ aan, wat niet in het Grieks staat. De King James Vertaling is nog iets beter en geeft ‘is’ met teksthaken weer, om te laten zien, dat het niet in het Grieks staat. Andere vertalingen schrijven wat ze vinden dat er zou moeten staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 september 2010, 22:59
|
|
|
Paulus en de sabbat
Hand 13:42-44. Paulus had op de sabbat tot de Joden gesproken. En nu kwamen de heidenen aan Paulus vragen om ook tot hen Gods Woord te spreken. Wanneer Paulus de eerste dag der week had geheiligd, zou hij hen stellig hebben geantwoord: Vandaag op sabbat was ik hier voor de Joden, maar morgen is onze christelijke rustdag, dan predik ik voor u. We kunnen toch niet aannemen dat Paulus zo inconsequent was om de heidenen eerst in te leiden tot de joodse sabbat en daarna te vertellen, dat ze zondag moesten vieren. Maar de apostel heeft de heidenen niet uitgenodigd op de eerste dag der week samen te komen; de volgende sabbat echter kwam (volgens vs. 14) bijna de gehele stad samen (Joden en heidenen) om Gods Woord te horen.
Voorts blijkt uit Hand.17:2 dat het Paulus' gewoonte was op de sabbat in de synagoge te gaan en de opgestane Heiland te verkondigen. Hij predikte drie sabbatten te Thessalonica en o.m. werd een aantal godsdienstige Grieken (heidenen) gelovig (vs. 4). Hand. 20:7 is evenmin een bewijs voor zondagsheiliging. Paulus houdt een afscheidsvergadering te Troas. Op zijn reis heeft hij ook wel een vergadering gehouden op een andere dag en de discipelen braken dagelijks het brood (Hand.2:46). Deze avond echter viel een jongeling uit het raam en werd dood opgenomen. Paulus wekte hem op. Vanwege dit grote wonder maakt Lucas hiervan melding. Bovendien zijn vele Bijbelverklaarders van mening, dat deze avondvergadering dadelijk na de sabbat plaatsvond (zie hiervoor Dächsel, Hönicke, Coneybeare en Howson, Stokes e.a.) De dag begint volgens de Bijbel, nl. bij de avond (Gen. 1 en Lev. 23:32).
Het is niet mogelijk dat Johannes in Openb.1:10 met "dag des Heren" de eerste dag der week heeft bedoeld, aangezien nergens in de Heilige Schrift ook maar een vage aanduiding te vinden is dat de eerste dag der week ooit dag des Heren werd genoemd. Integendeel, volgens de Bijbel is enkel de zevende dag der week de dag die de Here toebehoort (Exod. 20:8-11; Jes. 58:13; Marc. 2:28).
En wanneer men bedenkt, dat Johannes zijn evangelie zeer waarschijnlijk heeft geschreven ná het boek der Openbaring (in 97 n.Chr.), dan is het al heel vreemd dat hij in zijn evangelie voor de eerste dag der week niet ook zet "dag des Heren". Welling schrijft dan ook: "Onder 'dag des Heren' wordt in het algemeen onze zondag verstaan, maar dit is een grote vergissing." Hiermede stemmen overeen: Zahn, Neander, Döllinger, Seisz, Franke, e.a.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 september 2010, 22:55
|
|
|
De sabbat in het Nieuwe Testament
In het Nieuwe Testament is geen enkele aanwijzing te vinden, dat de eerste dag der week door de apostelen als rustdag werd geheiligd. Er zijn enige teksten waarin over "de eerste dag der week" wordt gesproken, maar deze blijken bij nader onderzoek geen enkel bewijs te bevatten voor de zondagviering. De, vier evangelisten hebben slechts over één dag der week gesproken, nl. over de dag der opstanding. Marcus en Johannes vermelden deze dag elk tweemaal, Mattheüs en Lucas elk éénmaal. Uit deze zes teksten blijkt het volgende: Nadat de Heiland was opgestaan, kwamen de vrouwen zeer vroeg in de morgen tot het graf (Matth.28:1; Marc.16:2, 9; Luc.24:1; Joh. 20:1). Daarna gingen zij heen en verkondigden Zijn discipelen dat Hij was opgestaan, maar deze geloofden haar niet (Luc. 24:1-11; Marc. 16:9-11). Diezelfde dag gingen twee mannen naar Emmaüs, met wie Jezus wandelde en aan wie Hij Zich openbaarde toen het reeds avond en de dag gedaald was (Luc. 24:13-35; Marc. 16:12). Daar op keerden deze mannen naar Jeruzalem terug, waar zij de discipelen verzameld vonden, verkondigden hen dat zij de Here gezien hadden, maar ook hen geloofden zij niet (Marc.16:12,13). Terwijl zij nog daarvan spraken, trad de Heiland Zelf in hun midden en verweet de elven hun ongelovigheid en hardigheid des harten, omdat zij niet geloofd hadden degenen die Hem gezien hadden, nadat Hij was opgestaan (Luc. 24:36; Marc. 16:14). C o n c 1 u s i e: De elven geloofden tot aan het einde van de eerste dag der week in het geheel niet aan de opstanding van Christus, konden dus ook niet vergaderd zijn geweest om die te vieren.
Zij hadden veeleer volgens Hand. 1:13 een gemeenschappelijk trefpunt, waren aanzittende om te eten en hadden "om de vreze der Joden" de deuren gesloten.
Sommigen zien in 1Cor. 16:2 een bijzondere godsdienstige onderscheiding voor de eerste dag der week, omdat in deze tekst wordt bevolen: "Elke eerste dag der week legge een ieder uwer naar vermogen thuis iets weg." Dit is echter geen bewijs dat op de eerste dag der week kerkdiensten werden gehouden; integendeel, een ieder moest bij zich thuis iets wegleggen. Lange zegt terecht: "Uit deze tekst blijkt niet dat de gemeente op deze dag samenkwam".
Neander, Olshausen, Hoffmann, Hollensteiner e.a. zondagvierende theologen stemmen in deze volkomen met Lange overeen. Ook is er geen enkel spoor te ontdekken, dat Paulus de eerste dag der week als rustdag heeft geheiligd. In Hand.18 lezen we dat de apostel anderhalf jaar lang bij een Jood woonde, met hem samenwerkte als tentenmaker en tezamen met hen op de sabbat rustte.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 september 2010, 22:53
|
|
|
Jezus en de sabbat
Tijdens Zijn omwandeling op aarde heeft Christus de sabbat geheiligd, en gezuiverd van de onjuiste en bezwarende voorschriften der Joodse geestelijkheid. Hij noemde Zichzelf de Here van de sabbat (Marc.2:28; Luc.4:16). Toen Christus stierf, was door Hem geen enkele aanwijzing nagelaten met betrekking tot een wijziging van de wekelijkse rustdag van de zevende naar de eerste dag der week. Zo lezen je dan ook, dat de vrouwen op de sabbat na de kruisiging "rustten naar het gebod" (Luc. 23:56). Wel had Christus met betrekking tot de sabbat iets gezegd. Toen Hij nl. sprak over de aanstaande verwoesting van Jeruzalem, zeide Hij: "Bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters noch op een sabbat" (Matth. 24:20). Aangezien Jeruzalem eerst in 70 n.Chr. werd verwoest, moest de eerste christengemeente gedurende 40 jaar na Christus' opstanding de bede opzenden dat hun vlucht niet mocht geschieden op een sabbat.
Het is vanzelfsprekend dat door Christus' plaatsvervangend lijden en sterven alle ceremoniële (schaduwachtige) inzettingen hun vervulling vonden en daardoor ophielden van kracht te zijn (Col. 2:14-17), maar de decaloog (Tien Geboden) bleef bindend voor de nieuwtestamentische bedeling. Dit blijkt ook wel uit het feit, dat in vele kerken iedere zondag de Wet des Heren wordt voorgelezen en dat ELF van de 52 Zondagen (nl. de 33ste tot en met de 44ste Zondag in de Catechismus) handelen over de Tien Geboden. En er zal ook wel geen gelovige twijfelen aan de geldigheid en onveranderlijkheid van de eerste drie en de laatste zes geboden, maar waarom dan wel aan die van het vierde gebod?
Gods geboden vormen de onveranderlijke levensregel voor de mens. Bavinck zei eens terecht: "Zij bevatten de plichten die wij jegens God, jegens onszelf en jegens onze naasten hebben te vervullen." De christensabbatvierder onderhoudt niet de Tien Geboden om daardoor de zaligheid te verdienen. Geenszins, want het eeuwig leven is een genadegift Gods door Jezus Christus. Het onderhouden van de geboden is een vrucht der bekering en een bewijs dat wij Jezus Christus als het centrale punt van ons geloofsleven hebben aanvaard. Het is een antwoord op Jezus' uitdrukkelijk bevel: "Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14:15).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 23:32
|
|
|
[quote=PIETER649
jij veroordeelde in die bijdrage de ex-collega's van je vrouw min of meer tot verantwoordelijk voor haar dood, dat vond ik nogal schokkend. zeker nu jij in deze bijdrage de betrokkenheid van deze collega's ter discussie steld, vind ik ook nogal schokkend.[/quote]
Jij leest niet goed......" Waar lees je dat" ik heb erover dat mijn vrouw wekends moest werken omdat de anderen die volgens de CAO ook normaal de weekenden horen te werken vrij namen, waardoor zij ingeplant werd om grotendeels de wekenden te doen waardoor zij niet in staat was om in de rust kon gaan die God ons geeft... Hetzij zaterdag of zondag...
Als vader en moeder is het belangrijk om in te gaan in de rust die God ons geeft. Juist op zaterdag.
Ga niet de dingen noemen en verdraaien die er niets mee te maken heeft. Zoek een speeltuin op en ga lekker schommelen.....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 14 september 2010, 06:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 22:36
Onderwerp: wie gaat er (MISSCHIEN) mee naar EVA
|
|
|
MARISKA601 schreef: | en over 3 jaar ligt het bewuste kerstnummer in menige wachtkamer. zit je daar en leest je buurman toevallig het ene stukje |
Dta zou mooi zijn!!!! zonder iets te zeggen en toch iets van je buurman te weten komen!!!
Maar hoe groot is de kans dat een Buur(man) de Eva leest???
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 13 september 2010, 22:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 21:44
|
|
|
PIETER649 schreef: | Jouw vrouw MOEST vast niet vaker in t weekend werken dan de cao voorschreef... En dat dat vanwege welvarender collega's was, staat ook al niet in de cao
Ik snap het dus niet helemaal, kun je wat duidelijker zijn? |
blijbaar heb je inderdaad onder stroom gestaan.
De meesten die in de zorg werken, hebben niks met de CAO, maar doen gewoon hun werk. Waarom??? Omdat het om mensen gaat..... Behalve diegene die het doen voor geld.....
maar dit is duidelijk off-topic..... ik laat het hier bij.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 13 september 2010, 21:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 21:06
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Zorg is tegenwoordig een professie hoor....ik weet niet wat je onder zorg verstaat...........maar het is een beetje erg simpel om te bedenken dat zorg alleen bestaat uit iemand verzorgen.............het is tegenwoordig een vak....en je doet al die mensen wel erg tekort om er zo denigrerend over te praten...... Zie om naar de ander dat kan je onbetaald doen en dat hoort ook zo..... Maar ik kan wel uit liefde en voor niets bv directeur van een aluminiumfabriek worden, maar of dat nu zo goed zal gaan betwijfel ik...... Dus denk eens na is mijn advies voordat je zoiets ongenuanceerds hier neerzet..... |
Weet je waarom??? Omdat mijn vrouw juist in het weekend aan het werk moest omdat de welvaarende verpleegkundigen en zorgkundigen weekend vrij moesten hebben met de gevolgen vandien voor ons gezin.....
Dat is slaafs....
Wat nog veel erger is dat in de huidige maatschappij diegene die juist zorg nodig hebben, aan hun lot over gelaten worden....en dat noemd zich CDA....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 13 september 2010, 21:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 20:55
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Zo voelt dat af en toe wel Mar, maar wees maar blij dat we het doen.... Stel je voor dat jou op sabbath wat overkwam.....dan ben je maar wat blij dat er mensen in de zorg werken...... |
Willemijn, ik verwacht het niet van mensen handen maar van God alleen.... Dat is tot nu toe voor mij persoonlijk zo gebleken. Hij zorgt voor mij en geeft mij die mensen welke weten, wat ware liefde inhoud.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 20:47
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Zo zou je het idd kunnen zien. Helemaal als je naast de tekst in Hebreeën bijv. de tekst van Galaten 3:10-12 zet. En er zijn er overigens nog veel meer die hetzelfde zeggen.
Slaafs en gebonden... maar NIET in de zorg...
GrZ! |
Precies Zinga, zorg hoort geen betaalde baan te zijn!!! Zorg hoort uit liefde gegeven te worden...vanwege uit behoefte (armoe)....
[i]Onvoorwaardelijke[/i] liefde wie kent dat nog?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 20:34
|
|
|
PIETER649 schreef: | tis maar net wat je er in WIL lezen he... dat jouw stekels al overeind gaan staan als je alleen nog maar de naam van de poster hebt gelezen, das jouw probleem |
Heb je koorts ofzo??? Ben in aanraking geweest van 10.0000 volt of meer???
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 13 september 2010, 20:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 20:24
|
|
|
MARISKA601 schreef: | En dat "slaafse" werk mag dus niet op zondag? |
Het hangt ervan af, wat voor jezelf als slaafse daden voelt of ervaart. dat verschilt per persoon.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|