Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 12:54
Onderwerp: wie gaat mee op zaterdag 9 april 2011 uiteten in zwolle ?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik meld me aan Silver. In Zwolle heb ik zelf met plezier gewoond en zijn mn twee oudste kinderen geboren. Als je meer info wilt over Zwolle zou ik Henk710 raadplegen als ik je was... |
Mijn 2 oudste én jongste zijn er op school gegaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 12:51
Onderwerp: psychiatrische ziekten en demonie.
|
|
|
KATHY142 schreef: | Ik ben het wel met je eens Thomas. En wat te denken van mensen met een verstandelijke beperking enz, waar van men vroeger dacht dat ze bezeten waren. Gelukkig is er heel wat ten goede veranderd, binnen de psychiatrie zeer zeker. Ik ben (gelukkig) in mijn lange loopbaan binnen de psychiatrie nog nooit mensen tegen gekomen die demonisch bezeten waren. Neemt niet weg dat ik niet geloof dat mensen niet bezeten kunnen zijn. Ik geloof niet dat een gelovige bestuurd of het eigendom van een demon kan zijn. Om de simpele reden, gelovigen behoren Christus toe en we zijn verborgen met Christus in God. We hebben ook niets voor niets de geestelijke wapenrusting gekregen. Zijn Woord en bidden zijn machtige wapens. Ik denk wel dat een gelovige beinvloed kan worden door demonen en "geestelijk besmet" kan raken, maar dan moet diegene zich wel met dwaalleer of occulte zaken inlaten. De satan is niet dom en zal op slinkse wijze proberen om mensen te verleiden. Hij weet dat tie nog maar weinig tijd heeft en trekt alles uit de kast. De Bijbel waarschuwt ons daar niet voor niets voor. Dat neemt niet weg dat we niet meer kracht aan satan moeten toeschrijven dan dat tie heeft. De satan is gelukkig al bestreden door de Here Jezus aan het kruis en God is gelukkig ook diegen die het laatste Woord heeft. Ik heb ook grote moeite met bevrijdingspastoraat. We moeten het inderdaad aan God overlaten. Het is niet aan gelovigen om satan of zijn demonen te straffen. Zelfs Michaël, de engel met de hoogste rang, zei toen hij met satan twistte:"De Heere bestraffe u!" Judas 8-10. Hij wist dat het enkel een voorrecht was van de Heer! Op zijn minst bijzonder dat vele christenen het wel geregeld doen en dan ook nog zeggen "Ik bestraf u satan, in de naam van de Heer". Ik zet daar echt mega vraagtekens bij! |
Judas 1:9..Er was twist over het lichaam van Mozes.
Ben het helemaal met je eens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 12:45
Onderwerp: Privacy op CM is niet gegarandeerd
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het is duidelijk dat een ieder dat anders beleefd en je kan het ook niet voor de ander invullen zo blijkt maar weer uit dit topic........ |
Klopt, ik wilde dat hiermee alleen even aangeven..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 12:29
|
|
|
MIEKE364 schreef: | het gaat om het principe. Dat cm stelt dat je privacy wordt gerespecteerd terwijl de redactie weet dat alles wat je schrijft op het forum openbaar is. Je kunt je privacy niet beschermen op deze manier. Heb je al je nickname en daarachter christian match gegoogled. Als je je echte voornaam gebruikt is het nog minder aangenaam. Als je dat hebt gedaan ben ik benieuwd of je er nog zo luchtigjes over doet. De meesten nemen niet deel aan dit forum om wat ze schrijven op straat te doen belanden. Daartegen kan je je niet beschermen. Ook middels andere steekwoorden kunnen googlezoekers op dit forum komen. Nogmaals het gaat om het principe, hoe roekeloos er wordt omgegaan met je 'privacy' en hoe onverschillig mensen er over zijn, verbaast me. |
Ik heb het gedaan en ik vind het h ier nog steeds aangenaam.
Wat geschreven wordt op dit forum belandt niet op straat. Het wordt denk ik gelezen door mensen die geïnteresseerd zijn in zaken waar wij over praten anders zou het zonde zijn van je tijd om het überhaupt te lezen.
En mijn privacy? ga ik heel bewust mee om.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 23:09
|
|
|
Ik zie niet goed waarom iedereen er zo'n punt van maakt dat dit forum door iedereen gelezen kan worden. Heel veel forums zijn op het internet te volgen. Je leert van elkaar en leest wat een ander voor ideeën heeft over bepaalde zaken. Heeft er iemand hinder ondervonden van stalkers of lastige exen? Zodanig dat hij/zij zich niet veilig voelt op dit forum? Want volgens mij voel je je dan nergens veilig meer. Zeg je dingen die je in het normale leven anders zou zeggen, ben je jezelf niet of vind je dat je dat niet kunt zijn?
CM moet als je lid wordt zeggen dat op de site een open forum is en dat je privacy daarop niet gegarandeerd is, maar je kunt je privacy zelf ook instellen en bewaren..
Ik begrijp echt niet dat iedereen hier zo moeilijk over doet en ook hier een besloten clubje van wil maken..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 20:43
Onderwerp: Taize liederen
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Hm, ik kan het niet herstellen, lol
Thomas |
lol missen wij heeeeeeeeeeeeeeeel veel ruimte om te schrijven....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 februari 2011, 08:52
|
|
|
Toen ik net op deze site zat vond ik het ook erg vervelend dat iedereen van buitenaf mee kon lezen...ik ben er anders over gaan denken..
Kan het zijn dat de redactie van CM streeft naar openheid/transparantie? Op deze manier kan iedereen van buitenaf ook meelezen dat we niets te verbergen hebben als christenen en dat we open over allerlei zaken kunnen praten. Ze zien dat onze vragen dezelfde zijn als waar zij mee zitten maar dat wij misschien tot andere antwoorden komen, omdat wij ervan uitgaan dat God ons leven leidt. Vanuit het oogpunt van CM best te begrijpen dus.
Op deze manier kunnen wij er naar streven om zoveel mogelijk bij het onderwerp te blijven en serieus en respectvol met dingen en met elkaar om te gaan.....scherp blijven soms echt wel nodig
En je privecy? Die kun je zelf waarborgen...Wel of geen foto, wel of geen echte naam, je profiel zodanig invullen dat je jezelf niet al te open geeft als je dat niet zou willen..en je er verder niet al te bezorgd om maken..het kan gezien worden als een risico, maar zijn alle dingen in je leven dat niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 21:46
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
[quote=SUSANNAH475]Toch is het niet zo moeilijk te begrijpen denk ik Marian. Ik vermoed dat het een boer is die of te weinig mailtjes had om in de uitzending te komen, of het een boer is van 1 van de vorige series, die een vrouw heeft ontmoet (en gevonden ), die hier ook op C.M. zit. Verder vermoed ik dat Crossroad deze vrouw kent, daar hij haar toestemming heeft om het hier op het forum te plaatsen.
Ik vermoed dat je vermoedens juist zijn...
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 6 februari 2011, 21:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 21:25
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Boer zoekt vrouw ..... en vind CM vrouw
Hij; 46 jaar jong, 185 cm, slank sportief 85 kg, middenblond, passie voor motor- en paardrijden.
Zij; 43 jaar jong, 169 cm, 65 kg, blond en hele mooie (zwijmel) ogen, passie-vlinders en motorrijden.
geplaatst met toestemming van haar |
Wie en wie?
begrijp hier niets van...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 14:34
Onderwerp: Tips voor de eerste date
|
|
|
Jezelf zijn?
En vooral de tijd nemen om elkaar een beetje te leren kennen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 13:03
Onderwerp: Getrouwd zijn en lid zijn van CM moet kunnen
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Hier sluit ik mij helemaal bij aan!
Inmiddels heb ik ook een relatie, maar ik heb hier ook vriendschappen opgebouwd die ik niet graag meer kwijt zou willen. Ik geniet nog elke dag van alle lieve mensen hier op CM!
Ff een knuffel voor alle (getrouwde) stellen van wie ik nog veel kan leren!
José |
Lieve reactie.. Fijn dat je een relatie hebt.geniet ervan..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 12:39
Onderwerp: 'Geen kinderen voor falende ouders'
|
|
|
quote hannah: toch is het heel erg moeilijk om een grens te trekken; wie kan er wel of niet opvoeden? en gaan wij mensen daarover beslissen? ik moet dan altijd denken aan een tekst die je in jesaja terugvind; wee degene die tegen de moeder zegt "wat baart gij" en tegen de vader "wat genereert gij". ik snap de overweging; niet leerbare ouders zijn een bodemloze put qua investeringen, en de resultaten zijn soms een drama!! maar is het niet God die kinderen schenkt aan wie HIJ wil?
quote thomas: En wat zou je er zelf van vinden als de overheid je op zou leggen dat je je niet meer mag voortplanten? Het neemt niet weg dat sommige ouders geen kinderen zouden moeten krijgen. Anticonceptie is een zegen, wat traditionele gelovigen ook beweren. Als die kinderen er echter eenmaal zijn dan behoort de overheid weer het schild van de zwakken te worden, in dit geval van het kind dat niet voor zijn onmachtige ouders heeft gekozen.
Goed weergegeven voor welk dilemma wij hierin staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 13:01
Onderwerp: De juiste volgorde in de liefde.
|
|
|
Als ik dit lied beluister hoor ik erin hoe bijzonder liefde is. Hij noemt het zelfs kost-baar...
Het is geven en ontvangen, dat is liefde altijd.. en dan geven vanuit een hart vol liefde, ik denk niet dat je liefde kunt geven als je het zelf niet hebt, want dan heb je ook niets om uit te delen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:38
Onderwerp: wat vinden jullie van de volwassendoop ?
|
|
|
Hoi Marijan,
Heel mooi en verhelderend. Ik geloof dat ik me hierin voor het grootste gedeelte wel kan vinden, al geloof ik weer wel dat we maar 1 keer gedoopt hoeven te worden.. Waarom 2 keer eenzelfde teken ontvangen?
In onze kerken ( lichtere Chr.Ger.kerken ) is sinds enige tijd een nieuw doopformulier waarin is weggelaten dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Al nemen we wel weer over dat God een verbond wil met alle mensen. Maar het gaat om het besneden zijn van je hart, het aannemen van Jezus als je Redder en Verlosser.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 5 februari 2011, 12:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik vind dat je nu te gemakkelijk redeneert. Jezus neemt het woord verbond nooit in Zijn mond als Hij het over doop heeft. Waar leg je de verbinding tussen verbond en doop? Jezus ziet zelf de doop als antwoord op bekering en het ontvangen van de wedergeboorte. Waarom heeft de kerk deze visie laten varen en er een andere voor ingevuld? Dit gaat nl. rechtstreeks tegen de visie van Jezus zelf in. Je kunt misschien met voorbeelden komen, waarin het niet duidelijk is dat men gedoopt zijn, maar de woorden van de Heer zelf staat haaks tegenover deze voorbeelden. Wat vind je belangrijker, de woorden van Jezus of de uitzonderingen.
De boodschap van Jezus is altijd geweest: bekeert U want het Koninkrijk Gods is nabij. Als teken van deze bekering, is de doop ingesteld. Gods antwoord op de doop is wedergeboorte. |
Ik leg uit hoe het in onze kerken gezien wordt.
De doop is toen niet ingesteld, die was er al zij het op een andere manier. Net zoals de regenboog er al was, maar later een teken werd. Gods antwoord op onze bekering is de wedergeboorte, op ons geloof...
Jezus zegt nl. direct daarna, dat er geloof moet zijn. De doop is een teken en waarom er een halszaak van gemaakt gaat worden zie ik niet.
Ieder mens interpreteert de bijbel zoals ie wil. Daarom zijn er zoveel kerken ontstaan en nu ieder zelf leest en interesse heeft, zoveel verschillende richtingen binnen en buiten kerk/geloof verbanden.
JIj denkt anders over de doop dan ik, ik kan daar prima mee leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:00
Onderwerp: psychiatrische ziekten en demonie.
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Natuurlijk hebben we het in deze discusie over vaste bezetenheid, omdat daar vaak het verschil tussen psychose en bezetenheid moeilijk aan te geven is. Misschien kunnen we een andere keer het eens hebben over welke vormen van bezetenheid er zijn, maar dat valt m.i.buiten deze discussie. |
Ik vind het allemaal wel interessant om mee te lezen..
En het topic is genoemd ..psychiatrische ziekten en demonie? Dan komen allerlei vormen aan de orde toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 11:50
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
MARIO216 schreef: | Zaterdag 5 februari, Ex. 7: 1-13; God is dood.
Het lijkt wel een wedstrijd in goochelen; wie kan er van een stok, een staf, een slang maken – een echte, levende slang? Je zou denken: dat is onmogelijk! Maar God kan het. En Mozes en Aäron laten het de Farao zien. Zo machtig in onze God! Farao lacht. Hij roept zijn tovenaars. Maar die – hoe is het mogelijk! – die doen precies hetzelfde! Ze zijn net zo machtig als die God van Israël…! Nu is het van belang te weten dat de Egyptenaren de slang vereerden als een heilig dier. De Farao werd hoe dan ook afgebeeld met een slangetje op zijn voorhoofd, een teken van de macht van de koning die al zijn vijanden vernietigen zou!
Is nu werkelijk de God van Egypte net zo machtig als de God van Israël? Geen sprake van! Kijk eens wat er gebeurt: de slang van Mozes en Aäron eet al die slangen van de Farao op! Daar gaat de macht van Farao! Israëls God is sterker! Hij zal Zijn vijanden overwinnen! De Egyptenaren zullen zichzelf vernietigen door hun hoogmoed en eigenwijsheid. Kijk maar naar de slangen. Hun god is dood! Eén God is de Levende. De Machtige: de God van Israël. En wie dat niet erkent, die graaft zijn eigen graf! |
Mooi, een zo duidelijk levende God Die naar de mensen omziet, ook in onze tijd; tegenover de "God is dood" theorie, kom je ook nu nog tegen, onbegrijpelijk..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 11:41
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Wat bedoel je hier mee, Gert? Ben je zo overtuigd van de kinderdoop, dat je niet meer open staat voor de argumenten van de ander? Dat zou ik zwak vinden. Dat zou ik zelfs supereigenwijs vinden, maar misschien bedoel je het niet zo. Of ben je overtuigd van de volwassendoop, waardoor reageren op deze opmerking niet nodig is?
De vraag over mensen die én besneden zijn én later ook gedoopt zijn, houdt mij wel bezig. Hoe denken de mensen, die voor de kinderdoop zijn, hierover? |
Volgens mij zijn de joden besneden en de Messiasbelijdende joden dan later ook gedoopt toen ze tot geloof in Jezus kwamen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:51
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Dus Jezus werd gedoopt omdat hij tot geloof was gekomen en zijn zonden had beleden. Want Jezus was ook Jood en als zodanig ook besneden.
Ik denk dat ik het niet kan snappen omdat het niet te snappen valt ..... |
Jezus is de vervulling van het Oude Testament en Hij is de belofte ( Evangelie ) van het Nieuwe Testament..Hij is De Middelaar.
Jezus was een mens net als wij, maar zonder zonde. En ik weet het, het is een groot mysterie.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op vrijdag 4 februari 2011, 23:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:49
|
|
|
MAR907 schreef: | Hoe was het dan bij de doop van Johannes??? Toen was er nog geen belijdenis van zonden???? Wat hield de doop dan in voor de Joden welke nog geloofden vanuit hun voorvaderen??? |
De meeste Joden geloofden niet in Jezus als Gods Zoon. En dat is wat de doop inhoudt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:47
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Waarom werd Jezus gedoopt? |
Zodat God Hem als Zijn Zoon kon aanduiden.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 5 februari 2011, 11:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:26
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | 1. Dat is dus typisch de Oud Testamentische visie over God en Zijn volk. De verbondstheolgie is in de kern OT-isch.
2. Ze waren al door Johannes gedoopt. En er zijn tal van voorbeelden waarbij besneden joden alsnog gedoopt werden. |
1) Het staat in het O.T.,net als het opdragen staat in het O.T.
2) Hoe weet jij dat ze al door Johannes gedoopt waren? Zij geloofden nl. al in Jezus. Besneden joden werden gedoopt nadat ze tot geloof in Jezus gekomen waren.
Het punt blijft dat we van 2 verschillende visies uitgaan. Het verbond dat God met mensen maakte en het verbond dat Jezus met mensen maakte. Zo is het en zal het ook wel blijven..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op vrijdag 4 februari 2011, 23:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:25
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ten eerste betekent het woord ritueel godsdienstig gebruik. Daar zit geen enkele veroordeling is, meer een constatering. En een doop is een gosdienstig gebruik. Ten tweede zal ik de definite bijbels een beter omschrijven. Als het ritueel met kinderen een doop zou zijn, zou dat precies zo omschreven worden zoals in de Bijbel staat. Maar meerdere keren hebben we gezien, dat dit ritueel niet zo bedoeld is, maar later door de kerken zo is ingevuld. Ook de invulling van het Verbond is daar een onderdeel van geworden. Maar in mijn ogen is de verbondstheologie Oud Testamentisch. Zoals God een verbond aanging met het volk Israel, gaat Hij nu een verbond aan de christenen. In sommige kerken wordt nog steeds beweerd dat wij het geestelijk Israel zijn (en dat het huidige Israel afgedaan heeft) Ten derde kun je gewoon stellen dat de leer van de kerk in veel gevallen belangrijker is gebleken dan het Woord van God. Het is idd jammer, dat er geen eenduidigheid is in de visie op de doop. En ik vind het heel jammer dat de geloofsdoop uit de kerken verdwenen is, temeer omdat dat zo duidelijk omschreven staat in de bijbel. |
Hoi Chatuliem,
Er zijn mijns inziens 2 visies:
1) is dat God met ons een verbond wil aangaan van genade en liefde en dat geldt voor Abraham en in hem voor alle geslachten en wij stemmen in met dat verbond en dopen als gelovige ouders/opvoeders onze kinderen. 2) is dat Jezus een zendingsopdracht geeft aan de discipelen om de wereld in te gaan en het Evangelie te verkondigen en hem/haar die deze boodschap gelooft te dopen.
Er wordt nl. niets gezegd over de doop van de discipelen, omdat ze al kennis hadden van het Evangelie, het was immers de hele tijd in hun midden? En zij waren als joden al besneden toen ze baby waren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 februari 2011, 08:41
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Mij is niet (geheel) duidelijk wat je bedoelt met: "dat omvat al het andere". Leg eens uit als je wilt ? |
Hoi Susannah,
Hoe je jouw belijdenis beschrijft vind ik heel mooi. Zo is het ook, dat bedoel ik ermee...het omvat alles wat je zegt. Op die manier heb ik ook belijdenis gedaan..Het was mijn eigen keuze, niet die van de ds. . niet die van mijn ouders..mijn keuze omdat ik wilde laten horen/zien dat ik ervoor koos om mijn leven in Gods hand te leggen.
Het gaat om jouw keuze voor God en die keuze ontstaat als je jezelf geroepen weet door God. Het is altijd een antwoord op Zijn liefde en daarmee geloofsgehoorzaamheid.
Dat ik zeg dat je je daarmee schaart achter de keuze van je ouders is dat je dezelfde keuze maakt als je ouders die immers ook al voor God gekozen hadden toen ze jou lieten dopen?
Dat ze jou lieten dopen of opdroegen is hun antwoord op Gods liefde. Zo zie ik het dan.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op donderdag 3 februari 2011, 08:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:16
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | huh ? Ik vind dit wel wat apart klinken hoor...!!
Neem nou mijzelf... ik heb bewust belijdenis gedaan (wist nog niet eens af van dat er een volwassendoop bestond), maar stond ik daarmee achter de keuze van mijn ouders ? Nee dus... !! Mijn keuze heeft niets te maken met hun keuze, maar met Gods gegeven liefde, mijn geloof in Zijn Zoon en mijn antwoord daarop. Ik geloof namelijk dat God van elk mens persoonlijk een keuze verwacht om Jezus wel of niet aan te nemen... dat staat mijns inziens los van hoe je ouders in het geloof staan.
(Zie ook de tekst in Mattheus 10:"37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig").
Dat ik nog steeds achter de kinderdoop sta heeft met name te maken met dat ik geloof dat God de initiatiefnemer is... Hij heeft ons eerst liefgehad en God wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat... al vanaf onze geboorte (liever gezegd vanaf ons bestaan) staat Hij positief tegenover/ t.o.v. ons leven... het is aan ons om daar (later als we die bewuste keuze kunnen maken) op te antwoorden... (Zijn liefde al dan niet aan te nemen).
En in het verlengde daarvan dat Jezus gezegd heeft dat we de kinderen niet mogen hinderen.
Dit alles gezegd te hebben denk ik dat het God met name gaat om ons persoonlijke geloof... !!
Ik denk zelf niet dat het voor God iets uitmaakt of je belijdenis doet of je als je de bewuste keuze kan nemen, je (als volwassene) laat dopen. Beide is het een bewuste keuze voor Jezus/ God. Veel van wat ik in de kerk leerde blijkt ook niet te kloppen, daarom vind ik het belangrijk om het te toetsen aan de bijbel.
Over de volwassendoop ga ik nadenken...
|
Ik zeg dan ook dat je zelf kiest.. ..dat omvat al het andere, waarom zou je anders kiezen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:01
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Uiteraard ben ik het hier niet mee eens. Bij de doop gaat het juist om een persoonlijke keuze van de mens zelf. Geleend geloof is niet voldoende.. De doop is het symbool van bekering en wedergeboorte, het begin van een nieuw leven met God. Dat dit al gebeurt bij het ritueel met kinderen, is een aanname van de kerk, niet gebaseerd op de bijbel.... En ik vind dat er veel aangenomen wordt, wat in mijn ogen niet overeenkomt met de bedoeling van de doop...Op een of andere manier zit er iets kunstmatigs in. Hoewel de Bijbel geloofsdoop als doop ziet, zou God dan geen genoegen nemen met kinderdoop??? In mijn ogen wringt het... |
IK zeg niet dat het geleend geloof is.
Op het geloof van mijn ouders hebben zij ervoor gekozen om mij te laten dopen , zodat ik ook bij God zou horen. De gevangen bewaarder werd toch ook met zijn huisgezin gedoopt toen hij tot geloof gekomen was? Het is maar net hoe je met deze zaken omgaat.
In jouw gemeente wordt een baby opgedragen..waar komt deze gedachte vandaan? Is het uiteindelijk niet hetzelfde? De ouders zijn gelovig en willen hun baby bij God brengen. Gods zegen ontvangen.
En het geloof van de ander heeft wonderen gewerkt en Jezus zegende dat geloof. Lees de geschiedenis maar van de hoofdman over honderd die, omdat hij geloofde, tot Jezus bad om het behoud van zijn knecht. Matth. 8:13 De jongen die door het dak werd neergelaten om genezen te worden. Luc. 5: 20
In mijn ogen is het allebei geloofsdoop.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 09:15
|
|
|
IMKE917 schreef: | In mijn eerste reactie op dit toppic heb ik gezegd dat ik het super gaaf vond ....... dat ik ook gedoopt ben door onderdompeling. En dat ik verder mijn mond wilde houden omdat er al veel over gesproken is en er soms harde dingen gezegd gaan worden. Daar wil ik niet aan mee doen, vandaar dat ik mij verder niet in deze discussie wil mengen.
Ik reageerde toch omdat Marian519 zichzelf, volgens mij, erg tegensprak Ze zei….de doop is altijd een teken van God…..je KIEST daarmee dat je bij Hem wilt horen. Even daarvoor schreef ze dat ze als kind is gedoopt, en absoluut niet in zo’n zwembad wil. Daarbij zette ik dus mijn vraagtekens en mijn gesloten mond. Hoe kan een kindje kiezen…snap je??
Om toch heel in het kort te zeggen hoe ik het zie. Het is een geloofsdaad in navolging van Jezus. Door mijn onderdompeling heb ik heel symbolisch mijn oude leven door het water af laten wassen en ben ik opgestaan in een nieuw leven met Jezus! Mijn geloofsleven was een wettisch/dood geloofsleven en is door mijn doop levend geworden. Voor mij heeft dat alles te maken met duidelijke keuzes maken. Waar ga je voor…….voor Jezus of de wereld (lees....eigen ik) |
Het kindje kiest als ze volwassen is in de vorm van het doen van belijdenis. Hiermee schaart ze zich achter de keuze van haar gelovige ouders en kiest zelf. Net zoals de ander zich laat dopen zodra hij/zij volwassen is. Hiermee stemt hij/zij ook in met de opdraag keuze van de ouders en kiest er zelf voor om bij God t ehoren.
Bij de kinderdoop erkennen we dat God ons roept en dat wij daarop antwoorden en zeggen dat wij en ons gezin bij Hem willen horen. Als gelovige ouders wil je dan je kinderen die je ontvangt van God ook bij Hem brengen en wij doen dit door middel van de kinderdoop, jullie door op te dragen.
IK denk dat we wel moeten onthouden dat dit een teken is en dat Jezus heel bewust zegt dat het om het geloof gaat.
En in de bijbel ( N.T. ) staan heel veel voorbeelden van mensen die genezen/opgewekt werden op grond van het geloof van de ander.
Het gaat dus altijd om het geloof. van jezelf of de ander die het dichtst bij jou betrokken is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|