ChristianMatch

Forum

Berichten van CROSSROAD317
Ga naar pagina Vorige 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 ... 83 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CROSSROAD317
Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 00:28
BerichtOnderwerp: Calvijn

Ik bleef in elk geval on-topic .... Lachende smiley met blinkend witte tanden

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op donderdag 14 april 2011, 00:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 00:19
BerichtOnderwerp: Geweld tegen hulpverleners, wat kunnen we als christen doen?

MIEKE364 schreef:
Als christen kan je dan eigenlijk toch het verschil maken; niet oog om oog maar vergevend en zoekend naar oplossingen en daarvoor bidden en dat uitdragend geef je een voorbeeldgedrag. Daardoor doorbreek je de neergaande spiraal van geweld en ontkracht je geweld.
Met je eens dat de oorzaak merendeel verloedering is van normen- en waardenbesef bij de ouders en bij de kinderen.
Eigenlijk zou de hele samenleving opnieuw moeten leren wat kan en wat niet kan en dat sociale controle (op een gezonde manier) wel effect moet kunnen geven.
Een straaltje water tegen de agressieve omstanders zou van mij wel mogen Coole smiley met zonnebril

Als het mij nou eerst eens zou lukken om tegen christenen "altijd" vergevend te zijn .... Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 00:07
BerichtOnderwerp: Defenitie van goed en kwaad

DAVID923 schreef:
TJA, dit kan in vele afsplitsingen.

Je hebt goed, beter en best.

Soms doe je iets goed door het te doen, soms door het te laten.
En het begrip zonde (je doel missen) is ook een speciaal topic waard.
Je vraag is erg lastig om er antwoord op te geven zonder dat we binnen 10 reacties al op drie zijwegen zijn.

Dat klopt helemaal, je gaf al een voorzetje, GOED gezien David Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op donderdag 14 april 2011, 00:09
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 00:02
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

SUSANNAH475 schreef:
blijkbaar wel in haar kledingkast... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Het ging om het vergezicht ..... dus niet om wat er in de kledingkast hangt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 21:53

SUSANNAH475 schreef:
Is het niet zo dat je nu 2 dingen door elkaar haalt ? Knipoog smiley
Ik denk dat we juist door God te kennen kunnen weten wat goed is (en dus ook wat kwaad is)... (zie bijv. ook de 10 geboden)
Echter de rechtvaardiging is enkel uit genade, goedheid kunnen we als mens wel weten (en vervolgens doen), echter kunnen we ons er niet op beroepen omdat dat enkel genade is.

Volgens mij had ik de vraagtekens net zo goed weg kunnen laten. Twijfelende smiley

En 2 dingen door elkaar halen, hmm van wie heb ik dat al eerder gelezen Gefrustreerde smiley au

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 13 april 2011, 21:56
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 21:43

SUSANNAH475 schreef:
Dan heb jij Maris nog niet gezien op dat midzomerfeessie, waar ze toch echt een jurk aan had... Knipoog smiley

meeste van de tijd in combinatie met spijkerbroek, dat dan weer wel...

Enne Mariska, vervelend die computerprobleempjes... hoop voor je dat het snel opgelost is...

Maar ja, dat was dan ook niet bij haar thuis .... Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:57
BerichtOnderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?

DINI968 schreef:
Mijn moeder zou zeggen, wacht maar tot je net zo oud bent als ik, dan piep je wel anders Woedende smiley Woedende smiley

Judith zal wel zeggen "on topic"
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:17

DINI968 schreef:
Ik heb geen idee wat of wie er bleeg hangen..............[/size]maar ik oefen met de kleine lettertjes............

Wie wil je een contract aansmeren .... Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:03

HANNAH810 schreef:
ik ook niet, grace; stel dat de cam aanstaat; dan geeft ze wel een enorm vergezicht weg!! Clown smiley

[size=7](gelukkig zijn rokjes en jurkjes bij mariska in huis verboden.......... Lachende smiley met blinkend witte tanden )[/size]

Het zou verboden moeten worden (om zoiets te verbieden)
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:40

MADELIEF469 schreef:
wie mis je dan Cross?
Dini heeft tijdens het quoten volgens mij met de enterrrrrr knop gespeeld (met een d toch?? Clown smiley )

Denk dat de enterrrrrrrrrrrrknop bleef hangen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:37

DANIEL934 schreef:
Wat is de defenitie van goed en kwaad? Hoe kun je dat onder worden brengen? Wat denkt iedereen?

Zou er een sluitende definitie van goed en kwaad zijn??

Alles wat zonde is is kwaad, want het komt voort uit het kwade.

Wat is dan goed .... niets, want alles is door Genade??
Of alleen de werken van de Geest??

Elk mens heeft, door Adam en Eva, kennis van goed en kwaad: Genesis 3:22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Als je, als christen, dicht bij God de Vader leeft, dan zul je ook beter goed en kwaad kunnen onderscheiden/herkennen. Omdat je in het Licht leeft, Jezus is het Licht der wereld, zul je de duisternis (het kwaad) opmerken.
Daarnaast geeft Efeziërs ons hulpmiddelen om het kwaad te kunnen opmerken en zelfs te kunnen weerstaan.
Efeziër 6:11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:19

[quote=DAVID923]Denk dat chat goede dingen zegt.

Chat zegt heel veel goede dingen David, en als je mijn postings had gelezen, dan zou je concluderen dat ik het zelfs met hem eens ben.

Over de rest van wat gezegd is zwijg ik maar.

Maar goed, het topic gaat over Calvijn. Hoe dacht Calvijn over de gaven van de Geest?
Calvijn, staat bekend als iemand die absoluut geen ruimte zag voor de bijzondere gaven van de Geest, zijn opvattingen moet wel in zijn context worden gezien. Calvijn wilde namelijk, de dwalingen die de middeleeuwse kerk teisterden, van zich afschudden. Net als Luther maakte hij zich grote zorgen over mensen die de hele Bijbel aan de kant schoven en hun geloof alleen wilden baseren op directe openbaringen van de Heilige Geest.'
Calvijn heeft wel veel over de Heilige Geest geschreven - leringen waarmee o.a. veel pinksterchristenen van vandaag het nog steeds eens zijn - maar is hij nooit écht ingegaan op de bijzondere gaven van de Geest. Als Calvijn al spreekt over de bijzonder gaven van de Heilige Geest, doet hij dat alleen in bijzinnetjes. Hij heeft er nooit een diepe bezinning aan gewijd. Op dit vlak heeft zijn theologie een open einde.

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 13 april 2011, 17:22
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:55

Zijn er afmeldingen of is er een verkeerde lijst geplaatst ??
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:51
BerichtOnderwerp: Taalgebruik

Wat is het vervolg??

Straks moet iemand zijn mond maar houden omdat hij/zij niet goed uit zijn/haar woorden komt

Euh, euh, euh, verwonder me slechts, de tijd van ergernis is voorbij Smiley met dichtgeplakte mond

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 13 april 2011, 16:52
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 12:22
BerichtOnderwerp: Satan: bestaat hij als persoon of niet.

WILLEMIJN232 schreef:

Willemijn, sinds verleden week donderdag tweedejaars Hebreeuws..... Knipoog smiley Knipoog smiley

WOW Willemijn, van harte gefeliciteerd met je tweedejaars Hebreeuws ..... Hoor je niet vaak dat mensen dat op die leeftijd nog tot een goed einde brengen..... ga je ook nog door voor het derde jaar ?? Bijna een unicum ..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 11:04
BerichtOnderwerp: Taalgebruik

Iedereen maakt wel fouten, dus ook op het gebied van taal. Maar om je daar nou aan te moeten ergeren, zoals o.a. vanmorgen in de chatbox Smiley die vol vragen zit

Ik stoor me me veel eerder aan bepaald woordgebruik bij mensen om hun mening "kracht" bij te zetten.

En zo heeft iedereen wel iets waar hij of zij over valt, aan ergert of aan stoort.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:19

CHATULIEM619 schreef:
Het wonderlijke van de gaven van de Geest is, dat het niks te maken heeft met je eigen kwaliteiten of eigenschappen. Ze zijn bovennatuurlijk en worden ons in genade geven om te gebruiken voor Gods koninkrijk. Daar is helemaal geen zelfreflectie voor nodig.

Een van de gaven is wijsheid ..... Engeltje smiley Dus ik zwijg verder maar .... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 13:13

CHATULIEM619 schreef:
Schrijf ik nu zo onduidelijk of ligt het aan het niet goed lezen. Het verschil is dat de gaventest een analyse is (vooraf) en dat leidt tot zelfontdekking en zelfverheerlijking. Bij het werken voor de Heer gaat het niet om de analyse, maar het gaat om het gebruiken ter ere van God en ten behoeve van de ander.

Heb jij de bijbel bestudeerd om te weten wat de gaven zijn die de Geest ons wil geven ?? Dan was je dus ook al indirect bezig met een analyse van wat gaven zijn toch??
En ik denk dat je tijdens je opleiding, zeker college hebt gehad over de gaven van de Geest.

Is zelfontdekking verkeerd dan, het is m.i. zelfs heel goed om te weten wie je bent. Als je weet wie je bent kun je ook grenzen stellen en die grenzen zijn zelfs noodzakelijk voor een goed functioneren. En zelfontdekking om te weten wie je mag zijn in Christus is volgens mij ook niet verkeerd, het geeft je namelijk de mogelijkheid om je nog meer open te stellen voor datgene wat Hij met je wil doen.
Zelfverheerlijking heeft niets maar dan ook niets te maken met zelfontdekking, hiermee zet je zelfs je eigen suggestieve mening boven dat van de bijbel.
Psalm 139:23
Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.
David vraagt God om hem helemaal te onderzoeken, te doorgronden, om te zien of hij niet de verkeerde weg gaat, en dan vraagt David, leid mij, zoals ik ben, over de weg die eeuwig is.
David weet wie hij is, hij kent zijn tekortkomingen, en dat brengt hij voor het aangezicht van God.

Ik durf te zeggen dat ik ondertussen vrij goed weet wie ik ben en wie ik ben in Christus, wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Waar ik aan moet werken of wat ik wil uitbouwen. Ik weet ook wat mijn gave is / gaven zijn die ik nu heb, maar dat wil niet zeggen dat de Geest mij niet geeft waarvoor Hij me op dat moment nog anders wil gebruiken of inzetten.
Zelfonderzoek is op zijn tijd wel eens goed, jezelf een spiegel voor houden en eens kritisch naar jezelf durven kijken. Maar ik krijg de indruk dat heel veel mensen dat nooit doen omdat ze bang zijn om door de mand te vallen, dat hun zelfbeeld niet is wat het is.

Denk dat Calvijn het wel niet met me eens zou zijn geweest .... Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:41
BerichtOnderwerp: Leven in de eindtijd

LEONARD480 schreef:
Maar Chat broeder Orlando uit de Bethel spreekt over een periode van 25 jaar en hoe sta jij hier tegenover?

Dat is een invulling die broeder Orlando er aan geeft Leonard, het is goed om hem elke dag te verwachten, en volgens mij kwam het daar ook op neer.
Maar gezien de berichten uit de wereld, en de beschrijvingen zoals die in de bijbel staan, vind ik persoonlijk 25 jaar nog heeeeel veel. Knipoog smiley

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op dinsdag 12 april 2011, 11:43
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 10:40
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

IMKE917 schreef:
Kijkkijk, dat is een goed idee...Hannah...je bent geweldig!!

maar of ik al die kikkers ga kussen..... Zieke smiley

Dan heb je tenminste nog wat om te kussen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 00:00

CHATULIEM619 schreef:
Ik heb mijn geloof verloren in de eindtijd toen ik bij het graf bij mn dochter stond. Wat heb ik eraan te weten hoe het gaat met de wereld, als ik niet eens weet wat er in mijn eigen leven kan gebeuren. Het heeft mn ogen open gemaakt voor het hier en nu. Per slot van rekening is dat tastbaar en grijpbaar, en de toekomst is toch niet helemaal in te vullen.

In het hier en nu, zit ook de eindtijd verweven. Dus ook de toekomst die je straks zult hebben als je in Gods aanwezigheid mag zijn. Is dat niet de reden dat Jezus Christus naar deze aarde kwam, om ons een toekomst te bieden .... Eindtijd is niet alleen weten welke verschrikkelijke dingen staan te gebeuren, maar ook het uitzien naar Hem die ons heeft vrijgekocht!!! Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 23:40
BerichtOnderwerp: PC-problemen

MARISKA601 schreef:
Ik heb een nieuwe acculader nodig.

Welke kan ik het beste nemen als ik een universele neem?

Ik denk dat elke universele acculader wel voldoet Maris, bij een nieuwe accu zou ik echter wel gaan voor het merk van de laptop.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 21:24

THOMAS968 schreef:
De eindtijd komt per definitie met het voortschrijden van de tijd altijd dichterbij. Hoe definiëren we de eindtijd? En hoe kunnen we zo zeker weten dat die nabij is? God weet toch alleen wanneer? Zo staat het in de Bijbel. Moeten we dan niet wat voorzichtig zijn om het te durven voorspellen dat het dichtbij komt of is? Dat mensen zich tot God wenden is altijd prima natuurlijk. Maar gezien bovenstaande moeten we toch een beetje voorzichtig zijn. Zekere uitspraken doen hierover, kan dat eigenlijk wel?

Thomas.

Zekere uitspraken over tijdstippen zijn ook niet gedaan, er is wel gekeken, zoals de bijbel ook zegt, naar de tekenen om ons heen. Afgelopen zondag werden trouwens de hoofdstukken 4 en 5 behandelt, de troon, de 24 ouderlingen, de vier wezens/beesten en het lam in het midden. Gewoon een bijbelstudie over het boek Openbaring, waarbij net als elke bijbelstudie wordt gekeken naar de inhoud van de te behandelen hoofdstukken.

Ik ben dankbaar dat ik weet waar mijn zekerheid ligt, in het werk van Jezus Christus, dat ik daardoor straks God in al zijn Volheid en Heerlijkheid mag aanschouwen. Ook dat staat in Openbaring .....
Dat ik de zekerheid heb dat ik door de Liefde van God, in het werk van Jezus Christus, als kind van de Allerhoogste, Hem straks tegemoet ga, voordat de grote verdrukking aanvangt. Ook dat staat in Openbaring.....
Dat ik zeker weet dat het leven in de eindtijd geen angstgeloof is, maar mij veel meer bewust maakt van de Liefde die God mij heeft gegeven, door zijn Zoon Jezus Christus. Ook dat staat in Openbaring ....

Openbaring en nog een aantal bijbelboeken gaan specifiek over wat er staat te gebeuren, het heeft nou eenmaal mijn interesse, maar ik zie het altijd in perspectief waarin Gods Liefde voor mij centraal staat. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 15:54

CHATULIEM619 schreef:

En wat betreft je opmerking over het boek. De titel zegt toch voldoende nietwaar?

Tja, wat zal ik nog tegen deze wijsheid inbrengen Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 15:50
BerichtOnderwerp: Drachten

SUSANNAH475 schreef:
Hoi Cross,
Het gesprek vond eerder plaats dan de vraag naar begeleiding. Dat laatste kwam later.
Ik wilde graag een gesprek met de voorganger (van de baptistengemeente) omdat ik zoekende was qua kerk en ik me afvroeg hoe ver of dichtbij deze bij mij stond. Dan heb ik het over de leer.
De inhoud van dit persoonlijke gesprek ging dus over wat ik geloofde, en ik merkte in dat gesprek dat hoe ik en hij geloofde dicht bij elkaar stonden.
Omdat ik geen geloofsdoop heb ondergaan zou ik gastlid kunnen worden. (Volledig lid, als je alsnog de geloofsdoop zou doen).

Enige tijd later wilde ik bijbelstudie volgen, ook van deze zelfde gemeente.
Ik dacht als ik bijbelstudie ga volgen, begrijp ik de dingen meer, waardoor kerkgang voor mij laagdrempeliger zou worden, zeker in die tijd (eind 2008) werd ik van het minste of geringste overstuur. Dit houdt dan weer verband met mijn verleden, want ik wist immers inmiddels dat ik goed met de voorganger over het geloof kon praten.
Maar al op de 1ste maandag dat ik de bijbelstudie er volgde, merkte ik dat ik hier hulp bij nodig had. Dat heb ik de voorganger persoonlijk gevraagd, die was namelijk daar ook aanwezig. En toen kwam hij dus met dat hij daarvoor helaas geen tijd had.

Ik ben toen gestopt en heb een tijdje de alpha cursus gevolgd, helaas ook niet met het gewenste resultaat. Ook daar hadden ze niet de tijd voor me, omdat ik teveel vragen had.

Inmiddels sta ik er gelukkig een stuk beter in. Ik weet inmiddels waar mijn valkuilen liggen en wat ik moet leren.
Het is niet om de voorganger zwart te maken Cross, ik wil alleen maar aangeven dat er bij mij het verlangen is om herkenning te vinden in mensen die God ook op de 1ste plaats hebben staan, en dat ik het moeilijk vind om te zoeken als er ergens geen of te weinig begeleiding is.

Toch kan ik het me ergens wel indenken .... Het gaat niet om jou als persoon denk ik, maar wel om de nodige tijd en aandacht die je gegeven zou moeten worden om alle vragen goed en met zorg te kunnen beantwoorden. Vaak is het dus ook een kwestie van tijd hebben om tijd te kunnen geven.....
Een groot deel van de vragen zou waarschijnlijk beantwoordt kunnen worden als je ingedeelt zou zijn bij een huiskring. Deze avonden zijn, tenminste in onze gemeente, juist voor bijbelstudie en geloofsvragen. Om elkaar op te bouwen en na te denken over de vragen die er zijn. En het voordeel is, er zijn meer mensen met geloofsvragen, waarvan jij ook weer kunt leren, of misschien zelf wel een gedachte erover hebt en dit kunt delen.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 14:03
BerichtOnderwerp: Drachten

SUSANNAH475 schreef:
Het zou leuk zijn als die voorganger dan ook tijd neemt voor je. Ik weet nog dat ik interesse had hier in de baptistengemeente in Ede, heb ook wel een gesprek destijds gehad met die voorganger bij mij thuis, maar wat ik een echte afknapper vond is dat hij geen tijd had om mij (bijv. via mailuitwisseling) verder te helpen.
Voor mij zou het dus nog niet zo gek zijn om elders naar een gemeente te gaan... maar ik ken mezelf... weet dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan, zeker als daar geen nazorg is en dat hoeft wat mij betreft echt niet alleen de voorganger te zijn...

Dus afgezien van het feit dat de voorganger geen tijd had om je na het gesprek verder te helpen, was de de inhoud van het gesprek wel goed ??
Ging het gesprek alleen over je interesse in de baptisten gemeente te Ede of ging het gesprek over in een ander onderwerp wat niet met de baptisten gemeente had te maken, en kon hij je daarin niet verder helpen. Twijfelende smiley
Denk dat je je daar heel objectief in moet blijven, waarom wou of kon hij me niet verder helpen.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 11:50

DAVID923 schreef:
cross, waarom moet chat een boek lezen? Kan je het zelf niet Bijbels aantonen? of is het ''tussen de regels lezen''. Dan word het linke soep.
God bepaald wie welke gaven krijgt, we kunnen ons er wal naar ''uitstrekken'', maar er zit niks van ons bij verder. Het allemaal genade.

1kor 12:

4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Er wordt een oordeel over een boek gegeven, zonder de inhoud te kennen.
Ik meen trouwens te weten dat jij ook regelmatig boeken aanbeveelt om te lezen .... Hoe zou jij het vinden als iemand dat zonder het gelezen te hebben, de inhoud veroordeelt en gelijk doorverwijst naar de prullenbak ??

Het gaat mij om de inhoud van het boek, de verwijzingen naar de schriftgedeeltes, de uitleg hierbij en het gebruik ervan in de praktijk.
Net zo goed, als je voor je studie pastoraal werk, veel boeken zult moeten lezen, moet je dit ook zien als studie, ter ondersteuning, gebaseerd op de bijbel. Dit doet niets af aan de werking van de HG.

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op maandag 11 april 2011, 11:56
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 11:39

CHATULIEM619 schreef:
Een van de problemen met betrekking tot dit onderwerp is, dat de bijbelse basis zo smal is. Nergens in de bijbel wordt de diepte in gegaan. Zo wordt er geen beschrijving gegeven van de gaven afzonderlijk, je krijgt het gevoel dat Paulus slechts een opsomming geeft, en dat eigenlijk terloops.
Ook wordt er niet ingegaan over hoe je de gaven van de Geest kunt ontvangen. Er is geen duidelijke theologie over te geven. Alles wat men beschrijft is meer ervaringstheologie. Ons past dus bescheidenheid op dat gebied...
voor mij is het altijd een vuistregel, als de bijbel het belangrijk vindt, vind ik het ook belangrijk. Ik vergelijk de gaven van de geest met een geestelijke gereedschapskist. Je moet het gebruiken, maar om te beschrijven wat een hamer of schroevendraaier is, vind ik niet zo interessant.
wat we kunnen leren vanuit de bijbel, is dat de gaven aan de gemeente zijn gegeven. en dat ze ons moeten leiden tot het dienen van de ander. De ander kan een gemeentelid zijn, maar ook een ongelovige. Het nadeel van die zgn. gebruiksaanwijzing voor de gaven van de Geest, is dat ik nergens merk, dat het niet om de gaven gaat, ook niet om de persoon, die ze beoefent, maar het gaat om de ander, die door de gaven van de Geest bereikt kan worden. Het stelt de gebruiker centraal, niet de Gever en ook niet de ander...
Ook in de aangehaalde tekst, zie je datgene wat ik schrijf.
Punt 1: gebruik de gave om de ander te helpen...
Punt 2: beheerders...geen eigenaar...
Punt 3: veelsoortige gaven.

Als je mij kunt aangeven waar de bijbel ons oproept om te onderzoeken welke gaven bij je passen, zal ik mijn standpunt wijzigen. De bijbel roept op ze te gebruiken...
Eerlijk gezegd verwondert mij het een beetje. Zoveel mensen vervuld met de Geest, op zoek naar de gaven, en toch zo weinig effect naar de buitenwereld. Dat zie ik als een hele grote gemiste kans. Als ik met mensen bid, voor de vervulling van de Geest, stel ik altijd de vraag: hoe wil je ze gebruiken? voor jezelf of voor Gods koninkrijk? Want gebruikt worden door God zou altijd gepaard moeten gaan met bewogenheid...
Ik wacht eerst maar jouw bijbelse onderbouwing af, want dat vroeg ik namelijk.

Net zo goed zou ik dus kunnen zeggen, dat jouw standpunt niets anders is dan eigen interpretatie.
Nogmaals lees eerst eens het boek wat ik opgaf, en kom dan nog eens met een gestructureerde bijbelse onderbouwing dat de inhoud van het boek niet juist zou zijn.
Want ik weet zeker, dat als je de juistheid van het boek gaat weerleggen, dat je dan alles wat jezelf voorstaat ook als onjuist moet gaan zien. Engeltje smiley

Vandaar, iets naar de prullenbak verwijzen zonder goede argumentatie, vind ik een zeer verregaande vorm van arrogantie, wat grenst aan zelfverheerlijking en egocentrisch (en mss zelfs wel narcistisch) gedrag.

PS: wel graag goed lezen, voordat je, net als in je vorige antwoorden, met eigen standpunten komt, en niet ingaat op mijn vragen.

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op maandag 11 april 2011, 11:45
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 11:12
BerichtOnderwerp: Satan: bestaat hij als persoon of niet.

Openbaring 20:1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten.

Satan is geen verzamelnaam voor het kwaad, nee, satan is de verpersoonlijking van het kwaad.

Job 2:1 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook satan maakte bij hem zijn opwachting. 2 De HEER vroeg aan satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 3 De HEER vroeg aan satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad. Ja, hij is nog even onberispelijk als altijd, enjijhebt mij ertoe aangezet hem zonder reden te gronde te richten.’ 4 Hierop zei satan: ‘Zijn leven is hem alles waard. Daarvoor geeft hij zijn hele bezit. 5 Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en zijn lichaam aantast, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ 6 Toen zei de HEER tegen satan: ‘Goed, doe met hem wat je wilt, maar spaar zijn leven.’

God de Heer spreekt hier in Job zoals je kunt lezen, tot satan persoonlijk.
Satan is nou eenmaal de verpersoonlijking van het kwaad.

Zacharia 3:1 Vervolgens liet hij me de hogepriester Jozua zien. Deze stond voor de engel van de HEER, met aan zijn rechterhand satan, die tegen hem pleitte. 2 De engel van de HEER zei tegen satan: ‘De HEER zal je het zwijgen opleggen. De HEER, die Jeruzalem heeft uitverkozen, zal jou het zwijgen opleggen. Is deze Jozua niet een stuk zwartgeblakerd hout dat uit het vuur is weggerukt?’

Ook hier in Zacharia zie je dat het satan, weer als persoon, is die Jozua aanklaagt.
Satan is nou eenmaal de verpersoonlijking van het kwaad.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317 (62)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 02:02

CHATULIEM619 schreef:
Cross ik ben het in veel gevallen met je eens, maar in dit geval niet. Ik vind het een bijzonder nare manier om zo de nadruk te leggen op de gaventest.. In mijn ogen is dat een exces, die bestreden moet worden.
In mijn ogen wordt de werkzaamheid van de Heilige Geest enorm beperkt, als je denkt, dat er slechts een gave is die speciaal voor jou bestemd is. Ik zie het veel meer, dat God je datgene geeft, wat je op dat moment nodig hebt. Geen navelstaren, niet naar jezelf zoeken, of met jezelf bezig zijn.
Ik geloof, dat als je bezig wilt zijn met de gaven van de Geest, je in eerste instantie bezig moet zijn met de ander. En dan zul je merken, dat God niet één gave geeft, maar meerdere en op die momenten dat je het nodig hebt. Het kan zijn dat je een profetie hebt, maar de andere keer weer een woord van kennis, of een woord van wijsheid..Waarom maken mensen zich zo druk om datgene wat ze hebben? Ze zouden zich meer druk moeten maken om datgene waar God ze voor wil gebruiken.
Elke leer die verwijst naar persoonlijk bezit van de geestelijke gaven verwijs ik meteen naar de prullebak. Het neigt naar zelfverheerlijking en egocentrisch gedrag. Oef ik heb gesproken....

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, maar om een boek, wat je niet eens kent al gelijk als exces te bestempelen en naar de prullebak te verwijzen, vind ik toch wel een vorm van zeer verregaande arrogantie, over zelfverheerlijking en egocentrisch gedrag gesproken..... Gefrustreerde smiley
Lees eerst eens het boek, en geef dan nog eens je mening. Het is daarbij trouwens heel goed mogelijk, als je het boek objectief leest, dat je zult inzien dat het boek de bijbel als basis heeft .... Engeltje smiley
Daarbij schreef ik toch heel duidelijk dat elke christen één of misschien wel meerdere gaven heeft. Dus er is geen beperking in de werking van de HG zoals jij dat schrijft. En het boek gaat al helemaal niet over het claimen van een gave zoals jij dat suggereert.
Maar ik zie graag je bijbelse onderbouwing van jouw versie op de gaven van de Geest (en indien mogelijk ook een bijbelse onderbouwing die de onjuistheid van het boek aantonen)
1 Petrus 4:10 Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CROSSROAD317
Ga naar pagina Vorige 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 ... 83 Volgende
Pagina 29 van 83