Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 november 2013, 07:31
Onderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
|
|
|
PETRA373 schreef: | Mooie vraag hoe zie je dat zonder ziel geest en lichaam??? je begint een relatie, en opent meteen je ziel en geest voor elkaar, lichamelijke reacties, zoals lust , inderdaad in een goede balans horen erbij.
voormezelf kan ik niet anders antwoorden, dat als je wacht tot trouwen, of anders verwoord een belofte voor elkaar en god, weet je zeker dat je met elkaar verder wilt, want je opent je geest en ziel in verkeringstijd voor elkaar, maar soms blijkt toch, we horen niet bij elkaar moet je elkaar loslaten Lichamelijke reacties, zijn ook , elkaars hand vasthouden, die arm om je heen, lieve knuffel...zoenen.... inderdaad denk ik veel bidden tot god om beheersing... want kan wel meerdere gevoelens aanwakkeren, zoals de kat op het spek binden.
Toch verbind je je met elkaar veel dieper als je sex met elkaar hebt. en als je dan uit elkaar gaat. ja moeilijker, dus ik zie het ook als een bescherming voor ons zelf. En ook iets wat je niet met iedereen deelt. Het is iets erg persoonlijk s. je bent, gaat dieper, met je ziel. geest en lichaam, in d e verkeringstijd, ga je ook diep, maar niet zo ver dan.
Veel voorkomend iets is bv van vrouwen die meerderen mannen hebben gehad, het deden voor trouwen, veel teleurstellingen hebben gehad, beschadigd raken, zich niet mee r goed open kunnen zetten echt. Waardoor in hun volgende relatie, met de man die het wel is, ze niet meer alles kunnen geven, muren hebben opgebouwd en hun eenheid met elkaar minder mooi is. Zo denk ik er dan over.... gelukkig kan `Jezus alle wonden ook herstellen en genezen... mijn eerlijke ervaring: het laat wonden achter als je uit elkaar gaat, omdat je je zo diep aan iemand heb gegeven, op alle gebieden. En dan denk je achteraf, flippen... ik was heel oprecht, maar hij nee niet zo als ik. en denk je tssss, hij zag niet hoe kostbaar ik ben, moet zuiniger met me lichaam ook zijn. Wat veel vrouwen dan na zo,n ervaring doen is een bepaalde muur maken, om zich zelf te beschermen. denk ik dan als ik andere vrouwen hierover wel eens hoor of hun ervaringen lees. las er laatst nog een goedboek over zal het zo es opzoeken. ook interesant hoofdstuk in over mannen.
maar ha ha als ik ooit relatie krijg en wacht tot huwelijk, dan zal ik later mijn ervaring hier meedelen...(natuurlijk niet met uitgebreidde details) zeker weten het een worsteling word ook om me te beheersen op bepaalde momenten. Maar jezus gaat met ons mee in onze worstelingen en lijkt mij d e mooiste weg die je kunt gaan in een relatie. |
Mooi!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 november 2013, 21:55
|
|
|
JANE410 schreef: | Jol,Jans
Ik bedoel dus dat die verbondenheid van ziel,lichaam en geest er pas mag zijn in het huwelijk. Dus in de verkerings tijd leer je elkaar kennen, bouw je vriendschap op, zoek je uit of je qua karakter bij elkaar past. Of je gezamelijke interesses enz. Er zijn zoveel dingen waarin je elkaar moet leren kennen en vertrouwen.
Goed dan nu over de liefde, het houden van en dan de keuze om geen gemeenschap te hebben voor het huwelijk. Tja niet gemakkelijk da`s waar. Het is zoals Roady al aangaf een wilsbesluit die je neemt. Ik denk dat als je dat echt zo wil doen dat God je hierin zo sterk zal maken dat het op te brengen is.
God is almachtig en ik ben er van overtuigt dat HIJ als je dit voor Hem kan opbrengen, dat je relatie dan geweldig gezegend gaat worden. Dat het dan pas echt dat drievoudig snoer zal zijn.
Als je sex hebt voor het huwelijk ben je al zo aan elkaar gekleefd, wat Roelande al schreef over aan elkaar gelijmd zijn. Probeer maar eens 2 velletjes papier die gelijmd zijn van elkaar af te halen, dat lukt niet. Zo is het ook met sex voor het huwelijk doordat je dan zo èèn bent geweest zowel geestelijk als lichamelijk. Als dan blijkt dat je niet bij elkaar past en je gaat uit elkaar dan is de schade veel groter omdat je gemeenschap hebt gehad. |
De vraag is wat echte gemeenschap is. Als ik dan kijk naar wat er binnen "het huwelijk" kan plaatshebben dan kun je dat vaak echt geen gemeenschap noemen (dus ziel, geest en lichaam).
Quote: | Jane: Ik bedoel dus dat die verbondenheid van ziel,lichaam en geest er pas mag zijn in het huwelijk. Dus in de verkerings tijd leer je elkaar kennen, bouw je vriendschap op, zoek je uit of je qua karakter bij elkaar past. Of je gezamelijke interesses enz. Er zijn zoveel dingen waarin je elkaar moet leren kennen en vertrouwen. |
Hoe doe je dat zonder ziel, geest en lichaam?
Jol, houdt van deze respectvolle discussie.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 23 november 2013, 21:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 november 2013, 21:29
|
|
|
PETRA373 schreef: | Zelf had ik er eerst een andere mening hier over, dacht kan geen kwaad voor het huwelijk. heb er lang mee geworstelt, maar nu wat verder en wat ervaringen verder, kan ik niet anders zeggen dat d e geboden van God er zijn ook om ons te beschermen, en niets zo mooi als een relatie die niet alleen door lust word overheerst, maar zuiver en eerlijk is. Dus als ik nog es een relatie krijg, wacht ik met sex tot het huwelijk.
met respect voor anderen die een andere mening hebben. ps huwelijk zie ik als verbintenis tussen jou en, je partner en God. niet het papiertje op het gemeente huis. Maar in Gods ogen getrouwd zijn, een verbond met elkaar.
En in de verkerings tijd kan je toch ook met elkaar zoenen, en dan voel je toch ook of het lichamelijk klikt of niet? is heel intiem zoenen dus...
En fin zo denk ik e r over, die ontdekte ik nog steeds lid ben, ha ha als het goed is over twee dagen weg hier. liefs voor iedereen en over dit onderwerp: wees kostbaar met je zelf ook, geef je lichaam niet te snel aan een ander voor die er slordig mee omgaat. verder is ons lichaam ook een tempel van d e heilige geest, dus ja overleg ook eerst met God... heb ik uw goedkeuring????
En is deze gedacht ouderwets??? mwhaa dan ben ik maar ouderwets. ha ha hoef niet mee te doen met de moderne tijd, waarin we van iets moois zoals sex, iets lelijks vaak maken. Duh ik ben een parel in Gods hand en als een man met mij sex wil, wil ik ook dat hij er voor me is op andere gebieden en me niet gebruikt voor zijn eigen behoeften en me verder alleen laat, dat is geen liefde, dat is geen verbond tussen man en vrouw zoals God het bedoelt heeft.
prachtig als mensen eerst elkaar echt trouw beloven.
Maar begrijp goed dat andere mensen er een andere mening over hebben, is een moeilijk onderwerp, iets waar ik zelf veel mee heb geworsteld. |
Waar ik het met je eens in ben is dat je een verbintenis met elkaar aangaat voor je met elkaar verder gaat op intiem gebied. Overigens kan intiem zoenen ook van alles en nog wat oproepen, het zet alle knoppen en schuiven soms open en is dat dan niet de kat op het spek binden als je wilt voorkomen dat je seks vóór de trouwdag hebt?
Het hoeft geen lust te zijn als je relatie nog niet met een briefje ondertekend is ... en lust hoeft ook niet negatief te zijn.. behalve als de balans eruit raakt.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 23 november 2013, 21:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 november 2013, 19:45
|
|
|
JANE410 schreef: | Ik wist toen ook niet dat je ziel, geest en lichaam zo met elkaar verbonden zijn.
Wat ik ook las in die link, dat wanneer een relatie uitraakt nadat er sex heeft plaatsgevonden voor een verbintenis, dat je dan verscheurd wordt door pijn, zowel geestelijk als lichamelijk.
Ik heb er in de laatste 5 jaar preken over gehoord dat sex dus niet voor het huwelijk mag gebeuren en hoe het werd uitgelegd daar kan ik mij wel in vinden. Het is een geschenk van God voor in het huwelijk
Ja zo denk ik erover |
Hi Jane, ik heb even het belangrijkste vetgedrukt. Je zegt hier twee dingen... ziel, geest en lichaam zijn met elkaar verbonden... het volgende moment zeg je dat die intimiteit voor het huwelijk niet mag. Is dit niet tegenstrijdig? Hoe moet je dat dan zien als het lichamelijke/de intimiteit op dat vlak "achter blijft" of vermeden moet worden, terwijl het juist zo verbonden is ... ruk je dan niet iets wat natuurlijk is uit elkaar?
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 23 november 2013, 19:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 november 2013, 15:43
|
|
|
JANS221 schreef: | Ik denk dat we anno 2013 nog steeds moeten afrekenen met de gedachte dat het beleven van seksualiteit en het genieten ervan er niet toe doet. Waarom hoeft het op seksueel gebied niet goed te zijn? Waarom is het een leugen dat dat belangrijk is? Ik begrijp werkelijk deze gedachte niet. Als het tussen twee mensen goed gaat, gaat het op seksueel gebied dan ook altijd goed? Je draait het toch ook niet om? Als het op seksueel gebied goed gaat dan gaat de rest ook wel goed? Liefde en seksualiteit horen bij elkaar en daar is niets zondigs aan. Je kunt het een niet loskoppelen van het ander. In de Bijbel staat daar echt niets anders over.Jouw manier van denken komt op mij wel heel naïef over. Christenen zijn net mensen. Ook christenen hebben te maken met ziekte, dood, verdriet, pijn, echtscheiding en ook op het gebied van seksualiteit kan er van alles mis gaan. Christen-zijn geeft echt geen garantie dat alles goed gaat. |
Ik kán even niet anders dan hierop amen zeggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 november 2013, 13:56
Onderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
|
|
|
Echt ge-wel-dig! Dit zit voor de rest van de dag in mijn hoofd. "No man, I'm not trying to make it, I'm making it." Woorden van iemand aan de rand van de samenleving.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 22 november 2013, 14:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 november 2013, 08:58
|
|
|
ROADY558 schreef: | Stel je bent niet getrouwd, hebt wel gemeenschap, en het gaat stormen in je relatie. Waar val je dan op terug? |
Op je gezamenlijke liefde en de Bronnen die God geeft.
Klaar klontje.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 november 2013, 23:17
|
|
|
ROADY558 schreef: | Ik twijfel er niet aan of zij wel of niet volwassen genoeg zijn.
Daar gaat het hier ook niet om. Het gaat erom of het wijs is om jezelf te geven voordat het huwelijk voltrokken is.
Hoe zie jij dat Jol? Stel je bent niet getrouwd, hebt wel gemeenschap, en het gaat stormen in je relatie. Waar val je dan op terug? |
Wat voor verschil zie jij tussen wel of geen boterbriefje en wel een relatie/commitment?
Een boterbriefje is nog geen garantie.
Echt niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 november 2013, 19:00
Onderwerp: Kerstsfeermarkt "Dickensnight" zondag 8 dec a.s. te Helmond
|
|
|
OASE302 schreef: | Wie vindt het leuk om op zondagmiddag 8 december a.s. mee te gaan naar de Dickensnight in Helmond. Een “night” is het eigenlijk niet, want deze kerstsfeermarkt vindt plaats van 14.00 tot 20.00 uur.
De Helmondse wijk Brandevoort ziet er die middag uit als een Engels stadje van rond 1850. De Helmonders gaan verkleed als mensen uit de boeken van Charles Dickens. Er is veel muziek van onder andere koren en muziekensembles en er zijn marktkraampjes met allerlei waren.
Voor meer informatie en foto's van voorgaande jaren verwijs ik je naar de website: www.dickensnight.nl
Ik stel voor dan bv te verzamelen op station Helmond Brandevoort rond 14.30 uur, dat lijkt me vroeg genoeg. | '
Net even de site bekeken, lijkt me erg leuk om eens te zien en mee te maken, jammer dat het zo'n end tuffen is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 november 2013, 18:06
|
|
|
ROADY558 schreef: | Is het "gedoe"? Of is het een tijd van voorbereiding waarbij je als stel samen naar een bepaald punt groeit?
Ik begrijp wat je bedoelt. Het is dan ook "hard werken" om een relatie in stand te houden. De relatie met God, maar ook de relatie met je partner. Het proces in de aanloop naar het huwelijk zou DE periode moeten zijn waarin je erachter komt of je er allebei voor wilt gaan denk ik.
Dat ben ik met je eens, het gaat ook niet om "het papiertje" maar om het aangaan en bevestiging van de verbinding waarin Christus centraal staat.
Toch vraag ik me dan altijd af: waar val je op terug als de stormen gaan komen? (en je bent niet getrouwd)??? Daar ben ik dan echt benieuwd naar.
(en wees gerust: ook al IS je lief de ware voor je, die stormen gaan komen)
Maar toch spreekt de bijbel op diverse plekken over trouwen. Hoe zie jij dat dan?
Ik wil je niet voor het hoofd stoten, maar ik vraag mij echt af of seks dan wel verstandig is. |
Het zijn twee volwassen mensen Roady, ze komen er wel uit. Het zou toch wel heel erg zijn dat men als men om bepaalde redenen niet in één huis kan wonen cq trouwen voor hen de weg tot beminnen is afgesloten.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 21 november 2013, 18:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 november 2013, 06:09
Onderwerp: De feestdagen staan voor ons deur maar waarom vieren wij ze?
|
|
|
Ik snap iets niet. Je zegt geen discussie te willen beginnen maar in je eerste bericht zeg je "Kan op reacties en vragen niet meer reageren maar ik wilde het met jullie delen."
Dan ga je er toch van uit dat er een gesprek op gang gaat komen?
Op zich interessant wat je aanzwengelt...
Ergens staat dat wie aan een speciale dag gehecht is het doet om God. Het is die tekst van wie eet doet het om God want hij dankt Hem en wie niet eet doet het ook om God en ook hij dankt God.
Ah gevonden : "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat (Kol 2:16)."
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 19 november 2013, 06:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 november 2013, 14:25
Onderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
|
|
|
JANE410 schreef: | Oh, wat naar, het is best koud. Sterkte en hopelijk komen ze snel |
Nou het is hier dus om te puffen, snikheet omdat de verwarming blijkbaar kaduuk is en niet te regelen door uit te doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 november 2013, 15:53
Onderwerp: Het Uwe en het mijne
|
|
|
ROADY558 schreef: | Maar misschien praten we een beetje langs elkaar heen. |
yep
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 november 2013, 11:01
Onderwerp: eeuwigheid
|
|
|
De dood stuwt je over naar warme Tederheid Naar alles overstijgende Liefde en Heelheid De weg erheen kan wreed en weerloos zijn Mens ontluisterend.
Hij die je over de drempel, die dood heet, tilt Zijn hand die alle ziekte, pijn en tranen stilt Zijn hart dat je streelt met Zijn ogen Mens, daar ben je…
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 november 2013, 10:40
|
|
|
ROADY558 schreef: | Misschien Gods naam gebruiken.... omdat in Zijn naam de nodige troost te vinden is? |
Dus moet ik het zo zien: eerst neemt God weg en dan troost Hij je vervolgens? Vrij wreed Godsbeeld. Hoeveel mensen worden van dat beeld niet depressief?
Jol, heeft haar kinderen nooit iets ontnomen om daarna te troosten alsof ze van niks weet. Zou een valse manipulatieve "liefde" overbrengen, denk je ook niet?
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 16 november 2013, 10:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 15 november 2013, 21:43
|
|
|
Voor mij is het waarom geen vraag... Het lijden is aanwezig, de dood evengoed. Mij intrigeert wel waarom we grote woorden nodig hebben ter troost en daarmee misschien zelfs stappen te snel nemen ... om het verdriet en de rouw te passeren (?. Waarom Gods naam erbij gebruiken alsof Hij het gewild zou hebben...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 15 november 2013, 17:53
|
|
|
JANE866 schreef: | Ik vind dit lastig. Wanneer is de tijd rijp? Is de tijd bijv. rijp als iemand plotseling op jonge leeftijd sterft? Gods raadselen zijn mij hierin te hoog en te diep... |
Ik weet echt niet of je daar Gods wil hierbij kunt betrekken..... Is het Zijn wil bijvoorbeeld dat er zoveel kinderen verhongeren en sterven aan de andere kant van de globe? Ik denk van niet... Het gebeurt omdat de schepping in scherven ligt. Is het inderdaad Zijn wil dat iemand na jaren van slopende ziekte sterft? Stel dat het Gods wil is en Hij er de hand inderdaad in heeft waarom dan verdorie zoveel jaar van lijden en verdriet en waarom niet een beetje eerder thuis halen? Ik zie daar werkelijk niks goddelijks in. Ik geloof wel dat God mensen Thuis verwelkomt en Hij is betrokken bij de rouwende omgeving en lijdt mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|