Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 19:38
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | OK, ik ga off-topic, weet het. Maar volgens mij is het nog altijd God die ons welkom heet, als Hij daar al niet aanwezig is, wil ik daar helemaal niet zijn.....
Een veel gebruikte uitspraak hier is, want waar 2 of 3 vergaderd zijn, daar ben ik in het midden. Er staat niet daar kom Ik, nee Hij is er al, waarom dan uitnodigen ?? |
Uitnodigen is niet hetzelfde als Welkom heten, toch?
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 19:36
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
Nou kan ik het topic 'pc-problemen' toch nergens meer vinden
Anywees: het lukt mij niet meer om met mijn Youtube-downloader muziek van internet te plukken. Ik krijg telkens de melding: "unable download remote file, try again!"
Nou slaat try again volgens mij nergens op want ik krijg deze melding nu al dagenlang standaard bij iedere song.
Wie weet hoe ik dit moet oplossen
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 19:23
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ach zing we waren er gisteren he en hebben de boel er versierd hadden dus effe lol maar ja opgelegde lol vind ik geen lol ze kunnen beter een serieuze room maken voor mensen die een goed gesprek willen hoeven die zich niet te storen als het omeens omslaat en de slappe lach er is |
Ben ik met je eens. Waarschijnlijk werkt dat veel beter!
Toch werd het later wel een sfeervol feesje hoor
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:42
Onderwerp: "Maak van predikanten en muzikanten geen goden"
|
|
|
Dit nummer van Keith heeft mij in een heel moeilijke periode erg geholpen:
Lord, the feelings are not the same, I guess I'm older, I guess I've changed. And how I wish it had been explained, that as you're growing you must remember,
That nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus! I know that I would surely fall away, Except for grace, by which I'm saved.
Lord, I remember that special way, I vowed to serve you When it was brand new. But like Peter, I can't even watch and pray, one hour with you, and I bet, I could deny you too.
But nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus. I'm sure that my whole life would waste away, except for grace, by which I'm saved.
But nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus. I know that I would surely fall away, except for grace, by which I'm saved
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 15:29
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
PIETER649 schreef: | het wor vast n daverend sucses... net als de jongerenroom |
Housewarming party organiseren?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 15:20
Onderwerp: "Maak van predikanten en muzikanten geen goden"
|
|
|
Thanx! Goed en mooi om te lezen.
Keith's texten zijn sterk. Ik heb nog een lp van em staan, maar helaas is mijn pick-up aan gruzelementen.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 19:04
Onderwerp: Retraite
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vraag me werkelijk af waarom jij je nu met zo'n lap tekst gaat zitten verdedigen? Je hebt niets verkeerd gedaan in jouw optiek maar je komt toch wel met een stuk tekst om dat te bewijzen? Dat hoeft dan toch helemaal niet? En over wie heb je het nu eigenlijk aan het eind van je verhaal? |
Omdat ik het erg vind om ervan beschuldigd te worden dat ik met bijbelteksten smijt om mensen te kwetsen. Ik ben christen en ik houd van Gods Woord.
Oh jij weet ineens niet meer wie Mieke is??
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op vrijdag 20 augustus 2010, 19:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 18:43
Onderwerp: met een groep gaan vasten/bidden !!
|
|
|
Nou, dan ook even een reactie van mij hoewel ik niet meega. Ten eerste; ik vind het fantastisch dat jullie dit gaan doen! k Zou willen dat heel Nederland op de knieën ging en met vasten en bidden God ging zoeken!
Vanuit mijn ervaring met vasten en bidden: bij echt (en langdurig) vasten kun je geestelijke strijd gaan ervaren en dan is het belangrijk dat je weet hoe je hiermee moet omgaan. Maar ik begreep dat jullie niet 'volkomen gaan vasten', maar het vooral sober houden. Dat lijkt mij een goede zaak. En ws zal het dan wel loslopen allemaal.
Oké; ik vind ongevraagd advies geven altijd heel brutaal maar ik denk dat jullie het wel kunnen waarderen:
Als het je lukt is het raadzaam om een paar dagen voor dit weekend al te beginnen met 'vasten/sober leven'. Zo ben je er aan al aan gewend als jullie bij elkaar komen en het verminderd de eventuele stress tijdens het weekend. Ga ook voor die tijd in gebed om Gods leiding te vragen en Hem te vragen jou te helpen jouw persoonlijk doel voor deze tijd vast te stellen. En: schrijf alles op! Je vragen aan God, de gebedsverhoring, bijzondere dingen die je meemaakt, bijbelteksten die je aanspreken. En als je tijd hebt: lees een goed boek over vasten of over het (samen) zoeken van God!
Allemaal alvast een hele gezegende tijd gewenst!
GrZing!
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op vrijdag 20 augustus 2010, 18:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 18:28
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Niet vermoeden dat de stichter van deze topic, IMRE695, reeds geen lid meer was reageerde ik na 3 maanden op zijn vraag ivm een retraite in een klooster. Als ex-kloosterling vond ik het fijn om weer eens over een abdij te kunnen praten of informatie te geven. Het is immers een aparte ervaring om in de beslotenheid van een abdij enkele dagen te vertoeven. Of je nu een protestant bent of een baptist of een vrijmetselarij: het kan je een indruk opleveren die je nog lang zal heugen. Is het niet door de stilte dan misschien wel door de gebedsdiensten of de andere gasten die je er ontmoet.
Hoe één enkele vraag en een direct antwoord op die vraag kan ontaarden in kibbelen en kwetsende woorden is deze topic daar nu helaas een bewijs van. Natuurlijk kunnen we een andere mening hebben en ja zeker, natuurlijk mag die mening ook bekend gemaakt worden. Het is dan nog slechts een mening en niet dé mening. Gaan vitten op personen of hun pschyche gaan maken en dit dan ongelukkig verwoorden werkt destructief. Ik ben er zeker van dat de Heilige Geest ons niet de woorden geeft om onze medemens te kwetsen want "Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God" (Rom.8:14)
Frank |
Vrijmetselarij.... toe maar. Het is duidelijk dat wij allebei het christelijk geloof op een heel andere manier ervaren.
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 18:23
|
|
|
HANNAH810 schreef: | mieke, gooi je parels niet voor de zwijnen......... gooien met teksten om te kwetsen............ach...........wat een nivo, mensen!
de hoop die in me is? want ik weet, dat Hij machtig is, mijn deel te bewaren tot de jongste dag!
mijn geloof? toen ooit een dominee werd uitgedaagd, op de manier zoals mieke het ervaart, en met dezelfde tekst werd "bestookt" ging hij de geloofsbelijdenis opzeggen; ik geloof in God de Vader, de Heere Jezus Christus, en in de Heigilige geest.........wederopstanding, en een eeuwig leven; AMEN |
Dat is jouw interpretatie Hannah. Ik baseer mijn leven op de bijbel en ik ga ervan uit dat iedere christen mag worden aangesproken op het Woord van God. Daarbij heb ik zelden tot nooit de intentie om iemand te kwetsen. Daarbij: die dominee kon dus zijn geloofsbelijdenis wel geven!
Maar de zaken worden hier nu wel omgedraaid, ik zal even een kort overzichtje geven van wat er gebeurt is:
1. Ik schrijf een bijdrage over mijn teleurstelling van het gebruik van enneagrammen tijdens retraites in kloosters. Ik schrijf niets over Frank.
2. Frank reageert hierop en is het niet met mij eens.
3. Ik ga dieper in op de zaak wel/niet gebruiken van enneagrammen. Ik schrijf niets over Frank.
Tot zover is er niets aan de hand. De discussie kan zelfs nog interessant worden. Maar:
4. Frank reageert ‘op de persoon’ door te suggereren dat ik bang, ongeletterd en krampachtig ben. Deze conclusie trekt hij zuiver omdat ik het niet met hem eens ben. Hij schrijft geen enkele inhoudelijke zin maar speelt puur ‘op de vrouw’.
5. Ik vat in eigen woorden het beeld samen dat Frank met suggestieve opmerkingen over mij heeft getracht neer te zetten en zet de zaken op scherp. Ik zeg NIETS negatiefs over Frank.
6. Nu komt Mieke de discussie binnen met haar zachtmoedige, nederige en inhoudelijke bijdrage en reageert op mijn volkomen terechte samenvatting van Frank zijn mail met de volgende superlatieven: “schandalige, hysterische, onchristelijk, onverdraagzaam, lage manier, platvloers, allerlei naars suggereren, met grove taal en woorden in de mond leggen; onsportief en beneden peil.
Behalve het feit dat Mieke hier zelf nogal hysterisch tekeer gaat klopt er van haar mail niets. Er is maar 1 die iets heeft gesuggereerd en dat is Frank. Ik heb Frank nooit woorden in de mond gelegd ik heb hetgeen hij bedekt en wat subtieler in zijn mail heeft gezet over mij, open en bloot ‘vertaald’ en daar word ik op een lage manier op aangevallen.
Mieke draait de zaken om en degenen die niet goed (willen) lezen trappen erin. Persoonlijk vind ik dit een buitengewoon misselijke manier van doen die ook nog eens onchristelijk is.
En hier wil ik het bij laten.
GrZing
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 augustus 2010, 19:53
Onderwerp: Zij leefden nog lang en gelukkig!
|
|
|
LEANNE226 schreef: | In het kort voor jou Happy: Alle mannen die zeggen een lieve vrouw te zoeken liegen! Ze willen op hun knieen door het stof,ze willen smeken,met geld smijten en afgewezen worden........om vervolgens met een heks op de bank te eindigen......
Eg woar,je zou dr een boek over kunnen schrijven |
Vrouwen zijn véél veelzijdiger dan dat!
http://www.youtube.com/watch?v=BHrFEnL9CfM&feature=related
GrZinggg
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op donderdag 19 augustus 2010, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 18:02
Onderwerp: Luisteren
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Hij is sterk, Willemijn, en iedereen zou 'm met enige regelmaat moeten lezen en luisteren naar wat er staat. |
Wel jammer dat God in dit gedicht niets terug zegt:
"Misschien is dat de reden waarom voor sommige mensen bidden werkt Omdat God niets terug zegt en geen advies geeft Hij luistert alleen maar"
Gelukkig is mijn ervaring anders en werkt gebed bij mij juist wel omdat Hij spreekt! Jezus heet ook niet voor niets "Wonderbare Raadsman..." (Jesaja 9:5)
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 17:28
Onderwerp: het kruis - het volmaakte offer
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | zelfde site lijkt het dus wel !
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=17511 |
Ha ik snap ut: ze hebben het artikel beiden (verkort) overgenomen uit het blad "De Oogst" van stichting tot Heil des Volks. De site van Habakuk behoort echter ook tot de stichting tot Heil des Volks. En het hele artikel is te lezen in het (betaalde) blad De Oogst.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 23:18
Onderwerp: Macht bij het kwaad of de macht bij God?
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Door alle pijn, verdriet, tegenslag en kwaad heen, laat God mooie dingen gebeuren, achteraf zien we de weg die God gegaan is. God heeft ons gedragen en een richting op gemanoeuvreerd. De keuze van ja/nee blijft bij ons liggen of we naar God's weg willen. Door alles heen blijft God een liefdevolle vader die het beste met ons voorheeft. Ook al zien wij soms alleen het kwaad wat geschiedt.
Ook Job kreeg allerlei zegen achteraf, maar de pijn en verdriet van alle verlies hiervoor wordt niet weggeveegd. Die wonden blijven bestaan. Zijn kinderen, personeel enz. kwam niet terug. |
Er zit wellicht een les in het feit dat Job van zijn bezittingen het dubbele van God terug kreeg, maar niet van zijn kinderen. Dit betekent dat Job zijn eerste kinderen niet kwijt was; zij waren hem voorgegaan naar het huis van de Vader.
Wij zijn nog zo geneigd om onze ogen op dit aardse leven gericht te houden. Ik denk dat God meer dan ons denkt en handelt vanuit eeuwigheidsperspectief.
Wat dat bidden betreft; dat ben ik helemaal met je eens. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel. En dat is dan het wonderlijke, dat, hoewel Gods plan met deze wereld al gemaakt is, wij hierin met Hem mogen samenwerken. Hoe al deze dingen in logisch verband samenhangen is misschien iets dat ons aan de 'andere kant' pas duidelijk wordt.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 22:53
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Hieruit blijkt dat jij uit mijn antwoord wel eens even zal opmaken of ik wel gerechtvaardigd ben te leven teneinde mijn geloof aan een keuring te onderwerpen. Het moet toch niet gekker worden.... Je vraag zou moeten zijn geloof je in God? Een aanmatigende vraag overigens, ken je God. Dat is een zaak tussen Hem en mij en daar heb jij niets te maken, Chatuliem. |
Oeps... pak dan maar snel een schaartje en knip 1 Petrus 3:15 uit je Bijbel:
"Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze, ..."
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 20:28
Onderwerp: Het geweten in de mens.
|
|
|
Er bestaan mensen zonder geweten. Heel griezelig....
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 20:06
|
|
|
ZIVAATJE309 schreef: | goeie stukken zeg, echt interessant om over na te denken.
Zinga hoe denk jij over de vrije wil van de mens? Als God alles al van tevoren weet hoe zit het daar dan mee? Dan heb ik toch eigenlijk maar 1keuze nml datgene te doen wat God voor mij heeft uitgestippeld |
Toch denk ik dat je een keuze hebt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het verlossingswerk van de Here Jezus. God kondigt direct na de zondeval Zijn verlossingsplan al aan (Gen. 3:15). Persoonlijk denk ik dat God toen zijn hele verlossingsplan al tot in details had klaarliggen. Dit maak ik o.a. op uit het feit dat God tegen de vrouw zegt dat haar zaad de kop van het zaad van de slang zal vermorzelen. In de hele bijbel wordt zodra het over nageslacht gaat, over het zaad van de man gesproken. Maar hier spreekt God over het zaad van de vrouw; er kwam immers bij het verwekken van Jezus geen man aan te pas.
Jezus zei: “Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de boekrol is over mij geschreven; ik heb lust om uw wil te doen, mijn God, uw wet is in mijn binnenste (Psalm 40: 7-8 & Hebr.10:5) Jezus wilde uitsluitend de wil van Zijn Vader doen. En Zijn weg lag helemaal voor Hem uitgestippeld; in boekrollen zelfs zwart op wit gezet.
Toch heeft ook Hij keuzemomenten gehad. Zoals die nacht in de hof van Getsemane waar Hij bad: “dat, indien het mogelijk ware, die ure aan Hem zou voorbijgaan, en Hij zeide: Abba, Vader, alles is U mogelijk, neem deze beker van Mij weg. Doch niet wat Ik wil, maar wat Gij wilt.” (Marcus 14:35-36) In Hebreeën 5: 8-9 staat: “en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden,” Zoals Jezus ervoor koos Zijn Vader te gehoorzamen mogen wij er ook voor kiezen gehoorzaam te zijn aan God.
Ik denk dus dat die 2 naast elkaar bestaan: het plan dat God vantevoren reeds klaar heeft voor zijn kinderen en de eigen verantwoordelijkheid die ieder heeft voor de gemaakte keuzes.
Uiteindelijk is er niets wat wij God zouden kunnen geven, behalve onze wil. Hij heeft alles geschapen; al onze talenten, onze tijd, onze materiële goederen etc. heeft Hij niet nodig. Hij voorziet zelf in alles. Maar onze wil kunnen wij Hem alleen zelf in vrijheid aanbieden. Wij kunnen ervoor kiezen Hem te dienen, afhankelijk van Hem te zijn en Hem lief te hebben. Liefhebben is een vrije keus.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 18:54
Onderwerp: het kruis - het volmaakte offer
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Satan weet dat het kruis onze redding en zijn nederlaag betekent. Daarom doet hij alles om de ware betekenis van dat kruis te ontkrachten. Dat doet hij bijvoorbeeld door de new age, die wel een kosmische Jezus wil, een verlichte leraar, maar niet een kruis waar onze schuld is betaald. Dat doet hij door de islam, die van Jezus spreekt en zelfs van het kruis, maar die ontkent dat Jezus daaraan gestorven is. Hij doet dat door de vrijzinnige theologie, die van Jezus slechts een mens maakt en van Zijn kruisdood een voorbeeld van liefde en opofferingsgezindheid.
Ook onder de evangelische gemeenschap begint die strategie te werken. Dat een God van liefde de dood van Zijn Zoon zou kunnen eisen als genoegdoening voor onze zonden, wordt door een groeiend aantal gelovigen voor onmogelijk gehouden. Zo wreed kan God nooit zijn. Zij willen in Jezus' sterven slechts een liefdesverklaring van God aan ons zien. Maar zou juist dát niet wreed zijn, als Zijn kruisdood niet echt nodig was? In Getsemané smeekte Jezus de Vader of de beker van het lijden aan Hem voorbij mocht gaan, als dat mogelijk was. Het was niet mogelijk. Waarom? Alleen door onze schuld op Zich te nemen en de prijs voor onze zonden te betalen, was er redding voor ons. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem.
Veel dieper Jezus’ kruisdood reduceren tot een liefdesverklaring en Zijn plaatsvervangend offer ontkennen, negeert niet alleen Gods heiligheid en gerechtigheid, maar doet ook de grootheid van Zijn liefde tekort. Nee, het kruis gaat veel dieper: God zelf voorzag in het offer dat nodig was om onze schuld te vereffenen en vergeving te schenken van de zonden die ons voor eeuwig van Hem scheidden. Dat is pas liefde! Zonder een volmaakt offer is er geen vergeving van zonden. Dat laat zien hoe groot Gods liefde was, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon niet spaarde. Hij was het volmaakte offer. |
Bronvermelding??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 18:36
Onderwerp: BBQ- en in het midden van Nederland
|
|
|
MARISKA601 schreef: | dit is een ham in de vorm van een ster, en dat noem je een hamster. |
Of een dikke diva
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 16 augustus 2010, 22:36
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | @Zinga
Ik vind je artikel goed om te lezen, maar dan heb ik toch aan jou een vraag. als je de tekst uit 1 joh 5: 19 leest '' We weten dat wij uit God voortkomen, terwijl de hele wereld in de macht is van hem die het kwaad zelf is '' Gen 3: 17 waarin God de akker vervloekt. Jezus bestraft zelf de wind.....Hij was er dus boos op, knipte dus niet met zijn vingers of regelde het anders, nee hij bestraft Matteüs 8: 23-27 Hij stapte in de boot en zijn leerlingen volgden hem. Plotseling begon het meer enorm te kolken, zodat de boot bijna door de golven werd verzwolgen. Maar Jezus sliep. Ze maakten hem wakker en riepen: ‘Heer, red ons toch, we vergaan!’ Hij zei tegen hen: ‘Waarom hebben jullie zo weinig moed, kleingelovigen?’ Toen stond hij op en sprak de wind en het water bestraffend toe, en het meer kwam geheel tot rust. De mensen zeiden vol verbazing: ‘Wat is dit toch voor iemand, dat zelfs de wind en het water hem gehoorzamen?’
Er zijn inderdaad mensen die die vraag bevestigend beantwoorden. Ik geloof niet dat God de mensheid straft door welbewust rampen of andere ellende te sturen. De bijbel is er duidelijk over dat het oordeel is uitgesteld.
Ik ben er niet zeker van of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je of ik denk dat alle rampen door God als straf worden bewerkt? Waar lees jij trouwens dat het oordeel is uitgesteld? Ik denk wel dat je gelijk hebt; maar ik vraag me af of het ook zo expliciet in de bijbel staat. Dat betwijfel ik eigenlijk.
Als je naar de zondvloed kijkt dan zie je dat God wel in staat is om te straffen d.m.v. natuurrampen. En de straffen in het OT voor het volk Israël waren ook niet mis. En dan hebben we natuurlijk Openbaringen nog. Maar daar tussenin?
Ik vind het moeilijk om een zinnig antwoord te geven op het waarom van natuurrampen (voor zover ze niet het gevolg zijn van menselijk ingrijpen..!) Wel denk ik dat ze niet zouden gebeuren als God het niet wilde. Want wie doet het dan? De duivel kan niets meer doen dan dat God hem toestaat. Dus dan staat God het toe met een bedoeling. En die bedoeling past dan weer in dat plan dat Hij met deze hele wereld heeft. En dat plan omvat zoveel dat het ons begrip ver te boven gaat. Ik denk ook dat God dwars door bijv. die natuurrampen heen, dingen bewerkt die wellicht niet op een andere of betere manier tot stand zouden kunnen komen. Ik ga nu geen voorbeelden noemen, maar die zijn wel te bedenken. Mss zou je het zo kunnen zien: door de vloek die God over de aardbodem heeft gesproken worden o.a. natuurrampen veroorzaakt. En wellicht dat God de natuurrampen die Hij kan gebruiken om iets goeds uit voort te brengen (dat past in Zijn plan met deze wereld) toelaat. En andere tegenhoudt(?)
Bovendien zou het wreed en willekeurig zijn. Waarom zou de een wel gestraft worden en de ander niet? We leven in genadetijd, wat wil zeggen dat door het offer van Jezus ieder mens het met God in orde kan maken. Als God nu rechtstreeks zou straffen, dan zou Hij het offer van Jezus veronachtzamen.
Ja, daar zit wel wat in. Het punt is alleen dat die rampen wél gebeuren. Als ik jouw gedachtegang volg dan zou je denken dat alle mensen evenlang zouden moeten leven, en evenveel kans zouden moeten hebben om zich te bekeren en gered te worden zonder dat rampspoed deze tijd zou bekorten. En dat is niet de realiteit. Want of het nu wel of geen straf is: feit is dat hele bevolkingsgroepen op aarde het onevenredig zwaar hebben in vergelijking met ons.
Maar ik denk weleens dat wij God niet goed kunnen begrijpen omdat wij zozeer vanuit ons eigen perspectief de dingen bekijken. Ik wil een paar bijbelteksten aanhalen: Titus 2:14, 1 Petrus 2:9 en Openbaring 5:9. Als je deze teksten naast elkaar zet dan kun je hieruit opmaken wat Gods bedoeling is met de redding van de mens: "en voor Zich te reinigen een eigen volk" God wil dat de hemel vol wordt met Zijn eigen volk dat Hij heeft gekocht met Zijn bloed, vanuit elke stam, taal, volk en natie. Ik denk dat Hij daar nu mee bezig is: op de aarde dingen bewerkt om van elke stam, taal, volk en natie zoveel mogelijk mensen te redden. En dat doet Hij volgens een uitgewerkt plan met een strategie. Want God is een strateeg die het geheel overziet. En dat terwijl wij vaak heel detaillistisch bezig zijn terwijl ons verlangen nog steeds om ons eigen 'ik' cirkelt.
Daarom beantwoord ik deze vraag, of de ramp een oordeel van God is, ontkennend.
Indirect gezien zou iedere ramp een 'oordeel' van God zijn, nog daterend vanaf de zondeval. De schepping is in barensnood, maar dat is ze; door de consequentie die zonde met zich meebracht. God oordeelt en straft in de bijbel wel d.m.v. natuurrampen en ik wil die mogelijkheid ook niet uitsluiten hoewel volgens mij ieder volk op aarde dezelfde straf verdient. Dat zegt Jezus ook in het verhaal over de gevallen toren. Maar, om zo'n uitspraak te kunnen doen of iets een straf van God is moet je een directe openbaring van God zelf hebben gehad. Hij is degene die dit duidelijk kan maken. Zoals bijvoorbeeld in Israël in het OT gebeurde. En ik denk dat in de tijden die in Openbaringen beschreven staan dit soort taferelen wel weer gaan plaatsvinden. (lees bijv. ook de 2 getuigen die macht over de regen hebben).
Soms denk ik weleens dat wij de zaken beter zouden moeten omkeren. Wij vragen ons af waarom er zoveel ellende in de wereld is. Maar misschien zouden wij ons beter kunnen afvragen hoe het toch kan dat er nog zoveel goeds in de wereld is?? Als je ziet en weet waar de duivel toe in staat is, wat zijn plan met de mensheid is, wetende dat hij op dit moment de heerser over deze aarbol is. De duivel krijgt overigens zijn autoriteit van de mens. Niet van God. De duivel krijgt niet meer speelruimte op deze aarde als de mens hem toestaat, maar helaas krijgt hij van veel mensen bijna alle speelruimte. Ik denk eigenlijk dat God hem nog heel vaak en veel tegenhoudt op vele fronten en dat we er anders nog veel slechter aan toe zouden zijn geweest.
Ook heb ik de indruk na het lezen van dat artikel , dat doet voorkomen alsof alle dingen die een mens doet geplande acties van God zijn. Hier weiger ik dus in te geloven. Hitler, Stalin en zovelen ander machthebbers die zoveel leed op aarde hebben uitgestort zijn geen dingen waar God enige vorm van verantwoording voor heeft. Dat Nebukadnezar wordt aangehaald, blijf ik ook lezen in het feit dat hij deel uitmaakte van het plan wat God uitvoerde met Zijn volk Israel.
Ja God's wil gebeurt altijd, God weet alles, ben ik het allemaal mee eens, maar de dingen die op aarde geschieden zijn geen dingen die God allemaal doet.
Dat blijft het moeilijkste; de combinatie van Gods almacht en alwetendheid en zijn plan/ bemoeienis met ons, en onze vrije wil. Ik vergelijk dit weleens met een ouder die weet hoe zijn / haar kind in elkaar steekt. Als volwassene kun je het gedrag van je kind soms haarfijn voorspellen. En soms kun je fout gedrag laten gebeuren omdat je denkt dat daar iets goeds uit voort kan komen. In dit geval van en voor je kind, maar het kan ook over iets of iemand anders gaan.
Nog even over Job. Dit verhaal kreeg voor mij pas betekenis toen iemand mij wees op Job 42:5. Job zegt hier dat hij eerst slechts van horen zeggen van God had vernomen, maar dat hij nu God heeft aanschouwd. Het allermooiste dat een mens van God kan ontvangen is een openbaring van Hemzelf. Er is niets op deze aarde dat kan wedijveren met een ontmoeting met God. (Lees maar eens over Mozes op de berg met Hem). Een uitleg van het boek Job (waarmee ik kan leven) is dat God Job (uiteindelijk) wilde zegenen met het kostbaarste dat Job kon ontvangen: een openbaring en ontmoeting met God zelf. Maar om dit te kunnen ontvangen moest Job eerst worden voorbereid om dit kunnen ontvangen. En deze weg ging dwars door het lijden heen. Is denk ik voor ons ook heel herkenbaar. Voor mij in ieder geval wel. Ik heb dwars door moeilijke tijden heen God veel beter leren kennen en dat is mij dierbaarder dan welke andere ervaring dan ook.
Tot zover. GrZing! |
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op maandag 16 augustus 2010, 22:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 augustus 2010, 23:35
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
Voor 1 x zet ik er de artiest en titel bij
Lokua Kanza met Yo Na Nga. 1 van mijn favo's op dit moment ik heb zelf een mooiere uitvoering die niet op het web staat.
Maar: ik zou zo graag willen weten waar hij het over heeft??? Wie oh wie heeft voor mij een vertaling?
http://www.youtube.com/watch?v=R-u5WltDiHI
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 augustus 2010, 16:56
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hoi,
Frank je schrijft dat ik jouw reaktie verkeerd heb geïnterpreteerd, maar ik zie niet hoe ik het anders kan interpreteren. Ik zal het hieronder proberen duidelijk te maken.
Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren.
Je suggereert hier dat ik in een krampachtig geloofsleven functioneer. Je geeft niet aan waarom je deze uitspraak doet.
Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur.
Ik heb het hierover in mijn mail niet gehad. Ik vraag me af waarop je deze conclusie baseert? Het komt op mij over als een vooroordeel: mensen die tegen het gebruik van enneagrammen zijn, laten zich overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur.
Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken?
Wie bedoel jij met jullie??
De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken.
Op grond waarvan concludeer jij dat ik de bijbel niet lees zoals hij geschreven is? Waaruit maak jij op dat ik niet alle boeken van de bijbel lees?
Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen.
Hier ga jij ervanuit dat ik dit niet gedaan heb. Misschien heb ik wel meer boeken gelezen dan jij. Misschien heb ik wel meer 'tijdsgeesten' ontdekt dan jij. En ben ik alleen maar op een andere conclusie uitgekomen. Je laatste zin is gewoon arrogant; alsof jij alles weet en ik niets. En allemaal gebaseerd op het feit dat ik het niet met je eens ben.
Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?
Door wie ben ik dan volgens jou geïndoctrineerd?
En nu even terug naar het topic; in 2 Cor.4 staat: Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus. Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons:
De schat die wij in onze aarden vaten hebben gekregen is de kennis der heerlijkheid Gods. Daarin wil ik mij graag verdiepen. t Is een beetje vreemd als je met zo'n schat je gaat verdiepen in het aarden vat, welk niet meer is dan een tijdelijk omhulsel. Bovendien begrijp ik dat het juist om 'de kracht van God gaat en niet die van ons'. Waarom zou je, als je zo'n schat ontvangen hebt, nog gaan sleutelen aan een tijdelijk onvolmaakt iets waarvan Jezus toch al gezegd heeft dat het (in Hem) moet sterven en opnieuw geboren moet worden?
GrZing! |
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op zondag 15 augustus 2010, 16:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 augustus 2010, 16:20
|
|
|
Hieronder een artikel over dit onderwerp. Omdat het zo lang is (en ik heb ut al erg ingekort), laat ik het hier nu ff bij. Gespreksstof genoeg voorlopig denk ik. Hoop dat iemand er wat aan heeft.
Gods soevereiniteit
Deze aarde heeft vele machtige heersers gekend. Grote koningen met nagenoeg oneindige koninkrijken en geweldige invloed. Een van hen leefde ongeveer 2500 jaar geleden en heerste over een gigantisch rijk. Deze Nebukadnessar II, deze koning over wie talloze sagen verteld worden, zei toen hij op het hoogtepunt van zijn macht was gekomen: “Is dit niet het grote Babel, dat ik gebouwd heb tot een koninklijke woonstede door de sterkte mijner macht en tot eer mijner majesteit?” (Daniël 4:30). “Nebukadnessar, een naam waarvoor men sidderde. Vele koninkrijken waren hem onderworpen, waaronder ook het rijk Juda, dat hem schatplichtig was. Maar - hoe machtig, hoe soeverein was deze koning in werkelijkheid?
Christenen spreken over hun God als over een “Koning”. Maar hoe soeverein, hoe machtig mag God werkelijk zijn? We beginnen met een definitie over wat het eigenlijk betekent dat God “souverein” is. Ik wil van tevoren al zeggen: ik ben ervan overtuigd dat een bijbels begrip van Gods absolute soevereiniteit onze kijk op bijna alles verandert! En bovendien geloof ik dat we deze soevereiniteit helemaal opnieuw moeten ontdekken om diep vertrouwen op God te leren, echte troost in het lijden en nog veel meer.
1. Wat is Gods soevereiniteit?
“Gods soevereiniteit is de uitoefening van Zijn heerschappij (als ‘koning/machthebber’) over Zijn schepping.” God is dus een Koning die Zijn heerschappij uitoefent. Het gebied van Zijn heerschappij is de hele schepping. Maar - dat klinkt nogal vaag en algemeen.
2. Wat betekent dat precies?
Hoe soeverein mag God zijn? Jesaja 46:9-11 geeft ons meer duidelijkheid over wat Zijn soevereiniteit inhoudt. “Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander; God, en niemand is Mij gelijk; Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en Ik zal al mijn welbehagen doen; die uit het oosten een roofvogel roep, uit een ver land de man van mijn raadsbesluit; Ik heb gesproken, Ik doe het ook komen; Ik heb het ontworpen, Ik breng het ook tot uitvoering.” Jesaja 46:9-11. Ik ontdek in deze verzen 3 waarheden over Gods soevereiniteit:
2.1. God is alleen God - sinds eeuwigheden geleden! (vers 9)
Vers 9 is als een hoogtepunt van de verzen 1-8 van hoofdstuk 46. God spreekt met Zijn volk via de profeet Jesaja. Hij wijst hen op de Babylonische goden “Bel” en “Nebo” die gevallen zijn en wier afgodsbeelden nu door stieren worden afgevoerd (vers 1-2). God daagt de Israëlieten uit om Hem te vergelijken met de afgoden van goud (vers 5-6). Die kunnen niet horen of helpen (vers 7). Maar Jahweh, de God van Israël heeft hen van klein af aan tot in hoge ouderdom soeverein gedragen., Hij heeft naar hen omgezien en hen gered (vers 3-4). Niemand kan in de vergelijking met God standhouden. Alle afgoden zijn “niets”. “Ik ben God en niemand meer.”
2.2 God weet alles - eer het gebeurt! (vers 10a)
Gods soevereiniteit als Koning wordt daaraan duidelijk dat Hij in staat is om gebeurtenissen van tevoren aan te kondigen. En Hij is er niet alleen toe in staat, Hij doet het ook. In een eerder hoofdstuk zien we dat Hij bij monde van Jesaja van tevoren zegt dat een zekere “Kores” de joden uit de verbanning zal vrijlaten. Hij zal hen toestemming geven voor de wederopbouw van de tempel (Jesaja 44:28 ev). Maar: deze Kores was minstens 150 jaar na Jesaja (!) koning van de Perzen! En hij voerde inderdaad uit wat God allang had aangekondigd. God weet alles, voordat het gebeurt. Je zou ook kunnen zeggen: omdat Hij het aankondigt, moet het gebeuren. Maar het wordt nog duidelijker:
2.3. Gods wil geschiedt - altijd! (vers 10b-11)
Hier staat dat God plannen maakt en Zich zaken voorneemt. En als Hij dat doet- aldus Jesaja - dan kunnen deze plannen door niets en niemand verijdeld worden. Ze mislukken nooit. Wat God wil gebeurt. Alles en iedereen moet Zijn raadsbesluit gehoorzamen! Dat is echt een soevereine Koning! De heerschappij van deze Koning is a) onvergelijkelijk. Er is niemand die zich op dezelfde hoogte bevindt als Hij. b) Voor deze Koning is de toekomst als een open boek. Geen gebeurtenis die nog plaats zal vinden zal Hem verrassen of uit Zijn evenwicht brengen. Hij weet het al of heeft het met grote zekerheid zelfs aangekondigd. En c) alles wat Hij wil, alles wat Hij besluit, plant en Zich voorneemt - dat gebeurt. Tot in detail. Zijn wil gebeurt - altijd! Psalm 115:3: “Onze God is in de hemel, Hij doet al wat Hem behaagt.”
3. Waarover strekt de soevereiniteit van God zich uit?
Als ik de Bijbel goed begrijp, dan betekent Zijn soevereiniteit niet alleen dat Hij de mogelijkheid heeft om Zijn macht altijd uit te oefenen, maar dat Hij het voordurend doet. Te allen tijde regeert Hij de hele grote wereld en ook de kleine details. Men heeft dat vroeger ooit “voorzienigheid” genoemd. God heeft de wereld geschapen. Hij onderhoudt haar. En Hij regeer haar - soeverein. Geen ding komt “bij geval”. Er is geen toeval. En er is ook geen onpersoonlijk lot. Maar alle dingen komen uit “zijn vaderlijke hand”. Ik wil dat aan de hand van een aantal bijbelteksten aantonen:
3.1 Hij bestuurt de machthebbers van de wereld!
(Zie Job 12:23 en Psalm 22:29 en Handelingen 17:26) Aan het begin hebben we het over Nebukadnessar gehad, deze machtige koning. Nadat hij zichzelf vereerd heeft, komt prompt het goddelijke antwoord uit de hemel: “Uw koninkrijk wordt van u afgenomen.” Nebukadnessar wordt vernederd en als hij tenslotte tot op de bodem toe totaal vernietigd is, moet hij erkennen wie de enig ware soeverein van het heelal is. (Daniël 4:34-35). Kores zou later als koning van Perzië het Nieuwbabylonische rijk overnemen. Maar ook hij is een instrument in de hand van God. God stelt koningen aan en zet koningen af. Geen autoriteit in deze wereld heeft ooit zelf de macht genomen, maar heeft ze van God ontvangen. Dat zei Jezus tegen Pilatus (Johannes 19:11). God plant en stuurt op deze manier, maar niet alleen de grote lijnen van de wereldgeschiedenis...
3.2. Hij plant ook onze dagen - iedere dag!
Psalm 139:16 “uw ogen zagen mijn vormeloos begin; in uw boek waren zij alle opgeschreven, de dagen, die geformeerd zouden worden, toen nog geen daarvan bestond.” Ons leven ontvouwt zich voor God niet toevallig - hoe we onze beslissingen ook nemen en welke richting we ook inslaan. God weet het van tevoren. Zelfs voor we waren geboren kende HIJ ze al. Ons leven is voor God als een open boek - voor een dag van dat leven zelfs maar was begonnen! God kende Jeremia en bepaalde dat hij profeet zou worden voor Hij hem in de moederschoot vormde (Jeremia 1:5). “Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de HERE bestiert zijn gang” (Spreuken 16:9).
Als ik het goed begrijp betekent dat alles: er is geen enkele dag, zelfs geen enkel uur en geen gebeurtenis in mijn leven dat geen deel van Gods plan zou zijn, dat niet een puzzelstukje in je leven zou zijn dat God op soevereine wijze daar juist heeft neergelegd!
We hebben er over het algemeen geen moeite mee om goede dingen aan te nemen en ze aan God toe te schrijven. En Hij is daarin ook inderdaad soeverein, Hij bewerkt ze. Maar ik zou nog verder willen gaan:
3.3. Hij verordent catastrofes en ongelukken!
Natuurgeweld gehoorzaamt enkel en alleen Gods bevel. Hij gebiedt de wind, de bliksem, de regen, de hagel, de golven. Ook dan als ze hun vernietigende en schadelijke werking tentoonspreiden.
In Amos 3:6 stelt de profeet de retorisch vraag die we met “nee” moeten beantwoorden: “Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt?” Let wel dat hier staat dat God het “bewerkt”.
In Jesaja 45:6b-7 staat: “Ik ben de HERE... die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep.”
Voor het goede begrip is hier een ding belangrijk: sinds wanneer zijn er catastrofes en rampen en allerlei onheil op deze aarde?
Sinds de zondeval. En wie is er met zonde begonnen? De mens - wij. Maar wat is het onmiddellijke gevolg van de zondeval? Het gevolg is dat God de aarde heeft vervloekt. En tot de dag van vandaag zijn rampen een uitdrukkingsvorm van deze vloek. En daarom komen ze uit Gods hand. We moeten ook begrijpen dat Hij in Zijn geduld nog zeer veel ellende weerhoudt. En dat Hij in alle ellende en door deze noden veel goeds bewerkt. Ze zijn een deel van Gods volmaakte plan met deze wereld, dat Hij soeverein blijft uitvoeren!
3.4 Ziekte en persoonlijk leed komen uit Gods hand!
Als we daarover willen spreken, kunnen we niet om Job heen. Nauwelijks een mens op deze aarde heeft meer persoonlijk leed ervaren dan deze man die God voor 1 van zijn beste mensen hield. (Job 1:1) Hij was rijk en gezegend en een godvruchtig man. Maar op een dg verliest hij achter elkaar zijn runderen, ezelinnen, schapen, kamelen en de daarbij horende knechten. Ook een groot deel van zijn bezit. Maar het wordt nog erger: zijn kinderen waren allemaal bij elkaar in een huis. Dan breekt een storm los, het huis stort in en begraaft hen onder het puin! Maar Job zegt: “De HERE heeft gegeven, de HERE heeft genomen, de naam des HEREN zij geloofd” (Job 1:21). Maar alsof dat nog niet genoeg is, breken er lelijke zweren op Jobs lichaam uit. Van top tot teen. Ze jeuken zo erg dat hij zich met potscherven moet krabben! Ziet een mens aan wie God een welgevallen heeft er zo uit? Daarom raadt zijn vrouw hem aan om God te vervloeken. Maar Job antwoordt: “Zoals een zottin spreekt, spreekt ook gij; zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet?” (Job 2:10) Job had gelijk door zijn ongeluk uit Gods hand aan te nemen. De duivel is in deze situatie alleen maar een handlanger van God. God heeft hem aan de lijn. Hij kan zelfs geen klein stukje verdergaan dan God hem toestaat. God gaat in Zijn soevereiniteit met Job een (zeer heftige)weg. En dat alles om met hem Zijn grote doel te verwezenlijken. En dat zijn niet zijn herkregen gezondheid en bezittingen. Job werd tot een boetedoening geleid, zijn hart werd gebroken voor God. En hij kon zeggen: “Nu heeft mijn oog U aanschouwt!”
3.5 God bouwt zelfs het zondige gedrag van mensen in Zijn soevereine plannen in!
Dat zien we heel duidelijk in een tekst in Genesis. Daar vinden we bij het weerzien van Jozef met zijn broers een paar opmerkelijke uitspraken van Jozef. Hij zegt bijvoorbeeld: “Ik ben uw broeder Jozef, die gij naar Egypte verkocht hebt...!” (Genesis 45:4) Objectief gezien is dat juist. En toch zegt hij een paar verzen verder: “God heeft me voor u uitgezonden.” Om het nog duidelijker te maken in vers 8: “Dus zijt gij het niet, die mij hierheen gezonden hebt, (pardon?) maar God!” Genesis 50:20 “Gij hebt wel kwaad tegen mij gedacht, maar God heeft dat ten goede gedacht.” God had als doel om de broers en de oude vader Jacob en later een heel volk Israëlieten op een overweldigende manier te zegenen.
Hiermee wordt de zonde niet verontschuldigd. God haat zonde en stelt Zich tegenover ieder die zondigt. Het is niet zo dat het kwade dat door mensen veroorzaakt wordt (!) buiten Zijn plannen met de wereld valt. Nee, het is zelfs een onderdeel van Zijn plan, het maakt God niet hulpeloos en Hij is in het hele gebeuren de soevereine Loods zonder Zelf schuldig te worden! Hoe kunnen we dat begrijpen? Dat is niet gemakkelijk, maar er is wel een hulp die ook mij heeft geholpen om het te begrijpen: door tussen 2 soorten van Gods wil te onderscheiden - Zijn geopenbaarde wil en Zijn geheime wil.
Gods geopenbaarde wil komt in Zijn geboden tot uitdrukking. Het zijn de verordeningen van God, die Hij ons geeft en waarmee we ons leven vorm moeten geven. Bovendien is er ook een geheime wil van God. Deze is ons niet bekend. We hebben er geen inzicht in . We kunnen die niet overtreden. De wil waarmee God de hele wereld soeverein bestuurt en waarin alles opgesloten ligt! God kan dus bepaalde dingen ‘niet willen’ in de zin dat Hij ze moreel veroordeelt. Zo veroordeelt Hij het handelen van de broers van Jozef, die Jozef verraden en als slaaf naar Egypte verkocht hebben. En toch ‘wilde’ Hij dat het zo zou gebeuren, omdat Hij daarmee Zijn plannen volvoerde.
4. Wat zijn hiervan de uitwerkingen?
God wil ons niet bij ons doel brengen, maar bij het Zijne. En Hij wil ons ook niet op onze eigen weg leiden, maar op de Zijne. Hij wil ons geluk niet stukmaken. Nee, Hij legt in deze tijd een fundament voor nog groter geluk. Want alle dingen zullen voor Zijn kinderen meewerken ten goede (Romeinen 8:28)
Bewerking van het artikel van Nils Fastenrath uit “de stem” no. 7, juli 2010
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 augustus 2010, 16:14
|
|
|
Op de aloude vragen... zijn denk ik geen makkelijke antwoorden.
Voor degenen die zich hierin willen verdiepen een boekentip: "Van kramp naar kracht" door Merlin R. Carothers. Een boek waar je van alles van kunt vinden (vond ik ook), maar toch vond ik dat ik de schrijver gelijk moest geven.
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:25
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hoi,
Ik vind het wel goed dat je Helen Palmer aanhaalt want dan heb je ool zeker dit grondig gelezen van haar.
http://www.spiridoc.nl/palmer.htm
Wat is er mis om jezelf te leren kennen? Ben je misschien bang? Is het werkelijk geneuzel? Moet je echt klakkeloos aannemen wat bepaalde strekkingen (die meestal afscheuringen zijn van het originele) als "wet" verkondigen? Van mij mag het hoor. Ik heb er geen probleem mee. Je mag immers voor jezelf uitmaken of je in een krampachtige geloofsleven wilt functioneren. Laat je maar overdonderen met een straffende God en hel en vagevuur. Als je dan goed nadenkt over die liefde van God voor ons gewone stervelingen en aan de straffen die Hij heeft wanneer we afdwalen zijn we (jullie) ons dan niet aan het tegenspreken? De Shrift bestaat niet alleen uit het OT...Leer de Bijbel lezen zoals hij geschreven is. Met al zijn boeken. Leer ook de tijfsgeest te ontdekken én lees ook eens werken die geschreven zijn rond de Schrift. Verdiep je eens in de theologie, de filosofie en de psychologie. Dan pas kan je wat te weten komen. Indoctrinaties zijn uit den boze. De geschiedenis heeft ons dat toch geleerd? Toch?
Frank (ik ben niet boos hoor en ik veroordeel zeker niemand...) |
Ik denk dat je wel boos bent; je haalt er ineens van alles en nog wat bij zonder dat ik dit ooit genoemd heb. Bovendien begin je te spreken in termen van "ons" en "jullie".
Je kunt mijn argumenten niet weerleggen en daarom probeer je mij nu af te schilderen als een domme, geïndoctrineerde trut die nog nooit iets heeft gelezen. Die krampachtig en sidderend van angst alleen het O.T. durft open te slaan.
Je laat je nu wel heel erg kennen.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 22:15
Onderwerp: Kinderkamp
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk eerder dat de leiding hier veranwoordelijk voor was, maar hoe kan je nu het beste een worm uitbeelden????
Uploaded with ImageShack.us |
Welluke worm??
Heb je ook een wonderboom opgegeten? Of ben je in een grote boot geklommen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|