Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 19:14
|
|
|
(ik las vandaag dit stukje over/van Keith Green. Zijn biografie heb ik ook gelezen, wat een bijzondere man was dit. Ook goed om dit weer van hem te lezen.....nee hij is geen God, maar wel een persoon die zoveel opzij zette voor zijn Heiland)
Zijn muziek inspireerde een hele generatie. Hij reisde de hele wereld over om als zingende evangelist achter zijn piano te kruipen. Hij stierf in het harnas. Vandaag de dag worden zijn nummers als 'create in me a clean hart' nog altijd gezongen in kerken over de hele wereld. In een tijd waar muziek een steeds grotere rol speelt in kerken is Keith Green's boodschap over 'aanbiddingsleiders' en 'sprekers' misschien nog actueler dan toen hij deze boodschap getiteld: 'So you wanne be a rockstar?' bracht.
"Veel mensen vragen me hoe ze een bediening in muziek kunnen beginnen. Tijdens concerten krijg ik hier talloze vragen over, en ik ontvang veel brieven en telefoontjes van mensen die zich geroepen voelen voor een bediening in aanbiddingsmuziek. Op een dag vroeg ik mij af hoe het kon dat zo weinig mensen mij vragen hoe ze zendeling kunnen worden, of straatprediker. Het lijkt erop dat iedereen het comfort van het podium verlangt, in plaats van de onzekerheid van het zendingsveld, de straten van de getto of het leven dat de Heer gebruikt in kleine dingen in iemands eigen dorp."
"Mijn antwoord op hun vragen is bijna altijd hetzelfde. 'Zou je bereid zijn om nooit meer muziek te spelen? Ben je bereid een 'nobody' te zijn? Zou je overal voor Christus heen willen gaan en alles voor Hem willen doen?' Meestal antwoorden mensen mij met een snelle 'ja!'. Ik vraag me dan af of ze begrijpen wat hun antwoord met zich meebrengt."
Keith Green: "Lieve familie in Jezus, waarom maken we afgoden van christelijke zangers en spekers? Velen veranderen vaak van glorieuze artiesten van de wereld, tot glorieuze christelijke artiesten. Dat is afgoderij! Ziet u dat niet? Het is zeker zo dat er veel mannen en vrouwen zijn die God gebruikt om de Geest van God aan te roepen door middel van muziek, en de ongelovigen aan te raken. Maar de satan wint het van ons wanneer we deze mensen verafgoden, hun handtekening willen hebben en stad en land afreizen om naar hun concerten te gaan. Ziet u niet dat u deze artiesten hier pijn mee doet? Ze zijn vaak wanhopig om te vertellen dat ze het niet verdienen om lof en eer te ontvangen, en vaak worden ze hierdoor alleen nog maar meer aanbeden."
Navolging "Vaak zoeken mensen te worden als hun favoriete gospelzanger of spreker, met dezelfde ijver die de Heer van ons vraagt om Hem na te volgen! Daarmee beledigen we de Geest van genade en proberen we een plek voor onszelf voor te bereiden, in plaats van een plek voor Jezus."
"Hoe kan het zijn dat niemand de zendelingen prijst die alles opgeven om te leven in armoede, die hun leven op het spel zetten? Hoe kan het dat niemand het over de gevangenispredikant heeft? Ik denk dat dit komt omdat ons geleerd is dat comfort ons doel en onze veiligheid is, en omdat we graag willen dat andere mensen ons mogen. Wie minder comfortabel leeft heeft minder vrienden en supporters. Gelooft u echt dat we in de laatste dagen leven? Waarom zouden we ons geld dan nog uitgeven aan gospel cd's en concerten in plaats van het geld te geven aan organisaties die geven aan de armen, aan zendelingen op het zendingsveld?"
"Stop ermee om van predikanten en christelijke muzikanten 'goden' te maken, en stop er mee te willen worden als hen. De Heer roept ons op ons kruis op te nemen en Hem te volgen. Mijn piano is niet mijn kruis. Het is een instrument. Ik zou nooit meer op mijn piano spelen als God zou willen dat ik een ander effectief instrument zou krijgen in mijn leven om Zijn Evangelie te brengen. Vraag God naar Zijn plan voor uw leven. De enige christelijke muzikant tegen wie God zal zeggen: 'Goed gedaan, mijn goede en getrouwe dienstknecht' is degene die in zijn leven getuigt van wat zijn teksten en liederen zeggen, en waarvan muziek het minst belangrijke is in zijn leven. Het vereren van de Ene die alle eer verdient is het hoogste doel! Laten we ons leven zonder twijfel geven aan de Koning!"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 12:55
|
|
|
Zomaar wat nummers van Keith Green
http://www.youtube.com/watch?v=JQ3lvN4tQmY&feature=search
http://www.youtube.com/watch?v=FbzJYqj2xC4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mD2PJ0xbAdY&feature=search
http://www.youtube.com/watch?v=IMUQEI0CLQM&feature=related
En een recensie van de biografie door zijn vrouw Melody geschreven
Beschrijving: KEITH GREEN No Compromise
Het radicale leven van een legendarisch zanger
Radicaal. Zo was Keith Green. Van deze jonge zanger gaat zoveel invloed uit, dat hij nu nog spreekt... zoveel jaar na zijn dood bij een vliegtuigongeluk in 1982. Als een profeet streed hij voor echt geloof in Jezus Christus. Sommigen ergerden zich aan hem. Anderen liepen met hem weg, zijn Meester achterna.
Een absolute aanrader, een boek dat je in een adem uitleest. Verbazingwekkend hoe een zoekend iemand zo radicaal een andere weg in slaat.
Keith Green was een muzikaal talent, dat als kind al plaatopnamen maakte. Maar in zijn tienerjaren brak zijn naam niet door naar het grote publiek, hoe hij zich daarvoor ook inspande. Meer nog dan naar landelijke roem zocht Keith naar echtheid, naar iets diepers dan de buitenkant. Het was de tijd van de hippies, begin jaren '70. Alle jonge mensen leken op zoek te zijn en te experimenteren met allerlei drugs en samenlevingsvormen. . .
TROUWEN Hoezeer hij uiterlijk ook een kind van de hippie-tijd was, innerlijk was hij totaal anders. Dat bleek toen hij ging samenwonen met zijn joodse vriendin Melody. In plaats van de populaire los-vast-verhouding aan te gaan, stelde hij haar voor met hem te trouwen. Want de relatie tussen een man en een vrouw moest er een van totale toewijding zijn, vond hij. En ze trouwden.
ALLES OF NIETS Die toewijding kenmerkte ook zijn zoeken naar echtheid. Omdat hij met niets minder genoegen nam dan de waarheid, knapte hij telkens af op de vele filosofieen waarin hij meende een antwoord te vinden op zijn diepe vragen. Ook het georganiseerde christendom stond hem tegen. Maar met Jezus had hij iets. En hij ontmoette telkens meer mensen die een diepe relatie met Jezus leken te hebben. Dat gaf hem en Melody de hoop dat ze eindelijk zouden vinden wat ze hartstochtelijk zochten. En ze vonden het. Jezus werd reeel voor hen, en ze wijdden zich aan hem toe. Keith deed dat op de alles-of-niets-manier, die hem zo kenmerkte.
UIT DE KREUKELS Hij opende zijn hart voor mensen die vastgelopen waren. Als het nodig was, nam hij ze ook op in huis. Binnen korte tijd hadden Keith en Melody de leiding over een groot gezin van mensen die uit de kreukels moesten komen. En in deze gemeenschap leefde Keith een radicaal soort christen-zijn voor, met vallen en opstaan, met verdriet en humor.
WEGGEVEN Inmiddels was Keith's muziek-carriere aardig op gang gekomen. Hij begon vooral naam te maken in de wereld van de christelijke muziek. Ook daar bleek weer wat voor een radicale christen Keith was. Hij zag zijn muziek niet als een manier om roem te verwerven en geld te verdienen, maar om God en de mensen te dienen. Zo besloot hij eens LP's weg te geven, in plaats van ze te verkopen. Hij zou aan dit principe vasthouden, door later zijn platen gratis te sturen aan mensen die er geen geld voor hadden.
PROFETISCHE STEM Tijdens grote en kleinere bijeenkomsten riep Keith mensen door heel Amerika op zich radicaal aan de Heer Jezus toe te wijden. Geleidelijk bleek dat deze jongeman een profetische stem was. Bij zijn optredens kwamen mensen tot het besef dat ze voor God verloren waren, en uitten dit vaak onder heftige emoties. Het waren regelrecht opwekkingen of revivals. Dat zijn bediening een bepaalde roem met zich meebracht, beangstigde hem. Hij zag de aanbidding in de ogen van de mensen ... en trok zich van hen terug. Hij wilde geen ster zijn, maar een dienaar van God.
VLIEGTUIGONGELUK Keith en Melody waren - met hun eigen kinderen en de grote leefgemeenschap van andere mensen - op een grote, eenzame boerderij in Texas gaan wonen. Daar beschikten ze over een start- en landingsbaan voor kleine vliegtuigen. Toen Keith met een bevriende familie en twee van zijn kinderen een rondvluchtje maakte, stortte het vliegtuigje neer. Alle inzittenden kwamen om. Het was 1982. Melody Green bleef alleen achter, met haar dochtertje Bethany en een kindje dat nog niet geboren was. Haar Keith was slechts 28 jaar geworden. Maar wat had zijn korte leven veel teweeggebracht!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 15:20
|
|
|
Thanx! Goed en mooi om te lezen.
Keith's texten zijn sterk. Ik heb nog een lp van em staan, maar helaas is mijn pick-up aan gruzelementen.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 15:47
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Thanx! Goed en mooi om te lezen.
Keith's texten zijn sterk. Ik heb nog een lp van em staan, maar helaas is mijn pick-up aan gruzelementen.
GrZing! |
gelukkig staat er heel veel op Youtube.
Ik heb 2 dubbel CD's van hem. Heerlijk soms op zondag aanzetten. Doordeweeks is het meer de wat hardere muziek, dan dus geen Keith Green
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:42
|
|
|
Dit nummer van Keith heeft mij in een heel moeilijke periode erg geholpen:
Lord, the feelings are not the same, I guess I'm older, I guess I've changed. And how I wish it had been explained, that as you're growing you must remember,
That nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus! I know that I would surely fall away, Except for grace, by which I'm saved.
Lord, I remember that special way, I vowed to serve you When it was brand new. But like Peter, I can't even watch and pray, one hour with you, and I bet, I could deny you too.
But nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus. I'm sure that my whole life would waste away, except for grace, by which I'm saved.
But nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus. I know that I would surely fall away, except for grace, by which I'm saved
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 17:23
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Dit nummer van Keith heeft mij in een heel moeilijke periode erg geholpen:
Lord, the feelings are not the same, I guess I'm older, I guess I've changed. And how I wish it had been explained, that as you're growing you must remember,
That nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus! I know that I would surely fall away, Except for grace, by which I'm saved.
Lord, I remember that special way, I vowed to serve you When it was brand new. But like Peter, I can't even watch and pray, one hour with you, and I bet, I could deny you too.
But nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus. I'm sure that my whole life would waste away, except for grace, by which I'm saved.
But nothing lasts, except the grace of God, by which I stand, in Jesus. I know that I would surely fall away, except for grace, by which I'm saved |
deze dus....http://www.youtube.com/watch?v=-MjE2yXJqvs&feature=search
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA637
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 21:36
|
|
|
Hallo lieve mensen nog net even op de valreep ,heb mezelf beloofd een tijdje rust te nemen en op te knappen en morgen te stoppen met cm wens jullie gods zegen maar eigenlijk bedankt wederom jonathan ik las je verhaal en luister al een tijdje het lied oh lord joure beutiful wist niet van wie het was , even sparen maar er komt een cd van keith green thuis bedankt lieve mensen dit doet me goed te weten waar het lied vandaan komt en create in me a clean hart heb ik gezongen met koor geweldig wist ik ook niet dat deze van hem was bedankt nogmaals hier kan ik wel een tijdje mee verder
Gods zegen aan jullie allemaal van cm
Wat is de koning groot en zeer te prijzen
lieve groet anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 23:37
|
|
|
Nou open je een topic over "maak van predikanten en muzikanten geen goden"... en wat krijgen we te lezen??
een hele lofzang over hoe goed en geweldig ene zanger wel niet is???
hoezo off topic???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 00:15
|
|
|
PIETER649 schreef: | Nou open je een topic over "maak van predikanten en muzikanten geen goden"... en wat krijgen we te lezen??
een hele lofzang over hoe goed en geweldig ene zanger wel niet is???
hoezo off topic??? |
hahhahahaha.....heerlijk toch....ik weet t.....sorry
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 01:59
|
|
|
ik was niet boos... ik wou het ff kwijt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 08:17
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik was niet boos... ik wou het ff kwijt |
owh...wie dacht dat dan??
Ik niet hoor, moest wel lachen om je conclusie-trekking en dat het off-topic ging.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 09:02
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | owh...wie dacht dat dan??
Ik niet hoor, moest wel lachen om je conclusie-trekking en dat het off-topic ging. |
Mag dit dan het bewijs zijn dat het gevaar soms in een klein hoekje schuilt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 09:58
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Mag dit dan het bewijs zijn dat het gevaar soms in een klein hoekje schuilt |
idd...woorden worden pas woorden als we mekaar in de ogen kijken en in ieder ander een kind van God zien.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|