ChristianMatch

Forum

Het geweten in de mens.
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 10:54

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 14:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 18:53

De boom des kennis van Goed en Kwaad, waar Eva een vrucht van plukte, heette waarschijnlijk niet voor niets zo.
Door het eten van de vrucht heeft het nageslacht van Eva die kennis.
Ik denk dat dat het geweten is.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 19:14

Maar waar de een last krijgt van zijn geweten, gaat de ander zonder schroom verder op de weg van zijn/haar daden en woorden.

Wil dat dan zeggen dat de daden/woorden van die ene persoon slecht zijn? En het niet handelen van de ander bij voorbaat dus goed?

Geweten is voor ieder mens iets verschillends, voor de een een rem te handelen. terwijl de ander die gewoon doet, misschien dus goed of misschien fout doet.

Te stellen dat je geweten dus een norm is voor goed of kwaad is dus moeilijk te stellen. Te zeggen dat de handelingen van een ander, daden zijn van iemand zonder geweten hoeft ook niet zo te zijn. Het hangt er maar net vanaf welk referentie kader wij gebruiken, welke normen, waarden en traditie dat kader gevormd heeft.

God heeft zijn universele wet gegeven, de 10 geboden, die voor ieder mens een duidelijke leidraad zijn van hetgeen Hij goed voor de mens heeft gesteld. Veel van de dingen in de 10geboden zijn ingebakken in ons mensen, want iemand doden is in alle culturen en tradities altijd als fout bestempeld. (dan ga ik even langs aan allerlei duistere praktijken waar mensenoffers werden gebracht, want op die punten werd de mens duidelijk beinvloed door satan)
Van iemand iets onrechtmatig afnemen is ook iets wat al als een baby ingebakken zit....'' is mij '' roept al snel een kind wat nog niet eens goed praten kan.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 19:21

JONATHAN890 schreef:
Maar waar de een last krijgt van zijn geweten, gaat de ander zonder schroom verder op de weg van zijn/haar daden en woorden.

Wil dat dan zeggen dat de daden/woorden van die ene persoon slecht zijn? En het niet handelen van de ander bij voorbaat dus goed?

Geweten is voor ieder mens iets verschillends, voor de een een rem te handelen. terwijl de ander die gewoon doet, misschien dus goed of misschien fout doet.

Te stellen dat je geweten dus een norm is voor goed of kwaad is dus moeilijk te stellen. Te zeggen dat de handelingen van een ander, daden zijn van iemand zonder geweten hoeft ook niet zo te zijn. Het hangt er maar net vanaf welk referentie kader wij gebruiken, welke normen, waarden en traditie dat kader gevormd heeft.

God heeft zijn universele wet gegeven, de 10 geboden, die voor ieder mens een duidelijke leidraad zijn van hetgeen Hij goed voor de mens heeft gesteld. Veel van de dingen in de 10geboden zijn ingebakken in ons mensen, want iemand doden is in alle culturen en tradities altijd als fout bestempeld. (dan ga ik even langs aan allerlei duistere praktijken waar mensenoffers werden gebracht, want op die punten werd de mens duidelijk beinvloed door satan)
Van iemand iets onrechtmatig afnemen is ook iets wat al als een baby ingebakken zit....'' is mij '' roept al snel een kind wat nog niet eens goed praten kan.

De een luisterd waarschijnlijk net ff sneller naar zn geweten dan de ander en neemt de actie om met die specifieke zonde te stoppen.
Ieder zondigt in feite de hele dag door.
Wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft alrede overspel gedaan...
Dus wie een appel aanziet om die te stelen, of een bank om die te beroven...heeft ook al gezondigd.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 20:28

Er bestaan mensen zonder geweten. Heel griezelig....

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 21:28

PIETER649 schreef:
De een luisterd waarschijnlijk net ff sneller naar zn geweten dan de ander en neemt de actie om met die specifieke zonde te stoppen.
Ieder zondigt in feite de hele dag door.
Wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft alrede overspel gedaan...
Dus wie een appel aanziet om die te stelen, of een bank om die te beroven...heeft ook al gezondigd.
Staan Gods wetten gelijk met onze NL wet? Ik beken, in sommige gevallen vind ik die wet maar knappe onzin. Door mensen bedacht achter hun bureaustoel in Den Haag.
Voorbeeld:

als je in DLd via de satelliet naar NL wilt kijken, mag dat niet.

70 km rijden op weg in uitvoering, terwijl er niks gedaan wordt.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 21:46

CHATULIEM619 schreef:
Staan Gods wetten gelijk met onze NL wet? Ik beken, in sommige gevallen vind ik die wet maar knappe onzin. Door mensen bedacht achter hun bureaustoel in Den Haag.
Voorbeeld:

als je in DLd via de satelliet naar NL wilt kijken, mag dat niet.

70 km rijden op weg in uitvoering, terwijl er niks gedaan wordt.

tja chatje.... geeft de keizer wat des keizers is....
geldt niet alleen voor belastingcentjes maar ook voor het navolgen van de overige wetjes Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 21:53

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1016&start=60

De bijbeltekst van deze dag.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1