Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 februari 2011, 23:03
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | het is je weekje wel hé susannah, van loodgieter (lek toilet) tot elektricien? gelukkig telkens te herstellen! |
nou, ik schrijf dit daarom expres bij mijn mooiste moment, omdat het gelukkig niet zo lang duurde. Ik wilde een tafeltje afnemen met een beetje heet water... toen ontdekte ik ik heb alleen koud pfff... en dan denk ik gelijk, haren wassen kan ik wel vergeten, oh ja en ik wilde ook nog gaan douchen... Maar was gelukkig maar kort dus.
Het toilet was toch ook aan het lekken nadat ik de schroef had vastgedraaid, daarvoor is de Woonstede vanmorgen geweest en dat is gelukkig ook verholpen. By the way, kwam er nog achter dat de kast van de HR ketel niet open is te krijgen, die zit of klem of er zit (zonder mijn weten ) een ander slot op. Daar ga ik nog wel ff naar informeren.
Susannah, die blij is dat 'de dingen' het weer doen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 februari 2011, 22:52
|
|
|
Ik deed een lamp aan en hoorde een knal, waardoor oa. mijn computer (en lamp ) uitgingen. (door het uitgaan van een groep wat snel weer te herstellen was in de meterkast), maar toen ik mijn computer voor de 2e keer weer opstarte ontdekte ik dat ik geen internet had en of dat alles niet genoeg was had ik ook geen heet water meer. Mijn mooiste moment was kort daarna toen ineens alles het weer deed...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 februari 2011, 22:37
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Visser KOMT NIET !!!! Zijn zoon komt die dag terug uit Bangladesh !!!! |
Daar gaat m'n 1,5 doos bollussen...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 10 februari 2011, 22:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 februari 2011, 09:48
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
IMKE917 schreef: | Ben ik nou de enige die snapt wat er gevraagt wordt....
Hans vraagt of de picknick samen met OZNJ word georganiseerd, of dat zij 'toevallig' ook een picknick hebben op de zelfde tijd en plaats..... |
Volgens mij Imke is die discussie al lang geweest toch ???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 februari 2011, 23:03
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Idd, helemaal mee eens, mooi verwoord! |
tnx !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 februari 2011, 22:32
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
Hallo allemaal,
Ik las bij "de kreet van de week" iets over vergeving, waardoor ik er toch nog iets over wil zeggen, al heb ik in dit topic al goede reacties gelezen.
Vergeven betekent voor mij... loslaten van bijv. wat je is aangedaan en verder gaan. Vergeven is niet zand erover, maar mijns inziens het toevertrouwen aan God en op die manier verder te kunnen met je leven. Dus niet in wrok vasthouden aan hetgeen gebeurd is, daar heb je vooral jezelf mee denk ik. Ik denk dat God ons het geschenk "vergeving" -ik heb het nu even niet over de vergeving van God maar van mensen onderling- geschonken heeft om er niet je hele leven aan vast te zitten, maar om verder te kunnen. Dan geef je het aan God en laat je het aan Hem over. Mijns inziens kan die vergeving zelfs plaatsvinden zonder dat de andere betrokken partij daar van af weet.
Ik vind "vergeten" iets heel anders. Soms gaat het gebeurde over een hele lange periode en dat is een deel van je leven geworden (weliswaar het verleden, maar toch, je bent er meestal wel door gevormd). Ik geloof niet dat God van ons vraagt het gebeurde te vergeten. Maar met Gods hulp kunnen we verder !! Daar gaat het om denk ik.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 9 februari 2011, 22:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 februari 2011, 22:02
Onderwerp: verjaarswandeling
|
|
|
MARIANNE129 schreef: | De wandeling is natuurlijk niet zondig op de zondag, vooral niet als je daar je kinderen bij betrekt (of laten we die juist op zondag gewoon maar aan hun lot over, om niet het risico te lopen dat een date zou kunnen ontstaan tijdens de wandeling).
Het bakkie (op wiens kosten dan ook) is misschien een wat minder goed idee? |
Ik snap hier geen hout van... de wandeling is niet zondig ? en vooral niet als je er kinderen bij betrekt ??? Dat komt op mij dan ook over alsof je op de zondag als single niet zou mogen wandelen... en kinderen maken het dan minder erg ? (Ik weet wel dat er "niet" staat, maar juist om het op deze manier te benoemen komt een beetje op mij over dat het maar net zou kunnen).
Weten we eigenlijk wel wat dat precies is... zonde ??? Ik weet alleen dat er een kerkrichting is (reformatorisch ?) waar ze dat wandelen op zondag een probleem vinden, maar persoonlijk denk ik meer dat het een kerkregel is dan dat ik het uit de bijbel haal. Want waar staat dat ik niet zou mogen wandelen op zondag ???
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16899/wandelen-op-zondag/
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 9 februari 2011, 23:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 februari 2011, 21:44
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
GRACE585 schreef: | 3 slechte momenten 1e gisteravond belde me zus een vriendin van haar gestorven is met auto in het kanaal gevonden men weet niet hoe of wat 2e vanmorgen flink beroerd met zware hoofdpijn maar dat is niks in vergelijking met de andere 2 berichten 3e een vriendin belde me net op haar man in het ziekenhuis onverwachts iets met zijn hart hij ligt nog aan allerlei onderzoek monitoren ik ga zo haar kids uit school opvangen. |
Sterkte Grace !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 23:42
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Was ik maar in de buurt he... |
hoezo ??? Ik ontdekte dat er iets niet vast aangedraaid was dus dat is al verholpen... Aan de was kan je niks meer doen ben ik bang...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 23:08
|
|
|
Slechtste moment: Dat ik in de doucheruimte ontdekte dat de toilet heeft gelekt... precies op m'n was... (door het water is e.e.a. gaan roesten) wat een geluk (bij een ongeluk) dat ik ook nog was had in plastic zakken waar het water niet tussen is gekomen.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 8 februari 2011, 23:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 21:25
Onderwerp: Tips voor de eerste date
|
|
|
MARIANNE129 schreef: | Hoezo daten?Gewoon lekker gaan picknicken, en dan kom je er na een half jaar (en meerdere uitjes) ineens achter: tje, die vent is echt leuk Met andere woorden, ben je geen held in daten, dan kunnen allerlei spontaan geplande uitjes twee mensen zonder ook maar 1 officiele lincscore toch samen brengen. Dus eigenlijk een "normale" ontmoeting via een dating site.Geweldig, |
MARIANNE129 schreef: | De enige die hier niet goed leest heet geloof ik Chat. Ik schrijf juist dat ik NIET mee doe aan daten op een picknick. Tijdens de picknick waarop ik Henduk voor het eerst heb ontmoet heb ik vooral met Leanne en Marianne338 en Grace zitten praten. Het was gewoon heel gezellig niets meer en niets minder.
Misschien zou je er eens rekening mee kunnen houden dat een andere mening niet altijd slecht of zo is, en zou je er eens mee op kunnen houden om mensen met een andere mening te veroordelen. |
Hoi Marianne,
De zin die ik vetgedrukt heb, is wel een zin uit jouw mond. Toen ik die las dacht ik, dat is nou precies waar Chatuliem bijv. zich aan stoort, dat dit in het bijzijn van kinderen gebeurt. Begrijp me goed, ik stoor me er niet aan, want ik geloof dat we volwassen genoeg zijn om ons aan bepaalde regels te houden... niet flirten, geen alcohol, al was het alleen maar omdat het in het bijzijn van kinderen is. Maar gezien jouw reactie hier kan ik me Chatuliem's reaktie wel voorstellen, al ben ik het niet met hem eens.
Dus let een beetje op je woorden het lijkt nu net of het een alternatief is voor daten en ik denk niet dat je het daarmee kunt vergelijken. Het is natuurlijk wel een gelegenheid om de ander nader te leren kennen en dat in de vriendschappelijke sfeer, ik vermoed dat je het ook zo bedoelde, maar ik vond het er een beetje ongelukkig uitkomen. picknicken is niet hetzelfde als daten, is mensen leren kennen denk ik, en als je ze al kent leuk om weer eens te ontmoeten.
Dat je daarná misschien denkt... die vent is wel errrrg leuk... dat kan natuurlijk, die ruimte is er dan ná de picknick...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 8 februari 2011, 21:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 februari 2011, 23:16
Onderwerp: wat mis je op dit moment ?
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Ik zoek God. Waar vind ik hem? |
Heb je het gevoel Laurens dat Hij er niet is ? Mail me anders ff... dan wil ik daar graag op ingaan met je, als je dat wat lijkt. Als je met God praat (bidt), Hij luistert altijd !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 februari 2011, 22:44
Onderwerp: Zat 5 febr Uit in Leeuwarden
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Stel Sus, je ontmoet de man van je dromen, helaas woont hij op Texel. Denk je dan dat je twee keer per maand naar hem toe zou kunnen? Hoe heb je dat voor ogen? |
Geen idee Chat, dat zie ik dan wel weer. Tot nu toe heeft me dat geen problemen opgeleverd, al was dat wat gemakkelijker daar hij zijn kinderen had en het daarom niet 2 keer per maand maar 1 keer per maand (reizen) zou zijn. Ik vind het dan wel zo eerlijk dat je de afspraken afwisselt. (Uiteindelijk zie je elkaar dan 2 keer per maand). 1 oplosssing zou zijn wachten tot nov. 2012 haha... en bovendien zou ik hem dan spontaan tegen moeten komen, want het echte daten doe ik niet meer. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me er geen zorgen over maak.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 7 februari 2011, 22:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 februari 2011, 22:36
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
MAJARO438 schreef: | yep, ik heb 'mijn" boer gevonden, of liever hij vond mij eerst hihihi. Sooooooooooooooooooooooooooooooo happy
groetjes majaro |
oke dan. Was nieuw voor mij dat de boer ook op C.M. gezeten heeft (dat las ik er niet uit ). En ik wist ook niet of het een 'onbekende' boer was of dat ie zich bijv. eerder al opgegeven had voor BZV, maar dat laatste hoeft natuurlijk helemaal niet. In elk geval van harte gefeliciteerd Majaro !! Leuk voor je !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 februari 2011, 00:50
|
|
|
[quote=MARIAN519]
Je kunt het ook aan Cross zelf vragen, bijv. in een C.M. mailtje. Dan weet je zeker wat hij ermee bedoelt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 21:35
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Wie en wie?
begrijp hier niets van... |
Toch is het niet zo moeilijk te begrijpen denk ik Marian. Ik vermoed dat het een boer is die of te weinig mailtjes had om in de uitzending te komen, of het een boer is van 1 van de vorige series, die een vrouw heeft ontmoet (en gevonden ), die hier ook op C.M. zit. Verder vermoed ik dat Crossroad deze vrouw kent, daar hij haar toestemming heeft om het hier op het forum te plaatsen.
Het kan dat ik het mis heb hoor, maar zo vat ik het op.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 20:47
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik had je graag mee genomen Sus maar woon zelf niet in het zuiden... Inderdaad speeld een financieel een aspect... |
Dat is lief van je Mar. Ach, ik kom er wel weer overheen hoor... haha Het heeft blijkbaar niet zo mogen zijn... ach, en anders had ik de avond ervoor niet zo laat nog bezoek kunnen ontvangen, dus...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 19:56
|
|
|
MARISKA601 schreef: | In dit geval ik woon om de hoek bij sus.. we hebben beiden geen auto.. Het openbaar vervoer is dan geen optie. |
Dat ben ik toch niet met je eens Mariska. Het is lief bedoeld, maar ik zou het op prijs stellen als je in het vervolg voor jezelf spreekt als je onvoldoende info van mij weet...
Het openbaar vervoer is geen optie als de treinen bijv. niet of amper rijden vanwege gladheid, bladeren, brand of wat dan ook.
O.V. is verder altijd een optie !! (uitgezonderd een uithoek, waar amper O.V. is ), alleen is voor mij een retour Leeuwarden een kostenpost extra. Voor mij is het dus met name een financieel probleem. Ik zit er minder mee dat ik dan (bijna) 3 uur in de trein en bus zit. (Al vind ik veel overstappen op sommige trajecten weer wat minder leuk).
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 6 februari 2011, 20:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 03:10
|
|
|
DRENTSE137 schreef: | Nou het was idd een SUPER avond!!
Leuke mensen ontmoet, vooral in die "wereldse kroeg"
En voor degene die toch niet konden vanavond: jullie hebben wat gemiiiiiiiist
Nou ik duik mn hunnebedje weer in, latersssssssss |
Ik had gekund... maar ja die afstand he'...
Maar ja, zo komt elk deel van Nederland een keertje aan de beurt, ik gun het de anderen ook dat het een keertje dichtbij is...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 6 februari 2011, 03:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 februari 2011, 00:24
Onderwerp: wat mis je op dit moment ?
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Het is normaal dat we dingen missen in ons leven, dat mag ook best benoemd worden. Maar sta er niet te lang bij stil. Je zegeningen kunnen delen met je partner is heel mooi, maar deel ze - mocht je geen partner hebben - met anderen om je heen. Er is zoveel, ook dan, om van te genieten.
Geluk is als een vlinder. Hoe meer je er op jaagt, hoe verder hij zich van jou verwijdert. Maar als je rustig blijft zitten en je aandacht aan andere dingen besteedt, komt hij vanzelf op je schouders zitten. |
Mooi Marijan !! Oh zo waar...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 22:20
Onderwerp: Andere religie, andere God of niet?
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Af en toe komt bij de vraag toch naar boven of we in al die verscheidene religies toch niet allen in dezelfde God geloven?
Reden is toch dat je als kind niet kiest waar je wieg staat!
Wat met kinderen geboren in verlaten gebieden,, kinderen geboren midden in een streng islam milieu, kinderen geboren en opgegroeid in een atheïstisch milieu, dit zijn zaken die mij soms zo bezig houden,
Ik kan niet geloven dat God deze kinderen en mensen zomaar laat verloren gaan, niet iedereen heeft in zijn leven het voorrecht om het evangelie te leren kennen,
elke religie is overtuigd dat zijn opperste wezen de enige echte is,
Voor mij is er maar één God, Voor mij is Jezus de Christus mijn Verlosser en mijn Redder, ik twijfel absoluut niet in mijn geloof, maar ik kan zo moeilijk aannemen dat al die andere mensen zouden verloren gaan
Hierbij moet ik altijd denken aan Joh 10: 16 "Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder."
Zijn die andere schapen geen mensen die opgegroeid zijn en leven in en met een ander geloof? |
Toch denk ik zelf wel dat Jezus de enige weg is. Hij is de weg, de waarheid en het leven.
Ik denk zelf verder dat je niet bezorgd hoeft te zijn over bijv. kinderen in verlaten gebieden, ergens waar ze bijv. geen bijbel kennen. Mochten ze het niet ontdekken in de schepping, ik geloof dat God een rechtvaardig God is en ook hun harten kent.
Dit is hoe ik erover denk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 21:23
Onderwerp: wat vinden jullie van de volwassendoop ?
|
|
|
BERT168 schreef: | toppie!,kan ik me helemaal in vinden,dat is waar het om draait! gewoon nadenken,niet achter tradities aanlopen maar gewoon de bijbel lezen. |
Hoi Bert, Ik weet niet of je me helemaal goed begrepen hebt.
“gewoon de bijbel lezen”, zo zou ik het niet willen noemen. Dat er nogal wat onderwerpen zijn, waarbij men verschilt van mening moge duidelijk zijn, ook hier op C.M. waarvan ik denk dat de meeste hier heel serieus over het geloof nadenken en daar op die manier ook mee bezig zijn. Ik weet niet of je begrepen hebt inmiddels dat ik zelf niet door onderdompeling (als volwassene) ben gedoopt. Ik heb op mijn 20ste jaar belijdenis gedaan, heel bewust, maar in die tijd wist ik nauwelijks iets af van de volwassen doop. Toch vind ik dat je hetgeen je hoort moet toetsen; de bijbel is niet altijd even gemakkelijk te begrijpen, maar zal je gaandeweg leren als je je daarvoor open stelt Ook je omgeving werkt niet altijd mee.
Toen ik een jaar of 20 was zat ik in een lastig parket. Om me heen (ook in mijn heel directe omgeving !!), geloofden de mensen wel in een God, maar als ik verder vroeg miste ik wat. De bijbel werd steeds meer een boek waarvan de dingen niet meer zouden kloppen (hoe kan Jona, opgeslokt door een vis, in leven blijven ? en later ‘dat allah dezelfde god zou zijn’ ?), -het leek erop dat de bijbel steeds meer een wetenschappelijke verklaring nodig had- en anders kon het niet waar zijn ?, maar stellig (overtuigd) als ik was, ik geloofde dat het door God was dat zulke dingen waar konden zijn. En ik kon me absoluut niet vinden in het idee dat allah dezelfde god zou zijn als de God van Abraham, Isaak en Jakob. Dat is dus een voorbeeld met wat ik schreef over “dat ik het niet op die manier gedaan heb”. Het was misschien ‘makkelijker’ geweest voor mij (in die tijd) als ik hetzelfde had geloofd als mijn omgeving, want het werd op een gegeven moment best een strijd (met name omdat ik in die tijd een uitzondering leek, al had ik nog wel een vriendin die tegelijk met mij belijdenis deed). Maar oh, wat was en wat ben ik dankbaar dat ik die uitzondering was, want nu besef ik dat er idd. geen andere weg is dan die van (de opgestane !!) Jezus en dat God zo persoonlijk met de mens om wilt gaan en Zelf ook een persoonlijke God is. Gelukkig heb ik later ontdekt, eerst op de chr. PABO en vlak daarna toen ik van kerk veranderde, dat ik hierin niet de enige was en Goddank heb ik ook sinds ik op C.M. zit ontdekt dat er heel veel mensen de bijbel wél serieus nemen.
Over de doop ben ik er (nog) niet uit. Ik zie een mooie kant van de kinderdoop (namelijk God die als eerste naar de mens toekomt met Zijn genade en liefde en al vanaf het vroege begin jou roept), maar ik vraag me steeds meer af waarom Johannes “de doper” werd en zelfs Jezus die zich liet dopen*, wat daarvan de betekenis is.
En… was Abraham de vader van alle gelovigen ? of stond hij alleen ‘model’ voor de joden/ Israëlieten ? Dat zijn dingen waar ik (nog) niet uit ben… de tijd zal het leren
*-Ik weet wel dat Jezus zich liet dopen omdat Hij bij God geen exclusieve behandeling kreeg (ook al was/ is Hij Gods Zoon), en zo wilde Jezus het ook niet (Bijv. bij de verzoeking in de woestijn was het voor Hem ‘een fluitje van een cent geweest’ om bijv. God te hulp te roepen of stenen in broden te veranderen… maar Jezus wist waarom Hij hier op aarde was… Hij wist dat dit erbij hoorde), immers Hij was 1 van ons geworden, zelfs al was Hij zonder zonde !!-
Ik weet wel dat mijn belijdenis heel belangrijk voor me is geweest en ook de tijd (ongeveer een jaar) ervoor, wat de aanleiding was om er heel bewust voor te kiezen om er ook openlijk (in de kerk waar ik destijds zat) voor uit te komen. Ik weet wel dat ik die tijd nooit meer zal vergeten. Een van mijn mooiste momenten (in een crisis tijd) uit mijn leven !! Een tijd (meer een ervaring) in mijn geheugen gegrift.
Ik ben me ervan bewust dat ik met dit verhaal soms offtopic ben, maar ik vond het in dit geval wel van belang dit er bij te vermelden om e.e.a. uit te kunnen leggen.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zaterdag 5 februari 2011, 21:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 21:06
|
|
|
'k Ben een beetje laat, maar toch hoop ik dat jullie een gezellige avond hebben daar in Liouwert...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 februari 2011, 11:05
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | klinkt tof susannah, popkoor..........koor van een kerk of wat? |
Nee, is niet van een kerk, maar onderdeel van de Popschool hier.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 februari 2011, 11:03
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | een mooi moment vandaag is dat de beslissing gevallen is dat mijn broer geopereerd wordt volgende week, er is hoop! |
Fijn voor je Marylien !! (Dat was de spanning van het wachten waard denk ik... ). Omdat ik denk dat je elke sterktewens wel kunt gebruiken: sterkte !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 februari 2011, 10:47
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Tja,belijdenis.........ik heb het ook gedaan maar op het verkeerde moment,zoals trouwens normaal was en soms nog is in onze kerk.Eigenlijk was ik er op dat moment niet klaar voor,ik begon net volwassen te worden,dacht dat ik alles wel even kon doen,mijn leven zou fantastisch worden Ik wist toen nog niet dat jarenlange cathechesatie niet genoeg was maar dat je ook veel meer levenservaring nodig had voor die keuze......... Maar ja,ik wilde jong trouwen en zonder belijdenis kon dat niet dus ging ik er maar voor.Ik heb er zeker geen spijt van maar toen ik voelde dat ik volmondig ja kon zeggen lag het belijdenismoment al jaaaaaaaaaren achter me. Ik doe het bij mijn kinderen anders,ik probeer hun bij te brengen dat het geloof belangrijker is dan het voldoen aan de kerkregeltjes.Betekent dat dat ze geen belijdenis zullen doen voor hun 20ste dan is dat maar zo,als het goed is komt dat moment later in hun leven wel. |
Ik kwam een stukje (bijbelstudie) tegen wat me deed denken aan jouw stukje Leanne. Het verschil is wel dat dit stukje gaat over de volwassendoop Maar het uitgangspunt -wanneer is het de juiste tijd- is hetzelfde denk ik. Ik denk dat dit ook voor belijdenis doen een juiste handleiding kan zijn.
Wanneer is het de juiste tijd om je te laten dopen? Kort gezegd: als je nieuw leven hebt ontvangen door wedergeboorte en als je een redelijk beeld hebt van de consequenties van het volgen van Jezus. Het is bijbels gezien toegestaan als iemand zich laat dopen zodra hij zijn hart aan de Here Jezus heeft gegeven. Denk maar aan de doopgeschiedenissen die in het bijbelboek Handelingen zijn beschreven (Hand.8:35-38; Hand.10:44-48; Hand.16:14-15; Hand.16:30-34). Toch heeft de christelijke kerk al zeer vroeg ingezien dat het verstandig is om een zekere tijd van bezinning en onderricht in te lassen. Het doel hiervan is: 1. om doopbedieningen na impulsbekeringen met onvoldoende diepgang te voorkomen 2. om een zekere basiskennis op te doen over het leven met God 3. om de echtheid van het geloof te toetsen Daarom is het in het algemeen niet aan te raden om kinderen te dopen, die de puberteit nog niet hebben doorlopen, tenzij zeer duidelijk uit de praktijk blijkt dat hun geloof verankerd is in hun leven. Voor volwassenen geldt het laatste evenzeer.
Waarom gaan man en vrouw meestal niet onmiddellijk trouwen zodra ze liefde voor elkaar hebben opgevat? Omdat dat ze elkaar zo goed willen leren kennen dat ze zeker weten dat ze elkaar levenslang trouw kunnen beloven. Ook is het goed te wachten totdat ze volwassen genoeg zijn om de verantwoordelijkheid aan te kunnen en de consequenties van hun trouwbelofte kunnen overzien. Het is immers geen kleinigheid. Zo kan het heel verstandig zijn als iemand zich niet direct na zijn bekering laat dopen, maar eerst een tijd van bezinning en bijbels onderwijs in acht neemt. Te vaak zien we dat overenthousiaste dopelingen, die geen tijd hadden om te wachten, kort na hun doop terugvallen.
Aan de andere kant zijn er ook gelovigen die de doop onnodig lang uitstellen. Een wedergeboren mens moet vroeg leren om de opdrachten van zijn Koning uit te voeren en Hem niet te dienen op zijn eigen voorwaarden. Een goede stelregel is: je moet de mijlpalen van je leven altijd goed neerzetten. Wedergeboorte en doop zijn zulke mijlpalen, waarbij het de gelovige siert om zowel bedachtzaam als radicaal te zijn.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 3 februari 2011, 10:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 februari 2011, 10:24
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Hoi Susannah,
Hoe je jouw belijdenis beschrijft vind ik heel mooi. Zo is het ook, dat bedoel ik ermee...het omvat alles wat je zegt. Op die manier heb ik ook belijdenis gedaan..Het was mijn eigen keuze, niet die van de ds. . niet die van mijn ouders..mijn keuze omdat ik wilde laten horen/zien dat ik ervoor koos om mijn leven in Gods hand te leggen.
Het gaat om jouw keuze voor God en die keuze ontstaat als je jezelf geroepen weet door God. Het is altijd een antwoord op Zijn liefde en daarmee geloofsgehoorzaamheid.
Dat ik zeg dat je je daarmee schaart achter de keuze van je ouders is dat je dezelfde keuze maakt als je ouders die immers ook al voor God gekozen hadden toen ze jou lieten dopen?
Dat ze jou lieten dopen of opdroegen is hun antwoord op Gods liefde. Zo zie ik het dan. |
Oke, hier dan mijn antwoord op jouw stukje:
Met dat laatste (vetgedrukt) ben ik het niet eens... !!
En dat mijn ouders destijds kozen voor de kinderdoop zegt niks over hoe ik het zie. Bovendien g'loof ik dat je hier een denkfout maakt. (ik doel dan niet zozeer op jouw ervaringen) Ik durf hier neer te zetten dat er nogal wat "christelijke" gezinnen bestaan, die niet vanuit hun persoonlijke geloofsovertuiging hun kind laten dopen, maar om andere redenen.
t'Is dat ik zelf geen kinderen heb, maar dat ik als kind gedoopt ben wil nog niet zeggen dat ik het op diezelfde manier zou doen.
Het kan best zijn hoor dat de meesten de gewoontes overnemen van wat ze van huis uit hebben meegekregen. Maar ik heb het dus niet op die manier gedaan, en daar ben ik alleen maar dankbaar voor.
Ik vind deze discussie waardevol omdat je toch ook vaak merkt dat mensen dingen gewoon zijn, ze zich vasthouden aan tradities en op grond daarvan bijv. een kind laten dopen... fout !! Het is de bedoeling dat we nadenken over dingen of het wel waar is wat de kerk zegt, of wat je altijd hebt geleerd... en het toetst aan de bijbel.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 3 februari 2011, 10:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als het alleen maar gaat om het gebed en de opdracht de kinderen op te voeden naar Gods wil, hoeft dat ten eerste niet gepaard te gaan met dat ritueel. Dat ritueel schept in mijn ogen nl. verkeerde verwachtingen: opgenomen worden in het verbond, predestinatie en vergeving van zonden...dat zijn dingen waar de doop niet voor bedoeld is en toch wordt het ervoor gebruikt. De doop is als antwoord op bekering van de gelovige bedoeld...De gelovige zelf, niet de ouders van de gelovige. Als dat ritueel die inhoud zou hebben, zou Jezus dat ook duidelijk gemaakt hebben in het onderwijs. Maar in het onderwijs lees ik niks van verbond, erfzonde of predestinatie...Er staat slechts: bekeert U en laat u dopen. Zelfs een orthodoxe jood als Nicodemus kreeg te horen, dat het verbond niet voldoende was, dat zelfs een toegewijd leven niet voldoende was, maar dat hij zich moest bekeren, en dan zou hij de wedergeboorte ontvangen.... Ik zou eens een keer een wedervraag stellen als de bijbel er zo duidelijk op is, waarom aanvaarden jullie dat niet? Waarom vind je de leer van de kerk belangrijker dan de leer van de bijbel? |
Hee Chat, wie versta je precies onder "jullie" ? Ik zou het op prijs stellen als je niet 'de kinderdopers' over 1 kam scheert... ook daarin varieren de meningen toch wel sterk merk ik.
Ook lijkt die laatste zin van jou een vooronderstelling... zo vat ik die althans op... wie zegt dat bijv. ik de leer van de kerk belangrijker vind dan de leer van de bijbel ? Ik probeer juist aan te geven dat de leer van de bijbel belangrijker is. Is het mogelijk voor je om in te gaan op de persoon, i.p.v. het te generaliseren ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:24
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ik zeg dan ook dat je zelf kiest.. ..dat omvat al het andere, waarom zou je anders kiezen? |
Mij is niet (geheel) duidelijk wat je bedoelt met: "dat omvat al het andere". Leg eens uit als je wilt ?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|