ChristianMatch

Forum

Berichten van SHANITA130
Ga naar pagina Vorige 1 ... 211 212 213 214 215 216 217 ... 235 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van SHANITA130
Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 09:52
BerichtOnderwerp: Sekten: religie, waanzin of bedrog

Knipoog smiley

Ik ga er later op in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 09:15

CROSSROAD317 schreef:
Dan vind ik je opmerking nog erger ... benoem dan geen kerk of gemeente, maar houd het algemeen ...

LEANNE226 Schreef: Schijnbaar mag je op CM alles zeggen Smiley die vol vragen zit
Ik heb op het knopje gedrukt,ik ben de vuilspuierij op CM zat........

Schijnbaar..... ik heb geen enkele kerk of gemeente benoemd, ik hield en hou het altijd algemeen...

Let je wel een béétje op je woorden....Vuil@#$%$, is niet echt netjes...
Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:16
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 08:55

MARISKA601 schreef:
Iedere geloofsgemeenschap predikt "de waarheid"
En achter de kerkdeuren gebeuren nou eenmaal dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Ja, helaas wel! Lang niet alle kerkdeuren gelukkig....

Waar dit hele stuk overgaat is of er sekten zijn, is dat een religie of waanzin en of bedrog.

Klopt

Vele geloofsgroeperingen zijn onstaan uit anderen, vaak uit onvrede hoe
je moet je geloven, wat je moet geloven.

Dat heb ik ook weleens gehoord, zoiets.

Gelukkig kent nederland amper grote sektes zoals de Davadians,
Orde van de Zonnetempel, Peoples Temple.
In Nederland zullen er vast wel aanhangers rondlopen.
Die leiders dwongen hun geloofsgemeenschap tot de meest erge dingen.
De geloofsgemeenschap vertrouwden hun leiders.
Helaas waren die leiders niet te vertrouwen.

Dat is verdrietig, en heel erg, ja, die dingen gebeuren, ja, en je noemt nu de hele bekende op

Ze hamerden er bij die mensen op in dat er buiten die groep geen redding mogelijk is.
Mensen moesten bijbelteksten opdreunen.
Mensen waren niet meer vrij in hun doen.
Ze moesten naar de pijpen van de leider dansen.
Want de leider had profetieen gekregen.
Zijn woord was waarheid.

dit stuk komt mij erg bekend voor

De homesites van sektes ziet er wel aan trekkelijk uit...
Maar wat er achter de deuren gebeurt dat is met geen pen te beschrijven.

misleiding...maar als je goed leest, kan je voelen dat er iets niet klopt...kan, hoeft niet natuurlijk...

Daarom zeg IK:
Ik geloof er niet zo in dat mensen heden ten dage nog kunnen profeteren.
Ik kijk goed rond binnen de religies wat bijbels is en niet bijbels.
Ik kijk goed rond of er geen valse profeten rondzwerven.
Want voor ik het zou weten zou ik weleens binnen een sekte kunnen belandden.

Héél verstandig

Binnen de reformatorische kerken zie je misschien ook wel dingen
die sektarisch kunnen zijn.
Maar het denken laten ze aan de mensen zelf over.
Men mag kritiek hebben op de liturgie van de kerk.
Men mag kritiek hebben op de kerkleiders.

Ja, daar heb je het over iets heel anders, een traditionele kerk :)

In binnen de sektes zie je dat niet.
Kritiek op de leider hebben betekende lijfstraf.

Lijfstraf zie je natuurlijk maar bij enkele sektes. Meestal zie je 'manipulatie' wat zo mogelijk nóg erger is, omdat het niet meteen herkenbaar is omdat het zo subtiel is...

Hoi Mariska,

Ik heb mij reacties in 'schuin gedrukt' elke keer achter een stukje van je tekst gezet.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:19
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 00:57

CROSSROAD schreef:

SHANITA130 schreef:
EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken.

Dit schreef ík niet, dit komt uit een gedeelte wat ik heb gekopieerd uit het stuk dat Mariska hiervoor gekopieerd heeft van de site van 'Stichting Promise' in de Openingsposting.

jij heb een gedeelte kopieerd uit dat stuk, en het geheel dus uit z'n verband gehaalt, en dan doe je net alsof ik dat heb geschreven.

Quote:
CROSSROAD schreef: Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"

Ja.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:29
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 00:46

CROSSROAD317 schreef:
Dan vind ik je opmerking nog erger ... benoem dan geen kerk of gemeente, maar houd het algemeen ...

Ik heb geen kerk of gemeente benoemd. en ik hield het algemeen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 22:35
BerichtOnderwerp: Niet het perfecte plaatje

Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 21:53
BerichtOnderwerp: Niet het perfecte plaatje

Mij ook wel meer...heb een grondige hekel aan afwassen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 00:29
BerichtOnderwerp: Godsdienstwaanzin bestaat helaas ook in Nederland.

Genesis, fantasia, Walt Disney

Deze is heel eng, maar ook origineel uit 1940

Deze is heel vrolijk

Nog ééntje...

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 8 oktober 2011, 02:50
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 18:01

CROSSROAD317 schreef:
Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"

..

Het gaat in het stukje niet ook over "onze leer is de enige waarheid".

Maar, ik bedoel de 'anti- denkmentaliteit'.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 7 oktober 2011, 18:08
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 16:31
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?

MARTIN695 schreef:
Hallo Shantia

Wat ken kan kan ken alleen.
Sjalom.
Martin

Ja, weer wat geleerd. Kunnen en kennen....inderdaad. Net als liggen en leggen. je ligt even op de bank, en je legt je telefoon op de tafel.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 16:19

Geplaatst: zaterdag 1 oktober 2011, 13:45

Quote:
SHANITA130 schreef:
Ik kwam het toevallig een keer tegen op internet,

en,

Omdat dit heel vaak, en overal voorkomt in Nederland!

En daar ook (gehersenspoelde)christenen tussen zitten...

Dus ik wil waarschuwen, en ogen openen, je weet maar nooit, misschien zit er hier op deze site ook wel iemand....

Quote:
GERRIT084 schreef: Het stikt er hier van...

Dat idee had ik ook weleens....

Quote:
(Ik wil jou wel een paar leuke Donald Duck filmpjes sturen hoor ;)

Quote:
GERRIT084 schreef: doe maar per post, en dan het liefst, de eerste druk
Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 16:01

misschien beter als je iets quote, om dan duidelijk je eigen bijdrages ertussen te zetten... ;)

SHANITA130 schreef:
Hoi,

Ik heb 't er niet over wat 'wij' vinden.
Ik heb 't erover wat ik vind.

Ik vind het gevaarlijk. Zelf heb ik ook in groepen gezeten waar dingen gedaan werden zie filmpje.

Nou, ik heb, elke keer weer, na een paar keer geweest te zijn, de benen genomen en ben daar nooit meer geweest.

Quote:
GERRIT084 schreef: Je moest er anders wel een paar x naar toe, voor dat je het erg begon te vinden.

Ik vond het de 1ste keer al erg vreemd, maar ja, als mensen blijven zeggen van dit is van God en demonen worden uitgedreven. ja, dan heb ik toch het nare gevoel dat er iets helemaal niet klopt. Zeker omdat ik pas gelovig was en geen andere kerkdienst vanbinnen had gezien in mijn hele leven Dan ging ik nog enkele keren, voordat ik gewoon niet meer ging.

Ik vraag mezelf af, hoe iemand zó ver komt om dingen te doen, zie filmpje. Dat lijkt mij erg schadelijk voor degenen.

Quote:
GERRIT084 schreef: En die genen die hier vrijwillig naar toe gaan, beschadigen zichzelf, en willen schijnbaar beschadigd worden.
]

Niemand wil zichzelf beschadigen. En beschadigd worden. Je zegt hier ook terecht: 'schijnbaar'.
Ze zijn slachtoffer van manipulatie en kwaadaardige beïnvloeding. Denk ik. Wat anders?

Ja, beïnvloeding van die Nigeriaanse man, ik snap het verstandelijk wel....
Gevoelsmatig kan ik er niet bij.

Komt bij dat ik toevallig wéét dat de geestelijke gezondheidszorg vol met deze mensen zit.

Quote:
GERRIT084 schreef: Dit vind ik dan wel een beetje dubbel, ondanks dat je weet dat, de gezondheidszorg vol zit hier van, ga je er toch enkele keren heen.

Dat was later pas. enkele jaren later, toen ik ook al in Dordrecht woonde.
Toen deed ik vrijwilligerswerk in de ggz. en zo kwam ik daarachter.

---

Wat de hemel hier mee te maken heeft. Iedereen die gelooft gaat naar de hemel. Ook veel mensen die nog niet geloven, maar een keer zullen gaan geloven.
Quote:
GERRIT084 schreef: Er staat ook geschreven, dat velen het koninkrijk der hemelen niet zullen binnen gaan.
Dus met andere woorden, je moet niet alles geloven (mijn mening)...

Ja, dit antwoord van mij heb ik ook al gewijzigd ondertussen. Dit heeft helemaal niets met de hemel te maken.

Moeten mensen zich dan zo achterlijk te kijk zetten, door zo te doen?
En zichzelf daarmee psychisch zo beschadigen? En ook eventueel de omstanders?
Want het is een heel ander ding dan zoiets even op een film te zien, als dat je er veel langer echt bijstaat. Of zélf zo loopt te doen, denk ik. Als mensen al niet lekker worden na het zien van die film, wat dan als ze erbij staan veel langer? Nou, dan ga je echt niet lekker naar huis hoor.

Quote:
GERRIT084 schreef: Het lijkt mij nog veel meer dubbel, als je het filmpje gezien hebt, er ook nog eens heen te gaan.

Ja, dat zou dubbel zijn. Maar wat bedoel je? wie zou nu zo gek zijn, om daar heen te gaan, als al duidelijk is door die film, en mijn commentaar, hoe het voor die film eraan toe gaat daar, tijdens en erna? Want je weet dan de voorgeschiedenis. De film alleen zou voor mij al reden genoeg zijn, om daar, naar zo'n soort bijeenkomst, nooit toe te gaan.

En dat blijft nog lang doorwerken, dat gevoel......

En nu ga ik naar het onderwerp wat er eerder over ging.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 7 oktober 2011, 16:23
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 13:49

GERRIT084 schreef:
Dat zei ik al, wij vinden, maar dat vinden zij waarschijnlijk ook, op hun manier dan. Ik vind het ook wel waanzin, maar het blijft wel, hun beleving.
En wat visser zei, in de hemel zijn geen kerkmuren..... . Gelukkig niet.

En, de Hemel heeft hier niets mee te maken.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 11:57
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

Héérlijk naar buiten zo, het is nog mooi weer hier ;)
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 11:15

MARISKA601 schreef:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2313

Hier staan al waarschuwingen over sekten of het een religie is of bedrog.
Het is wel een vrij lange tekst.

Hai Mariska,

Ik reageerde eigenlijk alleen in de forums 'vriendschap en relaties' en 'christelijk leven'. Ja, daarna komt 'agenda' en 'gebed'.

En 'agenda' keek ik heel af en toe in, 'gebed' ook. 'gedichten' wat daarna komt ook nu en dan es.

Maar ja, dáárna komt pas: 'bijbel en bijbelstudie'. Ja, daar staan veel dingen die ik ook bij 'christelijk leven' zou kunnen zetten. Ook al omdat als ik het venster open 'van forum', ik dan nét niet 'bijbel en bijbelstudie' op mijn beeldscherm zie. Dus ja, ik scrolde nooit naar beneden op de pagina 'forum' dus ik wíst niet eens dat dat forum 'bijbel en bijbelstudie' er was.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 11:04
BerichtOnderwerp: Tongentaal, een gave of niet

MARISKA601 schreef:
"Tongentaal"
in deze tijd, een Bijbelse gave of toch niet?
Over tongen en andere 'tekenen der apostelen' in het licht van de Bijbel

Met name in Charismatische kringen wordt veel over tongentaal geleerd. Maar ook in andere Christelijke geloofsrichtingen wordt wel tongentaal gepraktiseerd. Althans, hetgeen wat men in die kringen tongentaal noemt. Maar wanneer we de Bijbel goed op dit onderwerp bestuderen, komen we erachter dat, hetgeen tegenwoordig in die kringen plaatsvindt, niets te maken heeft met de Bijbelse gave van tongen. Het woord 'tongentaal' is dan ook een verkeerd woord. Want we zullen gaan zien dat de Bijbel, Gods Woord, ons leert dat 'een tong' een taal is, en dat 'tongen' talen zijn. Ten eerste is het woord 'tongentaal' dubbel op, ten tweede is de samenstelling verkeerd, want 'tongen' is geen taal, maar 'tongen' zijn talen.

Wat waren tongen in de Bijbel? Wat was hun doel? Werkt de gave van tongen vandaag de dag nog steeds? Zo niet, wat doen dan degenen die tegenwoordig de gave van het spreken in tongen claimen? Vaak is er op dit gebied veel verwarring en onbegrip. Het doel van dit artikel is te onderzoeken wat de Bijbel over dit onderwerp zegt. In de Bijbel vertelt de Heere immers wat Zijn bedoelingen zijn, wat Zijn Plan is! Wat is de Bijbelse leer over tongen?

gedeelte overgenomen van:

http://bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:tongentaal&catid=151:diverse-artikelen&Itemid=91

Goed zo, dat je deze dingen neerzet! Dat werd eens tijd....

Ik ga er later verder op in.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 10:53

Hoi Mariska, ik heb even twee stukken uit je stuk gekopieerd, die ik herken:

EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken. Er zijn verschillende redenen aan te geven waarom in ieder geval sekteleden deze anti-denkmentaliteit zonder meer slikken. Het ontbreekt hen vaak aan tijd om na te denken. Vanaf het begin van de dag, om halfzes tot de laatste gebeden en liederen rond middernacht zijn ze bezig. Vol ijver volgen ze de bevelen op en voeren het hun toegekende werk uit. Ook het bidden zelf, het zingen, sjanten en zelfs spreken in tongen wordt door sommigen beschouwd als een middel om het denken zoveel mogelijk uit te schakelen. Zelfhypnose is vaak een onderdeel van de gebruikelijke activiteitenprogramma's. Twijfelaars wordt vaak verteld dat de satan hun geest is binnengedrongen en dat ze hun ziel zullen verliezen als ze de groep verlaten. Het anti-intellectualisme fungeert dus als een element van sociale controle. "Geloven doe je met je hart, niet met je verstand."

Controle en pressiemiddelen

Controle en macht over de leden, of het nu door een streng dieet, financiële middelen of relaties is, komt bij iedere sekte in verschillende mate voor. Mensen worden beroofd van de door God gegeven vrije wil, vaak zelfs in de naam van God. We zullen nog eens een aantal voorbeelden van deze machtsmiddelen op een rijtje zetten:
(zoals al genoemd) een dictatoriaal streng leiderschap; waar geen ruimte is voor vragen; waar leiders vereerd worden.
Het ontzeggen of onthouden van privileges wegens ongehoorzaamheid. Dit kan zijn: voedsel, genegenheid of zelfs zegeningen.
Het uitoefenen van druk op de sekteleden door:
a) onthouden van privacy: er is geen tijd om te denken.
b) onthouden van slaap, door vermoeidheid desoriëntatie.
c) uniforme kleding moet gemeenschapszin suggereren.
d) ongezonde dieëten, geen contacten met familie.
e) geven van een andere naam/persoonlijkheid
Afzetten tegen de buitenwereld, het moet duidelijk worden dat alleen de sekte de waarheid heeft.
Desintegratie van de wil. Kinderlijke gehoorzaamheid wordt geoefend in twijfelachtige spelletjes om afhankelijkheid te bereiken. Inconsequente straf en beloning geeft kwetsbaarheid en leidt ertoe dat sekteleden zelf geen keuzes meer kunnen maken.
Financiële schulden; de sekte gaat er vanuit dat al het geld van God is en dus terecht moet komen bij de sekteleiders.
Verwarring; de leer verwart vaak de belangrijkste Bijbelse leerstellingen.
Verder zijn er een aantal "hersenspoeltechnieken" zoals: (auto)hypnose, chanting, openbare belijdenissen, "Love bombardementen", verwarrende leer, gebruiken van subliminale (onbewuste) beïnvloedingstechnieken, psychootterreur, eindtijddenken, verbale intimidatie, schuld exploreren, gedachtenbeheersing, compromisloze regels, angstexploratie, sociale controle en nog veel meer variaties en combinaties.

Deze dingen die ik heb gekopieerd uit je stuk van 'stichting Promise' hierboven, ja, die komen mij zeer bekend voor.

Ook heb ik het boek, wat onder bij de literatuur staat, Bedreiging of bevrijding? Novapres Laren, gelezen. daar zijn de stukken die ik heb gekopieerd ook uitgehaald.

Ja, ik vind alles kloppen in de stukken die ik heb gekopieerd, als ik naar mijn ervaring kijk. Alles klopt. Wat mij het meest 'aanspreekt' is het anti denkmentaliteit.

Ja, en verder herken ik alles, precies. precies hoe ik dingen heb gezien staat daar beschreven.

Ik ga er nu niet langer op in, want ik moet dingen doen.

Laterz.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:22
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 10:35

GERRIT084 schreef:
Dat zei ik al, wij vinden, maar dat vinden zij waarschijnlijk ook, op hun manier dan. Ik vind het ook wel waanzin, maar het blijft wel, hun beleving.
En wat visser zei, in de hemel zijn geen kerkmuren..... . Gelukkig niet.

Hoi,

Ik heb 't er niet over wat 'wij' vinden.
Ik heb 't erover wat ik vind.

Ik vind het gevaarlijk. Zelf heb ik ook in groepen gezeten waar dingen gedaan werden zie filmpje.

Nou, ik heb, elke keer weer, na een paar keer geweest te zijn, de benen genomen en ben daar nooit meer geweest.

Ik vraag mezelf af, hoe iemand zó ver komt om dingen te doen, zie filmpje. Dat lijkt mij erg schadelijk voor degenen.

Ja, beïnvloeding van die Nigeriaanse man, ik snap het verstandelijk wel....
Gevoelsmatig kan ik er niet bij.

Komt bij dat ik toevallig wéét dat de geestelijke gezondheidszorg vol met deze mensen zit.

---

Hemel heeft hier niets mee te maken.

Moeten mensen zich dan zo achterlijk te kijk zetten, door zo te doen?
En zichzelf daarmee psychisch zo beschadigen? En ook eventueel de omstanders?
Want het is een heel ander ding dan zoiets even op een film te zien, als dat je er veel langer echt bijstaat. Of zélf zo loopt te doen, denk ik. Als mensen al niet lekker worden na het zien van die film, wat dan als ze erbij staan veel langer? Nou, dan ga je echt niet lekker naar huis hoor.

En dat blijft nog lang doorwerken, dat gevoel......

En nu ga ik naar het onderwerp wat er eerder over ging.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 7 oktober 2011, 13:49
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 22:49
BerichtOnderwerp: Wonderen bestaan!

PIETER649 schreef:
das waar...

over wonderen gesproken... had ik al verteld dat Annette vanavond, en op tijd ook nog!! gekookt heeft Knipoog smiley

Ja, da's ook een wonder, iemand die voor je kookt ;) !
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 22:46

VISSER278 schreef:
Je bedoelt dat filmpje? Het is maar net hóe je er tegenaan kijkt.
Je kán het serieus opvatten , je kan het ook lachwekkend vinden.

Het gaat er niet om, of je het lachwekkend vind, of serieus.

Gaat erom, dat dit soort dingen grootschalig voorkomen in Nederland. Deze godsdienstwaanzin. En ik heb geschreven wat er gebeurd, vóór dat filmpje, tijdens en erna. dus het is niet een op zich staand iets.

(zucht.....)Ja, en zo val ik in herhalingen......
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 22:38

GERRIT084 schreef:
Dat bedoel ik min of meer te zeggen, ik zit ook verbonden met de pkn, en ook daar vind ik wel wat, dat tegen alle begrippen indruist. Uiteindelijk zit er misschien wel iemand, ook op cm die in het bovengenoemde gelooft. Wie zijn wij dan, om zoiets als niet Christelijk te bestempelen. Dan alleen, het druist tegen onze beleving in. Welke beleving dan ook.

Hoi,

Het gaat mij niet om de 'beleving' van iemand.

Het gaat mij om de Waarheid, beschreven in de bijbel. Het evangelie.

Want, de Waarheid maakt vrij...!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 6 oktober 2011, 22:40
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 22:34

En eigenlijk, ik ben over die noorse broeders ingegaan, omdat ik van iemand hier hoorde dat er bij P&W iets was geweest over godsdienstwaanzin, en toen ben ik even gaan kijken waar het over ging, en het ging daarover.

Eigenlijk had ik het over godsdienstwaanzin in het algemeen, en over bepaalde groepen, zie filmpje 1ste posting, in het bijzonder.

Ik ga morgen jou link eventjes lezen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 22:28

MARISKA601 schreef:
Ik heb hier en daar dingen gelezen over de noorse broederschap.
De basis van het geloof kan wel deugen bij hun,
maar de rest van hoe men met elkaar omgaat dat is niet te beschrijven.

Het zijn verhalen van ex-leden.

Iedere geloofsgemeenschap heeft zijn eigen ex-leden.
Ieder lid heeft zijn eigen verhaal.

Maar het valt mij vaak wel op dat er binnen sektes
seksueel misbruik plaatsvind.
De leiders binnen zo'n sekte baseren alles wel op bijbelteksten waardoor het goed gepraat wordt.

Blinde wereld is een boek waarin een ex-lid haar ervaringen verteld van die broederschap.

De site van de noorse broederschap ziet er wel positief uit...
Maar achter de schermen...

Ja, dat doen jehova's getuigen ook, die hebben hun 'evangelie' zo aangepast, dat ze ook met christenen kunnen praten over het geloof.
Maar de werkelijkheid is heel anders.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 21:52

CROSSROAD317 schreef:
Ik vind dit echt veel te ver gaan !!!

Onderstaand stukje komt uit hun geloofsovertuiging, waar ze voor staan.

Zondevergeving en overwinning op de zonde
Wij geloven dat alle mensen vergeving van zonden en eeuwig leven kunnen krijgen door te geloven dat Jezus voor ons aan het kruis gestorven is, zonder daar ook maar één goed te werk te hoeven doen. “Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God.” Ef. 2:8.
Wij geloven ook dat vergeving van zonden niet het einddoel is voor een christen, maar het begin van een nieuw leven. Door bekering en geloof worden wij “geboren” tot een nieuw leven met nieuwe interesses en een verlangen om de wil van God te doen.

Dat jij mensen wilt waarschuwen ... prima, maar neem dan wel de moeite om meer inhoudelijke info te geven dan je eigen mening en wikipedia. Boze smiley

Wat jij hier neerzet, over hun geloofsovertuiging klopt van geen kant. En is een béétje dom...

Dit is juist wat wij, de gewone christenen geloven.

Ik kan wel weer met allemaal linken komen, en films over ex-leden enzovoort.

Maar ik heb ook iets anders te doen ;)

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 6 oktober 2011, 22:16
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 21:41

COOTJE711 schreef:
Volledig mee eens!
Vooral sociaal zwakke of instabiele mensen zijn een gewilde prooi.....

@Shanita: je bent vermoedelijk heel erg bezig met dit onderwerp? Zie tenminste diverse herhalingen van ervaringen en je mening.

Nee hoor! Ik heb wel iets anders te doen, als me bezig te houden met dingen die niet van God zijn. Ik hou me bezig met dingen die wél van God zijn.
Goede, leuke en rustgevende dingen.

Dit vind ik even heel erg belangrijk, dat godsdienstwaanzin helaas ook in Nederland voorkomt.

En ja, als ik dan reageer, dan ga ik niet élke keer teruglezen of ik iets al een keer heb opgeschreven...
Dan ben ik er veel langer mee bezig als nodig is...

En voor sommigen mensen is het wel handig, om iets een paar keer te horen ;)
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 21:34

En óók de mensen die pas tot geloof zijn gekomen, zijn ook een makkelijk doelwit van sektes, omdat ze niet beter weten.....
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 20:15

ERIKA129 schreef:
Denk dat er helaas in sekstes meer christenen zitten dan wij willen weten!
denk eens aan al degene die zoekende zijn die het in hun kerk niet meer kunnen vinden hem te "zwaar"vinden of die eens wat anders willen.
Zulke mensen zijn een mooie prooi voor sekte leden om ze bij hun sekte te trekken!

Dát bedoel ik....
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 20:10

CROSSROAD317 schreef:
Ik vind dit echt veel te ver gaan !!!

Onderstaand stukje komt uit hun geloofsovertuiging, waar ze voor staan.

Zondevergeving en overwinning op de zonde
Wij geloven dat alle mensen vergeving van zonden en eeuwig leven kunnen krijgen door te geloven dat Jezus voor ons aan het kruis gestorven is, zonder daar ook maar één goed te werk te hoeven doen. “Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God.” Ef. 2:8.
Wij geloven ook dat vergeving van zonden niet het einddoel is voor een christen, maar het begin van een nieuw leven. Door bekering en geloof worden wij “geboren” tot een nieuw leven met nieuwe interesses en een verlangen om de wil van God te doen.

Dat jij mensen wilt waarschuwen ... prima, maar neem dan wel de moeite om meer inhoudelijke info te geven dan je eigen mening en wikipedia. Boze smiley

Bij Pauw en Witteman ging het over een vrouw die bij de Noorse Broeders had gezeten. Ze was daar geboren in die kerk. Ze had er boeken over geschreven.

Ouders kregen de oprdacht hun kinderen heel erg te mishandelen, door de leiders van de kerk, onder het mom van je kinderen tuchtigen.
Haar vader deed dat als opdracht van die leiders, en niet omdat hij het nodig vond, met tranen in zijn ogen...zijn kinderen verrot slaan...

En ook wat Mariska schreef; ze geloven niet dat Jezus en mens was én God tegelijkertijd. Ze geloven dat Jezus enkelt mens was, en zijn 'God zijn' uiteindelijk terugwon door niet aan zonden toe te geven.

Hun leer is ook zondeloos te leven, actief hetzelfde proces doorlopen wat Jezus doorliep. zodoende is het mogelijk hetzelfde offer te geven als Jezus door zijn eigen wil op te geven. Dat geloven zij.

Een paar jaar geleden was er ook een documentaire over hun, en dat ging over de verschrikkelijke kindermishandeling die er voorkomt.

Nou denk ik aan de bijbeltekst: Efeze 5:6-12
6 Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. 7 Doet dan niet met hen mede. 8 Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des lichts, 9 – want de vrucht des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid –, 10 en toetst wat de Here welbehagelijk is. 11 En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer, 12 want het is zelfs schandelijk om te noemen, wat heimelijk door hen wordt verricht; 13 maar als dat alles door het licht ontmaskerd wordt, komt het aan de dag; want al wat aan de dag komt is licht.

Nou, ik volg deze geboden, vet gedrukt, en met name het gebod dat vet is gedrukt én onderstreept.

Er zijn nog wat geboden en beloftes in een ander bijbelgedeelte die mij ook erg aanspreken: Fillippenzen 4:4-9

4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.
8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

Dit zijn geboden om je met postitieve zaken bezig te houden, met als belofte dat de God des Vredes met u zal zijn.

:)
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 18:01
BerichtOnderwerp: Wonderen bestaan!

Natuurlijk bestaan wonderen. Menselijk lichaam op zich is een wonder.
Kijk alleen maar even hoe 'het oog' werkt...
Dat het heelal oneindig is, dat is een wonder.

Gewoon, het leven zelf is een wonder. 'Gelukkig zijn', 'vrienden hebben', van dingen kunnen genieten.

En dan het geloof, is ook een groot wonder. Jezus die onze zonden gedragen heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft het eeuwig leven heeft.
Dáárdoor, met God's kracht kunnen ook mensen die psychisch en/of lichamelijk gezien al opgegeven zijn, toch nog een heel gelukkig leven lijden.

Van de 'kleine dingen' genieten. Kleine dingen tussen aanhalingstekens, omdat het eigenlijk grote dingen zijn.

De verbintenis die je(ik) voel(t) met iemand als je weer iemand tegen komt op je (vrijwilligers)werk of cursus of hobby, die ook gelooft.

Dat je gewoon, ook met ongelovigen over het geloof kan praten. (ja, niet ópdringen natuurlijk, alleen als het zo uitkomt).

Dat de zon opgaat en weer ondergaat. en hoe de natuur dan nóg mooier is.

Dat God ons de bijbel heeft gegeven, met geboden verboden en beloftes, en ook dat Hij ons artsen en psychologen heeft gegeven.

De computer met internet is een wonder. je kan alles opzoeken, overal over lezen.

En zo is de rij wonderen eindeloos!!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)

BerichtGeplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 14:23

Ja, die tekst poste je een dag voordat ik lid werd.

Ik reageer er later op, bedankt voor de link!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van SHANITA130
Ga naar pagina Vorige 1 ... 211 212 213 214 215 216 217 ... 235 Volgende
Pagina 214 van 235