Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 12:07
Onderwerp: Het weer
|
|
|
YELNIN491 schreef: | Hoop dat het vandaag mooi weer zal worden!! |
Het IS mooi weer en het BLIJFT mooi weer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 12:06
Onderwerp: Erfzonde
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Daarom dat is onbekende vrucht, wat in de Bijbel staat is genoeg. We mogen niet de sluier van de bijbel geheel wegschuiven, of zomaar uit de lucht halen. Dat kan niet. |
Herman, kan je meer uitleg geven over de sluier van de bijbel? Ik heb erop gegoogled maar kan er niks over vinden. Het is voor mij een compleet onbekend begrip.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 11:59
Onderwerp: Off topic gaan.
|
|
|
YELNIN491 schreef: | da's dan weer niet off topic |
boeien ...
gewoon vertellen ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 11:46
Onderwerp: Herfstwandeling
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Heel veel plezier dames.....(en ook de mannen)
Ik zeg het natuurlijk weer niet leuk...maar... Vanuit Zeeland...wel erg ver he??? Komen jullie eens wandelen in Bergen op Zoom??? Ook heel mooi.... Jullie zijn boffers...wat is het prachtig weer he..om te wandelen??? |
Organiseer maar Zeeland. Mits ik vervoer heb, kom ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 11:44
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
YELNIN491 schreef: | Wat is een uur wandelen, waarheen |
5 km wandelen in de mooie natuur bij t Hemelriek vanmiddag, begin en eindpunt bij het paviljoen
gerustgesteld?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 11:08
|
|
|
Ik vroeg me idd al af waar yelnin was gebleven in de wandeling, verstopt achter de paddestoeltjes misschien?
Ben wel blij dat je meegaat
En ik neem nog een kennisje mee, ze heet Anna. Zijn er al drie vrouwen.
Tot vanmiddag...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 00:11
|
|
|
YELNIN491 schreef: | zit een zak chips leeg te eten, zonder er bij na te denken.
wordt weer een week rammeldannen denk ik |
Een hele week ????????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 november 2011, 00:09
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Mijn vorige hond had ook een keer een bijtwond opgelopen... En 7 cm grote scheur in haar vacht.... En ik was naar het huis gegaan waar de hond woonde en ik eiste dat zij de operatie moest betalen...
Ja 200 euro koste het haar... en mijn hond... een flinke trauma... |
Tja, in dit geval was het mijn fout. Hekje stond nog open. Andere hond was aangelijnd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 23:54
Onderwerp: De charismatische beweging is gevaarlijk- wees op uw hoede!
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het laat gewoon zien hoe gewillig het internet is. We hebben vanavond een hele fijne dienst gehad. Veel gezongen veel gebeden en geluisterd naar Gods Woord. En dan kom je thuis en krijg je te lezen dat je eigenlijk satanisch bezig bent...Durft iemand hier te beweren dat ik satan dien? Of dat ik ooit buiten Gods Woord om gegaan ben?? |
Fijn dat je een hele goeie dienst hebt gehad Chat. Ga gewoon in het Licht staan en laat de rest voor wat het is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 21:21
Onderwerp: de chatbox
|
|
|
Je bevindt je nu in de Lobby. MOMO697 21:09 uur: hu? helemaal alleen hier? waar is iedereen ???????????????????????????? RICHARD756 komt de Lobby binnen. MOMO697 21:11 uur: hoi RICHARD756 heeft de Lobby verlaten. ANNICK613 komt de Lobby binnen. MOMO697 21:12 uur: hoi ANNICK613 heeft de Lobby verlaten. DAANTJE112 komt de Lobby binnen. MOMO697 21:14 uur: ik zeg niks DAANTJE112 heeft de Lobby verlaten. MAUREEN217 komt de Lobby binnen. MOMO697 21:17 uur: hoi MAUREEN217 heeft de Lobby verlaten. INEKE811 komt de Lobby binnen. FRANKT627 komt de Lobby binnen. INEKE811 heeft de Lobby verlaten. MOMO697 21:19 uur: gaan jullie ook weg als ik hoi zeg? snik FRANKT627 heeft de Lobby verlaten. MOMO697 21:19 uur: ja dus MOMO697 21:19 uur: hahahaha
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 21:09
|
|
|
Vandaag naar de dierenarts geweest. Gelukkig niet heeeeeeeel ernstig. anti biotica meegkregen voor Guusje en ze kan er weer ff een tijdje tegen, pffff gelukkig wond was dicht ze is wel flink gekneusd door de aanvaring die bult onder haar buik is dus een flinke bloeduitstorting
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 21:05
Onderwerp: De charismatische beweging is gevaarlijk- wees op uw hoede!
|
|
|
Ik neem niet eens de moeite om het te lezen.
Mocht iemand hier een topic starten met een aanklacht tegen de gereformeerde kerk (ff als voorbeeld) dan zou ik ook niet de moeite nemen om het te lezen. Hou er niet van om andere christenen in een kwaad daglicht te stellen, ongeacht in welke kerk men komt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 20:58
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Sorry meld me definitief af!
Momo succes met al dat manvolk |
Oeps
Kan ik me nog afmelden ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:04
Onderwerp: Heeft de dominee gelijk?
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Al een gemeente op het oog? |
Keuze genoeg in de omgeving maar of ze me willen is een tweede .... Bovendien ben ik ook wel een beetje bang om m'n "kinderlijk" geloof te verliezen als ik een religieuze opleiding ga doen.
Oei oei, wat weer een heftige uitspraak
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op vrijdag 4 november 2011, 09:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:00
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Volgens mij is dominee, althans dat was het vroeger wel, een roeping, en geen beroep. Dat verhaal van vroeger heb ik al gezegd, en hoewel ze tegenwoordig een riant salaris krijgen (zeker in ons durp) zijn ze nog steeds niet los van de priveleges die zij vroeger hadden. Wonen alle refro predikanten, in een huis, die in bezit is van de kerkelijke gemeente. Aldus dus, ook geen huur, gas water licht stijgende rekeningen. Gaat mijn wijkpredikant zeker elk jaar 4x naar Israel, en preken er vooral gastpredikanten. Dit tot overmaat van ramp voor de ouderen (bejaarden) die temeer een predikant aanhangen, ons moe klaagt steen en been, en heeft het over vroeger. Dan zeg ik telkens, ach moe er zijn nog zat andere ook goeie, en dan zegt zij, maar niet zo goed als .... En dan gaan ze met emeritaat (pensioen in Ned) hebben een huis in de laatste gemeente waar zij preekten (als ze er waren) Plus een huis in voorthuizen (emeritaten gemeente) nee pietje zo slecht hebben die gasten het niet. |
Hmm ik denk dat ik nog maar weer es een studie oppak en dominee ga worden ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:50
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Het is gebeurd, het is gebeurd.....
MIJN HUIS IS VERKOCHT!!! |
gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:46
Onderwerp: Waardeloos verhaal
|
|
|
soms kan je niet onder woorden brengen wat er van binnen leeft ... mooi omschreven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:24
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Kan ik me nog aanmelden Chat. |
Altijd, leuk dat je meegaat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:22
Onderwerp: doop en uitverkiezing.
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Als ik jou was zou ik hier maar geen bijdrages lezen, dan kom je in een totale verwarring terecht, tussen charisma en refro belevingen. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:19
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Feit dat je me niet gelooft, zegt genoeg over jezelf. |
Dit topic heet Erfzonde en ik wil hier graag op ingaan. Dat probeer ik tenminste. Discussies over wat je van elkaar vind doe je maar ergens anders. Reacties op het onderwerp is van harte welkom.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:16
|
|
|
SHANITA130 schreef: | De erfzonde komt van het verhaal van Adam en Eva, toen zij van de appel aten. Daardoor is de zonde in de wereld gekomen, de zonde die in ieder mens is.. Dat wordt ook wel de erfzonde genoemd, maar die is vergeven door God, door de kruisiging van Zijn Zoon.. |
Nou, dan is het voor jou zo klaar en helder als maar kan en hoef je niet meer te reageren in dit topic.
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op vrijdag 4 november 2011, 08:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 23:26
Onderwerp: Ze weet het niet
|
|
|
Dank je wel Mario. Prachtig verwoord. Kan me er geheel in vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 23:23
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Dominee is wel herder en leraar, dat staat wel in de Bijbel Efeze 4 :11. Jezus is de grote Herder en wij zijn de schapen en horen naar Zijn stem en wij mogen bij Hem schuilen omdat Hij kent de Zijnen en wij kennen Hem. Dominee is herder, hij roept mensen (wij zijn als schapen) en brengt ons tot Jezus
en leraar geeft onderwijs vanuit Gods Woord. |
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus
Hij spreekt hier niet over 1 persoon maar over alle gelovigen. Sommige hebben taak als herder, anderen als apostelen, profeten enzovoort. Samen vormen zij het lichaam van Christus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 23:18
|
|
|
slechtste moment van gisteren was dat mijn oude jack russel is gebeten door een herder en flink ook. diepe kleine wond. schrik alom. vanochtend zag ik dat ze ook een verzakking aan haar buik heeft. wel eet en drinkt ze en vandaag liep ze weer een klein stukje. en heb een kwispelend staartje gezien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 23:15
|
|
|
Dit topic heet Erfzonde en ik wil hier graag op ingaan. Dat probeer ik tenminste. Discussies over wat je van elkaar vind doe je maar ergens anders. Reacties op het onderwerp is van harte welkom.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 23:11
|
|
|
Het gevolg van de ongehoorzaamheid:
Naakt, arm en berooid
Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van Gen. 3:7
Het eerste wat er gebeurde was dat zij bemerkten dat ze naakt waren. De onschuld verdween direct en ook hun geestelijke bescherming viel weg. Jezus zegt tegen de gemeente van Laodicea:
17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; Opb.3:17-18
De vertrouwelijke vriendschap met God is voorbij
Adam en Eva waren beroofd van hun onschuld. Den kennis van het kwade had zijn intrede bij hen gedaan. Zij schaamden zich voor elkaar, maar ook voor God. Daarom verstopten zij zich tussen de bomen, uit angst voor God, omdat zij beseften wat er gebeurd was en zich ervoor schaamden.
8 Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. 9 Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’ 10 Hij antwoordde: ‘Ik hoorde u in de tuin en werd bang omdat ik naakt ben; daarom verborg ik me.’ 11 ‘Wie heeft je verteld dat je naakt bent? Heb je soms gegeten van de boom waarvan ik je verboden had te eten?’ Gen. 3:8-11
God wist direct wat er gebeurd was en zag de mens voor Zich. De mens als de armzalige, de berooide, de blinde en de naakte.
De relatie tussen de mensen onderling is verstoord
Adam geeft antwoord aan God en zegt:
De mens antwoordde: ‘De vrouw die u hebt gemaakt om mij terzijde te staan, heeft mij vruchten van de boom gegeven en toen heb ik ervan gegeten
Adam schuift zijn verantwoording af naar de vrouw en naar God zelf. Adam had ook kunnen zeggen: "Ja God, ik heb gezondigd. U had het gebod aan mij gegeven. Ik heb mijn vrouw niet beschermd, integendeel, ik heb zelfs mee gegeten. Vergeef mij Heer." Een typisch aspect van de zonde is, dat de mens zijn schuld meestal afdoet door een oorzaak of schuldige buiten zichzelf aan te wijzen.
‘Waarom heb je dat gedaan?’ vroeg God, de HEER, aan de vrouw. En zij antwoordde: ‘De slang heeft me misleid en toen heb ik ervan gegeten.’
Eva doet precies hetzelfde. "De schuld Heer is de slang". Ook zij had kunnen zeggen: "Heer, ik ben fout geweest. Ik had Uw hulp en die van mijn man moeten inroepen. Vergeef mij".
De vloek komt over de schepping God vertelt de duivel en Adam en Eva wat het gevolg is van hun daden. Tot de slang en daarmee de duivel zegt God:
Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee en onder al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang gij leeft. 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen.
Eigenlijk staat er, je zult je nooit meer kunnen verheffen, de aarde zal je deel zijn. Alleen het stoffelijke zal nog je deel zijn. Jouw kop, dat wil zeggen jouw heerschappij, zal teniet gedaan worden. En altijd zul je van achteren je prooi aanvallen.
Tot Eva zegt God: 16 Tegen de vrouw zei hij: ‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last, zwoegen zul je als je baart. Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.’
Je zult de positie van je man willen hebben, maar je man zal over je heersen.
Dorens en distels, zwoegen en zweten Dan vervolgt God nog tegen Adam:
‘Je hebt geluisterd naar je vrouw, gegeten van de boom die ik je had verboden. Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan, zwoegen zul je om ervan te eten, je hele leven lang. 18 Dorens en distels zullen er groeien, toch moet je van zijn gewassen leven. 19 Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.’
Je hebt niet geluisterd naar Mij maar naar je vrouw. Adam, je zult nooit meer de volle opbrengst krijgen bij je werk. En je zult sterven en tot de aarde weer terugkeren.
Samengevat zijn de gevolgen van de ongehoorzaamheid van Adam en Eva: * de dood * angst of vervreemding van God * harde werkomstandigheden * onschuld verloren * zwangerschap en baren met veel moeite * heerschappij van de man over de vrouw * het kennen van goed en kwaad * de aarde ofwel de natuur is vervloekt * een verloren paradijs
Door de daad van de eerste twee mensen veranderden de wereld en de leefomstandigheden van elk schepsel.
De grootste vijand, de dood Het grootste gevolg van de zonde van Adam en Eva is de dood. God had immers gezegd: Als je daarvan eet zul je onherroepelijk sterven. Dit sterven is een proces dat heel diep in het menselijk bestaan ingrijpt. Het gaat niet alleen om het sterven van het lichaam. Maar het geldt ook voor het daaraan voorafgaande; zaken als ziekte en zwakte. Het houdt ook een kapotte en gestorven relatie met God in. de dood zal een vijand van de mens worden en in alle levende dingen van de schepping blijven. Het is iets wat ook nu nog vreemd voor ons is en wat ons angst aanjaagt. De Bijbel zegt dan ook dat wij slaven zijn van angst voor de dood.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 22:32
|
|
|
In het kind is de neiging tot zondigen al aanwezig maar het heeft nog niet gezondigd. Geboren in het vlees = zondige natuur is aanwezig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 22:27
|
|
|
HANNAH810 schreef: | naar mijn theologische opvatting hebben herman en chatuliem een foutief beeld van wat erfzonde inhoud.
erfzonde is de NEIGING tot zondigen; je kunt over deze ideologie info vinden in de dordse leerregels. |
En die neiging tot zondigen komt voort uit de kennis van goed en kwaad, ok?
|
|
Naar boven |
|
|