Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 22:20
Onderwerp: Angst om lief te hebben
|
|
|
Omdat Maritime op grijs is, zal ik mijn reactie op zijn opmerkingen maar niet meer plaatsen, ondanks dat het me nu toch echt te bar werd. Ik had een vrij uitgebreid stuk geschreven en ben wel blij dat het niet meer nodig is. Dit is voldoende gerechtigheid.
Thomas, ik veronderstel althans dat er ingegrepen is, ook al weet ik dat niet zeker.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 22 januari 2013, 22:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 23:28
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Ziet ook de schepen, hoewel zij zo groot zijn, en van harde winden gedreven, zij worden omgewend van een zeer klein roer, waarhenen ook de begeerte des stuurders wil. 5 Alzo is ook de tong een klein lid, en roemt nochtans grote dingen. Ziet, een klein vuur, hoe groten hoop houts het aansteekt. |
Tsja dat is uit hetzelfde hoofdstuk waaruit ik citeer maar het is geen antwoord op de vraag. Een fraaie tekst, dat wel, ik neem hem niet voor niks. Wellicht helpt het als je beide bijdragen die ik hierboven verzameld hebt eens naast elkaar legt.
Ik vraag het je voor de tweede keer: Heb je over onderstaand stuk wel een bijbeltekst die de boodschap van jou die hier in verwerkt is onderstreept? Dat was mijn vraag.
Tjonge, je weet niet wat je schrijft dame!!! Ziek ben je zeker niet. Wel anders. Hetgeen dat ze schrijft herken ik bij moeders en andere personen dat deze harde wereld niet aan hebben gekunt. En daardoor suicide gepleegd hebben. Dwaas, alsof alleen jou zgn pijn wat zegt.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 januari 2013, 23:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 22:58
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Geplaatst: zondag 11 november 2012, 22:30
MARITIME853 schreef: Wiilemijn, veel sterkte, ook heeft God voor jou een hoopvolle toekomst in zijn gedachten.
Jer 29:11 Want Ik weet de gedachten, die Ik over u denk, spreekt de HEERE, gedachten des vredes, en niet des kwaads, dat Ik u geve het einde en de verwachting.
Juist als alles mij angst aanjaagt, stel ik op U mijn vertrouwen. Op U, mijn God. Ik prijs Uw woord. Ik vertrouw op God en ken geen angst, wat zouden mensen mij kunnen aandoen? Psalm 56:4 en 5
Nou even een bemoediging Willemijn.
Er is een God die hoort
Dit ben ik ook!...... Opvallend dat ik je dan niet hoor en anderen.... |
Tjonge, je weet niet wat je schrijft dame!!! Ziek ben je zeker niet. Wel anders. Hetgeen dat ze schrijft herken ik bij moeders en andere personen dat deze harde wereld niet aan hebben gekunt. En daardoor suicide gepleegd hebben. Dwaas, alsof alleen jou zgn pijn wat zegt.
Heb je over het stuk hierboven ook een passende bijbeltekst?
Jakobus 3:11 Doet soms een bron uit dezelfde ader zoet en bitter water opwellen? Kan soms, mijn broeders, een vijgeboom olijven of een wijnstok vijgen opleveren? Evenmin kan een zilte bron zoet water geven.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 januari 2013, 23:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 21:59
|
|
|
Het ligt niet in onze macht om Anita te helpen middels het forum. Daar lijkt het te ernstig voor. Het feit dat je ooit met suicide te maken hebt gehad maakt je niet tot deskundige en zeker niet als je dat van jezelf zegt. Zelfs als je de beperkte uitdrukkingsvaardigheid en slordige taal van Maritime als verzachtende omstandigheid aanvoert, ook dan kan je het nog niet zeggen dat een vrouw met kanker niet ziek is. Ik probeer me voor te stellen dat Willemijn dit leest. Nee hoor, je hebt geen chemokuren en geen kanker en je bent niet ziek, Maritime weet wel hoe het zit. Dan worden grenzen overschreden en niet te weinig ook. En dan Ik heb het meegemaakt en IK kom voor haar op want Ik weet wat het is. Nou anderen kennelijk niet of minder. Ik denk dat je het niveau van met name een aantal vrouwen hier ernstig onderschat. Als je ergens echt goed in bent dan hoeft je dat ook niet van jezelf te zeggen, dat merken anderen vanzelf wel op.
Het ligt boven onze macht hier op het forum, het is goed bedoeld om Anita te willen helpen, maar dit is iets voor deskundigen. Als iemand de pretentie heeft dit via het forum op te kunnen lossen, dan schat je denk ik niet goed in wat er aan de hand is of kan zijn. Bidden is nu maar het beste om te doen, dat kan iedereen wel en dat lijkt me hard nodig.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 januari 2013, 22:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 22:34
Onderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
|
|
|
Ik ben in ieder geval blij dat je weer actief bent. Geneuzel is er al genoeg op de fora. In het verleden hebben discussies over dit soort onderwerpen er wel toe geleid dat een topic op slot ging. Het idee dat seksualiteit eigenlijk slecht of zelfs zondig is, is voor veel leden een vanzelfsprekendheid. Neem het begrip masturbatie. Veel mensen en naar mijn indruk vaak vrouwen, hebben er de grootste moeite mee, terwijl er werkelijk geen enkele bijbelse basis voor is. Het moeilijke van deze topics is dat je eerst ingeslepen vooronderstellingen moet ontkrachten. Ik moet wel zeggen dat ik als reactie op het stuk hierboven indertijd veel reacties van vrouwen kreeg die het bevrijdend vonden. Vooral uit reformatorische en wat zwaarder evangelische kring. Een goede discussie kan echt mensen helpen. Probleem in de discussie zijn altijd mensen die de kerkelijke cultuur mbt sexualiteit in hun eigen kerkelijke kring als norm voor het Christendom zien. Dat er bijbelteksten bijgehaald worden die fout zijn geinterpreteerd is bijna altijd zo. In de Bijbel staat dat Onan de opdracht van God negeerde en zijn zwagerplicht niet deed. Het werd geinterpreteerd als masturbatie. Veel christelijke mensen lijden onder dit soort fouten maar de kerkelijke traditie houdt het vaak in stand. In evangelische kringen is het soms maar niet altijd zo dat het kader erg zwak is en weinig theologisch geschoold. Nieuw-bekeerden worden vaak met bijbeluitleg geconfronteerd die nooit zou voorkomen als de voorgangers een fatsoenlijke theologiestudie in exegese hadden gevolgd.
Veel mensen willen hun eigen vroomheid ook illustreren door het gebruik van veel bijbelteksten. Als het vroom en in de geest klinkt dan is het goed en in sommige kringen is het ook zo dat dat werkt. Ze raken uitermate gefrustreerd als je ze op een fout gebruik van bijbelteksten wijst. En al helemaal als je die manier van werken ter discussie stelt. De doelstellingen van de stenengooiers liggen ook vaak in het profileren van een eigen ego. Het is bovendien zo dat het in de eigen kring als norm wordt gezien het zo te doen en dan zijn mensen die er anders over denken natuurlijk geen ware of echte christenen. Je moet wel durven, denk ik dan. Je zag in eerdere discussies over het onderwerp dat men de kerkelijke traditie verwart met wat er echt bedoeld is.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 20 januari 2013, 23:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 14:04
|
|
|
CORNE927 schreef: | Sexualiteit is en blijft een hot topic en daarom wellicht interessant hier een aparte topic van te maken, want nu verzand de hele discussie eerst vlees of hart in het niets.
Handig zou ook zijn om het dan op te splitsen, zoals bijvoorbeeld gecategoriseerd naar leeftijd, bijv tot 25 jaar, van 25 tot 50 en vanaf 50. Ook een subtopic over zelfbevrediging lijkt me handig.
De kunst is dan wel om inhoudelijk te blijven reageren, waarbij mijn voorstel zou zijn kleine subtopics te maken, daar je anders te snel door de bomen het bos niet meer ziet.
't is maar een idee en zelf heb ik geen behoefte dit te moeten openen, maar om e.e.a. helder te houden misschien wel nuttig te doen. |
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1744
Ik plaatste eerder deze reactie over masturbatie:
Waarom zou masturberen een probleem zijn? Alle alleenstaande mannen doen het en verreweg de meeste vrouwen ook. Er is geen Bijbelse grond te vinden die het verbiedt, de daad van Onan was geen zelfbevrediging. Gewoon voor het zingen de kerk uit, populair gezegd, terwijl hij een opdracht had. Deze Bijbeltekst is vaak misbruikt om zelfbevrediging als zonde te betitelen maar had daar niets mee te maken. Er is geen enkele link tussen masturbatie en zonde in de Bijbel te vinden. Over vrouwelijke seksualiteit spreekt de Bijbel haast niet. Er is ook niks mis mee. Verdringing is vooral bepaald slecht voor je geestelijke gezondheid. Seksueel verlangen is niet fout, het fantaseren erover ook niet en als er geen partner is dan is masturbatie volstrekt normaal. Dat de meesten liever de liefde bedrijven met een partner is evident, maar je moet je er geen schuldgevoel over laten aanpraten als die er even niet is. Verder vraag ik me wel eens af waarom bij het onderwerp seksualiteit op CM altijd door een aantal mensen een link wordt gelegd naar pathologisch gedrag. Zien we masturbatie als iets wat niet hoort of mag? Het is een bron van geestelijke en lichamelijke gezondheid. Zijn we als Christenen anno 2011 nog steeds verstrikt in de gedachte dat het iets slechts is? De behoefte leeft bij iedereen en dat is echt in de schepping of de natuur ingebouwd. Onbevredigde verlangens zijn in ieder geval niet goed voor een mens. En je schaadt met masturbatie heus niemand, ook jezelf niet. Mensen die je schuldgevoelens willen aanpraten op dit punt zijn pas een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 20 januari 2013, 15:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 01:16
Onderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
|
|
|
--
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 20 januari 2013, 02:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 23:02
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Heel mooi, inderdaad. Kom morgen maar even naar Friesland er wordt over een mogelijke sneeuwjacht gesproken. (Windkracht 6 met sneeuw)
Thomas, gevoelstemperatuur van - 12 nu in de haadstêd, meestal nog iets kouder daarbuiten.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 19 januari 2013, 23:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 21:46
|
|
|
Ik ben het wel met je eens dat onderwerpen snel verlopen doordat men weer op een reactie reageert en dat herhaalt zich dan al snel tot een discussie die niet meer gaat over het onderwerp zelf. Die discipline hebben we vaak niet kennelijk. De kop is wel dichterlijk maar geeft niet nadrukkelijk aan waar je wilt dat de discussie over gaat. Taal is een complex iets en er is altijd een zender-ontvanger probleem. Verder is het geschreven taal zonder wat we lichaamstaal noemen en daar halen in de normale omgang 90 procent van de informatie uit.
Maar ik zou toch graag terug willen naar de discussie die er was voor de opmerking van Mar, waar ik het dus niet zo mee eens was.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 20:42
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Thomas, het heeft niets met mopperen te maken, er is ook een topic, in ieder geval geweest, die over de ban ging of gaat. Waar ook iedereen zich afvroeg wie, waarom een ban had gehad, en soms wist ook iedereen het, en soms ook niet. En ik kan mij voorstellen helaas, dat er soms mensen op de tenen getrapt worden, als er wat gezet wordt wegens het afwijken van een onderwerp. Dan krijg je een lading verwijten over je heen, over de manier van schrijven, en nog wat andere voor oordelen. (was in mijn geval zo) Maar gaat het eigen belang wel voor het werkelijke onderwerp, en heb je toevallig tegenstanders in het verhaal, kan het zo in eens zwart worden. Zonder dat je, je stelling kan verdedigen. |
Ik denk dat dit in het andere topic thuishoort, mopperen over een ban. Ik had het ook anders kunnen noemen, dat is wel zo.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:13
Onderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
|
|
|
Anita, God wil je niet door het moeras. Zo toont Hij zijn liefde niet. Het is nog maar de vraag of het gaan door dat moeras iets van God is.
Thomas, ook wel eens natte voeten.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 19 januari 2013, 18:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 16:50
|
|
|
Je haalt twee dingen door elkaar. Ik reageer niet zozeer op jou maar op je uitspraak en uitspraken namelijk:
Dat klopt en herken het ook. De klagers bepalen of er iemand geband wordt of niet.
De herhaaldelijke uitspraken hierover worden ook door jou gedaan. Kritiek op een uitspraak of kritiek op een persoon, jij in dit geval, moet je niet doorelkaar halen. Chatuliem en ik waren het zelden met elkaar eens en voerden pittige discussies maar respecteerden elkaar wel. Chatuliem en ik hebben dat beide meerdere malen uitgesproken en we deelden prive de liefde voor het vak geschiedenis. Als je persoonlijke en inhoudelijke zaken door elkaar haalt, is een zinvolle discussie niet meer te voeren. Het is duidelijk dat ik het met veel van je standpunten en vooral je wijze van denken en poneren van dingen niet eens ben. Mijn wijze van denken en schrijven zal jou mogelijk ook niet aanstaan. Maar een discussie gaat toch echt over de inhoud ervan.
Bovendien gaat van de uitspraak: waarom reageer je wel op mij en niet op Gerrit een suggestie uit met betrekking tot mijn instelling naar jou toe. Dat vind ik niet gepast. Ik merk helaas vaak dat je een bewering doet die je niet onderbouwt dan wel dat je dat doet met zaken die feitelijk niet of maar ten dele met het onderwerp te maken hebben. En ik heb dan inderdaad een andere wijze van denken, redeneren en met de feiten omgaan. Dat zal iedereen duidelijk zijn.
Hier kun je terecht:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=3327&lastPage=t#157151
Ik vind echt dat we terug moeten naar het onderwerp en de inhoud.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 19 januari 2013, 17:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 16:21
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Dat klopt en herken het ook. De klagers bepalen of er iemand gebant wordt of niet. Helaas is een ieder daar gevoelig voor. Komplotten is vergelijkbaar met Stefanus. |
Wordt het niet tijd voor een topic: Mopperen op de ban of zo? Dit gezeur blijft maar doorgaan en het gaat niet over dit forumonderwerp zelf. Om daar nu elk onderwerp mee te gaan vervuilen, wordt vervelend. Als het nieuwe topic geopend wordt, zal ik echt mijn mening over de ban en het waarom ervan wel geven. Verder vind ik bovenstaande nogal een zware en onaantoonbare aantijging dat de klagers dat bepalen want het is toch echt CM dat dat uiteindelijk doet. Je kunt toch moeilijk stellen dat er aan de ban van Chatuliem of Sola niets aan vooraf is gegaan. Reageer maar in het andere topic en toon aan wat je beweert, dat schept helderheid en voorkomt irritatie over dit type bijdragen. Die horen hier niet.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 19 januari 2013, 16:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 16:08
|
|
|
Er is niks mis met je lange lap tekst want er staat wat in. Het is mij ook maar al te bekend dat er hier ook mensen, altijd bijna uit de onverdraagzame hoek, zijn (geweest) met lange (overgenomen) teksten en soms ook bijbelteksten die hun eigen opvatting kennelijk gezag moesten geven. Dat is in jouw bovenstaande tekst niet het geval, dus er is niks aan de hand.
Ik vind dat je een heel eerlijk verhaal hebt en ook ten dele analyseert hoe het werkt vooral in deze maar ook in andere kerken. Je persoonlijke verhaal is kenmerkend voor veel mensen die met veel moeite de GVK achter zich hebben gelaten. Het is ook nogal wat de kerk met deze pretentie los te laten, ik snap dat best.
Overigens pretendeer ik met mij forumbijdrage geen complete analyse te geven al heb ik wel belangrijke en kenmerkende elementen genoemd. Het was ook een reactie op een eerdere bijdrage. Dat ik het schrijf vanuit mijn eigen achtergrond en denkhouding is een gegeven. Persoonlijk hekel ik vooral het kwaad in de omgang die uit deze mentaliteit is voorgekomen, ik heb het over de werkelijkheid en niet over wat zou kunnen. Ik denk dat deze kerkopvatting veel kwaad heeft gedaan, bij de Vrijgemaakten zelf maar ook bij mensen die niet wilden meegaan of toetreden tot de Vrijmaking. Maar ik maak een nadrukkelijk voorbehoud voor de mensen die in de GKV bleven maar hier wel kritisch tegenover staan. Dat zijn er, wat mij betreft gelukkig, steeds meer.
Een eigen topic kun je starten. Ik zou dan de regel uit de catechismus nemen dat de mens geneigd is tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goeds. Om maar een voorschot te nemen, ondanks dat "goeds" niet is gedefinieerd: Dat de mens geneigd is tot alle kwaad lijkt me wel maar onbekwaam tot enig goeds is natuurlijk volstrekte onzin en in strijd met onze christelijke opdracht.
Thomas, wel vrij gemaakt maar niet Vrijgemaakt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 19 januari 2013, 22:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 12:28
|
|
|
De Gereformeerde kerk Vrijgemaakt had indertijd de pretentie de enige ware kerk te zijn die zich het beste aan het Woord hield. Veel vrijgemaakten gingen zo ver dat ze stelden dat vrijgemaakten als enige in de hemel kwamen. Mede daardoor onstond er een kerkregel en die luidde dat je allebei belijdend lid van de GVK moest zijn als je een kerkelijke bevestiging van je huwelijk wilde. Bedenk dat de kerken elkaars doop erkennen. Hoewel de gedachte dat mensen alleen zalig worden als GVK-ers erg aan het afbrokkelen is, je vraagt je af hoe een dergelijke volstrekt absurde gedachte kan ontstaan, heeft het nog wel aanhang. Het maakt de omgang van buitenstaanders met leden van de GVK soms wel moeilijk. Het heeft in het verleden families verscheurd, ik heb er zelf ervaring mee. Ik heb wel het inzicht daardoor gekregen dat je kerkscheuringen moet vermijden.
De bijbelse onderbouwing van dit steeds minder aangehangen standpunt ontbreekt overigens geheel, dat is wel ironisch in een kerk die zich er op voorstaat het Woord zo belangrijk te vinden. Want een ieder die Mij aanneemt, een uitspraak van de baas zelf, dat zal dan dus wel een valse leer geweest zijn, immers alles wat niet volgens de Vrijgemaakte traditie en interpretatie was, was vals. Het neemt niet weg dat heel veel leden in de huidige GVK over het algemeen gelukkig zo niet meer denken. Kerkdiensten zijn goed verzorgd, wel sterk op het Woord gericht. Helaas ziet men vaak het OT niet in het licht van het NT, waardoor de kerk een sterk wettisch karakter heeft, met alle nare gevolgen van dien. De sfeer is wel vaak sociaal, wat uit het onstaan verklaarbaar is. De GVK kende bij het ontstaan veel mensen van eenvoudige komaf met een goed ontwikkeld sociaal gevoel. Dat is ook een van de verschilpunten met de bevindelijke kerken.
Deze kerk kende twee scheuringen sinds het ontstaan in ongeveer de donkerste tijd die Nederland kende, winter 1944/1945. Om goed te beseffen hoe het er aan toe ging is er ooit een documentaire gemaakt over de GVK in Kampen. Bij de kerkscheuring tussen de GVK en wat nu de Nederlands Gereformeerde Kerk heet, ging in een gezin de moeder met een aantal kinderen naar de NGK en de vader met een aantal kinderen bleef in de GVK. Dat het niet meer goed is gekomen, zal een ieder wel aanvoelen. Dit waren overigens de ouders van Aleid Schilder. Ze schreef het geweldige boekje met de titel: Hulpeloos maar schuldig. Deze titel geeft goed weer wat het basisgevoel van veel mensen uit een aantal kerken is en wat de grote negatieve gevolgen daarvan kunnen zijn.
Thomas, hoedt U voor mensen die een leer vals vinden en vraag ze om onderbouwing.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 19 januari 2013, 14:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 22:37
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Dank je, ja, ik de GVK kerk waar ik kwam werd dat allang niet meer serieus genomen omdat die geschriften iets van 500 jaar oud zijn.
En ja er waren idd enkelen die zeiden dat de GKV de enige ware kerk was, en een meisje die zei van dat ze zulke aardige buren had, en ze zich niet kon voorstellen dat zij naar de hel gingen, maar ja toch is het zo, zei ze. Want ja, ze waren niet uitverkoren.
Maar ja, dat hoorde ik een keer. |
Deze cultuur is lang leidend geweest in de GVK maar de meeste vrijgemaakten hebben afstand van deze arrogante en onzalige opvatting genomen. Het kwaad dat er door werd veroorzaakt, is onmetelijk.
Thomas, er is een ware God maar geen ware kerk in de zin van een kerkgenootschap.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 18 januari 2013, 22:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 22:15
|
|
|
In sommige kerkelijke kringen staat de Bijbel voor de leefwijze zoals men die in de Bijbelomgang in deze cultuur voorschrijft met alle uitingen van dien in kleding en gedrag en dat tegenover Babylon, wat niet alleen de meer in hun ogen wereldse leefwijze is maar ook mensen die een andere leer aanhangen horen daarbij. Je moet dus wel weten wat mensen er onder verstaan. De term is afgeleid van de Joden die in e ballingschap wilden standhouden tegenover de Babylonische cultuur, die overigens in veel zaken de Joodse overtrof en daarmee ook aantrekkelijk was. Dit was een permanent punt in de joodse cultuur, dat ze wilden vasthouden aan hun eigen geloof tegenover groepen die een bedreiging vormde. Dat verklaart ook de felle reactie van de joden naar Christus toe. En de straffen op andere opvattingen waren niet mals. Jezus was niet voor niks vaak voorzichtig. De reformatorische cultuur heeft dus sterk Joodse trekjes qua instelling naar andersdenkenden toe en die zien ze vanuit deze denkwijze dan ook als bijbels. De fout in het denken is dan dat men de eigen kerkelijke cultuur alleen als bijbels ziet en dat is natuurlijk volstrekte onzin. Het huis van mijn Vader - en dat is ook het jouwe - kent vele woningen en echt niet alleen de bevindelijke.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 18 januari 2013, 22:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 22:03
|
|
|
SHANITA130: Ik denk dat ik wel begrijp wát je bedoeld, wat ook in het kerkboek staat dat 'dé mens is geneigd tot alle kwaad'...nou ja, daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Shanita, wat in de Heidelbergse catechismus staat, dat is een interpretatie met een duidelijk calvinistisch karakter. Die heeft net zoveel gezag als je er zelf aan toekent, net als de Dordtse leeregels tegen de remonstranten. Bovendien zijn goed en kwaad niet duidelijk omschreven dus dan wordt het in ieder geval voor een deel wat mensen zelf als goed dan wel kwaad interpreteren. Het godsbeeld er achter is streng, straffend en autoiritair met vergeving en genade naar Gods keuze (of willekeur, want de verklaring ontbreekt waarom de een wel en de ander niet zou zijn uitverkoren.) En ook de leer van de uitverkiezing is dus interpretatie als het er op aan komt.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 18 januari 2013, 23:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 19:01
|
|
|
Zoeker:
Het forum zou ook een ontMOETingsplaats kunnen zijn. Waar je met elkaar deelt wat je bezig houdt. Waar je jezelf kunt zijn zonder dat je constant de maat wordt genomen en verteld hoe je dingen anders MOET doen.
Ontmoeten heet niet voor niks ont-moet-en. Als niks moet, dan ontmoet je elkaar pas echt. Dat geldt naar mijn idee ook in het ontmoeten van God.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 18 januari 2013, 23:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 16 januari 2013, 23:49
|
|
|
Maritime:
Vervolging was al aan de gang toen de Here Jezus geboren werd.
Dat lijkt me stug, onderbouw dat eens.
Toen Christus geboren werd, waren er nog geen Christenen. Het gaat hier over de christenvervolging dus die kan er toen nog niet geweest zijn. Van vervolging is sprake als er systematisch jacht op mensen met een bepaald kenmerk gemaakt wordt. Volgens de Joodse Oud-Testamentische wetgeving kon Christus ook vervolgd worden zodra hij predikte dat de Joodse wetten niet toegepast hoefden te worden, dat zagen ze als Godslastering. Welnu, Christus deed dat, wat ook de echte betekenis van Joh 8 is en dan mocht hij gestraft worden. Christus ging niet als een fundamentalist met de wetten om en dat bleek. De Joodse fundamentalisten waren niet zoveel beter als de huidige fundamentalisten in het Midden-Oosten. De farizeïsche opvatingen, daar wil je toch niet bijhoren? Maar voordat je van christenvervolging kunt spreken, moeten er wel eerst Christenen zijn, en dat waren toch echt niet de herders en de wijzen.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 17 januari 2013, 16:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 15 januari 2013, 13:40
Onderwerp: PC-problemen
|
|
|
Neem een Mac, die doet het gewoon. En als je Ubuntu Linux of Windows wilt draaien, kan dat gewoon op je Apple met het programma Parallels, ass je wilt met Ubuntu. Chrome, XP en 8 naast elkaar. Weinig snelheidsverlies. Windows is nu eenmaal ellende, overal en altijd. Versie 8 is overigens op bijna dezelfde manier te draaien als Windows 7 als je bij de tegeltjes voor het bureaublad kiest. Met Windows 8 werken veel dingen wel sneller, vooral het browsen met Explorer. Veel dingen zijn zeker anders dan in xp en verder. Maar nodig is het niet, Windows7 was redelijk goed werkend als je het vergelijkt met de versies ervoor. Echt goed zal Windows nooit worden, vrees ik.
Ik ben met je eens dat Linux een goed alternatief is voor Windows. Om een computer te draaien, heb je echt geen Windows nodig. Het kost niks en als je Ubuntu Linux hebt geinstalleerd, heb je ook nog een complete Office, naast vele andere basisapplicaties. Je kunt meteen aan de gang. Alle programma's die je verder nodig hebt, kun je zo gratis downloaden. Het is best te overwegen als Windows weer eens geactiveerd moet worden omdat ze zelf bij Microsoft het crashen ervan hebben veroorzaakt. Als je auto vijf keer kapot gaat omdat hij zo slecht is gemaakt, dan moet je maar een nieuwe auto kopen, bij dezelfde Microsoftgarage, dat is de moraal van Microschoft.
Thomas, an Apple everyday keeps computerstress away.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 15 januari 2013, 17:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 15 januari 2013, 13:31
|
|
|
Nou, reizen is ook niet alles nu. Vanmorgen 1007 filekilometers. Dat kwam nog niet eerder voor. De treinen rijden ook beperkt. Dus achter de kachel kan een goed idee zijn. In het Noorden valt het wat mee al is het wel koud.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 15 januari 2013, 13:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 januari 2013, 22:56
|
|
|
Friesland is ook een Vriesland nu.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 13 januari 2013, 16:56
Onderwerp: Wat te doen aan eenzaamheid?
|
|
|
Eenzaamheid is als het alleen zijn pijn doet. Alleen hoeft niet een probleem te zijn. Je kunt beter alleen zijn dan samen alleen en ik ben het in die zin nog met de bisschop eens ook. Alleen zijn en alleen wonen heeft betrekking op een enorme groep mensen, het lijkt wel of alleen zijn automatisch ongelukkig betekent. Nou dat weet ik nog zo net niet.
Thomas, die in Dokkum is geboren en het historisch gezien wat moeilijk heeft met bisschoppen
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 14 januari 2013, 22:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 januari 2013, 23:29
Onderwerp: Internet Radio
|
|
|
KEITH722 schreef: | ja, zulke muziek is dan wel besmet maar verder is het muzikaal gezien bijna geniaal
uit wikipedia:
Wagner, als persoon en als musicus, blijft onderwerp van controverse en emotionele discussies; zowel verafgoding als volstrekte verwerping komen veel voor. >>>Zijn betekenis als componist en muzikaal vernieuwer staat echter buiten kijf.<<< enz. |
Nounou, besmet. Wagner gebruikte een Germaans thema en dat paste bij de Germaanse ideeen van Hitler. Ik hou niet zo van Wagner maar iemand die dat wel doet is echt niet besmet omdat kleine snorremans dat ook mooi vond - of zei dat te vinden. Germaanse muziek he. Erger is natuurlijk dat Mendelssohn in die tijd not done was als Jood. Hij schreef een fraai vioolconcert en ik ken geen werk van Wagner dat ik mooier vind
Kies voor the 2nd movement:
https://www.youtube.com/watch?v=Pmj7nCRYNs4
Thomas, mooi he.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 8 januari 2013, 23:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 5 januari 2013, 22:48
Onderwerp: CM App
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Laatste dagen steeds via mijn foon op CM geweest, maar o,o wat omslachtig Gaat er nog een keer een app komen? zou toch wel fijn zijn! |
Op de iPad gaat het prima met deze site en zeker met het laatste besturingssysteem maar voor de iPhone of andere sites moet je echt met een aanpassing komen. Vrijwel elke serieuze club heeft een mobiele versie van de site, dus het wordt wel tijd voor CM. Half Nederland heeft een smartphone of het nou een Apple- of een Android-variant is. CM werkt er mogelijk al aan. Al kan met nu de energie beter in een beter lopende gewone site steken. CM is vaak stroperig al gaat het bij vlagen ook goed.
Thomas, zit toch het meest achter de desktop.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 januari 2013, 22:05
Onderwerp: Een vrouwenhart
|
|
|
JANS221 schreef: | Nee, die laatste 10% houden we lekker voor onszelf. (en soms begrijpen we onszelf ook niet, maar willen we toch gewoon gelijk krijgen )
En....is het gelukt binnen 10 minuten? |
Binnen zes minuten, een paar bruine en een paar zwarte, zitten goed en lopen lekker, schrok me wel wezenloos van de prijs, zo goedkoop want het was opruiming. Maar ik kan weer een hele tijd vooruit. '
Thomas, ging na het betalen gelijk weg.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 4 januari 2013, 22:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 januari 2013, 13:19
Onderwerp: Een vrouwenhart
|
|
|
Laten we eerlijk zijn Pieter, we begrijpen negentig procent van een vrouw en die laatste tien procent, dat zal nooit lukken. Vrouwen denken en handelen anders in die tien procent. Maar troost je, andersom is het voor hen bij mannen precies zo. Zie het niet als fout en onbegrijpelijk maar een beetje als uitdaging. Leg je er in de meeste gevallen maar bij neer dat het nooit zal lukken en geniet daarvan. Vrouwen doen dat ook met ons als ze dit snappen. En sommige dingen blijven zo. Een vrouw die voor de volle klerenkast staat en beweert dat ze niets heeft om aan te trekken, moet je niet met logische argumenten bestrijden. Gelijkberechtiging van man en vrouw is een fatsoenlijk grondrecht maar gelijk, dan wel hetzelfde, zullen we nooit worden. Dat hoeft ook helemaal niet. Elke cel in een vrouw is anders, en dat is echt een wetenschappelijk feit. Ik ga vanmiddag om twee paar nieuwe schoenen. Ik geef mijn maat op, zoek er twee uit en ben in tien minuten klaar als ze lekker zitten. Maar winkelen is voor vrouwen heel wat anders dan schoenen kopen zoals ik dat doe. Waarom zou je ze die vreugde afnemen? Wees alleen zo wijs dat je niet meegaat.....
Thomas, sommige dingen bij vrouwen zijn zo en daar kun je met je mannenverstand toch niet tegen op.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 4 januari 2013, 13:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 januari 2013, 20:04
Onderwerp: Zingende christenen zorgen ervoor dat vogels niet paren
|
|
|
'Zingende christenen verstoren broedvogels' BIDDINGHUIZEN - De ruim 50.000 christenen die jaarlijks de pinksterconferentie Opwekking op het festivalterrein in het Flevolandse Biddinghuizen bezoeken, veroorzaken geluidsoverlast in het broedseizoen van vogels.
Dat stelt althans de milieugroep Dronten. Omdat de geldende geluidsnormen ''enorm'' zouden worden overschreden, heeft de milieugroep bij de gemeente bezwaar ingediend tegen de vergunning voor het christelijke feest dat wordt gehouden nabij een natuurgebied.
De lokroep van de mannetjesvogel zou onder meer door het gezang van de bezoekers niet door het vrouwtje worden gehoord. Ook zouden al broedende vogels van hun nesten worden weggejaagd. ''Dat is niet bepaald opwekkend'', zei bestuurslid Gerrit van Duuren donderdag.
Nounou, die 50000 mensen die daar een paar dagen zingen, die moeten toch echt wel aangepakt worden hoor. Stel je voor dat die arme mannetjes- en vrouwtjesvogels elkaars lokroep niet kunnen horen! Overigens heb ik de indruk dat de paarvorming onder de menselijke bezoekers behoorlijke vormen aanneemt maar dat terzijde. Het naastgelegen pretpark is natuurlijk geen probleem. Dit soort onzin kan zelfs de christentreiteraarspartij die D'66 heet nog niet verzinnen. Kleinzieliger en doorzichtiger kun je toch haast niet zijn. En dat noemt zich een milieugroep. We leven in een cultuur waar chistenen duidelijk een minderheid zijn en dat moeten we kennelijk weten ook. Overigens verwacht ik dat de vergunning gewoon zal worden verstrekt, maak je geen zorgen. Als ik kijk hoe de fauna in het Waddengebied overleeft, dan komen de twee broedvogels met drie dagen minder kans om te paren daar echt wel overheen. Ik ben een voorstander van het goed beheren van de Schepping maar samen met deze mensen wens ik die oorlog niet te winnen.
Deze uitspraak van de milieugroep Dronten is bij de beesten af.
Thomas, een stel oefenende F16-vliegtuigen op het Wad krijgen de sterns en de meeuwen echt niet klein, al had ik ze er liever niet.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 3 januari 2013, 21:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 12:19
Onderwerp: Waarschuwing voor lauwheid.
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | [/b] Ja als dat echt zo zou zijn Thomas dan kan degene die in een overhemd geweven uit 2 stoffen bidt voor varkensvlees dat op de sabbath bereid is, helemaal wel inpakken. Maar dat staat maar in een deel van de Bijbel nml de wetten van Mozes. In Handelingen 15 staat een hele vergadering van de apostelen weergegeven over waar zij uit de heidenen (wij dus)zich moeten houden Er staat het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht dat zij zich van een aantal zaken moeten onthouden nml zich onthouden van afgodenoffers ,het bloed het verstikte en de hoererij vrs 29 Als reden wordt daar bij gegeven dat hen die ut de heidenen zijn geen juk opgelegd moeten krijgen die de joden zelf ook niet konden dragen. |
Ben ik helemaal met je eens, Roelande, precies wat ik wil zeggen. Juist daarom vind ik dat mensen een beetje moeten uitkijken hoe je met Bijbelteksten omgaat. Deze wetten worden in het Oude Testament soms zelfs nog omgeven met: Zo spreekt de Heere of: een gruwel in Gods ogen, terwijl we er mee moeten omgaan zoals jij stelt. Ik bid namelijk wel voor een maaltijd met varkenshaas en champignons of mogelijk vaker half-om-half gehakt.
Maar mijn opmerking over het gebruik en misbruik van teksten is heel helder. Niemand past deze teksten in de praktijk zo toe en dat hoeft dus ook niet, wat je in tegenstelling tot anderen heel goed en bijbels onderbouwt.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 2 januari 2013, 12:49
|
|
Naar boven |
|
|
|