Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:02
Onderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???
|
|
|
PIETER649 schreef: | tegenstaat bij een ander vooral Henk... |
Ja, het is inderdaad niet zozeer de ik die ermee te maken heeft, al komt dat zeker ook voor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:00
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat ik niet begrijp, is dat men huwelijk en seks zo uit elkaar haalt. Men verlaagt het huwelijk m.i. tot een boterbriefje. Is dat juist niet de omgekeerde wereld? Is juist niet het huwelijk ingesteld als basis voor stabiliteit, de echad, komt daar immers ten volste en alleen maar tot zijn recht? Dit zou toch juist het uitgangspunt moeten zijn van de discussie, terwijl het door de meeste mensen aan de kant gezet wordt als onzin. God heeft toch het huwelijk ingesteld voor man en vrouw om elkaar lief te hebben zoals Hij wil? Als je met minder genoegen neemt, doe je in mijn ogen jezelf tekort en Gods instellingen.... Volgens mij is het ook een teken van deze tijd. De duivel zaait verwarring, ook onder de kinderen van God. Vertelt, dat het huwelijk niet belangrijk is, vertelt dat het alleen maar om iets uiterlijks gaat. Terwijl het m.i. veel dieper gaat. Het huwelijk is precies hetzelfde als het jaren geleden was. Het huwelijk is van alle culturen en heeft altijd dezelfde inhoud. Het huwelijk is precies hetzelfde zoals het in de Bijbel was. De uiterlijkheden mogen wel verschillen, maar de principes zijn nog altijd hetzelfde.
Kort samengevat: de huwelijksvoltrekking is een openbaar gebeuren, zodat het voor iedereen duidelijk is dat men getrouwd is. Wordt ook alleen maar voltrokken door een ambtenaar of een geestelijke. De ceremonie symboliseert de eenheid tussen man en vrouw, waarbij het duidelijk is, dat de mensen samen verder door het leven gaan. Deze ceremonie wordt feestelijk afgesloten. Het is immers een grote vreugde, dat twee mensen nu samen tot een stel gebracht worden. Als afsluiting van deze ceremonie, mogen de eega's samen het bed delen en op die manier ook de lichamelijke eenheid ervaren. Seksualiteit buiten het huwelijk wordt in alle culturen sterk veroordeeld. Temeer ook vanwege bescherming voor kinderen uit deze relaties.
Mijn stelling is dus het volgende: bagataliseer het belang van het huwelijk niet. Dan doe je Gods principes tekort.... |
Toch is en blijft die ceremonie een menselijke vinding, Chatuliem!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 23:14
|
|
|
AREND003 schreef: | Dat klopt, maar daarom ben je wel altijd "ik"! In de eerste plaats! Zonder jouw gebeurd en veranderd er niks! Toch? |
Maar het de aanduiding ik-tijdperk heeft vooral te maken met het teveel of zelf enkel en alleen op jezelf gericht zijn. En dat is wat de meeste mensen tegenstaat!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:48
Onderwerp: alcohol
|
|
|
CARIEN982 schreef: | Does...dat stukje had ik geschreven, ik bedoel wel over de hele avond dan heh. Dus van 21.00 uur tot in de late uurtjes en dat kan varieren tot 3.00 uur in de nacht met tussendoor liters water. | Maar dat ene glaasje geeft wel gedurende een uur of 10 alcohol in je bloed
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:39
Onderwerp: Schepping (naar Gods beeld)
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Er staat duidelijk: schiep hij hem..hem niet haar.. en daarna staat er man en vrouw schiep hij hen..dat is dan beiden..man en vrouw.
En een vergelijking is altijd een verduidelijking en geen statement.. |
Marian,
De mens is een mannelijk woord. Dan wordt dat bij een personificatie een 'hij'. Net zoals wijsheid in de bijbel als 'zij' wordt weergegeven, aangezien het een vrouwelijk woord is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:28
|
|
|
MARIAN519 schreef: | 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. |
Evenbeeld schijnt toch mannelijk en vrouwelijk vanuit deze tekst!
En dat God vervolgens vooral als Man wordt aangesproken, ontkent die andere mogelijkheid toch niet? God vergelijkt Zichzelf in Zijn Woord ook met een moeder...niet mannelijk toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:06
|
|
|
AREND003 schreef: | Wat is er trouwens mis met het "ik" tijdperk, zoals dat hier eerder werd genoemd?! |
Mens zijn doe je niet alleen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 21:45
|
|
|
ROLAND867 schreef: | vraag : is God dan zowel vrouwelijk als mannelijk ? | Ja, zo zou je het ergens wel kunnen stellen. Niet voor niets schiep God de mens mannelijk en vrouwelijk en is deze combinatie uiteindelijk wat Hij noemt Zijn beeld!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 20:55
|
|
|
MAR907 schreef: | Lees je de biijbel dan wel???
Voor de zonvloed heeft het nooit geregend of gesneeuwd. Het was de dauw s'morgens die de aarde van vocht voor zag. Vandaar dat Noach ook uit gelachen werd omdat men dat toen niet kon voorstellen dat er een zondvloed zou komen van de Schepper (God)....
|
Noach werd uitgelachen omdat hij een boot bouwde zonder dat er vaarwater in de buurt was te bekennen. En nergens wordt ook maar duidelijk dat de seizoenswerking een negatieve invloed zou hebben op de schepping. Dus hoezo een gevolg van de zondeval????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 20:49
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Als we het dan toch over alcohol hebben.... Hoe denken jullie over alcohol en het besturen van bv een auto?? Las net toevallig een stukje weet even niet meer van wie die zei, Ben meestal de BOB dus maar 2 glazen per avond... Zelf vind ik als je moet rijden helemaal geen drank, Maar ben erg nieuwsgierig naar jullie mening, |
Ooit eens een geweldige uitspraak gehoord: de grootste verslaafde is degene die het niet kan laten met alcohol op achter het stuur te gaan zitten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 16:59
|
|
|
EVA685 schreef: | Zou sneeuw van de boze zijn, al het goede komt van boven, dus ook de sneeuw |
MAR907 schreef: | Denk niet van de boze....maar wel na de zondvloed..... Dat was toch ook dat van boven kwam van God??? |
Sneeuw heeft te maken met seizoenen en seizoenen zijn volgens mij al in de schepping neergelegd door God en niet pas na de zondeval ontstaan. Dat de mens er na die tijd anders mee is omgegaan is weer wat anders...maar misschien wel wat meer ontopic al mist het de link naar de titel een beetje
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op zaterdag 18 december 2010, 17:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 12:50
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Roken als een stoomboot is toch ook een verslaving? En net zo slecht voor je gezondheid...... Dus om nu zo kritisch te zijn over een ander zijn verslaving??? |
Dat heet geloof ik balk-en-splinter, Willemijn...Of spiegelende zelfconfrontatie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 december 2010, 22:33
Onderwerp: De 'hemel' saai ?
|
|
|
PIETER649 schreef: | In mijn ervaringen en wat ik, in diverse kerken/ gemeentes, heb meegemaakt, is er geen intoleranter volk dan christenen. Iedere christen heeft het gelijk ( en God) aan zijn of haar kant. Lees het forum hier er maar op na.... Het is geen incident dat een kind van chr. ouders dat de religie de rug toekeert, of zelfs naar een andere richting overstapt, min of meer verstoten word uit de familie. Ook medekerkgangers kunnen opeens helemaal geen vrienden blijken te zijn, of zelfs maar vage kennissen. Het "zoeken" waar Arend aan refereerd, word dan erg lastig. Het zal je maar gebeuren dat je als zoekende op een chr.site ( cm bijvoorbeeld) komt, daar controversionele uitspraken doet en direct naar de hel verwezen wordt.... spreekt echt naastenliefde uit.... |
Dat is inderdaad het intrieste waar ik op doel Zoeken word je welhaast onmogelijk gemaakt... ...en dan vooral ook door mensen die er al denken te zijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 december 2010, 17:13
Onderwerp: Humanisme
|
|
|
AREND003 schreef: | Jammer dat ik geen reactie meer krijg! Of heb ik de vragen niet goed beantwoord? Ook ik hen m'n "eigenaardiheden" ! |
Wellicht doet iedereen een poging om vanuit je eerdere reactie even buiten zichzelf te treden om zo naar zichzelf te kijken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 december 2010, 17:08
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat je nu aan het spotten bent. Met evangelisten en met God..... |
Is het werkelijk spotten? Of reageren vanuit de teleurstellende manier van omgaan met deze dingen door diverse mensen die zich christen noemen? Het is toch zo dat bepaalde mensen die zich christen noemen helaas een verkeerde voorstelling van zaken geven als het omGod en Zijn manier van werken (door mensen heen) gaat? Dat is toch waar een oprecht christen ook altijd weer mee te maken krijgt? Wellicht is dat ook de reden dat we in ons christen zijn al snel wat allergisch kunnen reageren op medechristenen die toch net even anders over dingen denken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:48
Onderwerp: Themachat
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Tess heeft d'r in ieder geval zin in! |
Of het vanavond wat wordt, blijft de vraag voor haar. Ze flitst heen en weer in de chat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:10
|
|
|
MAR907 schreef: | De kerk leert dat iemand een keer zich hoeft te laten dopen (wassen). Waarom niet vaker??? Douchen doe je toch ook niet een keer in je leven???? |
Dopen kun je niet gelijkstellen met douchen. Dopen is een symbool van de afwassing, terwijl douchen het vuil zelf afwast. Door de doop in je redenatie tot een herhalingsfenomeen te maken, doe je in mijn ogen het symbool tekort! Wat niet betekent dat je je niet steeds opnieuw moet richten op God om te groeien in je geloofsleven!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 16 december 2010, 20:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 12:58
Onderwerp: Knuffelhoekje...
|
|
|
Een welkomst-terugknuf voor mijn Doeshi En een knuf voor alle verwarde chatters van de afgelopen tijd, die nu weer opgelucht kunnen ademhalen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 12:51
|
|
|
ALOUS961 schreef: | sorry Bart, lust geen bier of wijn.... |
Er is vast ook wel limonade
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 12:50
Onderwerp: Internet filter ter bescherming van je kinderen
|
|
|
Wat wel een leuke is voor kids is MY BEE... Zeker voor jonge kids een echte aanrader Je kunt de leeftijd van je kind instellen, en er komen allemaal spelletjes ed tevooorschijn geschikt voor bij behorende leeftijd, Echt super, En willen ze eens verder kijken dan kun jij als ouder toestemming geven. Echt heel leuk
(Does)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 12:50
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Bovendien... ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint... ik geloof er niks van dat ik na mijn sterven in een soort niemandsland zal zijn... gelovigen zijn mijns inziens bij God... !! |
Zo is het maar net!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 22:33
|
|
|
MAR907 schreef: | We hadden over "NAASTE" Henk, en daar gaf de Here Jezus antwoord op.... Je hebt nu over op barmhartig zijn....
Dat kan zo alleen iemand zijn, die ervaren heeft dat de Here Jezus barmhartig en zijn naaste is... |
Jezus gaf juist geen direct antwoord op de vraag "wie is mijn naaste?" Hij geeft de vraag een draai door te vragen "wie is de naaste geweest?" En dan gaat Hij in op het antwoord van de schriftgeleerde, namelijk het barmhartigheidsaspect. Want dat wordt er door de schriftgeleerde ingelegd...omdat hij het woord samaritaan niet in zijn mond wenst te nemen vanuit de verhoudingen tussen joden en samaritanen. Als de man dan aangeeft dat degene die barmhartigheid bewezen heeft de naaste is, geeft Jezus aan dat dit de juiste houding is...waarmee hij dus eigenlijk aangeeft dat de eerdere vraagstelling niet deugde en dat het in je geloofsleven aankomt op daden en niet enkel mooie woorden (zoals in het verhaal blijkt uit de voorbeelden van de priester en de leviet). De naaste moet je niet in een ander zoeken, maar in jezelf: het gaat om jouw houding naar de ander toe....
Het eerder aangehaalde stuk uit Lucas 6 geeft daarin zelfs dat mooie stuk aan om je vijanden lief te hebben. Dat was voor de mensen toen, maar ook nu nog vaak genoeg, een verrassende boodschap. Heb je boze buurman lief, aldus spreekt Jezus ook tot jou, Mar!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 14 december 2010, 22:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 22:31
Onderwerp: Themachat
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Ga ik doen Does. Iedere woensdag vóór de chat plaats ik herinnering + thema, oké?
GrZ |
U is een pop tnx
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 22:02
|
|
|
MAR907 schreef: | Nog niet hellemaal begrepen denk ik..
De wetgeleerde gaf het antwoordt: "diegene die barmhartig is" deze is de naaste.... Een boze burman is niet mijn naaste.... Wel een buurman die mij barmhartigheid toont....dan is hij mijn naaste.... |
Ook die boze buurman kan je naaste zijn, Mar. Het geheim van de gelijkenis van de barmhartige samaritaan zit hem namelijk in het omdraaien van de vraag die gesteld wordt. De vraag die Jezus kreeg was: "wie is mijn naaste?" Jezus maakte hier met zijn verhaal van: "voor wie ben jij naaste?"
Enkel mensen die jou barmhartigheid betonen als je naaste zien is kortzichtig, zo wordt elders in de bijbel duidelijk:
Lucas schreef: | en zoals ge wilt, dat de mensen u doen, doet het ook aan hen. als gij bemint die u liefhebben, wat voor verdienste hebt gij dan wel? want ook de zondaars hebben lief, die hen beminnen. als gij weldoet aan hen die u weldoen, wat voor verdienste hebt gij dan wel? de zondaars doen dat immers ook. en als gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets terug te krijgen, wat voor verdienste hebt gij dan wel? ook de zondaars lenen aan zondaars, om evenveel terug te krijgen. neen, hebt uw vijanden lief, doet wel en leent uit, zonder er iets voor terug te hopen; dan zal uw loon groot zijn, en zult gij kinderen zijn van den allerhoogste. hij is goedertieren, zelfs voor de ondankbaren en bozen. weest dus barmhartig, zoals ook uw vader barmhartig is.
Bron: Lucas 6: 31-36 |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 21:48
|
|
|
MAR907 schreef: | Nou dan stel ik jou de vraag: welke evangelie bracht de Here Jezus dan???? Wat zegt Hij zelf??? |
Nogmaals Mar, was jij erbij dat je exact weet hoe hij de woorden sprak inclusief intonnatie en dergelijke? Want alleen dan weet je met zekerheid te zeggen waar die eventuele komma zou moeten staan. Tot die tijd blijven beide opties open...
...en doen ze er beiden eigenlijk niet toe voor de kern van de eigenlijke evangelieboodschap en de doorwerking ervan in ons leven!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 21:42
|
|
|
MAR907 schreef: | De naaste is voor mij de Here Jezus zelf want ik lag in de goot!!!!! |
Belangrijkste vraag is niet wie is mijn naaste, maar voor wie ben ik naaste!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 21:40
|
|
|
MAR907 schreef: | Dat is een ander verhaal Henk... |
Nee Mar, dat was nu juist het punt van gesprek...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 21:38
|
|
|
MAR907 schreef: | De naaste is voor mij de Here Jezus zelf want ik lag in de goot!!!!! Hij heeft mij weer eruit gehaald en geen (christelijk)mens, zelfs jij niet.... | Als jij niet op haar pad komt op dat moment, kan zij je er ook niet uithalen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 21:37
|
|
|
MAR907 schreef: | Omdat je niet door hebt, dat het wel degelijk verschil maakt..... De huidige theologie beroept zich op deze tekst van de vertaling alsof er een zogenaamde Hemel is na de dood en/of tussen station..... Was nooit een geloof van Israel geweest.... Waarom wij dan wel????
Wat denk wat voor theoligen er door de catholisme in de kerken is gekomen??? Waar men nu dan na 2000 jaar ingelooft.
Verre van God.... nog koud nog heet.... |
Zien ze het werkelijk als tussenstation of is dat hun manier om vanuit een beperkt begrippenkader van tijd en ruimte een en ander te proberen te beschrijven...
Maar nogmaals, echt van belang is het niet voor de uiteindelijke uitwerking van het evangelie in je dagelijkse leven!
|
|
Naar boven |
|
|