Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:14
Onderwerp: Kinderdoop
|
|
|
MARISKA601 schreef: | als je bijbeltekst neemt:
wie gelooft en zich zal laten dopen, die zal behouden worden.
als je komt te overlijden nog voordat je de geloofsdoop hebt ondergaan, ben je dan verloren? | Niet de doop, maar het geloof is het criterium Mariska
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:12
|
|
|
HANNAH810 schreef: | heb je dan mijn motivatie wel gelezen, chatuliem?? want daar heb ik toch, dacht ik, een halve pagina tekst aan gewijd!! ik copieer het nog een keer voor je;
je wordt wel in het uiterlijke volk van God opgenomen, de gemeenschap der heiligen, de kerkelijke gemeente, maar niet bij het volk van God in de zin van het "kind van God zijn" om een paralel te trekken met het volk israel; niet iedere israeliet kende/geloofde in God, en is bij Christus in het Vaderhuis. kijk hierbij ook maar eens naar het moment, dat het volk israel uit egypte is geleid, en voor de jordaan is aangekomen; slechts twee verspieders geloven/vertrouwen op God; het overgrote deel van het volk israel dus niet; zij blijven in de troosteloosheid van de woestijn, en gaan het land der belofte (als symbool van de hemel) niet in. samenvattend; het belang van bij het uiterlijk volk van God behoren, is geen garantie dat je ook bij de God van het volk hoort; dit is een belangrijk gegeven, waar nog wel eens misverstanden over bestaan, naar mijn idee!! dus het geloofsvertrouwen van een israeliet is kriterium voor God, ik hoop dat we het daar over eens zijn.... | Hier ben ik met je eens, het geloof draait het om.
Ik ben met aandacht je bijdrage aan het lezen wat betreft kinderdoop. Wat houdt dat precies in?
HANNAH810 schreef: | wanneer je (als kind) gedoopt wordt in de naam van de Vader, beloofd de Vader dat hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen aanneemt, en ons van alle goeds wil voorzien; al het kwade van ons weren, of tot ons bestwil doen keren; |
HANNAH810 schreef: | wanneer je (als kind) gedoopt wordt in de naam van de Zoon, beloofd de Heere Jezus dat Hij ons wast in Zijn bloed, zodat we rechtvaardig voor God gerekend worden. |
HANNAH810 schreef: | wanneer je (als kind) gedoopt wordt in de naam van de Heilige Geest, dat Hij in ons hart wil wonen, en ons tot lidmaten van Christus wil heiligen, zodat we ons mogen toe-eigenen wat we in Christus al hebben mogen. namelijk; afwassing van zonden, vernieuwing van ons leven, zodat we onbevlekt het eeuwige leven binnen mogen gaan |
HANNAH810 schreef: | met andere woorden; de Heilige Geest werkt het geloof, en de vernieuwing van je leven in je hart, waardoor je de genade ontvangt. dit houd dus in, chatuliem, dat je niet in het genadeverbond wordt opgenomen door de doop, maar doordat de Heilige Geest het geloof in je hart werkt. | Dus als kind wordt je opgenomen in het verbond wat God met Zijn volk afgesloten heeft, als kind ontvang je al de verzoening door Christus bloed en als kind ontvang je de Heilige Geest. Als je ervan uit gaat dat je dit al ontvangen hebt als kind, waar is dan de ruimte om zelf te ontdekken wat Gods genade betekent? Is die ruimte er wel als je ervan uit gaat dat je die genade al ontvangen hebt?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 4 mei 2010, 12:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 11:39
|
|
|
HANNAH810 schreef: | en daar zit nu inderdaad het verschil; scherp opgemerkt chat! in jouw optiek wel, bij de kinderdoop dus niet. | Ik speur daar een beetje cynische ondertoon, maar laat ik het eens dan persoonlijk maken. De vraag die mij bezig houdt is: werkt dit voor jou of is dit een geestelijk aanvaarden van? Er worden een heleboel geestelijke principes vastgesteld en uitgesproken zonder dat je daar iets van weet.....een heleboel wordt toegeëigend in geloof, maar wat kun je er zelf mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 11:30
Onderwerp: sja soort traditie he...
|
|
|
RELLOK036 schreef: | sja de dag moest eens komen he en vandaag is het zo ver...... En het lijkt wel ee ntraditie om dan als je gaat ffkes laat weten dat je gaat... kee dan bij dees: De ballen en tabé... enne een liedje hoort er ook bij zelf dacht ik aan dees: http://www.youtube.com/watch?v=ZW-Fi9N_zIc&feature=related | Jammer dat je gaat Rel, het beste en Gods zegen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 11:21
Onderwerp: Rekkelijken en preciezen
|
|
|
IMRE695 schreef: | Niet te ingewikkeld maken, Thomas. De termen zijn historisch, maar in de christelijke praktijk van alledag zijn deze termen nog heel wel bruikbaar.
Ik had ook kunnen spreken over: rechtervleugel of linkervleugel. Of over vrijzinnigen of rechtzinnigen. Orthodox of liberaal. Maar ik vind dat rekkelijk (uitrekbaar) of preciezen (alles is van stond af aan precies vastgesteld) de vlaggen zijn die de lading goed dekt en die je door alle discussies heen ook hier terugvindt.
Imre, die wel historisch is, maar niet stilstaat. | Hokjes denken???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 11:19
|
|
|
HANNAH810 schreef: | heb je dan mijn motivatie wel gelezen, chatuliem?? want daar heb ik toch, dacht ik, een halve pagina tekst aan gewijd!! ik copieer het nog een keer voor je;
je wordt wel in het uiterlijke volk van God opgenomen, de gemeenschap der heiligen, de kerkelijke gemeente, maar niet bij het volk van God in de zin van het "kind van God zijn" om een paralel te trekken met het volk israel; niet iedere israeliet kende/geloofde in God, en is bij Christus in het Vaderhuis. kijk hierbij ook maar eens naar het moment, dat het volk israel uit egypte is geleid, en voor de jordaan is aangekomen; slechts twee verspieders geloven/vertrouwen op God; het overgrote deel van het volk israel dus niet; zij blijven in de troosteloosheid van de woestijn, en gaan het land der belofte (als symbool van de hemel) niet in. samenvattend; het belang van bij het uiterlijk volk van God behoren, is geen garantie dat je ook bij de God van het volk hoort; dit is een belangrijk gegeven, waar nog wel eens misverstanden over bestaan, naar mijn idee!! dus het geloofsvertrouwen van een israeliet is kriterium voor God, ik hoop dat we het daar over eens zijn....
wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Vader, beloofd de Vader dat hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen aanneemt, en ons van alle goeds wil voorzien; al het kwade van ons weren, of tot ons bestwil doen keren; wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Zoon, beloofd de Heere Jezus dat Hij ons wast in Zijn bloed, zodat we rechtvaardig voor God gerekend worden. wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Heilige Geest, dat Hij in ons hart wil wonen, en ons tot lidmaten van Christus wil heiligen, zodat we ons mogen toe-eigenen wat we in Christus al hebben mogen. namelijk; afwassing van zonden, vernieuwing van ons leven, zodat we onbevlekt het eeuwige leven binnen mogen gaan
met andere woorden; de Heilige Geest werkt het geloof, en de vernieuwing van je leven in je hart, waardoor je de genade ontvangt. dit houd dus in, chatuliem, dat je niet in het genadeverbond wordt opgenomen door de doop, maar doordat de Heilige Geest het geloof in je hart werkt. | De kardinale vraag in dit gedeelte is natuurlijk, in hoeverre kan een baby uit geloof dit aanvaarden? Daar blijft de schoen wringen? De ouders kiezen ervoor, wat op zichzelf een fijne keuze is, omdat ze van plan zijn om het kind in geloof op te voeden, maar doop en bekering gaan hand in hand samen in mijn optiek. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 10:51
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Wil je nou zeggen Chat dat als je belijdenis gedaan hebt hier een twijfel aan zit, en aan de volwassendoop niet zeker ? Ik kan je wel zeggen dat ik heel bewust mijn belijdenis gedaan heb (als antwoord op de kinderdoop), tja als baby kan je toch niet gaan kiezen of je je als kind laat dopen of dat je de volwassendoop doet ? van die keuze hoorde ik pas veel en veel later, wist niet eens dat dat er was. Ik weet echt niet of ik het als ik me er wel bewust van was geweest of ik wel die volwassendoop had gedaan... Vind de kinderdoop ook wel iets hebben... God die als eerste zegt... dat Hij je aan wilt nemen als zijn kind... (Was het niet Jezus die zei: "Laat alle kinderen tot mij komen en verhindert ze niet" ?), daarop mag je dan antwoorden op je belijdenis... Het gaat erom of je "ja" zegt volgens mij. Ik hecht er ook waarde aan dat God dat initiatief neemt... (Hij had ons als eerste lief)...
Wat ik echt heel jammer vind is dat er in de kerk zo moeilijk over gedaan wordt... Zou ik bijv. lid willen worden van de Baptistengemeente, dan ben ik of gastlid of ik moet me laten dopen (volwassendoop) en dan denk ik... ik heb toch (heel bewust) belijdenis gedaan ?? Jammer vind ik dat... net alsof je belijdenis niet geldt. Ik respecteer het ook als een ander voor de volwassendoop kiest, waarom wordt de belijdenis dan niet gerespecteerd ? Soms is de eenheid ver te zoeken vind ik... dacht dat we daarin kinderen van God waren... en daar gaat het toch om ? Susannah | Het lijkt me nogal logisch toe dat als je lid van een baptistengemeente wilt zijn, je ook achter de doelstellingen van die kerk staat. En daar hoort de geloofsdoop nu eenmaal bij. En natuurlijk gaat niet elke belijdenis gepaard met twijfel, maar voldoende gelovigen ervaren die twijfel wel....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 10:45
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Het feit dat er tegenwoordig discussie mogelijk is over kinderdoop c.q. geloofsdoop, geeft aan dat er veel minder kinderen sterven dan 100 jaar geleden.....
Dankzij de luxe welvaartstaat kan men het zich veroorloven om de "echte" doop uit te stellen tot het moment komt dat de gelovige een bewuste keus voor de Levende God maakt.
Er is wel wat voor te zeggen om de doop uit te stellen tot volwassen leeftijd, dan vinden doop + belijdenis gelijktijdig plaats. Maar daarin is ieder vrij om te kiezen. Maar er is evengoed wat voor te zeggen om voor de kinderdoop te kiezen. Ook in onze tijd sterven er kinderen, ook nu nog zijn er kinderen die weten dat ze binnen enkele jaren komen te overlijden.....
Dus de kinderdoop is een echte, volwaardige doop. Die doop is geldig voor het hele leven, en moet dus niet overgedaan worden!!! | Hier zie je weer een klassiek argument, dat in mijn ogen onbijbels is. Een kind is niet behouden als het niet gedoopt is....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 10:29
|
|
|
HENK710 schreef: | Je zegt hier nogal wat, Chatuliem. De kerk (wel een aardige, want wat versta je hier nu onder) zou het evangelie niet meer verkondigen??? En de doop zou niet meer als teken van dat evangelie gebruikt worden???
Waarom direct weer veronderstellen dat alleen jij de juiste invulling geeft aan Gods Woord? Want je zet je nu zelfs boven de kerk (nogmaals: wat versta je hier nu onder) door te veronderstellen dat nergens meer het evangelie tot zijn recht komt... ...behalve blijkbaar bij jou | De introductie van de kinderdoop is duidelijk ten koste gegaan van de oproep tot bekering. De nadruk werd verlegd naar het horen bij het verbond. Je ziet nog steeds dat evangelisatie in deze kerken niet de prioriteit heeft die het zou moeten hebben. De evangelisatieboodschap bij kerken die de (geloofs)doop hanteren is veel sterker aanwezig. En het zijn de kerken die groeien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 01:30
|
|
|
HARALD285 schreef: | Chatuliem, die mensen die daarmee worstelen kom je ook tegen onder mensen met een geloofsdoop. Of je nou een geloofsdoop doet of belijdenis, geen van die 2 tekenen zorgen voor een concreter geloof, dat doe je nog altijd zelf in je relatie met God. Met enkel een rijbewijs ben je ook nog geen Formule 1 coureur. Daarbij vind ik voor mijzelf het gegeven dat ik met Jezus gekruisigd, gestorven en opgestaan ben concreter dan het watergraf. | Draai nu eens de zaak. Als je ziet wat voor krachtig getuigenis de doop is, waarom is hij dan door de kerk zolang afgeschaft??? Er is in mijn ogen meer weggehaald nl. dan alleen maar de doop, maar ook de verkondiging van bekering en wedergeboorte. Als de kerk dat evangelie weer gaat verkondigen, met als teken de doop, zul je zien dat de kerk in NL gaat groeien, omdat het evangelie meer tot zijn recht zal komen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 21:49
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Volgens mij willen milieupartijen een milieubelasting om zo subsidies voor allerlei energiebesparende zaken en duurzame energie mogelijk te maken. Op die manier worden investeringen mogelijk..... Dus dat is een verhaal van linksom of rechtsom komen tot investeringen.
| Ik denk niet dat dat de weg is. De overheid moet geen belastingen heffen om te investeren. Geef bedrijven zelf meer de ruimte tot innovatie. Meer belastingen remt juist de initiatieven af. En voordat de regering tot enig initiatief komt, zijn we jaren verder. En ondertussen wordt ons milieu verpest door windmolens......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 21:26
Onderwerp: Met wie kun je de beste relatie krijgen ?
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik weet het. Juist daarom wil ik in eerste date het liefst ook, tot op zijn minst, als een leuke herinnering achterlaten, ook wanneer de klik niet komt of is. Ik besef uitemate goed dat er beschadigingen zijn bovenop hetgeen dat er al is. Het is aan mij, hoe ga ik daarmee om.
Ik vind het al erg genoeg wat er door datings gebeurd. Maar er zijn ook positieve ervaringen waar ik mij aan vasthoudt.
Zoals ik al eerder gezegd heb, de eerste date kan het mooiste date zijn. Dat heb je samen in de hand.
Ten slotte gaat het om een "drievoudig snoer" waarom zou ik mij dan moeten gaan beschermen met allerlei bijgedachten? Mijn vetrouwen in God is groot.
Ik hoop dat het voor iedereen een kracht mag zijn, om op Hem te vertrouwen. | Eerlijk gezegd vind ik het een beetje idealistisch. Ten eerste denk ik dat je niet van tevoren kunt weten of een date meteen van God is. De reden dat ik mijn verhaal vertelde, is dat je vaak voor die tijd allemaal ideeën over elkaar hebt, maar dat dat niet betekent dat de praktijk ook zo is. Pas als je elkaar eens een keer ontmoet hebt, kun je pas zeggen of het goed is om door te gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 21:11
Onderwerp: Voetbalpraat
|
|
|
Laten we het eens over die junks of gabbers hebben die zich supporter noemen van een club.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 19:34
|
|
|
In mijn gesprekken met refo's valt mij gewoon op, dat veel mensen moeite hebben met het begrip wedergeboorte. Ze weten eigenlijk niet eens of ze echt behouden zijn. Ze hebben weliswaar belijdenis gedaan, maar ze hebben het gevoel dat er iets mist. Met de geloofsdoop wordt deze twijfel weggenomen. Wat is een sterker getuigenis, dan iemand te zien afdalen in een watergraf en op te staan in een nieuw leven? De geloofszekerheid die die stap met zich meebrengt zorgt ervoor dat mensen hun geloof concreter kunnen beleven dan met de belijdenis.
De boodschap van de geloofsdoop is dezelfde als die van Jezus: bekeert u en laat u dopen. Het is opvallend dat gemeentes die die boodschap ter hand nemen, de gemeentes zijn die groeien. Mensen komen tot geloof en laten zich dopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 12:17
Onderwerp: Met wie kun je de beste relatie krijgen ?
|
|
|
Hier volgt een verslag wat mij overkwam een paar jaar geleden:
Thuisbezoek. Een paar weken geleden heb ik een date gehad. We hadden telefonisch zo’n diepgaand contact dat ze het niet moeilijk vond dat ik bij haar thuis zou komen. Als ik praat van diepgaand telefonisch contact, bedoel ik dat ook. Een week lang hebben we tot in het holst in de nacht met elkaar gepraat. En dat ging vaak heel diep. We waren al plannen aan het maken om samen met elkaar verder te gaan en te zien hoe onze gezamenlijke toekomst er uit zag. Ik heb met haar gepraat zoals ik alleen met mijn ex kon praten en eigenlijk was geen onderwerp taboe. We voelden een eenheid zoals je alleen maar tussen man en vrouw kon verwachten, vaak zeiden we tegen elkaar, ik ben zo gelukkig en konden we de telefoon niet neerleggen. Mijn kinderen werden er gek van, want in plaats van dat ik hun aandacht gaf, zat ik alleen maar in gedachten bij haar. Ik verlangde naar het volgende telefoontje, als het na een uur afgelopen was, dan vond ik het kort,tekort. Er zijn momenten geweest, dat ik dacht dat ik Gods zegen kon ervaren, ik wist zeker, zij was de vrouw die God mij zou geven. Alles kon ik voor haar opgeven, zelfs het roken bleek niet zo moeilijk te zijn dan dat ik dacht. Maar dat was helaas een valkuil die er mede voor zorgde dat alles een grote deceptie werd.
Ik kwam bij haar thuis en meteen ging het al mis. Ze zei: jij bent echt blond, en ik vond ook dat ze er heel anders uit zag dan op de foto. De beruchte klik, waar we beiden van overtuigd waren, dat hij er meteen zou zijn bleef uit. Ik klapte dicht, voelde me een gast, soms wel eens een vreemde en ik voelde me gespannen. Wat de zaak ook niet goed deed was dat haar kind erbij was en eigenlij is haar kind er de hele avond bij gebleven. Uiteindelijk is haar kind in slaap gevallen in de kamer. Toen ze sliep, was het alweer bijna tijd om naar huis te gaan. Geen klik, geen aantrekkingskracht, anders dan dat ik me had voorgesteld.
De dag daarop belde ze me met de mededeling, dat ze totaal geen enkele aantrekkingskracht vond en dat ze het contact wilde beëindigen. Ze verweet me dat ik in het echt heel anders was dan dat ze zich had voorgesteld en ze vond eigenlijk dat ik haar misleid had door zo anders voor te doen.
De reden dat ik dit schrijf, is omdat ik er veel van geleerd heb. Het heeft geen zin om in te gaan op dit persoonlijke verhaal, want elk verhaal heeft twee kanten en ik vertel alleen mijn kant van het verhaal. Het gaat me meer om de lessen die ik eruit getrokken heb.
Ten eerste: Stel nooit te hoge verwachtingen voor een eerste date. Vooral als je elkaar voor het eerst ontmoet is er toch sprake van elkaar wennen. Iedereen is anders dan op de foto. Verwacht niet dat je meteen in elkaars armen valt, verwacht niet dat je meteen smoorverliefd bent, maar geef elkaar de tijd en de ruimte aan elkaar te wennen. Dat kan een kwartiertje zijn, een uur en soms kom je nooit over die spanning heen. Zelf ben ik nooit over mijn gespannenheid heen gekomen. Je kunt nog zo goed met elkaar bellen, als je elkaar ziet is het toch heel anders. Ga je eerste date in met de gedachte: “zou ik hem of haar nog eens een keer willen zien”. De klik hoeft er niet meteen te zijn. De kans dat de klik er meteen is, is eigenlijk heel klein. De tweede keer is nl. veel meer ontspannen en kun je meer jezelf zijn.
Ten tweede: loop niet te hard van stapel. In onze gedachte waren we veel verder dan dat we in de praktijk waren. De teleurstelling was daarom ook zo groot. We bouwden luchtkastelen, dat eigenlijk nergens op gebaseerd was. Stapje voor stapje, luister naar je gevoel, draaf niet voorbij aan je eigen emoties. Ga met nuchterheid en verstand om met elkaar. Want te hoge verwachtingen geven diepe teleurstellingen.
Ten derde: nodig voor de eerste date niet iemand bij je thuis uit. Het is al moeilijk genoeg elkaar te leren kennen, de rol van gast tegenover gastheer/vrouw maakt het des te moeilijker. Ik ben nooit verder gekomen dan de rol van gast en dat maakte me zo anders dan aan de telefoon.
Bovendien weet je toch ook niet wie je in huis haalt. In dit geval ging het ook op. Ze had verwacht een lieve belangstellende man te zien, maar in de werkelijkheid was ik een stille, teruggetrokken, oude man, die zich geen houding wist te geven. Het is geen wonder dat ze zich misschien opgelaten gevoeld heeft.
Ook kan het andersom heel slecht uitpakken. Stel je komt ergens en iemand wil je kwaad doen, voordat je het weet kun je beschuldigd worden van de mest gekke dingen. Gelukkig is daar hier geen sprake van, maar je loopt in feite onnodige risico’s door iemand zomaar thuis uit te nodigen zonder dat je die persoon kent.
Ten vierde: zorg dat je goed in je vel zit als je een eerste date hebt. Ik had ervoor gekozen te stoppen met roken een dag voordat ik de eerste date had. Achteraf was dat niet verstandig. Mijn ontwenningsverschijnselen bestaan nl. uit grote vermoeidheid. Het nicotine tekort zorgt ervoor dat ik moeite heb wakker te blijven. En in dit geval zorgde het er ook voor dat ik niet fit genoeg was.
Ik ben stom geweest. Stom, omdat ik tegen mijn eigen verstand in dingen gedaan heb die niet goed zijn. Ik had niet bij haar thuis moeten komen, ik had me niet zo moeten laten meeslepen in de emoties van dat moment. En mede daardoor heb ik de kans op een lieve vrouw volledig verknoeid. Het vertrouwen is verdwenen en daarmee is de kans verdwenen dat dit goed te maken is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 12:09
|
|
|
HENK710 schreef: | Johan is toch ook gewoon groot geworden in de Ajaxschool? De kip is toch echt eerst een ei (aangezien er hier geen sprake is van spontane scheppingen zoals in den beginne ) | Johan Cruijff is degene geweest die totaal voetbal geïntroduceerd heeft. Vanaf de eerste training wisten ze al dat hij verstand van voetbal had. Hij heeft daarna de hele trianingsschool van Ajax onderhanden genomen. En daar spelen ze nog steeds vanuit zijn gedachte.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 11:01
|
|
|
Deel 2:
Het omslagpunt in het denken kwam bij het gesprek wat Jezus had met Nikodemus. (Joh 3). Nikodemus was een Farizeer, iemand die de wetten van God nauwgezet volgde, hij was besneden en hij leerde de mensen over de Thora. Toch vertelde Jezus over wedergeboorte. Opnieuw geboren worden, verandering van denken, gevoelens? Het betekende een radicale ommekeer in iemands leven. Als symbool daarvoor werd de doop ingesteld. Wat hield dat precies in? Water heeft eigenlijk twee elementen, die belangrijk zijn. Ten eerste is het reinigend en ten tweede is het bedreigend. Deze elementen zie je terug in de doop. Allereerst is het een watergraf. Het oude leven wordt begraven en God reinigt je van alle zonden en ongerechtigheid. Ten tweede is de handeling van het dopen bedreigend. Je wordt achterover geduwd, je moet je overgeven aan God. Het laat daarmee zien, dat slechts in afhankelijkheid en toewijding aan God het heil verkregen wordt. Ten derde is het het ontvangen van het nieuwe leven in Christus. Zoals Jezus opstond uit de dood en daarmee alle vloek en zonde had overwonnen, zo mogen wij opstaan uit het watergraf, om het nieuwe leven met Hem te gaan. Ten vierde is het een belijdenis. Een belijdenis van het aanvaarden van het nieuwe leven in Christus, het aanvaarden van het geloof wat God in je hart gelegd heeft. Iedere dopeling vertelt eerst waarom hij/zij zich wil laten dopen. Op grond van die belijdenis wordt men gedoopt. Ten vijfde is het een getuigenis. Een getuigenis dat het gebeuren overstijgt. De keus van de mens vindt zijn weerklank in het hart van mensen en zet hun ook aan tot het nadenken over zijn eigen relatie met God. Ten zesde is het een houvast. De doop is de start van het nieuwe leven, ontvangen in Christus, toewijding en liefde staan centraal. De doop is het symbool van de verzoening van God met de mens. De mens die eerst zijn eigen leven wilde leiden maar door God aangeraakt werd en een bewuste keuze maakt zich met God te verzoenen. Zelfs een Nikodemus moest zich met God verzoenen.........iemand die zijn leven lang God gediend had, had het nodig het bad der wedergeboorte te ondergaan.
Nu kom ik op het beantwoorden van je opmerkingen Hannah. (eindelijk....) Allereerst vind ik dat er knap veel verondersteld wordt in de visie van de kinderdoop, zonder dat dat het geloof van het kind raakt. Zoals ik hierboven heb aangegeven, is de doop een persoonlijk proces tussen God en de a.s. gelovige. De gelovige moet iets ondergaan, moet zijn oude leven afleggen en zich toewijden aan God. De veronderstelling dat dat al bij de kinderdoop gebeurt is in mijn ogen vergezocht. Het is juist dat proces waarbij de mens het antwoord op Gods genade aanvaardt, dat bij de mens zelf hoort en niet bij een kind, dat niet weet wat goed of slecht is. De valkuilen, die ik beschreven heb bij de besnijdenis, zien we ook terug bij de kinderdoop. Mensen aanvaarden het feit dat ze gedoopt zijn en leven er maar op los in de veronderstelling dat ze toch wel behouden zijn. Of, de God, die vanuit liefde naar ons omziet wordt vertaald als de God die ons met Zijn wet wil beheersen. Ik zeg niet, dat dit bij iedereen zo is, maar ik noem het valkuilen. Zelf ben ik ook christelijk opgevoed. Altijd heb ik mijn geloof gedragen, maar er kwam een moment, dat ik besefte dat het niet voldoende was. Ik zag nl. in mijn omgeving mensen die hun leven hadden gegeven aan Jezus en radicaal een keuze maakten voor Hem. De verandering die plaatsvond in hun leven was verbazingwekkend, vooral de liefde voor God was opeens iets tastbaars, iets concreets geworden. Het zette mij tot nadenken, ik dacht altijd dat geloof iets was wat voor later was. Een soort verzekering, dat als ik dood ging ik in de hemel zou komen. Maar nu zag ik voor mijn ogen, dat God in staat was en is om mensen te veranderen. Toen besefte ik wat ik miste, nl. een persoonlijke relatie met God. Dit proces heeft bij mij enkele maanden geduurd, waarin ik streed tegen God en mezelf. Ik wilde me wel overgeven aan Hem, maar besefte ook tegelijkertijd dat dit me alles zou kosten. Toen ik uiteindelijk mijn strijd opgaf en mijn leven aan Hem gaf, was de stap tot de doop logisch. Daar heb ik mijn oude leven afgelegd, en ben ik opgestaan in een nieuw leven. Mijn ouders hadden mij over het geloof verteld, maar ze konden niet mijn oude leven begraven. Dat is iets wat ikzelf moest doen in afhankelijkheid aan God. Ik erken ten volle dat het intitiatief van God uitgaat, Hij biedt zijn genade aan tegenover de mens. Het antwoord van de mens is de doop. Het begraven van het oude leven, het opstaan in het nieuwe leven. Dan wordt de wedergeboorte een feit.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 3 mei 2010, 11:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 09:52
|
|
|
HANNAH810 schreef: | HANNAH810 schreef: prima chat; dan verwachten we je vervolg op "het voorschot" en de paralellen tussen besnijdenis en doop zijn logisch, ze symboliseren beide het verbond van God met ons mensen.... |
Allereerst is het vreemd, dat je iets moet uitleggen wat zo duidelijk in de Bijbel staat. Eigenlijk zou het argument: we doen het zoals de Bijbel het ons voorschrijft voldoende moeten zijn. Immers, Mozes vroeg toch ook niet aan God waarom hij zijn staf over de Rode Zee moest doen en of dat het ook met zijn handen omhoog kon.......De discussie over kinderdoop geeft me datzelfde gevoel, maar goed, de vraag is, is de kinderdoop de doop zoals God die voor ogen had.
In mijn eerdere bijdrage heb ik vermeld dat de kinderdoop het verbond is van het testament, de besnijdenis. De parallellen tussen beide zijn levensgroot, dus de vraag die je je dan het beste kunt stellen, is, was de besnijdenis voldoende voor het volk van God? God wilde een volk voor Zichzelf hebben, dat apart gezet in de wereld, getuigde van Zijn liefde en trouw. Hij sloot een verbond en als bezegeling werd daarvoor de besnijdenis gebruikt. Het ot symbool van het volk van God. Echter, het hart van de mensen is arglistig en hoe ging het in de praktijk werken? Omdat ze besneden waren, dachten ze, het komt wel goed. Ze hoorden immers bij het volk van God en hoe ze verder leefden, maakte niet uit. In de Bijbel zien we verschillende voorbeelden, waarin God zegt, dat het om de besnijdenis van het hart gaat, maar het werd tegen dovemansoren gezegd. Het volk dwaalde af en als er verdrukking kwam keerden ze zich weer tot God om Hem weer te vergeten als het goed ging. De omslag in het denken kwam bij de ballingschap. Het land wat beloofd was aan het volk van God werd weer van ze afgenomen, omdat ze Hem niet volgden. Ze kwamen tot de ontdekking dat besnijdenis dus geen garantie was, maar dat een leven toegewijd aan God het belangrijkste was. Toen het volk terugkeerde uit de ballingschap zie je opeens dat er een tegenreactie ontstond bij het volk van God. Nu ontstonden synagoges, waar mensen geleerd werd over de Wet van Mozes.. Er ontstond de Talmoed, een verzameling van geschriften, meestal preken van vooraanstaande geleerden, zodat men in de praktijk wist, wat het betekende God te dienen als besnedene. Maar dit veranderde ook weer de houding van de mensen. Werd eerst de nadruk alleen gelegd op de besnijdenis, nu werd de wet toegepast, uitgelegd, zodat de mensen heel strak volgens de wetten van Mozes leerden te leven. En die wetten werden zo strak samengesteld, dat het hele leven beheerst werd door de wetten van de Talmoed. Het wrange is echter, dat de mensen beseften dat ze nooit in staat waren volledig aan deze wet te voldoen. Hun hart bleef koud, de liefde van God was alleen vervangen door het dienen van God. De wet werd als een juk op hun leven gelegd, en het geloof was slechts een stelsel van regels. (wordt vervolgd)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 23:18
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
MARISKA601 schreef: | een flauwe vraag tussendoor. | moet kunnen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 22:58
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Barje bad vooral niet voor bruine bonen. | Is dit een serieuse opmerking of wil je hiermee iets zeggen Mariska?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 21:53
|
|
|
RELLOK036 schreef: | euhm van perssie kuyt marcellus van hooydonk, alle geen ajax....dan hebben we nog affelay en zo kan ik wel doorgaan met geen ajax spelrs die niet voor ajax hebben gespeeld of gespeeld hadden... | Er staat toch de meeste, niet alle dus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 21:43
Onderwerp: Hokjes
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Weet je Chat, in hokjes denken kan de uitwerking hebben dat je niet verder kijkt dan je neus lang is... Ik ben bijv. een tijd lid geweest van de geref. vrijgemaakte kerk... zij beweerden dat ze de enige ware kerk waren en waren daar echt van overtuigd... dus lid van een andere kerk of gemeente ? dat kon blijkbaar niet... Ik dacht een tijd hetzelfde (omdat het daar verkondigd werd), maar toen ik in Duitsland met een christelijke groep optrok (dat ging uit van de kerk waar ik van huis uit was, geref. syn.), besefte ik dat als het waarheid zou zijn dat de meeste kerken in het buitenland (op enkele uitzonderingen na, bijv. in Zuid Afrika) niet de ware kerk zouden zijn... dat vond ik tever gaan... Dat is dus dat niet verder kijken dan wat er in je eigen gemeente/ kerk gepredikt wordt en is mijns inziens een goed voorbeeld om verder te kijken dan je eigen hokje...
Het gaat immers om het geloof in de genade van Jezus Christus... en die boodschap daar gaat het om... !! | Het is jammer dat men juist die link legt. Jouw bezoek aan een kerk zegt toch niets over wat je van een andere kerk denkt? Op koninginnedag was er een braderie, waarbij een gospelgroep speelde uit een andere gemeente. De voorganger van die gemeente stond erbij. Ik heb hem een compliment gegeven, dat God hem hiervoor gebruikt had. Zijn bediening zegt toch niks over mijn bediening? Dat mensen vergelijken, betekent niet meteen dat God vergelijkt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 21:34
Onderwerp: kerkdienst
|
|
|
MARISKA601 schreef: | vertel.... | Heb stilgestaan bij de jodenvervolging, ivm 4 en 5 mei. Link gelegd vanuit het verhaal van Haman, de grootste jodenhater in de bijbel. Thema dienst: Gods volk is niet te vernietigen, wat mensen ook willen.
Afgesloten met het lied: "door de wereld gaat een woord". Vrijzinnig lied, met als onderliggend thema de bevrijdingstheologie, maar wel op de melodie van het Israëlisch volkslied. En met name het laatste ging erom.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 21:13
Onderwerp: kerkdienst
|
|
|
Heb vandaag een politiek getinte preek gehouden. Zelfs een lied laten zingen met een politiek/vrijzinnige inhoud.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 21:01
Onderwerp: onaardig gedoe in chat en forum deel 3
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Hoi Chat, Je wekt echter, door sommige van je uitspraken wel die gedachte op.... Zo schreef je onlangs nog op het forum, "eens kijken of Chris ..... ", m.i. spreek je jezelf dus tegen. En ook in de chatbox doe je soms wel hele vreemde uitspraken. Bijv. er is een onderwerp gaande, waarbij mensen elkaar zitten te "stangen", dan doe jij gerust mee aan dat "stangen", tot je zelf ook eens te grazen wordt genomen door anderen. Dan zie je daar in één keer niet meer de lol van in en ga je zitten mokken en foeteren. Uitspraken als "dat kan niet" en "jullie gaan te ver" zijn dan heel gewoon. Maar bij dat alles vergeet je nog wel eens, dat je zelf, een paar minuten eerder, zelf ook meedeed aan het geheel. Soms moet je relativeren en ff terugkijken, hoe bedoelen ze dit, en waar heb ik zelf aan meegedaan ..... | Deze uitspraak maakte je vet:
Quote: | En nee, ik ben niet door CM benaderd om jullie de les te lezen, hoewel sommigen dat wel denken.....Getuigt volgens mij van een diep wantrouwen en grote onzekerheid. | Dus ik veronderstel dat je de indruk hebt, dat ik namens CM praat. Interessante gedachte, ik vraag me af wat de achtergrond daarvan is. Het is natuurlijk onzin, want op CM is ruimte voor alle meningen. Maar het zegt wel iets over de mensen die dat denken. Hoe komen ze op die gedachte?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 20:41
Onderwerp: Eénheid is ons doel !!
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Nee en ik vind de site niet zo geschikt voor de tegenstrijdige karakters die hun gelijk willen halen
Ik vind dat iedere christen zich maar eens tot doel moet stellen de eenheid bij mekaar te zoeken. | Eenheid in verscheidenheid misschien? Anders wordt het wel heel erg saai hier.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 20:18
Onderwerp: Eénheid is ons doel !!
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | http://www.youtube.com/watch?v=7njlnT_dAB4
refr: Aan Uw voeten Heer Aan uw voeten Heer, is de hoogste plaats; daarom kniel ik neer bij U. Om bij U te zijn, is de grootste eer; daarom buig ik mij voor U.
Ja, ik verkies nu om bij U te zijn en om naar U te luist'ren. In plaats van altijd maar weer bezig te zijn, kom ik nu tot U, o Heer.
refr.
Mijn hart verlangt er naar om samen te zijn, hier in een plaats van aanbidding. In geest en waarheid samen één te zijn, in aanbidding voor U.
refr.
Zoals een vader die zijn kind omarmt, ja, zo omarmt U ook mij. U bent een Vader die vertroost en beschermt en ik kom tot rust bij U.
Bij Jezus zijn, onder Zijn liefdevolle armen, is verlossing. Dat vereist van ons wel een keuze, maar die keuze zal Hij zegenen. Als we Jezus volledig in ons leven toelaten, zullen we rust vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=LPoHQ6REV9Y
Vader God, ik vraag me af hoe ik ooit heb geleef zonder te weten dat Uw vader hart al zo lang om mij geeft
Maar nu ben ik Uw kind, nu mag ik wonen in Uw huisgezin en ik zal nooit meer eenzaam zijn want Vader, U ben altijd bij mij
Heer, ik wil U prijzen Heer, ik wil U prijzen Heer, ik wil U prijzen Zolang ik leef..
Als wij die stap maken in ons leven, zal God zijn zegen geven door met Zijn Geest in ons te komen wonen. Dan zullen wij tot ons doel komen. Maar ook ten diepste Zijn liefde ervaren en niet kunnen beseffen dat we het ooit zonder Hem hebben gekund. Dan zal ons hart kunnen juichen en God prijzen.
http://www.youtube.com/watch?v=tEtvWVUyynY&feature=related
Ik kniel neer, en beleid U bent heer , in dit huis Ik kniel neer, en beleid U bent heer , in dit huis
U bent mijn Leven, Mijn Licht. ik zoek uw aangezicht. Aan uw voeten, dicht bij U Kniel ik neer, Kniel ik neer.
Ik kniel neer en beleid U bent heer , in dit huis Ik kniel neer, en beleid U bent heer , in dit huis.
Laat God de Heer zijn van je leven, en vanuit dat beseffen dat we allen kinderen zijn van die liefdevolle Vader. Van die ENE God, zijn wij zijn kinderen. Dat moet onze uitstraling zijn in de wereld Want aan die eenheid zullen ze ons moeten herkennen en niet door gekissebis, discussie die nergens toe leiden.
http://www.youtube.com/watch?v=rOjoHXqzY6o&feature=related
God wijst mij een weg als ik zelf geen uitkomst zie. Langs wegen die geen mens bedenkt, maakt Hij mij zijn wil bekend. Hij geeft elke dag nieuwe liefde, nieuwe kracht. Als ik mijn hand in Zijn hand leg wijst Hij mij de weg, wijst Hij mij de weg.
Al moet ik door de wildernis / Hij leidt mij. Hij toont mij een rivier in de woestijn. Alles zal ooit vergaan / maar zijn liefde blijft bestaan en Hij maakt iets heel nieuws vandaag.
En ik weet .... leven is niet makkelijk soms, vaak is het tot 10 tellen, maar leg dan je hand in Zijn hand en bid God voor geduld en liefde.
Laat ons hart verlangen naar om samen te zijn, hier ook op CM een plaats van aanbidding te maken. In geest en waarheid samen één te zijn, in aanbidding voor GOD. |
Tjonge een hele zangdienst..vind de site daar niet zo geschikt voor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 19:42
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik begrijp niet helemaal wat dit met Anita haar reaktie te maken heeft.
CHATULIEM Anita heeft een "relatie met God" dat is waaruit zij spreekt.
Het heeft niks met mening en/of chatbox te maken. Dat is waar jij het over hebt. Laat de "theologie" in het midden. | Een heleboel wordt subjectief ervaren. Wat voor de een een meningsverschil is, is voor de ander een belediging. En dat maakt de gesprekken moeilijker.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 18:50
|
|
|
ANITA324 schreef: | In hoe de dingen gaan vind ik zelf ook niet leuk maar ook ik hou van eerlijkheid en duidelijkheid en ook ik hou niet van schijnheiligheid. Waar ik ergens niet tegen kan is onrecht en dat maakt mijn hart droevig. Durf jezelf te zijn maar hou ook rekening met elkaar niet iedereen is sterk er zijn ook veel gevoelige harten en die zich snel in welke vorm zich aan trekken. Scherp van tong zijn kan harten doorboren waarop juiste meer muurtjes om hem of haar harten worden gebouwd. Ook ik ben geen haar beter en zeg soms naar wat ik denk en dat kan een ander pijn doen je zegt soms dingen zonder maar ook echt rustig bij na te denken. Daarom is het goed om eerst rustig de dingen te bezinken voor je iets hier snel neer typt. We zitten dus allemaal in de Leerschool en mogen elke dag wat dingen bijleren. Als je dan maar ook wil leren?
Hartelijke groet,
Anita | Mensen voelen zich hier wel heel snel beledigd of persoonlijk aangevallen...Het heeft bij sommigen zelfs de status bereikt, dat ze de hele chatbox bijhouden om te kijken wat iemand gezegd heeft...En ze klagen voortdurend dat de sfeer zo slecht is, want ze worden niet begrepen. Op het forum hebben we meningsverschillen, volgens mij kan een aantal mensen er niet tegen dat je het niet met elkaar eens bent. De term: laat elkaar in je waarde vind ik vreemd. Er is niemand die ik verbied een andere mening te hebben dan ik. Ik heb alleen wel een sterke mening, en mensen gaan er dan meteen van uit dat er geen ruimte is voor een andere mening. En nee, ik ben niet door CM benaderd om jullie de les te lezen, hoewel sommigen dat wel denken.....Getuigt volgens mij van een diep wantrouwen en grote onzekerheid. Ik ben juist een voorstander van verschillende meningen. Zoals jullie weten heb ik een hartgrondige hekel aan socialisme, dat je dwingt één mening te hebben. Tenslotte nog het volgende: we hadden in de chatbox een discussie over doop. Kinderdoop of volwassendoop. Het onderwerp gaf natuurlijk veel meningsverschillen onderling, het resultaat is de bijdrage van Mariska, waarin ze zich beledigd voelt omdat we anders over kinderdoop denken.....Is er gescholden, is er iemand vernederd? Het enige wat er speelde was het meningsverschil over doop.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 2 mei 2010, 18:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 18:37
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ja dat zegt de Ajax fan..... | De meeste voetballers in het NL elftal hebben een Ajax verleden. We houden van het NL voetbal, juist omdat het zo van de Ajax doctrine is. Johan Cruijff heeft het NL voetbal tot dit hoge niveau verheven.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|