Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 21:17
Onderwerp: vraagje over Leeuwarden
|
|
|
VISSER278 schreef: | niks om te vissen . |
Vennetjes genoeg meestal in de buurt van de hei
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 21:04
Onderwerp: vraagje over Leeuwarden
|
|
|
VISSER278 schreef: | "t is altijd nog beter dan in een hutje op de hei. |
Wat is daar mis mee dan?
- knus
- midden in de natuur
- rustig
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 20:25
Onderwerp: De hemel is echt
|
|
|
MAR907 schreef: | Begrijp totaal niet de binding met "vagevuur" en "niemandsland"
"Het vagevuur is de benaming ervan binnen katholieke kring" Ik zou zeggen het is een benaming van de Babylonische ZONNEGOD waar de christenen 2000 jaar geleden samen gegaan zijn? die zegt: "Binnen het christendom is het voor de leer belangrijk dat deze steunt op bijbelse teksten."
Dus de Zonnegod aan bidders zeggen dat voor hun leer belangrijk is om die met de bijbelse teksten te onderbouwen.
Waar Paulus het over heeft is de loon van de Heiligen. Zie 1 cor 3:9...... Heeft niks met de dood (in de hemel) te maken....wel met lautering van het geloof.....dus off-topic... |
Er werd gewoon een vraag gesteld over het vagevuur. Aangezien ik zelf niet katholiek ben, waag ik me niet aan een eigen uitleg, dus plaats ik een uitleg van mensen die het beter kunnen verwoorden, zonder daar meteen een waardeoordeel aan te verbinden, alhoewel ik er zeker wel mijn gedachten over heb.
Met je slotopmerking kan ergens twee kanten op gegaan worden.
Allereerst kan het betekenen dat je vindt dat het onderwerp vagevuur off-topic is in dit draadje. Maar het vagevuur is toch wel een fenomeen dat gezien wordt als voorportaal van de hemel. Dus dan is het wel on-topic.
Mocht je bedoelen dat vagevuur met loutering te maken heeft en dat het daarom off-topic is om het erover te hebben, dan denk ik dat het goed is om te beseffen dat in het louteringsproces het vagevuur een optie in kan zijn wat betreft de katholieken, al kennen ze meer louteringsopties.
Om dan toch even op de loutering door te gaan... Loutering begint in het hier en nu volgens mij. In deze gebroken, dolende wereld branden we ons gemakkelijk aan allerhande zaken. Maar God wil ons dwars door vuur louteren. Op die manier is er dus wel sprake van een figuurlijk vuur.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:42
|
|
|
GIBBY159 schreef: | "Niemandsland?" bedoel je misschien het Vagevuur? Zoiets heb ik ook wel eens gehoord. Misschien dat een echte theologie deskundige hier duidelijkheid in wil/kan geven........ |
Het vagevuur is de benaming ervan binnen katholieke kring. Voor meer informatie even een uitleg van Wikipedia: Het vagevuur, ook wel het purgatorium of de louteringsberg (onder die literaire benaming vooral gevonden in Dante's La Divina Commedia), is volgens het katholieke geloof een plek in het hiernamaals, waar men wordt gelouterd of gestraft voor de dagelijkse, nog niet uitgeboete en/of de in de biecht (of door een volmaakt berouw) reeds vergeven, maar nog niet uitgeboete (dood)zonden die men heeft begaan tijdens het leven. Nadat men is gelouterd krijgt men toegang tot de hemel, alwaar men voor eeuwig in weelde mag leven, God lovende. Een andere theologische zielenplaats of -situatie, maar niet hetzelfde, is het voorgeborchte of limbo. Sommigen verwarren beide begrippen wat tot ernstige fouten kan leiden. Een niet-vergeven doodzonde kan niet in het vagevuur worden vergeven. De gelovigen die in deze staat (van doodzonde) sterven gaan voor eeuwig verloren in de hel, waaruit geen bevrijding mogelijk is. Binnen het christendom is het voor de leer belangrijk dat deze steunt op bijbelse teksten. De Bijbeltekst waarnaar verdedigers van dit leerstuk vaak verwezen is 1 Korinthiërs 3,10-15. Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen..(NBV) Deze tekst is voor veel bijbelwetenschappers tekstkritisch en wetenschappelijk omstreden en protestanten leggen haar anders uit, omdat men de leer over het vagevuur niet erkent. Er is echter nog een tekst in de Bijbel waarop het vagevuur steunt; 2 Makkabeeën 12, 40-44. Daar bidden gelovige Joden onder leiding van Judas Makkabeüs dat de zonden van de overleden joodse vrijheidsstrijders worden vergeven. (Men had namelijk amuletten en afgodenbeeldjes bij de gesneuvelde joodse soldaten gevonden, iets wat verboden is in de joodse religie). In dit bijbelgedeelte wordt dus gebeden voor mensen die al overleden zijn. Blijkbaar kunnen de achterblijvers nog iets betekenen voor het heil van de gestorvenen. Dat de mensen die nu leven nog iets kunnen betekenen voor de gestorvenen is een belangrijk element binnen dit leerstuk. Door hun gebeden, aflaten en dergelijke kan de verblijftijd in het vagevuur verkort worden. Ambrosius, Hiëronymus, Augustinus, Gregorius van Nyssa, Gregorius I en Origenes en andere oud-christelijke schrijvers en bisschoppen spreken allemaal uitdrukkelijk over de staat van voorhemelse loutering voor de geredde zondaars; zij noemen dit ook een louterend vuur om de smetten van de begane, maar vergeven zonde uit te boeten.[1] Katholieken voeren verder de volgende bijbelteksten als bewijs voor het vagevuur: Matt. 5:26, 18:34; Lucas 12:58-59. Voorts Matt. 12:32, waarin gesproken wordt over een vergevingsmogelijkheid in het "leven hierna", hetwelk niet op de zonden die tot de eeuwige dood (hel) leiden kan slaan, maar op andere zonden, die uitgeboet moeten worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:33
Onderwerp: Film met Al Pacino
|
|
|
Jammer dat je gisteravond niet in de chat was. Want daar is toen ook even het onderwerp toeleven naar de dood aan de orde geweest. Ik denk inderdaad dat het belangrijk is om stil te staan bij het recht om te sterven. Dank voor de filmtip!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 20:25
|
|
|
GIBBY159 schreef: | Het is beter om de héle tekst mee te plaatsen anders wordt het geheel uit z'n verband gehaald. Zo kan het worden voorkomen dat de essentie van mijn topic niet verwarrend gaat worden bij andere lezers die reageren. |
Het topic is toch gewoon bedoeld om met elkaar over het begrip/fenomeen hemel na te denken? Dan is de gedane quote toch genoeg?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 20:14
|
|
|
GIBBY159 schreef: | Wat is de hemel dan? |
Een ruim begrip
De hemel neemt in elk geval al een begin in het hier en nu als we Gods aanwezigheid zoeken en ervaren!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 januari 2011, 23:07
|
|
|
MAR907 schreef: | Henk ik neem helemaal niet kwalijk, maar je weet totaal niet wat het is om iemand naast je te hebben; laat ik gewoon zeggen "depressief" is. Verder laat ik mij er niet over uit. Voor mij is het realiteit, of ik dat wil of niet wil.... Gelukkig vinden wij onze rust in de bijbelse waarheid, want die is rechtvaardig..... |
Aardig dat je denkt te weten wie ik in mijn leven ontmoet en ontmoet heb. Jammer dat je enkel en alleen omdat iemand er wellicht net even anders over denkt dan jij meteen met dergelijke kreten gaat strooien als een heuse horrorsint
Ik weet waar ik over praat, beste Mar. Ik heb genoeg gezien in mijn familie-, vrienden-, werk- en kerkkring. Ik ken de moeite van mensen met suïcidale gedachten en ik ken de moeite van het pastoraat met deze materie. Maar nergens zie ik een algemene 1:1-relatie tussen kerk/geloof en suïcide en ook nergens een algemene gearriveerdheid (ik ga toch naar de hemel). Incidenteel komen die dingen voor, maar die kun je zeker niet tot maatstaf verheffen om uitspraken te doen zoals jij ze doet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 januari 2011, 22:47
|
|
|
MAR907 schreef: | Zie je hoe moeilijk het kan zijn???? Het kerkelijk geloof heeft de drempel er klein gemaakt voor iemand die met suicide gedachten loopt.....ik ga toch naar de Hemel....... |
Kerkelijk geloof? Buiten deze wat vage term, vind ik het nogal wat om te stellen dat kerk danwel geloof mensen eerder tot suïcide brengt. Mensen brengen elkaar eventueel tot wanhoop, al kunnen het ook gebeurtenissen zijn, zonder dat dit direct met het al dan niet geloven van mensen te maken heeft.
Verder vind ik het niet correct om te stellen dat kerk/geloof mensen laat denken dat ze niets meer zelf hoeven te doen uit zichzelf omdat ze toch wel naar de hemel gaan. God leert toch duidelijk iets anders en de kerken leren dat volgens mij ook, namelijk dat ieder mens ook eigen verantwoording heeft om zijn leven naar behoren te leven en er verantwoord mee om te gaan.
Dat er dan toch mensen zijn die vastlopen en uit het leven willen stappen, staat volgens mij los van het wel of niet geloven van die mensen. Mensen, gelovig of niet, krijgen nu eenmaal vanalles te verduren... En ja, dan kan ik me best voorstellen dat ze die ene keus maken, al is het niet mijn keus...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 6 januari 2011, 22:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 januari 2011, 22:29
|
|
|
MAR907 schreef: | Nou Wilma, het is voor mij heel eenvoudig want ik geloof niet in een hemel zoals dat doorgaans gezegd wordt in de kerken en/of mij geleerd is..... De werkelijke opstanding vind niet eerder plaatst dan wanneer de Here Jezus terug komt, daar tussenin is niks, dus diegene die overleden zijn vernemen helemaal niks van dit leven...... Tevens de bijbel leert ook, dat ons lichaam pas veranderd wanneer Hij terug komt, niet eerder. Als iemand al in de Hemel is, waarom dan de opstanding van doden???? |
Het zou ook kunnen, let wel zou kunnen, ik ben er niet over uit, dat het ook samen kan gaan, Mar. Maar ons denken is beperkt in tijd en ruimte. In Gods beleving speelt dit dus heel anders. Zo kan het dus best eens naast elkaar bestaan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 januari 2011, 21:36
Onderwerp: eer uw vader en uw moeder???
|
|
|
MAR907 schreef: | "Respect" betekend voor mij, "eerbied" hebben, zoals God het ook zegt: "eerbied" hebben voor je ouders..... Respect is dat wat dwangmatig overkomt, eerbied komt van binnenuit.... |
Respect en eerbied zijn in mijn ogen vrij goed uitwisselbaar als begrippen. Respect komt bij mij in elk geval van binnenuit, net als eerbied...
Overigens wel opmerkelijk hoe je in zin 1 de woorden als gelijke ziet en vervolgens tegenover elkaar plaatst...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 6 januari 2011, 21:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 januari 2011, 20:43
|
|
|
MAR907 schreef: | Met mijn drie zuster kan ik niet door een deur, dat is ook nooit zo geweest. Toch zijn ze voor mij speciaal en heb wel respect voor hun ook...andersom is het ook zo.... | Dat respecteren is denk ik het belangrijkste in dit hele vraagstuk. Respecteer de ander als mens! Maar dat hoeft niet te betekenen dat er persé contact moet zijn. Juist het bewust afstand nemen kan een respectvolle keus zijn voor beide partijen... Maar goed, dat is weer persoonsafhankelijk denk ik...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 6 januari 2011, 20:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 januari 2011, 20:06
|
|
|
ANGELIQUE327 schreef: | Heb je nog meer broers of zussen Griff? Anders kon je leven wel eens heel erg eenzaam worden joh! |
Dat is ook op te vangen door andere mensen om je heen dan die mensen met wie je een bloedband schijnt te hebben... Ik denk dat het beter is om te zoeken naar mensen met wie je een bepaalde geestesband op kunt bouwen. En als die dan buiten de bloedband zitten, dan zij dat zo...
Is dit eenvoudig om te doen? Nee! Maar het kan wel enorm veel lucht geven uiteindelijk!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 januari 2011, 21:03
Onderwerp: 50 Dingen die u moet weten over Tongen en Genezingen
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Tjonge, dat is me een uitspraak, dus omdat satan het toevallig kopieert, is het meteen fout???? |
Het maant in elk geval tot voorzichtigheid!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 januari 2011, 21:35
Onderwerp: rood balkje is weer terug...
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als je met Internet Explorer werkt gebeurt dat Ik zelf heb Google Chrome geinstaleerd en sindsdien geen last. |
Ook Chrome kent zijn beperkingen met CM, zo heb ik de laatste tijd ondervonden...Zal wel een verbindingsprobleempje of zo zijn...Of de server is bij tijd en wijle gewoon te druk bezet...Wat weer kan komen doordat er nu geen beheerder meer is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 januari 2011, 21:21
|
|
|
HAAS141 schreef: | aernoudt en ik hebben het contact met zijn ouders verbroken. zondag wordt onze zoon daan opgedragen en vandaag hadden we daar een gesprek over gehad met onze voorganger. ook het bovenstaande kwam ter sprake. het was duidelijk dat wij er anders over denken dan onze voorganger. nu ben ik benieuwd naar jullie mening. moet je ten alle tijden contact houden met je ouders omdat het je ouders zijn? en omdat het 1 van de 10 geboden is? wat vinden jullie?
groet saskia |
Ik denk dat het eren van vader en moeder ook kan inhouden juist enige afstand te houden. Soms kan de relatie dusdanig vergroeien dat het vasthouden aan de relatie enkel frustratie en dergelijke oplevert van beide kanten. Juist door dan voor afstand te kiezen, toon je in mijn ogen respect voor je ouders als medemens met eigen keuzes en ideeën.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 23:19
Onderwerp: bemoediging
|
|
|
HENK710 schreef: | Zekerheid over behoud... Als je Jezus ten volle aanneemt, BEN je op dat moment behouden... ...al heb je het zelf nog wel in de hand of dit zo blijft... |
CROSSROAD317 schreef: | Hoe kom je aan die wijsheid Henk.... ?? |
Als jij uiteindelijk toch weer tegen Hem kiest, heb je dat aan jezelf te wijten, Cross.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 22:37
Onderwerp: Mannen van het forum, verenigt u
|
|
|
AREND003 schreef: | Ja! Waarom niet? Zo moeilijk is dat toch niet? Wees eerlijk, en vooral tov jezelf en je zult zien dat het werkt! |
Klopt Verenig me dan ook liever gewoon met mensen met wie ik iets heb dan met mensen die zomaar wat roepen omdat ze zich weer eens achtergesteld voelen
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 3 januari 2011, 22:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 21:34
Onderwerp: Een fout in de vrouw
|
|
|
HENK710 schreef: | Waar zie jij de man achtergesteld worden?????
|
MAR907 schreef: | Dat is allen voor volwassenen.... |
Dan wordt het tijd om als een echte volwassene argumenten te geven voor je stellingname
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 3 januari 2011, 21:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 20:59
Onderwerp: bemoediging
|
|
|
Zekerheid over behoud... Als je Jezus ten volle aanneemt, BEN je op dat moment behouden... ...al heb je het zelf nog wel in de hand of dit zo blijft...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 20:56
Onderwerp: Gehoord op TV Zender: Family7
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Zwijgt God? |
God heeft ook zijn zwijgmomenten. Dat blijkt wel vaker in de Bijbel. Maar zijn zwijgen is nooit voor altijd!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 3 januari 2011, 20:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 20:54
Onderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Helaas is dat je eigen interpretatie Gert, daar kan ik niks mee. Trouw blijven is het allermooiste, maar ik heb veel situaties meegemaakt dat dit niet werkbaar was voor beiden. |
Wat versta je onder trouw blijven? De gedachte die Gert weergeeft dat je ook trouw kunt zijn ook al ben je gescheiden is wel een hele aardige denk ik. Alleen is de invulling heel anders dan de veelal gehanteerde definitie van trouw zijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 20:49
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nooit heb ik een vrouw hier positief over een man horen praten...... |
Misschien kwestie van selectief gehoor? En hoe positief ben jij over het algemeen over vrouwen Zoals gij wilt dat de mensen u doen, doet gij evenzo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 20:41
|
|
|
MAR907 schreef: | Dat zou kunnen maar kom dan niet met een serieus reacie waar de man achtergesteld wordt....
Ik zag de humor er ook wel in....behalve de reactie van robbedoes die ging mij te ver...
Maar ondanks dat, veel reactie's op deze topic..... | Waar zie jij de man achtergesteld worden?????
CHATULIEM619 schreef: | Het sfeertje wat hier aan ontstaan is, staat me al lang niet meer aan. Iedere vrouw die je spreekt denkt minachtend over de man. Dit is een anti man site aan het worden en met dit stukje ook een anti vader. | Hoezo anti-vader...er wordt enkel een blijkbaar wetenschappelijk feit genoemd dat een ass-stoornis vaak van man op man overgaat.
CHATULIEM619 schreef: | maar met deze uiting laat ze toch wel duidelijk zien over hoe ze over het algemeen over mannen denkt: Ze trekken zich niets aan van de opvoeding, en ze zijn de grootste oorzaak van autisme.. | Nergens legt ze schuld bij de man...enkel een blijkbaar wetenschappelijk feit over het doorgeven via de genen.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 3 januari 2011, 20:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 januari 2011, 20:38
Onderwerp: Mannen van het forum, verenigt u
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het wordt tijd dat de ware man eens op gaat staan. Te vaak en te veel worden we afgeschilderd als mensen die niet deugen, terwijl ik weet dat er veel mannen zijn, die een goed hart hebben. Laten we ons nog de dingen gezeggen over wat andere mannen gedaan hebben? Laten we ons leiden door schuldgevoel, omdat de vrouw nog zo lijdt onder de andere relatie? Of durven we weer eens voor onszelf op te komen? |
Denk beter gewoon doen en niet teveel bazelen erover En misschien niet luisteren naar die enkelingen die je nu als representant gaat zien van een hele grote diverse groep mensen Blijkbaar laat jij je nogal wat gezeggen door die enkelingen... ...hoe groot is dan de drang om op te staan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 januari 2011, 22:16
|
|
|
MAR907 schreef: | De topic is geschreven vanuit een vrouw als reactie op die van een man... |
Dan nog is het niet direct een aanval op een man, zoals jij het ergens wel oppakt. Dat is gewoon jammer, want je legt een veel zwaardere lading op het hele topic dan nodig is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 januari 2011, 22:08
|
|
|
MAR907 schreef: | CM bestaat niet alleen uit vrouwen, maar ook uit mannen... Het verhaal in welke opzicht ook, kwetst mij als man en als vader voor mijn kinderen...... Het zegt zoveel hoe het christelijke moraal van vrouwen tegen mannen aankijken.... Terwijl deze topic door een man op poten gezet is...... |
Het verhaal is enkel ter illustratie, Mar. Begrijpend lezen heet zoiets. Voel je toch niet meteen aangevallen als er enkel vrouw staat... Hoe moeten vrouwen zich dan bijvoorbeeld voelen als ze in de Bijbel steeds horen dat er steeds tot de mannen gesproken wordt alsof de vrouwen niet in tel zijn? Het topic is overigens ook gewoon door een vrouw opgezet...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op zondag 2 januari 2011, 22:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 2 januari 2011, 21:55
|
|
|
MAR907 schreef: | Henk alsejeblieft, denk niet alleen aan jezelf, probeer het te zien zoals het bij een ander kan het over kan komen.... Ik kan het wel aan, maar ben niet de enigste... |
Waar staat dat ik aan mezelf denk (het gaat niet eens over mij)? Nogmaals, het verhaal zoals het geplaatst is, is geen schets van een totaalplaatje, dus het ontkent nergens de man in eenzelfde positie. Jammer dat je dat er toch van wilt blijven maken...anders snap ik je reacties al helemaal niet...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op zondag 2 januari 2011, 21:55
|
|
Naar boven |
|
|