Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 17:22
Onderwerp: bidden......heeft t zin?
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Rechtvaardigheid..... Le grande secret.
Enigma pur sang, wat is rechtvaardig ? Het latijn noemt het jus = recht, justitia het rechtspreken.
God noemt het ? Wij zijn niet rechtvaardig denk ik. Alleen al omdat we in de eerste plaats te egocentrisch zijn. In de tweede plaats omdat we maar een waarheid hebben. De onze ..........
Gerechtvaardigd worden door God is geen spel. Het is iets wat je moet verwerven......God ziet het hart aan is de uitdrukking. Maar Hij keert Zijn gezicht tegen hen, die het kwaad bedrijven. En kwaad bedrijven is menselijk, berouw hebben en vergiffenis vragen aan Hem niet. God wil gebeden worden en wil dat wij in nederigheid en vebroken van geest voor Hem komen.
Indien we vasthouden aan ons eigen gelijk,dan zal de Heer ons keer op keer vernederen tot we tot overgave aan Hem komen. Alle koningen in het eerste testament ,die zich verhieven tegen Hem werden door Hem vernederd. Nebukadnezar werd geslagen met krankzinnigheid en leefde als een dier.
Daag Hem niet uit..........want winnen is er niet bij. |
Over winnen gesproken……..Jezus heeft de dood overwonnen! Onze verhouding tot God is door Hem hersteld, daar mogen wij op vertrouwen. Door Hem ziet God ons aan als rechtvaardig.
Jouw woorden klinken niet erg hoopvol en troostrijk. God wil met ons optrekken en meegaan, door gebed kan je die verbondenheid ervaren. Hij zal er zijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 09:48
Onderwerp: bidden......heeft t zin?
|
|
|
Heeft bidden zin? Dat ligt eraan wat je onder bidden verstaat. Als bidden alleen maar bestaat uit het neerleggen van je verlanglijstje bij God, dan kun je er maar beter mee stoppen. Want God geeft niet alles wat er op je verlanglijstje staat. Bidden is meer dan het indienen van een verlanglijstje, het gaat dieper. Het is zoeken naar contact met God, het is een levenshouding. Alles dat God beaamt is bidden. Je relatie met God krijgt in bidden woorden en kan zelfs zonder woorden, in de stilte binnen of buiten in Gods schepping. Omdat we als mensen heel verschillend zijn, zal ook onze manier van bidden verschillend zijn. We mogen naar vormen van gebed zoeken die bij ons passen Wat God graag wil, heeft te maken met wat goed is voor mensen. God voelt zich verbonden met de mensheid. Door te bidden zoek je die verbondenheid, maar weet je je ook afhankelijk. Ons gebed krijgt een plaats in Gods omzien naar de wereld, God hoort het en weet het en ziet het. God hoort onze klachten weet van ons lijden en ziet onze nood. Hij trekt met ons op. God wil erbij zijn, en heeft beloofd dat hij erbij zal zijn. Een belofte waaruit we troost kunnen putten. . Huub Oosterhuis heeft het zo mooi verwoord: (Psalm 63)
Naar jou sta ik op in de morgen, roep ik de uren, bid het licht, strompel om water. Naar jou dorst ik door de middag, lichaam ben ik, ziel smeek ik, met de schaduwen val ik. Naar jou woel ik in de nacht. Slaap je? Raak me aan, dat ik rust vind en naar jou opsta in de morgen.
(als u moeite heb met je, lees je maar U)
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op dinsdag 1 oktober 2013, 09:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 28 september 2013, 11:41
Onderwerp: Schepping of evolutie
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Bedoel je hiermee dat er dingen in de Bijbel staan die er niet hadden moeten staan? Mensenwerk dus? Hoe bepaal je dan wat wel en niet waar is? Lijkt me heel lastig Ik houd me liever bij deze bijbeltekst: Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid.
Ja en dan blijven er ook nog wel wat vragen |
Deze vragen hebben alles te maken met de vraag: ``Hoe lees jij de Bijbel, wat betekent (voor jou) geïnspireerd door God/de Heilige Geest``. Alhoewel dit ook met de vragen van Sanne te maken heeft, denk ik dat we hier dan teveel off-topic gaan, omdat deze topic specifiek over schepping of evolutie gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 27 september 2013, 18:08
|
|
|
Geloof en wetenschap sluiten elkaar niet uit, maar in. Ze kunnen naast elkaar bestaan. Geloof ligt niet in het verlengde van de wetenschap, zodra we meer te weten komen hoeft ons geloof niet minder te worden. Als we denken zonder de wetenschap te kunnen, vervreemden we op den duur van de werkelijkheid. We kunnen blijven geloven, iets als geloofswaarheid aannemen. Als je de hand van God ziet in het ontstaan van de aarde en de mens is dat een geloofsuitspraak. Er is immers meer tussen hemel en aarde dan dat wat bewezen kan worden door de wetenschap.
Voor veel christenen is het moeilijk en zelfs onmogelijk om het wereldbeeld dat ze zich eigen hebben gemaakt door alles in de Bijbel letterlijk te lezen, los te laten en de bewijzen van wetenschappelijke onderzoeken naar b.v. de ouderdom van de aarde serieus te nemen. Men wil vasthouden aan de letterlijke tekst. Dit komt omdat men er van uitgaat dat de teksten Goddelijk gezag hebben. Omdat God betrouwbaar is, is alles letterlijk gebeurd. En daar kunnen geen wetenschappelijk bewijzen die hiermee in tegenspraak zijn, iets aan veranderen. Het gegeven dat God de bijbelschrijvers heeft geïnspireerd, wil echter niet zeggen dat God de tekst zelf letterlijk heeft opgeschreven. De Bijbel is door mensen geschreven en mensen maken fouten. Geïnspireerd worden tot schrijven, betekent niet dat mensen uitgeschakeld werden en zonder nadenken alles van God gedicteerd kregen. Leg God niet de beperking op dat Hij alleen maar een historisch verslag van feiten mag geven, en dat er vooral geen literaire genres of symbolische teksten/verhalen in de Bijbel mogen staan. God schakelt juist mensen in, ieder mens is uniek en vertelt zijn of haar verhaal. God spreekt door de schrift heen, mensen worden erdoor geraakt. Laat God het woord doen, Hij is betrokken bij wat zich afspeelt in de geschiedenis en geeft er zin, richting en een doel aan. Als je dat gelooft, hoeven verdergaande wetenschappelijke inzichten daar geen afbreuk aan te doen. We hoeven de wetenschap over het ontstaan van de aarde dan niet krampachtig en angstig buiten de deur te houden, maar kunnen de Bijbel herinterpreteren op een manier die overeenstemt met de wetenschap van nu. Net zoals we al gedaan hebben met ons beeld van de aarde: niemand gaat er nu nog vanuit dat de aarde een platte schijf is met 4 hoeken, die rust op grondpilaren. Wetenschap en geloof kun je allebei zien als gaven van God.
Jans, heeft ook nog wel wat vragen………….
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op vrijdag 27 september 2013, 18:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 26 september 2013, 18:43
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
JOL252 schreef: | Jaha op het fornuis staat te pruttelen:
Stoofschotel van kip, venkel en spinazie. Kip ingesmeerd met mengsel van sinaasappelrasp, knoflook, komijn, kaneel, versgemalen peper en wat zout. In de hete olie even heen en weer bakken en dan een in repen gesneden venkelknol, grof gesneden ui en spinazie in de pan erbij, sinaasappelsap en water, stoven voor zo'n half uurke en dan couscous ernaast.
|
Je vergeet die flinke scheut witte wijn.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 september 2013, 10:08
Onderwerp: vergeven........
|
|
|
Vaak wordt in de bijbel voor vergeven een woord gebruikt, dat iemand achterlaten, iemand laten gaan, loslaten, betekent. Soms is het niet haalbaar om een relatie te herstellen en kan er geen verzoening plaatsvinden. Loslaten is dan de enige mogelijkheid en is dan ook voldoende. De ander loslaten en ook je eigen boosheid en gekwetstheid loslaten. Dat verwerken en loslaten kost tijd, soms veel tijd. Vergeven is een proces. Zomaar vergeven, omdat een ander zegt dat het moet, gaat niet. Het onrecht dat je aangedaan is mag je benoemen, de omvang van de schade mag je onder woorden brengen, anders doe je jezelf tekort en neem je je gevoelens niet serieus. Je vergeeft niet omdat de ander het verdiend heeft om vergeven te worden. De pijn uit het verleden hoef je niet te ontkennen, die heb je immers gevoeld, maar verbitterd blijven is niet goed. Verbittering draagt ook niet bij aan je eigen welzijn. Maar de ander loslaten, achterlaten, als meer niet haalbaar is, geeft voor je zelf ook een stuk rust en ruimte. En daarmee kun je verder.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 september 2013, 09:14
Onderwerp: Dit vraag ik me af vandaag..
|
|
|
PETRA373 schreef: | Wat is het geheim van Jol??? Ze gaat er steeds beter uitzien op haar foto,s terwijl die van mij alleen maar van steeds ouder wordende vrouw worden
ha ha mooie nieuwe foto weer Jol |
Ouder wordende vrouwen kunnen er ook goed uitzien hoor, Petra. Het mooi zijn is niet aan leeftijd gebonden.
(het zijn inderdaad mooie foto`s Jol!)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 22 september 2013, 08:23
Onderwerp: Relatie met een ongelovige
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Wat zegt het? Er zijn zoveel mensen, die zich christen noemen. Voor mij is het hetzelfde als een politieke partij. Ik hoor vaak: "dat is een christenen,die doet zoiets niet" Ik ben niet minder op mn hoede omdat iemand christen is. Getuige de vele misstanden in het religieuze wereldje, zou ik zeggen...... Wat betekent Jezus voor een persoon,die zich christenen noemt. Iedereen kan zeggen dat bij/zijn Jezus wil dienen........... Maar de proef komt in het harde leven........als men door de omstandigheden/satán wordt getest..........wat is dan je geloof waard. Iemand die scheidt van een vrouw met 8 kinderen,omdat bij zichzelf wil ontdekken is geen discipel van Jezus......... Dat is geen oordeel,naar een feit. Wie zijn kruis niet opneemt en Hem volgt, is het niet waard om Zijn discipel te zijn. Of gaan we deze uitspraak van Jezus Christus ook symbolisch bezien? |
CORTAZAR588 schreef: | Wie ik ben om te veroordelen ? Dat is niet waar het om gaat......wie ik zou zijn. Het gaat erom of iemand een christen is in zijn hart en zich zo gedraagt of het belijdt maar niet doet. Het is schijnbaar een taboe om iets wat verwerpelijk is,verwerpelijk te noemen. Eer en gevoel van eer zijn ook menselijke emoties Of zijn alleen kwetsbaar opstellen en alles goedpraten de norm anno 2013? Ik ben iig niet gecharmeerd van al die coulante steunbetuigingen die het kwaad goed noemen en het goede kwaad.? |
``Of gaan we deze uitspraak van Jezus Christus ook symbolisch bezien?``
Om maar even met deze zin te beginnen: Je kruis opnemen en Hem volgen, kun je in elk geval niet letterlijk lezen. Je hoeft geen houten kruis op je rug te nemen, en je kunt Jezus niet meer hier op aarde letterlijk volgen. Je kruis opnemen, kun je hier zien als het veranderen van je waarden en prioriteiten, als het dragen van last op je schouders, het aanvaarden dat het leven pijn kan doen en zo Jezus navolgen, trouw en toegewijd, compassie tonen met mensen om je heen, opkomen voor gerechtigheid en vergeving schenken. En daar horen voor mij geen uitspraken bij dat iemand anders geen discipel van Jezus is. Zelfs niet als iemand iets doet wat verwerpelijk is. Er is namelijk een groot verschil tussen iets wat verwerpelijk is, verwerpelijk noemen en zeggen dat iemand geen discipel van Jezus is. En ik heb niemand hier horen zeggen dat het goed is om vrouw en kinderen te verlaten, laat staan een coulante steunbetuiging zien doen om het kwaad goed noemen en het goede kwaad.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zondag 22 september 2013, 12:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 18 september 2013, 18:16
Onderwerp: de enige leuke man op CM
|
|
|
IJSJE204 schreef: | 3 maanden later:
HEEFT HIJ ZICH AL LATEN VINDEN, DE ENIGE LEUKE MAN OP CM???
Nog steeds is het mij volstrekt onduidelijk hoe hij aan ons, leuke en sterke vrouwen, gaat bewijzen dat hij werkelijk de enige echte, leuke man op CM is. Ik wacht nog steeds vol spanning. |
Ik denk dat we het verkeerd aanpakken: Zolang wij vol spanning daarop blijven wachten, doet de man niets. Pas als wij doen alsof het ons volledig koud laat, komt hij tevoorschijn en laat hij zich vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 september 2013, 22:36
|
|
|
Er staan in de bijbel twee scheppingsverhalen. Het eerste scheppingsverhaal staat in Genesis 1 tot Genesis 2 vers 3 en het tweede scheppingsverhaal staat in Genesis 2 vers 4 tot en met Genesis 3. In verhaal 1 schept God, met de Hebreeuwse naam Elohim (meervoud) uit het niets de hemel en de aarde. Ook schept hij man en vrouw naar zijn beeld. In verhaal 2 schept God JHWH, vertaald met Heer, de mens uit klei en laat de mens voor de planten en dieren zorgen. En als die God ziet dat Adam alleen is, maakt hij Eva uit de rib van Adam.
Het scheppingsverhaal is ontstaan toen de Israëlieten in de Babylonische ballingschap waren. Het was een bemoediging en troost voor de ballingen, een lofdicht op de grootheid van God en zijn wereld, een antwoord op vele vragen.
Wij als moderne westerlingen zijn geneigd om alles letterlijk te lezen, als nauwkeurig opgetekende informatie die precies weergeeft hoe iets gebeurd is. Als er in de oudheid over het verleden geschreven werd, was men meer geïnteresseerd in de betekenis van de verhalen, dan dat men een feitelijk verslag ergens van gaf.
Ik heb er overigens geen moeite mee als mensen vast willen houden aan het scheppingsverhaal van zes dagen en een rustdag. En het dus letterlijk willen blijven lezen. Het probleem is alleen dat ze vaak geen ruimte aan anderen geven die het scheppingsverhaal als een mythe zien. Je doet naar mijn mening God niet tekort of je maakt hem niet kleiner als je het scheppingsverhaal zo leest. Er is iets geprobeerd uit te drukken, wat niet onder woorden gebracht kon worden.
Op de vraag van Sanne wat in de Bijbel symboliek is en wat niet, is denk ik niet makkelijk antwoord te geven, dat kan voor een ieder anders zijn. Het geloof in God is een persoonlijke zaak tussen God en jou, een ander kan voor jou niet uitmaken wat en hoe je moet geloven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 september 2013, 21:14
Onderwerp: Stilte
|
|
|
JOL252 schreef: | Stilte
Zolang er nog ergens iemand bestaat met wie ik als mens kan spreken vind ik ook wel een stilte midden op straat een stilte die niet kan breken.
Een kostbare stilte van zuiver glas dat ik zelf met mijn stem heb geslepen. Als ik er niet was en die stem er niet was had niemand die stilte begrepen.
Maar als Hij er niet was en Zijn stem was er niet dan was er van stilte geen sprake. Alleen maar van zwijgen, zo hard als graniet en dat kan je doodeenzaam maken.
Maar de stilte, dat is een tweestemmig lied, waarin God en de mens elkaar raken.
Guillaume van der Graft |
Ik had op 9 juni precies hetzelfde gedicht geplaatst, maar het blijft inderdaad erg mooi! Vooral het verschil tussen stilte en zwijgen wordt zo mooi weergegeven. En de laatste twee regels zijn prachtig!...
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op dinsdag 17 september 2013, 21:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 september 2013, 14:44
Onderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
|
|
|
JOL252 schreef: | Tuurlijk werkt dat, maar midden in de nacht niet.
Ze kijkt vast of ze ook zonder CM kan leven.
Of ze heeft haar prins gevonden, al dan niet met wit paard. | Geen paniek, ik ben er weer, niet meer grijs, maar weer blond. Menander van Athene merkte eens op: grijsheid tekent de jaren, niet de wijsheid. En of ik nu wou kijken of ik zonder CM kon, niet op tijd betaald had of mijn prins gevonden heb…….Dat laat ik maar in het midden. Maar ik kan begrijpen dat Prinsjesdag en de begroting associaties oproept met een prins en betalen…..
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op dinsdag 17 september 2013, 15:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 16 september 2013, 22:41
Onderwerp: Humor mag best van God
|
|
|
MARCOVH807 schreef: | De Catechismus is gebaseerd op wat er in de Bijbel staat. Dus je zegt eigenlijk dat de Bijbel ouderwets is en het niet over hoeft te nemen? Tevens zeg je dus eigenlijk dat wij alles achter de psalmen kunnen verbranden en vergeten, want alles daarna is geschreven door mensen uit die tijd.
|
In de catechismus is vastgelegd hoe mensen in een bepaalde periode over God dachten. Daar is op zich niets mis mee. Maar je hoeft dat niet over te nemen, je mag er ook anders over denken. Als je andere bijdragen van mij leest, geef ik toch duidelijk aan dat de boodschap die in de Bijbel doorklinkt heel actueel is en beslist niet achterhaald. Je legt mij nu woorden in de mond die ik niet gezegd heb. En wat bedoel je met `` Tevens zeg je dus eigenlijk dat wij alles achter de psalmen kunnen verbranden en vergeten, want alles daarna is geschreven door mensen uit die tijd.``. Dit heb ik ook niet gezegd. En waarom maak jij onderscheid tussen alles achter de Psalmen en datgene wat daarvoor geschreven staat? Trouwens, de bijbelboeken staan ook niet allemaal op volgorde van wanneer ze geschreven zijn in de bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 september 2013, 15:29
Onderwerp: Thermostaat of temperatuur
|
|
|
MARIO216 schreef: | Maar kwik kan toch haast niet bevriezen??? |
Kwikthermometers mogen in Nederland al een aantal jaren niet meer verkocht worden. Als het koud genoeg is kan ook kwik bevriezen, al zal het in de Nederlandse winters gelukkig niet zo koud worden, dat het kwik bevriest. Ik denk dat je zelfs op IJsland weinig kans maakt om kwik te laten bevriezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 september 2013, 22:25
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Moet je wel altijd een thermostaat willen zijn? Altijd de ingestelde levensgesteldheid krampachtig vashouden en ogenblikkelijk reageren wanneer die verstoord raakt? Een thermometer is koud als de omgeving koud is en warm als die warm is. Hij zal koud geweest zijn maar altijd wel weer warm worden en als de tijd er is de warmte ervaren. Groots en meeslepend wil ik leven, zei de dichter toch? Durf ook na kou warm te worden en dat te ervaren en te doorleven.
Thomas |
Nee, je moet niet altijd een thermostaat willen zijn. Ik zei zoiets al: Maar stel je eens voor dat het altijd en overal dezelfde temperatuur zou zijn? Nooit eens bloedheet en nooit eens ijskoud, maar altijd hetzelfde. Heel voorspelbaar dus, daar moet je van houden.
Wel vind ik het belangrijk om warmte uit te stralen en te geven waar nodig is. Soms kan een klein gebaar, een luisterend oor of een helpende hand voor de ander al als een warme deken ervaren worden. En soms ook samen de ijzige kou trotseren. Reageren op je omgeving, maar nooit en alleen maar tot een vooraf ingestelde temperatuur.
Het leven zelf heeft geen thermostaat. En gelukkig zijn wij ook als mens geen voorgeprogrammeerde thermostaat. Gelukkig kunnen wij doorschieten naar temperaturen ver boven een op een thermostaat ingestelde temperatuur en kunnen, mogen en zullen wij soms ijzige kou ervaren.
Zoals een andere dichter zei: ``...himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt,……………``
Er valt ook weer een boom op te zetten over ``groots en meeslepend willen leven``, als het alleen maar bij willen blijft, is je leven voorbij voordat je het weet. En alle dagen die niet zo groots en meeslepend zijn al je zou willen, zijn die het niet waard om te leven? Wat is eigenlijk groots en meeslepend? Maar ja, dat is hier weer off-topic….
MARIO216 schreef: | Soms is het wel eens lekker ja om in een winterperiode te leven met alle koude aspecten. Zo kom je misschien in de lente extra tot bloei. Trouwens in een thermometer zit toch kwik dus je kan toch eigenlijk niet bevriezen...... |
Mooie gedachte, Mario, in de lente extra tot bloei komen na een ijskoude winter!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 september 2013, 18:08
Onderwerp: Humor mag best van God
|
|
|
MARCOVH807 schreef: | Deze herhalende vraag is niet te beantwoorden. Ik kan je ook de vraag terugstellen: "waar komt het liefhebben van elkaar vandaan?" Je kan ook het de verkeerde liefhebben. Dus je kan ook de verkeerde humor aanhangen. Is de goede humor dan gegeven door de Heer en de verkeerde door de duivel?
Wat is de belangrijkste oorzaak van lachen? Of wanneer lachen de meeste mensen? Volgens mij gebeurt dit met name nadat je een grapje uitgehaald hebt of een mop vertelt.
Een mop is volgens mij geen probleem, zolang hij meer binnen de Christelijke normen blijft. Deze norm is per persoon verschillend.
Echter na een grapje, zou het wel een probleem kunnen zijn. Als je een grap met iemand uithaalt, dan verdraai je over het algemeen genomen de waarheid. Volgens mij is het verdraaien van de waarheid vaak een (kleine) leugen. In de 10 geboden van de katholieke staat onder het 9e gebod: 9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste
Dus theoretisch gesproken zou je vanuit de 10 geboden gezien geen grappen mogen maken. Het staat als volgt geschreven in de Heidelberger Catechismus:
Dus theoretisch gezien zou je geen grappen mogen maken. Overigens komt er zo 1-2-3 bij mij ook geen grap voor in de Bijbel. Kunnen wel gemaakt zijn, maar niet opgetekend.
Echter in het dagelijks leven is het maken van grappen dusdanig ingeburgerd dat praktisch iedereen ze maakt, maar als je er dan naar kijkt middels het 9e gebod, dan zou menig mens zich soms diep moeten schamen, mezelf inclusief. Ik betrap mezelf vaak genoeg op het maken van een opmerking na een grap in de trant van: "Dan moet je zondag toch een goed luisteren wat er in de 10 geboden staat."
Let wel, ik maak zelf vaak genoeg grappen en kan kostelijk lachen om een goede grap. Echter vind ik het wel een moeilijk onderwerp. De dagelijkse praktijk rijmt niet met de Wet en wat weegt er zwaarder? Dit is ook weer per persoon verschillend.
Einde legpuzzel. |
Je zou je moeten schamen omdat je in het dagelijks leven grapjes maakt? Nou, dat ben ik niet van plan.
Het maken van grappen heeft niets met het 9e gebod te maken. Het 9e gebod gaat over het beschadigen van mensen met je woorden, over opzettelijk en bewust verdraaien van woorden, over kwaad spreken en roddelen over mensen. Dit met de bedoeling om hen te benadelen. De woorden van anderen in vertrouwen tot jou gesproken behoren ook veilig bij je te zijn.
Wat de catechismus over het 9e gebod zegt, doet er niet zoveel toe. Het is een uitleg van de bijbel die lang geleden gemaakt is en waarmee men vast wou leggen hoe men dacht en moest denken. Je hoeft het niet over te nemen.
Als we de boodschap die in de bijbel doorklinkt begrijpen en daarnaar proberen te leven, dan gaan we ons toch niet bij alles af zitten vragen of het wel mag van God?
Wat ik niet begrijp is dat jij vindt dat theoretisch gezien je geen grappen mag maken, maar dat je zegt dat je het in de praktijk wel vaak doet. Wees dan consequent en maak geen grappen meer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 13 september 2013, 18:39
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Vorige week donderdag was het nog een tropische dag met temperaturen boven de 30 graden, nu is het 15 graden en koud, nat en grijs.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 12 september 2013, 21:58
|
|
|
Als je een thermostaat bent, reageer je op je omgeving en pas je de temperatuur van je omgeving aan, je bent dus van invloed op je omgeving en zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft. Je reageert en let op je omgeving, daar waar het te koud is geef je warmte en daar waar het te warm dreigt te worden, zorg je voor verkoeling. Dat kan wenselijk zijn en zelfs goed aanvoelen. Maar stel je eens voor dat het altijd en overal dezelfde temperatuur zou zijn? Nooit eens bloedheet en nooit eens ijskoud, maar altijd hetzelfde. Heel voorspelbaar dus, daar moet je van houden. Soms is iets onvoorspelbaars ook wel spannend.
Als je een thermometer bent geef je alleen maar aan hoe warm of koud je omgeving is, maar je reageert er niet op, je stelt de temperatuur niet bij, je zorgt niet dat de ander wat af kan koelen of zich kan verwarmen. Geen reactie als de ander het koud heeft en wat warmte nodig heeft en geen reactie als de ander wat oververhit is en juist wat koelte zoekt….
Geen thermometer, geen thermostaat, maar ``gewoon`` mens zijn: soms te warm, soms te koud, meestal de juiste temperatuur, niet alleen warmte geven, maar ook warmte ontvangen, warmte uitstralen en warmte koesteren. De omgevingstemperatuur meten en daarop afstemmen en reageren en zo nodig bijstellen. Hartverwarmend!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 22:15
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Nee, ik vind het geen welvaartsevangelist, hij bemoedigd alleen steeds, tegenovergestelde van het strenge calvinisme. Hij hamert veel op het vertrouwen op God. |
Om de temperatuur hier niet teveel te doen laten op lopen, maar weer proberen on-topic te gaan met de vraag van Mario...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 22:00
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Kijk eens bij kreet van de week, Jans. Het forum wel bijhouden he, lol.
Thomas
Ok, daar komt hij en het is de achtergrond van dit topic:
MARIO216 schreef: Victoria Osteen: "Are you a thermometer or a thermostat? Don’t just respond to your environment, affect your environment. Don’t just let life happen to you, be what’s happening!" |
Ja Thomas, ik zal voortaan nog wat beter mijn best doen. Inmiddels weet ik dat ze de vrouw van Joel Osteen is, een welvaartsevangelist. Ja, die ken ik niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 21:25
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Even ter verduidelijking (tsja...eens een juf...... ) Een thermostaat is een schakelaar die schakelt op een vaste of een in te stellen temperatuur. Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een bepaalde temperatuur te handhaven door iets aan of uit te schakelen, zoals het regelen van de mate van energie aan- of afvoer. .Met een kamerthermostaat kan een gewenste temperatuur voor een ruimte worden ingesteld.
Temperatuur is een maat voor hoe warm of koud iets
Een barometer is een meetinstrument waarmee de druk gemeten kan worden. Men kan met deze meter depressies of mooi weer zien komen, ook kan men zo enige waarschuwing krijgen of er een storm aankomt en zo tijdig dekking zoeken......
Dus wat ben jij.....bepaal jij de sfeer, meet je de sfeer.....of meet je de spanning, en bepaal je zo of je kan blijven of weg moet wezen....
Maar even alle gekheid op een stokje, ik neem aan dat Mario dit topic heeft geopend naar aanleiding van de stelling die hij citeerde van Victoria Osteen, iemand die duidelijk een perfecte thermostaat is! |
Wie of wat is Victoria Osteen? Ik heb nog nooit van haar gehoord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 10 september 2013, 21:30
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
JOL252 schreef: | En welk bijvoeglijk naamwoord komt er nou voor uitspraken? |
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op dinsdag 10 september 2013, 21:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 10 september 2013, 21:10
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
MARIO216 schreef: | Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever |
Nou, nou, dat zijn nog eens uitspraken!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 9 september 2013, 18:10
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
JOL252 schreef: | ... hangend en verlangend naar m'n varifocusbril die al in de maak is, het moet toch niet gekker worden...
jol, tekenen van voortschrijdende ouderdom, mompel mompel. |
Naast een bril met multifocale glazen is bij het werken met computers ook een computerbril aan te raden. Een multifocale bril heeft als nadeel dat je je hoofd achterover moet kantelen om door het leesgedeelte te kunnen kijken, hierdoor kunnen nekklachten ontstaan door een onnatuurlijke houding. Met een computerbril is je gezichtsveld op het beeldscherm breder dan met het leesgedeelte van je multifocale bril of leesbril. Naast een multifocale bril heb ik voor het werk achter de computer, dus ook een computerbril. (en ook nog een multifocale zonnebril) Een bijkomend voordeel is dat een computerbril in de meeste gevallen vergoed wordt door de werkgever. Misschien dan toch een slecht moment voor werkgevers…….
Dat wordt weer een nieuwe foto, Jol!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 september 2013, 09:51
Onderwerp: Lichtverhaal - Huub Oosterhuis
|
|
|
Lichtverhaal
Schitterend licht uit duizend bewegingen water wind over water prevelend aanstormend opspattend water
zoals ik ziende de zon op het water het eeuwige licht denk zo, mijn ogen verdwalend in waterlichtverte, denk ik dat gij bestaat
die over donkere afgrond licht heeft geroepen - schittergedachte
schitterlichtverteverhaal.
----------------------------- Uit: 'Nooit meer niet', 2002 Huub Oosterhuis
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 september 2013, 15:19
Onderwerp: Dit vraag ik me af vandaag..
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Zwart-grijs-wit...vind ik zelf mooi... Ook al heb ik dat thuis niet(huurhuis)
Maar ja...jij moet er wonen... Ga je toch heerlijk rondsnuffelen..en je neemt iemand mee die daar meer feeling mee heeft...(doe ik tenminste) |
En dat zeg je tegen een man? Er zijn niet veel mannen die van heerlijk rondsnuffelen houden. Mannen bedenken thuis wat ze nodig hebben, gaan naar de winkel, kopen het en gaan weer naar huis. Heerlijk voldaan omdat ze hebben wat ze hebben moeten. Vrouwen houden van rondsnuffelen, vooral niet gelijk iets kopen, ( stel je voor dat je in een andere winkel iets ziet wat leuker is), en vinden die manier van uiteindelijk iets kopen (of toch niets, omdat ze geen besluit kunnen nemen) veel fijner. En vaak gaan ze toch weer terug naar de eerste winkel waar ze iets moois zagen. Klinkt vast heel vermoeiend voor mannen, maar ja…. Als ze allebei maar tevreden thuiskomen met hun aankoop is het goed.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|