Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 20:16
Onderwerp: 50 Dingen die u moet weten over Tongen en Genezingen
|
|
|
PIETER649 schreef: | Naar mijn mening werd tijdens pinksteren een aantal mensen het vermogen gegeven te kunnen evangeliseren in een andere taal. Er staat duidelijk in de bijbel dat mensen uit andere landen hun taal opeens hoorden, naar aanleiding hiervan bekeerden zij zich. Het was dus nuttig dat deze mensen opeens andere talen konden spreken, hierdoor kon het evangelie sneller verspreid worden.
Tegenwoordig word er in diverse gemeenten in tongentaal gebeden of gesproken. Naar mijn bescheiden mening is dit onzin. Er zit op dat moment NIEMAND die die taal verstaat in het gebouw. Het heeft dus geen practisch nut. Maar het staat wel hartstikke interessant natuurlijk. |
Lees dan eens deze tekst:
1Kor schreef: | 14:2Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal. | het is dus een vorm van bidden tot God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 19:11
Onderwerp: DONKERE DAGEN VOOR KERST
|
|
|
MAR907 schreef: | Je zegt het goed: jij vindt !!!!!!!!!!!!
Ik weet wat het is om gevoelens en emotie,s te hebben die heen en weer slingerd, vervolgens zelfs tegen over elkaar staan te hebben van binnen......
Dat is iets dat jij je niet kan voorstellen, omdat je dat nooit gekend hebt.... Ik wens dat niemand toe, maar heb er wel begrip voor...omdat ik het herken.....
Als voorbeeld: verwacht jij van mij dat ik met deze gevoelloos de dagen door moet gaan.... Terwijl voorheen een partner was die alles deed om met deze dagen voor ons gezin het gezellig ging maken en nu er niet meer is....? Tevens daarna weer een goede nieuwe jaar in ging met een goede hoop???? Dat is een gemis die ik heb en velen met mij Chat.... Ook de familie en vrienden en kennissen hebben daar deel aan, omdat mijn vrouw/moeder en vriendin er niet meer is....
Waar is jou hart voor deze dingen Chat?????? | Zoals Leanne al vermeld heeft weet ik ten volle wat verdriet is. En hoe verleidelijk het is toe te geven aan je verdriet. Het wordt dan alleen maar erger.... Als je iemand mist, is het zo gemakkelijk je kalender er op te richten. En bij elke feestdag voel je het gemis weer. De verjaardag, de trouwdag, de sterfdag, ga zo maar door. Uiteindelijk ga je je schuldig voelen omdat je niet meer zo verdrietig bent, omdat de acute pijn is afgezwakt. Als je nu al van tevoren gaat stellen: ik zal wel eenzaam zijn met de Kerst, dan zul je ook veel verdriet hebben. Als je echter zulke dagen anders benadert, zul je zien dat ze veel beter door te komen zijn. Waar zit mijn hart, vroeg je. Mijn hart zit bij de mensen die verdriet hebben, omdat ik daar zelf ook gezeten heb. Maar evengoed is het verstandig om verder te gaan, anders overheerst het verdriet je hele leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 18:56
Onderwerp: we lopen tegen het einde....
|
|
|
dubbel
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 20 december 2010, 19:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 17:07
|
|
|
MAR907 schreef: | Dit gedicht vraagt niet om een oplossing van een man, maar een arm eromheen...
Zelf kan ik het gedicht begrijpen.....welke vrouw slaat een arm mij heen?....in deze dagen....
Weet dat het gevoelige dagen zijn voor diegene die zich eenzaam en een gemis ervaren.... | Dat laatste vind ik overdreven. Waarom zou je nu eenzamer zijn tijdens deze dagen dan op andere? Ik denk dat je zelf een heleboel in de hand hebt. Ik ben bekend met verdriet, met gemis, net zoals anderen. Maar ik weiger de dagen in het teken te stellen van eenzaamheid. Het is een feest, een feest van vreugde, en zo wil ik die dagen ook beleven. Januari is wat dat betreft voor de mensen een veel moeilijkere maand, maar daar hoor je niemand over.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 17:00
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
MAR907 schreef: | Volgens mij heb je over de ceremonie die gebasseerd is op "estalogie" (uit de oude testament) die voor jou nog steeds geld in de tijd...?
De Here Jezus heeft de ceremoniale wetten van Mozes, vervult voor ons... Aan jou de vraag: wat betekend dat voor ons??? | Waarin verschilt het wezenlijke dan? Het ja zeggen, het ondertekenen, het wettelijk verklaren, het vieren, het eenworden....alle facetten zijn nog steeds hetzelfde, invulling verschilt alleen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 16:31
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik ben het met chat eens wat betreft de waarde van het huwelijk. Maar als het gaat obver de ceremonien, waar kan ik in de bijbel vinden dat God waarde hecht aan de door mensen ingestelde ceremonien? Dat zou namelijk betekenen dat een huwelijksvoltrekking compleet moet zijn mt gemeentehuis,kerk, feestje oid.
Even samen op maandagmorgen naar het gemeentehuis is er dus niet bij als ik het goed begrijp? ik denk dat het allemaal veel te ver gaat. Het huwelijk is naar mijn idee wel belangrijk, maar zo wie zo geloof ik dat er onderscheid is tussen het voor God getrouwd zijn en het voor de mensen getrouwd zijn. Ik denk dat je pas echt van gehuwd kan spreken als zowel het een als het ander heeft plaatsgevonden.(lichamelijk en op papier). En hoe dat dan gebeurt dat zal per land en persoon verschillend zijn, het lijkt me niet dat dat werkelijk van belang is. | Ik denk dat de basis van de ceremonie door God ingesteld is, en dat je invulling ervan kan verschillen. Deze basis heb ik al verwoord bij een vorige bijdrage....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 14:06
Onderwerp: Nieuwjaarswandeling
|
|
|
1. Wilma082 2. Grace (o.v.) 3. Chat..+ hond 4. Willemijn232 5. Billy 701(o.v.) 6. Jasmyn (o.v.) 7. Mar907 8. Trijnie (o.v.)
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 21 december 2010, 14:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 13:00
|
|
|
HENDRIKA148 schreef: | In deze donkere dagen voor kerstfeest kunnen de gevoelens zo tegenstrijdig zijn Veel mensen vinden deze tijd wel heel fijn en anderen voelen het gemis dan het meest.
Eenzaamheid,vooral met de kerstdagen wanneer je geliefde er niet meer is dan voel je juist extra het grote gemis je bent zo alleen en zit met veel vragen.
Voor jou is het met geen groot feest omdat je gedachten bij het verleden zijn hetgeen gepaard gaat met heimwee en pijn het wordt nooit meer zoals het is geweest.
Toch mogen we elkaar het goede wensen want ondanks alle verdriet en zorgen ben ook jij bij God,onze Heer geborgen Hij is op aarde gekomen voor alle mensen. |
Ik hoop voor je dat je de Kerstdagen met een andere houding kunt doorbrengen. Want op deze manier houd je je negatieve gevoelens wel in stand. Kijk eens naar de positieve dingen in het leven. Ga naar vrienden toe, ga gewoon iets doen, dan zul je merken dat die dagen heel wat lichter te dragen zijn, dan dat je op dit moment denkt. Je kunt er zelf ook iets van maken hoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 12:51
|
|
|
GERT856 schreef: | Ik heb zo een beetje alle vertalingen gelezen binnen de NBG maar het wordje seks echt niet. Trouwens in de bibliotheek staat hij ook niet onder de erotische boeken. |
1Kor 8 schreef: | U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. 7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die. | Een bijbeltekst over seks...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 12:40
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Misschien is juist het tegenovergestelde van wat jij zegt waar Chat,je kunt nl. ook twijfelen over het huwelijk omdat je dan een enorm grote belofte doet,een belofte voor het leven.......ja,ik weet het,er zijn hier veel gescheiden mensen maar dat is toch de intentie van iedereen?Niet alleen die belofte geven maar ook ontvangen.Ik ben blij dat mensen er serieus over nadenken en niet zomaar hun woord geven.
En bedoel je hier niet latten in de zin van:een vaste relatie hebben maar (nog)niet samenwonen?Latten is nl. een open (seksuele)relatie waarin je ook openstaat voor liefdesrelaties met andere personen........ | Wat ik mis in deze discussie is oprechtheid. Ik zie dat teveel mensen hun eigen situatie goedpraten en met een geestelijk sausje willen bedekken. Dan krijg je van die argumenten als het huwelijk is maar een boterbriefje...het is niet zo belangrijk. Terwijl ik weet, dat meer mensen toch de behoefte hebben aan meer stabiliteit dan dat ze toe willen geven. Het zou ze sieren als ze daar ook voor uit zouden willen komen. Wat is erop tegen om te zeggen, dat je nu niet zo kan leven zoals jij het wilt. En dat je diep in je hart weet dat God daar ook niet blij mee is? We leven toch in een wereld waarin het niet allemaal zo volmaakt is als dat we zouden willen? Dan creeër je voor jezelf ook een stuk ruimte vind ik. Maar zolang je maar volhoudt, dat het huwelijk alleen maar een boterbriefje is, wat niet zo belangrijk is en door mensen uitgevonden, dan ben je m.i. jezelf voor de gek aan het houden. Zou God het zo erg vinden als we alles niet meteen op orde krijgen? Of zou Hij ook begrip hebben voor je situatie? Hij is toch onze Vader? Als ik zie hoe moeilijk het af en toe is, je leven op de rails te krijgen, denk ik echt wel dat Hij begrip voor ons heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 12:28
Onderwerp: Rom 8
|
|
|
Rom 8:15 schreef: | U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. |
In deze tekst staat duidelijk dat we niet als slaven in angst hoeven te leven. We hebben de Geest ontvangen om kinderen van God te zijn. Wat zegt dit je? In gesprekken met mensen merk ik dat mensen heel vaak nog bang zijn voor God, voor het oordeel dat ons te wachten staat. In hoeverre staat deze angst ons in de weg om Hem lief te hebben?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 11:42
Onderwerp: Themachat
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | laat Chat verplicht de statenvertaling 1637 lezen ..... | Hoewel ik goed kan lezen, vind ik de Statenvertaling onbegrijpelijk en afstandelijk...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 11:40
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Chat: Mijn stelling is dus het volgende: bagataliseer het belang van het huwelijk niet. Dan doe je Gods principes tekort.... [i]
Ik zelf ben voor latten wat ik hier ergens las vlak hiervoor, in dit topic of een ander. Want, als je nu al ouder bent, het nodige hebt meegemaakt in deze gebroken wereld, een partner hebt die ook het nodige aan bagage heeeft. Dan moet er ook genoeg plaats zijn voor al die bagage. Ja, ik weet niet hoe ik dat goed zeg, ik ben ook geen psycholoog.
Want als kerken vinden dat latten enzo niet mag, en dan pressen om te trouwen, en de liefde is er wel, maar ja, de patrners hebben beidden teveel meegemaakt, wat dan als het huis(letterlijk) te klein wordt?
Met latten kan je, ik dan nog even naar mijn eigen huis gaan.
Dan kan ik even wat afstand nemen, om van een afstandje nar de dingen te kijken.
Iets anders is, als je beidde tussen de 16 en de 20 bent zeg maar, ja, dan kan je wel ff een jaaartje wachten en trouwen, maar ja, dan ben je zo jong, kan je nog naar elkaar toegroeien.
Gelukkig zien meer kerken dat in, ook in de kereknraad enzo.
Groetjes | Dat kerken bijbelse principes aan de kant gooien vind ik een heel kwalijke zaak. En in deze discussie vind ik dat je wel heel gemakkelijk denkt over LATTEN. Het geeft nl. niet de zekerheid die een huwelijk wel geeft.. En het is ook gemakkelijk uit te maken. Dat je in het begin van de relatie nog niet meteen bij elkaar woont, is niet meer dan logisch. Maar ujiteindelijk zou je toch een diepere relatie met de ander willen hebben. Je kunt een heleboel menselijke argumenten hebben, maar om het huwelijk maar af te doen als een boterbriefje, vind ik eigenlijk een belediging naar God toe....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 11:35
|
|
|
GERT856 schreef: | Huwlijk en seks zijn twee verschillende dingen, moet je niet in het zelfde hokje plaatsen lijkt mij. Liefdesleven en huwlijk, gaat wel samen, net als boterbriefje en seks. Je moet niet alles over 1 kam scheren, in de Bijbel wordt toch ook niet over seks gesproken! Wel over huwlijk, en liefdesleven. | De Bijbel spreekt duidelijk over seks binnen het huwelijk...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 10:10
|
|
|
HENK710 schreef: | Dus ritueel (want dat is een synoniem voor ceremonie) gaat voor het hart? Ik lees in de bijbel toch echt wat anders...
Ik zal nu de teksten toch maar eens plaatsen: 1 Kon 15:22 maar Samuël sprak: behagen Jahweh brand- en slachtoffers evenveel als gehoorzaamheid aan zijn stem? néén, gehoorzaamheid is beter dan slachtoffers, volgzaamheid beter dan het vet van bokken!
Psalm 51:16,17 Want Gij hebt geen lust aan offers, ik wilde ze U anders gaarne geven; en brandoffers behagen U niet. De offers, die Gode behagen, zijn een verbroken geest; een beangst en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten.
Ondanks het instellen van de offers en dergelijke geeft God dus duidelijk te kennen dat het niet om die offers (lees: ceremonieën) gaat, maar om het hart! |
Uiteraard moet een ceremonie vanuit het hart beleefd worden. Maar als je stelt dat ceremonieën niet belangrijk zijn, dan zou je je ook niet aan de doop moeten houden, zou inzegening van oudsten voorgangers dominees geen enkele waarde hebben. Ik begrijp niet goed, waarom het huwelijk een inhoudsloze ceremonie zou zijn, terwijl die anderen wel belangrijk worden gevonden. Het huwelijksverbond is een van de meest essentiële verbonden die de mens aangaat, en je kunt die niet klakkeloos aan de kant schuiven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 23:26
|
|
|
HENK710 schreef: | Toch blijft de huwelijksceremonie geheel mensenwerk. Dat is wat anders dan de zalving zoals jij die noemt, welke we overigens ook niet elke keer weer terugzien in de Bijbel, maar dat terzijde. | Het is zelfs belangrijker, want het vormt de basis van elke samenleving. En het vormt de geestelijke basis....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 23:14
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat maakt nog niet dat de ceremonies voorwaarde zijn voor iets Chatuliem. Dat zijn twee totaal verschillende dingen! En nogmaals, Hij hecht meer waarde aan het hart dan aan welke ceremonie ook! | Ook daarin mag ik je wijzen, dat een koning gezalfd moest worden...Een ceremonie heeft ook een geestelijke betekenis en in het huwelijk geldt dat ook.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 23:11
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Wat voor belang hecht God aan de ceremonie? Het is door mensen ingesteld toch? | Het huwelijk is door God ingesteld en wordt door mensen uitgevoerd...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 23:10
|
|
|
HENK710 schreef: | Een inzegening is voor mij iets heel moois als aanvulling op de voltrekking. Maar de ceremonie blijft iets wat door mensen is ingesteld. God hecht overigens niet aan ceremonies, maar aan harten! | God hecht heel veel aan ceremonis Henk, lees maar eens wat Hij mensen oproept om te doen tijdens feesten....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 23:06
Onderwerp: alcohol
|
|
|
Laten we nu maar eens wat meer de diepte in gaan. Alcohol is niet verkeerd, de Bijbel is niet tegen alcohol, alleen waar zijn de grenzen?? Een aantal stelt duidelijk dat alcohol en verkeer totaal niet samengaat, en anderen zeggen, een wijntje aan het begin van de avond kan geen kwaad....
Gisteren heb ik aan het begin van de avond een wijntje gehad, heb 's nachts wel gereden (van half vier tot half vijf).
Maar waar is de grens van alcoholisme? Het artikel noemt het alcoholisme, als je in het dagelijkse leven gevolgen ondervindt van het gebruik. Maar eigenlijk vind ik dat een vage grens. Want voordat jezelf het ondervindt, heeft je omgeving het allang door...Dan valt het uiteindelijk niet meer te ontkennen. Wat ik zelf een beter criterium vind, is dat je elke avond moet drinken. Dat je het niet een avondje kunt overslaan. Dat je het nodig hebt, je goed te voelen en dat je gespannen bent als je er zonder bent. Dat kun je nl. wel goed zelf inschatten.
Mensen in je omgeving hebben sneller door dat je verslaafd bent. Voor jezelf denk je dat je dit wel verborgen kunt houden, maar dat lukt gewoon niet. Als je voortdurend een roes opzoekt om jezelf goed te voelen, merk je, dat je vergeetachtig wordt, je verliest je concentratie en je gaat fouten maken.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 22:51
|
|
|
HENK710 schreef: | Toch is en blijft die ceremonie een menselijke vinding, Chatuliem! | Daarmee ontken je dus het belang wat God hecht aan die ceremonie. Wat voor zin heeft een huwelijksinzegening dan voor jou?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 20:59
|
|
|
MAR907 schreef: | Het is ook heel mooi, je begrijpt het... Er zijn zo weinigen in het christelijk geloof die dat begrijpen, want het draaid in het leven alleen daarom, ook voor God en Zijn Zoon....voor ons als mens in relatie's helemaal...... want dat betekend het huwelijksverbond vanuit de bijbel voor God....
De "echad" in een gezin is het type beeld van Gods "echad" dat in de schepping gelegd is.... De man in relatie met de "schepper" is daar verantwoordelijk voor omdat hij het hoofd is in het gezin (ook vast gelegd door God)....anders gezegd: de man is de waker over de "echad" van God.....
Is een leer proces maar heel mooi.... |
Wat ik niet begrijp, is dat men huwelijk en seks zo uit elkaar haalt. Men verlaagt het huwelijk m.i. tot een boterbriefje. Is dat juist niet de omgekeerde wereld? Is juist niet het huwelijk ingesteld als basis voor stabiliteit, de echad, komt daar immers ten volste en alleen maar tot zijn recht? Dit zou toch juist het uitgangspunt moeten zijn van de discussie, terwijl het door de meeste mensen aan de kant gezet wordt als onzin. God heeft toch het huwelijk ingesteld voor man en vrouw om elkaar lief te hebben zoals Hij wil? Als je met minder genoegen neemt, doe je in mijn ogen jezelf tekort en Gods instellingen.... Volgens mij is het ook een teken van deze tijd. De duivel zaait verwarring, ook onder de kinderen van God. Vertelt, dat het huwelijk niet belangrijk is, vertelt dat het alleen maar om iets uiterlijks gaat. Terwijl het m.i. veel dieper gaat. Het huwelijk is precies hetzelfde als het jaren geleden was. Het huwelijk is van alle culturen en heeft altijd dezelfde inhoud. Het huwelijk is precies hetzelfde zoals het in de Bijbel was. De uiterlijkheden mogen wel verschillen, maar de principes zijn nog altijd hetzelfde.
Kort samengevat: de huwelijksvoltrekking is een openbaar gebeuren, zodat het voor iedereen duidelijk is dat men getrouwd is. Wordt ook alleen maar voltrokken door een ambtenaar of een geestelijke. De ceremonie symboliseert de eenheid tussen man en vrouw, waarbij het duidelijk is, dat de mensen samen verder door het leven gaan. Deze ceremonie wordt feestelijk afgesloten. Het is immers een grote vreugde, dat twee mensen nu samen tot een stel gebracht worden. Als afsluiting van deze ceremonie, mogen de eega's samen het bed delen en op die manier ook de lichamelijke eenheid ervaren. Seksualiteit buiten het huwelijk wordt in alle culturen sterk veroordeeld. Temeer ook vanwege bescherming voor kinderen uit deze relaties.
Mijn stelling is dus het volgende: bagataliseer het belang van het huwelijk niet. Dan doe je Gods principes tekort....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 20:20
Onderwerp: kerstfeesie op 18e december 2010
|
|
|
MARIANNE129 schreef: | Had Grace dan gesolliciteerd? Wie zitten er nog meer in de sollicitatie commissie? Of ben jij de enige die erover beslist?
Maar ff serieus, ze had het inderdaad perfect voor elkaar. | Wat zijn we weer feministisch Marianne
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 13:12
|
|
|
Nu het feestje. Het was heel bijzonder om een zo'n feestje te hebben. Vooral omdat je met relatief onbekende mensen het heel gezellig kan hebben. Weer viel het me op, dat mensen in het echt heel anders zijn dan op het forum of in de chatbox. Het eten was heerlijk, organisatie uitstekend. Hierbij stel ik Grace aan als organisator voor komende feestjes.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 10:28
|
|
|
Kwart over elf weggegaan, half vijf vannacht thuisgekomen. Zes auto's in de sloot gezien. meer dan 3 uur 40 km op de snelweg rijden. Bedankt Cross voor het meerijden. Had het voor geen goud willen missen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 december 2010, 21:36
|
|
|
Alcoholisme
De geschiedenis van alcoholhoudende dranken gaat heel ver terug. Al duizenden jaren voor het begin van onze jaartelling werd er bier en wijn gedronken. En al even lang kennen we het probleem van de drinker die geen maat weet te houden. In piramiden zijn afbeeldingen gevonden waarop aangeschoten Egyptenaren zijn te zien, de Romeinse bacchanalen werden gekenmerkt door overmatig alcoholgebruik, en de Griekse dichter Hesiodes waarschuwde al dat drank "hersenen en tong van vorm doet veranderen".
Was in vroeger tijden drank nog iets voor de elite, vandaag de dag wordt er in alle lagen van de bevolking lustig op los gedronken. En dat gebeurt in steeds grotere hoeveelheden. In de afgelopen 50 jaar is het drankgebruik in Nederland ongeveer verdrievoudigd. Inmiddels staat drankmisbruik in ons land in de Top 10 van gezondheidsproblemen en zijn er op een bevolking van ruim 16 miljoen mensen enkele honderdduizenden probleemdrinkers en alcoholisten.
Om wat voor aantallen het precies gaat, hangt af van welke definitie er gehanteerd wordt. Meestal verstaat men onder alcoholisme —ook wel drankzucht of alcoholverslaving genoemd— dat iemands functioneren in het dagelijks leven wordt beïnvloed door een drang naar het nuttigen van alcoholhoudende dranken. Er is sprake van een lichamelijke én psychische afhankelijkheid. Omdat het tot een dergelijke dubbele afhankelijkheid kan lijden, zou alcohol eigenlijk onder de "harddrugs" moeten worden gerangschikt. Dat dit meestal niet gebeurt, heeft te maken met de wijdverbreide sociale acceptatie van het drinken.
De stadia van alcoholisme
Alcoholisme is niet een aandoening die je van de ene op de andere dag hebt. Er is sprake van een geleidelijk proces dat verschillende stadia kent:
Sociaal drinken
De sociale drinker nuttigt af en toe een glaasje voor de gezelligheid. Alhoewel op zijn tijd flinke hoeveelheden alcohol kunnen worden genuttigd, gebeurt dit gewoonlijk in een sociale context (in gezelschap) en behoort drinken niet tot de dagelijkse routine.
Gewoontedrinken
Een gewoontedrinker drinkt op de meeste dagen wel een glaasje alcohol, bijvoorbeeld aan het eind van de werkdag om even te ontspannen. De sociale context verdwijnt: er wordt ook "solo" gedronken. De omgeving van de gewoontedrinker heeft meestal weinig of geen last van zijn regelmatige alcoholconsumptie.
Probleemdrinken
Een probleemdrinker drinkt iedere dag. Hij heeft drank nodig om zich goed te voelen en gebruikt het als vlucht uit de realiteit, om te ontsnappen aan alledaagse spanningen en problemen. Zijn overmatige alcoholgebruik begint lichamelijke, psychische en sociale problemen met zich mee te brengen. Gewoonlijk probeert de probleemdrinker zijn drinkgedrag voor de buitenwereld te verbergen en bagatelliseert hij het probleem als mensen hem er toch mee confronteren.
Verslaving
De wereld van een alcoholist of alcoholverslaafde draait om drank. Het drinken begint meestal al 's ochtends en als het eenmaal begonnen is, heeft de alcoholist gewoonlijk niet meer de controle om het te stoppen. Er is sprake van een echte verslaving: zowel geestelijk als lichamelijk is de alcoholist afhankelijk van alcohol. Om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan, móet er gedronken worden. De drank is een middel geworden om te overleven en normaal functioneren is niet meer mogelijk. Een alcoholist heeft door langdurig gebruik een hoge tolerantie tegen alcohol opgebouwd en heeft hierdoor steeds grotere hoeveelheden drank nodig. De nadelige effecten hiervan op lichaam en geest worden steeds sterker. Geniet, maar drink met mate
Om erachter te komen of jij, een familielid of vriend een alcoholprobleem hebt, zijn er verschillende tests op het internet te vinden. Door een reeks vragen te beantwoorden, kun je uitvinden of je je zorgen moet maken. Een biertje of wijntje op zijn tijd kan geen kwaad, zolang je je maar houdt aan de slogan "geniet, maar drink met mate". Een verantwoord alcoholgebruik wordt daarbij meestal gedefinieerd als niet meer dan twee (voor vrouwen) of drie (voor mannen) glazen per dag, waarbij minstens twee dagen per week helemaal geen alcohol wordt geconsumeerd.
overgenomen van http://www.alcoholisme.org
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 december 2010, 10:25
Onderwerp: De 'hemel' saai ?
|
|
|
AREND003 schreef: | Jammer! Geen inhoudelijk antwoord! | Ik hoef niet in te gaan op jouw gespot. Dat laat ik liever aan Iemand anders over.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 december 2010, 09:51
Onderwerp: De 'hemel' saai ?
|
|
|
AREND003 schreef: | Je kunt ook de volgende psalm 1 serieus nemen: Zomaar een mening!en absoluut niet spottend bedoeld, maar geplaatst vanuit een realistisch nadenken! | Arend, in mijn ogen ben je de weg kwijt. Je wijst wedergeboorte af, je wijst evangelisten af, je wijst Gods Woord af. Je wijst Gods authoriteit af, je wijst in feite alles af wat de kern van het evangelie is en je vult het op jouw eigen manier in, wanneer jijzelf centraal staat. je DENKT DAT JE God hebt vervangen DOOR JEZELF als god
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 17 december 2010, 10:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 23:21
|
|
|
Spr. 20 schreef: | Van wijn word je een spotter, van drank een braller, wie zich bedrinkt, verliest zijn verstand. |
Alcoholisme is een groot probleem. Ook onder christenen.
Wat zijn jullie ervaringen met alcohol? Wat zijn jullie ervaringen met alcoholisme?? Wat zijn jullie ervaringen met alcoholisten??
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 16 december 2010, 23:26
|
|
Naar boven |
|
|
|
|