Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:07
Onderwerp: Té tolerant?
|
|
|
GRACE015 schreef: | Ik heb in de thuiszorg bij een terminale man gewerkt die al 40 jaar lid was van de euthanasievereniging. Veel collega's wilden daar niet werken omdat hij die wens had. Omdat hij mij oke vond MOCHT ik bij hem komen. Hij had een uitgesproken mening over euthanasie, zelf ben ik er niet voor. Hij was gelovig. Dagen zat ik tegenover hem aan tafel, had ik hem dan terecht moeten wijzen, omdat ik er andere gedachten over had? Ik geloof niet dat het makkelijk was voor hem, maar hij was klaar met het leven, wie ben ik dan om daarover te oordelen? Het was zijn keuze.Ik denk altijd dat God het voor ons zal doen, hij zal over ons oordelen,wij hoeven niet in zijn schoenen te staan. Natuurlijk moet je je moment pakken om over geloofszaken te praten als zich dat aandient. Uiteindelijk is de man in zijn slaap overleden, en het was goed zo. Ik denk met veel respect aan hem terug omdat ik een bijzonder kontakt met hem had, ondanks dat hij iets wilde doen, waar ik anders over dacht. Mijn overleden man heeft een heel zwaar lijden gekend, maar nooit hebben wij euthanasie overwogen. En zo kan het ook, in liefde. God die met ons meelijdt in ziekte,pijn en verdriet, en zo Zijn kind thuishaalt. Ik wil dit met jullie delen, en weet eigenlijk niet of ik er goed aan doe, ik zet dit niet hier neer om direct te worden veroordeeld dat ik tekortgeschoten zou zijn bij die man, omdat ik mijn eigen mening voor mijzelf heb gehouden. |
Dank voor je stukje en je oprechtheid....maar euthanasie is weer een heel ander onderwerp m.i..
Ook Jezus heeft een vroegtijdige dood ondergaan en dat wist Hij ook. Hij wist, dat er voor |Hem maar 1 weg was, die voor God de Vader als welgevallig voor Hem was uitgestippeld en waar Hij niet aan kon ontkomen.......
Ik lees eigenlijk in de bijbel nergens, dat zoiets als euthanasie voor God als zonde wordt gezien, maar daarover zou ik dan erg goede bijbelstudie moeten doen. Maar zo op het eerste gezicht weet ik geen passage in de bijbel, waarin ik kan lezen, dat euthanasie zonde is. Wel moord......maar dat is weer iets anders, dan maak je een eind aan een leven van een ander, zonder dat diegene dat wil.
Best wel moeilijk overigens. Ik kan er op dit ogenblik nog niet zoveel zinnigs over zeggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 19:50
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Ik heb het gevonden volgens mij:
Mat. 16:23 (NBV): Maar Jezus keerde hem de rug toe met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’
Tussen haakjes, toen ik dit topic nog eens na las, ontdekte ik dat jij zelf, Sola dit vers aan haalt in de eerste alinea in je stuk... |
Ja......ha, ha.....dat is het...dank je......zie je het is een NBV vertaling....en inderdaad....het lag dichterbij ....ik had het zelf al gebruikt....dat is je bril zoeken, terwijl je hem op je neus hebt..... Thanks......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 19:40
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Moeilijk onderwerp. Ik ben zelf van nature geneigd om wat (veel?) toleranter te zijn als get gaat om andere interpretaties van God's woord.
Waarom? Omdat God de ultieme wijsheid bezit en het recht en de kennis heeft om de schapen van de bokken de scheiden. Ikzelf heb die kennis niet en pretendeer niet om God's woord beter te kunnen interpreteren dan anderen.
Dus houd ik me zoveel mogelijk aan de raad van Jezus: Oordeelt niet opdat je niet geoordeeld wordt.
Dat betekent niet dat ik niet mag aangeven dat ik het met dingen niet eens ben. Maar ook hier zal ik eerder geneigd zijn om de liefde van God te benadrukken dan de verboden en verboden die Hij ons oplegt. Ik denk dat deze vanzelf een gevolg zijn, als iemand Hem leert kennen.
Een goed voorbeeld: Homosexualiteit vind ik een zonde. Maar ik heb makkelijk praten als hetrosexueel zonder sexuele gevoelens voor mannen. In discussies met homosexuelen heb ik dus absoluut niet de behoefte om hen te wijzen op het (volgens mij) bijbelse verbod op hun levenswijze. Ik heb behoefte om hen te wijze op de liefde van Hem, wetend dat als Hij in hun hart komt, God er ook voor zal zorgen dat hun levens in Zijn eer zijn.
Vincent |
Vincent, mag ik je vragen...als jij een blinde op een weg tegenkomt, die eindigt in een afgrond......zeg je dan niets tegen die blinde, dat hij/zij zich bevindt op een gevaarlijke weg, omdat jij niet blind bent? Dus laat je hem-haar maar lopen en zeg je dan....God is liefde en heeft je zeer lief.....en laat je het dan verder aan God over om te voorkomen, dat die blinde in de afgrond stort??????
Je bent wel niet homosexueel, maar hetero....en voor hetero's geldt ook, net als voor homosexuelen, dat het zondig is als ze vleselijke gemeenschap hebben vóór het huwelijk en daarin zouden blijven volharden. In de zonde zijn alle mensen nu eenmaal gelijk. Zonde is voor een hetero net zo erg als voor een homo, toch....?
Jij bent niet blind inderdaad, daarom moet je juist die blinde ervoor waarschuwen, dat er een afgrond is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 18:11
|
|
|
Nou...gelukkig, dat de discipelen c.q. de apostelen er toch anders over dachten, want dan was het evangelie nooooiiiit verder gekomen en dan hadden wij nu nog niet van Jezus gehoord....want er waren heel wat autoriteiten, die de verkondiging van het evangelie door de apostelen verboden....en wat deden de apostelen.....voldeden ze aan dit verzoek....? Nee, en nog eens nee....... ze zeiden....wij moeten Gode meer gehoorzamen dan mensen....en ze ging DOOR MET DE VERKONDIGING op gevaar van hun eigen leven.......
Paulus is gestenigd, gemarteld.....in de gevangenis gezet en hij is uiteindelijk ook, zoals beweerd wordt, onderste te boven gekruisigd.....Ja...dat is heftig...zeer heftig.....en deden de apostelen dat soms omdat ze niet goed bij hun hoofd waren of zo?........ Ik dacht het niet.....En profeten uit de O.T., die zijn ook vermoord.....door mensen
Ik persoonlijk lees in de bijbel, dat je inderdaad Gode meer moet gehoorzamen dan mensen. God zegt niet voor niets in de bijbel: Wees niet bevreesd voor diegenen, die alleen het lichaam kunnen doden, maar weest bevreesd voor God die na de dood in de hel kan werpen.
Als we |Jezus verloochenen en Zijn woorden, dan zal Hij ook ons verloochenen. Dat lees ik in de biijbel.
WE MOETEN ONZE EERSTE LIEFDE NIET VERZAKEN........
En Thomas:
Vindt jij het therapeutisch verantwoord door maar mensen naar de mond te praten en niet de waarheid te zeggen...... Ik vind juist het tegendeel.....
Iemand de waarheid onthouden is eerder fnuikend....wat heb je eraan als mens....Ik persoonlijk vond het juist HELEND om de waarheid te horen en niet dat therapeutische geklets zonder kracht.......Kan een mens mij behouden......kunnen woorden van mensen genezen? Ik dacht het niet....wat kunnen krchteloze woorden van mensen nu uitrichten? Niets...helemaal niets....dat heeft geen eeuwigheidswaarde.
Ik vind eerder, dat dat krachteloze gezwets van al die therapeuten in hun menselijke pogingen, maar die niet bekrachtigd kunnen worden door God en DE WAARHEID in en van Zijn woord, ZIEKMAKEND!
De waarheid alleen maakt iemand vrij en weer gezond......"in gelul kun je nu eenmaal niet wonen", zo zei een Amsterdamse wethouder Schaeffer en hij had gelijk....excusez le mot.....
IK WAS DAAR IN IEDER GEVAL NIET MEE GEHOLPEN TOEN IK IN THERAPIE WAS.
Mij hielp alleen de Waarheid en datgene WAT GOD ZEI IN ZIJN WOORD, want alleen daar kun je op bouwen als mens en nergens anders op. Dat alleen doet ertoe en niet datgene, wat wij als mensen ervan maken.
Kan ik mij er later voor God op beroepen, wat mijn therapeut met al zijn goedbedoelde, maar verheelde waarheid uit de bijbel, mij op de mouw heeft gespeld. Ik denk het niet. Alleen de waarheid zet zoden aan de diijk. Dat heeft mij genezen en niet al die goedbedoelde, maar krachteloze en inhoudsloze opmerkingen van mensen, een evangelie op mensenmaat iemand aan te praten, dat niet meer strookt met datgene, wat in de bijbel staat, waar God aan hecht en voor gestorven is. En mensen die ziek zijn, zijn heel gevoelig juist voor echtheid, voor de waarheid en wijzen gedraai rond de waarheid juist af. Zij voelen dat feilloos aan. Mensen willen voor vol worden aangezien en als zodanig worden behandeld.......dat alleen werkt helend
Wat heb ik eraan als iemand een mooi verhaal zit te vertellen en mij naar de mond zit te praten, terwijl God heel andere dingen belangrijk vindt.
Waarom zit ik dan de bijbel te bestuderen...als het er toch niet op aan komt en je maar naar eigen believen over de bijbel kunt praten....? Dat vind ik persoonlijk SMAKELOOS...DAN BEN JE NIET MEER HET ZOUTEND ZOUT........het Licht van de wereld....DAN BEN JE ALLEEN MAAR NOG GOED OM TE WORDEN WEGGEGOOID, want je hebt dan niets aan zulke krachteloze woorden, die niet door God bekrachtigd kunnen worden.
Jezus zei, wie zich voor mij en mijn woorden schaamt, ik zal later mij ook voor hem/haar schamen.....
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op woensdag 3 maart 2010, 18:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 15:26
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Bij deze heb je onbewust een bijbelspeurtocht georganiseerd... al moet ik zeggen dat het me geheel niet bekend in de oren klinkt.. weet je nog uit welke vertaling je het las? |
Het klonk mij ook niet bekend in de oren...daarom juist...
Ik lees meestal de volgende vertalingen: NBV, Staten vertaling en NBG 51. Ik denk, dat het de NBV was.....want daar ben ik nog niet zo mee bekend.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op woensdag 3 maart 2010, 15:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 15:16
Onderwerp: Het Onze Vader, een christelijk gebed?
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Het is een erg optimistische en zonnige gedachte die je hier ontvouwt. Alsof je na je bekering nooit meer kunt terug vallen in de zonde en dus geen vergeving meer nodig hebt. Of anders: alsof je bij je bekering al een finale kwijting hebt ontvangen. En ook: je vrije wil verloren hebt; eigenlijk op aarde weer van de Boom van het Leven hebt mogen eten.
Misschien dat het volgende nog beter kan verduidelijken wat ik bedoel, en het is inderdaad wel een zonnige gedachte, of zoals ik het zelf zie: goed nieuws : Na je bekering blijft iedereen nog altijd zondigen, in de zin van verkeerde dingen doen of zelfs maar denken. Echter, God beoordeeld ons niet langer op onze daden, maar op ons geloof in het volbrachte werk van Jezus. Je verliest dus ook niet je vrije wil, je kunt van je geloof afstappen en niet langer belijden dat Jezus voor al je tekortkomingen betaald heeft. Voor wie Zijn offer verwerpt is er geen redding meer. Maar voor wie blijft in het geloof, namelijk dat Jezus offer overwinning over de macht van de zonde heeft behaald, voor hem rekent God de overtredingen niet toe en gedenkt ze niet meer. Je vrije wil zit hem in je geloof, niet in je daden. Het goede volbrengen kunnen wij niet, ook al willen we dat wel.
Een interessante stelling. Ik heb het anders geleerd.
Ook in zonden en verzoeking hebben we Gods hulp dagelijks nodig. Om bewaard en gespaard te blijven voor het afdwalen van Zijn kudde. Ik weet: de Goede Herder zoekt ons op en als we (opnieuw) luisteren naar Zijn stem, dan hoeven we niet langer te dwalen. Maar dat kunnen we niet uit onszelf. Een dagelijks besef van hoe we nog altijd tekort kunnen schieten, is daarbij nodig. Het lijkt me vreemd dat Christus ons dit gebed heeft geleerd, dat op sommige punten alleen geldigheid zou hebben tot aan Zijn kruisiging. Alsof de zonde daarna ophield te bestaan.
Nee, de zonden hebben daarna niet opgehouden te bestaan inderdaad, maar de consequentie van de zonde, afscheiding van God, is wel opgelost. Het geloof in Jezus offer houd in dat ik geloof dat Jezus voor al mijn tekortkomingen de straf heeft gedragen, en dus dat die zonden mij niet meer in de weg staan naar God toe. Mijn zonden zijn Jezus aangerekend,Hij droeg mijn straf en ik ontving Zijn rechtvaardigheid. Op basis van geloof. Niet mijn daden. Als ik dus beoordeeld word door God, dan op basis van mijn geloof, en op basis daarvan ben ik altijd rechtvaardig voor Hem. Als ik door geloof dan rechtvaardig ben voor God, dan speelt de zonde geen rol meer in mijn relatie tot God. Alleen wanneer ik mijn geloof vaarwel zeg verandert mijn relatie tot God, niet wanneer ik tekort schiet op basis van mijn werken. |
Jezus heeft altijd gezegd, dat je ALLEEN DOOR GELOOF behouden kunt worden. Er zijn echter nog mensen met een zwak geweten, die het nodig blijven hebben om wel vergeving te vragen......Jij hebt dat kennelijk niet nodig en dus een sterk geloof.....Ab Klein Haneveld heeft op www.bijbels-panorama.nl hier een bijbelstudie over; hij zegt hetzelfde als jij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 15:05
|
|
|
IMRE695 schreef: | Een interessante stelling. Ik heb het anders geleerd.
Het middengedeelte van dit gebed gaat over wat wij nodig hebben en hoe we dit mogen vragen aan God de Vader:
1) Geef ons heden ons dagelijks brood (de Vaderzorg voor onze materiële behoeften)
2) Vergeefs ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren (vergeving van zonden, omdat we kunnen dwalen en terug kunnen vallen in de zonde)
3) En leidts ons niet in verzoeking (let wel: we kunnen nog altijd verzocht worden), maar verlos ons van de Boze (die ons maar al te graag van Hem wil afhouden).
Ook in zonden en verzoeking hebben we Gods hulp dagelijks nodig. Om bewaard en gespaard te blijven voor het afdwalen van Zijn kudde. Ik weet: de Goede Herder zoekt ons op en als we (opnieuw) luisteren naar Zijn stem, dan hoeven we niet langer te dwalen. Maar dat kunnen we niet uit onszelf. Een dagelijks besef van hoe we nog altijd tekort kunnen schieten, is daarbij nodig. Het lijkt me vreemd dat Christus ons dit gebed heeft geleerd, dat op sommige punten alleen geldigheid zou hebben tot aan Zijn kruisiging. Alsof de zonde daarna ophield te bestaan. |
Ik ben het helemaal met je eens Imre...Ik zou ook niet het Onze Vader overboord willen gooien en ik heb ook totaal geen moeite om het Onze Vader te bidden, gezien mijn eigen zwakheid in het leven en mijn falen.........
Ik heb vaak nog nodig om de Heer om vergeving te vragen...daar heb ik gewoon behoefte aan en het is ook voor mij goed om er aan herinnerd te worden ook mijn schuldenaren te vergeven........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 14:43
|
|
|
HANNAH810 schreef: | sola, bedoel je misschien dat de Heere Jezus op 12-jarige leeftijd tegen maria zei; "wist gij niet dat Ik moest zijn in de dingen van Mijn Vader?" |
Nee, Hannah, helaas niet, maar ik vind het wel een goed stukje, dat hier past in deze topic, vindt je niet?
Je leest zo gauw over de dingen heen, tenminste ik dan..........
Het is eigenlijk een stukje tekst, waar de Heer zegt tegen Zijn discipelen iets in de trant van: "door jullie zal ik nog van de goede weg afraken"........zoiets.......
Bedankt Hannah...........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 01:35
|
|
|
JOJO659 schreef: | Goede stelling inderdaad een vraagstuk wat ik me ook wel eens afvraag Oordelen we als christen soms niet te hard over een ander in plaats van ze tegemoet te komen met Gods liefde. Daar waar Jezus zei wie zonder zonde is werpe de eerste steen staan we in onze tijd vaak te gooien met bijbelteksten waarom iets niet kan zonder eerst naar onszelf te kijken of naar God toe te gaan met wat wilt U dat we hiermee doen. |
Jezus heeft inderdaad gezegd: "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen"......maar Hij heeft ook geijvert voor de wil van de Vader en daar kende Hij absoluut geen compromissen en werd dan zeeeer fel, zoals Hij demonstreerde tegen Petrus.......: "Ga weg achter mij satan, want gij zijt mij een aanstoot, want gij zijt niet gericht op de wil van God, maar op die van mensen".
En ergens in de Bijbel heeft de Heer ook nog zoiets gezegd van....."jullie verleiden me om mijn taak te verzaken".... Hij voelde dus in het omgaan met Zijn discipelen een soort verleiding om van Zijn roeping af te raken...
Voor Jezus gold dit probleem dus kennelijk ook, zo maakte ik toen uit dat stukje op. Hij verkeerde net als wij in dit spanningsvlak in Zijn omgang met mensen......
Ik weet alleen niet meer waar het staat in de bijbel. Heb het nog niet zo lang geleden gelezen....
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op woensdag 3 maart 2010, 01:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 01:08
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Toch zie ik wel een groot verschil: Vergeven opdat je zelf vergeving van God mag ontvangen, of vergeven omdat je al vergeven bent. Naar mijn mening is het eindresultaat weliswaar hetzelfde, maar de basis waarop je vergeeft verschild, en maakt dus ook wel uit. In basis gaat het natuurlijk over het besef dat je zelf ook vergeving nodig hebt in Matt 6 en 18. In Efeze gaat het over het besef dat je vergeven bent... Omdat je al vergeven bent, hoef je dus niet meer te bidden naar God dat hij je zonden opnieuw vergeeft. Dat heeft Hij al gedaan, voor eens en voor altijd toen Hij Jezus ervoor liet sterven. Dus het Onze Vader vraagt om iets wat je al hebt ontvangen, en is daarmee wel bijbels, maar niet christelijk, omdat God ons gereinigt heeft van alle ongerechtigheid als wij onze zonden beleden hebben bij onze bekering. |
Jezus leerde dit gebed op verzoek van Zijn discipelen aan Zijn discipelen nog vóór Zijn kruisiging....dus men zat als het ware nog in de oude bedeling........het offer van de Heer was nog niet volbracht........ik denk, dat dit ook wel een belangriijk gegeven is....De discipelen hadden nog geen ene notie van de dingen, die er op hand waren en dat Hun Meester de kruisdood moest sterven.......
Ik heb daar ook al eens eerder over nagedacht..... Maar m.i. kun je niet stellen, dat het niet een christelijk gebed is....juist wel...want Jezus Christus heeft het Zelf aan Zijn discipelen geleerd en waarschijnlijk ook Zelf gebeden.....dus het is zo christelijk als wat....
Maar de tijd vóór de kruisiging en erna is m.i. wel verschillend.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 20:50
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik denk wel dat je mensen kunt vergeven, ook al vragen ze daar niet om. Zolang het jou bezig houdt, ben je er niet vrij van, door in Jezus naam te vergeven (gevraagd of ongevraagd) leg je het neer bij Jezus. Hij zal jou dan ook de rust en ruimte schenken om door te gaan met je leven.
Ik werd vanaf de kleuterschool elke dag gepest om mijn stotteren, nu jaren later weet ik dat vergeving de enige manier is om van die last af te komen. Ik moest inzien dat ik al die mensen die me hebben gepest, me niet hebben begrepen, me te kort hebben gedaan, dat ik al die mensen moest vergeven, in Jezus naam. Hebben ze me daar om gevraagd, NEE, maar het was voor mij nodig, om de last die dat gaf, te verbreken. Voor mij waren al die jaren, die ik met me mee droeg, een bittere wortel geworden, daar ben ik nu van bevrijd......
Dus ja, vergeven zonder dat mensen er om vragen, is nodig, want het bevrijdt je van verkeerde banden met je verleden (in mijn geval dan). |
Zo is het Cross........ het kan je overigens ook bevrijden van banden met het heden m.i.............. Niets is krachtiger tegen haat of persterijen, dan dat iemand je tegemoet treedt met liefde....daar kan geen enkele duisternis tegen......De duisternis heeft het Licht niet kunnen grijpen immers..... Jezus zei niet voor niets: "Heb je vijanden lief...."
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 20:40
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik denk dat in de relatie tot God ieder mens vergeving van zonden nodig heeft. Na berouwvolle belijdenis en het eventueel delen met een pastor of een vertrouwd iemand. *Wat bedoel je met in relatie tot God? Gaat die belijdenis naar de pastoor of vertrouwd iemand of richting God? Eerst richting God, al dan niet samen met de pastor. Later kun je er nog met een vertrouwd iemand over praten. Het gaat hierbij niet alleen om vergeving (dat is wel de hoofdzaak), maar ook om verwerking. En daar heb je andere mensen bij nodig, denk ik.
Als God ons liefheeft en vergeeft (niet doet naar onze zonden), dan dienen wij m.i. ook mensen die jou en mij oprecht om vergeving vragen, dit te schenken. Vaak moet er dan ook wel iets uitgepraat worden. Maar het vergeven maakt deel uit van het verzoenen. Van het weer helen van pijn, boosheid of verdriet. **Vergeving ontvangen is toch niet hetzelfde als sorry zeggen? De vergevende zegt niet,"ach geeft niet", hij vergeeft omdat hij zelf weet hoeveel hem vergeven is. Vergeven is inderdaad meer dan sorry zeggen en daarna zand erover. We leven allemaal uit genade.
Mijn wedervraag is: kunnen wij uit onszelf vergeven (zoals God ons wel kan vergeven) of kunnen/mogen wij pas vergeven, als er om vergeving is gevraagd door de ander? ***God vergeeft ons niet vanuit zichzelf, hij heeft de straf voor de zonde door iemand anders laten betalen, dat is dus wel wat anders dan, "ach, volgende keer beter". God is een blijft wel rechtvaardig, zonde blijft zonde en verdient straf. En waarom zou ik iemand vergeving onthouden, en m.a.w. wrok koesteren als ik zelf weet hoeveel mij vergeven is?
Dat is mijn vraag ook niet. God is een vergevend God, als wij oprecht berouw hebben van onze zonden.
Mijn vraag is: iemand heeft jou pijn gedaan en onrecht en jij wilt hem of haar van harte vergeven. Echter, hij of zij vindt dat hij/zij jou geen pijn heeft gedaan en zal zeker niet om vergeving willen vragen. Integendeel: hij of zij draait de rollen om en zegt dat jij hem of haar pijn heeft gedaan. In plaats van slachtoffer wordt jij de schuldige. Kun je dan toch nog iemand vergeven? Ook als die andere jouw vergeving helemaal niet zoekt en vindt dat jij eigenlijk om vergeving moet vragen bij hem of haar?
Mijn stelling is dan ook: je kunt alleen iemand vergeven, als iemand om vergeving vraagt. Zoals God jou kan pas kan en wil vergeven, als je oprecht om Zijn vergeving vraagt.
Of anders gesteld: als iemand jou niet vraagt om vergeving, hoe kun je hem of haar dan vergeving schenken? |
IMRE695 schreef: | Of anders gesteld: als iemand jou niet vraagt om vergeving, hoe kun je hem of haar dan vergeving schenken? |
God heeft ons het EERST liefgehad en dus al vergeving geschonken toen wij nog VIJANDEN van Hem waren en dus langggggggg voordat wij pas vergeving aan Hem vroegen, toen we tot geloof in Hem kwamen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 19:20
Onderwerp: 13 maart stappen in Groningen...
|
|
|
Ook in het n/o van Groningen was het geweldig zonnig weer met wel af en toe een heel klein hagel erbij, maar dat was nauwelijks noemenswaardig.
Mijn "was" was in ieder geval droog......weer heeeerlijk buiten gedroogde was...............
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op dinsdag 2 maart 2010, 19:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 1 maart 2010, 00:14
Onderwerp: Onaardig gedoe in chat (en forum)
|
|
|
RENSKE067 schreef: | je doet net of het jouw site is chat tenminste zo komt het bij mij over en volgens mij ben jij degene die steeds terugvalt om dingen te suggereren en de discussie weer op gang brengt |
Als niemand MEER reageert, wordt het vanzelf stil...........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 21:50
Onderwerp: televisie kijken
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Even een luchtig onderwerp. Hoe gebruik je de televisie? En hoe zou je hem willen gebruiken? Kun je leven zonder tv of wil je juist tv vanwege het nieuws? Kortom, hoe kijk je naar het gebruik van tv en hoeveel laat je je er door beïnvloeden. |
Ik kijk het nieuws op mijn pc en evt. programma's die ik wil zien....komt overigens niet echt veel voor...via "Uitzending gemist".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 21:42
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik denk dat cm onze bijdrages zo waardevol vind, dat ze die dubbel plaatsen, sola............. |
Dat zal het zijn...........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 21:03
|
|
|
GRACE015 schreef: | handen kunnen zoveel vragen zij spreken een eigen taal wat handen ons vertellen dat begrijpen we allemaal handen kunnen bezeren kunnen strelen, kunnen slaan handen kunnen ook genezen helen wat is stukgegaan handen kunnen liefde geven vuisten zijn gebald in haat handen kunnen voor je zorgen maar doen soms ook iemand kwaad handen kun je samenknijpen in een machteloos gebaar ze kunnen je troosten of beschermen voor gevaar handen kunnen zich vergrijpen aan wat anderen toebehoort en een handdruk kan bezegelen een zojuist gegeven woord wat wij doen met onze handen kan tot vloek of zegen zijn maar handen in gebed gevouwen deden nog nooit een ander pijn
misschien niet de goede plek? maar ik grijp terug op het gebed |
Jij dubbelt ook al Grace net als Hannah! Hoe doen jullie dat toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 20:57
Onderwerp: Chat niet met mij.
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Solifade. Ik ben geen beter mens,als menig ander mens.
Ik weet wel dat mijn sterven zeer nabij is. Ik ben gewoon bedrogen,en ook ik heb bedrog gepleegd,in leugens. Geen enkel mens is Rein voor Gods Aangezicht. Ik kijk nu gewoon beter uit,in misleiding,daar ik vele wrange vruchten geproeft heeft. Ik heb inderdaad wantrouwen,opgelopen ,wat tegen mijn natuur ingaat. Ik ben nu gewapend,tegen misleiding. En dat is Triest.
Want ik ben een Natuurmens,nog steeds. |
alfa......geniet van het leven....je weet niet wanneer je dood gaat...gelukkig niet....Je bent pas 61...nog erg jong.........
Sommige mensen vinden al de dood voordat ze ueberhaupt geboren worden.......we leven in gekke tijden tegenwoordig.....
Tegenwoordig wordt het bijna een luxe om oud te worden. Velen redden het niet om 60 te worden....
Gods zegen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 20:28
Onderwerp: Stemmen......op..
|
|
|
[quote=PIETER649]Ik heb zo mijn evaringen met zeer vooraanstaande ondernemers Pieter...dus zeg niet tegen mij, dat ik praat als een kip zonder kop. Ik heb midden tussen de HAPPYFEW geleefd en weet dus waar ik het over heb. Ik ben verloofd geweest met een ondernemer, waar ik overigens erg gek op was.
We hadden het over de VVD en we hadden het niet over jou persoonlijk.
Ik weet, dat er inderdaad zaken zijn in Nederland, die voor een ondernemer als wantoestanden betiteld kunnen worden, maar ik vraag me af, of diezelfde ondernemer ook niet daarvan zelf de schuld is, ergens......en let wel....ik heb het weer niet over jou persoonlijk. Vroeger had je andere wantoestanden, toen er nog geen vakbonden waren bijv.. De werknemer had toen totaal geen rechten en was aan de wilde spinnen overgeleverd. Dat was weer een ander uiterste..... Zo zeil je in Nederland van het ene uiterste in het andere, normaal schijnt het niet te kunnen gaan hier.
Maar goed, ik vind dat persoonlijk ook niet goed, dat je in Nederland nauwelijks personeel durft in dienst te nemen. Aan de andere kant gaat het nog niet zo slecht met de ondernemer...ook niet na de kredietcrisis, want de bonussen blijven uitgekeerd worden aan de topmanagers...dussssss................
Het is zeer in je te prijzen, dat je kansarme mensen een kans geeft....CHAPEAU!
Maar blijf a.u.b. wel bij het onderwerp en wordt niet al te persoonlijk en je taal.....daar mag je ook wel iets aan doen....vooral gezien hetgeen er actueel speelt hier op Christianmatch............
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zondag 28 februari 2010, 20:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 18:30
Onderwerp: Chat niet met mij.
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Daniël.
Het groots gedeelte van mijn leven is ontmoeten. Vele gesprekken heb ik gevoerd,zonder schaamte,daar zij ook hun schaamheid aan mij kenbaar maakten,in zondebesef. Het enigste talent van mij is goed luisteren. Aan stemgeluid,en schrift,herken ik vrij duidelijk,of het waarheid of onwaarheid is. Dat is gewoon mijn geluk? niet dus. Ik bezit nu veel wantrouwen,door ooit een huwelijk aan te gaan. Met mijn ervaring dacht ik,iemand te veranderen,in mijn kennis en godsgeloof. Kijk jongen,intelekt van jou,kan je dood betekenen,in domheid van een verkeerde keuze. Ieder mens spreekt mooie woorden,terwijl de ziel,ver van God is. Kijk door de tranen heen,wat onwaarheid is,in woord en geschrift. Je moet de ziel van de mens zien,en niet zijn of haar tranen,van een leugen. |
Lieg je nooit zelf eens.....? Durf jij dat te beweren.....?
Nou ik niet.
Ik ken ook de mens en dan bedoel ik niet die ander, maar in eerste instantie mezelf....mijn eigen hypocritie.
Jezus zei aan het eind van het Johannes evangelie, dat je niet op een ander moet letten, maar zelf Jezus moet volgen....dan heb je m.i. meer dan genoeg te doen.
Wat je ontmoet in een ander, wordt vaak veroorzaakt door jezelf.....je krijgt meestal dat wat je zelf bewerkstelligt.....Dat is meestal de realiteit.
Dat je bepaalde dingen feilloos aanvoelt, zoals jezelf beweerd en waar je kennelijk nogal trots op bent en wat mij enorm bij jou alarmeert, komt misschien doordat jij zelf steeds weer fouten maakt en misschien wel steeds dezelfde fouten. Of lijkt je dat ten enenmale onmogelijk?
Mens...ken uzelf....en dan heb je in eerste instantiemeestal meer met jezelf te doen, dan iedere keer zo op de zonden van anderen te letten......
Weer de balk en de splinter in het geding.....
Of reinig de beker aan de binnenkant, dan wordt de buitenkant vanzelf schoon........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 17:54
Onderwerp: Aanspreekvorm
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik denk dat t niets uitmaakt, hoe het in welke taal ook staat. Het gaat om het hart, zoals jij ook al schreef.
Ik kan mij voorstellen dat als je geleerd hebt ouderen, je ouders en dergelijke met u aan te spreken, je dit dan ook doet als t gaat om God. Ik hoor idd christenen die dan je of jij gebruiken.
Dan het woord papa....ik vind dat wel heel mooi. Zelf heb ik niet zo'n aardse vaderband in t verleden gehad, waarvan ik alleen maar liefde ervaarde. Daarom is t voor mij ook heel lang moeilijk geweest God als mijn vader te zien. t Boek t vaderhart van God heeft mij veel geleerd, en ik beschouw Hem nu als mijn hemelse vader, daarom vind ik papa mooi, vertrouwelijk, intiem. |
De letterlijke vertalng van Abba is papa
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 17:13
|
|
|
[quote=PIETER649]Je hebt gelijk...Jezus heeft nooit gestemd en daarom overweeg ik dat ook om dat evt. niet te doen, want Jezus heeft zich inderdaad nooit met politiek bemoeit. Judas....die heeft zich wel met politiek beziggehouden...en hij was zo hypocriet als het maar zijn kan dus.
En kun je je niet eens wat meer genuanceerd uitdrukken voor een keer. Ik kan niets met je extreme uitlatingen, ik vind je de plank zo mis slaan als het maar even zijn kan..
De VVD helpt meestal mensen die zichzelf kunnen helpen..,.,.,dat is nou niet bepaald dagene, wat Jezus na aan het hart lag. Dat zijn de mensen, die dus hun eigen buik alleen maar weer spekken.\
Jezus had het erover, dat je juist diegenen moet helpen, die niets hadden om terug te doen of te geven.......
Geef, maar verwacht of vraag niets terug....tenminste als je Hem en Zijn woorden HOORT natuurlijk.......
Niet iedereen zal deze woorden echter kunnen vatten vrees ik en ze de goede plek kunnen geven.
Sommige mensen zijn nu eenmaal zwak en daar zal m.i. beschermend en voorzichtig mee omgegaan moeten worden. Ik zie niet, dat de VVD dit begrijpt....in tegendeel........
Wie zijn steeds weer diegenen, die de rekening gepresenteerd krijgen??? Ja....juist....de sociaal zwakken, die niet voor zichzelf kunnen opkomen, zoals de chronisch zieken, de ouderen, die grof gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt door de o zo genuanceerde (maar niet heus) ondernemers natuurlijk, want ben je over de 50 dan ben je volgens hen nergens meer toe in staat. Omdat ze alleen maar in geld denken.
Kijk, wat er gebeurde in het kabinet CDA/VVD/D66 van Balkenende III. De AOW'ers en de chronisch zieken, die absoluut geen kans meer hebben op de arbeidsmarkt werden beknot in hun inkomen en diegenen, die een goede baan hadden, die kregen opeens een loonsverhoging. De werden bejubeld als zijnde Nederlands trots.....Vreselijk..... Dat vind ik nou niet te rijmen. De oudjes en de zieken zaten in de kou en diegnen, die het goed hadden, die kregen er niog eens iets bovenop........Dit valt niet te rijmen voor mij, Christelijk gezien.......zo krom als een hoepel........
Ik vind het triest hoor.
Ik kots vaak van de VVD, het spijt me ontzettend.....
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zondag 28 februari 2010, 17:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 16:45
|
|
|
INEZ910 schreef: | Maar dan mag je ook niet meezeuren |
Ben ik niet met je eens. Het is n.l. ook een standpunt, dat uiteindelijk ingenomen wordt of kan worden na zeer rijp beraad en concentieus nadenken. Dan is het dus een bewust ingenomen standpunt
En dan heb je ook het recht om te mogen meezeuren m.i..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 16:25
|
|
|
DANIEL777 schreef: | das helemaal het domste wat je kan doen want de mensen die het harste roepen dat ze een slechte regering cq gemeenteraad hebben hebben zelf niet gestemd |
Precies....dat waren dus zeer wijze mensen, want zij wisten van tevoren al, dat het allemaal weer niets goeds zou worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 16:22
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik adviseer....denk goed na over je christen-zijn.
kijk eens welke dingen Jezus belangrijk vond, welke mensen jezus opzocht, waar zijn intenties lagen.. Was Jezus liberaal of was Jezus sociaal bewogen?
Welke partij zou Jezus stemmen? |
Zeer goede opmerkingen Jonathan.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 16:16
|
|
|
In de beste kringen kwam en komt er wel grote onenigheid voor ONDER CHRISTENEN:
Luc 22,24 Toen ontstond er onder hen onenigheid over de vraag wie van hen de belangrijkste was. 5. Hand 15,2 Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. 6. Hand 15,39 Een en ander leidde tot grote onenigheid, zodat ze uit elkaar gingen en Barnabas samen met Marcus naar Cyprus vertrok.
God bless iedereen.
We kunnen er allemaal van leren en het ten goede laten komen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 15:48
|
|
|
HENK710 schreef: | @Pieter
Ik ga niet meer op je reactie in, aangezien ik al duidelijk heb gemaakt de werkelijke stand van zaken over wat er is gebeurd naar Chris gemaild te hebben. Als jij het wilt blijven verdraaien, is dat jouw ding...
Gegroet! |
HENK710 schreef: | aangezien ik al duidelijk heb gemaakt de werkelijke stand van zaken over wat er is gebeurd naar Chris gemaild te hebben. |
Vindt je dit niet enigszins aanmatigend, Henk?
Het feit, dat iemand ergens als getuige bij aanwezig was, wil nog echt niet zeggen, dat hij/zij de WERKELIJKE stand van zaken kan weergeven. Een beetje simplistisch gesteld dus, wat mij betreft.
Vraag aan diverse getuigen een verslag van een ongeluk en je zult diverse versies krijgen.
Overigens........dat is wetenschappeiijk bewezen......
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zondag 28 februari 2010, 15:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 14:57
|
|
|
HANNAH810 schreef: | PIETER649 schreef: Krijgen we dat met zn allen voor elkaar Henk?
ik doe ook gezellig mee; wie volgt??? |
Weer een dubbeltje.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 14:55
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Henk, ik waardeer over het algemeen je bijdragen op het forum. Ze getuigen van verstand en inzicht, vind ik. En dat is altijd welkom!
Van deze bijdrage kreeg ik echter een nare smaak in m'n mond: 1. Ik vind het woord verbondenheid niet echt gepast in deze. Verbondenheid gaat voor mij veel dieper dan het delen van een mening/samen opkomen voor iemand. 2. Het suggereert dat cm onjuist gehandeld heeft (denk aan de woorden 'elkaar steunen in moeilijke tijden'. Kom op zeg! Geband worden van cm zou ik niet gauw moeilijke tijden noemen, hooguit een vervelende tijd. Ik vertrouw erop dat cm hierin juist heeft gehandeld. Zou ik daar mijn twijfels bij hebben, dan zou ik dat bij cm neerleggen en niet het ongenoegen spuien op het forum (ook niet met gebruik van diplomatieke woorden). 3. Ik zit niet te wachten op door jou aangewezen lichtpunten en bemoedigingen. Die ontdek ik liever zelf
Soms denk ik, er is een mediator aan je verloren gegaan (of doe je dat heel toevallig als werk?) Dat is een compliment en het is ook een valkuil... we kunnen teveel op zoek zijn naar het compromis en binnen dat compromis kan heel veel goed gepraat worden.
Ik heb die valkuil ook... bekijk alles van weet ik hoeveel standpunten en overal zit vaak een kern van waarheid in. Dat maakt me flexibel en tolerant. En heel eerlijk kijkend naar mezelf, daarmee kan ik lang vermijden om echt positie in te nemen
Ik heb overwogen om dit privé naar je sturen vanwege de persoonlijkheid, maar heb de inschatting gemaakt dat het toch wel op het forum zou passen. Ik hoop dat je die mening met me deelt en anders spijt het me en zal ik het op je verzoek verwijderen. |
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|