ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 74 75 76 77 78 79 80 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:51
BerichtOnderwerp: Onvoorwaardelijke liefde

MARISKA601 schreef:
Hoe kan een onvolmaakt iemand volmaakte liefde bieden?
Ik zie agape als volmaakte liefde.

Ik geloof dat het streven er naar een mens moe kan maken.
Mensen in depressies kan brengen.

Een mens kan nooit gelijk zijn aan God.
Het is dus niet wat de Bijbel zegt. Mensen zeggen dat Agape ongrijpbare en volmaakte liefde is. In de Bijbel lees ik dat niet terug...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:32

JOLAN931 schreef:
Nee ik heb het ook niet uit de bijbel.
Dat was naar aanleiding wat Cross schreef en naar aanleiding van het bovenstaande stukje wat ikzelf bijvoegde, van wikipedia
Zo zie je maar weer, Wikipedia is ook niet altijd zaligmakend.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:30

CROSSROAD317 schreef:
Ik heb geen zin om op zo'n denigrerend / neerbuigend stukje, inhoudelijk te reageren, Chatuliem Engeltje smiley
Als je het denigrerend vindt, moet je iets opschrijven wat werkelijk in de bijbel staat...dit zijn allemaal vooronderstellingen, die niet gebaseerd zijn op bijbels fundament.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:21

JOLAN931 schreef:
Er bestaan verschillende soorten liefde:

1.Liefde voor mensen in het algemeen: naastenliefde, caritas of 'onbaatzuchtige liefde' (Liefde die schenkt en er niets voor terug verwacht)
2.Liefde tot/van God, of van mens tot mens met God als tussenpersoon (agape)
3.Onvoorwaardelijke liefde voor alle levende wezens (metta, begrip uit het boeddhisme)
4.Liefde tussen familieleden, de liefde van ouders voor hun kinderen, enz. (storge)
5.Liefde voor vrienden (philia)
6.Liefde voor vreemden, Gastvrijheid. (Xenia)
7.Romantische liefde (verliefdheid)
8.Platonische liefde
9.Seksuele liefde, eros
10.Liefde voor zichzelf (een ontaarde vorm hiervan is narcisme)
11.Liefde tot een abstractum (bv. waarheidsliefde, taalliefde/taalmin)
12.Rituele vormen van liefde; hoofse liefde.
13.Liefde voor een voorwerp (in extreme mate: fetisjisme)
14.Liefde voor het vaderland (vaderlandsliefde)

Persoonlijk vind ik het onzinnig om al die moeilijk namen voor soorten van liefde te gebruiken als het hier enkel gaat om onvoorwaardelijke liefde. De 'agape'liefde heeft altijd iets met God te maken, en ook mensen die van God niets willen weten kunnen anderen zo lief hebben dat ze daar alles voor over hebben.

Het woordenboek zegt over Onvoorwaardelijke Liefde ‘echte pure zuivere liefde is totaal onthecht van iedere vorm van eigenbelang’.Daarom geloof ik zeker dat er mensen zijn die onvoorwaardelijk lief kunnen hebben
Ook voor jou heb ik de vraag: waar staat dat Agape liefde goddelijke liefde is en niet bereikbaar voor mensen? Ik kan het nl nergens vinden in de bijbel. En hoe zie je dan 1 Kor 13 in verhouding tussen 12 en 14? Is het alleen een lied over de liefde van God, of is het een oproep aan de mens om zo lief te hebben?
Ik ben van het laatste overtuigd, omdat het anders geen enkele toegevoegde waarde zou hebben in het betoog van Paulus.

Als je het hoofdstuk ziet als een beschrijving van liefde, die wij toch nooit kunnen hebben, dan heeft het in mijn ogen geen waarde.
Pas als je het hoofdstuk ziet als een oproep elkaar met deze liefde lief te hebben, begin je pas te begrijpen wat Paulus bedoelt. Paulus roept mensen in de gemeente nl. op elkaar lief te hebben zoals liefde bedoeld is.
Maar in dit gedeelte lees ik niks terug van de stelling dat het goddelijke liefde is, en dat het voor ons als mens onbereikbaar is.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 23 augustus 2011, 22:27
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:25

CROSSROAD317 schreef:
Zelf denk ik dat, menselijk gezien, mensen niet onvoorwaardelijk lief kunnen hebben.

Ik denk zelfs dat we onvoorwaardelijke liefde niet eens kunnen bevatten.

Agapè = De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Kunnen wij bevatten dat God, Jezus Christus, zijn enige Zoon heeft gegeven, dat de Zoon moest sterven opdat wij gered konden worden van de dood, dat wij de mogelijkheid zouden hebben om het eeuwig leven te krijgen ...
In de bijbel staat dat er geen grotere liefde is dan, dat je je leven geeft voor een vriend ... God gaf zijn Zoon ... voor zondaars ...

Onvoorwaardelijk liefhebben is ook echt onvoorwaardelijk, en niet bestemd voor 1 persoon of een beperkt aantal mensen in je omgeving.
Nee, onvoorwaardelijke liefde heb je voor iedereen je hele leven lang, zonder beperkingen, zonder in te houden, zonder voorwaarden.

En dat is Agapè -- De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Er is een maar ... De Goddelijke Liefde kan wel door jou heen stromen, als kind van God, naar anderen ...
Dit is nu typisch een stukje inlegkunde. Waar staat dat in de Bijbel? Waar staat dat alleen Agape goddelijke liefde is? Waar staat dat we als mens die liefde niet kunnen bezitten? Paulus beschrijft dit niet met het oog op het onmogelijke, maar met het oog op het mogelijke. Ik zie nergens in dit gedeelte, dat agape alleen voor God geldt.......Dan zou nl. de oproep van Paulus geen enkele zin hebben. En die oproep is: heb elkaar lief...Liefde gaat boven hoop en geloof.
Hij schrijft dit aan een gemeente, waar veel conflict, jaloezie en concurrentiedrang was. Vooral bij mensen die uitblonken in de gaven van de Geest. Hij wijst ze in dit hele hoofdstuk er op, dat het zonder liefde geen enkele zin heeft. Hij roept ze op te streven naar die liefde.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 24 augustus 2011, 15:18
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:49
BerichtOnderwerp: Het weer

THOMAS968 schreef:
Er is een mooi boekje over: Als het kwaad goede mensen treft.

Thomas
Is dat van Eli Wiesel?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 23 augustus 2011, 20:50
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:34

MARIO216 schreef:
Om met Thomas verder te gaan. In hoeverre is het weer/klimaat een teken van de tijd. Opwarming, winters die warmer zijn dan normaal, zomers die droger worden. Ik kan mij herinneren dat ik nooit zoiets vroeger heb meegemaakt. Ieder jaar was er wel ijs.
Eigenlijk is het niet normaal. Dit is ergens anders wel eens aan de orde geweest, maar toch.
Toch hebben we nu weer twee jaar winter gehad. Vorig jaar heeft de sneeuw hier meer dan drie maanden gelegen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:12

Een aardbeving in Virginia, 5.8. Een gebied waar jaren lang geen aardbeving geweest is, in het Oosten van USA....raar maar waar.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 19:26

JOSINA022 schreef:
Dat was/is dus ook mijn vraag.
Ik denk dat de vraag een andere zou moeten zijn: als ik zulke negatieve ervaringen heb gehad, zou ik dan ooit in staat zijn een ander lief te hebben zoals ik heb liefgehad.....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 18:46
BerichtOnderwerp: blokkeren

Zelf vind ik dat mensen te gevoelig reageren. Waar maak je je eigenlijk druk om. Als iemand je blokkeert, so what, soi, whatever. Grow up, man. Not every one likes you.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 23 augustus 2011, 18:46
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 17:10

SUSANNAH475 schreef:
Bij het festival van pukkelpop in Hasselt was de code oranje afgekondigd... pfff...
Blij dat ik daar niet was... het weer was precies op die plek erg heftig... maar dat het zo zou uitvallen hadden ze niet voorzien...
Sommige christenen beschouwen dat als een straf van God he...hadden ze maar niet zo werelds bezig moeten zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 17:09
BerichtOnderwerp: blokkeren

Wat een onzin nu weer. Iedereen is toch vrij met wie hij wel of geen contact wil hebben. Moeten ze nu echt verantwoorden waarom ze met bepaalde mensen geen contact willen hebben????
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 17:04
BerichtOnderwerp: Loterij

AJB641 schreef:
hoi, welke term of termen vind je dan zwaar?
ik zie een loterij op zich zelf als iets onschuldigs. Hoe iemand er mee om gaat vind ik wat anders. dat is voor ieder persoonlijk. just fun... of (zoals jij een woord kiest wat ik niet genoemd heb) Gokverslaafd.

wat betreft dingen samen doen zoals een bingo avond met een goed doel. geweldig leuk om te doen. het gaat om het hart wat geeft. dat blijft!

Kijk nog eens dieper naar de dingen die ik schreef. ze liggen namelijk helemaal op 1 lijn met jou gedachten.
Het gaat mij meer om "de reden achter" dan "het feit dat"

je kunt je bijvoorbeeld voorbereiden op: geluk op de rommelmarkt.
1. je maakt een lijst van wat je wilt hebben.
2. je zoekt doelgericht eerst naar spullen. en reserveert deze.
3. je gaat opnieuw langs de kramen, pingelt er nog wat af, je hebt zelf invloed op je geluk ;)
4. je inventariseerd je lijst en of je nog geld over hebt.
5. heb je over, dan kun je alsnog die oliebollenkraam bezoeken :D

het zal wat overdreven over komen. maar, je kunt ook onvoorbereid gaan. en alles wat jij wilt kopen voor je neus weggekocht zien worden voor prijzen die jij er ook zeker voor had willen geven.

mijn punt is: wat is je doel, en wie ben jij zelf in het behalen van dat doel.
loterij is 1 enkele keer invloed hebben op wat je geluk is... namelijk het nummer wat je kiest of krijgt :D

iets met grijze sokken :D
De reden dat ik rommelmarkt noem, of kringloopwinkels, is omdat daar enorm veel hebzucht en gierigheid een rol speelt. Ik vind het kwalijk, dat de meeste mensen die daar komen, ook wel nieuwe dingen kunnen aanschaffen en daarmee stelen ze in mijn ogen van de armen....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 13:03
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

Speciaal voor Leonie918:http://www.youtube.com/watch?v=kuwZ0_MqXes
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 12:45
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

WIMBRIEN639 schreef:
Mijn slechtste moment is weer geweest.
Wilde een vaste telefoonaansluiting regele voor hier op mijn kamer. En hoorde van mijn hiusbaas dat dat hier niet mogelijk is. Het kan wel, maar dan moet er eerst gegraven worden. De andere 5 bewoners hebben ook geen vaste telefoonaansluiting. Vervelend. Grrr.
Tegenwoordig is dat wel mogelijk Wimbrien. Als je een internetaansluiting hebt, kun je ook een telefoon over internet gebruiken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 12:41

MARISKA601 schreef:
Ik vind dat 2 hele verschillende zaken.

het ene gaat over hebben van de mantel,(hebzucht?)
en het andere gaat over de plaats innemen van judas.(apostel zijn)
Het laatste laat zien, dat loting zelfs gezien werd als een aanwijzing van God, net als de Urim en de Tumim.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 12:39

AJB641 schreef:
hoi, ik zat heel ontspannen na te denken en wat woorden op dit forum te typen ;)

Ik heb juist niet de theologische of geloofs kant van het onderwerp gekozen.
Daarom verbaast je reactie me enigzins. Ik denk dus zeker niet dat je van je fundament zult afvallen als je 100 euro wint.

Wat bedoel je precies met "je kunt er ook een beetje ontspannener mee omgaan"?
De termen die je gebruikt vind ik nogal zwaar. Meedoen aan de loterij kan ook volledig onschuldig zijn, een leuke afleiding. In Amerika houdt de kerk bingo-avonden, wat vind je daar dan van. Zijn ze dan meteen gokverslaafd? Het is vaak voor de mensen een leuke manier voor het geven van geld aan goede doelen, en vaak zie je dat als je een prijsje krijgt, men veel meer gemotiveerd is te geven aan goede doelen. Zelf hebben we ook eens een bingo avond gehad voor zending, en het was heel leuk.
Wat is het verschil tussen een bingo avond en een rommelmarkt? Dat laatste kan ook hebzucht teweeg brengen. Zo goedkoop mogelijk aan spullen komen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 10:55

VISSER278 schreef:
Ik heb het in de kerk één keer gehoord waarom.
Die ds. legde de link naar de mantel van de Heere Jezus toen het lot geworpen werd omdat ze het zonde vonden om die mantel te verdelen.
Dat was voor hem dé reden om loterijen te verbieden.
Een heel vreemde associatie. Wat denken ze dan van Handelingen, waar een apostel aangewezen werd door een lot?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 10:40

MARISKA601 schreef:
Ik geloof dat we er niks van kunnen leren...

maar we dwalen af...

het spetterd hier...
Let it rain, let it rain, open the floodgates of heaven...

http://www.youtube.com/watch?v=P-ptpu-OhUQ

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 23 augustus 2011, 10:42
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 10:21

MARISKA601 schreef:
Of men raakt er aan verslaafd...
En de gevolgen daarvan zijn niet te overzien..
Ik denk dat ze dan niet alleen meedoen met de loterij, maar op internet ook meedoen aan goksites. Maar dat zijn uitersten vind ik. Niet iedereen die meedoet aan de loterij is meteen gokverslaafd of geldzuchtig...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 10:17

JOLAN931 schreef:
Dat is dus duidelijk.
Meedoen aan de loterij is dus niet verkeerd, maar het risico dat het met zich meebrengt is geldzucht, wat dan weer wel verkeerd is.
Ik vind het een nogal gewaagde stelling, ervan uit te gaan, dat mensen die aan de loterij meedoen meteen geldzuchtig zijn. Sommigen vinden het spelletje gewoon leuk, verder niet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 10:01

JOSINA022 schreef:
Betekent dat dan dat je altijd maar alles moet accepteren zonder het mom van "ik hou van je", ongeacht wat iemand zegt en doet?

Ik geloof dat niet, ik geloof dat er grenzen zijn, dat ik mijn grenzen aan mag geven en dan van de ander mag verwachten dat er niet overheen gegaan wordt.
En uiteraard v.v.
Alles gelooft zij, alles verdraagt zij, alles hoopt zij....is het een kwestie van keuze of is het gewoon een onderdeel van liefde?
Hoe kan het anders, dat je bij de ander blijft ook al is hij/zij ongeneeslijk ziek? Hoe kan het anders dat je bij de ander blijft ook al is hij/zij invalide geworden? De reden dat je teleurgesteld bent in de ander, is omdat hij je niet zo lief had, maar meer aan zichzelf dacht. Moet je dan maar het vermogen van lief te hebben opzij zetten, en vanuit je eigen belang een nieuwe relatie beginnen? Of moet je de ander de kans geven je lief te hebben en dan de kans te lopen weer teleurgesteld te raken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 22:40
BerichtOnderwerp: Spijt!!!!

Het is duidelijk dat het voor jou een probleem is. Als je de tattoos ziet, word je weer bepaald bij het oude leven. Ik denk dat je dan maar moet denken aan het weghalen van die troep. Een andere oplossing is geen oplossing, want je blijft het gevoel houden dat je minder heilig bent dan de anderen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 22:12

MARIA576 schreef:
Als ik het goed heb, bedoel je te zeggen dat liefde altijd en automatisch onvoorwaardelijk is. het onvoorwaardelijke IS de liefde?
Dan, hoewel ik het met je eens ben, vraag ik me af....hoe ik mijn liefde en leven van toen dan moet zien...wás dat dan wel liefde?
Kijk maar eens hoe je van je kinderen kunt houden....Ik heb zelf in twee relaties gezeten waarin men zei: Ik hou van je als..... en eerlijk gezegd is het in beide relaties een heel vermoeiend gevecht geworden en zijn ze gestrand. Want hoe meer ik mn best deed, hoe hoger de eisen werden....
Als je van elkaar houdt, ga je vanzelfsprekend voor de ander. Zonder reserve, helemaal overgegeven aan de ander. Dat is liefde in mijn ogen, bij het andere zit een stuk eigenliefde en eigenbelang.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 21:57
BerichtOnderwerp: Shoah

MARISKA601 schreef:
op you tube kan je de filmjes zien.. in totaal 59 stuks..
weet niet in welke taal ze zijn.
zonder ondertiteling begin je niks in dit geval. Lanzmann is een Fransman, veel interviews worden vertaald vanuit het Pools in het Frans....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 21:40

THOMAS968 schreef:
De scene waarin de kapper in de gaskamers van Treblinka vertelde dat zijn zuster binnenkwam en door hem vlak voor het vergassen werd geknipt en hij niets kon en mocht zeggen, is een van de meest aangrijpende scenes in de film. Hij kon op straffe van meegaan naar de gaskamer niet anders doen dan een seconde of tien meer aandacht aan haar schenken dan normaal.

Thomas.
Het wrange van die film is, dat het haast emotieloos is, terwijl de meest vreselijke details verteld worden. Een kampbewaarder die tweemaal het kamplied van Treblinka zingt, die haarfijn uitlegde aan de hand van een grote plattegrond hoe het vernietigingsproces in zijn werk ging. En ook vol trots vertelde, dat ze in een paar uur tweeduizend mensen konden verwerken, op hoogtijdagen wel 12.000 per dag....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 22 augustus 2011, 21:47
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 21:09

PIETER649 schreef:
Mooi, we zijn het dus eens.... onvoorwaardelijke liefde kan alleen God geven.

Dr kan dus n slotje op dit topic Lachende smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
In mijn ogen is onvoorwaardelijke liefde een pleonasme. Voorwaardelijke liefde is in mijn ogen hetzelfde als egoïsme....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 20:16

MARIAN519 schreef:
Indrukwekkend Chatuliem, ik heb de film zelfs nooit gezien..er wel over gehoord van iemand pas nog..maar een film die 9 uur duurt? werd hij in gedeelten uitgezonden dan?
En is hij nog te koop?
'k Zal wel eens googelen gaan.

thx, mooie come back....
je stemt ons weer tot nadenken.
Ik heb de film hier in vier dvd's liggen. Vroeger werd hij dus ook in vier afleveringen uitgezonden. Opvallend is dat het vaak op NDR 3 was, in Duitsland is deze film vaker gedraaid dan hier.
Ik heb de VPRO benaderd, daar was deze film te koop.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 18:22

Een poosje geleden heb ik wat verteld over Shoah, toevallig vond ik dit artikel in het Dagblad van het Noorden:
Quote:
’Mijn leven was niet moedig’
Door Theo Hakkert

INTERVIEW CLAUDE LANZMANN

3 Claude Lanzmann, de regisseur van Shoah, schreef zijn memoires 3 ’De documentaire zou vaker herhaald moeten worden op tv’ Amsterdam ’Het verleden is beslist niet mijn sterkste punt’, schrijft Claude Lanzmann in zijn zeldzaam indrukwekkende memoires, De Patagonische haas.
Het moet ironie zijn. Het boek met Lanzmanns herinneringen blinkt uit in details. Hij weet gewoon alles nog. Lanzmann knikt, grijnst vriendelijk en laat zich thee inschenken. Maar zoals het een regisseur betaamt geeft hij aan hoe dat dient te geschieden.

Eerst het zakje, dan opschenken. "Merci." Hij begint onmiddellijk te sippen aan de dampende thee.

"Veel details, dat klopt. Alles was en is er nog. Ik vind het ook verbazingwekkend. Ik heb nooit notities gemaakt. Geen dagboek.
Alles zit in mijn geheugen. Ook de dingen waarvan ik niet wist dat ik ze ging opschrijven." Later zal hij vertellen wat hij liever had overgeslagen. "De zelfmoord van mijn zuster. Ik had niet gedacht daarover te schrijven, maar ik zei tegen mezelf dat ik moest. Ik kon en mocht dat niet verbergen. Het was geen gemakkelijk hoofdstuk om te schrijven.

Ik had ook niet gedacht dat ik zo over mijn moeder zou schrijven als ik gedaan heb. Ze speelt een belangrijke rol in het boek. Ze verdiende dat ik zo over haar schreef. Mijn moeder was een buitengewoon mens. Ik hoop dat de vertaling met name op dit punt goed is."

Geen gemakkelijk man, Claude Lanzmann. Perfectionist, en waarom ook niet. De eerste Engelse vertaling van De Patagonische haas heeft hij meteen afgekeurd.

"Die leek nergens op."

Overigens is het boek, waarvan in mei de Nederlandse vertaling verscheen, overal een succes.

Boek van het jaar in Frankrijk, een triomf in Israël en een bestseller in Duitsland. "Ik wist al dat het een bestseller zou worden terwijl ik nog aan het schrijven was." Zo’n man.

Probeer niet het boek en daarmee het leven van Claude Lanzmann (86) samen te vatten. Dat zou vele alinea’s kosten. Wat hij zoal was en deed? Een jonge verzetsstrijder in de oorlog. De zesde man in het leven van Simone de Beauvoir. Vurig bestrijder van de doodstraf en even vurig pleitbezorger van Israël. En regisseur, zo kennen we hem in Nederland vooral. Het was Lanzmann die met Shoah de meest confronterende film maakte over de massamoord op de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een ontzagwekkend, negen uur durend meesterwerk waarin de slechteriken zelf aan het woord komen.

"Er zitten geen overlevenden in Shoah. Het is geen film over overleven, maar over de dood.

Niemand zegt ’ik’. Ze vertellen geen persoonlijk verhaal. Ze zeggen ’we’ en zo treden ze op als de woordvoerders van het kwaad." Mag hij overigens even zijn verwondering uitspreken over het feit dat Shoah nooit meer op de Nederlandse televisie is geweest? "Jullie waren de eersten die Shoah op televisie uitzonden. In 1985, door de VPRO. Daarna is de film nooit meer vertoond. Heel vreemd. In Frankrijk wel tien, twaalf keer.

Shoah zou juist vaak herhaald moeten worden. De film heeft geen rimpel."

Ook die feiten heeft hij zo paraat.

"Ik heb een erg goed visueel geheugen." Hij wil zijn geheim wel verklappen."Ik train mijn geheugen.

Elke dag. Ik leer poëzie uit mijn hoofd. Die gedichten repeteer ik ’s nachts wanneer de slaap niet komt. Met als resultaat dat ik nog minder slaap en steeds slechter slaap." Rimbaud, Victor Hugo, Boswell. "Proza ook, lange stukken proza. Maar vooral lange gedichten, van minimaal driehonderd verzen." Gedichten uit het hoofd leren heeft hij bovendien tot onderdeel van de opvoeding gemaakt. "Ik heb een zoon, hij is laat inmijn leven gekomen, hij wordt achttien in juli." Lanzmann steekt zijn hand uit, op net een meter hoogte.

"Toen hij zo klein was, zette ik hem in een stoel en leerde hem Le bateau ivre van Rimbaud. Om en om een strofe. Hij één, ik één.

Tot hij het dromen kon. Zoiets is heel goed voor hem."

"Literatuur!" roept hij, wijzend op zijn memoires. "Het is geen gebruikelijke autobiografie.Niet van: ik ben geboren toen en toen." Zeg dat wel. Lanzmann wijdde het eerste hoofdstuk aan de doodstraf.Waar hij mordicus tegen is. Altijd geweest ook. In het boek beschrijft hij pogingen om presidenten, tot op het allerlaatste moment, maar vaak vergeefs, te bewegen de doodstraf om te zetten in levenslang. "Nederland kent de doodstraf niet.

Een beschaafd land." Frankrijk heeft pas in 1981, onder François Mitterand, officieel de doodstraf afgeschaft. Lanzmann zwijgt erover, maar schudt zijn hoofd. "In de VS is het een schande. Ze doden daar elke maand. Op de ergste manier. Hoe is het toch mogelijk dat een gemeenschap dat op deze manier wil?"

Het ismet name de uitvoering na een rechtsgang waar hij zich over opwindt. Weer zwijgt hij lang. "De ophanging van Saddam Hoessein was erg moeilijk voor mij om te aanschouwen. Maar bij Bin Laden laat ik geen tranen over zijn dood. De aanslagen van 9/11 waren een sprong in de diepte van de menselijke barbarij."

Consequent is hij niet, vindt hij. "In Israel is geen doodstraf.

Behalve voor één, Eichmann.Dat kan ik begrijpen. Ook zou ik waarschijnlijk hebben ingestemd met het ophangen van Hitler."

Lanzmann is streng voor zichzelf.

’Moed en lafheid is de rode draad in mijn leven’, schrijft hij in zijn memoires. De opmerking dat het toch vooral moed is, werpt hij verre van zich. "Misschien is het een moedig boek.

Shoah was een moedige film.

Maar mijn leven was niet moedig."

Hij doelt met name op de tijd dat hij in het verzet zat. Verschillende vrienden lieten het leven of pleegden snel zelfmoord op het moment dat ze dreigden in handen van de Duitsers te vallen. "Er waren in mijn leven veel momenten van lafheid.

Twijfel aan mezelf zal blijven tot mijn dood. Ik heb gevaarlijke dingen gedaan, maar ik heb niet besloten dat ik mezelf zou doden als ik zou worden gepakt.

Er warenmensen die dat deden."

Hij noemt zijn kompaan Claude Baccot. "Hij doodde zichzelf om marteling en vervolgens het verraad van vrienden voorkomen.

Marteling door de Gestapo was geen grapje."

Twee leden uit zijn verzetsgroep kwamen om toen ze een derde te hulp schoten. Lanzmann twijfelde. Deze paar seconden hielden hem in leven.

"Deze lafheid zal ik mezelf zal blijven verwijten." Maar Shoah, Shoah was moedig. "En erg gevaarlijk ook." De film, die als geen ander document de holocaust tastbaar maakt, heeft de blik op de oorlog veranderd. "Absoluut.

Mijn film heeft de levens van veel mensen ingrijpend veranderd.

Niet alleen van de mensen die in de film te zien zijn.

Veel innerlijke levens zijn geraakt.

Ik heb duizenden reacties gekregen, ik krijg ze nog steeds."

Lanzmanns levenswerk is niet alleen een mijlpaal in de geschiedenis van de cinema, de film toont ook de ontzaggelijk kracht van het medium, die sterker is dan geschiedschrijving.

Film raakt dieper. "Toen Shoah uitkwam, was er paniek onder de professionele historici. Want er zaten feiten in die zij niet kenden.

Het bekendste voorbeeld is dat nog in de gaskamers kappers actief waren om de haren van de vrouwen te verzorgen, minuten voordat zij zouden worden vergast.

Een kapper in de gaskamers van Treblinka, daar was nooit over geschreven. De tranen van de kapper van Treblinka in mijn film waren de zegels van de waarheid. Onder historici brak paniek uit. En er was haat.

In die wereld is veel jaloezie."

De memoires van Lanzmann zijn weer een mijlpaal op zich.

Een gedreven leven, in een combinatie van passie en wijsheid beschreven. En wat een leven!

Hij lacht. "Een vreemd leven." Is dat de conclusie, na al die 86 jaren?

"Heb ik eigenlijk altijd gevonden.

Al is ’vreemd’ misschien niet het woord dat ik toen in mijn hoofd had. De dingen die ik deed waren niet gewoon of alledaags.

Ik heb nooit de lokroep van de gebeurtenissen genegeerd.

Ik ging naar ze op zoek."

Boek

Claude Lanzmann, ’De Patagonische haas. Memoires’ (vertaald door Marianne Kaas). Prijs € 39,95; uitgeverij Arbeiderspers.

’’ Ik wist al dat het een bestseller zou worden terwijl ik nog aan het schrijven was
Shoah zou regelmatig uitgezonden moeten worden, vooral nu het antisemitisme weer de kop opsteekt...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 18:11
BerichtOnderwerp: wie is je vriend of vriendin

HANNAH810 schreef:
lijkt er wel op, he chat? met heeeeel veel vriendjes en vriendinnetjes!
o, ja. Bassie en Adriaan is er voor..
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 74 75 76 77 78 79 80 ... 169 Volgende
Pagina 77 van 169