Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 13:21
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En wat is die super bonus????? |
Gratis wandeltocht naar Houtigehage.
Thomas, heeft daar niets te zoeken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 8 augustus 2010, 13:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 23:35
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hoort dit niet bij een ander topic? |
Daarom heet het hier toch off-topic?
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 22:07
|
|
|
HANNAH810 schreef: | [/b]je smoessies zijn weer goed, thomas, maar je (friese) praatjes deugen van geen meter!! |
Nou, gezien jouw accent: Rotterdammers hebben een andere humor
Men\e\e\er
Ja?
In de Moaas ken je niet meer verzuipeeh
Nee?
Nee daar los je in op! Geeeintje meneer!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 20:44
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
Ik ging tientallen jaren geleden. ik was een jaar of achttien, eens een weekend naar Ameland en mijn vader was als ouderling er niet van overtuigd dat ik in de omgang met meisjes het altijd door hem voorgehouden gedrag vertoonde. Toen ik hier een beetje spuugzat van werd, zei ik: Er staat toch geschreven: Gaat heen en vermenigvuldigt U!
Ja, zei mijn vader, maar er staat niet: Vermenigvuldigt u en gaat heen....
Thomas, wie zonder jeugdzonde is, werpe de eerste steen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 9 augustus 2010, 16:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 19:16
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Beter dan net niet ... kun je beter een Fries zijn hè... (net net) |
Het probleem zit hem bij het goed verstaan van het Friese: it kin net. Dat kan het niet in plaats van net. Het is sommige corpsballen in de tv reclame ook wel eens funest geworden toen ze toch op het ijs gingen staan toen het niet en niet net, kon.
Thomas: houdt niet zo van corpsballen en dan hadden ze maar Fries moeten leren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 18:57
Onderwerp: Streektaal en dialect
|
|
|
PIETER649 schreef: | Met fries heb ik niks en met friezen nog veel minder
Wat mij opvalt is dat deze discussie (alweer) aangegrepen word door friezen om zich te profileren. Op zich wel geinig omdat dit topic heet: streektaal en dialect. Toch fijn dat, zonder al te veel woorden er aan vuil te maken, ook friezen nu gewoon toegeven dat ze een dialect spreken ipv een taal... Ik ken het beter!! ik spreek duits met n rotturdams accent
Pieter, indachtig t aloude spreekwoord : t ken friezen en t ken dooien |
Ach, Pieter: Friezen zijn niet van die dooien.
Thomas, met dank aan de heer Finkers.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 7 augustus 2010, 18:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 23:43
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | En vooral spiekpennen!
Maar er staat onderaan de folder wel netjes vermeld dat ieder verantwoordelijk is voor eigen daden...dat dan weer wel |
EEEEEh,deze meneer leest dit soort folders ook, jongelui!
Op de politieschool hadden enkele aanstaande agenten een list bedacht. Ze zouden de antwoorden zacht tikkend in morse aan elkaar doorgeven. De toezichthouder hoorde dit en was als oud-telegrafist in staat het te begrijpen. Hij tikte luid en nadrukkelijk op zijn tafel in morse: Ik laat me niet belazeren!
De aspiranten zijn er met een reprimande van afgekomen.
_ / _ _ _ / _ _
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 23:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 23:25
|
|
|
MARIO216 schreef: | De weekelijkse tussenstand;
1 Mariska610.....1887 postings 2 Henk710.........1347 postings 3 Tessybear.......1246 postings 4 Mario216.........1088 postings 5 Chatuliem........1079 postings 6 Hannah810.......982 postings |
Ik ben kansloos, ik zie het al, lol.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 22:36
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Als ik dit lees, vind ik het jammer dat ik geen Fries kan. Klinkt prachtig! Eigenlijk best bijzonder, dat er een Friese Bijbel is. Want een Bijbel vertalen is een klus zeg. Je moet zeker wel idealistisch en vooral ook gedreven zijn, om zoiets op je te nemen. Hoelang is deze Bijbel er al? Zo schijnt er ook een Twentse Bijbel te zijn of aan te komen. 'k Heb wel eens horen zeggen, dat er nog steeds kerkdiensten zijn in het Fries. Klopt dat? Zo ja.... Vind jij het een meerwaarde hebben, om een dienst in het Fries te volgen? |
De Bijbel die ik heb is van 1978, maar daarvoor moet er ook een Friese vertaling geweest zijn, want toen ik tien was, las Pake (grootvader) er wel uit voor. Pake las dan en als Jezus iets zei, dan klonk het net of was hij bij ons aan tafel. Pake zei dan vaak dat het voor hem zo was dat, als hij voorlas uit de Friese Bijbel, hij het gevoel had dat God dan rechtstreeks tot hem sprak. God was veel dichterbij. Ik merkte dat met name als hij uit de Bijbel inderdaad een citaat van Christus voorlas er beheerst maar merkbaar emotie loskwam. God sprak dan tot hem zelf, zonder enige afstand. Dat te zien, raakte me als kind al diep. Voor Pake was het zo dat de Friese Bijbel tot hem persoonlijk sprak en de Nederlandstalige meer tot iedereen. Dat is meer dan een nuance.
Thomas, grootvader zegt me niets, maar Pake, en zeker deze, des te meer.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 8 augustus 2010, 00:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 22:07
Onderwerp: Het beste van YouTube
|
|
|
VISSER278 schreef: | Kan het ook in het zeeuws ????want hier maak ik niks van |
Ik hoop voor jou dat er ook zoiets moois in het Zeeuws is. Maar ik spreek ook niet alle talen. Geniet anders van de Schotse versie of alleen van de muziek, die taal is universeel.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 22:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 22:01
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Als ik dit lees, vind ik het jammer dat ik geen Fries kan. Klinkt prachtig! Eigenlijk best bijzonder, dat er een Friese Bijbel is. Want een Bijbel vertalen is een klus zeg. Je moet zeker wel idealistisch en vooral ook gedreven zijn, om zoiets op je te nemen. Hoelang is deze Bijbel er al? Zo schijnt er ook een Twentse Bijbel te zijn of aan te komen. 'k Heb wel eens horen zeggen, dat er nog steeds kerkdiensten zijn in het Fries. Klopt dat? Zo ja.... Vind jij het een meerwaarde hebben, om een dienst in het Fries te volgen? |
Er worden wel kerkdiensten in het Fries gehouden, maar niet zo veel. Er heerst toch nog wel wat een soort christelijk-nationale opvatting dat het in het Nederlands hoort, wat natuurlijk ook praktischer is. Iedere Fries spreekt Nederlands en niet iedere inwoner van Friesland is Friestalig. Oudere mensen vinden het soms ook wat oneerbiedig of koppelen het Fries minder aan God, Nederland en Oranje, wat je soms nog tegenkomt. Zelf vind ik het respectabele grootheden die echter los van elkaar staan. Persoonlijk moet ik altijd wat aan een Friese dienst wennen, ik maak dat doorgaans twee keer per jaar mee. Maar ik heb ook het friestalige liedboek voor de Kerken. De kerkcultuur is in Friesland overwegend Nederlandstalig. Je kunt hier dus rustig een kerk binnengaan, de kans dat het een Friese dienst is, is gering.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 22:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 21:24
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Amazing Discoveries
|
Leuke bijdrage!
Een schrijfmachine kan ook al printen en saven tegelijk. En mijn leerlingen zien nog steeds grote voordelen van een spiekbriefje boven de laptop, en briefjes doorgeven is ook een vroege vorm van chatten, zo zie je maar.
Thomas, toch wel blij met computers.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 20:28
|
|
|
En de Friese variant, voor wie het mooi vindt:
Oh ja 't is wier, ik fiel my hjoed Hiel oars as oars, begryp my goed Myn hûs stie oeral op'e wrâld Gjin plak wêr't ik sa fan hâld
Ik stiel herten, die oaren sear Makke freonen, ferlean in pear. De leste dagen bin ik bang Dat ik sa nei dy ferlang.
Ik sil dy sizze dat ik grutsk ben En myn tinzen stean hiel ticht by dy Fryslân do ropst my, ja ik wol nei hûs En soe ik oait in frjemde wurde En dyn grûn fielt net mear as fan my Fryslân o Fryslân ik longerje nei dy
O Fryske grûn, do joust my brea De griene greiden, de lucht fan hea Dyn loften wyld, dyn marren wiid Dat is myn byld fan dy tiid
Fertel ferhalen,sjong fan dyn grûn It is wâr't eartiids myn libben begûn 't Ferwôndert my hoe as it kin Dat ik mysels hjoed net bin
Ik sil dy sizze dat ik grutsk ben En myn tinzen stean hiel ticht by dy Fryslân do ropst my, ja ik wol nei hûs En soe ik oait in frjemde wurde En dyn grûn fielt net mear as fan my Fryslân o Fryslân ik longerje nei dy
Let me tell you that I love you That I think about you all the time Fryslân you're calling me Now I'm going home
And if I should become a stranger You know it would make me more than sad Cause Fryslân is being everything I've ever had.
http://www.youtube.com/watch?v=QtV4qQ3tltk
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 22:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 20:20
|
|
|
Voor de mensen die Melanie nog kenden, het lijkt er wel op. Caledonia is de naam die de Romeinen aan Schotland gaven.
Amy MacDonald - Caledonia
I don't know if you can see, The changes that, have come over me And these last few days I've been afraid that I might drift away
So I've been telling all the stories And singing songs that make me think about, where I came from And that's the reason, why I feel so far away today And let me tell you, that I love you That I think about you all the time
Caledonia has been calling me Now I'm going home And if I should become a stranger You know that it would make me more than sad Caledonia's been everything, I ever had
Caledonia's been everything, I ever had
http://www.youtube.com/watch?v=iCAxsHHhLMY&NR=1
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 19:21
|
|
|
In een eerder topic, genaamd welke bijbel lees jij, heb ik de volgende reactie een keer geplaatst:
Ik lees de Friese Bijbel, mijns inziens heel verantwoord vertaald en als je het het kunt lezen: taalgebruik van een zeldzame schoonheid. Het Fries is sterk in de vele nuanceringen van gevoelens en stemmingen en die hebben de vertalers perfect aangevoeld. Wat een idealisme ook, om voor een half miljoen mensen - waarvan misschien een tiende deze Bijbel lezen, zoiets moois te maken.
Thomas, heeft wel wat met taal.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 19:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:55
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | of deze:
'Regent het in mei, dan is april al voorbij'
voorwaar een spreuk voor op een tegeltje. |
Als de wijn is in de man, is de kan leeg.
Smulfmurf, du vin, du pain et du chagrin au matin.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 12:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:40
Onderwerp: Wokken in Wageningen op 7 aug.: welke heren gaan er nog mee?
|
|
|
ALICE148 schreef: | We zijn van plan zaterdag 7 augustus te gaan wokken in Wageningen. Er zijn enkele dames die meegaan en 1 heer. De heer zou wel wat mannelijk gezelschap willen hebben. Wie reageert? De tijd zal nog doorgegeven worden. De plaats is: Oriëntal Wok Palace, waar je onbeperkt kunt wokken voor € 18,95. Graag opgeven bij Alice148. |
Als je daar eet, zou ik de Chinees-Indonesische rijsttafel nemen
Smulfsmurf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 11:39
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Voor het ontstaan van dit topic; zie onder Agenda het topic Groningen, noorderzon
THOMAS968 schreef: Om het eens christelijk te zeggen, het is CM tenslotte : Kom en Zie. Mollebonen is een Groningse lekkernij en ook de bijnaam van de Groningers. En westerlingen zonder arrogantie zijn welkom en voelen zich zeker thuis, want er gaat bijna niets boven Groningen ---- datgene dat er toch nog boven gaat, ligt inderdaad maar ietsje westelijker, is zeker niet westers, en heeft in ieder geval de meest gevoelige taal.
Thomas, Noorderling in hart en ziel.
Zomaar een vraag die in me opkomt, bedoeld voor echte Friezen. Kun je in het Fries, beter je gevoel uitdrukken dan in het Nederlands? Ik ken een Fries – woont al jaren buiten Friesland – die het fijner/makkelijker vindt om te bidden in het Fries, omdat hij voor z’n gevoel dan dichterbij God komt. Er bestaat toch ook een Friese Bijbel?
Dezelfde vraag zou ik willen stellen aan mensen, die van huis uit een dialect spreken. ‘k Heb wel eens iemand – erg talig -gesproken, die zich beperkt voelde in haar eigen dialect. Ze kan in het dialect soms geen woorden vinden om iets nuanceren, die in het ABN wel bestaan.
’t Is een beetje off-topic, maar ik ben wel benieuwd. Ik hoor wel veel dialect om me heen.
Marijan, met ABN opgevoed en soms een beetje jaloers op mensen die een streektaal spreken |
Twee Amerikanen van Duitse afkomst kwamen elkaar na tientallen jaren weer tegen. Ze babbelden wat en dat was in het Engels, de vrouwen zaten erbij. Na een tijdje vroeg de ene Duitser aan de andere: Are you happy? En de ander antwoordde: Yes, I am happy. Vervolgens: But, are you really happy? En weer: Sure, I am really happy.
Aber, bist Du Glücklich?
Nein, nein, Glücklich bin ich nicht....
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 19:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 11:00
Onderwerp: Jeugdsentiment
|
|
|
MARISKA601 schreef: | ja die flessen konden "spontaan" ontploffen. |
Nou, ze ontploften 'spontaner' met een kogeltje erdoor in een televisie-uitzending. Exota is er failliet door gegaan en heeft na jaren de rechtszaak tegen de VARA gewonnen. Eigenlijk best schandalig.
Thomas, wat minder explosief.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 11:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 augustus 2010, 19:51
Onderwerp: I'm back (+ gebruiksaanwijzing)
|
|
|
Zou er ook sprake kunnen zijn van enige ironie bij Chandler?
Thomas, die zich afvraagt voor wie hij een kaarsje op moet steken....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 augustus 2010, 18:09
Onderwerp: Groningen, noorderzon
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Ja, da's geheimtaal, mannen van het Noorden. Uit het westen komend voel ik me toch wat buitengesloten, hoor. ......of is dat de bedoeling....? Of is het alleen om ons te beschermen tegen onze onwetendheid? Leg es uit aan een westerlinge die nieuwsgierig is naar jullie eigen aardig heden waarom het de moeite waard is om Groningen te bezoeken met die feestelijkheden? |
Om het eens christelijk te zeggen, het is CM tenslotte : Kom en Zie. Mollebonen is een Groningse lekkernij en ook de bijnaam van de Groningers. En westerlingen zonder arrogantie zijn welkom en voelen zich zeker thuis, want er gaat bijna niets boven Groningen ---- datgene dat er toch nog boven gaat, ligt inderdaad maar ietsje westelijker, is zeker niet westers, en heeft in ieder geval de meest gevoelige taal.
Stat is overigens de uitdrukking die de meeste Groningers gebruiken als ze de stad Groningen bedoelen, mogelijk in tegenstelling tot de provincie. Een Groninger gaat niet naar de stad Groningen maar naar 'Stat' Grunnen lijkt meer een uitvinding van reclamemakers.
Thomas, Noorderling in hart en ziel.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 11:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 augustus 2010, 15:29
Onderwerp: Groningen, noorderzon
|
|
|
ADELAAR559 schreef: | Hallo Noorderlingen,
De meesten van jullie zullen er bekend mee zijn waarschijnlijk, maar het Noorderzon-festival staat weer voor de deur. Van 19-29 augustus! Groningen, plantsoen.
Misschien leuk om heen te gaan? Alleen, met zijn tweeën of met een groep. Gezellig is het daar altijd !
Ik ga in ieder geval elke dag heen ..... maar ja, das omdat ik vrijwilliger ben Dus ga je heen en kom je me tegen? Schud me even de hand, gezellig ! |
Hoe herken ik je? Kom je uit de lucht vallen?
Thomas, ex-molleboon en gek op 'Stat'
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 augustus 2010, 14:23
Onderwerp: Scheiden en hertrouwen
|
|
|
EVA685 schreef: | Juist die Bijbelkennis is voor mij zo belangrijk Imke, er wordt altijd gezegd, het staat in de Bijbel, soms kan ik het niet vinden en wil dan graag uitleg, als zo.n pastoraal werker dat niet kan, vind ik een gemis. |
Misschien is de Online Bible op de computer iets voor je. Het functioneert als een snelle concordantie doordat elk trefwoord zo is te vinden, veelal met toelichting nog ook. Verder heeft Imke groot gelijk en zo beroerd is het nou meestal ook weer niet gesteld met de bijbelkennis van pastoraal werkers, lijkt me.
Thomas, die de olb zonder Friese vertaling eigenlijk niet compleet vindt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 5 augustus 2010, 16:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 augustus 2010, 13:59
Onderwerp: Nieuwe relatie en kinderen
|
|
|
ZIVAATJE309 schreef: | Goede vraag, Liep ik ook al een tijdje mee
En een mooi antwoord
Maar als je dat allemaal hebt gedaan en je kinderen zijn een stelletje tieners (en ouder) en zitten niet te wachten op hun nieuwe relatie van hun moeder. Hoe pak je dat aan? |
Het is niet onmogelijk, maar kan wel heel lastig zijn. Jonge kinderen ervaren de wereld zoals die zich voordoet min of meer als vanzelfsprekend, maar bij oudere kinderen en zeker bij pubers is dat niet het geval. Je nieuwe vriend kan ook als indringer ervaren worden, zeker als hij in de valkuil trapt van meteen de vaderrol op zich te nemen en ze te corrigeren. Wees als vrouw in ieder geval helder naar de kinderen toe dat je met deze man verder wilt. De valkuil voor jou is dat je je niet in een situatie laat brengen waarin je je loyaliteit moet bewijzen of aan je kids of aan je vriend. Het is een proces dat van alle kanten wijsheid vereist en panklare recepten zijn niet te geven. Alles hangt af van de relatie die met de kinderen wordt opgebouwd of niet. Mieke geeft in haar bijdrage terecht aan dat je er pas aan moet beginnen als je los bent van je eerste partner en zo zeker mogelijk moet zijn van je tweede. Verplaats je ook in zijn positie. Hij komt ook voor de vraag te staan dat hij voor jou koos maar jij bent één pakket met de kinderen. Wil hij dat als man wel echt? Mannen zowel als vrouwen hebben vaak wat 'verborgen' wensen. Vrouwen willen soms de bijstand achter zich laten of zoeken een krachtfiguur die hun lastige kind in de touwen krijgt. Veel vrouwen voelen zich zwaar belast door de dubbelrol die ze als alleenstaande moeder hebben. Begrijpelijk dat een schouder lokt. Helder dat dan de genoemde valkuil dan wijd open staat. Mannen aarzelen vaak na een tijdje als het met de kinderen toch niet blijkt te gaan. En zo kun je nog evenveel varianten bedenken als er mensen zijn. Toch: het blijkt ook heel vaak goed te gaan, maar enige verstandelijke beoordeling en dan wat minder vanuit de wensgedachte, voorkomt veel narigheid.
Wat ik hier schrijf is niet volledig natuurlijk. En petje af voor de moeders die het in hun eentje goed redden.
De vader van Thomas: Bezint eer ge bemint..... (Thomas heeft niet geluisterd.)
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 5 augustus 2010, 16:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 22:51
|
|
|
HENK710 schreef: | Wat heeft een predikant in principe meer dan een ander? Is het niet juist beter om te kijken naar de gaven en talenten? Ik denk echt dat kerkleden een predikant in de loop der eeuwen teveel op een soort 'hij-staat-altijd-voor-ons-klaar'-positie hebben neergezet, ook nog eens geposteerd op een soort voetstuk. Mede daardoor is men denk ik wel teveel gaan vragen van predikanten!
Daarnaast draait het niet zozeer om gezag, maar veel meer om vertrouwen, zoals denk ik het voorbeeld van Robbedoes ook wel aangeeft. |
Predikanten en voorgangers zijn ook in een andere positie gekomen. Meer tussen dan boven de mensen, naar de geest van de tijd. Het beeld van herder gaat nog wel op maar het beeld van de kudde is achterhaald. Predikanten kunnen ook niet alle eigenschappen die ze zouden moeten hebben in zich verenigen. Er zijn in elke geloofsgemeenschap wel mensen met in te zetten gaven. Iedereen die gescheiden is, is ervaringsdeskundige. Veel mensen hebben in tegenstelling tot veertig jaar geleden ook meer tijd. Het gaat dan om vertrouwen en relatie. Eva zou hooguit kunnen refereren aan een grotere bijbelkennis bij een predikant. Pastoraal medewerkers lopen hier natuurlijk wel tegenaan. Laten we deze idealisten wel behouden, een kerk is meer dan de prediking, hoe belangrijk ook. Als een ieder (een deel van) de talenten inzet en ziet waar die gebruikt kunnen worden dragen we bij aan betere gemeente. Goed voorbeeld doet goed volgen, zo werkt het nu eenmaal. Kerkverlating is niet iets waar we ons bij neer moeten leggen, maar wat we moeten voorkomen. Mensen die slecht behandeld werden en weg zijn gegaan zonder groeten, zie je meestal niet terug. Er is niet voor niets zoveel weerstand en wrok naar de kerk. Als deze kerkverlaters empathie hadden ervaren, was dat niet zo geweest.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 4 augustus 2010, 23:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 20:55
|
|
|
dubbel geplaatst
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 4 augustus 2010, 21:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 20:54
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | en wat te denken van de eerste (spel)computer: de Commodore 64!
een klasgenoot van me tijdens mijn MAVO-tijd had er een thuis en eigenlijk kon je er alleen maar spelletjes mee doen... |
Nou er was een hele programmeercultuur rond de Commodore, dus dat ben ik niet zo met je eens.
Thomas, Apple.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 20:47
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Zat te twijfelen of ik zou reageren of niet... Maar geloof ga het toch doen, Vind het moeilijk heel moeilijk want die hele casus komt me eng bekent voor...
Maar om even op Imke te reageren, ja er wordt idd veelal gereageert door mensen die zelf gescheiden zijn, maar geen enkele scheidin in het zelfde en geen mens beleeft het zelfde...
Zelf ben ik nu voor de 3de keer getrouwd... En helaas zoals ik al aangaf het verhaal van de casus komt mij eng bekent voor,
Zeker na men 1ste scheiding heb ik heel heel veel gesprekken gehad met onze dominee, soms even kort, dat hij even aan kwam waaien om simpel even te vragen goh hoe gaat het, soms hele avonden, ochtenden of middagen praten...
En nog 12 jaar laten ben ik die man nog dankbaar....
Hij heeft me laten zien dat ik er mocht zijn, dat ik men geloof niet aan de wilgen hoefde te hangen door alles wat we mee maakten en mee hadden gemaakt ( men oudste en ik) en ook dat ik me niet schuldig hoefde te voelen omdat ik gescheiden was ( mij was geleert dat het niet mocht vanuit de bijbel) Maar ook het simpele stukje belangstelling... het er zijn voor iemand en zeker ook de diepgaande gesprekken over het geloof die ik met hem heb gehad, Gelukkig hebben we nu nog veel contact, vaak denk ik wel eens die man was meer dan alleen dominee op dat moment was hij een engel, hij heeft zoveel voor me gedaan. |
Goed om te horen, Does. Veel CM-ers hebben hele slechte ervaringen als het gaat om het pastoraat en de scheiding. En als een gelovige vrouw als Hannah van de sacramenten, lees het Avondmaal, wordt uitgesloten vind ik dat veel te ver gaan. Veel gescheiden mensen hebben de kerk, ook vanwege de slechte behandeling verlaten. Met zoveel gescheiden mensen zou het pastoraat beter toegerust moeten zijn. Dat maakt het alleen maar mooi als het in jouw geval wel goed bleek te gaan.
Thomas, een goed pastoraat bewaart gelovigen voor de kerk als er crisis is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 20:46
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Zat te twijfelen of ik zou reageren of niet... Maar geloof ga het toch doen, Vind het moeilijk heel moeilijk want die hele casus komt me eng bekent voor...
Maar om even op Imke te reageren, ja er wordt idd veelal gereageert door mensen die zelf gescheiden zijn, maar geen enkele scheidin in het zelfde en geen mens beleeft het zelfde...
Zelf ben ik nu voor de 3de keer getrouwd... En helaas zoals ik al aangaf het verhaal van de casus komt mij eng bekent voor,
Zeker na men 1ste scheiding heb ik heel heel veel gesprekken gehad met onze dominee, soms even kort, dat hij even aan kwam waaien om simpel even te vragen goh hoe gaat het, soms hele avonden, ochtenden of middagen praten...
En nog 12 jaar laten ben ik die man nog dankbaar....
Hij heeft me laten zien dat ik er mocht zijn, dat ik men geloof niet aan de wilgen hoefde te hangen door alles wat we mee maakten en mee hadden gemaakt ( men oudste en ik) en ook dat ik me niet schuldig hoefde te voelen omdat ik gescheiden was ( mij was geleert dat het niet mocht vanuit de bijbel) Maar ook het simpele stukje belangstelling... het er zijn voor iemand en zeker ook de diepgaande gesprekken over het geloof die ik met hem heb gehad, Gelukkig hebben we nu nog veel contact, vaak denk ik wel eens die man was meer dan alleen dominee op dat moment was hij een engel, hij heeft zoveel voor me gedaan. |
Goed om te horen, Does. Veel CM-ers hebben hele slechte ervaringen als het gaat om het pastoraat en de scheiding. En als een gelovige vrouw als Hannah van de sacramenten, lees het Avondmaal, wordt uitgesloten vind ik dat veel te ver gaan. Veel gescheiden mensen hebben de kerk, ook vanwege de slechte behandeling verlaten. Met zoveel gescheiden mensen zou het pastoraat beter toegerust moeten zijn. Dat maakt het alleen maar mooi als het in jouw geval wel goed bleek te gaan.
Thomas, een goed pastoraat bewaart gelovigen voor de kerk als er crisis is.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|