Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:30
Onderwerp: collecte
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Mijn kingrol gaat regelmatig een eind de rij af en komt wel weer een keer terug en toch ben ik nederlands-hervormd terwijl de pepermuntafnemers ook wel gereformeerd kunnen zijn. Er wordt bij ons niet naar gevraagd. Wybertjes willen nog weleens het vermoeden wekken dat de nuttigers nederlands-hervormd zijn én spaarzaam; je neemt/geeft er een stuk of zes en sabbelt ze bedachtzaam één voor één op. De pepermuntolie werkt hetzelfde als bij kingpepermunt; je geest blijft helder. |
In perpermunt zit spiritus. En spiritus betekend geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:16
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | om het toch serieus te maken...........
er werd in het verre verleden wel eens de opmerking gemaakt om één tiende van je inkomen te schenken aan de gemeente,
ik zie regelmatig de collecte passeren bij sommigen, waarschijnlijk storten deze maandelijks, hoe zien jullie die gift van 1 tiende van je inkomen? eerlijk gezegd zijn er maanden dat ik dit niet kan! |
geven naar draagkracht. het is voor velen onmogelijk om iedere maand een tiende te geven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:34
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik heb ze rond mijn puberteit wel in de zak gedeponeerd, bij gebrek aan beter, en ik kreeg ze niet eens terug!! |
Voedsel voor de dominee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:30
|
|
|
Iedere zondag keert het ritueel zich weer. De collecte.. offergave aan God.
Als alle munten geoorloofd zijn, waarom word een pepermunt. of een dropmunt geweigerd?
neem deze vraag niet al te serieus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:24
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
DAVID923 schreef: | waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.
is maar een vriendelijke tip. |
Ik heb je al eerder verteld dat ik niethou van hoe er gediscussieerd moet worden. Je gedraagt je iedere keer weer als een soort gespreksleider.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:03
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.
Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.
Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.
Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.
In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goedgekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.
Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?
Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.
Thomas |
Amen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:45
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
FRANKT627 schreef: | pfffff, wat dom zeg...winteruur, zomeruur...waarom ook geen lente en herfstuur....nu moet ik straks speciaal om 3 des nachts opstaan om dan de klok een uur terug te draaien. Waarom draaien ze de klok niet om 10 uur 's ochtends terug zodat niemand 's nachts uit bed moet. |
Ik begon al toen ik opstond, bijna alle klokken een uur voor uitgezet. ik leef de hele dag dus al vlgs de zomertijd.
Helaas mijn laptop weigert de ganse dag de zomertijd. Stom ding... Ook de tv en radio hebben nog de wintertijd...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 10:24
|
|
|
Ik ben voor 75% Calvinist.
De rest hou ik voor me.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 12:23
Onderwerp: daten Bijbels?
|
|
|
DAVID923 schreef: | Het verschil is dat (als het goed is) je elkaar al redelijk via mailcontact kan leren kennen, zonder dat er meer dan vriendschap is. Beiden christenen kunnen dan met de juiste motieven en doelstellingen ontmoeten.
Dat is wat anders dan de defenitie die gegeven word in mijn laatste link vanaf de 39ste minuut. In amerika betekend dating dus meestal een relatie aangaan, met intimiteit, zonder bepaald doel. En dat is zeer onbijbels en gevaarlijk.
Nu snap ik dat de meeste van jullie ook geen tieners meer zijn en zelf echt op een Bijbelse manier iemand willen leren kennen. Maar alsnog kunnen ook wij christenen door wat we onbewust normaal vinden door de huidige tijdsgeest, de kat op het spek binden, en te veel, te diep en te intiem investeren in iemand.
Het wereldse daten voor lust en fun, dat is er ook onder sommige ''christenen'' net als de wereld, maar daar zie ik jullie niet voor aan. |
Helaas zitten ze hier ook op cm.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 20:18
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
MADELIEF469 schreef: | Morgen loopt mijn abo af, ik meld me over een paar weken weer!! Iedereen vooral genieten van het mooie weer, de ontluikende schoonheden in de natuur én natuurlijk van CM
tot ziens! |
Je zal ons toch niet missen Je hebt zo'n hoop te doen.
Fijne tijd in je nieuwe huisje...
Enne tot ziens?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 20:36
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
nou leo, als je op no 1 wilt staan moet je nog minstens 1500 postings doen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:35
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Hallo Allemaal Ik weet niet of ik er morgen nog ben want ik had gisteren betaald maar ik heb nog geen verlenging gekregen dus hopen dat het morgen wel gebeurd. Sjalom Martin |
Hoi Martin, ... anders tot overmorgen dan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:09
Onderwerp: Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | sorry als ik de indruk gaf je verkeerd te interpreteren, heb soms problemen met echt over te brengen wat ik bedoel (merk ik soms) |
ik heb soms ook moeite om dingen duidelijk te maken
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op dinsdag 22 maart 2011, 15:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 14:49
|
|
|
Die term die ik gebruik is meer een vraag? Hoever kan en mag de medici gaan eigenlijk?
Als bij een echtpaar word geconstateerd dat er sprake is van onvruchtbaarheid,waarom dan gebruik maken van donoren?
Heeft God er niet een bedoeling mee dat mensen onvruchtbaar zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:42
|
|
|
Een ivf behandeling binnen een relatie met eigen eicel en donorzaad, is in mijn ogen heel wat anders als een ivf behandeling met donorzaad en donoreicel.
Is het Gods bedoeling dat we op de laatste manier voor nakomelingen zorgen? Wat voor gevolgen heeft het voor het kind als het weet dat het op deze manier verwekt is , en niet weet wie zijn biologische ouders zijn.
Is het niet zo dat wij moeten leren accepteren dat kinderen krijgen niet iets vanzelfsprekend is. Het ene echtpaar zal makkelijker kinderen krijgen dan het andere echtpaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 22:12
|
|
|
Deze moeder heeft wel het kind gebaard. Biologisch gezien heeft ze niks met dit kind. Ik vraag me af of de artsen niet voor God gaan spelen om het voor iedere vrouw mogelijk te maken een kind te krijgen.
In Nederland ligt de grens bij 45. Deze Italiaanse arts is al vaak in het nieuws geweest omtrent de behandeling van vrouwen boven de 50 jaar zwanger te maken.
Echtparen van boven de 45 komen al niet meer in aanmerking voor adoptie.
Moeten we niet moedertje natuur de gang laten gaan na ons 45ste? Ik zelf ben er op tegen om eicellen en zaadcellen te doneren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 10:26
Onderwerp: Lente
|
|
|
De meteoroligische lente is begonnen op 1 maart, en deze duurt tot 31 mei.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 10:07
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Dat ik vandaag weer naar de kaakchirurg moet en twee kiezen moet laten verwijderen |
Have fun
nee hoor, grapje.. heel veel sterkte met al je ongemakjes.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 00:36
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
DAVID923 schreef: | als er steeds zo oftopic word gegaan, heeft dit forum geen zin. ook als debatregels worden genegeert. het is niet voor niets en FORUM! |
Ik ga weer off topic David. Ik zie nergens en ook nergens de debatregels staan, of heb jij ze opgesteld? Ik word kriegelig als er mensen zijn die bepalen over het hoe en wat van discussie op het forum. En ja dit is een soort vermaning van mij naar jou toe:
Laat een ieder in zijn waarde op de reacties op het forum.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 21:48
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat kan een mens zich prettig voelen als die bij een kapper vandaan komt. Ja het was weer eens tijd om mijn Amy Winehouse look om te zetten naar een skinheadlook met een roze lok. Ja ja .. knalroze. |
In navolging van mij heeft de heer Griffin zich ook kaalgeschoren
Heeft ie gezegd in de lobby.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 20:43
Onderwerp: chantage???
|
|
|
Mijns inziens heeft discussieren met David geen zin. Vooral niet als je aan zijn "eisenpakket" voldoet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 09:43
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Blijkbaar kunnen jullie niet zonder mij, Mars en Frank... Krijg zo drie gratis daagies door men keel gedouwd! |
Nou.. je bent niet verplicht je account te activeren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 09:27
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Jullie mooiste moment van vandaag!
Ik ben er weer!!
Voor wel drie hele dagen!!!
<span style="font-size: 7px; line-height: normal;">En met mij vast vele anderen dus gratis rode balkjes..</span> |
Hoi tessie welkom als is het maar voor 3 dagen. Je kan niet zonder ons?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:02
Onderwerp: Ben jij opgewekt?
|
|
|
ik word sjaggie van al die vrolijke mensen
of
ik word vrolijk van al die sjaggie mensen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 15:22
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
welkom terug hannah en griffin.
het schept nu wel duidelijkheid nu martien weg is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 11:12
|
|
|
Wat kan een mens zich prettig voelen als die bij een kapper vandaan komt. Ja het was weer eens tijd om mijn Amy Winehouse look om te zetten naar een skinheadlook met een roze lok. Ja ja .. knalroze.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:44
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Is het nu een clubje voor vrouwen of mogen er ook wat mannen bij...misschien kunnen we nog wat ehh leren |
Jij zou kunnen leren niet overal op het forum wat neer te zetten, en niet zo vaak off topic te gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|