ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 69 70 71 72 73 74 75 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 september 2011, 14:53
BerichtOnderwerp: Kort daarna moet ze gesprongen zijn...

Goed, even ingaan op de kritiek. Is het ongepast, nee, het is in deze tijd heel belangrijk om stil te staan bij datgene wat er gebeurde op 9/11. Een persoonlijk verhaal vertelt veel meer dan cijfers of statistieken. Is dit sensatiebelust? Nee het vertelt van een ervaring van iemand die erbij was. Zoals er zoveel verhalen verteld zijn de laatste tijd. Verhalen blijven de mensen nu eenmaal beter bij dan statistieken. En die verhalen moeten verteld blijven worden, want dit is een van de dingen die we nooit mogen vergeten.

Waarom denk je dat Shoah zo'n grote impact had? Omdat het ging over persoonlijke verhalen/ervaringen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 september 2011, 14:10
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

ZEELAND736 schreef:
Een leerzaam topic????
Over waarom ik wel of niet ga verlengen????

Komop!!!!!....dan zeg ik dat heeft niets te maken met leerzaam...echt niet!!!!

Sommige mensen verlaten inderdaad vanwege financiele redenen...(zou ik ook doen)

Of...je ontdekt dat daten niet aan jouw is besteed...

Of...je houd het gewoon voor gezien en hebt een betere tijdsbesteding!!!

verder niets!!!!
Het is duidelijk dat je de bijdragen niet gelezen hebt. Dan zul je zien dat het begon met het vermelden waarom men wegging....misschien was je te druk bezig met lol trappen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 september 2011, 12:41
BerichtOnderwerp: Kort daarna moet ze gesprongen zijn...

Doet u maar dat bosje chrysanten. En dan met wat witte rozen erbij. Ja, prachtig zo. Mijn vrouw hield van chrysanten en witte rozen. Heel mooi, dank u wel. U heeft het vast druk dezer dagen. Nee, daar hoeft u zich niet voor te verontschuldigen. U bent die torens niet ingevlogen.

Het is zo raar. Ik heb haar nog gesproken, een half uur na die tweede inslag. Ze belde me met haar mobiel, om te vertellen dat ze van me hield. En of ik ook aan de jongens wilde vertellen dat mama van ze hield. Ze ademde moeilijk, zei dat ze bang was. De verdieping onder haar stond in lichterlaaie. Maar ik begreep het niet. Ik antwoordde dat alles goed zou komen. Vanavond ben je thuis, zei ik. En dat ik ook van haar hield. En zij zei dat ze van mij hield. Zo ging het heen en weer, wel een keer of zes, zeven. Op het laatst huilde ze. Toen viel de verbinding weg. Kort daarna moet ze gesprongen zijn, want ze is op straat gevonden, voor de toren. Kent u die foto’s, van de vallende stipjes, steeds ergens halverwege het gebouw? Ik heb ze allemaal met een loep bestudeerd. Ik móést haar zien, de laatste foto waarop ze nog in leven was. Dat zou dan het echte afscheid zijn. Maar ik heb haar nooit kunnen ontdekken. Wanneer ik de slaap niet kan vatten, stel ik me het inferno voor. De rook. De hitte die haar longen schroeit. Als de hel bestaat, moet hij daar zijn geweest, toen, op dat moment. Die sprong was de enige keuze die ze had. Weg daar, de buitenlucht in.

Ik zal nooit weten waaraan ze dacht, die laatste seconden. Hopelijk dacht ze niet aan mij of aan de kinderen. Ja, nu kijkt u mij raar aan, maar ik hoop dat ze genoot van de lucht in haar longen. De wind, de koelte, de vrijheid. Vergeleken met het inferno in die toren moet het daar, die tien seconden voordat ze de grond raakte, even de hemel zijn geweest. Dat zeg ik ook altijd tegen de jongens. Mama vloog, net als een engel. Wie weet is ze gelukkig gestorven. Uiteindelijk is dat de enige hoop die je rest.

© Verschenen op 08-09-2011 in dagblad Metro

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 9 september 2011, 12:46
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 september 2011, 12:32
BerichtOnderwerp: tips en een bedankje

HANNAH810 schreef:
dat herken ik wel, chatuliem;
en om nu avonden lang bezig te zijn om mensen duidelijk te maken dat je geen romantisch contact wilt, is niet echt heel fijn om te doen.
ik probeer iedereen terug te mailen, maar ik moet zeggen dat ik wel eens hoor dat ik een mail per ongeluk over het hoofd gezien heb.
dit is dan niet uit onbeleefdheid, of omdat ik anderen en hun emoties niet belangrijk vind, maar puur omdat ik (me) geen tijd (gegunt) heb.

hannah..........gaat nu direct een aantal mensen terugmailen..... Verlegen lachende smiley
Eigenlijk vind ik het wel best, dat mensen niet terugschrijven op een mail. En wat maakt het uit, je weet dan toch ook gewoon waar je aan toe bent? Je moet niet meteen hoge verwachtingen hebben als je een kennismakingsmail stuurt. Het gaat toch alleen maar om willen kennis maken? En ik kan me zo goed voorstellen dat dat bij een ander als opdringerig kan worden beschouwd...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 september 2011, 21:06

ERIKA129 schreef:
Het cm konijn zegt het volgende op haar vertrek:

Ik moet nodig wortels zoeken om een wintervoorraad aan te leggen voordat mijn winterslaap begint Clown smiley
Hierdoor heeft ze geen tijd meer voor cm Knipoog smiley

Het blijft een konijn he doet waar ze zin in heeft Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Heb je het over een mens, of wordt dit een of ander nonsens verhaal???
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 september 2011, 19:44
BerichtOnderwerp: Singledag 2012 ?!

CROSSROAD317 schreef:
Voor zover een "noorderling" uit het hoge noorden helder kan zijn ... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ik dacht altijd, dat als ik bij Zwolle de IJssel over was, dat ik dan in Noord NL was Twijfelende smiley
Hoge Noorden is de Noordpool. Het is ronduit genant een Groninger als een inwoner van het hoge noorden te benoemen. Kom op zeg..Adam is hier nog geen 200 km vandaan!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 september 2011, 14:08
BerichtOnderwerp: Christendom en yoga

THOMAS968 schreef:
Ik vind het veel te ver gaan als je stelt dat mensen die aan yoga doen feitelijk vormen van boeddhisme aanhangen. Dat kan wel zo zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Als het een ontspanningsoefening is en daarvoor ook wordt gebruikt, is dat alleen maar heilzaam. Als je als Christen ontspanningsoefeningen doet is dat niet occult of strijdig met het Christendom. In de Bijbel staat ook niets over pillen die worden gebruikt bij bipolaire stoornissen. Als je pillen gebruikt die de psyche beïnvloeden zou je dat dan ook occult kunnen noemen, het beïnvloedt je bewustzijn. Ik vind het een zegen dat de psychofarmaca, mits goed gebruikt, er zijn maar de invloed van deze middelen overtreft die van een ontspanningsoefening echt verre. Niemand zal middelen die je gebruikt bij stroringen in de geest occult noemen of een opmerking maken dat ze je van God afhouden vanwege de werking ervan. Ik denk dat je mensen die zeker Christen zijn, niet in een verdachte hoek mag plaatsen vanwege deze oefeningen, die heilzame psychische en fysieke effecten hebben. Ik moet eerlijk toegeven dat ik na al die jaren nog steeds een smerige smaak in de mond heb van de discussie die lang geleden is gevoerd over dit onderwerp. Dat is echt eens en nooit weer.

Thomas, ontspant met muziek en wordt daar door opgetild.

Tja Thomas, ik denk aan de tijd dat ik aan judo deed. Langzamerhand werden daar meditatieoefeningen aan toegevoegd. Bij het behalen van de bruine band, moest je gelijk leren hoe je in trance kon geraken...... Je kunt yoga oefeningen niet zien zonder de achterliggende filosofie. Het leidt je immers op de weg van zelfverheerlijking en gebruikt die oefeningen daarvoor.
Btw, je weet zelf ook wel, dat ik Wmijn zelf heel erg waardeer...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 september 2011, 14:00

ZEELAND736 schreef:
Er zijn zoveel serieuze topics om te lezen....
Als je ziet staan ""verlengen"" verlang je dan een serieus topic??

Nee dit is een mededelingenpagina....

Klopt het was een liedje, maar had in principe niets te maken(ook niet) met verlengen...

En daar ging het MIJ nou net weer om...
Eigenlijk zou dit een leerzaam topic moeten zijn, waarin mensen uitleggen waarom ze het abbo niet verlengen

Of het zou een discussie topic moeten zijn, waarbij mensen aangeven waarom en we daar een gesprek over beginnen.
Maar om lol te gaan zitten maken op een topic, vind ik niet gepast. In mijn ogen is dit allesbehalve een loltopic. Maar jullie grijpen alle topics aan om lollig te kunnen doen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 september 2011, 23:24

ADELAAR559 schreef:
Zwolle in het noorden? Volgens welke atlas? Clown smiley
Zwolle is heel goed bereikbaar vanuit Groningen, en je kunt nog heel laat terug als je wilt....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 september 2011, 21:05
BerichtOnderwerp: 9/11

Het is zo'n datum die in je hoofd zit. Waar was je of wat deed je op 9/11 ( 11 september 2001)?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 september 2011, 13:21

ERIKA129 schreef:
rara hoelang gaat knijn het nu zonder ons volhouden Clown smiley
Een konijn kan ik wel missen, lastige beesten eisen veel verzorging. Mariska 601 is wat anders, ik hoop dat ze snel terugkomt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 september 2011, 12:37

ADELAAR559 schreef:
Ok ok ... ik wilde er eerst niet op in gaan, maar ik begin me nu toch lichtelijk geïrriteerd te raken van die rare opmerkingen van je. Dus alsnog een reactie dan van mijn kant.

Beste Chatuliem,

Punt 1, of ik wel of niet mee ga met een uitje staat los van de stelling.
Punt 2, de stelling gaat over de singledag van 2012, dus die CM organiseert en niet een uitje die door leden worden verzorgd.
Punt 3, ik houd de agenda hier in de gaten en ik heb weinig uit het noorden gezien. Dát wat ik gezien heb.... die 2 dagen moest ik werken.
Punt 4, ik had moeite met jouw opmerking (dat als je op CM ingeschreven staat je maar bereid moet zijn tot het reizen) en ook dit staat los van het wel of niet meegaan op uitjes.
Punt 5, ik krijg er een punthoofd van
Punt 6, ik maak er geen punt meer van
Het laatste halfjaar hebben we vijf uitjes in het Noorden georganiseerd. Verder kun je geïrriteerd raken over mijn opmerking over CM en reizen, maar je had toch van tevoren kunnen bedenken dat als je contacten wilt opdoen, ze niet allemaal in Groningen wonen? Tenslotte nog dit: er is een singlesdag geweest in het Noorden, dat was in de WZRV hallen te Zwolle.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 september 2011, 10:55

ADELAAR559 schreef:
Zullen we weer even on topic?

Dus mijn vraag was ..... waarom moet het altijd zo'n eind bij mij vandaan zijn ....

Waarom niet eens iets hogerop in het land deze keer?
--> Assen / Beilen / Hoogeveen / Emmen / Stadskanaal / Gieten ?
--> Drachten / Marum / Heerenveen

Gewoon ..... omdat .... het kan !

Enne .... die opmerking van Chatuliem dat als je op CM ingeschreven staat, je automatisch maar bereid moet zijn om een stuk te rijden...... daar ga ik ook maar niet op in Smiley met dichtgeplakte mond
Vorig jaar hebben we enorm veel activiteiten in het Noorden gehad. Je bent er nooit geweest...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 7 september 2011, 10:56
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 20:46

WILLEMIJN232 schreef:
Heb je wel eens aan yoga gedaan? Of zijn het theorieén die je hebt......?
Als ik naar mijn yoga les ga ik lekker een uurtje ontspannen en nergens aan denken en kopje koffie daarna drinken met vriendinnen.......
heeft voor mij totaal niets met geloof te maken.......en ik ben best betrokken bij geloof en kerk..........
Sommige dingen hoef je niet mee te maken om er een oordeel over te hebben. De theorie er achter is al verkeerd, dan hoef je je zelf toch niet bloot te stellen aan die dingen. Heb jij al eens een keer in het ravijn gereden? Je hoeft dat niet te doen om te weten dat het niet goed is....
En de theorie: het voelt zo goed, dus het is goed, daar kun je alles mee goed praten en dat is niet de bedoeling.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 22:35
BerichtOnderwerp: Grenzen

JOLAN931 schreef:
Wanneer zoek je de grens op?
Willemijn haalde yoga aan. Iets wat voor haar niet verkeerd is, en voor een ander zondig.
Ik denk dat het voor een mens zelf belangrijk is om te weten wat zondig is en wat niet.
Om dat te weten te komen is het soms nodig om de grenzen op te zoeken, en zoals Pieter al aangaf...om ze te onderzoeken.
Er zijn dingen waarvan je direct weet of het goed of slecht is, maar er zijn ook veel dingen waar je onvoldoende van weet, of steeds over twijfeld of ze zondig zijn, of juist niet.
Dit blijft voor ieder mens verschillend.
Daarom kan iets wat de ene mens doet uit volle overtuiging, voor de andere mens het opzoeken van de grenzen zijn.
Maar behalve dat er staad dat we alles moeten onderzoeken en het goede moeten behouden , staat er ook dat alles wat uit het geloof niet is, zonde is.
We moeten dus voor ons zelf kunnen geloven dat hetgeen wat we doen, wel goed is.
Laat ik eerst weer eens over die tekst gaan schrijven, want die wordt echt behoorlijk misbruikt hier. Als Paulus het heeft over onderzoekt alles en behoudt het goede, heeft hij het uitsluitend over de uitingen van de Geest in die gemeente. Het is absoluut geen vrijbrief om je maar in allerlei vreemde theorieën te begeven. Als je een zin uit zn contekst haalt krijg je de meest vreemde kronkels, ik kan nog wel een aantal voorbeelden noemen...
Nu even ingaan op het onderwerp. Als je leeft met de Heer, weet je dat het het veiligste is om niet de grenzen op te zoeken. Want die grenzen zijn verleidingen die erop uit zijn ons af te houden van Hem.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 22:00
BerichtOnderwerp: Welke bijbel lezen we?

JOLAN931 schreef:
Even een vraagje uit pure vrouwelijke nieuwsgierigheid... Engeltje smiley
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke bijbel we thuis lezen
De NBV heeft veel zegen gebracht hier....verder lees ik natuurlijk de Griekse en Hebreeuwse bijbel. Ook heb ik hier de NIV staan, de Franse bijbel is nog geloof ik bij mn ex. En binnenkort ben ik toch echt wel toe aan de Groningse bijbel, die staat nog dichter bij de mensen dan de NBV.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 21:57
BerichtOnderwerp: Geneest God altijd als we genoeg geloven?

JOLAN931 schreef:
Ja, dus???
Natuurlijk hebben we geleerd van onze fouten. En idd, die zijn er ook gemaakt. De grootste fout is denk ik geweest, dat we wonderen als norm hebben willen stellen en ons dat wilden toeëigenen. Langzamerhand is het besef gekomen, dat wonderen niet elke keer gebeuren, maar dat God wel alles in Zijn hand heeft. En dat heeft voor ruimte gezorgd voor momenten dat God niet genas of voorzag. Het besef naar wie God is, is meer gegroeid, omdat je weet, dat God nog steeds alles in Zijn handen heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 20:53

MARISKA601 schreef:
Ik ben even aan het googelen gegaan en er kwam uit , dat het een artikel is bestaande uit 18 blz en in 1979 verschenen is...

Dus wel een vrij oud artikel...
Ja, dat dacht ik al. We zijn nu 32 jaar verder he.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 20:42

FRANKT627 schreef:
ik vind dat je uit beleefdheid wel kan reageren. Ook al ben je het niet eens met wat in die mail staat. Je kan dus een mail terugschrijven met de vermelding dat je geen verder kontakt meer wilt. Ik begrijp dus de stelling of teleurstelling van Gert wel.
Hoveel mensen denk je, nemen geen genoegen met je antwoord en gaan dan schrijven dat je het vooral verkeerd ziet en dat hij/zij echt wel een kans verdient?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 20:40

MARISKA601 schreef:
Geneest God altijd als we genoeg geloven?

De aanleiding om dit artikel van Eliott Miller te plaatsen is iets waar veel christelijke hulpverleners, in de begeleiding van (vooral terminale) patiënten mee te maken krijgen. Indien de patiënten, familie en hulpverleners bidden om genezing van een ziekte, gebeurt het vaak dat God veel (terminale) ziektes niet geneest. Gelukkig komt er dan vaak een verwerkingsproces op gang waarin er ook acceptatie ontstaat van het toelaten van deze ziekte door God en mogelijk zelfs dat een patiënt zich op zijn dood voorbereidt, zijn afscheid van zijn geliefden en zijn ontmoeting met Christus. In dit proces komt het vaak voor dat de patiënt zelf denkt een woord van God te krijgen waardoor hij (lichamelijk) zal genezen of dat familie, andere christenen of leidinggevende in de Gemeente zeggen een dergelijk woord te hebben gehad. Wanneer er geen lichamelijke genezing plaats vindt, wordt er in sommige gevallen druk uitgeoefend van anderen op de patiënt, of door de patient zelf, dat hij of zij zich moet oefenen in zijn of haar geloof, omdat dat de belemmerende factor in het genezingsproces zou zijn. Dit brengt de patiënt in schuldgevoelens en verwarring. Daardoor zie je dat er bij terminale zieken vaak geen gelegenheid is om afscheid te nemen en zich voor te bereiden voor de ontmoeting met Christus. Vaak wordt er ontkend dat dit nodig zou zijn en veroorzaakt veel onrust en veel (vaak stilgezwegen) lijden. De mede christenen die de profetie uitspraken dat ze een woord van God gekregen hadden ter genezing, worden door de familie en Gemeente vaak nooit na het sterven van de patiënt ter verantwoording geroepen, voor de gevolgen van hun uitspraken. Bij terminale patiënten is dit misschien het duidelijkst, maar het is voorstelbaar dat dit patroon bij vele vooral chronische ziektes een rol speelt en mijns inziens tot veel schade lijkt.De suggesties van te weinig geloof en daardoor nog ziek worden ook vaak op subtiele wijze doorgegeven. Dit artikel is niet bedoeld om te twijfelen aan Gods mogelijkheden in deze tijd, om mensen op bovennatuurlijke wijze te genezen of mensen die hoop in het gebed te ontnemen, maar om de verkeerde theologie te weerleggen, die ten grondslag ligt aan de stelling dat God nu altijd (lichamelijk) wil genezen. Als ons geloof maar sterk genoeg is. Gerard Feller
Hoe oud is dit artikel trouwens? Want ik denk dat er maar weinig voorgangers zijn, die iemand op zn sterfbed verwijt dat ie te weinig geloof heeft. Het is zeer veralgemeniserend in elk geval. Het nonsens gehalte is erg groot in dit geval. Jezus heeft mensen genezen, sta op en wandel..Paulus heeft in de naam van Jezus genezingen meegemaakt. Genezingen horen bij de evangelieverkondiging, maar het is niet de norm. We hebben de opdracht voor mensen te bidden, maar we kunnen er niks uit afleiden als ze niet genezen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 20:04

WILLEMIJN232 schreef:
Vergeving is wat complexer voor de meeste mensen dan zoals jij het stelt......Ik hoef absoluut niet uit te zoeken wie ik zelf ben, ik wil wel leven zoals Jezus ons dat heeft voorgedaan, dat is een heel andere versie.......
En wat is er mis met vernieuwende theologie, moet volgens jou alles maar zo blijven als het was?????? En wat ik net al schreef: God geeft het evangelie aan ons mensen en wij moeten er wat mee...........dus hoezo boodschap van mijzelf?????
Het principe van vergeving is niet complex, de uitvoering ervan kan het wel zijn. Wat geeft voor jou dan de geestelijke meerwaarde als je je zelf niet aan het zoeken bent? Want yoga wijst je toch die weg? Je geeft zelf aan dat je geen beginner bent, dus je bent allang voorbij aan het zgn nut van oefeningen doen.
Een vernieuwende theologie die het kruis van Christus verloochent en vervang door een sociaal evangelie, verkondigt ook niet meer het evangelie. En daarmee haalt het het hart van Gods boodschap weg. Wat is dan nog het verschil tussen een theologie en een theorie? Het gaat dan toch immers nergens meer over, dan alleen maar: ontplooi jezelf en wees goed voor de ander.
Maar weer bevestig je mn stelling: het gaat niet of yoga verkeerd is, maar het gaat veel meer om het verdwijnen van de boodschap van vergeving....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 5 september 2011, 20:06
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 19:56

GERT901 schreef:
Hallo allemaal, leden van CM,

Voor ik een dankwoord doe, wil ik eerst even wat zeggen.
Allereerst dit na een tijdje op CM te zijn geweest ga ik stoppen, het is mij wat tegengevallen, misschien ligt het aan mij, maar heb bijna alleen maar teleurstelling gehad op deze site, zoals geen reactie op een mail, je probeert altijd op het profiel in te spelen. Ik ben altijd eerlijk en oprecht en natuurlijk iedereen maak wel eens fouten.
Verder vraag ik mij af moet de man altijd eerst initiatief nemen om de ander te gaan mailen. Als je iets bevalt in een profiel dan mag je dat toch kenbaar maken en contact zoeken.
Het is toch een soort of een uithangbord, je presenteert je aan anderen.
Ik probeer gewoon mezelf te zijn in het profiel en dat is wel van belang. Het geloof vind ik belangrijk, hoe degene in het leven staat. Het hoef voor mij niet van dezelfde kerk te zijn. Als degene maar gelooft en God in zijn leven heeft.

Een praatje maken via de mail of chat moet zeker kunnen. Het hoef niet altijd direct serieus te zijn, eerst een beetje lol maken en als het prettig is dan kun je altijd op andere zaken ingaan.
Het moet wel van 2 kanten komen, als de ander niet wil mailen dan vind ik dat diegene het moet aangeven. Ik hou van eerlijk en oprecht zijn.
Toch heb ik wat goede contacten gehad.

Ik wil iedereen het allerbeste wensen en vooral Gods zegen.
Verder wens ik een ieder heel veel succes met het zoeken naar de ware of naar vriendschap of gewoon genieten op CM met het chatten of mailen of hierop het Forum.
Verder wil ik degene bedanken die contact met mij heb gehad.

Het belangrijkste is dat wij God de Vader danken en Zijn Naam loven en prijzen.
Wij mogen ook op deze site andere mensen bemoedigen die het moeilijk of problemen hebben. Probeer het positieve er uit te halen, het is altijd makkelijk om negatief te zijn.
Wij zijn kinderen van één Vader, probeer te leven zoals Jezus Christus het wil. Natuurlijk het gaat met vallen en opstaan, het valt soms niet mee.

Met vriendelijke groeten
Gert

O Here, mijn Rots en mijn Verlosser,
Mogen de woorden van mijn mond,
En de overleggingen van mijn hart,
U welgevallig zijn. Amen.

Toch wil ik even reageren op datgene wat je schrijft. Ik kan me nl. voorstellen dat niet iedereen wil reageren op een mail. Er kan dan een discussie ontstaan of je nu wel of niet gelijk hebt. En in die discussie heeft niet iedereen zoveel zin. Dan is het het verstandigste om gewoon niet op een mail te reageren.....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 19:46
BerichtOnderwerp: Op televisie

Voor NGC is een interview geweest met George Bush, die vertelde wat hij beleefd heeft op 9/11. Het was een persoonlijk verslag wat ik wel interessant vond.

Vanavond om 21.00 uur komt er een interview met Rudof Guilliani, de toenmalige burgemeester van New York.

De hele week staat in het teken van 9/11

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 5 september 2011, 20:59
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 19:43

WILLEMIJN232 schreef:
Jij vind dat de beste boodschap, prima, dat mag je vinden. Ik denk juist dat het goede in deze postmoderne samenleving is dat voorgeschreven regeltjes zoals als wat jij aanhangt in kracht inboeten en dat persoonlijke betrokkenheid en individuele keuzes aan zeggingskracht winnen.......
Eigentijds belijden heet dat.....en of je dat nu met yoga erbij doet? Het een heeft niets met het ander te maken........
En ik denk als je in termen spreekt van het Evangelie verlagen je dan niet zo heel veel weet van vernieuwende theologie.....die is misschien nog wel intenser dan de boodschap die jij graag verkondigt wilt zien...
Want die doet een appel op jezelf en niet het bekeren en laat je dopen en vooral iedereen vergeven ritueel......Nee, dat doet een appel op jezelf, hoe jezelf in het leven staat. God geeft het evangelie aan ons mensen en wij moeten er wat mee.........wij moeten het een stem geven als het ware.......en dat doe je niet door bekering, doop en vergeving alleen.......
Nee, dat moet in je dagelijks leven blijken, in je houding, in je gedrag....... en dat is zeker geen verlagen, integendeel....het vraagt meer van jezelf....
Je bewijst toch mn stelling? Jij vindt de boodschap van bekering niet meer van deze tijd. Ik vind hem nog steeds actueel. Jij vindt het een uitdaging voor jezelf om zelf uit te zoeken wie je bent. Ik weet al wie ik ben, en dat ik vergeving nodig heb en de oplossing ligt voor mij niet in mezelf, maar in de vergeving die Christus me geeft. Voor jou geldt de boodschap van het kruis niet, het is de boodschap van jezelf geworden. De opstanding wordt dus niet beleden, maar vervangen door esoterie. We zijn het volledig met elkaar eens, alleen we hebben een andere oplossing.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 18:49

Kan christendom en yoga samengaan? Eigenlijk een hele vreemde vraag. Yoga vertelt dat er meerdere wegen naar God zijn, en het christendom vertelt dat er maar één weg is, Jezus. Dit antwoord zou voldoende moeten zijn. De Kolossenzenbrief is helemaal gericht tegen het gnosticisme, de toenmalige evenknie van yoga. Als Jezus duidelijk is, als de Bijbel duidelijk, kom ik met de volgende vraag:
Maar waar komt die behoefte vandaan? Volgens mij heeft het alles te maken met de manier waarop het evangelie verkondigd is in de kerken. Het valt me op, dat juist bij kerken waarin men het Woord van God niet meer als autoriteit zien, waarin de opstanding van Christus niet meer gepredikt wordt, automatisch de deur open gezet wordt naar andere religies.
Je hoeft niemand uit te leggen waarom het niet samen kan gaan, als je ze van tevoren vertelt, dat bevrijding van zonde door het offer van Jezus Christus compleet en totaal is. Maar als je dat niet verkondigt, als je mensen vertelt dat ze uitverkoren zijn, terwijl ze nog niet eens beseffen wat het betekent, krijg je automatisch een uitholling van de kracht van het evangelie. De beste boodschap die je als kerk kunt prediken is: bekeert U, laat U dopen en je zult wedergeboren worden. Als die prediking van bevrijding en verlossing niet meer voorkomt, als het evangelie wordt verlaagd tot een: je moet goed zijn voor de ander,dan loop je het gevaar dat mensen op andere terreinen bevrijding gaan zoeken.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 5 september 2011, 18:51
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 17:37

WILLEMIJN232 schreef:
Terecht Chatuliem, we mogen het zelf vinden natuurlijk maar het is heel wat anders als mannen dat zeggen......., dat begrijp je toch wel?????
Je hoopt altijd dat de man zo galant is om te zeggen: ach, het valt toch wel mee......terwijl het in de praktijk niet meevalt....... Engeltje smiley
Daar scoor je wel mee als man he? Knipoog smiley
Ik vind het heel belangrijk een vrouw een complimentje te geven. Als ze het huis goed schoongemaakt heeft, of de afwas gedaan heeft of lekker gekookt, dan krijgt ze het complimentje wat ze verdient.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 17:22

WILLEMIJN232 schreef:
Vrouwen en richtingsgevoel is niet altijd een hele slimme combinatie.........,
Weet er alles van of juist niet, net hoe je het bekijkt he? Knipoog smiley
Kijk Wmijn, als jij het zegt, vind iedereen het ok. Maar als ik het zeg, trap ik de feministes op hun ziel....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 17:06
BerichtOnderwerp: Hoe vrij is een christen

MARISKA601 schreef:
HOE VRIJ IS EEN CHRISTEN?
Wie zich de tijd zou gunnen om een bescheiden studie te maken van de hoofdstukken 19 t/m 27 van het oudtestamentische boek Leviticus zou zich verbazen over de leefregels voor het dagelijkse- en sociale leven van het volk IsraÎl in het land Kanaän. Na een slavenleven, met alle ellende van dien, gedurende twee eeuwen in Egypte werd het volk bevrijd onder de leiding van Mozes.
In de Sinaï-woestijn, op weg naar het beloofde land, gaf de Here God aan zijn volk de wetten, die het leven van het volk in de verworven vrijheid zouden bepalen. Die wetten waren geen knellend keurslijf, waarin het volk zich nauwelijks kon bewegen, maar een mogelijkheid om zich als een vrij volk te kunnen ontplooien. De wetten waren gericht op de vrijheid, het welzijn en de welvaart van het hele volk en van elke IsraÎliet persoonlijk. Zulke voorwaarden heeft nooit een volk zich kunnen veroorloven. Het beoogde een leven in de werkelijke betekenis van vrijheid. Dat voorbeeld gebruiken later de apostelen om uit te leggen, hoe onder het nieuwe verbond, de verloste en wedergeboren mens als "kind van God" mag en kan leven, ook hier reeds op aarde. Aan die "vrijheid" willen wij hier in deze studie een paar gedachten wijden.

Het gaat om de vrijheid, waarover Jezus spreekt in het evangelie van Johannes, hfst.8:30-36, waar Hij tenslotte zegt:

"Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult ge werkelijk vrij zijn."
In navolging van die woorden van Jezus schrijft Paulus later in zijn brief aan de gemeenten in GalatiÎ: "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt." Gal.5:1; en ook: "Want gij zijt geroepen broeders, om vrij te zijn." Gal.5:13. Bij deze uitspraken, zowel van Jezus als van Paulus, rijst er een vraag. N.l.; waaruit moet de mens eigenlijk bevrijd worden om werkelijk vrij te zijn? Jezus spreekt in het reeds genoemde Johannes 8 over de slavernij van de zonde(8:34). Jezus spreekt hier niet over de zonden, maar over de zonde.
Zonden zijn de verkeerde dingen, die een mens doet. Dat een mens verkeerde keuzen maakt en verkeerde dingen doet, heeft een oorzaak. Die oorzaak is de toestand, waarin de mens verkeerd door geboorte. Die toestand van zonde ontstond door de zondeval. Het was het moment, waarop de mens buiten de Here God om een beslissing nam. Een beslissing met de meest verstrekkende gevolgen. Op voor elk mens begrijpelijke wijze wordt dat moment beschreven in het eerste boek van de bijbel: Genesis 3:1-8. Hoe een mens die weergave van de zondeval voor zichzelf interpreteert, is misschien niet het belangrijkste.
Het feit echter was bepalend voor de verhouding tussen de Here God, als zijn Schepper en de mens, als zijn schepsel. De mens kwam, vanuit de vrijheid waarin hij geschapen was als schepsel Gods, in de toestand van de slavernij van de zonde, een toestand van gebondenheid aan zichzelf. Paulus brengt dat onder woorden in zijn brief aan de Romeinen, hfdst. 5:12: "Daarom, gelijk door ÈÈn mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood doorgegaan tot alle mensen, omdat allen gezondigd hebben."

Als Jezus spreekt over bevrijding uit de slavernij van de zonde, dan bedoelt Hij, dat door Hem de mens door het geloof in de verzoening bevrijd wordt uit de situatie van de zonde. Door het geloof wordt de mens door de Here God geplaatst in een volkomen nieuwe situatie, met volkomen nieuwe mogelijkheden. Zie Kolossenzen 1:13. De bevrijde mens zal niet meer aangewezen zijn op zijn eigen aangeboren, beperkte mogelijkheden. Hij zal in die nieuwe situatie mogen putten uit de mogelijkheden, die de Here God hem of haar Zelf aanbiedt. Mogelijkheden, die de eeuwige God de mens ter beschikking stelt. Hoe ver die mogelijkheden strekken, zullen we zien aan de hand van wat de bijbel daar over zegt.

Innerlijke vrijheid

In de reeds aangehaalde uitspraak in Johannes 8:30-36 noemt Jezus een paar voorwaarden, die tot vrijheid zullen leiden. Jezus spreekt hier tegen de Joden, die in Hem geloofden. Geloven in Jezus begint met het lezen en overdenken van Jezus' woorden. Als we Hem daarbij niet betrouwbaar achten, dan zal de bedoeling en de waarheid van Zijn woorden aan ons voorbij gaan.
Door het geloof zullen zijn woorden ons innerlijk wat duidelijk maken. Hij zegt zelf, dat zijn woorden ons iets over God zullen openbaren. Lees daartoe Mattheus 11:25-27. Tegen de joden, die in Hem geloofden, zegt Hij dan ook: "Als ge in mijn woord blijft, ..." Joh.8:31. Hij wil daarmee zeggen, dat ze innerlijk met die woorden bezig moesten zijn. Zij moesten op die woorden ingaan. Dan zouden ze de waarheid in verband met de vrijheid, waar Hij over sprak, ook verstaan. Jezus bedoelde met dat verstaan niet in de eerste plaats het verstandelijk begrijpen. Er zou in hun hart iets duidelijk worden, dat de bijbel openbaren noemt. Het gaat om een vrijheid, die innerlijk geopenbaard moet worden. Het is de Heilige Geest, die dat duidelijk maakt aan de menselijke geest.

De Here God heeft bij de schepping van de mens, die mens niet alleen uitgerust met een lichaam en een ziel, maar ook nog met de menselijke geest. Zie 1.Thess.5:23, Jac.4:5. Lichaam en ziel vormen een soort eenheid. Zij zijn nauw met elkaar verweven. In de ziel (psyche) beschikt de mens over zijn verstand, zijn wil en zijn gevoel. De mens bestuurt en beïnvloedt van daaruit zijn lichamelijk leven, zowel bewust, als onbewust.

De functies van de menselijke geest zijn anders. Zij zijn veel eerder intuÏtief. Zij zijn het beste te omschrijven met geweten, vermogen tot gemeenschap en intuÏtie. De mens heeft een geestelijk vermogen, dat dieren niet hebben. De mens is daardoor een zedelijk, redelijk wezen.

Jezus zegt over de Here God, die Hij zijn Vader noemt: "God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid." Johannes 4:24. God aanbidden is hetzelfde als met de Here God gemeenschap hebben.
Die gemeenschap met God vindt plaats via de geest van de mens. In die gemeenschap speelt de reeds genoemde openbaring een belangrijke rol. Gods Geest is de Heilige Geest, die van de Vader en de Zoon uitgaat. (Deze uitspraak is een aanhaling uit de geloofsbelijdenis van Nicea) Dit wordt ook bevestigd in de toespraak van de apostel Petrus op de pinksterdag in Jeruzalem. Handelingen 2:23-33

Gehoorzaamheid maakt vrij

Als de Here Jezus en daarna ook de apostelen over de vrijheid van de gelovige mens spreken en schrijven, gaat het over innerlijke, geestelijke vrijheid, die leidt tot totale vrijheid van geest, ziel en lichaam.
Wij zagen reeds, dat de mens van nature gebonden is in de zonde. Hij ontbeert van nature de gemeenschap met God. Hij is van nature aangewezen op de beperkte mogelijkheden en eigenschappen van ziel en lichaam. Dat geldt voor zijn leven, zijn denken, zijn willen, zijn kunnen en zijn gevoelens. Hij is slechts schepsel. Uitsluitend de directe gemeenschap met de Here God, de Schepper, leidt de mens op de weg van het leven door de Geest. Overgave en bereidheid tot luisteren naar en gehoorzamen aan de Heilige Geest, biedt de mens nieuwe mogelijkheden.

Die weg te gaan is een proces van vernieuwing, van reiniging en van bevrijding. Dat proces vraagt tijd. In de eerste plaats tijd voor het lezen en bestuderen van Gods woord, de bijbel. Maar het vraagt ook tijd om stil te zijn, zowel voor persoonlijk gebed, als voor innerlijke overwegingen. In de stille overwegingen moet de mens zijn eigen manier van denken, van verlangen, van reageren en van praktisch handelen durven toetsen aan Gods woord en de leiding van de Heilige Geest. Jakobus noemt dat: "Aandachtig in de spiegel kijken en niet meteen weer vergeten, hoe je er werkelijk uitziet." Jak.1:23-24. Geloven in die zin betekent meer dan de koestering van religieuze gevoelens. Het vraagt gehoorzaamheid aan dat, wat de Here God ons duidelijk maakt. Omdat de Here God een God van liefde en geduld is, zal Hij onze bereidheid tot overgave en gehoorzaamheid honoreren met innerlijke ontdekkingen en ongedachte mogelijkheden. Het is zijn Geest, die zich openbaart aan onze geest. Zijn Geest leert ons wat het betekent een kind van God te zijn (Rom.8:15-16) Paulus noemt het wandelen door de Geest. Gal.5:16.

Deze nieuwe manier van leven zal doorwerken via onze menselijke geest naar onze ziel. Omdat wij reeds zagen, dat in de ziel van de mens onze wil, ons verstand en onze gevoelens wonen, zal heilzame invloed en leiding plaatsvinden, die niet alleen heilzaam werkt, maar ons totale levensbeeld verandert. Wanneer ons innerlijk leven zo ten goede verandert, dan zal ook ons lichaam daardoor anders geleid en beïnvloed worden. Dat kán alleen maar heilzaam en gezond zijn voor de mens zelf, maar ook aangenaam en zegenrijk voor onze omgeving. Zo delen wij niet alleen zelf in de zegeningen van onze vernieuwing, maar ook allen, die geconfronteerd worden met onze persoonlijkheid. Dit totale proces van vernieuwing leidt tot kostelijke bevrijding van geest, ziel en lichaam. Dan wordt ons uitgangspunt werkelijkheid:

"WANNEER DE ZOON U VRIJMAAKT, ZULT GE WERKELIJK VRIJ ZIJN!!"

J.C.Graaff

Bron Stichting Promise
Ik mis drie woorden in dit betoog, mijns inziens de belangrijkste woorden: Bekering, doop en wedergeboorte.....volgens mij het belangrijkste van bevrijding.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 5 september 2011, 17:53
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 12:49

Er zijn veel activiteiten georganiseerd door leden zelf. Dat is echter niet hetzelfde als wat CM organiseert. En in het Noorden is vorig jaar ook georganiseerd, het was toen in Zwolle.
Om een beeld te geven wat we hier allemaal doen, moet je maar gewoon eens de Agenda bekijken. Hier in het Noorden gaan we regelmatig een avondje uit of een middagje wandelen. En zelfs ex CM leden komen dan nog.
Om die activiteiten op hetzelfde niveau te stellen als datgene wat CM doet vind ik tever gaan, want we kunnen geen proefabbo aanbieden.
Geef je gewoon eens op voor de activiteiten die we hier als leden voorstellen, dan kom je al een heel eind.
En het argument: het is zover geldt voor elke plaats in NL. Zelfs Utrecht/Ede is voor veel mensen al ver. Ik vraag me wel af waarom je je van tevoren niet bedacht hebt, dat aanmelden bij CM en nieuwe contacten opdoen zorgt ervoor dat je dan sowieso moet reizen. In mijn ogen toch niet zo goed overdacht allemaal.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:59
BerichtOnderwerp: Grenzen

PIETER649 schreef:
... onderzoekt alle dingen...

grenzen opzoeken is dus n bijbelse opdracht Lachende smiley
heerlijke inlegkunde weer he Pieter. Bovendien verkeerd geciteerd.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 69 70 71 72 73 74 75 ... 169 Volgende
Pagina 72 van 169