Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 18:31
Onderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
|
|
|
PIETER649 schreef: | Allemaal waar, in de bijbel staan diverse voorbeelden waaruit blijkt dat mensen KUNNEN genezen door gebed. Daarover is geen discussie nodig.
Ook geloof ik dat er nog steeds dezelfde GOD is, die de macht heeft om op gebed te genezen. Daarover dus ook geen discussie nodig.
Wat wel een punt van discussie is, in mijn optiek dan, is de manier waarop momenteel met gebedsgenezing word omgegaan. Ik denk dat er veel kaf tussen het weinige koren zit. Ooit heb ik een dienst van ene heer Jan Zijlstra mogen meemaken en ik ben geneigd het woord blasfemie in de mond te nemen... Het opzwepen van de massa met muziek en een religieus sfeertje is nog tot daar aan toe, want dat marketingtrucje gebruiken ze overal om handel, lees geld, binnen te halen. Het in gebed AFDWINGEN van genezing ( GOD word nog net niet bedreigd) en het uitspreken van: " in JEZUS naam ben je NU genezen" of een dergelijke tekst vind ik veel kwalijker. Als ik daarbij zie dat uit al die jaren dat saggerijnige Jan actief is vooral gerefereerd word aan die ene mevr. Vlot die genezen zou zijn, vind ik het resultaat zeer mager en gezien het geld dat in die jaren binnengeharkt is, komt naast de term blasfemie ook de term oplichting heel sterk bij mij op.
Daar hoef jij het niet mee eens te zijn, dus hierover kunnen we discussieren... | Ik weet hoe je over Jan Zijlstra denkt. Maar er is meer dan JZ, hoe denk je dan over bidden voor zieken en zieken zalven?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 18:28
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MARIO216 schreef: | N.E.C. (Nijmegen Eendracht Combinatie) N.A.C (Noad Advendo Combinatie) op. De volledige naam Nooit Opgeven Altijd Doorzetten Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning Combinatie Breda is de op een na langste clubnaam ter wereld. | tjonge, weer wat geleerd. Dank je
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 18:15
Onderwerp: slapeloosheid
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als het kind zou zeggen ik kan niet slapen, dan zeg ik, blijf dan maar wakker | Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Ik merk dat veel mensen in hun geloof blijven hangen in het negatieve. Ik ben zondig, God heeft me en zal me weliswaar vergeven, maar ik blijf toch zondaar. Ik geloof dat je een stapje verder mag gaan, zelfs moet gaan. Als God ons bevrijdt van zonde, mogen we in vrijheid en vreugde leven. En mogen we ook in Zijn vreugde verder gaan. God heeft ons geroepen getuige te zijn in deze wereld, wat voor getuigen zijn we dan eigenijk. Mensen kijken meer naar je leven dan dat ze luisteren naar je woorden. Wat zien ze dan? Iemand die met zwaarmoedigheid door het leven gaat, omdat hij zoveel schuldbesef heeft dat hij niet verder komt? Of zien ze iemand die de vreugde van Zijn geloof ervaart, de liefde van Christus uitstraalt en beseft dat het leven met Christus een rijkdom geeft, die de wereld niet kent?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 17:17
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Neen toch niet. Soms zijn mensen helemaal uitbehandeld en willen ze het op een andere 'manier proberen'. Als de angst om te sterven of een blijvende handicap of wat dan ook zo groot is kan het zijn dat ze hun toevlucht zoeken bij alternatieve- of gebedsgenezing. Ook bij intelligente mensen kan die angst, wanhoop plots opsteken die de ratio verdringt. | Ik denk dat je het veel te veel psychologiseert. Je mag gebed ontvangen voor elke ziekte, en het hoeft helemaal niet levensbedreigend te zijn. En in mijn ogen moet het gebed altijd als zegen worden ervaren en nooit als veroordeling. Want wat is erop tegen te bidden voor een broeder/zuster in nood??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 17:14
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik erken dat ik een zondig mens ben. En ik erken dat mijn zonden vergeven zijn.
Waarom zou ik er moeilijk over doen? Ik zie het nut er niet van.
Wat voor nut hebben de 10 geboden? Om mij te laten zien dat ik door mijn zondige aard mij er niet aan kan houden. We hebben dagelijks te strijden tegen deze zonden. | Denk je dat je met die houding een vreugde bent voor God? Denk eens aan een kind dat zegt: ik kan niet.....Hoe zou jij als ouder daarop reageren?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 17:09
Onderwerp: Christendom en yoga
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Dat is nu weer jammer, dacht ik ook eens gedienstig te zijn... weer niet goed Sorry was een beetje flauw van me om de tekst van wikipedia hier neer te zetten | Ik vond het juist heel verhelderend wat je neergeschreven had. Bovendien begrijp ik de reactie van Thomas niet. Hij zocht toch definities, zodat je niet zulke vreemde conclusies krijgt als over de Duck. Kijk eens naar je eigen definitite: Quote: | praktijken en rituelen die zijn gebaseerd op veronderstelde esoterische kennis, gericht op de werking en beïnvloeding van transcendente (buitenzintuiglijke, bovennatuurlijke) krachten. | esoterisch= zelfverlossend. Je kunt dit naadloos op yoga leggen..Nee ik ben juist blij met je definitie.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 14 september 2011, 17:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 16:33
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik klaag niet dat ik nog steeds zondig. Het is gewoon een feit, maar niet. Waarom zou ik ontkennen dat ik een zondig mens ben? Ik weet dat ik verlost ben van de STRAF ben op de zonden. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu zonder zonden leef. | Waarom zou je überhaupt klagen over datgene wat je al vergeven is? Neem je dan je zonden serieus of je verlossing?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:55
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik ben een zondig mens. Dus ik kan onmogelijk voldoen aan wat je hier opsomt.
Omdat de mens zichzelf niet kan verlossen van de straf op de zonden, heeft God zijn Zoon geofferd. Zolang de mensheid hier op aarde is , zal er ongehoorzaamheid zijn. Kunnen de mensen elkaar niet vergeven. Zal er haat zijn tussen mensen.
Aleen Jezus was volmaakt, die kon zijn Vader gehoorzamen, hoe moeilijk het voor Hem ook was , omdat Hij wist dat Hij moest lijden en sterven om ons gedrag.
Ik zal nooit erkennen dat ziektes/problemen te wijten zijn aan ons persoonlijk geloof. Het is te wijten aan de zonden der mensheid.
Een mens kan zo gelovig zijn, dat ie toch dingen in het leven ondervind dat hinderlijk is voor hem/haar zelf.
Als God echt het beste met al zijn kinderen voorheeft, waarom worden ze dan toch nog beladen met ziektes/problemen? | Wat is dit een negatief beeld van jou als gelovige. En ook helemaal niet in overeenstemming met de bijbel. Ja, je bent zondig, maar God heeft je verlost van zonde. Waarom klaag je dan dat je nog steeds zondigt? Heb je dan echt wel door wat die verlossing betekent? Of is dat theorie voor jou?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:48
Onderwerp: Invloed van je opvoeding op de rest van je leven
|
|
|
SHANITA130 schreef: | de 'sekto's'
| Kijk dat is dus wel een belediging, bovendien is het ook nog fout. De evangelische kerk is de grootste niet katholieke kerk van de wereld. Getalsmatig zou je de refo's veel gemakkelijker van sektarisme kunnen betichten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:43
|
|
|
Gebedsgenezing, zin of onzin is de titel van dit topic. Er wordt een zgn. artikel bijgehaald en het lijkt allemaal heel verstandig hoor. Maar eerlijk gezegd vind ik dat te goedkoop. Waarom wordt de Bijbel niet geciteerd? Dat zou toch het richtsnoer moeten zijn voor ons geloof? Het antwoord is heel duidelijk, er is nl. een discrepantie tussen datgene wat de Bijbel ons belooft en datgene we in de praktijk zien.
Laten we eens kijken hoe de bijbel tegenover genezing staat. In het Oude Testament zijn er verschillende voorbeelden waar God geneest. De melaatsheid van Mirjam, de dodelijke ziekte van Hizkia om maar twee te noemen. Ook moet ik denken aan het jongentje dat uit de dood opgewekt bij Elia (1 Kon.17:17-24).
In het NT zien we dat Jezus bediening gepaard ging met genezingen. Talloze voorbeelden hiervan kunnen we lezen....Bij de uitstorting van de Heilige Geest zien we dat in de eerste gemeentes genezingen voor kwamen. De lamme bij de poort is een duidelijk voorbeeld. En ook Paulus bidt voor iemand die overleden is.
Je kunt op basis van deze voorbeelden concluderen dat God geneest en dat Hij mensen gebruikt om voor anderen te bidden voor genezing. Ik vind het dus zeer anti-bijbels en anti-christelijk om mensen in het verdachtenhokje te stoppen als ze geloven dat God nog steeds geneest.
Eerder denk ik dat de vraag gerechtvaardigd is, waarom mensen niet meer zo genezen als vroeger. Welke rol heeft de kerk hierin gespeeld en waarom? Gewoon een hele simpele vraag: word er nog gebeden voor zieken en worden ze nog wel gezalfd? Onze opdracht is niet mensen te genezen, maar voor mensen te bidden en ze te zalven....Leggen we onze zieken de handen op en bidden we voor genezing? Of hebben we dat maar weggestopt en het als onzin beschouwd?
Mijn geloofsbeleving is voor een groot gedeelte beïnvloed door John Wimber. Hij had vele genezingen gezien, had voor veel mensen gebeden. Hij vertelde hoe het begon. Hij las nl. de opdracht in de Bijbel voor mensen te bidden voor genezing. Het enige wat hij deed was bidden voor ze. Het duurde meer dan een jaar voordat hij zag dat iemand genas. Daarna gebeurden er regelmatig genezingen in zijn gemeente en uiteindelijk in de omgeving en de wereld. Maar ook hij was zich bewust dat niet iedereen genas, en dat God daar een ander plan mee had. Hij had zelf een hartafwijking, waar hij gewoon over praatte, en waar hij uiteindelijk aan overleden is. Maar in zijn eenvoud wist hij dat God krachtig was om te genezen, hij bad gewoon en met hem anderen en God werkte door hem heen...
Tenslotte nog dit. Bidden voor de ander is een zegen voor hem/haar. Ik geloof dat als meer mensen gaan bidden voor de ander, dat er meer mensen genezen en gezegend worden...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 14 september 2011, 15:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:11
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Verder alles goed. Chat?... | daten???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 14:00
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Hmmm, als je dat allemaal nieuws vind, geef mij dan maar het jaar kruik, zonder voetbal | Het grootste off topic topic is nog altijd voetbal. Dus gisteren weer een uurtje naar Cruijff geluisterd...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:57
|
|
|
MARIO216 schreef: | Ken jij het verschil tussen NEC en NAC | Nec komt uit Nijmegen, NAC uit Breda.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:55
Onderwerp: Hoe echt ben ik in Jezus naam
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Chat,
Heb al teveel gezien in deze leugen wereld.
Als het geld gaat kosten vallen ze zowiezo af.
Het is maar goed dat Jezus niks in rekening heeft gebracht.
Nee sterker nog hij heeft jou en mij vrijgekocht | Je gaat er teveel van uit dat mensen in je omgeving niet geloven. Ook hier op de site zijn er voldoende mensen die een relatie met de Heer hebben, en voor wie die relatie heel veel betekent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:11
Onderwerp: Roken als christen
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ja, maar anderen roken wel over hun longen met jou mee | Ach, dan passen ze zich maar eens aan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:07
Onderwerp: Hoe echt ben ik in Jezus naam
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Ben benieuwd wie zich op deze side zich in zijn of haar leven zich in de presence van Jezus mag getuigen in en om zich heen.
Zou die persoon graag ontmoeten | Tjonge, dat gaat je geld kosten als je zoveel mensen wil zien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:06
|
|
|
Willem II in Tilburg
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:05
|
|
|
PSV wordt tweede, maar wint de Europa League.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:04
|
|
|
Ajax wordt landskampioen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:04
|
|
|
FC Twente mist Ruiz
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:02
|
|
|
FC Groningen mist Matavz
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:00
|
|
|
Ajax speelt tegen Lyon.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 12:59
|
|
|
Barcelona heeft gelijk gespeeld tegen AC Milan.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 14 september 2011, 12:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 00:08
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik meen in andere reakties gelezen te hebben, dat er wel degelijk programma,s zijn met een dergelijke inhoud. Dan heb je nog tal van die Yomanda tiepjes, en Ogliviel of hoe die ook heten mag. En die onzin komt door die zelfde sateliet binnen, als b.v Family7. Dus dan is dat kastje waar je naar kijkt, ook occult,of tweeledig doorgeefluik . Dus om het 1 uit te bannen, moeten we ook de ander niet meer kijken. Dan ban je dus het kwade tenkoste van het goede. Die ene keer dat ik naar een yoga heerschap ben geweest, om in slaap te kunnen komen, wil niets zeggen dat ik het occulte heb opgezocht, of wie dan ook. Dus ik geloof niet in yoga, maar het was wel mooi om een bepaalde handeling te doen om in slaap te vallen. Verder bezoek was dan ook niet aan de orde. En de opmerking van 100 meter omlaag vallen, tja, omhoog vallen is moeilijker denk ik. Dat overleef ik zeker wel. | Het verschil is, dat je bij tv kunt kiezen waar je naar kijkt. In mijn ogen kun je geen yoga beoefenen zonder in aanraking te komen met de onderliggende, occulte filosofie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 23:10
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Kijk dat bedoel ik nou, de tv en yoga, eigenlijk hebben ze iets gemeen. Alleen wordt de tv niet verkettert, en yoga wel. Het is maar net hoe je er naar kijkt. De tv heeft goede progamma,s en slechte, yoga ook. Volgens mij kun je hier ook de stelling gebruiken, onderzoek, en behoud het goede. | Dat laatste is een waardeloze stelling, daar heb ik al meerdere keren op gereageerd. Onderzoek jij of je 100 meter naar beneden kunt vallen of geloof je zo wel dat je dat niet overleeft? Als mensen mij kunnen uitleggen dat er een occulte band zit bij het tv kijken zoals bij yoga, zou ik meteen mn tv en mn schotels het huis uit doen. In de bijdragen over yoga wordt nergens ontkend dat er een bepaalde filosofie achter zit. Het ene antwoord daarop is, daar heb ik geen last van, het andere antwoord is dat het geintegreerd is in haar geloof...Ik vind dat een hele andere discussie dan het gebruik van de tv..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:49
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik zie het woord refo ook niet als aanvallend, en ik vind ook niet dat we elkaar op onze kerkelijke of niet kerkelijke achtergrond moeten aanvallen. Gisteravond laat was daarover nog een gesprek in de chatbox. Het is juist zo mooi als je met zoveel verschillend denkende mensen, toch allemaal in een dezelfde God geloofd. Dat is de basis van alle gesprekken, en dat maakt de onderlinge discussies ook zo boeiend. Wat zou er aan een discussie zijn als we allemaal hetzelfde dachten? Niets toch? | Het was toch leuk om zo samen ff in de bijbel uit te zoeken wat een woord betekende, ik heb er van genoten tenminste...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:48
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | misschien is het beter om 'refo' voor 'gereformeerde gezindte' te laten staan. ik voel me namelijk geen 'refo' in die zin van het woord. ik ben door mijn kerkelijke achtergrond wèl reformatorisch (hoe raar mij dat ook in de oren klinkt) | Kijk Griff, dan leg je al een andere lading in het woord refo dan dat de bedoeling is. We leven in een tijd van afkortingen en daarom is de afkorting refo waardenvrij in mijn ogen. Ik ben gewoon te lui om iedere keer het woord reformatorisch te moeten opschrijven. Reformatorisch reformatorisch, man wat een lang woord zeg...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:41
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Idd geldt dat voor alle dingen, maar helaas is het ook zo dat er mensen zijn die zichzelf niet in de hand hebben. | Dan hebben zij een probleem met zichzelf, en dan moeten ze anderen er niet mee belasten. Ik zie geen enkel probleem om naar tv te kijken als het maar verantwoord gebeurd. En als ik weet dat er programma's zijn, die niet goed zijn, kijk ik er gewoon niet naar. Maar leg mij eens uit wat er op tegen is om naar Top Chef te kijken???
|
|
Naar boven |
|
|