Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 oktober 2011, 20:03
Onderwerp: slavernij
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Gaat het niet wat ver om homoseksuelen te vergelijken met criminelen die in de gevangenis zitten? Voor criminaliteit kies je, voor homoseksueel zijn niet. Jij hebt er ook niet voor gekozen hetero te zijn. En een crimineel doet per definitie anderen kwaad. doet een homoseksueel dat ook omdat hij anders geschapen is? Een hetero is toch ook geen crimineel omdat er in de heterowereld vrouwenhandel voorkomt?
Thomas | Ik denk dat Gerrit meer de normvervaging bedoelt waar we in de maatschappij last van hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 22:30
|
|
|
PIETER649 schreef: | Er is in de 4 en een half jaar dat ik lid ben van cm nog nooit een forumdiscussie gevoerd over kinderen op de fiets, laat staan dat menig topic daarop uitdraait.
Dat de levenswijze bestaat weten de meesten al vanaf dat ze kranten kunnen lezen, en als je kunt lezen weet je ook dat je je ogen niet moet sluiten als je verder wilt lezen
5000 jaar geleden, toen de eerste boeken van de bijbel geschreven werden, werd er op een bepaalde wijze tegen slavernij aangekeken, daar word nu heel anders tegenaan gekeken. Ook door christenen, terwijl slavernij nergens in de bijbel word veroordeeld. De link met homofilie is dus dat daar sinds die tijd ook anders naar word gekeken. ( Door de meeste mensen dan, niet door jou, maar das je goed recht) | Ik vind dat homofilie in die vijfduizend jaar niet veranderd is. Het is opener, men durft het minder snel te veroordelen, maar de kern ervan is in mjn ogen gericht tegen alles waar God voor staat. ik zie ook geen enkele aanleiding al mijn principes overboord te moeten gooien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 22:16
Onderwerp: Herfstwandeling
|
|
|
Een oude gewoonte oppakken, zullen we weer gaan wandelen. Het bos schijnt heel mooi te zijn. Twee data, als je je opgeeft, geef dan meteen je voorkeur aan:
5 november of 12 november
Plaats Het neie Hemelriek te Gasselte.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 21:03
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik gaf de benadering van homo´s als voorbeeld toen ik een heel ander onderwerp besprak waar in de bijbel heel anders over word gedacht dan tegenwoordig. het ging nergens over het ONDERDRUKKEN van homo´s in mijn openingspost.
het zou mij, en velen met mij, zeer aangenaam zijn als jij niet ieder topic via een omweg of een dwaalweg zou willen gebruiken om je afkeer van homofilie te benadrukken. het is ondertussen algemeen bekend dat jij een giga afkeer hebt voor je homofiele medemens. vergeet echter niet dat op deze site ook mensen zijn die vader, moeder, broer, zus, kind of vriend van een persoon is die toevallig op iemand van t zelfde geslacht valt. jouw drammerigheid om maar te benadrukken dat iedere homo een perverse viezerik is, is behalve een grove leugen ook een belediging en daar moet je nu echt eens mee kappen. | ik heb alleen maar duidelijk gemaakt dat die levenswijze bestaat en dat we daar onze ogen niet voor hoeven te sluiten. Het is mij niet duidelijk wat je bedoelde met je referentie naar homofilie in dit topic. En persoonlijke situaties, als je aan alles moet denken, kun je niks meer opschrijven of bespreken. Ikzelf krijg de kriebels als men het over kinderen alleen op de fiets naar school heeft. Moet ik dan iedereen maar verwijten maken als ze daar over gaan praten???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 23:26
|
|
|
PIETER649 schreef: | Officieel is de slavernij al een heel poosje afgeschaft. Over de exacte data bestaat wat onduidelijkheid want incidenteel komt het nog weleens voor maar dan onder een andere naam.
Maar goed, daar gaat het niet om...
In de bijbel is slavernij een zeer geaccepteerd iets, zowel in het oude als nieuwe testament word er over gesproken als zijnde een geaccepteerd iets. Sterker nog: Er zijn duidelijke wetten gegeven in het oude testament over hoe slaven behandeld moeten worden en in de zendingsbrieven word hier ook over geschreven.
Inmiddels is slavernij iets uit het verleden en als barbaars gezien... Nou komt bij mij de vraag op... als slavernij nu als iets barbaars word gezien, wat niet meer van deze tijd is, waarom is er dan geen voortschrijdend inzicht op de houding naar homofielen? Want die houding is minimaal zo barbaars als slavernij ooit was. | Ik vraag me echt af wat voor nut het heeft om alleen maar één kant van homofilie te benaderen. Ontkenning heeft gewoon geen zin, als ze er zelf voor uitkomen en zich er absoluut niet voor schamen. Ze vinden het zelfs een vorm van verdrukking als je deze levenswijze niet accepteert. Ik krijg het gevoel van de jaren 90 terug, toen we zo vol waren van onze multiculturele samenleving. We hadden de Fortuynrevolutie nodig om in te zien, dat er problemen waren die we niet wilden zien. Ik denk dat we eens de gedachte van een maakbare samenleving los moeten laten, want dat kan in mijn ogen alleen maar als de Heer terug komt. Ik herinner mij een gesprek tussen CU en Bram Krol, waarin ze deze levenswijze aan de kaak stelden. En Krol vond, dat als je dit weg zou halen, je de aard van homofilie ook weg zou halen. Als ik dus stel dat dit bij homofilie hoort, beledig ik dus geen mensen. Ze zijn er trots op en willen niet anders leven. Als wij homofilie echt willen accepteren, moeten we eerst echt onder ogen durven te zien wat het is. Maar ik ben bang dat te veel mensen het plaatje aan het romantiseren zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 23:14
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, ben ik mee eens. Bij het woord slavernij kan ik amper het woord 'opvangnet' over mijn lippen krijgen. Ik word misselijk bij het idee wat deze hongaarse vrouwen gedwongen moeten ondergaan. Ik ben erg blij dat ze gedwongen kunnen worden uitgenodigd voor een gesprek met iemand van de overheid en ik hoop ook echt dat de overheid hier zijn best voor gaat doen. Ik moet ook aan de boeken en de film 'de negerhut van oom Tom' denken, in die setting was het absoluut geen opvangnet. Ook daar werden de slavinnen voor andere doeleinden gebruikt en als een vader, oom of broer er wat van durfde te zeggen werden deze wreed gemarteld. | Ik hoop dat je zelf doorhebt dat deze vormen van slavernij niet overeenkomen met slavernij in de Bijbel...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 23:13
|
|
|
PIETER649 schreef: | eh Chat... wil je je homofobie niet op ieder topic betrekken? je bent er zo mee bezig dat het woordje ontkenningsfase bij me opkomt... | In jouw openingsstatement vergelijk je de onderdrukking van slaven met de onderdrukking van homoseksuelen. Ik betrek het er niet bij, dat doe je zelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 21:10
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Opvangnet? Slaven die probeerden te ontsnappen, werden gekruisigd in de Romeinse tijd. En over de homofiele medemens mag je wel wat genuanceerder denken, vind ik. Je koppelt alle homofilie aan perversiteit. Het onderwerp van het artikel dat ik bij Slavernij heb geplaatst baart me meer zorgen. Dat is weliswaar een gevolg van onze liberale samenleving maar pas echt pervers.
Thomas | heeft geen zin meer te reageren.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 14 oktober 2011, 21:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 12:18
Onderwerp: Heeft de dominee gelijk?
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Lekker zo'n predikant die "uit de kast komt" is die man dan wel houdbaar op de kantsel?? Mag hij er nog preken? Daarbij is er net een nieuwe vertaling uit de HSV vertaling en ik mag tochaan nemen (Ds v Vreeswijk was predikant bij ons) dat die alles grondig bestudeerd hebben en Ds. van Vreeswijk kennende zal dat zeker gebeurt zijn! Dus een dominee die de bijbel nu in twijfel trekt mag mijn inziens niet meer het woord verkondigen totdat hij inzieet fout te zijn of een eigen gemeente met dan dus een "valse leer"opricht. | PKN is niet te vergelijken met art. 31. In Hoogezand hebben ze een lesbische dominee. Ik denk niet dat dat zo snel gebeuren zal in de wat meer behoudende kerken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 12:15
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Eigenlijk zouden dominees ook aan een bepaalde selectie onderworpen moeten worden. Gedachten gang bv. Uiteindelijk kunnen zij in een gemeente een bepaalde twijfel te weeg brengen. Juist of ook binnen de PKN , er is laatst een predikant uit de kast gekomen, zo heet dat tegenwoordig netjes uitgedrukt. Na jarenlange studie, wil die de Bijbel opnieuw bestuderen, of bepaalde zinnen over onderwerpen wel in de goede contesten gelezen worden. Ofwel, kan ik ze niet anders lezen, dat het geen ik nu beleef toch mag. En daar moet je waaksaam in zijn, het veranderen in het woord van God, omdat het even niet zo uitkomt. | Volgens mij wordt er wel degelijk aan selectie gedaan. En volgens mij is het de taak van de kerkeraad om in de gaten te houden welke dominee ze aantrekken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 09:20
Onderwerp: Moeten we bang zijn voor boze geesten?
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Een ding weet ik wel, in ons dorp heet het tegenwoordig: Ned gereformeerd. Dus gewoon onder de vlag van de PKN. | Nederlands Gereformeerd is toch niet aangesloten bij de PKN???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 09:18
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Mattheus 22:14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'
Afgelopen zondag heeft PKN (vrijzinnig) dominee bovenstaande woorden gepreekt. Tot mijn grote schrik en stomme verbazing zei de dominee dat de tekst niet klopte in de Bijbel, het moet zijn veel geroepen en veel uitverkoren. IEDEREEN gaan naar de hemel zo zei hij. Wat denken de heel gemeente daarvan? Waren ze blij? Ik behoor niet van deze gemeente, het was de doopdienst. Wat denk je ervan, heeft de dominee gelijk? | Dit fenomeen komt toch heel vaak voor, dat ze zeggen dit staat er, maar eigenlijk bedoelen ze dat...wat vrijzinnigheid betreft, het is wel vrij, maar of het zinnig is???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 18:59
|
|
|
PIETER649 schreef: | Officieel is de slavernij al een heel poosje afgeschaft. Over de exacte data bestaat wat onduidelijkheid want incidenteel komt het nog weleens voor maar dan onder een andere naam.
Maar goed, daar gaat het niet om...
In de bijbel is slavernij een zeer geaccepteerd iets, zowel in het oude als nieuwe testament word er over gesproken als zijnde een geaccepteerd iets. Sterker nog: Er zijn duidelijke wetten gegeven in het oude testament over hoe slaven behandeld moeten worden en in de zendingsbrieven word hier ook over geschreven.
Inmiddels is slavernij iets uit het verleden en als barbaars gezien... Nou komt bij mij de vraag op... als slavernij nu als iets barbaars word gezien, wat niet meer van deze tijd is, waarom is er dan geen voortschrijdend inzicht op de houding naar homofielen? Want die houding is minimaal zo barbaars als slavernij ooit was. | Ik zie slavernij ook als een soort opvangnet, volgens mij was het daarvoor ook bedoeld. Men hoefde niet op straat te leven en kon op die manier de schuld aflossen. Wat betreft voortschrijdend inzicht over homofilie, ik heb eerder de indruk dat men liever alleen de positieve aspecten wil zien en de negatieve wil ontkennen. Geen voortschrijdend inzicht denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 12:13
Onderwerp: Wanneer blokkeren???
|
|
|
JOLAN931 schreef: | In dat geval ligt het dus niet aan de afstand Chat, maar aan het tekort aan liefde voor elkaar om de afstand voordurend te kunnen overbruggen. Een LATrelatie is prima te doen zolang er een 'gewone'relatie in het verschiet ligt, Maar als dat verlangen er niet is, ja...dan is de kans op doodbloeden veel groter. | Gebrek aan liefde is het niet, het is meer geen perspectief meer hebben. Dat vormt in heel veel gevallen tot de pijnlijke conclusie dat het niet meer verder kan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 12:03
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Net wat je zelf al aangeeft, mailen en dan een bericht van cm dat je geblokkeerd bent. Tja en dan blokkeer je terug, althans ik wel, eens geweigerd altijd geweigerd. | Volgens mij reageer je veel te heftig. Laat mensen nu de gelegenheid om zelf te kiezen waarom ze blokkeren, en vul niet voor ze in of ze dit nu wel of niet goed doen. Uiteindelijk ken je nooit de achtergronden van mensen en als ze je blokkeren, zullen ze daar echt wel een reden voor hebben. Blokkeren biedt ook bescherming en soms is die bescherming echt nodig. Mensen worden hier afgeschilderd als lelijke onvriendelijke mensen omdat ze anderen blokkeren. Volgens mij moet je het eens omdraaien. Vaak zijn ze kwetsbaar, mishandeld, hebben ze heel negatieve ervaringen meegemaakt en kunnen ze niet zomaar contact hebben met iedereen. Ik mis het begrip voor anderen, ik lees alleen maar veroordeling, terwijl ik juist denk, dat je je ook eens in de belevingswereld van de ander moet verplaatsen. Laatst was er iemand op de site, die bekend stond dat ze mannen mishandelde. Zowel geestelijk als lichamelijk. Denk je nu echt, dat ik met die persoon contact wilde hebben? En zij begon me letterlijk uit te schelden dat ze geen contact met me kon krijgen... Op deze site staan ook mensen die geen lieverdjes zijn. En vaak hebben zij de grootste mond, dat ze geblokkeerd worden. Wie heeft er dan gelijk vraag ik me af?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 13 oktober 2011, 12:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 11:48
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Grenzeloos verliefd heet dat, of juist is dat misschien wel de ultieme liefde, waar je jaren naar hunkerde. Wat maakt het uit ...voor de ware liefde ga je door het vuur. | Ach, ik mag dat idealisme wel, het werkt echter anders in de praktijk. Er lopen behoorlijk wat relaties stuk vanwege die afstand. Een langdurige LAT relatie biedt weinig perspectief, en weinig mensen willen dat in stand houden. Aan de andere kant is de keuze waar te wonen en wie of wat op te geven heel moeilijk. Meestal sterft zo'n relatie af. Als er geen perspectief meer is, is er geen hoop meer, en dat gebeurt meestal. Onbewust hoopt iedereen die verliefd is, dat ze samen verder kunnen, en als je daar geen zicht op hebt, gaat het vanzelf dood.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 13 oktober 2011, 11:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 10:00
Onderwerp: Niet het perfecte plaatje
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Uit ervaringen met andere mensen weet ik, dat het niet altijd een probleem hoeft te zijn hoor Chat. Het kan zelfs een Zegen zijn voor sommige onder ons om in liefde te mogen ontmoeten en wat bezegeld kan worden door een huwelijk. Men kan rustig stellen, dat het vaak als de relatie goed verloopt, niet uit maakt of je een nieuwe vriendenkring op moet bouwen, want dat is eigenlijk maar een bijzaak. Trouwens de vrouw kan toch ook bij jou wonen toch? | Het is slechts bedoeld als voorbeeld. Als het goed is leer je nl. van elke ervaring die je meemaakt. Het vormt je in elk geval wel. Voor mij was dit een probleem, er zullen vast ook meer mensen zijn die andere ervaringen hebben en bij zichzelf denken: één keer maar nooit weer. Mijn stelling is nl. dat je ervaringen zelf ook een rol spelen in het stellen van eisen. En dat het eigenlijk helemaal niet zo vreemd is, dat je hetzij bewust of onbewust eisen stelt.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 13 oktober 2011, 10:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 22:27
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
PIETER649 schreef: | bij mij was er ook geen verjaardagslijstje
maakt mij niet uit, dr is toch nooit iemand die mij uitnodigd want wij duitsers hebben geen vrienden | Komen julllie in februari dan deze kant op?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:12
Onderwerp: Adventsweken
|
|
|
Eerlijk gezegd vind ik die adventsweken een restje katholiek wat overgebleven is..heb er zelf niks mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:48
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Eh.. wat staat in artikel9? | toch zoiets over bevoegdheid tot spreken zonder studie maar op basis van bediening??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:41
Onderwerp: doop en uitverkiezing.
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dus niemand wordt gewijgerd op grond van, seksuele geaardheid, of een verslaving in welke vorm dan ook? Misschien een domme vraag, maar ik heb er wel mijn twijfels over. Ik weet uit onze gemeenschap wel, dat in het verleden, jongeren die(moesten) trouwden, boete moesten doen voor predikant en ouderlingen. Deden zij dat niet, werd er niet getrouwd, en dat is in mijn ogen veroordelen. | Seksuele geaardheid is bij ons nog steeds een reden niet te trouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:41
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dat bedoel ik niet, meer wat je als gemeente vraagt of wil, om iemand te dopen of trouwen. Hoe zijn leven ook is, ik weet van mensen, met een verslaving die graag gedoopt zouden willen worden. Als zij dan netjes aanwezig zijn, dus niet onder invloed van. Dan kunnen zowel de gemeente als de voorganger/predikant toch niet weigeren, uiteindelijk zijn die als vertegenwoordiger van Christus. En dus niet op de veroordelende stoel, voor de gemeente. Want hoe je het ook went of keert, het is dan veroordelen. | We mogen niet veroordelen, echter wel beoordelen. Daarom is een doopgesprek altijd zinvol en doopt men op grond van het getuigenis. Vaak voelt men dan wel aan of het verlangen echt is, want uiteindelijk draait het daar om.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:30
|
|
|
Lekenpastoraat gaat uit van het volgende basisprincipe, God wil iedereen gebruiken ondanks achtergrond en studie. Er zijn voorgangers die geen studie gedaan hebben. Op basis van bediening kan men dan voorgaan. In de traditionele kerk heb je toch dat iemand op basis van art. 9 mag prediken? Mijn schoonopa was ook evangelist in de hervormde kerk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:24
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dat antwoord had ik ook eigenlijk wel verwacht, en gehoopt. Hoewel ik het wel een beetje (niet van jou) hypocriet vind. Om als gemeente, daar gaat het uiteindelijk om, iemand uit te horen als hij/zij belijdenis of gedoopt of trouwen wil. Uiteindelijk, en dat is het belangrijkst geeft God de zegen, of niet. | De zegen van God is niet afhankelijk van de heiligheid van de mens die dat in Zijn naam mag doen. Anders krijgt de voorganger ook de schuld van een slecht huwelijk of een ongehoorzaam kind.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:13
|
|
|
CHRISTIAN146 schreef: | Dit lijkt mij een typisch voorbeeld van iets dat goed begonnen is en slecht eindigt.
De pinksterbeweging had, vanuit een protestants perspectief, na eeuwen weer de stof van de bijbelteksten gehaald m.b.t. bevrijding van boze geesten. Helaas worden er in dit geval soms leerstellingen (boze geesten uit huizen bidden) geponeerd in evangelische/charismatische boeken die vooral gebaseerd zijn ´op ervaring´ en eigenlijk niet op rechtstreekse bijbelteksten.
Als ik in die situatie van dat nieuwe huis zat zat zou ik gewoon tot God bidden. Ik zou vooral bidden dat de vorige bewoners tot geloof zullen komen en God danken dat door het volbrachte werk van Christus alle plaatselijke vloeken die door ongerechtigheid zijn ontstaan zijn verbroken voor christenen, ook vloeken die zijn voortgekomen door het handelen van andere mensen. | Laten we eerst eens duidelijkheid geven over pinkstergemeentes. Ze zijn nl. niet vanuit het protestantisme ontstaan. Ze staan precies tussen katholieken en protestanten in. Wat betreft geloofservaring staan we dichter bij de katholieken en wat betreft geloofsbelijden staan we dichter bij de protestanten. Het onderscheid is lekenpastoraat en geloofsdoop, daarin zijn wij uniek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:07
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Mogen dan ook eens de levenswijzen van een predikant/voorganger onder de loep gelegd worden? Want er zijn er bij die op de kansel staan, en eigenlijk een dubbel leven leiden. Dus eigenlijk, spreken deze dan, of geven zij niet echt een zegen over een doop/huwlijk. | Eigenlijk stel je twee vragen. Op de eerste vraag, of het leven van een voorganger onder de loep genomen mag worden, is mijn antwoord volmondig ja. De tweede vraag, heeft de inzegening nog wel geestelijke waarde, is mijn antwoord ook ja. Het is God die zegent, en dat is het allerbelangrijkste denk ik. Anders krijg je ook heel vreemde toestanden. Huwelijken die opnieuw gesloten moeten worden, omdat de voorganger vreemd ging. Doden die opgedelfd moeten worden omdat ze door de verkeerde zijn begraven. Doop die over gedaan moet worden, Avondmaal wat niet meer geldig was, kortom, de lijst wordt dan wel erg groot. Ik denk niet dat dat de bedoeling is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 18:37
|
|
|
ERIKA129 schreef: | In de eerste plaats ga je naar beleidenis Cathegese dat is in het winterseizoen, in die periode leer je samen met de predikant uit de schrift. je kan dan geloofsvragen stellen en delen met de groep, of levensvragen waar je mee zit. Dan nog hoef je niet als je er niet klaar voor bent beleidenis te doen. Aan het einde van de cathegese is er een aannemingsavond hierbij stellen de predikant en een delegatie van de ouderlingen vragen aan je over het geleerde de schrift en levenswandel, tevens heb je voor dat de cathegese begint en erna nog een gesprek met de predikant. Samenwonende mogen bij mijn weten geen beleidenis doen maar dat weet ik niet zeker! Als mensen samen wonen en willen trouwen zal dat ook niet zomaar gaan maar dat is een andere discussie. Bij onze kerk (we hebben 9 predikanten en wijkgemeentes) doen er jaarlijks ongeveer 60 jongeren en ouderen beleidenis van hun geloof en het is altijd weer mooi om mee te maken! Tijdens de cathegese wordt er ook gevraagt of je bereid bent om bij te dragen aan de groei en opbouw van de gemeente. | Erika, wat ben ik blij met je antwoorden de laatste tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 18:13
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Hoi Erika,
Moeten wij gedoopt zijn om behouden te worden?? Nee, God wil dat iedereen door Jezus Christus wederomgeboren wordt. Of moeten wij belijdenis doen om behouden te worden? Nee, wat voor zin heeft "belijdenis doen" als je al niet van te voren de keuze hebt gemaakt. Bij volwassen (geloofs) doop, eerst geloven (wederomgeboren worden) daarna doop. Voor "belijdenis doen" geldt volgens mij hetzelfde, eerst geloven (wederomgeboren worden) daarna de belijdenis. Hiermee zeg ik dus niet dat ik de belijdenis als bijbels zie ... voor mij is de volwassen (geloofs) doop bijbels. Als je als kind wordt gedoopt hoeft het nog niet te betekenen dat je automatische belijdenis doet want zo werkt het dus niet! Daarom is het dus een eigen keuze die je maakt, en gaat de betekenis van de "uitverkiezing" dus al een eigen leven leiden. Belijdenis doe je als je met hart en ziel ja zegt tegen de Heere en dat is met volwassendoop net zo. Met dit verschil ... eerst geloven (wederomgeboren worden) daarna doop (volwassen/geloofs). Voor belijdenis doen, geld denk ik hetzelfde als bij de volwassen (geloofs) doop. De doop is niet zaligmakend en je belijdenis doen ook niet, het zijn uitingen van datgene wat je al bent ... een wederomgeboren christen, en dat wil je laten zien, daar wil je van getuigen ... | Voordat iemand bij ons gedoopt wordt, stellen we eisen aan zijn/haar levenswijze. We willen zien of het geloof ook invloed heeft op het gedrag van die persoon. Om maar een ander topic erbij te slepen: iemand die naar de hoeren gaat, wordt in de regel niet gedoopt...Wat voor eisen worden er gesteld aan belijdenis doen? Mogen mensen die samenwonen wel belijdenis doen? Mogen ze belijdenis doen ook al dragen ze niks bij aan de kerk? Mogen ze belijdenis doen als ze gescheiden zijn? Ik krijg de indruk dat men sowieso blij is, dat er iemand is die belijdenis wil doen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 17:58
Onderwerp: Niet het perfecte plaatje
|
|
|
KLAPROOS940 schreef: | Klopt. En das maar goed ook. Volgens mij kun je wachten tot je een ons weegt voor je de perfecte partner gevonden hebt. En merk dat ik zelf ook niet de perfecte partner ben voor hem. Juist als je elkaar beter leert kennen, komen ook minder goede kanten naar boven. En blijft de vraag over: geef je om hem/ haar om wie diegene is. Dat hoewel t niet aan t perfecte plaatje voldoet, je het goed hebt samen. | Het perfecte plaatje wordt ook gevormd door de ervaringen die je gehad hebt in het verleden. En door je eigen achtergrond en onvolkomenheden. Het is niet zo gek om een aantal eisen te stellen, temeer daar je jezelf zo goed kent. Wat ikzelf als erg moeilijk heb ervaren, is dat ik een relatie had op afstand. Drie uur reizen was wel een hele moeilijke opgave. En vooral het probleem van hoe kun je samen verder. Want wat je ook beslist, voor één persoon betekent het wel dat hij/zij uit zijn persoonlijke situatie gerukt wordt en ergens anders volledig opnieuw moet beginnen. Betekent ook nieuwe contacten maken en oude afbreken. Betekent ook kinderen loslaten......allemaal zulke moeilijke vragen, dat ik voor mezelf besloten heb geen relatie van ver meer te nemen. De offers zijn gewoon te zwaar. Ik kan zelf niet goed bij mn kinderen weg en ik kan dat ook gewoonweg niet van een ander eisen
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 12 oktober 2011, 18:03
|
|
Naar boven |
|
|