Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 19:50
|
|
|
Nu we weer naar het einde van het jaar lopen komen dus binnenkort de adventsweken er weer aan. Waar ik de laatste weken aan dacht is hoeveel staan we hier eigenlijk bij stil? Als ik naar mezelf kijk dan wordt je al snel beheerst van wat doe ik met de kerstdagen blijf ik thuis? krijg ik eters of ga ik ergens heen? Heb ik genoeg eten in huis en is mijn huis gezellig in kerstsfeer. Het kerstconcert met het zangkoor waar je druk mee bent om dat in te studeren.
Maar met de zondagen wordt je er in de diensten aan herinnerd dat we de adventsweken ingaan of erin zitten, maar hoezeer staan we er verder bij stil?
Tot mijn schande moet ik bekennen dat je gewoon doorleeft en er vaak erg weinig bij stil staat. Zijn wij al zo volhard in het geloof dat we het heel gewoon zijn gaan vinden? Hoe staan jullie hierin?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 18:50
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Nu we weer naar het einde van het jaar lopen komen dus binnenkort de adventsweken er weer aan. Waar ik de laatste weken aan dacht is hoeveel staan we hier eigenlijk bij stil? Als ik naar mezelf kijk dan wordt je al snel beheerst van wat doe ik met de kerstdagen blijf ik thuis? krijg ik eters of ga ik ergens heen? Heb ik genoeg eten in huis en is mijn huis gezellig in kerstsfeer. Het kerstconcert met het zangkoor waar je druk mee bent om dat in te studeren.
Maar met de zondagen wordt je er in de diensten aan herinnerd dat we de adventsweken ingaan of erin zitten, maar hoezeer staan we er verder bij stil?
Tot mijn schande moet ik bekennen dat je gewoon doorleeft en er vaak erg weinig bij stil staat. Zijn wij al zo volhard in het geloof dat we het heel gewoon zijn gaan vinden? Hoe staan jullie hierin? |
Blijkbaar wordt daar niet over nagedacht gezien de vele reacties
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:08
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Blijkbaar wordt daar niet over nagedacht gezien de vele reacties |
of ze denken er nog steeds over...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEET760
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:23
|
|
|
Zit volop in de advents weken. Geef kinderkerk en daardoor nu al mee bezig. Het thema is: op zoek naar de koning. Mooie verhalen als lijn naar het kerstfeest. En het kerstprogram is net klaar en in afwachting op de goedkeuring van de andere jufs van de kinderkerk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:48
|
|
|
PEET760 schreef: | Zit volop in de advents weken. Geef kinderkerk en daardoor nu al mee bezig. Het thema is: op zoek naar de koning. Mooie verhalen als lijn naar het kerstfeest. En het kerstprogram is net klaar en in afwachting op de goedkeuring van de andere jufs van de kinderkerk. |
Oke fijn dat je daar al met de kerk mee bezig bent! Maar mijn eigenlijke vraag is wat doen we er zelf mee tijdens de adventsweken! Leven we er elke dag naar toe? Staan we er persoonlijk veel bij stil?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEET760
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:10
|
|
|
Leven we er elke dag naar toe is je vraag, nee dat denk ik niet. Maar heb wel alle bijbelgedeelte gelezen die in ons programma staan. Door alle drukte van iedereen tegenwoordig leef je niet mee zo met de advents weken, jammer genoeg. Maar je kan zelf wel in de stille tijd , tijd maken voor de advents weken en leven naar het kerstfeest, de geboorte van de Here Jezus. Het is goed om even stil te staan naar iedereen zijn drukke leven. Door een program voor de advent en een kerstviering te maken, sta ik er wel degelijk bij stil, en heb nu ook een programma klaarliggen om in de adventsweken te doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:12
|
|
|
Eerlijk gezegd vind ik die adventsweken een restje katholiek wat overgebleven is..heb er zelf niks mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 22:40
|
|
|
Dat er slechts vier adventsweken en acht lijdensweken zijn, heeft alles te maken met de traditie in de vroeg-Christelijke Kerk, zeg maar tot 500 na Christus. Deze traditie is in de Reformatorische kerken blijven bestaan. We rekenen eigenlijk met vier adventszondagen en zeven lijdenszondagen. Zulks waarschijnlijk naar analogie van de vier evangeliƫn en de zeven kruiswoorden van Christus
Advent is in het christendom de benaming voor de periode voor kerst. De naam advent komt van het Latijnse woord adventus, dat komst betekent. In de adventsperiode bereiden christenen zich voor op het kerstfeest, en wordt de geboorte en de wederkomst van Jezus herdacht. Advent is oorspronkelijk van Duits lutherse afkomst, dit verklaart waarom je in Duitsland en Oostenrijk nog altijd heel veel verschillende adventskalenders kunt vinden. De laatste jaren heeft de adventskalender zich verspreid over een groot aantal christelijke landen, maar in toenemende mate ook over een aantal niet-christelijke landen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 23:56
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Blijkbaar wordt daar niet over nagedacht gezien de vele reacties |
Ik had er nog nooit van gehoord. door de uitleg van Herman weet ik waar het over gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 00:43
|
|
|
In de kerkdiensten word er in de adventsweken toegeleefd naar Kerst en persoonlijk vind ik dat prettig. Meer dan dat ook niet, aangezien ik er doorde weeks niet bijzonder veel meer bij stil sta, als normaal. Ik denk ook niet dat dit belangrijk is omdat iedere zondag een dag is om naar toe te leven, ongeacht waar de preek over gaat, of welk jaargetijde het is.
Biddag en Dankdag (die gehouden worden in de trditionele kerken) vind ik dan zeker zo belangrijk.
Kerst zelf wel...dan ben ik er heel sterk van doordrongen hoe leeg het diner en de kerstboom zijn vergeleken bij de echte betekenis van kerst. Kerst is voor mij enkel de geboorte van Christus, zonder de bombarie er omheen. Daarmee zeg ik niet dat ik niet lekker eet etc, maar wel in het besef dat het niets met kerst te maken heeft. En van de kerstboom geniet in in juni niet minder als in december.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 00:43
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik had er nog nooit van gehoord. door de uitleg van Herman weet ik waar het over gaat.
|
Vanuit de traditie vanuit het bloemschikken en binden worden er fraaie adventskransen gemaakt, met aan de ene kant de soberheid in afwachting van Zijn geboorte en dat wordt gesymboliseerd met 4 kaarsen, die in evenwichtigheid staan op de krans... (voor elke week 1 kaars) en aan de andere kant de ronde vorm van de cirkel van leven/eeuwigheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 11:13
|
|
|
Blij te horen dat ik dus niet de enige ben die buiten de kerkdiensten er thuis niet veel bij stil sta dat het advent is.
Ik vind kerst altijd een mooie tijd de warmte binnen, het weten wat kerst betekent en toch ook wel de gezelligheid al staat dat niet voorop! Ik weet dat ik als kind eens een liedje leerde over advent alleen ken ik hem niet meer helemaal.
Advent is dromen, dat Jezus zal komen.
Daar gaat het met advent om en ja ook op school weet ik dat de adventsweken begonnen met op maandag morgen een kaars aan te steken en de tweede week 2 en zo verder. Vond dat altijd wel mooi ga het misschien hier thuis ook maar eens doen.
|
|
Naar boven |
|
|