Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 21:51
Onderwerp: Shoah
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Zijn ze ook te huur denk je? |
Zou kunnen, Josina. Je zou dan even moeten informeren. Een hardloper zal het na al die tijd niet meer zijn, Overigens kreeg ik zonet de tip binnen dat bol.com ze levert voor 14,99.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 21:22
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik weet dat er bij het uitzenden van Schindlers List, geen reclame blokken tussendoor mogen verschijnen. |
Spielberg, de regisseur, heeft dat verzoek ingediend. Je moet ook als bedrijf wel van een zeldzame grofheid zijn als je je reclameboodschappen in die film durft te zetten. RTL4 heeft dat gerespecteerd, hoewel dat ook kan zijn omdat er geen of te weinig aanbod was, dan wel dat ze bang waren voor imagoschade. In principe zenden ze alleen programma's uit om reclame te verkopen. Hoe dan ook, petje af voor RTL4 als ze zich daar uit zich zelf aan hebben gehouden.
Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 20:53
|
|
|
Het is toen in twee zondagen uitgezonden door de VPRO in twee afleveringen van ongeveer vier en een half uur. De NDR heeft Shoah wel herhaald, in Nederland is dat niet gebeurd. De VPRO heeft het toen zonder onderbreking uitgezonden. Het zou ook wel erg smakeloos worden als het door reclame zou worden onderbroken. Je moet er toch niet aan denken dat een dergelijke film in de handen van de commerciële reclametv-verkopers zou zijn gekomen. Je kunt de dvd's nog wel kopen bij de VPRO.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 24 augustus 2011, 20:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 20:14
Onderwerp: Het weer
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Het wordt zo herfst |
Dat is het al maanden....
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:47
|
|
|
Het thema is wat ons allemaal wel eens beklemt: Als God almachtig is en het goede wil, hoe kan het dan dat er zoveel kwaad is op aarde en dat ook goede mensen door dit kwaad getroffen worden? Waarom is er kanker en is er een Holocaust geweest? Kushner worstelt met deze vragen en heeft ook geen pasklaar antwoord. Het is goed om te spelen met de vraag die ons als gelovigen bezighoudt. Het topic over de Shoah dat Chat heeft aangedragen is een grote worsteling met die vraag. God die almachtig is en toestaat dat Zijn eigen volk op deze gruwelijke wijze wordt vernietigd? Ook al heb je geen antwoord, dan nog is het goed deze vragen te stellen, domweg omdat je er niet aan ontkomt.
Thomas, smoarrich waer yn é haedsted.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 23 augustus 2011, 23:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:34
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Is dat van Eli Wiesel? |
Het is van Kushner, een Joodse rabbijn.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:47
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Nou, ik was laatst op "Opwekking", en ik denk dan niet dat het mij dan niet zou kunnen treffen omdat ik een christen ben hoor... De zon gaat immers op "over bozen en goeden"... er zal ooit aan het licht komen wat het verschil is tussen mensen die God kennen en mensen die Hem afwijzen, maar volgens mij leven we in een tijd dat dit nog niet zichtbaar is, dus ook niet omdat de ene wel of niet iets zou overkomen. (Zie ook Maleachi 3:15-18) |
Er is een mooi boekje over: Als het kwaad goede mensen treft.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:45
|
|
|
Zelfs in Froombosch vinden aardbevingen plaats en de verklaring ligt voor de hand, de gasexploitatie van Slochteren. Maar dat is mijn punt niet. De meeste aardbevingen gebeuren waar je ze redelijkerwijs ook kunt verwachten. Delen van Californië zijn er op gebouwd dat er aardbevingen plaats vinden. Onverwachte natuurverschijnselen kunnen daarmee nog wel voorkomen. De kans op een aardbeving in het Groene Hart is te verwaarlozen maar is op de grensvlakken van de aardlagen groot. Dat kun je aflezen uit alle statistieken erover. Dat wil niet zeggen dat er geen aardbeving plaats kan vinden. Alle natuurverschijnselen zijn niet te voorzien. De huidige opwarming van de Aarde is wel een gegeven maar klimaatveranderingen zijn er altijd geweest. Niettemin zijn er sluitende verklaringen voor waardoor het versterkt plaatsvindt, daar heeft Frank naar mijn idee gelijk in. Wat ik aanval is Gods hand te willen zien daar waar het ons uitkomt. Het neemt niet weg dat ik wel geloof en denk dat God in kan grijpen maar we moeten voorzichtig zijn dat als zodanig te interpreteren.
In hoeverre het een teken van de tijd is, valt niet te bepalen. Want kennelijk vind je dat het een teken van de tijd is of kan zijn en is dat wel zo?
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 23 augustus 2011, 21:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 19:15
|
|
|
Een natuurverschijnsel is een feit of gegeven en als je zegt dat iets een straf van God is, dan is dat nooit meer dan een interpretatie van die feiten. Denk maar eens over her standpunt van David over Japan. Die interpretatie doe je altijd als persoon en hangen samen met het beeld wat je als persoon van God hebt. Als je het beeld van God hebt dat Hij mensen die kritiek hebben op de gereformeerde gemeente zal straffen met een watersnood, dan beweer je dat die watersnood een straf van God is.. Dat gebeurde ook in 1953. De Zeeuwen waren ongeveer het meest godsvruchtige volk op aarde.
Mensen die beweren dat God iemand straft, willen meestal dat mensen leed wordt aangedaan dat zij als rechtvaardig zien. Psychologisch gezien is het puur projectie. God is er echter te heilig voor om als moordenaar te fungeren in dienst van een ontspoorde dominee.
Verder vinden overstromingen altijd plaats in slecht beschermde gebieden, zijn aardbevingen altijd op breukvlakken en vroeger brandden steden alleen in hun geheel af als ze uit houten huizen bestonden. Toen de waterleiding er was strafte God zeker ineens niet meer met cholera... Mensen moeten God niet voor hun karretje spannen.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 23 augustus 2011, 19:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 22 augustus 2011, 22:58
|
|
|
Je kunt ze op het internet kopen bij de vpro voor 20 euro. Niet al te duur vind ik. Doe een zoektem shoah in de webshop en je kunt ze zo kopen. Zonder ondertiteling is het niet te doen.
http://www.vpro.nl
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 22 augustus 2011, 23:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 22 augustus 2011, 20:19
|
|
|
De scene waarin de kapper in de gaskamers van Treblinka vertelde dat zijn zuster binnenkwam en door hem vlak voor het vergassen werd geknipt en hij niets kon en mocht zeggen, is een van de meest aangrijpende scenes in de film. Hij kon op straffe van meegaan naar de gaskamer niet anders doen dan een seconde of tien meer aandacht aan haar schenken dan normaal.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 22 augustus 2011, 20:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 22 augustus 2011, 14:42
Onderwerp: Autobezit is noodzaak voor een goede relatie
|
|
|
VISSER278 schreef: | En volgens de regels van CM mag je je eerste afspraakje niet bij iemand thuis hebben. Dus dat probleem is dan ook opgelost. Gewoon afspreken op het station |
Precies Visser, je spreekt af op het station volgens de regels van CM en dan ga je naar een van beiden thuis.
Thomas, maakt dit soort regels zelf wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 22 augustus 2011, 13:31
Onderwerp: lekker swingen als christen in een discotheek ?
|
|
|
AJB641 schreef: | Goed topic.
mijn eerste reactie op de topic titel:
Wat is de waarde van dingen of daden die je niet aan God kunt "terug geven"? |
Het klinkt wel mooi maar je legt je nogal wat op. Als ik wandel door Leeuwarden omdat ik dat wel prettig vind en het is goed voor de gezondheid, wat moet of kan ik daarvan aan God teruggeven? Als ik moet vergaderen over van alles en nog wat, wat moet ik daarvan aan God teruggeven? Ik krijg een beetje een gevoel van veroordeling: als je danst in de disco daarvan kun je God niets teruggeven, dus....
De levensinstelling klinkt vroom maar is oude wijn in nieuwe reformatorische zakken: je mag niet genieten van wat buiten de refocultuur valt, zonder je schuldig te voelen. Want op, naar mijn opvattingen onnodig, schuld- en zondegevoel (b)lijkt veel gebaseerd in deze kringen.
Thomas, grijze sokken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 22 augustus 2011, 13:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 19 augustus 2011, 22:11
Onderwerp: Boze mail, geen mogelijkheid om te antwoorden ....
|
|
|
In Friesland zijn kerkdiensten nagenoeg altijd Nederlandstalig. Friese ouderlingen beheersen het Nederlands echter niet altijd geweldig.
De ouderling van dienst gaf de dominee voor de preekstoel een hand. Hij wilde origineel zijn en zei: Ik wens u een goede stoelgang.....
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 19 augustus 2011, 22:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 19 augustus 2011, 19:30
Onderwerp: Boze mail, geen mogelijkheid om te antwoorden ....
|
|
|
Twee gereformeerde ouderlingen die ook beide boer zijn, lopen op zondag, de rustdag zoals we weten, door het veld. Ze wandelen langs het land van de oudere boer, die dan aangeeft met zijn bedrijf te willen stoppen. Zegt de jongere boer die een begerige blik op het land werpt na enige aarzeling: Als het vandaag nou geen zondag was, wat zou je dan voor je land willen hebben?
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 19 augustus 2011, 22:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 23:26
Onderwerp: Dieren en hun 'ziel'
|
|
|
[quote=MARTIN695]Natuurlijk zien dieren er anders uit maar sommige gedragingen zie je wel terugkomen. Olifanten overleven in een kudde. Maar mensen die in een concentratiekamp niet bij een groep hoorden, hadden weinig kans er levend uit te komen. Dat zijn dezelfde mechanismen. Mensen doen er veel voor om bij een groep te horen, ook al doen ze zichzelf tekort. Mensen hebben vandaag minder een groep nodig en vereenzamen soms. Het niet bij andere mensen horen maakt toch ongelukkig, ook al lijken we anderen niet nodig te hebben. We verstoten niet door mensen geen eten te geven maar we stoten wel anderen uit onze groep soms. Het is boeiend om te weten hoe dat komt en in hoeverre dit te verklaren is. Veel mensen hebben intuitief een hekel aan anderen die afwijken ook al zeggen ze van niet. Kijk maar eens hoeveel mensen gehandicapten of zieken mijden. Aan dat soort dingen zit ik meer te denken. Meisjes hebben in meisjesgroepen vaak de neiging om een pispaal uit te zoeken, waar ze zich gezamenlijk tegen keren. Dat is nagenoeg altijd een meisje die zich niet volgens de norm gedraagt of anderszins afwijkend is. Het zou best eens kunnen dat pesten hiermee te maken heeft.
Thomas, ziet dit soort mechanismen op CM ook wel eens.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 14 augustus 2011, 23:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:35
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het komt dit zelden voor en alleen als het jong of de moeder zelf verstoord gedrag vertoont. Wrang is het, dat in de natuur een moeder haar jongen met haar leven zal verdedigen, terwijl de abortus bij de mens gelegaliseerd is..... |
Dieren verstoten hun jongen wel degelijk en laten ze aan hun lot over, naar we aannemen als ze constateren dat het geen overlevingskansen heeft. Denk aan het witte ijsbeertje in Berlijn dat epilepsie bleek te hebben. Mensen die schapen houden, kennen dit verschijnsel allemaal. Een moeder verdedigt haar jongen als ze overlevingskansen hebben. Ik verdedig het verstoten niet maar stel wel vast dat het gebeurt. Strikt genomen voert het lichaam van een zwangere vrouw na drie maanden ook een soort testmoment uit, dat in een miskraam kan eindigen. Het lichaam stoot de ongeboren vrucht dan af op een natuurlijke wijze.
De Friese zendeling Liudger constateerde dat veel ouders in het dorpje Wierum waar hij geboren was, in de achtste eeuw kinderen met het Down-syndroom, mongooltjes dus, verdronken in de sloot, wat in die tijd kennelijk gebruikelijk was. Hij protesteerde er fel tegen en omdat hij bisschop van Munster werd, had hij ook de mogelijkheid er wat aan te doen. De kerstening, het bekeren tot het Christendom dus, heeft ook daarmee veel goeds gedaan, want kennelijk zag men dit niet als moord. De mensen stonden toen in hun gedrag dicht bij de dierenwereld op dit punt.
De natuur is tamelijk wreed naar organismen met afwijkingen. Met de kerstening leerde men een kind met het Downsyndroom ook als Gods kind te zien. Het is nog steeds zo dat in veel Noord-Afrikaanse culturen geen kinderen met het Downsyndroom zijn en dat geeft te denken.
Thomas, die met deze opmerkingen uiteraard abortus niet wil verdedigen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 14 augustus 2011, 20:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:06
|
|
|
dubbel geplaatst.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 14 augustus 2011, 15:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 10:17
|
|
|
Mensen onderscheiden zich natuurlijk wel van dieren. Een mens heeft naast bewustzijn ook zelfbewustzijn en kan daarmee over zichzelf maar ook over abstracte dingen nadenken. De mens heeft een ontwikkelde taal waarin hij niet-concrete dingen kan benoemen. De mens is intelligent, waarbij het natuurlijk de vraag is wat hij met zijn intelligentie doet. Wij kunnen als mensen denken in termen van goed en kwaad. Dat is wat anders dan wat je een hond leert, zoals Martin terecht opmerkt. Dat dierengedrag en mensengedrag op elkaar lijkt, is zo, maar vaak willen we dat ook graag zo zien. We spreken hier over de ziel, maar benoemen niet wat we daaronder verstaan. Hoewel dieren vaak veel betere eigenschappen hebben dan de mens, een bosuil ziet oneindig veel scherper, een hond ruikt veel beter en een duif heeft geen GPS nodig, is de mens uniek door zelfbewustzijn, intelligentie en het vermogen om met een abstracte taal om te gaan. Toch is het goed naar dieren te kijken. Ons gedrag is veel dierlijker dan we willen toegeven. De mens is, net als een dier, gericht op overleven. Sociaal gedrag helpt, net als bij een kudde olifanten, om te overleven, om maar eens wat te noemen. Bedenk dat dit bij mensen ook zo is. Afgezien van bovenstaande is het verschil tussen menselijk en dierlijk gedrag soms moeilijk af te bakenen.
Thomas, we hebben meer van de dieren dan we denken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 14 augustus 2011, 15:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 augustus 2011, 19:03
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
YELNIN491 schreef: | het invullen van digitale formulieren om crazy van te worden |
Sommige browsers hebben een optie dat formulieren bijna automatisch worden ingevuld. Als je bij postcode het eerste cijfer van je postcode invult, doet de computer de rest. Je moet het eerst wel een keer normaal invullen allemaal anders weet de computer het niet.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 augustus 2011, 20:42
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Een lichtpuntje in de regenzomer. Het weerbeeld lijkt namelijk volgende week weer een beetje op te knappen. De herfstige buien van nu maken dan enkele dagen plaats voor droog weer. |
Een regenzomer is een mooi woord voor een vroege herfst. In Nederland is het dit jaar bijna het hele jaar herfst met af en toe een zomerse of winterse dag,
Thomas, dit was het weer.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 11 augustus 2011, 20:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 augustus 2011, 09:54
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
FRANKT627 schreef: | aan je foto te zien doe je alles op de tast, Thomas. Je begint zelfs al Pools te schrijven... |
Je moet toch echt een Belg zijn om de oudste cultuurtaal van het Nederlandse grondgebied Pools te noemen, lol. Het valt allemaal reuze mee met mijn zicht hoor: Brilsmurf kwam, als ik naar het plaatje kijk, ergens uit Engeland.
Thomas, zegt Doswiedzjenja tegen Frank.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 11 augustus 2011, 10:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 augustus 2011, 09:16
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
Trientsje, Famke!!
Tige lokwinske... En kijk niet alllen naar Schiermonnikooog maar ga er ook eens naar toe, regel jij nog wat goed weer?
Groetnis van
Thomas, die gelooft dat je deze leeftijd hebt bereikt.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 augustus 2011, 15:52
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Dus U dacht u nog scherp zag? Eeeh, ja toch? Kunt u de blaadjes nog zien aan de bomen? Eeh, ik zie echt wel dat het groen is als u dat bedoelt tenminste... Ik heb wel een leesbrilletje, ja ik lees redelijk veel wel, eigenlijk. Zal ik uw ogen toch maar eens doormeten? Op uw leeftijd kijken weinig mensen meer echt scherp Nouja, als u dat graag wilt. Ik zie alles hoor. U ook. Ach meisje, de natuur is genadig: als vrouwen rimpels krijgen, hebben wij als mannen een leesbril nodig. U heeft echt een bril of contactlenzen nodig... Valt dat niet een beetje mee? Nee, dat valt nogal tegen, vrees ik. Uw leesadditie is eeh...
Vandaag dus opgehaald.
Best wel mooi eigenlijk, die losse blaadjes, die heldere letters, die scherpe randen. En die kleine rotlettertjes op de iPhone lees ik nu ook. Toch maar mooi dat de wetenschappers optiek en lenzen hebben uitgevonden. Daar hebben veel mensen plezier van. Heb vandaag van Leeuwarden en de Prinsentuin met losse blaadjes aan de bomen genoten, alsof ik in een andere stad liep.
En Thomas zag veel beter en geloofde.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 9 augustus 2011, 16:25
|
|
Naar boven |
|
|