Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 september 2011, 15:18
Onderwerp: Misleiding door satan
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik neem aan dat het een serieuze vraag is ... ??
@ Mariska601
Kunnen we gered worden van de straf op de zonden?
Ja , als we vergeving vragen om onze overtredingen van de 10 geboden.
Je hoeft het Onze Vader niet te bidden als je denkt dat je daardoor elke dag opnieuw gered wordt ...
De genade van God, door het Volmaakte werk van Jezus Christus, is éénmalig. Je geeft één keer je hart aan Hem, Hij noemt dat in Joh. 3 wederom geboren worden ... en dat is genoeg !!! Het onze Vader, Matteüs 6, is geen gebed om gered te worden "wederom geboren worden" maar is een gebed waarin je de Vader vraagt om Leiding en voorziening in je leven. Als christen bidt je het onze Vader tot de Vader, niet of Hij opnieuw je Vader wil worden ... In 2 Korintiërs 1 staat dat Hij ons heeft gewaarmerkt, dat we eeuwig Hem toebehoren ... 2 Korintiërs 1:19 De Zoon van God, Jezus Christus, die wij, Silvanus, Timoteüs en ik, aan u verkondigd hebben, was immers ook niet iemand die ja zei en nee bedoelde. Hij belichaamt het ja. 20 In hem worden alle beloften van God ingelost; en daarom is het ook door hem dat we amen zeggen, tot Gods eer. 21 Het is God die u en ons Christus als fundament geeft, die ons allen heeft gezalfd, 22 heeft gewaarmerkt als zijn eigendom en ons als voorschot de Geest gegeven heeft. Is dat niet een hele mooie belofte aan hen die Jezus Christus hebben aangenomen als persoonlijke Redder, Verlosser en Zaligmaker ... In Johannes 10 staat het eigenlijk nog veel mooier 28 Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één. Geldt dit dan niet alleen voor de Joden ?? zelfde hoofdstuk vers 16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.
Dus als de vraag is "moet ik het onze Vader bidden om elke dag opnieuw gered te worden?" dan is de bijbel daar duidelijk over en is het antwoord: Nee. Waarom dan het onze Vader bidden? Ik denk zelf dat het een vraag is aan de Vader, om Zijn Leiding (en voorziening) in mijn leven. In feite vraag je aan de Vader of je een discipel van Christus mag worden, in alles je vertrouwen op Jezus Christus wilt stellen. |
In het Onze Vader staat 1 regel:
En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Dus vergeving vragen is zo te zeggen een verplichting.
Dat hebben we dus te bidden.
En ik weet dat de zonden dan vergeven zijn. Nergens in de bijbel staat dat we maar 1x om vergeving hoeven te vragen voor onze zonden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 september 2011, 15:12
|
|
|
romeinen 13:
Geboden 8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. 9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet. 11 Gij verstaat immers de tijd wel, dat het thans voor u de ure is om uit de slaap te ontwaken. Want het heil is ons nu meer nabij, dan toen wij tot het geloof kwamen. 12 De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts! 13 Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust en losbandigheid, niet in twist en nijd! 14 Maar doet de Here Jezus Christus aan en wijdt geen zorg aan het vlees, zodat begeerten worden opgewekt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 september 2011, 11:54
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het gaat er m.i. om de waarde die je aan bepaalde dingen geeft. En de 10 geboden zijn een voorbeeld van hoe het in mijn ogen niet moet. Wat zet je centraal in de dienst? Je zonde, je onvermogen om te leven zoals God het wil? Of zet je de verlossing door Jezus Christus centraal. Ik vind dat het voorlezen van de 10 geboden niet thuishoort in de dienst. Zeker niet op de manier waarop het gedaan wordt. Als de voorganger na afloop alleen maar zou zeggen: we zijn bevrijd van Gods oordeel, dan zou het heel wat anders zijn. Maar nu blijft de veroordeling centraal staan en wordt daar op gehamerd. De Hebreeënbrief geeft de verhouding weer tussen de wet en de Geest. En stelt centraal, dat we een beter verbond hebben. Het woord beter laat zien, dat we niet in het oude denken hoeven te blijven hangen, maar dat we mogen leven in het nieuwe verbond. |
Centraal in de dienst staat: Gods Woord dmv preek.
In de gehele dienst zie je de 2 dingen... de zonden en de verlossing ervan.
En nee, er word niet opgehamerd hoe zondig wij zijn, maar eerder: we zijn zondig en er is genade... niks is simpeler dan Gods genade aannemen.
Dat gebeurt dmv zingen.
Er zij idd. kerken die nauwelijks preken over de genade. maar die ervaring heb ik niet.
In het OT heb je eigenlijk 2 wetten: de 10 geboden en de andere wetten. Die stonden in het OT aan elkaar vast. Door het Nieuwe Verbond zijn ze gesplits van elkaar. Wij hoeven geen offers meer te brengen zoals de Joden het vroeger deden. Zij moesten bloedoffers geven. Door het bloed van Jezus zijn die wetten overbodig geworden.
De Joden leefden onder een zwaar juk van allerlei wetten en regels. En nu hebben we ons alleen nog maar te houden aan de 10 geboden.
De 10 leefregels.
Ook in het NT worden ze opgesomd door Paulus. Ja als je ze voorleest dan komt er idd iets over je heen, van ik kan het nooit goed doen. Maar er is verlossing van de straf op de zonden.
Als je mensen alleen veteld dat ze gered kunnen worden door het bloed van Jezus, en ze stellen de vraag, maar wat zijn zonden dan, mag je ze dan niet voorlezen?
Ook een vekeersagent attendeerd een weggebruiker op de verkeersregels, waarom mag een christen dan een niet christen attenderen op de biijbelse leefregels.. de 10 geboden?
Een mens snapt pas wat verlossing is van de straf op de zonden, als hij weet welke zonden hij begaan heeft.
Ook in een gezin zijn leefregels waar een kind aan zich moet houden. En een kind weet heel goed wat wel niet mag op den duur. En de kinderen weten ook heus wel wat straf is. Als een kind zijn ouders niet gehoorzaam is, hoe kan een volwassen mens dan gehoorzaam zijn aan God.?
Zo wijst de dominee, zijn gemeente weer iedere keer op de 10 leefregels. En de ouders wijzen de kinderen iedere keer weer op de leefregels. En de verkeersagent wijst ook de weggebruiker over de verkeersregels. En ga zo maar door...
Overal waar je bent zijn regels waar je je aan dient te houden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 september 2011, 09:06
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Als christen ben je al gered van de straf op de zonden, Jezus Christus is namelijk je voorspraak bij God de Vader. Als je vergeving vraag voor je zonden doe je in feite niets anders dan zeggen dat je spijt hebt van datgene wat je hebt gedaan. Maar ik denk niet dat het nodig is om elke dag opnieuw "gered" te worden, want dan zou Jezus elke dag opnieuw voor je zonden moeten sterven ...
Hoe weten we dat we zondigen? Door de 10 geboden ..
Romeinen 2:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. De Joden en de wet 17 En u die uzelf een Jood noemt, op de wet vertrouwt en u op God laat voorstaan; 18 u die zijn wil kent en zo uitstekend weet waar het op aankomt, omdat u wordt onderwezen door de wet; 19 u die ervan overtuigd bent dat u zelf een leidsman van blinden bent, een licht voor hen die in het duister zijn, 20 een opvoeder van onverstandigen, een leraar van onwetenden, omdat u in de wet de belichaming van de kennis en de waarheid hebt – 21 u die anderen onderwijst, onderwijst u uzelf eigenlijk wel? U zegt dat men niet stelen mag, maar steelt u niet zelf? 22 U zegt dat men geen overspel mag plegen, maar pleegt u zelf geen overspel? U verafschuwt afgodsbeelden, maar pleegt u zelf geen heiligschennis? 23 U laat u voorstaan op de wet, maar onteert God door de wet te overtreden, 24 want er staat geschreven: ‘Door uw toedoen wordt de naam van God onder de volken gelasterd.’ 25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God. |
Dan hoeven we in feite dus ook het Onze Vader niet meer te bidden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 25 september 2011, 22:40
|
|
|
Hoe weten we dat we zondigen?
Door de 10 geboden.
Kunnen we gered worden van de straf op de zonden?
Ja , als we vergeving vragen om onze overtredingen van de 10 geboden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 25 september 2011, 22:32
|
|
|
Als we niet weten wat de 10 geboden inhouden, is er ook geen verlossing.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 25 september 2011, 08:42
Onderwerp: Het weer
|
|
|
koud en zonnig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 25 september 2011, 08:42
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
TINK100 schreef: | vast gesteld dat bietjes en jachtschotel op 1 bord geen fraaie combinatie is..... |
rode kool is de beste combinatie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 17:06
Onderwerp: Angst
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Een depressie is iets anders dan een keer niet lekker in je vel zitten Roady. Volgens mij heb je nog nooit ervaren wat een depressie inhoudt anders zou je niet dit soort rare dingen zeggen....... En wat je zegt over medicijnen in de prullebak gooien? Het komt bij mij wat naief over. Medicijnen kunnen juist een zegen zijn voor veel mensen en dat zijn ze ook..... Waar ik het meest van schrik is dat je mensen aanraadt om ze in de prullebak te gooien, ik zou de consequenties die dat met zich meebrengt absoluut niet op mijn geweten willen hebben en zou er een groot schuldgevoel aan overhouden..... Ik hoop dan ook van harte dat mensen niet zo goedgelovig richting jou zijn om dat ook te gaan doen! |
Gelukkig heb ik mijn verstand nog....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 17:05
|
|
|
PIETER649 schreef: | Roady, ik vind dat jij hier een grens overschrijdt.
Hoe kun en durf jij als leek, als absoluut onwetende hier zulke dingen schrijven?? Medicijnen worden niet voor niets voorgeschreven en een oproep om die zo maar ineens te laten staan is behalve dom ook nog crimineel. Sta jij ook in voor de gevolgen? Of zal dat dan ook wel toevallig Gods wil geweest zijn?
Je zei eerder hier op forum dat jij ook bij die healingrooms kwam, fijn dat jij er baat bij hebt gehad hoor, maar in mijn ogen zijn het levensgevaarlijke gekken daar waar justitie eens goed naar moet kijken.
Van veel gebedsgenezers kun je twijfel hebben, ze zijn in ieder geval nog zo verstandig om hun sucsesnummers door te verwijzen naar een reguliere arts voor nacontrole. Mevr. Lont zegt gewoon 1 minuut na de genezing dat een HIV geinfecteerde zn medicijnen moet weggooien omdat het een gebrek aan geloof zou zijn om ze verder in te nemen.
10 dagen vasten is misschien goed voor mn lijn, maar heel slecht voor mn humeur... daarnaast overleef ik waarschijnlijk de periode geeneens zonder mn medicijnen. |
Hij krijgt het druk met begravenisondernemer spelen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 15:57
|
|
|
ROADY641 schreef: | Neem maar van mij aan Mariska, ik heb me behoorlijk goed verdiept in deze materie. Ik ben zelf ook depressief geweest, en dat voor een flink aantal jaren. Ik weet dus goed waarover ik het heb.
Mensen wilden mij ook aan de medicijnen hebben, maar dat heb ik gelukkig altijd geweigerd. Het was niet makkelijk, maar met Jezus in mijn hart, heb ik al veel mogen overwinnen. Ook die dingen die mij depressief maakten en hielden heb ik mogen overwinnen. Ik ben nu dus niet depressief meer (en dat al gedurende flink wat jaren).
En kom bij mij niet aan dat iets "erfelijks" zou zijn. Dat vind ik de slapste smoes om niet jezelf te hoeven aanpakken.
"Als God wilde dat ik depressief door het leven moet gaan, dan had Hij het onmogelijk gemaakt dat die middelen zouden werken." Ik vind dat je hiermee de zaak omdraait. En de verantwoording bij God neerlegt. God zegt overal in Zijn Woord dat we op Hem moeten vertrouwen. Nergens in de bijbel lees ik dat God de mens naar de apotheker stuurt. Ik lees alleen maar dat God leven geeft, vrijheid belooft, voorspoed belooft, geluk geeft etc etc, mits (!!) we precies doen wat Hij zegt. Gehoorzaamheid is dus geboden.
"Ik zal ze mijn levenlang moeten slikken. Ik sta niet in voor de gevolgen als ik er mee zou stoppen."
Tja, als je dat jezelf maar genoeg ingeprent hebt, zul je er zeker nooit meer vanaf komen. Jezus zei toch: U zult geschieden naar uw geloof (=dat wat je gelooft...)
En die gevolgen? Dat klinkt voor mij ook alsof je niet zelf de verantwoording voor je daden neemt Mariska. We worden volgens mij allemaal opgeroepen om onszelf te beheersen.
Weet je? Als ik jouw stukje lees, dan ben ik er nog meer van overtuigd dat jij - als je WILT - van je medicijnen af kunt komen. Je kunt je natuurlijk ook prima achter verschuilen...
Ik ben van mening dat het namelijk een KEUZE is.
Ik besefte ook dat ik die keuze moest maken. Samen met God erdoorheen, ongeacht wat ik zou VOELEN? Of doen wat mensen me adviseerden? Ik ben nog altijd blij dat ik voor Hem gekozen heb...
Heb je er wel 's aan gedacht om 10 dagen te gaan bidden en vasten? Dat kan voor de nodige "doorbraak" zorgen ...
www.biddenenvasten.nl |
Ik ben het hiwer absoluut niet mee eens. Je praat mij nu aan , dat mijn situatie komt omdat ik God niet gehoorzaam. God heeft de apostelen opdracht gegeven om mensen te genezen. Lucas zelf was geneesheer.. werd hij veroordeeld omdat hij mensen genas?
Jij weet niks van mijn gezondheid af. Dus hou je oordeel voor je.
Zwijg over dingen waar je geen verstand van hebt.
(Als ik 10 dagen vast, mag jij mij begraven....)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 11:52
|
|
|
ROADY641 schreef: | Ik noemde een paar dingen algemeen hoe er op het forum wordt gereageerd...
Ik kom er prima uit hoor.... Je neemt iets aan dat niet waar is. En uiteraard zit ik in een "proces". Wie niet?
Ik legde alleen het linkje tussen angst en anti-depressiva. Dat mag toch?
Want de enige reden dat mensen dat spul slikken, is omdat ze de angst niet durven te ervaren.... Toch?
Het zal me niet verbazen dat er meer mensen zijn die dat spul slikken die gereageerd hebben op dit onderwerp. Het verklaart voor mij de soms felle reacties op dit onderwerp. Hoe harder iemand schreeuwt...
Ik sluit dit topic af met een stelling: Gooi je antidepressivum in de prullenbak, en ga doen wat Jezus van je vraagt. Dan ben je er zo weer boven op... |
Ze slikken de anti depressiva om beter te kunnen functioneren. Helaas is er sommige mensen sprake een erfelijke aanleg door gebrek aan bepaalde stofjes in je hersenen.
Verdiep je maar eerst eens wat depressies zijn, en hoe ze onstaan en welke middelen er zijn en hoe ze werken.
Ik geloof dat zonder ander depressiva er veel meer zelfdoding zou plaatsvinden. En hoevaak zijn er wel geen gezinsdrama's omdat er ontkend wordt dat iemand depressief is, of dat men geen zin heeft in medicijnen in te nemen, omdat men zegt: van antidepressiva word je een totaal ander mens, je bent dan emotieloos. Dat is het grootste sprookje dat ik gehoord heb. De meeste antidepressiva zorgen dat de meeste emoties niet heftig zijn. En ja.. de bijwerkingen ervan, dat moet je maar voor lief nemen.
Als God wilde dat ik depressief door het leven moet gaan, dan had Hij het onmogelijk gemaakt dat die middelen zouden werken.
Ik zal ze mijn levenlang moeten slikken. Ik sta niet in voor de gevolgen als ik er mee zou stoppen.
Het feit dat ik hier reageer heeft temaken met het feit dat ik me woest maak om jouw uitspraken:
Alles is angst bij de mens. Gooi de pillen maar weg.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zaterdag 24 september 2011, 12:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 11:00
|
|
|
Ik vraag me af wat met je dit topic wilt bereiken?
De meeste mensen praten liever met een psychiater over hun angsten en fobieen omdat een psychiater weet hoe een psyche van de mens in elkaar zit.
Mensen praten niet snel op een open forum om over hun probleem angst te praten. Ze praten hier liever over de dagelijkse dingetjes, en geloofsvraagstukken, hun kinderen....
Maar de manier waarop jij bezig bent in dit topic vind ik niet kunnen. Je doet alsof je een psychiater bent, en het allemaal wel even weet hoe zij er mee om moeten gaan, omdat jij ervaringsdeskundige bent.
Velen op cm zijn ook ervaringsdeskundigen op het gebied van angst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 09:48
|
|
|
ROADY641 schreef: | Zou er een verband zijn tussen het toenemen van de angst in de "wereld" en de explosieve verkoop van anti-depressiva? |
Je maakt de aardig druk omtrent onderwerp angst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 22:53
Onderwerp: PC-problemen
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Sinds wanneer is windows 7 een browser Mariska?
Een webbrowser (ook wel (internet)browser of bladerprogramma genoemd) is een computerprogramma om webpagina's te kunnen bekijken. Populaire browsers zijn Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Opera en Google Chrome. Minder bekende, alternatieve browsers zijn Flock, Camino, Konqueror, ChromePlus, Lunascape en Seamonkey. Het gebruik van een browser is in de volksmond synoniem aan surfen op het internet. |
een klein foutje mijnerzijds..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 09:58
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Tot half 12 s avonds met een zieke baby rondlopen die enkel maar stil te krijgen is met de teletubbies en vrouwtje theelepel op youtube. Lang leve internet!! |
Is die kleine nu al internet verslaafd?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 23:01
Onderwerp: Moeten we bang zijn voor boze geesten?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Die link naar de RK kerk is mij niet duidelijk. Je kunt wel zeggen dat de RK kerk dat gebruik ook heeft... |
De RK-kerk zegent eigenlijk alles wat er maar te zegenen is met wierrook?en met heilig water geloof ik...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 23:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dat is dus niet helemaal juist. De bruiloft komt pas na het laatste oordeel, maar ik sta wel sympathiek tegenover de achterliggende gedachte. Topjes op korte broeken, vind ik gewoon niet kunnen. |
Vandaar dat men er soms op aangekeken word dat men er te werelds bij loopt,o.a. spijkerbroeken en sportschoenen, korte broeken, te korte rokken...enz.
Daarom vind ik het niet raar dat vrouwen in d gereformeerde rokken dragen. Ze laten zo zien dat er onderscheid is tussen mannen en vrouwen kleding.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 22:26
|
|
|
Je gebruikt zeker windows 7 als browser?
Wie weet liggen jouw browser en je mailbox wel met elkaar overhoop.
Heb het volgende gevonden....
E-MAILDATABASE OVERZETTEN NAAR WINDOWS 7
Zoals bekend is Windows 7 niet uitgerust met een standaard e-mailprogramma. Stapt u over naar dit nieuwe besturingssysteem dan zult u dus gebruik moeten maken van een alternatief programma zoals Windows Live Mail of Outlook. Bij Windows Live Mail kan het archief eenvoudig worden geïmporteerd: open het e-mailprogramma, kies ALT-Bestand, Importeren, Berichten, Microsoft Outlook Express 6 en selecteer de databaselocatie waar de e-mailberichten zijn opgeslagen. Bij Outlook werkt het helaas niet zo simpel want hoewel het programma wel een optie bevat om het archief van Outlook Express te importeren, werkt deze niet (het is namelijk niet mogelijk naar de opslaglocatie van het archief te verwijzen)... Dit probleem kan worden opgelost door het e-mailarchief van Outlook Express reeds op de Windows XP-computer in Outlook te importeren om vervolgens het zojuist aangemaakte Outlook-archief naar de Windows 7-computer over te zetten. Is dat niet meer mogelijk (bijvoorbeeld omdat de oude Windows XP-computer niet meer beschikbaar is), dan kan als tussenstap nog worden geprobeerd Windows Mail (het standaard e-mailprogramma van Windows Vista) onder Windows 7 aan de praat te krijgen. Is het OE-archief eenmaal in Windows Mail geïmporteerd (via Bestand, Importeren, Berichten, Microsoft Outlook Express 6, selecteer de databaselocatie), dan kan het aangemaakte archief alsnog vrij eenvoudig in Outlook worden geïmporteerd (via Bestand, Importeren en exporteren, Internet-e-mail en -adressen importeren, Outlook Express 4.x, 5.x, 6.x of Windows Mail.
(Ook wel eens de neiging de computer het raam uit te gooien? Schrijf dan nu in op de gratis SchoonePC Nieuwsbrief en download een GRATIS HANDLEIDING voor het optimaal afstellen van Windows...)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 20:38
|
|
|
Mij is ooit verteld dat als je naar de kerk gaat, dat je dan naar de bruiloft van het Lam gaat, en dan dien je je op zijn allerbest gekleed te gaan.
Als je bij de koningin op visite gaat kom je er ook niet in in je strandkleding.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 20:26
Onderwerp: Christendom en yoga
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Donald Duck is occult, jaren geleden gehoord in 'bepaalde 'groepen'.
Nou herinner ik me dus ook dat de Smurfen occult waren in bepaalde 'groepen'. Dezelfde 'groepen'.
Ja, vind het zelf de grootst mogelijke onzin hoor. en ik zei al eerder in dit topic dat ik het woord 'occult' bijna niet meer aan kon en kan horen.
Of het moet zoiets duidelijks overtuigends zijn als bijvoorbeeld Derek Oglivie'op RTL....Die praat met doden enzo.....
Maar ja, ik herinnerde mij dus iets van dat Smurfen ook occult zijn. Heb het net voor de zekerheid, terwijl ik het eigenlijk al zeker wist dat ik dat had gehoord in 'groepen' opgezocht op google. en ja hoor, kijk maar bij Smurfen+occult...
Ik denk, weet eigenlijk wel zeker dat het met Grote Smurf te maken heeft, die deed toch ook iets met toverdrank? Of formules in een groot toverboek?
Ja, het is wel wat jaren geleden, dat ik dat hoorde.
Als kind kon ik altijd erg genieten van de Smurfen. |
Mij staat bij dat er ooit eens een vergelijking gemaakt is tussen de smurfen en het Israelitisch volk onder leiding van Mozes.
Sprookjes zijn dan ook occult... Maar we dwalen af van het topic...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 16:37
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Sorry Herman, dit gaat me echt te ver. Zometeen krijgen we ook nog de verjaardag van je tante of het slagen van het rijbewijs van je neefje...geen belangstelling en niet gepast voor deze site. |
Echtscheidingen dan wel gepast voor dit forum? Wie weet kunnen we een hoop leren van mensen die 50 jaar bij elkaar zijn. Die weten wat lief en leed delen is. Tegenwoordig gaat men alleen al uitelkaar omdat de partner snurkt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 16:32
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Helaas mochten mijn ouders hun 45 jarig huwelijk niet meer meemaken. Het gebeurt nog maar zelden dat men 50 jaar getrouwd is.
Ik kan mij goed voorstellen hoe het voor kinderen is om zo'n jubileum te mogen vieren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 16:00
Onderwerp: Christendom en yoga
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Het is een lange lap tekst .. geschreven door: Bert v.d. Berg, fysiotherapeut te Groningen. 1991
http://www.stichting-promise.nl/artikelen/lichaamswerk--occultisme-en-genezing/yoga.htm
YOGA Voor de sterke opkomst van allerlei alternatieve geneeswijzen de laatste jaren, in het bijzonder de interesse voor yoga, zijn verschillende rede¬nen. Eén daarvan is dat onze technische medische wetenschap verweten wordt zich puur en alleen te richten op het lichamelijk functioneren van de mens, terwijl men meer en meer gaat inzien dat het welzijn van de gehele mens aandacht verdient. Daarmee samenhangend komt er ook een steeds groter bewustzijn voor het bovennatuurlijke. Vluchtend of zoekend in het bovennatuurlijke hoopt men een zekere tegenpool te vin¬den voor het rationele bestaan vol spanningen, drukte, stress. Een zoe¬ken naar vrede. Voor we beginnen een alternatieve geneeswijze als yoga te toetsen, wil¬len we eerst enkele fundamentele vragen beantwoorden met betrekking tot gezondheid en ziekte. Wat is de bron van ziekte? In Genesis l staat dat God alles schiep, wat onder, op en boven de aarde was. En Hij zag dat het goed was. Al in Genesis 3 zien we de satan aan het werk om Gods schepping in zijn greep te krijgen. Hij gebruikt hier twee argumenten, die we in veel occulte denkwijzen terug kunnen vin¬den en het is goed om deze twee te onthouden. Het eerste is in vers 4: "Gij zult geenszins sterven ". Het tweede in vers 5: "Dat de mens als God zal zijn". Vooral in dit laatste komt tot uiting dat het schepsel op de plaats van zijn Schepper wil gaan zitten. De satan, de gevallen engel, die dacht dat hij als God kon zijn, verleidt Adam en Eva, wetende dat hij daarmee de zonde in de schepping binnen brengt. Er komt een scheiding tussen God en mens. Vanaf dit moment komt er pijn en moeite, ziekte en dood het leven bin¬nen (Genesis 3: 16, 19). Spelen bovennatuurlijke krachten een rol? We zien om ons heen een groeiend besef, dat er "meer dingen zijn tussen hemel en aarde dan de mensen alleen". Er komt meer aandacht en accep¬tatie voor het bovennatuurlijke. Wat laat Gods woord ons van deze bo¬vennatuurlijke wereld zien? Een schoolvoorbeeld is het bijbelboek Exo¬dus. Laten we dit bijbelgedeelte eens wat nader bekijken. God is een God van wonderen en tekenen. Hij gebruikt ook de mens om door hem heen Zijn macht en kracht te tonen (Exodus 4:21 a). In hoofdstuk 7 zien we dat God zijn bovennatuurlijke macht laat zien door Aarons staf in een slang te veranderen. Maar ... we zien dat de Egyptisch wijzen en tovenaars hetzelfde deden, wat ons toont dat de satan ook bovennatuurlijke dingen doet. Opvallend is vers 12, waar God zich toch de Overwinnaar betoont, wanneer de staf van Aaron de andere staven verslindt. In het verdere verloop van dit verhaal gaat het al net zo. Steeds zien we dat de Egyptisch tovenaars het werk van God imiteren, maar dat Farao diverse malen aan Aaron moet vragen tot zijn God te bidden om de plagen te stoppen. Satan is sterk, echter, God is veel ster¬ker. Hij alleen biedt ook de uiteindelijke oplossing. We zien dus dat er een reële bovennatuurlijke wereld is, en er zijn twee machten in aan het werk. De macht van God en de macht van satan. Essentieel is om erach¬ter te komen wie er, in ons geval binnen een bepaalde behandelmethode, aan het werk is. Waar speelt dit alles zich af? Deze vraag is van groot belang, want het heeft geen zin om een vijand aan te vallen op een plaats waar hij niet is. Paulus geeft ons op deze vraag een zeer duidelijk antwoord in Efeze 6:12: "Want we hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze gees¬ten in de hemelse gewesten ". Het gaat dus niet rechtstreeks om de mens die het doet, of de gebruikte methode, maar om het achterliggende; de bron. De strijd is niet in het vleselijke, het tastbare, maar in de hemelse gewesten. Niet het zichtbare resultaat van een bepaalde behandelmethode bepaalt of iets goed is, maar de geestelijke bron van waaruit iets komt. Ja, maar ... hoor ik dan vaak zeggen: Het helpt toch! In Exodus hebben we gezien dat ook de satan "helpt". De uiteindelijke overwinning is alleen bij God. Eaten we niet de fout begaan om satan en zijn macht te onderschatten. Dit lijkt sommi¬gen te verwarren: dat iemand ogenschijnlijk beter wordt, en dat toch de bron daarvan niet God is. II Korintiërs 11:13-15 stelt dit in het juiste perspectief: "Zulke lieden zijn schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus." Geen wonder ook. Im¬mers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. Het is dus niets bijzonders indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid. Paulus gebruikt hier het woord: bedrieglijke arbeiders. Het is van belang dit te beseffen. Zij zijn geen dienaren der gerechtigheid, zij imiteren slechts. Hierop moeten we heel goed bedacht zijn. Satan imiteert de werken Gods, en ... hij is een meester-imitator. We kunnen het vergelijken met een vals biljet van ƒ 100,- dat zo goed nage¬maakt kan zijn, dat het bij controle niet wordt herkend. Maar als er goed naar gekeken wordt door iemand die de kenmerken goed kent, dan kan de imitatie ontmaskerd worden. De kenmerken kunnen we leren uit Gods Woord en door de Heilige Geest. We moeten ons dus niet laten misleiden. Het is onze taak alles te toetsen en de werken der ongerechtigheid aan het licht te brengen (Efeze 5:6-13). Conclusies Vier dingen hebben we nu duidelijk gezien: 1.) Door de zonde kwam er scheiding tussen God en mens. Gevolg was dat de wereld onder de heerschappij van de satan kwam te staan, en ziekte en dood hun intrede deden. 2.) Er is een bovennatuurlijk rijk van God en er is een bovennatuurlijk rijk van satan. 3.) De strijd speelt zich af, niet in het tastbare, maar in de hemelse gewes¬ten. Niet het zichtbare resultaat van een bepaalde behandelmethode be¬paalt of iets goed is, maar de geestelijke bron, van waaruit iets komt. 4.) Satan is een meester-imitator. Hij doet zich voor als een engel des lichts, en zijn helpers doen zich voor als dienaren der gerechtigheid. Verschillende argumenten willen we onder de loep nemen die mensen inbrengen, als het gaat om toch de hulp in te roepen van alternatieve genezers. "Het helpt toch, want het heeft effect" Dat bijzondere dingen niet alleen door God gebeuren, maar ook door de satan, zagen we al in Exodus. Op deze plaats wil ik ook nog wijzen op Simon, de tovenaar. (Handelingen 8) De dingen, die hij deed, waren zo bijzonder, dat de bevolking van Samaria van hem zei: "Deze is wat ge¬noemd wordt: de grote kracht Gods." Filippus bracht echter de waar¬heid aan het licht. Een ander duidelijk voorbeeld is het verhaal van de waarzeggende slavin in Handelingen 16: 16. Dat haar waarzeggerij niet zomaar uit loze woorden bestond, blijkt uit het feit dat "zij haar eigenaars veel voordeel bracht." En wat te denken van haar opmerking over Paulus en de zijnen: "Deze mensen zijn dienstknechten van de allerhoogste God, die u de weg tot behoudenis boodschappen." We weten dat deze uitspraak volledig waar is, en toch ... kwam het uit de verkeerde bron, en was het dus niet goed. Paulus doorzag dit! Deze verhalen laten ons zien dat we ons niet moeten laten leiden door het tastbare, het resultaat. Doch dat we moeten kijken naar de geeste¬lijke achtergrond, van waaruit wordt gehandeld. Is de bron onzuiver, dan moeten we ook het middel, de methode afwijzen. "Het is zo'n aardig persoon en hij bedoelt het toch goed" Wat inmiddels duidelijk moge zijn, (zie bovenstaande) is dat niet de persoon zelf of de indruk die de persoon wekt van belang is, doch waar¬door deze zich laat leiden. Paulus zei immers ook dat er bedrieglijke arbeiders waren, die zich voordeden als dienaren der gerechtigheid. "Baat het niet, dan schaadt het niet" Als we ons inlaten met methoden die voortkomen uit een occulte bron, stellen we ons, of we dat nu willen of niet, ook open voor de daar achter liggende geestelijke krachten. Het is onmogelijk om de methode los te zien van zijn geestelijke achtergrond, dat moge nu duidelijk zijn. Het gezegde moet dan ook zijn: "Baat het niet, het schaadt altijd!!" De satan, die door al deze dingen heen werkt, probeert ons op slinkse wijze te beïnvloeden, zodat we langzamerhand Gods weg kwijtraken. "Want er zullen valse christenen en valse profeten opstaan, en ze zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden" (Mattheüs 24:24). Yoga Als alternatieve therapie is yoga in opkomst. Om hier tot een juiste beoor¬deling te komen, moeten we eerst nadenken over haar oorsprong en ach¬tergrond. "Yoga" is een term uit het sanskriet en betekent: juk; verbinding; vere¬niging; eenheid. Via geschriften en opgravingen heeft men al vormen van yoga ontdekt die terug gaan tot 400 voor Chr., met name in het zuidwesten van India. Door de Beatles is de yoga naar het Westen gekomen, en door Sashwita en de Baarnse arts Polderman in Nederland geïntroduceerd. Deze laat¬ste is oprichter van de Stichting Yoga en Vedanta. De ontstaansgeschiedenis en de opgravingen laten een relatie met het hindoeïsme zien. En alleen vanuit het hindoeïsme is yoga echt te begrij¬pen. Laten we daar dus eerst naar gaan kijken, daarbij deze relatie in het achterhoofd houdende. Hindoeïsme De term "hindoeïsme" doet pas in ongeveer 1830 zijn intrede in de en¬gelse literatuur, en duidt ongeveer de laatste tweeduizend jaar van de Indiase cultuur aan, als voortzetting van de vedisch-bramanistische be¬schaving. Het Hindoeïsme is eigenlijk geen godsdienst, maar een verzameling van allerlei godsdiensten en culten (Inclusivistisch). Het is tolerant in die zin dat het aan ieder individu zelf overlaat hoe en onder welke naam het het goddelijke wil vereren. Het is eerder geneigd een afwijkende leer of cultus als minder doelmatig, dan als onjuist te beschouwen. Volgens hun visie is er zelfs geen verschil tussen monotheïsme en pantheïsme. We vinden ze binnen het hindoeïsme beiden terug. 1) Monotheïsme: er is maar één godheid - Brahman - die ook een drie-eenheid is. De verschijningsvormen zijn: Brahma - de schepper; Vishnu - de bewaarder; Shiva - de vernietiger. 2) Pantheïsme; God/Brahman is in alles en iedereen; zowel mensen, die¬ren als dingen. Dus, alles is (een) god. Vandaar: 3) Polytheïsme; omdat Brahman in alles is, is alles god. Alles kan aan¬beden worden. Van alles kun je een afgod maken. Dit geldt voor men¬sen, dieren, dingen en voorouders. De hindoe "kent" ongeveer 33 miljoen goden. Het is van groot belang al deze goden te vriend te houden, anders zouden ze zich tegen je kunnen keren. Wat zegt de bijbel over deze dingen? Er staat dat God woning maakt in de mensen. Zeker niet in ieder mens, maar alleen in hen, die Jezus hebben aangenomen en die Hem willen volgen. In niemand anders. Het feit dat God woning heeft gemaakt in mij, wil nog niet zeggen dat ik God ben. Jesaja 44:6 "Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israël, de Here der Heerscharen: "Ik Ben de eerste en Ik Ben de laatste en buiten Mij is er geen God. " Voor de hindoe wordt het leven voor een groot deel bepaald door de wet van het karma. Karma betekent letterlijk "actie" en heeft te maken met het lot. Het staat in verband met iemands acties / handelingen en de gevolgen daarvan. In het hindoeïsme is iemands huidige staat van be¬staan bepaald door zijn handelen in vorige levens. Wanneer iemand goede daden doet, dan groeit hij langzamerhand naar het moment toe dat hij bevrijd wordt uit de vicieuze cirkel van de reïncarnatie. Het is een optelsom van plus- en minpunten. Hoe de optelsom uiteinde¬lijk uitvalt, is bepalend voor het volgende leven. Omgekeerd, wanneer iemand slechte daden doet, of niet voldoende goede, waardoor de gees¬ten niet voldoende tevreden gesteld worden, zal hij verder van zijn be¬vrijding afraken. Het is dus heel duidelijk een leer van zelfbevrijding. De bepalende factor is het karma, en het uiteindelijke doel is de bevrij¬ding uit het wiel van reïncarnatie en éénwording met Brahman, het god¬delijke niets. Een uitvloeisel van dit systeem is het kastenstelsel, met bovenaan de Brahmanen (de priesters) en onderaan de paria's of onaanraakbaren. De weg van de verlossing - het opklimmen in het kastenstelsel en uiteinde¬lijke bevrijding uit de reïncarnatiecirkel - is op verschillende manieren mogelijk. 1) door goede werken; 2) door het brengen van offers; 3) door het aan¬bidden van de goden; 4) door ascese; 5) door yoga. Yoga heeft als doel vrij te komen van het aardse en het eigen zelfbewust¬zijn om het "latente zelf', het "echte zelf', of de "god in ons" naar buiten te laten komen. Paul van Dijk omschrijft in zijn boek "Geneeswijzen" yoga als de prakti¬sche kant van de indische Vedanta filosofie. Yoga-meditatie 1) Essentieel hierbij is het leegmaken van de geest en daarbij op te gaan in het goddelijke niets (als de Hindoes beweren dat je je geest leeg kunt maken, houdt dat ook in dat je je geest met iets kunt vullen, vol kunt zijn). De geest wordt leeggemaakt en daardoor opengesteld. Men maakt er zich totaal niet druk om wat er dan weer in komt. In feite stelt men zijn geest open voor dat deel van het bovennatuurlijke rijk waar God niet in is. Men stelt zich in feite open voor demonische invloeden. Zo zijn er verschillende yoga vormen: Hatha, Karma, Bhakti, Jnana, Raja, Kundalini/Chekra, Mantra (veel toegepast in de Transcendente Meditatie), Integrale, (wordt veel gebruikt bij sensitivity training) en Dy¬namische of Saswitha yoga, die nauw verwant is met de theosofie en het occultisme. De mantra's of mantram die gebruikt worden b.v. bij transcendente me¬ditatie zijn heilige spreuken of woorden uit de veda's, de heilige boeken van de hindoes. Meestal zijn het spreuken in het sanskriet, en over het algemeen namen van hindoegoden. De bedoeling is deze mantra's ein¬deloos, monotoon te herhalen, en ontelbare keren uit te spreken in een bepaald ritme. Dit met het doel de goden (demonen) aan te roepen en zichzelf in een soort trance-toestand te brengen, zelfhypnose. Het be¬wustzijn wordt voor een groot gedeelte buiten werking gesteld. 2) Naast geestelijke ontlediging als voorwaarde voor de yoga-meditatie zijn er ook bepaalde yoga-houdingen en yoga-ademhaling. Hiervoor speelt de hindoeïstische visie op het lichaam een doorslaggevende rol.
Zo zouden er twee energiekanalen in het lichaam lopen. De IDA-N ADIS. Deze is negatief geladen, lunair, vrouwelijk, koud, links, onder, achter georiënteerd. En de PINGALA-NADIS, positief geladen, solair, man¬nelijk, warm, rechts, voor, boven georiënteerd. Daarnaast is er nog een derde energiekanaal, de SUSHUMA geheten. Deze loopt langs het ver¬lengde merg, en is neutraal gelegen. De plaats in het lichaam, waar deze drie kanalen samenkomen is het beginpunt van de zeven chakra's. Dit speelt een bepalende rol bij alle yoga-oefeningen. Voor de hindoe is yoga dus ook helemaal geen manier om gymnastiek te doen, te ontspannen of goed te leren ademhalen. Het is voor hem een essentiële manier om de goden te aanbidden en te behagen. We zien dus dat yoga zijn filosofie en wortels heeft in het hindoeïsme. Aldus constateren we enkele scherpe tegenstellingen: 1) Yoga is gebaseerd op een religie, die zowel het monotheïsme, als het poly- en pantheïsme kent. Terwijl de bijbel uitdrukkelijk zegt dat er slechts één God is. En onze God is een jaloers God, die niet duldt dat we naast Hem nog andere goden aanbidden. 2) Doel in de yoga is het om karma te verdienen door goede werken te doen en zo de goden te vriend te houden en ze gunstig te stemmen. De bijbel zegt dat God het goede met ons voor heeft. We hoeven Hem niet te paaien ofte vriend te houden, want Hijzelf wil ons als vrienden heb¬ben. We lezen in Filippijnen 1:6: "Hij, die in u een goed werk is begon¬nen, zal dit ten einde toe voortzetten, tot de dag van Christus Jezus " -en Efeze 2: 8: "Door genade zijn gij behouden, door het geloof, en dat niet uit werken, opdat niemand roeme". 3) Het hindoeïsme leert de reïncarnatie, een telkens weer terugkeren van de mens na de dood op deze aarde, net zo lang tot de goddelijkheid bereikt zou zijn. Daarentegen zegt de bijbel dat het de mens beschikt is één maal te ster¬ven. Het is voor de mens weggelegd, niet duizendmaal, maar slechts één maal te sterven, waarna het oordeel volgt. 4) Yoga predikt een zelfverlossing, terwijl de bijbel heel duidelijk zegt dat verlossing nooit door een mens zelf te bewerkstelligen is, nooit door de werken die wij doen, maar alleen uit genade en door Jezus via het kruis van Golgotha. Wat nu te denken van westerse yoga of christelijke yoga?? De vorm van yoga die vooral in het Westen geïntroduceerd wordt, is de zgn. HATHA-yoga. Middels deze vorm van yoga moet een eerste ope¬ning bewerkt worden voor het bovennatuurlijke. Met name in de beginners¬cursussen kom je nog weinig tegen van de oosterse filosofie en de echte yoga-oefeningen. Het zijn hoofdzakelijk nog "normale" ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Naarmate men verder komt, komt er steeds meer filosofie bij, komt men ook vaak tot meditatie en vaak krijgt men op den duur een mantra. De term christelijke yoga is een contradictio in terminis, een tegenstrijdigheid in zichzelf. Christus en de yoga zijn nu eenmaal on¬verenigbaar. Zelfverlossing staat de genade in de weg. Pantheïsme sluit Jezus als enige weg tot behoud uit. Conclusies: 1) in de yoga hebben we niet te maken met gymnastiek- of ademhalings¬oefeningen. 2) yoga is in wezen een godsdienst; het aanbidden van (vele) andere goden, met als doel zelfverlossing. 3) sommige yoga-houdingen (asana's) zijn bedoeld om bepaalde hindoe¬goden te aanbidden. 4) de geest wordt leeggemaakt en opengesteld voor het bovennatuurlijke, met name het demonische. 5) het bewustzijn wordt verminderd of uitgeschakeld. Oefen-therapeutische bezwaren tegen Yoga-oefeningen (G. Feller) Het belangrijkste bezwaar is dat de ademoefeningen fysiologisch niet juist zijn. a) Men zegt dat de ademhaling zich niet tot de longen beperkt, maar dat de adem door de verschillende organen en ledematen zou stromen, (ver¬keerd denkkader van oefenen, autohypnose, autosuggestie) b) Tijdens de ademoefeningen wordt voornamelijk de "buikademhaling" (diafragmaal middelste deel) benadrukt, er is geen fysiologische over¬vloeiende buik-flank borstademing. c) De adempauzes worden onnatuurlijk lang vastgehouden, geen reke¬ning houdende met de adembehoefte. (individueel en afhankelijk van de belasting!). d) De verkeerde ademhaling wordt bovendien alleen statisch aangeleerd, (niet functioneel). e) Doel is niet bijvoorbeeld een vergroting van de vitale capaciteit van de longen, maar een demping van het vegetatieve, hetgeen de patiënt in een labiel evenwicht brengt (parasympaticus-sympaticus). f) De patiënt heeft geen goed bewustzijn/gevoel van inhoud en verloop van de ademing, en zal er dus ook geen praktisch (dagelijks) profijt van hebben. Het wordt een kunstoefening, geen dagelijkse vaardigheid. g) Ook de uitgangshoudingen (statisch) hebben niet tot doel de adem-functie te bemoeilijken of vergemakkelijken, maar hebben hun functie in astrologische overwegingen met het doel onnatuurlijk dempen van het vegetatieve. h) Tenslotte zijn de yoga-ademtechnieken zelfs gevaarlijk te noemen bij tal van longziektes en circulatoire klachten, mede ten gevolge van het vaak optredende "persen" tijdens het oefenen. Asana's lichaamsoefeningen Ook hier is het belangrijkste bezwaar dat de oefeningen niet fysiologisch zijn opgebouwd. Ook hier spelen astrologische overwegingen een belang¬rijke rol. De asana's, de houding en zijn statisch (isometrisch) waarbij mede door de lange tijdsduur het houdings- en bewegingsapparaat over¬belast wordt. Vooral kapsel- en bandlaesies, maar op den duur ook door de eenzijdige belasting, kans op versnelde artrose en chondropathieën. Verschillende delen van de fysiologische bewegingshouding worden niet gecoördineerd geoefend. Er wordt geen rekening gehouden met indivi¬duele spierevenwichten, of houding/bewegingsproblematiek. De oefeningen hebben alleen het doel het lichaam in een dusdanige "kramp" te brengen zodat men door middel van meditatie gemakkelijker "uit het lichaam kan treden". Ook statisch lang volgehouden, isometrische oefeningen zijn vaak een belasting voor het circulatoire systeem. Persen met verhoogde bloeddruk komt voor, evenals een collaps door een vagusverschuiving bij het ademhalen. Ook de "kopstand" is berucht, vaak wordt deze onverantwoord uitgevoerd. Mensen met (sluimerende) klachten aan houdings/bewegingsapparaat zullen door eenzijdig oefenen, (vaak zonder correctie) blessures krij¬gen. De hierboven beschreven gevaren gelden voor de "echte yoga-oe-feningen". Vele yogaleraren vermengen hun oefeningen echter met veel "westerse" oefeningen.
Literatuur: 1) Understanding alternative medicine, Roy Livesay ISBN O 551 012358 2) De goeroe is dood, Rabi Maharaj ISBN 90 324 9503 8 3) Het vaderhart van God, Floyd McClung ISBN 90.60.67.3379 4) Vader wie ben ik? Henk Rothuizen ISBN 90.6067 397.2 5) This present Darkness, Frank E Peretti ISBN O 89107 390.6 De duisternis aanwezig (NL) ISBN 90 6318.043.8 I Thessalonicenzen 5: 23 en 24.
Bert v.d. Berg, fysiotherapeut te Groningen. 1991 |
Wilde dit stuk ook al plaatsen, maar gezien die rare tekens heb ik het niet gedaan, het is lastig lezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 08:33
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik wil even zeggen dat ik geen pc-problemen heb. Wat nu? |
Dat is wel een heel groot probleem
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 september 2011, 21:58
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik geef aan wat de kerken doen ... Uitgaande van de Heidelberger Catechismus
De Heidelberger Catechismus zegt:
Vr.92. Hoe luidt de wet des Heeren? Daarna krijg je een opsomming van de 10 geboden. Ik neem dus aan dat ze daarmee de 10 geboden zien als de wet ...
En bij vraag115. Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan? Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen (a), en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken (b). Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken (c). a Ro 3:20 1Jo 1:9 Ps 32:5 b Mt 5:6 Ro 7:24,25 c 1Co 9:24 Php 3:12-14
(a)20 Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen. In hetzelfde hoofdstuk staat ...27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist. (a)9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. (a) 5 Toen beleed ik u mijn zonde, ik dekte mijn schuld niet toe, ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn ontrouw’ – en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. sela (b) 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde. (c) 24 Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint. In hetzelfde hoofdstuk staat ... 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus. (c) 12 Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13 Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. In hetzelfde hoofdstuk staat ... Aan wat er in de wet over gerechtigheid staat, voldeed ik volledig. 7 Maar wat voor mij winst was, ben ik omwille van Christus als verlies gaan beschouwen. 8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen 9 en één met hem zijn – niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in Christus.
@ antwoord op Pieter649 Het is je goed recht om de knop "deze reactie is niet okee" te gebruiken. Maar om een vraag als "Godslastering te bestempelen" vind ik te ver gaan, mede omdat je niet met een bijbelse weerlegging komt. De vraag was dan ook "geef je satan daarmee niet een werktuig in handen ... " Zoals jij het stelt zeg ik dat het omonstotelijk vaststaat dat de kerk "satan een werktuig in handen geeft ..." Een niet onbelangrijk verschil in lezen en lezen ... @ antwoord op Willemijn232 Als de leer van de kerk zich stelt onder de wet, dit door de 10 geboden de wet te noemen, dan stelt men zich toch gelijk aan de Joden .. ?? De leer van de kerk stelt zich niet alleen door de 10 geboden gelijk onder de wet, maar, en dat is een ander onderwerp, ook door zich te beroepen op het verbond wat God heeft gemaakt met Abraham ..
.. |
Je stelt dus hier dat die 10 geboden alleen voor de Joden zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 september 2011, 17:11
|
|
|
Ik zelf heb het meegemaakt in de kerk waarbij iedere zondag de 10 geboden werden voorgelezen. Ik vind dat daar niks mee is. Het laat mij alleen maar zien, dat ik nog altijd zondig. En de preken zijn vaak bemoedigend. En we zingen psalmen en gezangen, waarin wij onze dankbaar heid tonen. En ik vind dat daar niks mee is.
Even een vergelijking... Op straat worden we ook iedere keer geconfronteerd met de verkeersregels. We weten wel allemaal hoe het moet. Haal nou al die verkeersregels weg en je ziet wat er van komt.
Zo is het ook met de 10 geboden... onze leefregels... Je kan ze niet vermijden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 september 2011, 16:33
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik denk Roady dat sommige mensen zo onder de wet leven dat het niet eens mogelijk is om Gods Liefde en Almacht te ervaren ... Dat ze daarom ook nooit tot volledige overgave kunnen komen om in volledig vertrouwen de weg met Hem kunnen gaan.
2 Korintiërs 3:12 Dit is onze hoop, en daarom handelen we in alle openheid 13 en zijn we niet als Mozes, die zijn gezicht met een sluier bedekte, zodat de Israëlieten niet konden zien dat de glans verdween. 14 Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. 15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 17 Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. 18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd. |
Iedereen ervaart Gods liefde en almacht weer anders...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|