ChristianMatch

Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 37 38 39 40 41 42 43 ... 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 februari 2012, 14:36
BerichtOnderwerp: Elfstedentocht

ANNETTE792 schreef:
inderdaad, en dan ook nog voor een startbewijs waar je niets aan hebt want die zijn persoonsgebonden en niet overdraagbaar.
Is dat ff balen als je aan de start staat en geweigerd wordtClown smiley

De controle is strak en doeltreffend en met wat men hier randstedelijk geklets noemt, bereik je absoluut niets. Jammer dat dit soort criminele praktijken met startbewijzen zich voordoen. Marktplaats heeft inmiddels alle advertenties voor startbewijzen verwijderd. Het is nog niet zeker of het doorgaat maar het kan en dat is al heel mooi. Wel zonde dat het mooie stukje door de Luts mogelijk wegvalt. Als het over de Fluessen gaat, een langgerekt meer, is dat wel een lekker lang stuk heerlijk doorschaatsen.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 7 februari 2012, 19:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 6 februari 2012, 23:04
BerichtOnderwerp: Elfstedentocht

UitgeSloten

Thomas, een Elfstentocht zonder Sloten, wat een waanzin.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 6 februari 2012, 23:08
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 6 februari 2012, 19:59
BerichtOnderwerp: Homoseksualiteit

Jammer dat het onderwerp nu een beetje afglijdt. Ik vind dat er geen sprake is van zonde maar kennelijk vinden mensen het nodig het zo te benoemen. Ik sluit me wel aan bij wat Mieke zei, laten we het oordelen maar aan God over. Dan ben je beter af dan bij veroordelende mensen. Gooi maar stenen jongens, het staat er toch? Die Hippie, hoe heette Hij ook alweer, kon vast niet goed lezen en begreep er dus natuurlijk niks van.

Om te huilen is het inderdaad wel. Ik vind Jasmijn een moedig meisje. Het is wel erg dat je moed moet hebben om in christelijke kring uit te spreken dat je andersgeaard bent en je je een kind van God voelt - wat je zonder meer bent.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 6 februari 2012, 20:45
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 17:48
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

LEANNE226 schreef:
De rekening voor het water..........ik krijg geld want ik heb -43 kuub gebruikt............kweeniehoor,hoe doe je dat?Terugspugen in de leiding of zo? Gefrustreerde smiley

Wiskunde was niet echt je vak zeker, Leanne. Engeltje smiley

Thomas, maakt niet uit, je krijgt geld terug en dat snapt iedereen.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 16:05
BerichtOnderwerp: 25+ conferentie

70 is meer dan 25, dat wel natuurlijk. Maar ja, ergens klopt er toch iets niet.
Misschien is het goed de bandbreedte aan te geven 25-50 of zo.

Thomas, ook 25+

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 4 februari 2012, 16:07
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 14:53

Annette,

De reden waarom de farizeers Christus wilden kruisigen was dat Hij zich niet aan de wetten hield. Je kent de Bijbel goed genoeg om te weten hoevaak ze Hem daarmee in de val probeerden te laten lopen. De essentie is dat Christus zich niet aan de wetten hield omdat hij de wet van Liefde en genade wilde laten gelden. De oude wetten waren er wel maar ze moesten niet worden toegepast op die wijze. Met een briljante verbale opmerking, dat wel. Maar vertellen en vergelijken is een onmiskenbaar deel van de Joodse cultuur, waarin Christus leefde. Jezus keurde het gedrag niet goed maar bestreedt de wijze zoals de farizeeen er, met verwijzing naar wat we nu het OT noemen, mee omgingen. Jezus heeft het duur moeten bekopen, wat overigens conform de Joodse wetten was. Wetgeving is altijd tijd- en plaatsgebonden omdat ze passend moeten zijn bij de samenleving. Ik heb wel eens een lans gebroken voor de oude Joodse wetten. Niet omdat ze nog toepasbaar moeten zijn, dat heb ik elders al duidelijk gemaakt, maar omdat ze in die tijd wel degelijk een regulerende werking hadden in een harde maatschappij voor vrouwen en slaven. Maar we leven niet meer in een samenleving die wetten nog maar pas ontdekt heeft en waarin vrouwen rechteloos zijn, hygiene tekortschiet en geslachtsziekten welig tieren en onbehandelbaar zijn. De toenmalige Joodse wetten waren in die samenleving goed omdat ze zorgden voor de inname van gezond voedsel, een zekere hygiene en een beetje bescherming gaf aan zwakken. De wetten van Hammurabi die er eerder waren en erg veel op leken, legden die aspecten veel minder goed vast. Maar wetgeving moet passend zijn op de samenleving, wil die kunnen functioneren. Christus ging dus tegen de oude wetten in omdat hij niet het houden aan de wetten benadrukte maar liefde en genade. Hij hield zich niet aan de wet, hoe dan ook. Dat betekende niet het goedkeuren van overspel door de vrouw. Johannes 8 is een van de kernstukken van het Nieuwe Testament. En er is bij homoseksualiteit geen sprake van zonde. Je kunt van andersgeaarden niet vragen een leven te leiden zonder liefde en seksualiteit en dat is ook nergens voor nodig. Heteroseksuelen hoeven en doen dat ook niet. Het is onmenselijk dat van iemand te vragen als je van je medechristen houdt en het hoeft ook niet. Niemand kan van mij als hetero vragen om homoseksueel te worden, wil ik Christen zijn. Dat is net zo onmogelijk om van een homofiel te vragen om maar heteroseksueel te zijn. Het drama van Xabia met haar man is daar een goed voorbeeld van. De kerk van Christus accepteert de homofielen als het goed is.

Want een ieder die Mij aanneemt, zoals Jasmijn dat als lesbische vrouw net zo goed mocht doen als jij .......

Thomas, dat bedoel ik dus.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 4 februari 2012, 15:41
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 14:27

CHATULIEM619 schreef:
Wat denk je dan van liefde tussen stiefvader en dochter. De volgende stap is dat we dat dan ook maar tolereren. Of wat denk je van een overspelige relatie? Kan ook sprake zijn van liefde...of van onderwijzer met kind? Als we onze grenzen maar niet meer durven te stellen komen we in een glijdende schaal terecht.
Gister was een programma van P en W voor, waarin een man vertelde hoe hij als jongen begeerd wed door een man, en dat hij dat als heel fijn ervaren had......

Dit soort verhoudingen die op ongelijke machtsverhoudingen of incest zijn gebaseerd zijn volstrekt niet aan de orde. Waarom haal je dit soort dingen erbij als het daar helemaal niet over gaat? Een kwetsende suggestie. Ik heb het voor alle duidelijkheid over de geest van mijn opmerking en niet over de letter. Ik spreek over liefdesverhoudingen tussen volwassen mannen en vrouwen dan wel van mannen of vrouwen onderling. Laat dat helder zijn. Overigens volg je mijn bijdragen al lang genoeg om dat te weten. Van een mogelijkheid tot afglijden is geen sprake en bovendien veronderstel je dat het al een vorm van afglijden zou kunnen zijn, wat ik echt bestrijd als we het hebben over het erkennen van homoseksuele liefdesrelaties.

Thomas, de kerk heeft wat goed te maken.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 4 februari 2012, 19:19
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 13:06

Het is goed de teksten te lezen zoal ze bedoeld zijn. Bandeloosheid en 'sexfeesten' worden afgewezen. Over vrouwelijke homoseksualiteit wordt in de bijbel nauwelijks gesproken. Dat paste ook niet in het toenmalige maatschappijbeeld waar vrouwen ondergeschikt waren en zeker wat hun wensen betreft. Het lijkt een uitstapje maar is wel wezenlijk. Als ik de Joodse wetgeving lees uit de periode van meer dan duizend jaar voor Christus, dan is die geschreven voor een andere maatschappij dan die we nu hebben. Zo Spreekt de Heer en dan komt er een tekst waarin staat hoe een vrouw uit een overwonnen volk moet behandelen. Je mag een maand geen sex hebben en dan mag je doen wat je wilt. Verder nog een bepaling over kaalscheren. Welnu de Heer kan zo spreken maar daar word je nu hevig voor vervolgd - en terecht, het is een misdrijf. Een man die nu een vrouw heeft verkracht is ook niet meer verplicht met haar te trouwen. Het staat wel in de bijbel, dus ik neem aan dat iedereen zich daar aan houdt? Nog varkensvlees gegeten? Melkproducten en vleesproducten gescheiden? Je aan de rituele wassingen gehouden? Het staat er allemaal.

In een eerdere bijdrage heb ik mensen die beweerden de bijbel toch echt niet te kunnen veranderen geconfronteerd met het verhaal van de overspelige vrouw. die gestenigd moest worden - want dat stond er toch? Ze konden de Bijbel toch niet veranderen? Iedereen die de Bijbel leest en probeert te begrijpen kent het antwoord van Christus. En ik meende toch echt te weten dat dit een site van christenen is.

Mensen die homoseksualiteit op grond van onbegreoen bijbelteksten afwijzen zijn medeveranwoordelijk voor het weggaan (wegsturen) van de homoseksuele medechristen uit de kerk. In veel kerken is er ook echt geen plaats voor hen. Daar wil je toch niet bijhoren?. Na de beruchte EO-uitzending pleegden een aantal zelfs homoseksuelen zelfmoord.

Christus zelf wijst een letterlijke liefdeloze interpretatie af en hield zich niet aan de oude wetten. Ze moest gestenigd worden volgens de wetten maar Hij liet haar gaan en liet de wetticisten beschaamd achter. Je zou toch verwachten dat Zijn volgelingen daar iets van geleerd hadden na tweeduizend jaar. Of zijn we nog steeds farizeeërs. Kennelijk, want het staat er toch? En oh oh wat heb je dan gelijk als je met een paar teksten smijt die waarschijnlijk nog onbegrepen zijn ook. Vroom hoor, in de tijdeb van Christus had je ze al. Welke groep ook al weer?

Thomas, die gelooft dat God de liefde tussen twee mensen nooit afwijst.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 4 februari 2012, 13:14
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 11:01

[quote=JASMIJN197]Héé!!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik val op vrouwen.
Ikzelf kan dit aan God verantwoorden, sterker nog, ik denk dat God mij homoseksueel geschapen heeft. Ik denk dat het geen zonde is om met een vrouw een relatie aan te gaan. Ik denk dat wanneer ik iemand wordt die ik niet ben, dat God daar juist verdrietig van wordt! Homoseksualiteit is geen keuze, het is een geaardheid, gebasseerd op gevoelens, gevoelens heb je niet onder controle, het overkomt je. Natuurlijk is het jouw eigen keus, op die gevoelens in te gaan of niet. Maar wat houdt je tegen; Wanneer jij een gelijkwaardige relatie opbouwt, gebasseert op liefde en trouw en samen in deze relatie en met deze relatie God wil dienen? Dat is tcoh prachtig! Gods liefde is zo groot, wij kunnen deze niet in een kader plaatsen!

Prima dat je dit zo formuleert. Er lopen hier wel topics over op CM. Wel goed dat je de vrouwelijke kant eens belicht, ik heb dat ook wel eens gedaan maar het lijkt toch veelal over mannen te gaan. Moedig van je dat je dit vertelt maar voor de veroordeling die in sommige kringen geldt, hoef je hier niet al te bang te zijn, al zijn de meningen wel verdeeld. Het is puur aanleg en voor mij mag je je liefde en seksualiteit zo beleven en ben je net zozeer kind van God al alle anderen. Liefdeloosheid en onbegrip zul je al wel ontmoet hebben maar dat geldt echt niet voor alle christenen. Ook op CM niet.

Thomas, die vindt dat mensen mogen leven zo ze geschapen zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 februari 2012, 17:44
BerichtOnderwerp: Vergoeding homotherapie uit het ziekenfonds

RONNY104 schreef:
binnen 1 week was al gebleken dat er geen sprake was van welk form van onderdrukken van welke gevoelens dan ook,wat gaan jullie nu doen jullie
berichten aanpassen.....

In geen geval, lees het rapport maar eens. Feitelijk is het niet zo positief. Kwakzalverij is erg maar om dan ook nog naar het Christendom te verwijzen is om je voor te schamen. Er is een psychiater maar die faalt. Ik schaam me niet voor het Christendom maar wel voor dit soort interpretaties die feitelijk Christenen met homofiele aanleg buiten het heil plaatsen. Draai hun opvatting eens om: Stel je voor dat je binnen een huwelijksrelatie met het eigen geslacht praktizerende homo zou moeten worden om Christen te kunnen zijn en dat je wordt duidelijk gemaakt dat jouw heterogevoelens als zondig gezien moeten worden.

Thomas, je moet als christelijke organisatie niet eerst de hemel beloven en daarna met de hel dreigen.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 3 februari 2012, 18:14
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 februari 2012, 22:17
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

http://www.youtube.com/watch?v=LkrKjnQHub0&feature=fvwrel

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 februari 2012, 22:10

http://www.youtube.com/watch?v=-7zMtIFR3Zs&feature=related

Taizé in het Nederlands.

Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur
dat nooit meer dooft, een vuur dat nooit meer dooft.
Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur
dat nooit meer dooft, een vuur dat nooit meer dooft..

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 2 februari 2012, 22:12
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 februari 2012, 22:08

Prachtige taal van Oosterhuis:

Ken je mij? Wie ken je dan.......

http://www.youtube.com/watch?v=0iowndW2Eo8&feature=related

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 februari 2012, 18:06
BerichtOnderwerp: Het weer

Friezen zijn niet van die dooien. Ze ontdooien als het gaat vriezen.

Thomas, kent één elfstedenstad goed, al denkt hij niet dat de tocht komt dit jaar.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 2 februari 2012, 18:09
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 februari 2012, 14:11

LEANNE226 schreef:
Ik verknal het vaker dan ik het goed doe maar ik moet ook nog veel leren Engeltje smiley

Hij is weer naar school(schoppen was niet nodig),nu is zijn zus ziek.........blijkbaar heerst er toch iets..........oeps......... is Aanstelleritus besmettelijk?

Naar school schoppen is natuurljk niet letterlijk zoals je ongetwijfeld wel begreep. Besmettelijk in overdrachtelijke zin wel: kinderen kopiëren succesvol gedrag. Daar moet je niet te zwaar aan tillen. Ze leren er mee wat wel en wat niet kan, het vervelende is alleen dat ze dat op jou als ouder oefenen. Dat is overal zo en ik vertel het ook wel eens aan een jongere collega. Betrek het niet op jezelf he maar dat is wel eens lastig. Op wie moeten ze dat gedrag anders oefenen? Het was in ieder geval een prachtactie met je zoon. Meer zulke ouders die nee durven zeggen en grenzen durven stellen in plaats van '' voor hun kinderen opkomen '' - zodat ze niet hoeven op te treden.
Lamlendichitis extrema is een aangeleerde ziekte.

Thomas, morgen een vrije dag, het was wel een mooi moment toen het weekend al vroeg begon.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 2 februari 2012, 20:24
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 februari 2012, 22:26

Ik wil het drankgebruik niet stimuleren maar ik heb mezelf uit de kou gekomen een glas cognac ingeschonken en dat was in ieder geval een goed moment.

Thomas, nuchtere Fries, hm.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 1 februari 2012, 22:29
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 februari 2012, 21:51

LEANNE226 schreef:
Zoonlief van (bijna)15 voelt zich niet lekker.........kan maar is een tikje verdacht.........hoor ik hem net naar beneden sluipen want meneer dacht dat ik al naar mn werk was........
Ik:"Lieverd,omdat je je zo ziek voelt heb ik de controller van je playstation en je laptop maar opgeborgen".........
Zijn blik was onbetaalbaar Duiveltje smiley

Na een dag kleutertv wil hij morgen desnoods op zn knietjes naar school denk ik Coole smiley met zonnebril

Het onderwijs heeft het type moeder als Leanne nodig. Engeltje smiley

Mogelijk had je zoon last van een ziekte waarvan ik helaas alleen de Latijnse naam ken: Lamlendichitis extrema. Er is helaas nog geen medicijn gevonden afgezien van een flinke schop onder de kont.

Weet je overigens wanneer de puberteit begint? Als je ouders gaan zeuren.

Sloot je Hyves, Facebook en MSN ook af?

Thomas, tige nei 't sin.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 1 februari 2012, 22:34
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 februari 2012, 20:07
BerichtOnderwerp: Zingen

CHATULIEM619 schreef:
Ik begrijp niet goed waarom je denkt dat ik daar smalend om doe. Als iemand geband wordt, is dat jammer voor die persoon. Maar om hier een heel betoog te gaan houden of ze aub terug mag komen vind ik echt te ver gaan.

Gisteren heb ik een betoog gehouden over hoe mensen altijd van het negatieve uit gaan. Dit is dus een duidelijk voorbeeld. De aanleiding van mijn reactie was jouw poging de schuld bij ons neer te leggen. En dat gaat me gewoon te ver. Zelf heb ik geen conflict met haar gehad en ik ben ook niet de kwade genius achter het geheel.

De kwade genius achter het geheel zal deze discussie het liefst zo snel mogelijk stoppen of afsluiten. Marry had soms ook geen goede invloed op de sfeer. Wel jammer dat er roddelcircuits bestaan op CM. Het is met Roddel net als met Drank: het maakt meer kapot dan je lief is, zo niet alles. Maar ja, maak dat maar eens duidelijk aan mensen die roddelen of drinken.

Verder Hannah, ben ik een bas-bariton.

Thomas, herkent zich in de opvatting van Frank en is blij dat het brengen van zijn menselijke opvatting niet met een slot verhinderd wordt.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 1 februari 2012, 20:49
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 februari 2012, 15:54
BerichtOnderwerp: Zingen

GERRIT084 schreef:
Dat mag volgens mij enkel die gene doen die hem geopend heeft Gefrustreerde smiley
Das dan een probleem Zieke smiley

Iemand die een topic geopend heeft, kan hem net zo min op slot doen als anderen. Het ljkt me maar goed ook. Dat kan alleen CM.

Thomas, er is geen probleem op dit punt.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 januari 2012, 20:38
BerichtOnderwerp: inzegening tweede huwelijk

CHATULIEM619 schreef:
Ik durf nog wel verder te gaan Thomas. Hoe komt het dat ze Gods wetten gebruiken als iets wat dood is iets wat onveranderbaar is? Als ik lees in hoeveel situaties Godzelf Zijn wetten toepast, zie ik daar veel meer genade in, dan wat de mensen ervan gemaakt hebben. Daarmee doen ze in mijn ogen tekort aan Gods karakter.

Mozes was een moordenaar.
Rachab was volgens de wet een overspelige vrouw, toch vond ze de genade in de ogen van de Heer. En uit haar kwam Jezus voort.
Hosea moest met een prostitue trouwen.
Samuel vermoordde zijn tegenstander
David doodde Goliath...

Het was weliswaar in die tijd, en er waren redenen voor, maar in mijn ogen zie ik dat als God Zijn eigen wet toepast er altijd ruimte is voor genade. Veel mensen kennen die genade niet meer en gebruiken de wet als een starre identiteit. Terwijl het in mijn ogen een levend organisme is, dat ook, met behoud van identiteit, kan veranderen. Ik geloof dat God niet wil dat mensen scheiden. Maar ik geloof ook, dat God mensen niet in de steek laat als ze Hem zoeken. En ik geloof dat scheiding vaak uit wanhoop gebeurt en niet uit vreugde. En is het dan de taak van de kerk deze crisis te verergeren? Of moeten we ze juist dan laten zien, dat we zijn wie God wil dat we zijn, namelijk genadig en liefdevol. Genadig betekent genadig zijn toch? Wat betekent genade eigenlijk als je het niet wil toepassen? Dan zijn we een kerk zonder genade en vol met veroordeling.

Goed stuk, helemaal met je eens.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 31 januari 2012, 20:54
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 januari 2012, 19:12
BerichtOnderwerp: inzegening tweede huwelijk

Het huwelijk is in de protestantse kerk geen sacrament, evenmin als in de evangelische gemeenten. Mensen vergeten wel eens dat je helemaal niet voor de kerk trouwt. De dominee huwt je ook niet.

Je huwt elkaar ten overstaan van God.

En feitelijk niet door de kerk. Kerken die mensen weigeren op dit punt zouden zich dat wat beter moeten realiseren dat ze zich nogal wat aanmeten. Feitelijk wordt er gesteld dat als je je niet aan de regels en opvattingen van de kerk houdt, je geen huwelijk zult kunnen sluiten. Een ouderling die een huwelijk tegenhoudt met het zielige argument dat hij de Bijbel niet kan veranderen, wat het stille verwijt inhoudt dat mensen die anders denken dan hij dat kennelijk wel doen, verdient pastorale en theologische bijscholing. Is star vasthouden aan oud-testamentische wetten bijbelser dan het nieuw-testamentische evangelie van de liefde volgen en begrip te hebben voor menselijke omstandigheden? Iets van vergeven bijvoorbeeld, als de ouderlingen daarvoor tenminste niet te bang zijn?

Jezus redde de overspelige vrouw van een vernederende dood door stenengooiende wetticisten die de Bijbel toch echt niet konden veranderen en sprak haar toe niet meer te zondigen. En ouderlingen zouden mensen mogen weigeren die willen hertrouwen en hun huwelijk voor God willen bevestigen? Blijven we farizeeers die de oude wetten toepassen of doen we wat Christus wil?

De meeste kerken zouden in het openbaar schuld moeten belijden over het kwaad dat ze gelovigen hebben aangedaan op dit punt. Er zijn hier talloze mensen die een bittere ervaring hadden na hun scheiding met de kerkelijke organisatie. En dat is geen karikatuur maar een schrijnende en kwetsende werkelijkheid.

Thomas, je hoeft de Bijbel niet te veranderen, je moet de moed hebben die te willen begrijpen en toe te passen, wat de essentie van het Evangelie is.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 31 januari 2012, 22:06
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 30 januari 2012, 21:36
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

Vandaag is men bijna "diep geschokt" wanneer een jongen/meisje geen sexuele ervaring heeft voordat zij zich verbindt in een relatie van trouw !?!
Ziedaar het grote probleem - of, zo u wilt, de grote uitdaging - waar wij vandaag, als kinderen Gods, voor staan !

En degenen die, zoals nagenoeg iedereen, wel met elkaar naar bed zijn geweest, en die uitdaging niet aangingen of wilden aangaan, dan wel niet konden volhouden, deden het als kinderen Gods niet goed en mensen die maagdelijk het huwelijk ingingen wel?

Thomas, respecteert het wanneer mensen het niet doen - tenminste als dat echt zo is.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 30 januari 2012, 22:21
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 22:05
BerichtOnderwerp: invloed van Westers denken op christenen?

WILLEMIJN232 schreef:
Ik ben het niet met je eens...Juist in de kerk merk je dat mensen gemeenschapszin zoeken...Waarom zijn er van die grote refodromes en stroomt Drachten op zondagochtend vol......
De maatschappij is verindividualiseerd maar de kerk? Juist niet zou ik zeggen.....

De kerk biedt wel tegenwicht. Maar in hoeverre zoeken mensen in Drachten de eigen beleving? Het is wel zo dat het indruk maakt dat je er met zoveel mensen zit die doorgaans ook enthousiasme uitstralen. Het helpt echt daar moet je eerlijk in zijn. Maar is dat gemeenschapszin of het gevoel met velen te zijn? Ik zit zelf in een vergrijzende en teruglopende kerk en dat geeft toch geen goed gevoel. Toch is er wel een gemeenschapsgevoel omdat ik veel mensen vanouds ken. Aan de andere kant weet ik dat heel veel mensen zich in de kerken ook wel alleen voelen en de gemeenschap niet zo sterk ervaren. Ik moet wat dat betreft de baptisten nageven dat ze wel goed aan de sociale kant denken en elkaar ook buiten de kerk ontmoeten. De kerk is in die zin wel beinvloed door de moderne tijd maar nog steeds een ontmoetingsplaats.

Verder Willemijn: de meeste kerken en gemeentes lopen heel sterk terug.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 24 januari 2012, 23:07
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 21:53

Een winterjas kun je het beste in de uitverkoop halen voor de volgende winter als je naar de prijs kijkt. Volgende week mogelijk flink kouder dus wie weet heb je hem nog nodig, Mario.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 20:26
BerichtOnderwerp: Jij...als dier

Een fuut lijkt me wel wat. Ze kunnen goed zwemmen, heel goed duiken en behoorlijk vliegen. Verder:....elke dag vis, lekker. En een klein fuutje op de rug, dat vind ik altijd wel schattig in het voorjaar.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:35

Ik denk dat de houding van de kerken de individualisering sterk heeft bevorderd. Wie wil nu nog katholiek zijn? Voor veel protestantse kerken geldt het ook. De kerk maakt de eigen principes maar al te vaak niet waar.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 23:29
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 21:57

CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk een vreselijk calvinistische vraag. Even terug op de vraag, invloed van het Westers denken. Ik zit in eerste instantie te denken
aan het Epicurisme. Op een of andere manier willen wij zoveel mogelijk pijn en lijden uit ons leven bannen. We hebben moeite om ermee om te gaan. Was in het verleden het lijden en sterven een onderdeel van het leven, nu willen we het zo ver mogelijk wegstoppen...
Lijden vormt een centraal onderdeel in de bijbel. Door het lijden van Jezus verkrijgen wij verlossing.

Een tweede aspect is wel het materialisme. Geld speelt een heel belangrijke rol, bezittingen zijn heel waardevol...

Een derde aspect is het individualisme. Schreef vroeger de kerk voor hoe we moesten leven, eerder zijn we nu zelf geneigd beslissingen te nemen. En als het de kerk niet bevalt zoeken we maar een andere op...

Vroeger leden mensen meer omdat er weinig aan te doen was. Nu kunnen we het lijden niet wegnemen maar wel verzachten. Indertijd stierven mensen met longkanker vaak op gruwelijke wijze en nu verloopt het gelukkig menselijker, al is het nog geen pretje. Suikerpatienten waren voor de toepassing van insuline binnen een jaar dood en stierven aan de zgn. suikertering. Wil je details? Doe maar niet, denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat iemand terug wil naar vroeger op dit punt. Waarom moeten we onnodig lijden? Het kan louterend zijn maar ook verbitteren. De zin van het lijden blijft een boeiende discussie, maar zin is vaak ook wat er ingelegd wordt. Ik vind morfine en penniciline een zegen.

Thomas, het draait wel voor een groot deel om deze drie aspecten

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 22:19
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 20:51

Feitelijk is de individualisering in een of twee generaties volledig tot stand gebracht. Ik ben opgegroeid in een wat behoudend gereformeerd-synodaal milieu en in die tijd had modernisme daar nog geen enkele invloed. Toen ik thuis vertelde dat ik niet op de anti-revoutionaire partij zou stemmen, brak werkelijk de pleuris uit. Het was vanzelfsprekend dat, wanneer je tot deze kerk behoorde, je ARP stemde en lid werd van de NCRV. De verzuiling was nog compleet. Als je tot een groep behoorde, werd je geacjht op die manier te denken. Ik vond en vind nog dat je als christen ook een liberale of sociaal-democratische maatschappijvisie kunt hebben en als je net zo naar de samenleving kijkt als de confessionelen, nou dat kan ook. In die tijd werd in de kerk nog afgekondigd vanaf de kansel wanneer de ARP vergaderde.
Daarna kwam er een linkse golf over Nederland en het kwam er op neer dat je als christen toch eigenlijk wel een linkse maatschappijvisie moest hebben - en dat ging met flinke druk gepaard. Feitelijk dezelfde autoritaire inslag. We hebben deze discussies ook wel op CM gehad. Arjan is helaas overleden, ik mocht hem erg graag maar hij vertaalde het evangelie toch wel heel erg Groen-Linksachtig. Dat vind ik prima maar als ik me ook christen voel, hoef ik dat nog niet op dezelfde manier te zien. Ik vind dat je als christen alle drie de hoofdstromingen die ik zonet noemde mag aanhangen. Het feit dat je als christen op een christelijke partij moet stemmen vind ik baarlijke nonsens. Waarom zou ik achter een de facto partijleider als Maxime Verhagen aan moeten lopen, die voor mij de vleesgeworden onbetrouwbaarheid en leugenachtigheid vertegenwoordigt?
Dat standpunt was echter vijfenveertig jaar geleden echt buiten iedere orde. Christenen zijn ook geindividualiseerd en dat is een groot goed. Het is voor een deel ook de spagaat waar het CDA nu in zit. Barmharigheid is een noodzakelijke christelijke waarde maar hoe pas je dat toe met puur berekenende burgers? Een regering die met boerenverstand bestuurt, past meer bij deze tijd. Ik vind het heel goed dat het CDA aan het herbronnen is, jammer genoeg pas nu de partij aan de beademing ligt. Het individualisme heeft op dit moment het collectieve denken en de verzuiling duidelijk vervangen. Ik vind echter dat discussie over hoe je handelt als christen wel goed is, zolang je elkaar maar niet langs de meetlat legt. Ook in ons consumptiegedrag kunnen we kiezen voor wel of geen iPhone, wel of geen auto, wel of geen LED TV. Ik vind echter dat we als samenleving wel rekening moeten houden met mensen en zeker moeders met kinderen die dit allemaal niet kunnen betalen. Niet iedereen heeft zijn levensomstandigheden in de hand. Daar rekening mee houden is een keuze die je als christen ook mag maken, lijkt me. Wat meer gemeenschapzin op dat punt kan geen kwaad. Niet alle armoede is eigen schuld. In de jonge kerk was de diaconie een belangrijke pijler.

Thomas, geindividualiseerd.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 22:23
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 14:34

Hoe reageren jullie als iemand de auto de deur uit doet? En wat denk je echt?

Thomas, die dit dus wel degelijk on-topic vindt.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 14:41
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 14:31
BerichtOnderwerp: kreet van de week

De meeste problemen tussen mensen hebben als oorzaak dat de een net even wat meer wil zijn dan de ander.

Thomas
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 37 38 39 40 41 42 43 ... 91 Volgende
Pagina 40 van 91