Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 februari 2012, 10:27
Onderwerp: Incest
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het valt mij op dat Christenen hier zo 'n hartvochtige mening hebben......... Misschien dat een voormalig alcholist dat zelf kan en mag bepalen? En van wie mag hij dat niet? Van jou? Over gezond verstand gesproken? | Het valt me op dat je zo'n gevoelig onderwerp zo harteloos gebruikt om je stelling door te zetten. Er is geen sprake van hardvochtigheid om mensen niet in de verleiding te brengen. Mensen kunnen vergeven worden, maar dat betekent niet dat je ze weer in dezelfde situatie moet brengen, die voor de zonde gezorgd heeft.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 20 februari 2012, 10:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 februari 2012, 09:43
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dan heb je met hem afgerekent en je hebt hem niet vergeven........ Als God nu ook zo deed.....ik vergeef je maar.......ik wil geen contact meer met je? Dat zou toch niet goed zijn? Ik denk zelf dat mensen te vaak en te makkelijk met het woord vergeven in de mond lopen......dat is dan wat hypocriet..... Ik vind vergeven juist zo moeilijk omdat ik vind dat het absoluut en onvoorwaardelijk moet zijn.....en dat maakt het juist zo moeilijk | Je kunt vergeven en ervoor kiezen niet meer met de ander om te gaan. In een ander stuk heb ik geschreven, dat vergeving niet betekent de klok terugdraaien en doen alsof er niks gebeurd is. We hebben ook verstandig om te gaan met de situatie zoals hij is. Er zijn nu eenmaal dingen gebeurd die diep ingegrepen hebben in de situatie van het slachtoffer. Bovendien is het een veel gehoord verwijt van de dader: "ik ben toch vergeven, dus ik moet maar weer gewoon omgaan met de mensen, die ik beschadigd heb."
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 februari 2012, 21:41
Onderwerp: Luister naar Gods Geest.
|
|
|
GILBERT767 schreef: | Sluit geen zaken uit omdat ze niet passen binnen onze westerse gedachten patronen, omdat Gods wegen hoger zijn dan de onze, alles waar we onder dit topic over discussiëren staat of valt met openbaring van God, iedereen die openbaring van God wil kunnen begrijpen voor zijn eigen leven, moet onderandere zijn eigen meningen open houden voor de sturing van God, en God actief zoeken, en ieder die zich betrapt op het doen van het onderstaande bijbelgedeelte moet daarvan terug keren naar God.
Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest Wandelen. Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden Galaten 5:25
Ik heb deze reactie geplaatst in broederlijke liefde omdat het mij" en ik geloof ook God" veel pijn doet te merken dat er in het algemeen zoveel word vertrouwd op onz eigen verstand en doctrines, maar dat een levende relatie met God daar buiten word gehouden, keer terug naar God als je dit herkent | Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat je met deze bijdrage bedoelt. Zelf denk ik dat je vanuit verkeerde vooronderstellingen werkt. En dat dat de oorzaak is, dat je zo veroordelend doet naar andere mensen. Ten eerste is dit niet een gemeente, en er zijn zeker geen gelijkstemden hier. Maar moet je dan maar mensen veroordelen? Ten tweede is het begrip vanuit de Geest handelen voor veel mensen een vaag begrip, omdat ze domweg niet weten wat dat is. Je gebruikt dus termen die niet overkomen. Ten derde maak je een denkfout door een verschil van mening meteen af te schilderen als ruzie. Veel mensen discussiëren omdat ze er van willen leren. En dat werkt juist verzoenend vind ik en wederzijds begrip.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 februari 2012, 18:32
Onderwerp: Verslaggeving
|
|
|
Eerlijk gezegd Mario is het m.i. begonnen met het verslag over de Golfoorlog. En ik vind het niet zo erg. Toen het El Al vliegtuig in mijn achtertuin landde in 1992, vond ik het juist heel goed, dat iedereen kon zien en beseffen wat voor vreselijke ramp het was. Het zorgde ook voor medeleven en begrip, en binnen zes weken hadden we een andere woning aangeboden gekregen.. Er schuilt heel veel kracht in tv uitzendingen, denk maar wat er gebeurd is in de Arabische lente. Dit was zonder tv nooit gebeurd. Dat het soms om wat minder belangrijke onderwerpen gaat, dat neem ik dan maar op de koop toe, maar ik vind het wel prettig op de hoogte gehouden te worden over wat er in deze wereld gebeurt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 februari 2012, 00:53
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
THOMAS968 schreef: | http://www.youtube.com/watch?v=yYHhXcGIfIA
Ik ben altijd een groot fan van Leonard Cohen geweest, maar toch.
Thomas, in zijn eigen taal maar is het ook wel een beetje met Chat eens.
Maar wat een prachtige tekst:
Der wie in tiid datst by my wiest en my dyn wêzen fiele liest Wêrom't dat oer is, hasto nea ferklearre Mar ferjit net hwasto wiest yn my hoe't wy ús nei de himel frijden elke azemstjit wie Hallelujah | Tjonge, je kiest wel een heftig coupletje uit he....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 22:40
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
Toch is het origineel het allermooiste. De rest zijn in mijn ogen copycats, die de essentie van het lied niet begrijpen. De melodie zou juist door iemand met een gebroken stem gezongen moeten worden, pas dan komt het echt tot zijn recht. Met Cohen hoor je die gebrokenheid in zijn stem terug, de rest maken er alleen maar een mooi liedje van.
http://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q&feature=related
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 21:07
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Of ze komen nader tot elkaar.....ook dat gebeurd Chatuliem....uiteindelijk..... | Ja, maar dan is het slachtoffer zelf dat aangeeft dat het mogelijk is. Zolang dat niet het geval is, moet je niks forceren. Incest gaat altijd gepaard met angst en manipulatie. En als je de dader doelbewust met het slachtoffer laat confronteren, komt die angst en manipulatie terug. En dan zorg je er voor dat je dus nooit meer het vertrouwen zult winnen van het slachtoffer. Het heeft niks met vergeven te maken, maar veel meer met bescherming voor het slachtoffer.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 18 februari 2012, 21:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 20:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vind dan niet dat je vergeeft......en dat het niet pastoraal gedacht is.... | Je kunt mensen niet dwingen he? Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als een misbruikte zijn dader weer ziet. Dat wil je niet meemaken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 19:10
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je zal mij niet horen zeggen dat het goed te praten is.....,mijn vraag was: hoe nu verder.....uiteraard krijgt de man zijn straf maar dan? Als ik hier soms de Bijbelse principes hoor over vergeven vraag ik me echt af of het wel zo simpel ligt.....Je moet als kerk ook kunnen accepteren dat vergeving gewoon niet altijd mogelijk is voor iemand......maar doe dan niet alsof.....en wees daar helder in. | Het ligt eraan welke definitie je aan vergeving geeft. Als iemand zich vergrepen heeft aan een kind, kan hem dat vergeven worden, maar dat betekent niet dat die dan maar meteen zondaggsschool leider kan worden. Bovendien vind ik dat je altijd het slachtoffer op de eerste plaats moet zetten en zou het alleen voor het kind alleen al onverstandig zijn als ze weer met hem geconfronteerd wordt. Je moet ook pastoraal met het probleem omgaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 19:05
Onderwerp: Ezechiël
|
|
|
KATHY142 schreef: | Hoi Josina, de betekenis van dit hoofdstuk is lastig om in het kort uit te leggen, maar ik doe mijn best.
Het gaat hier over Samaria (Ohola, betekent “haar tent”) en Jeruzalem (Oholiba, betekent “mijn tent is in haar” ) en de afgodendienst die zij bedreven.(Dit staat trouwens ook in Ezechiël 16 beschreven.) In het eerste gedeelte Ez. 23: 5 t/m 35 verteld God aan Ezechiël wat zij voor zonden hebben begaan.
Samaria (Ohola) pleegde overspel, door God te verlaten en wende zich Assur. Door dit te doen vertrouwde ze niet op God, maar op Assur en ze verontreinigde zich met de afgoden van Assur. Het oordeel van God is dan dat ze in handen van Assur vallen. Met alle gevolgen van dien, want het volk gaat in ballingschap. Dit staat ook in Hos: 7 en 2 Kon. 17 beschreven.
Jeruzalem (Oholiba) had gezien wat er met Samaria was gebeurt, maar had daar niets van geleerd. Jeruzalem pleegde zelfs ergere ontucht dan Samaria. Dit staat ook in 2 Kon.16 en Jes.7 (koning Achaz) Daarnaast zocht Samaria ook contact met de Chaldeeën, wat ook niet zo’n slim plan was. Uiteindelijk worden de “personen” met wie Jeruzalem gezondigd had, haar bestraffers. Staat in Ez.23: vers 24,25 en 35.
Ondanks dit alles vallen beide Ohola en Oholiba in herhaling van hun zonden. Dit lees je vanaf vers 36. Ze verontreinigde het heiligdom van God, pleegden overspel en offerden kinderen aan Moloch. Dit doordat ze God waren vergeten en afgoden dienden. De straf die hierop op volgde staat in vers 47 t/m 49. | Toch een hele kleine aanvulling hierop. God vergelijkt Zijn relatie met het volk Israel als de relatie tussen man en vrouw. En het overspel wat deze vrouw pleegt, is dus niet lichamelijk overspel, maar afgoderij. Ze gingen zich toewijden aan een andere God, Moloch.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 16:43
Onderwerp: Strandwandeling met eventuele overnachting.
|
|
|
SIMSIM368 schreef: | Het was voor mij geweldig om mee te maken hoe een groep, samen gesteld uit diverse, met als enige binding het single zijn, zich zo voorterffelijk heeft gedragen. Geen geruzie grote verbonden- en saamhorigheid. Ik vind dit opmerkelijk daar er na de wandeling geen doel was dan elkaar te ontmoeten en te spreken en wanneer je laat terug bent ??? Van escapades heb ik niets gemerkt als ook niets vernomen van anderen. En 2012 het jaar waarin wij leven, met de vrije moraal en uitspattingern op allerlei gebied kan ik bovenstaande onderschrijven. Het was ook geen robotachtig samenkomen. Om dit forum te gebruiken voor conventionele visies, eigen interpretaties, het generaliseren e.d. is een keus, waardoor het waardevolle van het weekend naar de achtergrond verdwijnt. Ik merk ook geen empathie ten op zichte van degene die hiermee gekwetst kunnen zijn, die tijd geld en uren erin gestoken hebben. Wel fijn dat er een heel groot deel iets anders schrijft dan bovenstaande en echt heeft kunnen genieten van het samen zijn. Niet iedereen is even flexibel in een andere setting. De vraag van Chatuliem; wat ik hier nog zit te doen is denk ik een vraag die meerdere zich stellen! Misschien wordt dat de stap vooruit! Alles wisselt in het leven. (ps maak per jaar 20 groepen mee van 20-60 personen) | Ik heb woorden gegeven aan de verhalen die hier op de site gingen. En ik weet dat ik niet de enige ben, die dit geconstateerd heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 16:08
|
|
|
XABIA794 schreef: | merciekes voor je bijdrage chat, had ook niets anders verwacht van je... jammer dat je de diepe warme gesprekken en opbouw hier gemist hebt. Kan ook alleen als je leert met het hart te kijken... twas weer eens goed om je terug gezien te hebben, al was het anoniem | Ach, weer een veronderstelling, dat ik geen hart heb. Ik kan me wel andere gesprekken met je herinneren trouwens...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 16:04
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik denk niet dat het nodig is hier verder op in te gaan, mensen! het was een fijn weekend, met een paar losse steken; daar houden we het wat mij betreft op.
het volgende weekendje domburg wordt door simsim in november georganiseerd; je kunt je dus bij hem aanmelden.
wat mij betreft is de discussie gesloten. en wie er mij ook verwijten wil maken; ga je gang; ik zou niet weten waarover ik me schuldig moet voelen. - oke, oke; ik heb geen rekening gehouden met de de wensjes van mensen die zich niet opgegeven hebben, en wel even langswipten. - volwassenen hebben hun eigen verantwoordelijkheid voor hun gedrag, ik ben geen politie agentje, niet verantwoordelijk voor de ander en bovendien heb ik maar twee ogen.
ik heb mijn uiterste best gedaan om voor een groep singles een zeer voordelig en gezellig uitje te organiseren, en ik denk dat ik me daarvoor meer dan voldoende heb ingezet en ook simsim heeft de catering prima vormgegeven.
als laatste; mails met onbeschofte woordkeuzes, scheldwoorden en dergelijke worden niet beantwoord; voel je je teleurgesteld en wil je je afreageren, dan kan dat, ga je gang; maar gebruik wel wat beschaafd nederlands tussen de regels door; dat is mijn moedertaal namelijk, en dat kan ik redelijk verstaan. je kunt alles tegen me zeggen, maar als je niet normaal kunt praten; houd dan gerust je mond een poossie dicht!
hannah...........heeft een fijn weekend gehad... en wenst iedereen een goed weekend. | Nogmaals, mijn complimenten voor de organisatie Hannah. En als mensen jou beledigen, vind ik dat volslagen onterecht....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 12:37
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Vrijdag èn zaterdag was ik ook in Domburg. Ben ik soms ergens anders geweest?? Herken bovenstaande gelukkig niet....
Cootje vind een wijntje hèèrlijk maar hou ook van me verstand... 1.00 was het voor mij welletjes evenals zovelen van het uitje...... | Verstandig Cootje, want hoe later de nacht hoe erger het werd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 11:57
|
|
|
Aangezien ik vrijdag en zaterdag erbij geweest ben, vind ik dat ik recht van spreken heb. Hannah heeft het heel goed georganiseerd, waarvoor mijn complimenten. Een behoorlijk aantal mensen heeft zich vergrepen aan de drank, waardoor de stemming meteen veranderde. Sommigen werden losser, anderen kwaaier. Ik wil dit niet meer meemaken en ik schaam me ervoor dat ik erbij was. Je verwacht van christenen heel ander gedrag, maar blijkbaar kun je alleen maar wat organiseren zonder logeerpartij erbij. Want logeren betekent voor veel mensen uit hun dak gaan, en dronken worden. Gelukkig waren de kinderen diep in slaap en hebben er niks van gemerkt. Maar CM en kinderen, dit CM en kinderen, dat kan absoluut niet. Ik zit te me echt af te vragen wat ik hier nog aan het doen ben. Dit gebeuren begint me steeds meer tegen te staan hier.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 16 februari 2012, 11:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 11:22
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | geef mij dan eerst maar eens een omschrijving/definitie van het begrip 'vriend', daarna praten we (eventueel) verder. al zal dat tussen ons rete-lastig worden, dat weet ik nu al. | Je moet het ook willen zien he Griff. Wanneer is het zo misgegaan? In het begin kon ik dat gemopper wel waarderen, maar zo langzamerhand kwam je tot het punt dat je er zelf in bent gaan geloven. Ik weet dat we in het verleden vaak niet met elkaar eens waren, maar ik heb je dat nooit als persoon aangerekend. Je kunt het niet met elkaar eens zijn, toch. Dat zegt niks over de persoon zelf, net zomin over jou als over mij. Ik vind het jammer, dat je zo over een ander denkt, temeer omdat het in mijn ogen helemaal niet hoeft...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 16 februari 2012, 11:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 10:29
Onderwerp: Soaking
|
|
|
HENKWAL969 schreef: | Volgens mij is er maar EEN manier om tot beter gebed te komen, dat is namelijk naar een plaats gaan waar GEEN mensen zijn. We hebben een LEVENDE GOD, waar we gewoon mee kunnen praten. We hoeven er niets eens een andere taal te leren. Jezus laat op diverse plaatsen zien, hoe Hij met de Vader spreekt. En dat doet Hij in de meeste gevallen, zonder dat er mensen in de buurt zijn en zonder dat er muziek is. Jezus zoekt juist de stilte op. We moeten een plek opzoeken waar zo min mogelijk afleiding is. | Natuurlijk is dit weer eenzijdig belicht. Iedereen kan bidden op zijn/haar manier. Je kunt toch ook gezamenlijk bidden en hier op de site bidden ze zelfs via de chat... Volgens mij is niet het punt hoe je bidt, maar veel meer wie je zoekt tijdens het bidden. Gaat het om jouw ervaring of gaat het om God? En bij soaken gaat het wat mij betreft meer om de ervaring, dan om God. Je kunt het verschil nauwelijks zien tussen een sessie van TM en een soaking sessie, en daar wil ik voor waarschuwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 10:21
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | kan je maar beter met de bus gaan, he...
die vertrekt pas op de 26e. ervaringen in het (recente) verleden hebben gemaakt dat ik niet ga verlengen. degenen van hier die ik in m'n MSN heb, worden daar uit geknikkerd.
soort van operatief verwijderen van een kankergezwel, dus... | Griff, ik begrijp dat je het mopperen als een soort kunst verheven hebt. Ik vind je nu echt te ver gaan. Een aantal mensen heeft zich als vriend opgesteld en die geef je nu eigenlijk een onverdiende trap na. Vriendschap vergelijken met een kankergezwel gaat echt te ver.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 februari 2012, 19:14
|
|
|
THOMAS968 schreef: | 'Wat zag mijn Vader in mij?'
De geinterviewde: 'Mijn vader is nooit ergens op aangesproken. In reformatorische milieus lijkt seksueel misbruik een onderschat probleem. Adviesbureau Movisie roept op tot nader onderzoek. Zowel slachtoffers als zij NIET over de schreef gingen, . lijden aan de geslotenheid van hun gemeenschap. Zij wil anoniem blijven. De vrouw van begin dertig groeide op in de Gereformeerde Gemeente in een klein dorpje in Zuid Holland. Haar vader heeft haar en haar broers jarenlang misbruikt en is daarvoor ook veroordeeld. Bij haar kerk kon ze niet terecht.Zeggen wat mijn vader allemaal met mij deed, dat liet ik wel uit mijn hoofd. Vanaf mijn negende heeft hij aan me gezeten. Eerst alleen als mijn moeder naar de vrouwenvereniging van de kerk ging. Later ook als ze thuis was. Alles wat over het drinken te vertellen, maar de ouderling snoerde ons de mond: 'Het is wel je vader'.Voortaan, bij het voorlezen van de wet in de kerk, keek ouderling Janssen bij het vijfde gebod even naar onze bank. "Eert uw vader en uw moeder" - en dan ging hij weer verder. Hij kon net zo kijken als mijn vader. Voor zichzelf vergoelijkte mijn vader wat hij met me deed. 'Als God een mens loslaat, word je een beest', zei hij. In zijn ogen was het Gods schuld. Sowieso voedde hij ons op met angst. Zei bijvoorbeeld: 'Weten jullie hoe het voelt je hand te branden? Zo is de hel, maar erger, en dan voor eeuwig, geheel in het vuur.' Ik stak, als niemand keek, mijn vinger wel eens in een kaars. Thuis, op school, in de kerk, overal in het dorp was me verteld: onweer is de stem van God. In een aardrijkskundeles, op de middelbare school in de grote stad, hoorde ik pas van elektrische lading in een wolk. Ik dacht: die docent is niet goed. Ik wist niet beter. Er was geen tv, geen radio, dus wat wist ik nou? Er is weinig voor nodig om kinderen het zwijgen op te leggen, in de wereld waar ik uit kom. Niet tegen je ouders ingaan, is me ingeprent. 'Opdat uw dagen verlengd worden in het land dat u de Heere uw God geven zal', zo staat het in de Bijbel. De kerk en mijn ouders moest ik trouw zijn dat was mijn hele netwerk, meer had ik niet. Ik heb een tijdje de pil geslikt, om te voorkomen dat mijn vader me zwanger maakte. Stiekem, want de pil mag niet. Alles wat met seks van doen heeft was zondig, ook zelfbevrediging. Dat geheimzinnige en verbodene maakt het enkel aantrekkelijker, denk ik. Hulp inschakelen kwam niet in me op. Er was niet eens een politiebureau in het dorp. Wel zijn we naar de huisarts gegaan toen we vermoedden dat een van mijn broertjes ook misbruikt werd. Ineens stond de Kinderbescherming op de stoep. Ze belden aan, en gingen doodleuk het gesprek aan met mijn vader, waar wij bij waren. Dat was niet zo handig. Wijl zaten 's avonds gewoon weer met hem aan tafel. Tussen twee happen andijvie door zei hij: 'Ik kan me gerust voorstellen dat een vader zijn kinderen vermoordt' . Achttien was ik toen ik het huis uit ging. Na een jaar bleek dat het klopte, mijn broertjes werden ook misbruikt. Toen pas heb ik aangifte gedaan, omdat ze anders terug naar huis moesten. Mijn vader is veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Hij heeft nooit iets bekend. De kerk wist zich er geen raad mee. Als we er niet over praten, is het er niet, denken ze. Mijn vader is nooit ergens op aangesproken. Inmiddels is hij overgestapt naar een andere kerk. 'We laten het maar rusten ouderling tegen mijn broer. Dat mijn vader is veroordeeld deed er niet toe. Want, verklaarden zij, het was ons woord tegen het zijne. Een tijdlang heb ik nog in het reformatorische milieu geleefd. Maar ik was het 'moeten' en die angst zo zat, ik kon het niet meer. Wat me er altijd heeft gehouden, heeft me er ook doen vertrekken. In God geloof ik nog, maar niet meer in die vier muren en de regels van de gemeenschap. Heb je naaste lief als jezelf: dat doet er als enige toe. Ik hoop dat ik iets kan betekenen voor lotgenoten. Liefst had ik mijn verhaal voor het Reformatorisch Dagblad verteld, zodat meisjes het lezen die hetzelfde meemaken en er door mijn verhaal mee naar buiten durven komen. Maar die krant heeft me nooit benaderd. Van hun kerkenraad hoeven die meisjes sowieso niets te verwachten, daar bedekken ze alles met de mantel der liefde. Pas was ik in het zwembad, het dochtertje van mijn vriend was mee, ze is nu negen. Dat lijfje. Ze heeft nog helemaal niets, is nog lang geen vrouw. Wat zag mijn vader in mij? Nu ben ik zelf in verwachting. Van een meisje, ik schrok toen ik dat hoorde, ik moet haar hier op die mannenwereld zetten. Dat kroelen met je kind heel normaal en onschuldig is, moest ik leren. In het begin was ik bang dat mijn partner zou worden als mijn vader. En ik moet soms nog vechten tegen de angst dat er iets van mijn vader in mij is geslopen, en ik mijn eigen kind later iets aandoe. Tegen mijn vriend heb ik gezegd: 'Als dat zo is, vermoord me dan maar'."
Bron: Trouw, vandaag. | Eerlijk gezegd vind ik dit een zeer ontluisterend stukje. Maar ik weet niet precies welke kant je ermee op wil. Wil je dat we bespreken hoe we dit in onze kerk behandelen? Of wil je het over incest hebben.
Wat betreft het eerste, de kerk, is dat dit soort gedragingen eigenlijk voort komt uit het vreemde idee dat we de kerk heilig moeten houden. Alsof er in de kerk geen zondaren zitten. Vaak hebben we twee oplossingen: of we sturen iedereen weg die het niet met ons eens is, of we bedekken alle zonde zoveel mogelijk. Beide oplossingen zijn begrijpelijk, en toch zijn ze vreselijk oppervlakkig.
Wat betreft incest: het is een groot probleem en niet alleen in deze tijd. In het verleden werd het meer bedekt, maar was het toch ook aanwezig. Het probleem van bespreekbaar maken is voor iedereen moeilijk. Als kind word je nl. voor een vreselijke keuze gesteld. Als je het vertelt, dan gaat het hele gezin kapot. Bovendien ben je al zoveel onder druk gezet, dat je zelf niet eens meer de kracht hebt om het te vertellen. Vooral het machtsspel dat er altijd aan ten grondslag ligt. Er zijn geen woorden voor dit te beschrijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 21:50
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ander voorstel; de bar kunnen we de volgende keer wel schrappen, een paar uurtjes langer slapen, en dan gelijk gelijk verder met het ontbijt....... (dat is meer het soort feestje dat ik in gedachten had, eerlijk gezegd.)
| Goed idee Hannah..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 11:25
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat wordt bedoeld met soaken?
Soaken is een tijd van rusten onder zachte aanbiddingsmuziek. De nadruk ligt op rusten. Het is dus geen tijd van strijd en gebed. Zachte en intieme aanbiddingsmuziek zal je helpen je ziel tot rust te brengen en je dichter bij God te brengen. In ieder mens is een verlangen om dicht bij God te zijn.
Hoe weet ik dat ik soaken nodig heb?
Bij geestelijke droogte kan soaken je geest doen herleven
Als je verlangt naar een meer krachtig bewegen in de gaven van de heilige Geest, kan soaken je helpen om Gods stem duidelijk te verstaan
Als je zoekt naar nieuwe visie of richting in je leven, kan het helpen om te soaken
Als je van binnen verwond bent, kan soaken de pijn verlichten
Als je iets nieuws wilt beginnen en de kracht van de Heer daarbij nodig hebt, kan soaken je verfrissen
Als je een antwoord zoek voor een probleem of een bepaalde situatie, kan soaken je helpen de weg te vinden
Als je verantwoordelijkheden draagt, kan soaken je last verlichten
Als je vast zit in bepaalde zonden, kan soaken je bekrachtigen om uit te breken in vrijheid
Als je relatieproblemen hebt, kan soaken je nieuwe bronnen geven van genade, geduld en liefde
Als je meer intimiteit wilt in je relatie met je hemelse Vader, kan soaken je dieper brengen in Hem.
Hoe kun je soaken?
Je gaat in een makkelijke houding liggen of zitten. richt je hart en je gedachten op Jezus en geef al je zorg en lasten aan Hem. Bid bijvoorbeeld: "Heer, ik nodig U uit om te komen en mijn hart te doorzoeken. Deze tijd is voor U. Wilt U dichterbij komen en mij Uw liefde doen ervaren". Laat aanbidding voor Hem in je opkomen en geef jezelf aan Hem. Wanneer je afgeleid wordt, schrijf je desnoods even wat gedachten op die je bezighouden. Probeer daarna gewoon weer je aandacht op Hem te richten.
Hoe lang moet je soaken?
Het duurt vaak een minuut of 15 voordat je je gedachten een beetje tot rust hebt laten komen. Hoe vaker je soakt, hoe sneller je Gods tegenwoordigheid kunt ervaren. De heilige Geest kan ook met golven komen. Laat de heilige Geest je dieper in de Christus (in de zalving) brengen.
Moet ik liggen?
Nee hoor, je mag ook zitten als je dat prettiger vindt. Het gaat erom dat je een gemakkelijke houding aanneemt en dat je tot rust komt. Sommige mensen kunnen zich liggend beter overgeven. Het kan zelfs gebeuren dat je in slaap valt. Maar dat is ook goed. Een diepe, door de heilige Geest gegeven slaap is goed voor je, vooral in tijden van moeiten of stress. Zie bijvoorbeeld Genesis 2:21, Daniel 10:8-10 en Lucas 9:32.
Hoe kun je weten dat soaken goed voor je is?
Veel mensen voelen direkt de gevolgen van het soaken. Zoals een hernieuwde en diepere liefde voor de Heer, een verlichting, nieuwe energie, vrede. De gevolgen kunnen ook op langere termijn duidelijk worden. Mensen kunnen bijvoorbeeld lichamelijke en innerlijke genezing ervaren.
bron:
[/url]http://www.soakingprayercenter.nl/soaking.htm[url] | Valt je hier niet meteen op, dat het hier om de mens gaat? Nergens lees ik dat het om de Heer gaat. Het gaat alleen maar om de mens, die zich goed moet voelen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 11:23
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Soaking is een vorm van bidden,volledig tot rust komen en je openstellen voor Jezus.Het is het tegenovergestelde van wat jullie zeggen.De hele dag ben je bezig met je eigen ik(zelfs als je normaal bidt vraag je dingen voor jezelf),in soaking richt je je volledig naar boven. Hoezo onchristelijk en zweverig?Dan moeten we alle aanbiddingsliederen en het stil gebed ook maar verwerpen?
Leanne,zit gelukkig niet vast in de angst verkeerd te bidden. | Een poosje geleden was er iemand, die vond dat yoga je kon helpen met het vinden van de rust in de Heer. Wat is het verschil dan in jouw ogen. Volgens mij is het overbodig om zo te bidden, en bovendien ook onbijbels. Het enige wat je zou moeten doen om te bidden is je ogen sluiten en met Hem praten. Dat is ruim voldoende. Je hoeft niet in een bepaald sfeertje te komen, je gedachten leeg maken. Richt je op Hem in je gebed zonder al die hulpmiddelen, die je bovendien afleiden van de kern van gebed, nl. God aanbidden. Ik zie dit weer als een uitwas van de evangelische wereld, die hiermee ervaring boven identiteit stelt en zich daarmee open stelt voor occulte ervaringen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 februari 2012, 23:09
Onderwerp: Vermenging van goden en mensen (genesis 6)
|
|
|
PIETER649 schreef: | die criteria waren voornamelijk van politieke aard chat.... | Nou, niet echt Pieter, misschien mag het wel iets hebben meegespeeld. Het waarheidsgehalte van dit boek is bv niet groot. Maar verder is het niet bekend wie de schrijver is, ook een belangrijk criterium. Ook de vraag of het een meerwaarde is voor de openbaring van God aan de mensen. Of er een geestelijke basis voor is om het in de canon op te nemen. Wat voegt het daadwerkelijk toe aan alles???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 februari 2012, 21:12
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Het is een interessante gedachtengang en ik zal hem niet als kolder afwimpelen, temeer omdat er in de Bijbel wel aangehaald wordt uit het boek Henoch en ook uitspraken/profetieën van Henoch worden weergegeven ( zie Judas 2 vers 14 en 15 ), maar in de Bijbel lees ik verder niets over wat jij hier opschrijft en als het boek gelezen werd en het klopt wat je zegt, zou dat zeker in de Bijbel geplaatst zijn. | Er zijn meer criteria om opgenomen te worden in de Bijbel. En aan alle criteria voldoet dit boek niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 februari 2012, 20:59
|
|
|
Goed on topic aub. Het was een leuk avondje mensen, heb heel erg genoten. Vooral van de waterkering in de Oosterschelde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 februari 2012, 17:52
|
|
|
Wat mij betreft hoeft dat niet Paulus, omdat dit niks meer met geloof te maken heeft. Het is in mijn ogen een combinatie van TM met een christelijk sausje. Je zoekt een ervaring, een goed gevoel, maar je zoekt God niet...Het gaat meer om jouw ervaring, dan om God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 februari 2012, 19:53
Onderwerp: Alle oude cassettes ooi uitgegeven door Stichting Opwekking
|
|
|
PAULUS636 schreef: | Hoi Mariska,
ik bedoel eoigenlijk niet de cd´s van Stichting Opwekking, maar alle oude uitgegeven muziek cassettes met daarop de opwekkings liederen uit die tijd. | Die staan ook op gewone CD's Paulus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 februari 2012, 13:53
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Waarom geloof ik dit nou niet? Je moet inderdaad niet te goedgelovig zijn, soms heb je gelijk.
Thomas, mooie naam in deze he. | Zou het gewoon eens niet goed zijn om met die geleuter op te houden? En gewoon eens te praten over het uitje? Er zullen vast en zeker mensen zijn, die nog willen vertellen hoe het geweest was, en volgens mij was jij daar niet bij. Je klaagt over het lage niveau van het forum en nou doe je er gewoon aan mee.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 12 februari 2012, 13:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 februari 2012, 12:40
|
|
|
GILBERT767 schreef: | Om gen 6:4 beter te begrijpen, moet je het boek van Henoch er bij pakken Dit is een buite bijbelse bron die laat zien dat er in de oudheid hybride zijn geweest die zowel mens als dier moeten zijn geweest of mens en gevallen engel/demon, ik geloof dat er in die tijd en daarna ook reuzen waren ook dat staat beschreven in het boek van Henoch, het boek Henoch is een heel interessant boek als je weet dat er in de bijbel staat dat, de laatste dagen zullen zijn als in de dagen van Noach
Ik geloof dat dit boek buiten beschouwing is gelaten tijdens de samenstelling van de bijbel, maar dat het zeker niet minder waar is, Henoch woord namelijk ook aangehaald in onze bijbel er word van hem gezegd dat hij wandelde met God, Genesis 6:4 staat er bijna letterlijk in, je leest er over specifieke engelen die ook in de bijbel voorkomen, en die mannen van naam, zou onderandere de vreemde half mens half dier of demon verklaren die je nog wel eens als wand beschildering ziet, en wat dacht je van paaseiland als ik 9 keer zo sterk en zo groot was kon ik zoon steen waarschijnlijk samen met mijn buurman optillen e verzetten.
Voor dat je dit afwimpel als kolder wil ik je er even aan herinneren dat, satan direckt na de zondeval wist dat, God met een redingsplan zou komen en het was al snel bekend wat dat zou zijn, Jezus, Jezus moest geboren worden uit een specifieke stam, dit wist satan, Jezus zou op een bepaalde tijd geboren worden, ook dit wist hij, dus als reactie zie je door heel de bijbel heen dat satan er alles aan gedaan heeft om te voorkomen dat de geboorte van Jezus rein en heilig zou plaats vinden, denk nu aan dat wat ik eerder heb gezegd, hij satan wist dus dat de Messias uit de mensen zal komen dus wat is zijn reactie het menselijk ras manipuleren zou dat Jezus niet geboren kan worden, dat plan is mislukt, poging twee de kinderen moorden in exodus 1 zie ook als een aanval op de Messias om dat het een aanval is op zijn volk waar Hij uit komt Gelukkig is het de satan niet gelukt om Jezus tegen te houden.
Ik be benieuwd naar de reactie van de lezer. | Eerlijk gezegd, Gilbert, is het boek waar je naar refereert terecht uit de canon gehouden. Het is een beetje vreemd, dat je denkt dat ze dat met een bepaalde willekeur boeken eruit gelaten hebben en hebben toegelaten. Het is een boek wat vol staat met mythes, het waarheidsgehalte ervan is gewoon laag. Het is te vergelijken met de sprookjes van broeder Grimm. Het hoort ook niet bij de apocriefen, maar het hoort bij de pseudopigrafa. Een groep boeken waarvan er sprake was van nog meer twijfelachtigheid dan bij de apocriefen. Dit boek is pas ontstaan in de eerste eeuwen na Christus, dus het is ook geen ooggetuigenverslag van de gebeurtenissen. De waarheden die je hieraan ontleent, hebben in mijn ogen dezelfde waarde als Roodkapje of Assepoester....
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|