Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 08:49
Onderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???
|
|
|
QUELINE346 schreef: | Hoi Marian dankjewel voor deze reactie, wel herkenbaar! Behalve dat niemand in onze rafael gemeente tegen mij heeft gezegd, dat wij niet zouden mogen scheiden; het was inderdaad niet tegen te houden, hoe ik ook mn best heb gedaan, en gebeden! Ik bid ook dat hij zich ooit weer, als in de verloren zoon, in de armen laat sluiten door zijn Vader. Hij is nu beslist niet gelukkiger, weet ik uit betrouwbare bron. We leven idd in het ik-tijdperk helaas, en ik verwacht ook dat dat steeds meer de overhand gaat krijgen. Maar ik weet ook dat er maar één Overwinnaar is. Thank God!!! groetjes Queline |
MIjn vriendin bedoelde het goed....ze zei dat ik niet mocht scheiden uit oogpunt van het goede dat God met ons voorheeft.. Ze heeft me reuze geholpen en stond samen met andere vriendinnen altijd voor me klaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 08:44
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mijn 'geriefelijke leventje"zoals jij dat noemt is een vreselijk drukke baan die veel van me vraagt.......Het is dus veel makkelijker omdat op te geven en bij je nieuwe liefde te gaan wonen..........Maar inderdaad, ik hecht wel aan mijn zelfstandigheid en niet zonder reden.....en dat doet niets af van het feit dat een relatie een verrijking van je leven kan zijn, ook op een afstand...... Ik vind je wel erg idealistisch en zeker niet zo realistisch........zeker niet op onze leeftijden...... Als je jonger bent ligt dat natuurlijk allemaal wat anders....... |
Mijn gerieflijke leventje is ook een drukke full-time baan. en toch.. Ik ben gezegend met gezonde kinderen die het prima doen in de maatschappij...ik heb veel vrienden en kennissen...familie die van me houd.. Ik hecht ook aan mijn zelfstandigheid maar ik geloof nu eenmaal dat je overal alles weer kunt vinden in een andere vorm... En afstanden ..we praten over Nederland waar alles bereikbaar is met de auto of openbaar vervoer... Ik heb in Griekenland gewoond..dan heb je de bergen en duurt het uren om ergens tekomen.. Geloof me.. het valt hier allemaal well mee..en ik ben ook realistisch...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 08:38
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Het is wel zo dat je op onze leeftijd gesetteld bent en minder gemakkelijk grote veranderingen verwerkt. Vaak is er van veel meer sprake dan 'enige aanpassing' als er getrouwd wordt. Bereid zijn om offers te plengen is niet altijd gelijk aan je realiseren wat dat werkelijk van je vraagt en welke impact dat heeft op emotioneel, relationeel en materieel gebied. Vaak zijn de verworvenheden met veel moeite en tijd opgebouwd. Terwijl we na een echtscheiding inmiddels weten wat het met je doet als je al deze zaken 'opgeeft' en die misschien - na het mislukken van de nieuwe relatie - weer moet opbouwen. Een huwelijk uit liefde hebben we wellicht al achter de rug en weten dat ondanks Gods Zegen en een jarenlang opgebouwde relatie die weer op een echtscheiding kan uitlopen. |
Ik geloof dat een mens heel wat flexibeler is dan die denkt. Het is voor mij zo dat ik me makkelijk aanpas en dat ik geloof dat er altijd een oplossing voor welk probleem dan ook is als je dat beiden echt wilt. Vanaf mijn jeugd zijn wij vaak verhuisd en ook later in mijn huwelijk heb ik zo'n beetje op --tig verschillende plekken gewoond.. Mijn ervaring is dat je je overal aan kunt passen en dat je ook overal vrienden weervindt. Wij- gelovigen/kerkgangers hebben heel veel voor op mensen die niet gelovig zijn/niet naar de kerk gaan..het is namelijk ook een sociale club..plaats van ontmoeting en zodoende leer je ook door je geloofshouding altijd en overal weer mensen kennen.
MIjn vrienden wonen overal in Nederland... als ik die contacten weer aan zou willen halen.. En in mijn omgeving, waar ik nu 3 jaar woon, heb ikook weer nieuwe contacten en vrienden..
Verder heb ik het geluk dat ik me alleen prima red en ja een idealist ben ik weer...ik geloof in wonderen altijd en overal..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op donderdag 9 december 2010, 08:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 22:44
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik lees het hier op het forum ook..als we een relatie krijgen, toch zeker géén huwelijk, maar een lat, want..en dan volgen er toch wel vaak - in mijn ogen - zelfzuchtige redenen
Gelukkig heeft een ieder daar tegenwoordig een vrije keuze in......maa r om dat nu gelijk zelfzuchtig te noemen? Ik vind het een beetje kort door de bocht hoor..... |
Ik geef je ten dele gelijk en zet er niet voor niets bij dat het in mijn ogen zo is. Als je van iemand houdt wil je toch met die ander samen zijn? en samen zijn vraagt dan enige aanpassing. Het kan offers vragen maar het lijkt wel of we daartoe niet meer bereid zijn. Het gaat vaak om ons eigen gerieflijke leventje en dat willen we niet graag opgeven, terwijl je er liefde voor terugkrijgt en een huwelijk uit liefde in mijn ogen een verrijking voor je leven is. Maar misschien ben ik wel te idealistisch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 21:13
|
|
|
QUELINE346 schreef: | Ja Marianne, ik denk ook dat Thomas dat bedoelt, maar weet het niet zeker! Toen mijn ex letterlijk had uitgesproken, dat hij vakantie wilde van God in 1997, duurde het echter nog 10 jaar voordat hij ons huis, al dan niet tijdelijk, verliet. Sinds 1997 ging het heel langzaam bergafwaarts met ons, heel subtiel, haast niet te merken. Geniepig zelfs. Wijzelf hebben vele fouten gemaakt, maar ik onderschat de vijand van God ook niet, ik geloof dat scheidingen meehelpen veroorzaken een hobby van hem is. Ik vraag me af of wij niets (hadden)kunnen voorkomen, zoals jij stelt. Héél veel niet, denk ik, maar hoe verklaren wij, dat de laatste 10 jaar het aantal scheidingen is verhoogd van 1 op 4 naar 1 op 3 huwelijken? Volgens statistische gegevens is het drastich gestegen deze decade. Is jouw ex ook nog steeds vervreemd van God? Triest he. groetjes Queline |
hoi Queline,
Ik ben het met je eens dat de satan heel graag wil dat alles wat goed is kapot gaat. En toch hebben wij onze eigen verantwoording gekregen.
Jazeker het aantal echtscheidingen is verhoogd en ik geloof dat er in de toekomst steeds meer echtscheidingen zullen volgen.. De tijd waarin wij leven is er één waarin iedereen voor zichzelf kiest en heel veel moeite heeft met het zich aanpassen aan de ander.
Ik lees het hier op het forum ook..als we een relatie krijgen, toch zeker géén huwelijk, maar een lat, want..en dan volgen er toch wel vaak - in mijn ogen - zelfzuchtige redenen.
Een vriendin van mij van de pinkstergemeente ( rafaël ) heeft mij ook gezegd dat ik niet kon scheiden omdat dat precies was wat satan wilde...kiezen voor jezelf.
Maar bij een huwelijk zijn twee mensen betrokken en bij een leven daarin wel meerdere, bij ons nog een zoon en een dochter..
Ik ben ervan overtuigd dat ik alles gedaan heb wat in mijn macht lag om dit te voorkomen en toch heb ik dat niet gekund.
Het heeft heel veel pijn gedaan en nu, ná 3 jaar gaat het eindelijk met ons allemaal goed...ook met mijn ex, al gelooft hij niet meer in God..tsja.. wat is goed?
En ja, het heeft lang geduurd voor ik het kon, maar ik bid nu ook voor hem dat hij zijn geloof in God weer mag vinden..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 14:51
|
|
|
"Vakantie houden van God, kan voortkomen uit jezelf te kort voelen schieten..."
Dit sprak mij ook aan.
Ik denk dat je man al bezig was met je te verlaten en toen ook van God wegging, hij voelde dat hij faalde ..in zijn huwelijk met jou..
Maar misschien dat een man het anders invult?
Mijn ex vervreemde ook langzaamaan van mij en misschien was hij al bezig met het ook langzaamaan van God weg te gaan of omgekeerd, het greep in elkaar net zoals zoveel dingen samenkomen..
Feit is dat het gebeurde en dat je niets kunt voorkomen...zelfs een scheiding niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 14:25
Onderwerp: kanker
|
|
|
Ik bewonder je vaste geloof en je vurige vertrouwen in God onze Hemelse Vader.
En zeker geloof ik dat God wonderen kan doen en zeker ook zal doen al is het soms op een ander manier dan wij denken of willen.
Je hoeft niet bang te zijn al gaat de storm tekeer leg maar gewoon je hand in die van onze Heer.
Sterkte..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 13:51
Onderwerp: Bindingsangst
|
|
|
Ik geloof dat bindingsangst moeilijk te overwinnen is door een ander.
Het zit in de persoon zelf en het zit vaak diep en blijft net als iedere angst lang hangen omdat het net als iedere angst...(uiteindelijk?)..."tussen de oren" zit.
En maak dat maar eens duidelijk aan de ander.
Je moet er zelf achter komen en er mee leren omgaan.
En als je dan van iemand houdt én de ander houdt van jou, zoek je naar mijn idee samen een oplossing hoe daarmee om te gaan in je relatie.
Sowieso bespreek je in een nieuwe relatie alles met elkaar en als je voor elkaar wilt gaan, er echte liefde is/lijkt te zijn ( want wanneer is iets echt..het is een emotie dus die is niet te peilen ) ga je er samen aan werken toch?
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op dinsdag 7 december 2010, 13:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 16:05
Onderwerp: Humanisme
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Iedere regel van jouw “psalmen” is in strijd met de waarheid. God heeft daar een dik boek over geschreven waar ik, in tegenstelling tot jou, niets van mag afdoen of aan mag toevoegen. Ik raad je aan dit boek eens te lezen.
Die blasfemie is niet zo moeilijk aan te tonen. In Marcus 9:42 zegt Jezus: “En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.” Verwijzend hiernaar schrijf jij dat God als Hij zo nodig wat te doen wil hebben, zich over Jezus Christus moet ontfermen. Jij weet dat hier op deze site allemaal volgelingen van Jezus Christus zitten die Hem belijden als Zoon van God.
Jij kiest er zelf voor om vervolgens te proberen dit geloof belachelijk te maken of in discrediet te brengen. Je bent dus niet eens trouw aan je eigen overtuiging waarin je zegt:
“In deze opinie is God, of waar dit voor staat, totaal niet belangrijk! Dat is een persoonlijke invulling, waar je bij voorbaat niemand mee lastig valt! Je gelooft gewoon op je eigen manier en je valt er niemand mee lastig, of aan!” |
Erg mooi hoe je hier op zijn humanistische "psalm" ingaat en de bal terugkaatst.
Ik ben ook benieuwd hoe of hij zijn christen zijn invult. Als je al stelt dat de enige hemel van God is dat Hij in de gedachten van ieder mens spreekt en dat een humanistisch christen iemand is die zegt dat in zijn opinie God, of waar dit voor staat, totaal niet belangrijk is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 13 november 2010, 20:32
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Dank je wel, Thomas.
Ja ik zal best nog wel eens een keertje terugkomen op t forum, of tezamen met Carin. Beiden hebben we er veel aan gehad, lol gehad, maar ook dingen geleerd.
Ik zal je reactie zo even doormailen naar Carin, zal ze wel leuk vinden.
En ach...laat mij maar de sigaar zijn bij Carin..... bij en met haar is alles goed, leuk en lief. Samen hebben we het superrrrrr. Ik weet zeker dat we samen de toekomst aan kunnen.
Ik zou nog wel zoveel willen schrijven en delen op t forum, maar de laatste maanden, zijn gevuld met zaken die mij momenteel meer bezighouden, die een iets te persoonlijk zijn om te delen.
God's zegen |
Heel fijn en mooi om te lezen dat jullie samen het geluk gevonden hebben... Carin bedankt voor het meeleven met allerlei zaken en Jonathan voor alle wijze woorden, ik heb er veel aan gehad. Ik wens jullie het alle goeds voor de toekomst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 november 2010, 22:12
Onderwerp: Zondigen
|
|
|
[quote=ZINGA672]1 Cor. 7: 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
Deze tekst geeft een heilig- apart zetten- verklaring af. Ik geloof niet dat hier bedoeld wordt dat als gevolg van..nu alle kinderen heilig zijn.....en Jezus verwijst direct naar het koninkrijk der hemelen.
En ja, ik heb het altijd erg gevonden dat mijn moeder dat geloofde, zo vond ze het ook erg dat hij niet gedoopt was. Vroeger lag het gedachtegoed dat je gedoopt moest zijn om behouden te worden heel sterk verankerd in het geloof wat in de kerken beleden werd en echt niet alleen in de Roomse kerk. Er zijn ook nu nog kerken waar dit verkondigd wordt, terwijl er duidelijk in de bijbel staat dat de doop, volwassen of kinder- een teken en zegel is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 november 2010, 13:58
|
|
|
[quote=CHATULIEM619]Paulus beschrijft zijn kinderperiode als het leven zonder wet. Toen deze wet ook voor hem ging gelden, stierf hij. In de Joodse traditie heb je een ritueel, dat heet Bar Mitswa en dat wordt gezien als het punt waarin het kind geestelijk volwassen wordt en volwassen geacht wordt door zijn daden. Zelf vind ik dat Paulus hiermee ook aangeeft hoe het Oude Testament over zonde denkt en verantwoordelijkheid voor het kind. Een kind is pas verantwoordelijk voor zijn/haar daden als hij daarvoor de leeftijd bereikt heeft.
Denk dat ik het met je eens ben. Jezus heeft zelf gezegd dat we geloven moeten als een kind. 13 Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen hun zou opleggen en bidden; en de discipelen bestraften dezelve.
14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
MIjn oudste broertje is als baby gestorven en mijn moeder heeft altijd zorgen gehad om zijn zieleheil... Vond ik zo erg...en wat ik ook zei..zij geloofde dat hj verloren zou zijn. Streng oud-ger.gemeente opgevoed..dan was dat zo.. Maar ik geloof wat Jezus beloofde en dat staat in deze tekst en jij licht het met deze aanvulling nog extra toe..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 november 2010, 23:10
Onderwerp: Bijna dood ervaring
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat vind ik humor, Thomas. |
ik ook
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 november 2010, 19:49
|
|
|
LOES550 schreef: | Ik kan beter blijven geloven als een kind.... Dat is waar ik meteen tegen aan liep in gesprekken over t geloof. De mens komt zondig op de wereld, niemand in zonder zonde. Ik vond dat wel heeel moeilijk te begrijpen, zo'n onschuldig babytje, die heeft toch helemaal niets gedaan? Maar ook daar is Jezus voor gestorven aan het kruis. Omdat iedereen zondig op de wereld komt. Ik vind het maar moeilijk om te geloven en te begrijpen. |
En het blijft moeilijk Loes, dat is ook geloven en toch is het heel rijk dat wij ons geloof in zo'n almachtige God hebben..en het zeker weten dat Hij altijd bij je is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 november 2010, 18:50
Onderwerp: kanibalisme
|
|
|
GERT856 schreef: | Het kan natuurlijk ook zo zijn dat God van ons vraagt juist Zijn regels na te leven, en door dat de tijdsgeest ons andere dingen vraagt wij meer genijgt zijn die te volgen, zoals die in de traditie getrouwe kerk juist overgenomen wordt, wat het leeuwendeel niet wil. bv huwlijk en staat, dank je wel, ik niet, die zelfde staat die de kerken en volgelingen hun wil oplegt, die weer contra onze lieve Heer is. Voor wie staan die kerken dan eigenlijk nog, mijns inziens alleen maar om er een betere wereld door te krijgen, waarin alleen zij rijker van worden. |
Ik geloof zeker dat God van ons vraagt zijn wet/woord na te leven en begrijp dat je daarin in jouw gemeente/kerk teleurgesteld bent...beetje verbitterd zelfs? Toch denk ik dat je vanuit je eigen gemeente moet blijven proberen aan te geven waarin ze niet volgens de bijbel bezig zijn. En waar of kerken voor zijn? een plaats waar iedereen welkom is..ongeacht...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 november 2010, 12:25
Onderwerp: "Ga niet boven hetgeen geschreven staat"
|
|
|
ANITA324 schreef: | Shalom,
|
Prachtige oude afbeelding van de brede an de smalle weg. Ik lees echter nergens in de bijbel dat Jezus ons bombardeerde met bijbel teksten. Hij zei: "Gaat heen en verkondig alle schepselen de blijde boodschap". Dit tot opbouw van een ieders geloof. Hoop dat jij dat ook aan het doen bent?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 november 2010, 12:01
Onderwerp: kanibalisme
|
|
|
PIETER649 schreef: | De laatste tijd zijn er wat snel groeiende gemeenten, zoals bijv. in Drachten en Barneveld die een zuigende invloed hebben op mensen uit andere gemeenten. Op zich is er niets mis mee dat gemeenten snel groeien, als die groei komt vanuit nietchristenen. Helaas leert de practijk dat de groei juist vanuit andere gemeenten komt. Kleinere gemeenten worden opgevreten door die grotere gemeenten en verdwijnen. Als we er van uit mogen gaan dat de boodschap overal juist verkondigd word, dan is deze vorm van groei niet de juiste weg. De evangelisatie opdracht is juist: verspreid u over de aarde! en niet: concentreer u op n paar selecte plaatsen...
De aanzuigende werking komt door een goede marketing.. comfortabele stoelen, opbouwend (opzwepend) sfeertje en een winnaarssfeer.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke mega-kerken... wat vinden jullie? |
Kannibalisme... Denk dat inderdaad mond op mond reclame voor deze gemeenten geldt.
In Zwolle groeit de Volle Evangelie gemeente ook heel snel en allemaal nieuwe leden van mensen die zich in bestaande kerken niet meer thuis voelen.
Waarschijnlijk omdat er tegenwoordig voor elk wat wils is.
Ik geloof net als jij dat je beter in je eigen gemeente kunt blijven en als er zaken zijn die je veranderd wilt zien, ben je waarschijnlijk niet de enige die er zo over denkt en kun je dat in een gemeente avond bespreekbaar maken, zo ben je opbouwend bezig binnen je eigen gemeente en ik geloof dat dat is wat God ook van ons vraagt.... Het is zo dat sommige gemeente besturen niet open staan voor verandering en ik denk dat daar veel frustratie door ontstaat, zo verlaten steeds meer mensen de kerken en zoeken ze vrije gemeenten waar wat minder regeltjes zijn en waar alles wat minder gebonden is. Als je als gemeente open staat voor wat er leeft bij de mensen en er iets mee doet..dan ga je die groei in je eigen gemeente zien en blijf je graag waar je bent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 5 november 2010, 23:38
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Beste mensen,
Na ruim een jaartje lid te zijn geweest, hou ik het hier over een paar dagen voor gezien. Ik heb met plezier deelgenomen aan het forum, maar de laatste maanden kwam ik niet verder dan het forum volgen via de zijlijn. De tijd ontbrak me om actief mee te blijven schrijven. Bovendien heb ik sinds een aantal maanden een hele lieve en leuke vriend - nee, niet via CM - met wie ik graag wil bouwen aan een verdere toekomst. Kortom, de tijd van gaan is voorlopig voor mij gekomen. Ik wil iedereen bedanken voor de leuke contacten, gezellige gesprekken en leerzame discussies en bijdragen op het forum. Ik wens jullie allemaal het allerbeste toe en heeeel veel geluk en zegen!
Liesbeth |
Ik heb je op het forum al een poosje gemist, en ja, het is een tijdrovende bezigheid. Alle geluk toegewenst, maak er iets moois van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 22:38
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Idd, ben nu verzorgende en aan het studeren voor verpleegkundige. Heb inmiddels ruim 20 jaar ervaring en het nodige gehoord en gezien.
Kon het dan ook ff niet laten om te reageren |
gelijk heb je, alle info is welkom hoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 22:23
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Nee, schijndood is wat anders, nl: dat het hart en de bloedsomloop nog wel werken, maar dat er geen hersenactiviteit meer is. Oftewel: iemand is eigenlijk echt dood. Niemand kan nl leven zonder hersenactiviteit.
Een veranderde bewustzijnsstaat is een diepe bewusteloosheid (dus niet flauwvallen), een comateuze toestand, maar nog geen volledige coma. Ergens daar tussenin dus.
Zo, ff een stukje anatomie, fysiologie en pathologie |
Ik zie het ja, effe wikipedia gelezen.. werk jij in de zorg josina?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:51
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Wat is dat?
GrZ! |
Met BDE wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, levensbedreigend dus.
er zal bedoeld worden schijndood.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:43
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken."
Vind je dat echt? Dus als een arts jou kan genezen dan doe je het maar niet? Omdat je anders dood gaat? ik denk dat wij zeker wel zeggenschap hebben over leven en dood maar dat vind ik een ander verhaal dan zeggen dat je in de hemel of hel bent geweest. En als iemand dat denkt wie zijn wij dan eigenlijk om dat tegen te spreken? Ik denk dat het niet kan maar dat is mijn eigen persoonlijke mening.....maar wie ben ik om dat voor een ander ook zo in te vullen? |
Hallo Willemijn, Ik was een beetje kort door de bocht..begrijp dat jij in de verpleging werkt. Ik vind het fijn als een arts me genezen kan door middel van behandeling en medicatie. Ik heb er zelf dankbaar gebruik van mogen maken en geloof in de medische wetenschap. Geloof ook dat we op die manier wel inspraak hebben in leven en dood. Ik ben altijd maar blij dat ik die eindverantwoordelijkheid niet heb. De rest is duidelijjk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:32
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Mensen met BDE ook! BDE is een moderne westerse uitdrukking die wij eraan hebben gegeven. Wat is het verschil?
GrZing! |
Met BDE wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, levensbedreigend dus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:27
|
|
|
[quote=THOMAS968]Het is mijn citaat helemaal bovenaan. Uit al mijn bijdragen blijkt dat ik vind dat je de kennis die ons gegeven is om mensen te genezen of hun leven leefbaar te houden, mag en meestal moet gebruiken. Als de mens nog wil leven is dat zonder meer zo. De fatalistische opvatting die je overigens niet veel meer ziet, van ik neem geen medische maatregelen en ik zie wel wat er gebeurt - want dat zou dan Gods wil zijn - is nadrukkelijk niet de mijn visie. De opmerking sloeg terug op de eerdere bde-discussie.
Thomas
Thomas[/quote
Ik zie niet dat ik zeg dat er geen medische maatregelen genomen moeten worden? Ik zeg dat God bovenaan staat en ben blij dat er artsen zijn die medicatie geven en eindverantwoording durven te nemen. Je vult heel veel in als zijnde mijn visie? Wat is die visie dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:13
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Als je dit gelooft hoe verklaar je dan de beschrijvingen over bovennatuurlijke zaken die in de bijbel staan? Hieronder staan een aantal citaten uit de bijbel; geen uitputtende opsomming.
Jesaja 6:1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de Here der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook. Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is; en mijn ogen hebben de Koning, de Here der heerscharen, gezien.
Ik geloof dat Jesaja hier getuige is van bovennatuurlijke realiteit. Het is geen 'verhaaltje' een filmpje of toneelspel dat wordt opgevoerd. Het is echt. De plaats van handeling is de woonplaats van God en dat is dus in de hemel.
Openbaringen 1: 10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin, zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea. En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren. En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk. Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal. Hier zie je dat het verplaatsen van de geest om hemelse zaken waar te kunnen nemen mogelijk is; mits geïnitieerd door God.
Openbaringen 8:1 En toen Hij het zevende zegel opende, kwam er een stilte in de hemel, ongeveer een half uur lang. En ik zag de zeven engelen, die voor God staan, en hun werden zeven bazuinen gegeven. En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan, en hem werd veel reukwerk geschonken om het te geven, met de gebeden van alle heiligen, op het gouden altaar voor de troon. En de rook van het reukwerk, met de gebeden der heiligen, steeg uit de hand van de engel voor Gods aangezicht op.
Plaats van handeling: de hemel. Bij de troon en aanwezigheid van God zelf, in de buurt van een wierookvat een altaar en zeven engelen. Johannes' zijn geest moet dus wel in de hemel zijn.
Zacharia 3: 1 Vervolgens deed Hij mij de hogepriester Jozua zien, staande voor de Engel des Heren, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen. De Here echter zeide tot de satan: De Here bestraffe u, satan, ja de Here, die Jeruzalem verkiest, bestraffe u; is deze niet een brandhout uit het vuur gerukt?
Lijkt me ook geen aards tafereel.
Daniël 7:9 Terwijl ik bleef toekijken, werden tronen opgesteld, en een Oude van dagen zette Zich neder; zijn kleed was wit als sneeuw en zijn hoofdhaar blank als wol; zijn troon bestond uit vuurvlammen, de raderen daarvan uit laaiend vuur; en een stroom van vuur welde op en vloeide voor hem uit; duizendmaal duizenden dienden hem en tienduizend maal tienduizenden stonden voor hem. De vierschaar zette zich neder en de boeken werden geopend. Daniël kijkt ook in de hemel.
Openbaringen 4:1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten. En die erop gezeten was, was van aanzien de diamant en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk. En rondom de troon waren vierentwintig tronen, en op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden. En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods. En voor de troon was als een glazen zee, kristal gelijk. En midden in de troon en rondom de troon waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren.
Sja, wetenschappelijk niet verklaarbaar...
2 Corinthiërs 12:2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden (of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. En ik weet van die persoon (of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.
Ook Paulus gelooft in illusies???
Openbaringen 11 En na die drie en een halve dag voer een levensgeest uit God in hen, en zij gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen, die hen aanschouwden. En zij hoorden een luide stem uit de hemel tot hen zeggen: Klimt hierheen op! En zij klommen naar de hemel op in de wolk, en hun vijanden aanschouwden hen.
Je kunt zelfs met een ladder naar de hemel klimmen... (Waar heb ik dat eerder gehoord?)
Openbaringen 11: 16 En de vierentwintig oudsten, die voor God op hun tronen gezeten waren, wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God, zeggende: Wij danken U, Here God, Almachtige, die is en die was, dat Gij uw grote macht hebt opgenomen en het koningschap hebt aanvaard; en de volkeren waren toornig geworden, maar uw toorn is gekomen en de tijd voor de doden om geoordeeld te worden en om het loon te geven aan uw knechten, profeten, en aan de heiligen en aan hen, die uw naam vrezen, aan de kleinen en de groten en om te verderven wie de aarde verderven. En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel, en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donderslagen en aardbeving en zware hagel.
Plaats van handeling: duidelijk in de hemel.
Ben benieuwd hoe jullie deze 'verhaaltjes' lezen. Zien jullie God als een grote Toneelspeler die, weliswaar dramatische, scenes opvoert om Zijn knechten te instrueren? Of is er meer aan de hand dan een tekort aan stofjes in de hersenen, of beeldende verhaaltjes?
GrZing! |
Hallo Zinga,
Ik geloof alles wat hier staat. De context is een BDE. Al deze mensen hebben gezichten/visioenen/openbaringen bij leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:08
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken."
Vind je dat echt? Dus als een arts jou kan genezen dan doe je het maar niet? Omdat je anders dood gaat? ik denk dat wij zeker wel zeggenschap hebben over leven en dood maar dat vind ik een ander verhaal dan zeggen dat je in de hemel of hel bent geweest. En als iemand dat denkt wie zijn wij dan eigenlijk om dat tegen te spreken? Ik denk dat het niet kan maar dat is mijn eigen persoonlijke mening.....maar wie ben ik om dat voor een ander ook zo in te vullen? |
Ik geloof dat God heerst/macht heeft over leven en dood, wat of een arts ook besluit te doen. Wat iemand denkt over zijn BDE vind ik ook prima, maar als gezegd wordt dat men naar hemel/hel kan gaan en weer terug, middels een BDE en de indruk gewekt wordt dat het bijbels verantwoord is, terwijl er in de bijbel niets staat wat ook maar enigszins daarop wijst, vind ik wel dat ik kan onderschrijven dat wij niet mogen proberen om Gods bevoegdheid -als heerser en machthebber- mogen gebruiken om ons eigen verhaal te onderbouwen.
quote Zinga: Ik heb het zelf meegemaakt. Ben in de hel geweest Mijn lichaam bleef overigens op aarde. Jezus zelf heeft mij eruit gehaald.
quote Thomas:Als iemand de overtuiging heeft in de hel geweest te zijn, dan is dat niet bijbels denk ik. quote Zinga: Je zegt het goed: dat denk je. Kennelijk heb jij ofwel een hele andere bijbel dan ik, ofwel je hebt geen flauw idee van wat erin staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 19:31
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Fijn dat je elke dag weer de tijd neemt om deze Bijbelstudies door te geven. Ik vind ze erg mooi.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 11:16
|
|
|
ZIVAATJE309 schreef: | dat de satan jou er uit heeft laten gaan.....Denk je dat de satan de baas is in de hel? het is alleen de plaats waar hij heen gestuurd gaat worden hij heeft er echt geen gezag over volgens mij |
Zivaatje,
De hel is inderdaad de uiteindelijke woonplaats van de satan en tevens de uiteindelijke bestemming voor hen die Jezus hebben verworpen.
Men wordt naar de hel verwezen na het oordeel voor de Grote Witte Troon na de dag van het laatste oordeel. Pas dan wordt de hel bevolkt.
"En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het boek des levens, en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenwijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs." —Openbaring 20:12-15
Het uiteindelijke verhaal van iemands leven wordt pas beschreven als het laatste hoofdstuk is afgesloten., niet aan het einde van iemands leven.
Ik wilde aangeven dat je met het beschrijven van ervaringen over aanwezigheid in de hemel/hel mijns inziens niet bijbels bezig bent en dat ik het met Thomas eens ben die stelt:
"De BDE bestaat wel, maar de verklaring in de hemel geweest te zijn, deugt niet. De hemel is het terrein van God, waar naar ik aanneem de waarneming niet meer plaatsvindt zoals in het menselijk lichaam: dat sterft niet voor niets. Iemand die terugkomt, en dat is iemand die alleen maar hersteld is, en die was niet in het rijk van God wat we hemel noemen, noch in het rijk van satan. Die mens leefde nog, zij het dat de dood plausibel had kunnen zijn. Ik geloof wel dat we met God kunnen leven in Zijn voortijdig licht waarin wij staan, zoals Oosterhuis zo knap verwoordde. De ene denktrant sluit de andere, met geloofsuitspraken, niet uit.
Dat laat onverlet dat God en de hemel bestaan naar mijn overtuiging. Wat we daarover zeggen, zijn geloofsuitspraken. Ik geloof dat Christus voor onze verlossing gestorven is. Maar ik geloof niet in verklaringen die mensen zichzelf wijsmaken en die zich daarmee ook nog in een bijzondere positie plaatsen die de mens niet toekomt. Het is aantoonbaar pure interpretatie en je begeeft je ten onrechte op Gods terrein. Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken."
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op dinsdag 2 november 2010, 11:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 31 oktober 2010, 19:33
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | welnee, ik ben niet vaag, eerder realistisch..... |
Bedoel je met realistisch dat je wel gelooft dat Jezus op het water liep, maar dat er bv. een stenen muur onder het water stond net op de plaats waar hij liep? Die realiteit? Of bedoel je met realistisch dat je niet gelooft dat je uit en in de hel/hemel kunt komen? Die realiteit? Zie je ik leef ook in de 21ste eeuw net als jij en besef dat heel goed, maar om waarheden uit de bijbel kan ik niet heen. Net zoals er staat dat het dochtertje van Jaïrus opgewekt werd uit de dood en de jongeling van Sunam en Lazarus, kijk dat geloof ik echt allemaal.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|