Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: woensdag 24 maart 2010, 23:41
|
|
|
Ik heb nog weleens moeite met bedelen van mensen aan de uitgang van het station, of in de stad, bij de supermarkt, noem maar op. Je wordt aangesproken voor geld voor het betalen van een rekening, het kopen van eten, de straatkrant,wat ik trouwens een goed initiatief vind. De ene keer loop ik voorbij, en heb daar eigenlijk moeite mee, een andere keer geef ik wat, en denk ook soms nog weleens: ga toch eens wat werken, terwijl ik weet dat dat meestal helemaal zo makkelijk niet is. Het komt erop neer dat ik me verplicht voel om iets te geven, zelf heb ik het aardig goed, en wil dat wel delen, maar ook weer niet te gek. Zei Jezus niet, wat je aan de minste gedaan hebt, heb je aan mij gedaan? Van de week heb ik dus iemand geen geld gegeven, maar ben de AHto Go ingegaan en heb een overheerlijk broodje gekocht, de man had blijkbaar zo'n honger dat hij me omstandig bedankte en het haast uit mijn hand rukte. En ik was nog wel bang dat hij het zou weigeren, als hij geen geld kreeg. Hoe doen anderen dat, vraag ik mij af. Ben je spijkerhard, of geef je af en toe soms wat?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 24 maart 2010, 23:46
|
|
|
GRACE015 schreef: | Ik heb nog weleens moeite met bedelen van mensen aan de uitgang van het station, of in de stad, bij de supermarkt, noem maar op. Je wordt aangesproken voor geld voor het betalen van een rekening, het kopen van eten, de straatkrant,wat ik trouwens een goed initiatief vind. De ene keer loop ik voorbij, en heb daar eigenlijk moeite mee, een andere keer geef ik wat, en denk ook soms nog weleens: ga toch eens wat werken, terwijl ik weet dat dat meestal helemaal zo makkelijk niet is. Het komt erop neer dat ik me verplicht voel om iets te geven, zelf heb ik het aardig goed, en wil dat wel delen, maar ook weer niet te gek. Zei Jezus niet, wat je aan de minste gedaan hebt, heb je aan mij gedaan? Van de week heb ik dus iemand geen geld gegeven, maar ben de AHto Go ingegaan en heb een overheerlijk broodje gekocht, de man had blijkbaar zo'n honger dat hij me omstandig bedankte en het haast uit mijn hand rukte. En ik was nog wel bang dat hij het zou weigeren, als hij geen geld kreeg. Hoe doen anderen dat, vraag ik mij af. Ben je spijkerhard, of geef je af en toe soms wat? |
Ja hoor, al geef je maar 1 euro, je ziet die blijde gezichten. Ook ik heb wel eens biefiworstjes gekocht,en verteld over God, dat gezicht toen......kwam huilend thuis aan, maar met een voldaan gevoel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 09:19
|
|
|
GRACE015 schreef: | Ik heb nog weleens moeite met bedelen van mensen aan de uitgang van het station, of in de stad, bij de supermarkt, noem maar op. Je wordt aangesproken voor geld voor het betalen van een rekening, het kopen van eten, de straatkrant,wat ik trouwens een goed initiatief vind. De ene keer loop ik voorbij, en heb daar eigenlijk moeite mee, een andere keer geef ik wat, en denk ook soms nog weleens: ga toch eens wat werken, terwijl ik weet dat dat meestal helemaal zo makkelijk niet is. Het komt erop neer dat ik me verplicht voel om iets te geven, zelf heb ik het aardig goed, en wil dat wel delen, maar ook weer niet te gek. Zei Jezus niet, wat je aan de minste gedaan hebt, heb je aan mij gedaan? Van de week heb ik dus iemand geen geld gegeven, maar ben de AHto Go ingegaan en heb een overheerlijk broodje gekocht, de man had blijkbaar zo'n honger dat hij me omstandig bedankte en het haast uit mijn hand rukte. En ik was nog wel bang dat hij het zou weigeren, als hij geen geld kreeg. Hoe doen anderen dat, vraag ik mij af. Ben je spijkerhard, of geef je af en toe soms wat? |
Meestal probeer ik ook wat te geven, en inderdaad soms wat drinken of een broodje...maar ook wel es geld. Weet je het is mijn verantwoordelijkheid om uit te delen. en wat die persoon er mee doet is vervolgens zijn verantwoordelijkheid. Wel is het zo als ik vermoed dat het om bijvoorbeeld een drugsverslaafde gaat dan geef ik in natura want het geld zal vervolgens op gaan aan drugs en zo help je die persoon uiteindelijk weer net niet.
Groet Mary
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 09:41
|
|
|
MARY052 schreef: | Meestal probeer ik ook wat te geven, en inderdaad soms wat drinken of een broodje...maar ook wel es geld. Weet je het is mijn verantwoordelijkheid om uit te delen. en wat die persoon er mee doet is vervolgens zijn verantwoordelijkheid. Wel is het zo als ik vermoed dat het om bijvoorbeeld een drugsverslaafde gaat dan geef ik in natura want het geld zal vervolgens op gaan aan drugs en zo help je die persoon uiteindelijk weer net niet.
Groet Mary |
Volgens mij raak jij daar het punt Mary, in mijn omgeving hoor ik inderdaad mensen zeggen dat zij veronderstellen dat HUN geld verkeerd terechtkomt, doordat de ontvanger er drugs, drank of wat dan ook voor koopt. Dat zou dan betekenen dat je het alleen maar weg wil geven als je als gever denkt dat het verantwoord is. Maar weggeven betekent ook verantwoording bij de ontvanger neerleggen, het is niet meer van jou. Mijn jongste zoon zei toen we het erover hadden, nou, en, ik drink ook weleens heel graag een biertje op z'n tijd, waarom zou je daar dan mee zitten als iemand anders dat ook zou willen? Liefs, Grace
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 13:57
|
|
|
Een heel verstandige zet om voor het geld wat eten te kopen voor iemand. Zo weet je dat het geld goed besteed is en je helpt de persoon in kwestie daadwerkelijk aan zijn eerste levensbehoefte, wat ook weer tot nadenken kan zetten bij deze persoon (wat doe ik met mijn geld?).
Overigens denk ik wel dat je onderscheid moet maken tussen bedelen en straatkrant verkopen. Want dat laatste is voor die mensen gewoon werk, werken met behoud van uitkering zeg maar. En ja, dan is het wel goed om dat krantje echt te kopen, alhoewel je die ook zou kunnen ruilen tegen een broodje
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 14:49
|
|
|
HENK710 schreef: | Een heel verstandige zet om voor het geld wat eten te kopen voor iemand. Zo weet je dat het geld goed besteed is en je helpt de persoon in kwestie daadwerkelijk aan zijn eerste levensbehoefte, wat ook weer tot nadenken kan zetten bij deze persoon (wat doe ik met mijn geld?).
Overigens denk ik wel dat je onderscheid moet maken tussen bedelen en straatkrant verkopen. Want dat laatste is voor die mensen gewoon werk, werken met behoud van uitkering zeg maar. En ja, dan is het wel goed om dat krantje echt te kopen, alhoewel je die ook zou kunnen ruilen tegen een broodje |
Ja, de regeling van de straatkrant is mij bekend hoor Henk, is misschien niet zo goed om dat aan elkaar te koppelen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 14:49
|
|
|
HENK710 schreef: | Een heel verstandige zet om voor het geld wat eten te kopen voor iemand. Zo weet je dat het geld goed besteed is en je helpt de persoon in kwestie daadwerkelijk aan zijn eerste levensbehoefte, wat ook weer tot nadenken kan zetten bij deze persoon (wat doe ik met mijn geld?).
Overigens denk ik wel dat je onderscheid moet maken tussen bedelen en straatkrant verkopen. Want dat laatste is voor die mensen gewoon werk, werken met behoud van uitkering zeg maar. En ja, dan is het wel goed om dat krantje echt te kopen, alhoewel je die ook zou kunnen ruilen tegen een broodje |
Ja, de regeling van de straatkrant is mij bekend hoor Henk, is misschien niet zo goed om dat aan elkaar te koppelen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 15:35
|
|
|
Als iemand mij om geld vraagt, dan bied ik meestal eerst 2 boterhammen aan (die ik standaard bij me heb) en geef mijn flesje water. Vaak wordt dit gretig aangenomen. Anderen blijven om geld vragen. Maar geld geef ik alleen aan straatmuzikanten. Wel ben ik bereid om iets lekkers te kopen bij AH to Go.
Straatkrant. Bij de plaatselijke supermarkt heb ik er ooit één gekocht. Bleek een franstalig exemplaar uit Brussel te zijn. Dus, ik let er voortaan wel op, of het een plaatselijke straatkrant is. Maar ik koop ze dus wel.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op donderdag 25 maart 2010, 15:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBERTJAN655
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 16:03
|
|
|
Met een broodje kopen moet je ook oppassen... Heb een keer een vers sauseizenbroodje gekocht voor iemand.... Bleek een moslim te zijn die geen varkensvlees wilde eten. Was verder een prima kerel waar ik standaard iedere zaterdag ff een chococroissant kwam brengen en een straatnieuws halen (die ik overigens maar zelden gelezen heb). Inmiddels staat hij niet meer bij onze supermarkt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 16:44
|
|
|
ROBERTJAN655 schreef: | Met een broodje kopen moet je ook oppassen... Heb een keer een vers sauseizenbroodje gekocht voor iemand.... Bleek een moslim te zijn die geen varkensvlees wilde eten. Was verder een prima kerel waar ik standaard iedere zaterdag ff een chococroissant kwam brengen en een straatnieuws halen (die ik overigens maar zelden gelezen heb). Inmiddels staat hij niet meer bij onze supermarkt... |
tWas een warm Mozzarella broodje.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 16:44
|
|
|
ROBERTJAN655 schreef: | Met een broodje kopen moet je ook oppassen... Heb een keer een vers sauseizenbroodje gekocht voor iemand.... Bleek een moslim te zijn die geen varkensvlees wilde eten. Was verder een prima kerel waar ik standaard iedere zaterdag ff een chococroissant kwam brengen en een straatnieuws halen (die ik overigens maar zelden gelezen heb). Inmiddels staat hij niet meer bij onze supermarkt... |
tWas een warm Mozzarella broodje.....
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|