Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 14:46
|
|
|
Sinds kort ben ik heel erg bezig met feesten die door God zijn ingesteld.
En binnen kort komt dit feest eraan het houd in dat je praktisch gezien geen gisthoudende producten nuttigt voor een week lang!
Ik ben wel erg benieuwd we er op cm nog meer dit bijbelse feest gaat vieren Dit feest is van 30 maart tm 5 april.
Voor mij is het gehoorzaam heid aan God en Zijn woord! Hoe zien jullie dit?
Ben benieuwd naar reacties hierop....
Groetjes, Peacedove
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 21:29
|
|
|
[quote=PEACEDOVE820]Sinds kort ben ik heel erg bezig met feesten die door God zijn ingesteld.
En binnen kort komt dit feest eraan het houd in dat je praktisch gezien geen gisthoudende producten nuttigt voor een week lang!
Ik ben wel erg benieuwd we er op cm nog meer dit bijbelse feest gaat vieren Dit feest is van 30 maart tm 5 april.
Voor mij is het gehoorzaam heid aan God en Zijn woord! Hoe zien jullie dit?
Tja, klinkt mij een beetje wettisch in de oren, eerlijk gezegd. Maar als dat jouw manier van geloofsbeleving is, dan is er natuurlijk niks mis mee. Maarre... het is wel feest! Dat mag (gepast) gevierd worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:59
|
|
|
[quote=IMRE695]
Hoi Imre,
Ik vier alleen nog bijbelse feesteen dus geen kerst en pasen meer. Dat zijn nl van oorsprong helemaal geen christelijke feestdagen, verder leer ik mn kinderen ook niet dat sinterklaas bestaat!
Wist je dat zelfs de kerstboom een heidens gebruik van oorsprong is?
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dat dan ziet/ beleeft......
O ja en ik zie het niet als wettisch maar gehoorzaamheid aan God
Groetjes, Peacedove
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 12:09
|
|
|
Ik zie kerst en pasen wel degelijk als bijbelse feesten. We mogen dankbaar zijn dat Jezus is geboren om de straf te dragen op onze zonden. De straf was de kruisdood. Maar Jezus stond ook weer op uit de doden. En die dagen zijn voor mij best wel belangrijk.
De commercie maakt er hele andere dagen van. Ik doe daar niet echt bewust aan mee. Met kerst had ik een miniboompje staan, en een kerststal. Met pasen heb ik nooit mijn huis versierd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:08
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Ik vier alleen nog bijbelse feesteen dus geen kerst en pasen meer. |
Pasen is toch zeker wel een bijbels feest, aangezien het een voortzetting is van het Pesach, de maaltijd die Jezus met zijn leerlingen hield net voor zijn uitlevering. Kerst is weliswaar geen feest dat in de Bijbel benoemd wordt, maar is het daarmee niet bijbels? We staan met Kerst stil bij de geboorte van Jezus, de vleeswording van God. Dat is toch wel reden voor een feessie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:22
|
|
|
HENK710 schreef: | Pasen is toch zeker wel een bijbels feest, aangezien het een voortzetting is van het Pesach, de maaltijd die Jezus met zijn leerlingen hield net voor zijn uitlevering. Kerst is weliswaar geen feest dat in de Bijbel benoemd wordt, maar is het daarmee niet bijbels? We staan met Kerst stil bij de geboorte van Jezus, de vleeswording van God. Dat is toch wel reden voor een feessie |
De voortzetting van Pesach is het avondmaal, niet Pasen. Pasen is, net als Kerst idd heidens van oorsprong, waar de kerk "christelijke" feesten en gebeurtenissen aan heeft geplakt. Waarom verschuift Pasen telkens van datum? Genoeg hierover te vinden op internet, en niet verbazend, niet in de bijbel. En dingen gedenken is goed! Zoals het gedenken van Jezus offer, zoals bij het avondmaal, de vervanger van het feest van de ongezuurde brooden, Pesach.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:33
|
|
|
DENNISS669 schreef: | De voortzetting van Pesach is het avondmaal, niet Pasen. Pasen is, net als Kerst idd heidens van oorsprong, waar de kerk "christelijke" feesten en gebeurtenissen aan heeft geplakt. Waarom verschuift Pasen telkens van datum? Genoeg hierover te vinden op internet, en niet verbazend, niet in de bijbel. En dingen gedenken is goed! Zoals het gedenken van Jezus offer, zoals bij het avondmaal, de vervanger van het feest van de ongezuurde brooden, Pesach. |
Toch wordt uit de Bijbel duidelijk dat ons Pasen een voortzetting is van het Pesach. Zoals Pesach staat voor de uittocht uit Egypte, staat Pasen voor onze uittocht uit het zonderijk in Jezus.
Dat vervolgens de invulling van Pasen door mensen wordt vormgegeven, betekent niet dat het feest op zich niet bijbels is. En zoals je zelf al zegt: wat is er mis met gedenken? Als jij het voldoende vindt om dit enkel met avondmaal te doen, prima. Maar waarom dan meteen anderen die ook graag het Paasfeest als Opstandingsfeest willen gedenken afschilderen als onbijbels?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:39
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Hoi Imre,
Ik vier alleen nog bijbelse feesteen dus geen kerst en pasen meer. Dat zijn nl van oorsprong helemaal geen christelijke feestdagen, verder leer ik mn kinderen ook niet dat sinterklaas bestaat!
O ja en ik zie het niet als wettisch maar gehoorzaamheid aan God |
Hoewel de christelijke feesten niet expliciet genoemd worden, is het wel bijbels om feest te vieren. Met dat vieren gedenken we nl. belangrijke gebeurtenissen in ons geloof. Zoals de uittocht voor de joden belangrijk is, is de kruisiging van Jezus dat ook voor ons christenen. Dit geldt ook voor Kerst, waar we vieren, dat Jezus op aarde kwam. Hemelvaart vieren we dat Hij ten hemel ging en met pinksteren vieren we de uitstorting van de Heilige Geest. Allemaal significante gebeurtenissen die we ook als zodanig mogen vieren. De betekenis is voor veel mensen echter verloren gegaan, en daarom vind ik het altijd heel belangrijk om tijdens de feesten daadwerkelijk stil te staan bij het doel van de viering.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:51
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hoewel de christelijke feesten niet expliciet genoemd worden, is het wel bijbels om feest te vieren. Met dat vieren gedenken we nl. belangrijke gebeurtenissen in ons geloof. Zoals de uittocht voor de joden belangrijk is, is de kruisiging van Jezus dat ook voor ons christenen. Dit geldt ook voor Kerst, waar we vieren, dat Jezus op aarde kwam. Hemelvaart vieren we dat Hij ten hemel ging en met pinksteren vieren we de uitstorting van de Heilige Geest. Allemaal significante gebeurtenissen die we ook als zodanig mogen vieren. De betekenis is voor veel mensen echter verloren gegaan, en daarom vind ik het altijd heel belangrijk om tijdens de feesten daadwerkelijk stil te staan bij het doel van de viering. |
Inderdaad! Belangrijke gebeurtenissen voor mensen die Jezus als hun Verlosser aangenomen hebben. En dat mag gevierd worden, waarbij het altijd goed is om stil te staan bij de manier waarop.
Tegelijk doet deze discussie me wel even denken aan een tekst uit Colossenzen 2:
Quote: | 16 Laat niemand aanmerkingen op u maken inzake eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwe maan of sabbat. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:56
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hoewel de christelijke feesten niet expliciet genoemd worden, is het wel bijbels om feest te vieren. Met dat vieren gedenken we nl. belangrijke gebeurtenissen in ons geloof. Zoals de uittocht voor de joden belangrijk is, is de kruisiging van Jezus dat ook voor ons christenen. Dit geldt ook voor Kerst, waar we vieren, dat Jezus op aarde kwam. Hemelvaart vieren we dat Hij ten hemel ging en met pinksteren vieren we de uitstorting van de Heilige Geest. Allemaal significante gebeurtenissen die we ook als zodanig mogen vieren. De betekenis is voor veel mensen echter verloren gegaan, en daarom vind ik het altijd heel belangrijk om tijdens de feesten daadwerkelijk stil te staan bij het doel van de viering. |
Ik ben het met je eens chat, stilstaan hierbij kan ons alleen helpen in ons geloof, dus daarmee zie ik geen probleem! Wordt alleen wel verdrietig als mensen gaan roepen dat we de ware betekenis van kerst en pasen weer in ere moeten krijgen... dat beide feesten een heidense oorsprong hebben is gewoon feit. Dus christelijke belangrijke gebeurtenissen herdenken, prima, maar niet miepen over dat kerst en pasen zo commercieel "geworden" zijn... Niet dat jij dat deed hoor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 21:32
|
|
|
Hoi Imre,
O ja en ik zie het niet als wettisch maar gehoorzaamheid aan God
Hoi Peacedove,
Tja, het is een bekend feit dat de zendelingen in Europa toen ze de volkeren aan het kerstenen waren, bepaalde feesten een christelijke invulling hebben gegeven. Of dat hun oorspronkelijk betekenis verschoven is. Zo staan sommige middeleeuwse kerken op van oorsprong heidense offerplaatsen of op de plek van een vroegere Romeinse tempel.
Desalniettemin vind het ik in ere houden van het kerkelijk jaar met alle feest- en gedenkdagen die daarbij horen, wel waardevol. Ik geef daar wel een eigen en sobere invulling aan. Maar het raakt me wel en met name het Paasfeest, wat voor mij eigenlijk het hoogtepunt is en niet kerst.
Als ik aan bijbelse feesten denk, dan denk ik aan Pasen, Loofhuttenfeest en nog een feest waarvan ik de naam niet zo gauw weet. Daar kan ik niet zo veel mee, omdat ze in de joodse traditie staan en dat is niet de mijne. Als christen weet ik dat de Messias is gekomen en voor mij is gestorven (en weer opgestaan) en dat wonder wil ik graag blijven gedenken. Dat zijn voor mij krachtige momenten, markeringspunten om bij stil te staan en om erg dankbaar voor te zijn. Zonder deze christelijke feestdagen zou er geen christelijk geloof zijn geweest. Ze markeren de heilsgeschiedenis, Gods plan met ons mensen. Om ons een nieuwe kans te geven. Prachtig toch, om dat te mogen gedenken?
Dat heeft m.i. ook niets met wel of niet gehoorzaam-zijn aan God te maken. Maar wel met stil worden dat je uit genade mag leven.
Sinterklaas vind ik een verhaal apart. Dat is een rijke en mooie traditie en van oorsprong een heuse (christelijke) bisschop! Zijn sterftedag was eigenlijk 6 december (zo staat hij ook op de heiligenkalender vermeld) en hij vertegenwoordigt voor mij ook iets van christelijke naastenliefde en delen. Net als bij het Sint Maartenfeest. Ik denk dat je al die feestdagen ook in zo'n perspectief mag zien: ze staan symboor voor het Goede dat in de wereld gekomen is. Om te zoeken wat verloren was, om te redden wat verloren dreigde gaan. Met de hedendaagse gebruiken heb ik ook niet zo veel (kerstbomen, paashazen of Pinksterbrunches). Maar het zijn wel feesten vol van betekenis en inhoud voor mij. Zonder zou ik me wat meer verloren voelen in een wereld die nog altijd Redding nodig heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: woensdag 24 maart 2010, 16:52
|
|
|
IMRE695 schreef: | ... Als ik aan bijbelse feesten denk, dan denk ik aan Pasen, Loofhuttenfeest en nog een feest waarvan ik de naam niet zo gauw weet. Daar kan ik niet zo veel mee, omdat ze in de joodse traditie staan en dat is niet de mijne. Als christen weet ik dat de Messias is gekomen en voor mij is gestorven (en weer opgestaan) en dat wonder wil ik graag blijven gedenken. Dat zijn voor mij krachtige momenten, markeringspunten om bij stil te staan en om erg dankbaar voor te zijn. Zonder deze christelijke feestdagen zou er geen christelijk geloof zijn geweest. Ze markeren de heilsgeschiedenis, Gods plan met ons mensen. Om ons een nieuwe kans te geven. Prachtig toch, om dat te mogen gedenken?
Dat heeft m.i. ook niets met wel of niet gehoorzaam-zijn aan God te maken. Maar wel met stil worden dat je uit genade mag leven.
|
Is wat je hier in het rood noemt niet gewoon de viering van het avondmaal? Voor mij wel in ieder geval, ik kom ook niet uit met maar een keer per jaar daarbij stil te staan, dat besef heb ik elke dag nodig! Groetjes, Dennis
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 24 maart 2010, 17:56
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Is wat je hier in het rood noemt niet gewoon de viering van het avondmaal? Voor mij wel in ieder geval, ik kom ook niet uit met maar een keer per jaar daarbij stil te staan, dat besef heb ik elke dag nodig! Groetjes, Dennis |
Dat is fijn, Dennis, dat het in jouw leven iedere dag kerst, Pasen en Pinksteren mag zijn.
Maar even serieus: in deze periode voor Pasen, de zogeheten Lijdenstijd, voel ik dat ook zo, ervaar ik ook die kruisgang naar Golgotha. En als het dat Pasen is, voel ik me ook nieuw, voorbij het lijden.
Verder mag ik hier niet aan het Avondmaal, maar dat is een ander topic.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: woensdag 24 maart 2010, 18:04
|
|
|
IMRE695 schreef: | Dat is fijn, Dennis, dat het in jouw leven iedere dag kerst, Pasen en Pinksteren mag zijn.
Maar even serieus: in deze periode voor Pasen, de zogeheten Lijdenstijd, voel ik dat ook zo, ervaar ik ook die kruisgang naar Golgotha. En als het dat Pasen is, voel ik me ook nieuw, voorbij het lijden.
Verder mag ik hier niet aan het Avondmaal, maar dat is een ander topic. |
Hey Imre, ik begrijp wat je zegt hoor, ook ik put nog extra uit deze feesten, al is het maar omdat het dan bij iedereen centraal staat. En voor wat betreft het avondmaal: Sorry daarvoor, ik las het idd in de andere topic, maar dacht er niet meer aan toen ik dit schreef. Wilde je niet wijzen op iets waar je zelf geen deel van mag uitmaken..Heb je mijn bijdrage gelezen bij dat topic? Wat vind je er van? Met vriendelijke groet!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 25 maart 2010, 15:29
|
|
|
HENK710 schreef: | Inderdaad! Belangrijke gebeurtenissen voor mensen die Jezus als hun Verlosser aangenomen hebben. En dat mag gevierd worden, waarbij het altijd goed is om stil te staan bij de manier waarop.
Tegelijk doet deze discussie me wel even denken aan een tekst uit Colossenzen 2: |
Col 2:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
Je leest een verkeerde stripboek. De grondtekst heeft over sabbatten en niet sabbat. Sabbatten zijn de joodse feestdagen daar heeft Paulus het over. Niet de heidense feesten.
De "joodse" feesten zijn een schaduw van de toekomende dingen. Je hebt geen schaduw zonder orgineel.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|