ChristianMatch

Forum

Berouw en bekering,
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 00:54

BEROUW: is voor God en belangrijk onderdeel.

Hoe kan een mens rechtvaardig zijn bij God? Hoe kan een zondaar "gerechtvaardigd" worden? We kunnen alleen door Christus in harmonie met God en heiligheid komen. Maar hoe komen we tot Christus? We stellen die dezelfde vraag als eens de menigte op de Pinksterdag, toen ze, overtuigd van hun zonden, uitriepen: "Wat moeten we doen?"
Het eerste dat Petrus antwoordde was: "Bekeert u". Handelingen 2:37,28. En een andere keer, kort daarna, zei hij: "Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden..." Handelingen 3: 19.

Het gebed van David na zijn zondeval geeft een illustratie van wat echt berouw over de zonde betekent. Zijn berouw was echt en diep. Hij probeerde zijn schuld niet goed te praten.
Zijn gebed werd niet ingegeven door de wens om aan de dreigende straf te ontsnappen. David zag de grootheid van zijn zonde; hij zag hoe hij daardoor innerlijk verontreinigd was; hij walgde van de zonde.
Hij bad niet alleen om vergeving, maar ook om een rein hart. Hij verlangde naar de vreugde die het gevolg is van heiligheid: een herstelde harmonie en een vernieuwd contact met God. Dit was de taal van zijn hart:"Welzalig hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is; welzalig de mens, wien de Here de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is". Psalm 32:1,2.
"Wees mij genadig, o God, naar uw goedertierenheid, delg mijn overtredingen uit naar uw grote barmhartigheid... Want ik ken mijn overtredingen, mijn zonde staat bestendig voor mij ... Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein, was mij, dan ben ik witter dan sneeuw ...
Schep mij een rein hart, o God,en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest; verwerp mij niet van uw aangezicht,en neem uw Heiligen Geest niet van mij;
hergeef mij de blijdschap over uwheil,
en laat een gewillige geest mij schragen ...
Red mij van bloedschuld, o God, God mijns heils,
laat mijn tong over uw gerechtigheid jubelen". Psalm 51: 3-16.
Een dergelijk berouw kunnen we niet in eigen kracht opbrengen; dat komt alleen door Christus, Die naar de hemel is opgestegen en Zijn gaven aan de mensen uitdeelt.

Wie in een of andere grote zonde vervalt, heeft misschien een gevoel van schaamte; hij voelt zich armzalig en voelt dat hij de genade van Christus nodig heeft.
Maar wie trots is, heeft nergens behoefte aan, en dus wordt het hart voor Christus en voor de oneindige zegeningen, die Hij kwam brengen, gesloten.
De arme tollenaar, die bad: "Heer, wees mij arme zondaar genadig," (Lucas 18:13) vond zichzelf een erg slecht mens en anderen bekeken hem op dezelfde manier. Maar hij begreep zijn hopeloze situatie en met zijn schuldenlast kwam hij vol schaamte tot God om Zijn genade te vragen.
Zijn hart stond open voor de Geest van God, opdat Deze zijn genadig werk zou kunnen doen en hem zou kunnen verlossen van de macht van de zonde.

Jezus stelde Simon een vraag over twee schuldenaars. De ene schuldenaar was zijn heer een klein bedrag schuldig, terwijl de ander hem een heel groot bedrag schuldig was. Hij schold het hen beiden kwijt. Christus vroeg Simon welke van deze beide schuldenaars de heer het meeste zou liefhebben. Simon antwoordde; " ... hij, aan wie hij het meeste geschonken heeft". Lucas 7:43.Wij waren grote zondaars, maar Christus stierf, opdat we vergeving zouden ontvangen. De verdiensten van Zijn offer, die Hij de Vader ten gunste van ons heeft aangeboden, zijn voldoende. Zij, die de meeste vergeving hebben ontvangen, zullen Hem het meest liefhebben en zullen het dichtst bij Zijn troon staan om Hem te prijzen, vanwege Zijn grote liefde en Zijn oneindig offer. Pas als we de liefde van God volledig leren begrijpen, beseffen we echt de zondigheid van de zonde. Als we de lengte zien van de keten, die voor ons werd neergelaten, als we iets gaan begrijpen van het oneindige offer, dat Christus terwille van ons heeft gebracht, vult ons hart zich met liefde en berouw.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 01:23

Met genot heb ik deze bijdrage gelezen, op u rust werkelijk de Geest van kennis en inzicht! Verkwikkend om de goedheid van de Heere zo voorgespiegeld te krijgen!
Onze God is goed! Amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1