|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 13 januari 2014, 09:33
|
|
|
LAURA291 schreef: | In het NT wordt vaak gesproken over vruchtdragen. Bijv. in de gelijkenis van de zaaier in Lucas 8: 15 "En waar het zaad in de goede aarde valt, dat zijn zij die het Woord horen, het in een oprecht en goed hart vasthouden, en in volharding vruchten voortbrengen."
Hoe ga je hier mee om? Wat versta je onder vruchtdragen en ben je hier bewust mee bezig? |
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.
19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Ja, ik zie het als steeds meer vrucht dragen zie eerste tekst, en ja, ik ging nog weleens de fout in, met 'uitbarstingen van toorn', waarbij ik er wel bij moet zeggen dat degene het, naar mijn idee wel naar had gemaakt, maar ja dan nog is het idd geen excuses, je hebt alleen jezelf ermee, en de ander Beter is meteen de zaken uitpraten.
Waarbij het belangrijk is dat je, idd assertief bent. Laat je over je heen lopen(sub assertief) is de kans groot dat je dan al bij iets kleins woedend wordt, want je hebt dan al zoveel zaken over je kant laten gaan, dat er nog maar íets hoeft te gebeuren en je ontploft als het ware. Dus grenzen bewaken is ook heel belangrijk.
Mooi onderwerp, later meer, nu weg...
|
|