Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:36
|
|
|
gereformeerde wereld leren de verbonds leer waar de kinder doop word uit verleent. bij evangelische gemeente en batisten volwassen doop.
waar staat het in Gods woord en hoe zou het moeten wezen?
is er ook iets tussen in. is er een nieuw verbond en volwassen doop?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:47
|
|
|
BERENDJAN590 schreef: | gereformeerde wereld leren de verbonds leer waar de kinder doop word uit verleent. bij evangelische gemeente en batisten volwassen doop.
waar staat het in Gods woord en hoe zou het moeten wezen?
is er ook iets tussen in. is er een nieuw verbond en volwassen doop? |
O o jij hebt een topic geopend waar al mega discussies over zijn geweest succes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:49
|
|
|
ERIKA129 schreef: | O o jij hebt een topic geopend waar al mega discussies over zijn geweest succes |
ik weet het maar kon het niet weer vinden en met de mensen die hier nu zitten zou ik graag de meningen van willen horen. discussie vraag ik niet eigenlijk meningen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:53
|
|
|
BERENDJAN590 schreef: | ik weet het maar kon het niet weer vinden en met de mensen die hier nu zitten zou ik graag de meningen van willen horen. discussie vraag ik niet eigenlijk meningen |
geen discussie? wel een debat?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:59
|
|
|
JANS221 schreef: | geen discussie? wel een debat? |
lijkt wel of geen mens zijn mening durf te geven
ik denk zelf dat er een nieuwe verbond is maar ik denk dat dat de doop vrij voor de mensen is. wanneer en hoe het gaat er om dat je geloofd in God dat is nummer 1 doop is een teken en zegel van het geloof . je belijd voor God dat hij de enige is voor jou. kan met doop
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 13:11
|
|
|
Er zijn goede dingen over geschreven maar sommige topics zijn ook gesloten door CM omdat het er door de bekende types, die veelal geband zijn, wat onsmakelijk aan toeging. De conclusie was veelal dat de kinderdoop veelal als plaatsvervangend werd gezien voor de besnijdenis. De volwassendoop gaat en ging gepaard met een al in de Joodse cultuur bestaand reinigingsritueel. Bijbels gezien is de onderbouwing van de kinderdoop niet erg sterk maar het heeft wel waarde gekregen doordat het met de christelijke cultuur verweven is geraakt. Verder wijs ik er op dat in elke kerk de volwassendoop mogelijk is. De kinderdoop niet, al kun je het opdragen in de evangelische kerken zien als een soort ritueel dat er (een beetje) voor in de plaats komt. Evangelische kerken zien veelal de doop als een persoonlijk iets en die wordt weloverwogen gemaakt. Hoe je het wendt of keert: de kinderdoop is dat niet, het is hoe dan ook een keuze van de ouders. Lastig is dan de doop bij volwassenen als de kinderdoop al bediend is.
Maar er is veel meer over te zeggen, dat is eerder wel gebleken. Een fatsoenlijke en inhoudelijke discussie is zinvol zolang het er over gaat meer inzicht te verkrijgen en niet vooral het eigen gelijk te willen benadrukken. Wie weet is dat nu wel mogelijk.
Lees de stlotbijdragen in de laatste paar pagina's van scheppingsdoel en je weet wat en wie ik bedoel. Arjen007 is helaas snel daarop overleden, Sola (voorheen Filia), Chatuliem en Mar (voorheen Maritime) zijn geband.
Thomas, vroeger was niet alles beter.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 januari 2013, 14:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 13:33
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Er zijn goede dingen over geschreven maar sommige topics zijn ook gesloten door CM omdat het er door de bekende types, die veelal geband zijn, wat onsmakelijk aan toeging. De conclusie was veelal dat de kinderdoop veelal als plaatsvervangend werd gezien voor de besnijdenis. De volwassendoop gaat en ging gepaard met een al in de Joodse cultuur bestaand reinigingsritueel. Bijbels gezien is de onderbouwing van de kinderdoop niet erg sterk maar het heeft wel waarde gekregen doordat het met de christelijke cultuur verweven is geraakt. Verder wijs ik er op dat in elke kerk de volwassendoop mogelijk is. De kinderdoop niet, al kun je het opdragen in de evangelische kerken zien als een soort ritueel dat er (een beetje) voor in de plaats komt. Evangelische kerken zien veelal de doop als een persoonlijk iets en die wordt weloverwogen gemaakt. Hoe je het wendt of keert: de kinderdoop is dat niet, het is hoe dan ook een keuze van de ouders. Lastig is dan de doop bij volwassenen als de kinderdoop al bediend is.
Maar er is veel meer over te zeggen, dat is eerder wel gebleken. Een fatsoenlijke en inhoudelijke discussie is zinvol zolang het er over gaat meer inzicht te verkrijgen en niet vooral het eigen gelijk te willen benadrukken. Wie weet is dat nu wel mogelijk.
Lees de stlotbijdragen in de laatste paar pagina's van scheppingsdoel en je weet wat en wie ik bedoel. Arjen007 is helaas snel daarop overleden, Sola (voorheen Filia), Chatuliem en Mar (vooheen Maritime) zijn geband.
Thomas, vroeger was niet alles beter. |
Dankje voor uit uit een setting. Nogmaals gaat niet om gelijk te hebben ieder zijn geloofsleven belevenis graag een uit een setting Hoe jij er overdenkt niet mekaar gaan aanvallen heeft geen enkele zin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 14:19
|
|
|
In de PKN, waartoe ik behoor, is het gebruikelijk om jonge kinderen te dopen. Ik vind het toch elke keer weer een mooi gebeuren om te zien hoe God kinderen de hand reikt en laat weten dat Hij er is. Maar van een persoonlijke keuze is geen sprake. De ouders kiezen en doen dit vanuit hun geloof. Als klein kind gedoopt te zijn vraagt nog wel om een antwoord. De openbare geloofsbelijdenis en het avondmaal zou je als antwoord kunnen zien. Maar het is moeilijk (zo niet onmogelijk) om dit te kunnen onderbouwen vanuit de Bijbel. En de zin dat de (kinder)doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, (zoals staat in een oud doopformulier) lijkt mij in het geheel niet op zijn plaats. Maar omdat ik tot een kerk behoor waar de kinderdoop gebruikelijk is, wil dat nog niet zeggen, dat ik de keuze om zich als volwassene te laten dopen afkeur. De volwassendoop als bevestiging van een persoonlijke keuze kan toch niet verkeerd worden genoemd. God ziet het hart aan en een persoonlijk kiezen voor Hem, is voor mij belangrijker dan de gewoonte van een kerk. Zelf heb/voel ik de behoefte niet om die keuze te laten bevestigen door mij nogmaals te laten dopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 17:02
|
|
|
JANS221 schreef: | In de PKN, waartoe ik behoor, is het gebruikelijk om jonge kinderen te dopen. Ik vind het toch elke keer weer een mooi gebeuren om te zien hoe God kinderen de hand reikt en laat weten dat Hij er is. Maar van een persoonlijke keuze is geen sprake. De ouders kiezen en doen dit vanuit hun geloof. Als klein kind gedoopt te zijn vraagt nog wel om een antwoord. De openbare geloofsbelijdenis en het avondmaal zou je als antwoord kunnen zien. Maar het is moeilijk (zo niet onmogelijk) om dit te kunnen onderbouwen vanuit de Bijbel. En de zin dat de (kinder)doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, (zoals staat in een oud doopformulier) lijkt mij in het geheel niet op zijn plaats. Maar omdat ik tot een kerk behoor waar de kinderdoop gebruikelijk is, wil dat nog niet zeggen, dat ik de keuze om zich als volwassene te laten dopen afkeur. De volwassendoop als bevestiging van een persoonlijke keuze kan toch niet verkeerd worden genoemd. God ziet het hart aan en een persoonlijk kiezen voor Hem, is voor mij belangrijker dan de gewoonte van een kerk. Zelf heb/voel ik de behoefte niet om die keuze te laten bevestigen door mij nogmaals te laten dopen. |
Mooi en duidelijk Jans je verwoord eigenlijk zoals ik het ook voel... Ik vind het iedere keer weer mooi om te zien hoe een baby gedoopt mag worden... Let wel het zijn de ouders die hiermee zeggen dat ze hun kind van God hebben gekregen en hiermee eigenlijk zeggen ik wil mijn kind tot Uw eer opvoeden... Wat de Evangelischen eigenlijk zeggen met het opdragen! Wat het kind ermee doet als het ouder wordt is voor hem/haar.. Ja bij ons in de PKN doe je op een gegeven moment als je er klaar voor bent belijdenis, ik zal zeker niemand veroordelen die de volwassendoop ondergaat! Moet zeggen dat als er mensen bij ons in de kerk komen en die niet gedoopt zijn maar dan belijdenis doen en daar tevens bij gedoopt worden ik dit altijd zeer ontroerend vind maar dat vind ik belijdenis ook!! Als je ziet dat er Jongeren en ouderen ja mogen zeggen tegen God... Goed nu haal ik belijdenis bij de doop maar voor mij staat deze gelijk aan de volwassen doop bij de evangelische kerken.... Is het niet het belangrijkste dat we allen in 1 en dezelfde God geloven!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 17:13
|
|
|
Ik vind het ook heel mooi als een kind wordt gedoopt!!!!
Ja, we geloven in dezelfde God!!!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 29 januari 2013, 17:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 21:34
|
|
|
zo'n 50 jaar terug kregen we huisbezoek en een ouderling (rasechte baptist) zei toen over de kinderdoop "Mensen die op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen heb ik respect voor, maar niet voor hen die het doen uit gewoonte".
Al hoe jong ik was, het maakte diepe indruk op mij en ben deze mening ook toegedaan.
Voor mij is het toch de doop door onderdompeling geworden, omdat het voor mij het symbool van overgave oude leven (wat wel een strijd is geweest, maar daarna ook een bevrijding) en het eeuwige leven zo te hebben verkregen. https://www.youtube.com/watch?v=WEmu3CvmQQ0&list=UUHdO4_lBiXH02fNbFBz6xsQ&index=14 Deze clip verwoordt simpel toch prachtig hoe het leven kan zijn
Laatst aangepast door
|
PIETER619
|
op dinsdag 29 januari 2013, 22:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 22:05
|
|
|
Bedankt. Allemaal hoop dat meer deze uitingen willen plaatsen. Gaat er om dat je in God geloofd eens zullen alle christenen samen komen. Ik denk nog steeds wie geloofd zal gedoopt worden. Ik ben van kindsbeen aan gelovig ben als kind gedoopt. Heb belijdenis gedaan. God blijft mij roepen waar heen ik ook ga.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 22:14
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Mooi en duidelijk Jans je verwoord eigenlijk zoals ik het ook voel... Ik vind het iedere keer weer mooi om te zien hoe een baby gedoopt mag worden... Let wel het zijn de ouders die hiermee zeggen dat ze hun kind van God hebben gekregen en hiermee eigenlijk zeggen ik wil mijn kind tot Uw eer opvoeden... Wat de Evangelischen eigenlijk zeggen met het opdragen! Wat het kind ermee doet als het ouder wordt is voor hem/haar.. Ja bij ons in de PKN doe je op een gegeven moment als je er klaar voor bent belijdenis, ik zal zeker niemand veroordelen die de volwassendoop ondergaat! Moet zeggen dat als er mensen bij ons in de kerk komen en die niet gedoopt zijn maar dan belijdenis doen en daar tevens bij gedoopt worden ik dit altijd zeer ontroerend vind maar dat vind ik belijdenis ook!! Als je ziet dat er Jongeren en ouderen ja mogen zeggen tegen God... Goed nu haal ik belijdenis bij de doop maar voor mij staat deze gelijk aan de volwassen doop bij de evangelische kerken.... Is het niet het belangrijkste dat we allen in 1 en dezelfde God geloven! |
mooi geschreven en vooral die laatste zin. iedereen die jezus in zijn,haar hart aanneemt is een kind van god volgens mij, of je nu gedoopt bent of niet
ik zelf heb me laten dopen in water,mijn kinderen opgedragen aan god en twee ervan hebben zich vorig jaar laten dopen, was een geweldig mooie ervaring, je kinderen die zelf bewust kiezen voor god. en ja of dat nou via een belijdenis gaat of dopen, of dat iemand gewoon ergens zit en zegt god ik geef mijn leven aan u,voor mij is het allemaal hetzelfde. of je nu gedoopt bent,opgedragen,belijdenis hebt gedaan,volwassendoop, we zijn allemaal kinderen van god
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 23:31
|
|
|
Het gaat idd om geloof; God ziet het hart aan.
Gedoopt, niet gedoopt, als kind, als volwassen, dan heb je nog als volwassen in een traditionele kerk, en de volwassendoop in de evangelische kerk...
God ziet het hart aan. Of je geloof, ieder die gelooft is behouden.
En ja er zijn ook wat teksten; ieder die gelooft én zich laat dopen....
Maar ja, iedereen, hoop ik snapt toch wel dat het uiteindelijk om geloof gaat: 'uw geloof heeft u behouden, zegt Jezus ergens. En niet; Uw doop heeft uw behouden...
Dusz..
Ik wens iedereen een fijne nacht met mooie dromen van God en anders ja, dan kan je aan iets vredigs en veiligs denken.
Welterusten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: woensdag 30 januari 2013, 10:43
|
|
|
]
Laatst aangepast door
|
JANE410
|
op zondag 3 februari 2013, 21:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: woensdag 30 januari 2013, 12:43
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Het gaat idd om geloof; God ziet het hart aan.
Gedoopt, niet gedoopt, als kind, als volwassen, dan heb je nog als volwassen in een traditionele kerk, en de volwassendoop in de evangelische kerk...
God ziet het hart aan. Of je geloof, ieder die gelooft is behouden.
En ja er zijn ook wat teksten; ieder die gelooft én zich laat dopen....
Maar ja, iedereen, hoop ik snapt toch wel dat het uiteindelijk om geloof gaat: 'uw geloof heeft u behouden, zegt Jezus ergens. En niet; Uw doop heeft uw behouden...
Dusz..
Ik wens iedereen een fijne nacht met mooie dromen van God en anders ja, dan kan je aan iets vredigs en veiligs denken.
Welterusten!
|
Wat je zegt Shanita: U geloof heeft u behouden en niet de manier waarop je gedoopt bent/wordt. Je zet er een verlegen smily bij, maar er had wel een wijze smily bij gemogen, die hebben we helaas niet in het rijtje van emoticons.
Jane
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 30 januari 2013, 12:57
|
|
|
JANE410 schreef: | Wat je zegt Shanita: U geloof heeft u behouden en niet de manier waarop je gedoopt bent/wordt. Je zet er een verlegen smily bij, maar er had wel een wijze smily bij gemogen, die hebben we helaas niet in het rijtje van emoticons.
Jane |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PATRICK330
|
|
Geplaatst: maandag 25 maart 2013, 08:19
|
|
|
Ik ben in 2004 gedoopt, als volwassen, omdat ik na het lezen van de bijbel ervan overtuigt was om mij juist te laten dopen. Of dat ingegeven was door God, weet ik niet, maar ik heb wel alles doorgezet, en het uiteindelijke doel bereikt. Tevens heb ik op weg naar dat doel, een collega er naar gevraagd, omdat hij als dienaar van de kerk, er veel van af wist. Op deze manier ben ik bij de Nieuw Apostolische kerk gekomen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNEMARIE415
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 maart 2013, 09:46
|
|
|
Ik ben 2 keer gedoopt, de eerste keer als babytje door mijn ouders en de tweede keer 3 jar geleden. En met beiden ben ik heel blij. Dat mijn ouders mij naar God hebben gebracht om kind van zijn verbond te zijn enlater als antwoord op mijn bekering. In Joh. 19 wordt gesproken over 2 dopen, de doop van Johannes en de doop in de naam van Jezus. Hier werden de mensen ook 2 keer gedoopt maar met een verschillende doop. In de Joodse traditie wordt wel vaker gedoopt als teken van reiniging wanneer men een nieuwe periode ingaat. Voor mij was mijn 2e doop dus ook geen 'overdopen' maar een 2e doop.
|
|
Naar boven |
|
|