ChristianMatch

Forum

Sabbath of Zondag
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 09:48

Waarom is de zondag de eerste dag van de week? God maakte toch eerst in zes dagen de aarde en rustte daarna (de zondag)? Vanwaar dan de zondag als eerste dag?

1. In het Oude Testament is de lijn duidelijk. Na in zes dagen hemel en aarde geschapen te hebben, rust God op de zevende dag en zet de zevende dag als rustdag in. Zie Genesis 2:2-3: "Als nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op de zevende dag van al Zijn werk dat Hij gemaakt had. En God heeft de zevende dag gezegend en die geheiligd omdat Hij op dezelve gerust heeft van al Zijn werk". Hieruit kunnen we leren, dat God vanaf het allereerste begin van Zijn schepping ons Zijn rustdag heeft gegeven. In de Tien Geboden wordt dit opnieuw bevestigd en bekrachtigd: "Gedenkt de sabbatdag dat gij die heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God, dan zult gij geen werk doen enz.". Oudtestamentisch is de orde dus: na zes dagen arbeid schenkt God ons de rustdag. De rustdag, de sabbat valt op de zevende dag, dat is op zaterdag.

2. Dat brengt bij de vraag: Waarom houden wij die oudtestamentische orde niet aan en vieren we de rustdag op de eerste dag van de week, namelijk de zondag? Dat gaat hierop terug, dat Jezus juist op die dag is opgestaan uit de dood. De eerste dag van de week is Jezus' overwinningsdag. De dag waarop Hij als de grote Overwinnaar over zonde, duivel en dood is opgestaan uit het graf. Tegelijk ook de dag waarop Hij Zich aan velen van Zijn discipelen heeft geopenbaard en hen deelgenoot heeft gemaakt van de vrucht van Zijn kruisdood en opstanding. Uit het Nieuwe Testament blijkt dat sindsdien de zondag als eerste dag van de week voor de christenen een heel bijzonder karakter heeft gehad. Precies een week na Pasen verschijnt Jezus opnieuw op de eerste dag van de week aan Zijn discipelkring nu in het bijzonder met het oog op Thomas (Joh. 20:26). In de Openbaring van Johannes krijgt de eerste dag van de week de prachtige naam: "De dag des Heeren" (Openb. 1:10). Ook uit Hand. 20:7 en 1 Kor. 16:2 blijkt dat deze dag voor de eerste christenen een bijzondere betekenis had. Een dag waarop men als gemeente samenkwam en het sacrament van het Heilig Avondmaal vierde.

3. Uiteraard betekent dat niet, dat men meteen de zaterdag als rustdag inwisselde voor de zondag. Dat is een langzaam proces geweest. Wel is duidelijk dat ook in de na-apostolische tijd de gemeente op de eerste dag van de week samenkwam. Een van de oudste christelijke geschriften is de "Leer der twaalf apostelen". Daarin wordt gesproken over het samenkomen van de gemeente op "de Dag des Heeren". Terwijl van de kerkvader Ignatius een brief bekend is uit ca. 110 na Christus, waarin hij schrijft dat de christenen "niet meer de sabbat vieren, maar hun leven richten naar de dag des Heeren waarop ook ons leven is opgebloeid door Hem en Zijn dood". Dat de zondag de officiële rustdag werd voor het Romeinse Rijk gaat terug op een decreet van keizer Constantijn. Eenmaal tot bekering gekomen vaardigde hij op 3 maart 321 een wet uit die het aan ambtelijke personen en aan stadsbewoners verbood om op zondag te werken. Sindsdien gold de zondag als de officiële rustdag. Een zegen en voorrecht die in onze tijd helaas meer en meer onder druk komen te staan (zie voor een veel bredere behandeling van deze vragen bijv. R. van Kooten, "Heiligt Mijn Naam en Mijn dag", Uitg. Den Hertog, 1998, blz. 76 v).

4. Tenslotte, er gaat van de verschuiving van de rustdag van zaterdag naar zondag ook een bepaalde prediking uit. Oudtestamentisch was de orde: eerst werken dan rusten. Al arbeidende was er het uitzien naar de rust van de zevende dag. En zo was er ook in geestelijk opzicht een uitzien naar de grote Rustaanbrenger Jezus Christus. Echter, als Hij gekomen is, alles volbracht heeft en eeuwige rust voor Zijn volk heeft verworven (vgl. Hebr. 4:9), dan mag er door Gods Kerk geleefd worden vanuit de rust. D.w.z.: vanuit Zijn volbrachte Middelaarswerk. God heeft de dingen zo geleid en geschikt dat dat nu ook in de viering van de rustdag wordt weerspiegeld. De rustdag valt niet meer op de laatste dag van de week, maar op de eerste. Als een prediking ervan dat de Kerk van Christus mag arbeiden en dienen vanuit de rust door Hem verworven en zo op haar wachtpost mag staan om eenmaal de "eeuwige rust" in te gaan (vgl. Hebr. 4). Vraag: mogen we door een waarachtig geloof met Christus verbonden persoonlijk deel hebben aan deze rust en daaruit leven?

Ds. L.W.Ch. Ruijgrok
Kerkelijke gezindte: Hersteld Hervormd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 10:06

Het 4de gebod:
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

De Joden houden de sabbath.
Waarom zouden wij Christenen een Joodse dag uitkiezen voor
onze rust?

Eigenlijk is de zondag een heidense dag.

In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.

Maar als ik het stuk van ds Ruijgrok lees, vind ik de zondag nog geen eens verkeerd, om die als rustdag te gebruiken.

Als wij nu in het NT tijdperk leven, waarom dan gebruiken uit het OT gaan gebruiken?

Hoe vullen we de zondag in?
Doen we dan gewoon de dingen die we ook alle andere 6 dagen doen?

Er zijn beroepen die op zondag gewoon doorgaan.
Niks mis mee.

Maar neem nou de winkeltijden wet.
Er zijn in vele plaatsen winkels open op zondag.
Ook de horeca is open op zondag.

Hoe denken jullie hierover?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 10:16

Dus, eigenlijk horen wij, en de zaterdag (sabath) en de zondag te heiligen, als Christen zijnde. Dat vraag ik mij eigenlijk af, daar stamt volgens mij ook het vrije weekend van af. Maar ja, zelfs de zondag is al niet meer heilig in dit land. Als je ergens gaat solliciteren, en zegt dat je zondags vrij wil zijn, kom je al niet meer in aanmerking voor een baan.
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 10:22

MARISKA601 schreef:
Het 4de gebod:
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

De Joden houden de sabbath.
Waarom zouden wij Christenen een Joodse dag uitkiezen voor
onze rust?

Eigenlijk is de zondag een heidense dag.

In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.

Maar als ik het stuk van ds Ruijgrok lees, vind ik de zondag nog geen eens verkeerd, om die als rustdag te gebruiken.

Als wij nu in het NT tijdperk leven, waarom dan gebruiken uit het OT gaan gebruiken?

Hoe vullen we de zondag in?
Doen we dan gewoon de dingen die we ook alle andere 6 dagen doen?

Er zijn beroepen die op zondag gewoon doorgaan.
Niks mis mee.

Maar neem nou de winkeltijden wet.
Er zijn in vele plaatsen winkels open op zondag.
Ook de horeca is open op zondag.

Hoe denken jullie hierover?
Ik zou graag op 2 punten willen reageren:

Het eerste punt waar staat dat op zondag beroepen doorgaan.

Hier wil ik even een kanttekening plaatsen dat mensen die bijvoorbeeld op zondag in de zorg en ziekenhuizen werken dan aansluitend een paar dagen vrij zijn. Dus geen zeven dagen dan werken.

Het 2de punt gaat over de openingstijden van winkels.

Dit is een slechte zaak want in vaak zijn het mensen die tijd zat hebben om door de week de boodschappen te doen maar dan te lui zijn om het dan te doen.
En helaas maken wij als christenen er vaak ook te gemakkelijk misbruik van.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 10:56

DANIEL777 schreef:
Ik zou graag op 2 punten willen reageren:

Het eerste punt waar staat dat op zondag beroepen doorgaan.

Hier wil ik even een kanttekening plaatsen dat mensen die bijvoorbeeld op zondag in de zorg en ziekenhuizen werken dan aansluitend een paar dagen vrij zijn. Dus geen zeven dagen dan werken.

Het 2de punt gaat over de openingstijden van winkels.

Dit is een slechte zaak want in vaak zijn het mensen die tijd zat hebben om door de week de boodschappen te doen maar dan te lui zijn om het dan te doen.
En helaas maken wij als christenen er vaak ook te gemakkelijk misbruik van.
Dat van zondag staat nergens beschreven, en wat de rest aangaande, het is nogal een uitspraak, te lui zijn. Ik weet niet van welke planeet u komt, maar planeet aarde, kent nogal wat takken van arbeid. Er zijn er s,nachts, en veel mensen slapen overdag, als de winkels open zijn. Dan zijn er nog heel wat beroepen, die tegenwoordig noodzakelijk zijn, ook actief op zondag. En om in de trend van dit land te blijven, ook dankzij, of mede dankzij de linkse kliek, zitten wij in een multi culti, en daarom is zondag, een gewone dag geworden. En zelfs voor dit kabinet, hadden wij een regering met een C die tot de dag van vandaag, ook met betrekking tot de zondag aardig in gebreken is gebleven. En moeten, ook al willen wij niet, op zondag gewoon werken.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 11:07

Wat mij opvalt is dat in sommige plaatsen absoluut geen winkels open mogen op zondag.
Maar de horeca mag wel open zijn.

En ik doel dan met name op de kroegen.
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 11:08

GERRIT084 schreef:
Dat van zondag staat nergens beschreven, en wat de rest aangaande, het is nogal een uitspraak, te lui zijn. Ik weet niet van welke planeet u komt, maar planeet aarde, kent nogal wat takken van arbeid. Er zijn er s,nachts, en veel mensen slapen overdag, als de winkels open zijn. Dan zijn er nog heel wat beroepen, die tegenwoordig noodzakelijk zijn, ook actief op zondag. En om in de trend van dit land te blijven, ook dankzij, of mede dankzij de linkse kliek, zitten wij in een multi culti, en daarom is zondag, een gewone dag geworden. En zelfs voor dit kabinet, hadden wij een regering met een C die tot de dag van vandaag, ook met betrekking tot de zondag aardig in gebreken is gebleven. En moeten, ook al willen wij niet, op zondag gewoon werken.

Geachte Gerrit
Staat er in de bijbel ook niet een tekst dat we geheel anders moeten zijn dan de wereld.
Ik ben het met u eens dat we idd kabinetten hebben gehad die het C onwaardig zijn, maar kunnen u en ik dan het eerst niet bij onszelf beginnen om de zaterdag cq zondag als een Dag van God te zien en er niet aan mee willen werken om daarom de Dag des Heren te ontheiligen.? ik denk als we als christenen juist nu ons laten horen we toch een kentering teweeg kunnen brengen met wat we doen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 11:43

Nou, voor mij voelt het nu wel even als een werkdag hoor.

Vannacht paar keer wakker geworden. Hele nare dromen, van dat ik steeds ergens moest komen, via hele gevaarlijke routes, en dat lukte elke keer niet.

Als ik dan even wakker word, en ik draai me om en ga verder slapen, dan droom ik ook verder. dus na een tijdje ben ik er gewoon even een uur uitgegaan.

Dus een paar keer mijn nacht behoorlijk verstoord, word ik al om tien uur wakker gebeld....ik had eigenlijk al om 11 uur een afspraak. Nou, ik loop te tollen van de slaap. Net zoiets als dat je op een gewone werkdag om 6 uur op staat, zoiets.

Ja, ik heb ook vrienden die werken, die zie ik het meest in het weekend.

Dus wat ik wil zeggen, het is dan wel zondag, rustdag voor velen, voor anderen is dat zaterdag, de sabbath. Maar voor mij voelt het wel eventjes aan als werken, net. Dan zijn de winkels ook nog eens een keer niet open hier, dus even gezellig de stad in, winkelen kan ook al niet. Dat is voor mij ontspannen en rustig, dat winkelen. Of je moet uitwijken naar Rotterdam. Tegen de tijd dat ik de deur uitga, is het daar al te laat voor.

Nou heb ik mazzel dat deze vriend dat neemt, dat ik zo laat ben, maar ja, aan hem kan ik gelukkig het een en ander uitleggen.

Fijne zondag!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 2 oktober 2011, 11:55
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 11:53

GERRIT084 schreef:
Dus, eigenlijk horen wij, en de zaterdag (sabath) en de zondag te heiligen, als Christen zijnde. Dat vraag ik mij eigenlijk af, daar stamt volgens mij ook het vrije weekend van af. Maar ja, zelfs de zondag is al niet meer heilig in dit land. Als je ergens gaat solliciteren, en zegt dat je zondags vrij wil zijn, kom je al niet meer in aanmerking voor een baan.

Het vrije weekend bestaat nog niet zo lang hoor.
De 6 daagse werkweek is pas in de jaren 60 afgeschaft, tot die tijd werkte men gewoon 6 dagen (wat op zich bijbels is geloof ik, 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de 7e de dag...)
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 14:37

ANNETTE792 schreef:
Het vrije weekend bestaat nog niet zo lang hoor.
De 6 daagse werkweek is pas in de jaren 60 afgeschaft, tot die tijd werkte men gewoon 6 dagen (wat op zich bijbels is geloof ik, 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de 7e de dag...)

Ben ik helemaal met je eens, wat de jaren 60 betreft, hoewel ik mij nog vaag kan herinneren, ik zaterdags s,morgens tot 11.30 naar de kleuterschool moest. De winkels om 13.00 dicht gingen, ter voorbereiding aan de zondag. En er op zondag niets open was, als alleen 1 kroeg, en 1 bar dancing, die ernstig veroordeeld werd door, zwaar gelovig Katwijk aan zee/rijn. Tegenwoordig is bijna alles open, in ieder geval de horeca. De enige van allochtone afkomst tot de jaren 80 waren St Klaas en zijn pieten, maar die gingen gelukkig weg rond 6 december. Maar heden ten dagen, wordt ook Katwijk overspoelt door andere allochtonen met winkels, die wel zondags open willen zijn, dus moeten de andere ook, anders weer positieve discriminatie. En dat mag ook weer niet, dus alle gevolgen van dien. Terug naar vroeger?! Helaas dat gaat niet meer. Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 15:11

GERRIT084 schreef:
Ben ik helemaal met je eens, wat de jaren 60 betreft, hoewel ik mij nog vaag kan herinneren, ik zaterdags s,morgens tot 11.30 naar de kleuterschool moest. De winkels om 13.00 dicht gingen, ter voorbereiding aan de zondag. En er op zondag niets open was, als alleen 1 kroeg, en 1 bar dancing, die ernstig veroordeeld werd door, zwaar gelovig Katwijk aan zee/rijn. Tegenwoordig is bijna alles open, in ieder geval de horeca. De enige van allochtone afkomst tot de jaren 80 waren St Klaas en zijn pieten, maar die gingen gelukkig weg rond 6 december. Maar heden ten dagen, wordt ook Katwijk overspoelt door andere allochtonen met winkels, die wel zondags open willen zijn, dus moeten de andere ook, anders weer positieve discriminatie. En dat mag ook weer niet, dus alle gevolgen van dien. Terug naar vroeger?! Helaas dat gaat niet meer. Gefrustreerde smiley

Niemand moet iets, je moet dan enkel accepteren dat bepaalde klanten op zondag bij je concurrent hun spulen halen.
Aan de andere kant kiezen gelovigen er dan vaak weer voor om ook doordeweeks hun spullen te kopen bij de winkelier die hun winkel gesloten houd uit respect voor de zondagsrust. Dus of het je nou op jaarbasis echt verlies oplevert als je voor de zondagsrust kiest betwijfel ik.

Ik kerk in een gemeente die erg toeristisch is. Onze kerk staat op een groot plein met veel cafe's, midden in het centrum.
Als wij zondagsmorgens de kerk verlaten staan we dus letterlijk meteen weer in de wereld, tussen de toeristen die een kopje koffie drinken op het terras.
Maar ik kan me daar niet erg aan storen, ik groet ze vriendelijk en vertrek richting huis om daar van mn kopje koffie te gaan genieten.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 15:27

MARISKA601 schreef:
Wat mij opvalt is dat in sommige plaatsen absoluut geen winkels open mogen op zondag.
Maar de horeca mag wel open zijn.

En ik doel dan met name op de kroegen.

Eigenlijk is dat heel simpel, en was voor enkele jaren geleden bij ons in het dorp ook een heet hangijzer. Maar het excuus van de horeca was heel simpel opgesteld, wij moeten het hebben van mensen die vrij zijn. En op zondag, is iedereen vrij, althans wel in Katwijk. Tegenwoordig is alles open wat maar een beetje riekt naar horeca. Maar winkels zijn vooralsnog gesloten, maar dat zal wel niet zolang meer duren. Vroeger stonden er langs de weg ook borden, en zeker als je het dorp in reed, Welkom in Katwijk, ook in de kerk, maar die moesten weg, van weer niet Christelijke partijen.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:12

GERRIT084 schreef:
Eigenlijk is dat heel simpel, en was voor enkele jaren geleden bij ons in het dorp ook een heet hangijzer. Maar het excuus van de horeca was heel simpel opgesteld, wij moeten het hebben van mensen die vrij zijn. En op zondag, is iedereen vrij, althans wel in Katwijk. Tegenwoordig is alles open wat maar een beetje riekt naar horeca. Maar winkels zijn vooralsnog gesloten, maar dat zal wel niet zolang meer duren. Vroeger stonden er langs de weg ook borden, en zeker als je het dorp in reed, Welkom in Katwijk, ook in de kerk, maar die moesten weg, van weer niet Christelijke partijen.

Eigenlijk wel humor...
Ik kom ook uit zo´n dorpje waar vroeger de SGP de scepter zwaaide, diverse sgp-boeren hebben schofterig geld verdiend door hun bouwland te verkopen voor woningbouw....
Nu stemmen de nieuwe inwoners geeneens allemaal sgp, vinden ze de chr.school toch wel errug strak, etc etc...
De grootste klagerts van het vroegah was alles betah, hebben dr telf stevig van geprofiteerd he
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:31

GERRIT084 schreef:

Ook hier mogen winkels tot op heden niet open zijn omdat hier de christelijke partijen nog heersen (zolang als dat duurt) de kroegen en cafe's echter zijn open maar vallen die niet onder de landelijke horeca wet??
Waarom moeten winkels 24/7 open zijn?? een ieder wat voor werk je ook doet heeft in elkeplaats tijd om tot 20.00 uur boodschappen te doen vind dat eigenlijk meer dan zat! Laat die winkels maar lekker zondags dicht geeft ook meer rust voor een ieder denk!
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:36

ERIKA129 schreef:
Ook hier mogen winkels tot op heden niet open zijn omdat hier de christelijke partijen nog heersen (zolang als dat duurt) de kroegen en cafe's echter zijn open maar vallen die niet onder de landelijke horeca wet??
Waarom moeten winkels 24/7 open zijn?? een ieder wat voor werk je ook doet heeft in elkeplaats tijd om tot 20.00 uur boodschappen te doen vind dat eigenlijk meer dan zat! Laat die winkels maar lekker zondags dicht geeft ook meer rust voor een ieder denk!

Ook de Horeca valt gewoon onder de plaatselijke regelgeving, anders geen vergunning.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 17:42

GERRIT084 schreef:
Ook de Horeca valt gewoon onder de plaatselijke regelgeving, anders geen vergunning.

Ow dan is Veenendaal ook hypocriet Smiley met dichtgeplakte mond
Maar toch blij dat de winkels dicht zijn op zondag Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 18:17

PIETER649 schreef:
Eigenlijk wel humor...
Ik kom ook uit zo´n dorpje waar vroeger de SGP de scepter zwaaide, diverse sgp-boeren hebben schofterig geld verdiend door hun bouwland te verkopen voor woningbouw....
Nu stemmen de nieuwe inwoners geeneens allemaal sgp, vinden ze de chr.school toch wel errug strak, etc etc...
De grootste klagerts van het vroegah was alles betah, hebben dr telf stevig van geprofiteerd he

Hier hebben diezelfde boeren schofterig verdiend door oude mensen hun land voor een prikkie op te kopen en voor een bak geld door te verkopen aan projectontwikkelaars.........
Omdat diezelfde mensen mij vroeger vertelden dat ik naar de hel zou gaan als ik op zondag ook maar een stap zou zetten(of breien,lezen,eten koken,fietsen etc,kindjes maken mocht wel Clown smiley )en ik nu wel beter weet wilde ik vanmiddag tijdens mijn fietstocht wel graag wat drinken............bleek alles op onze route van ruim 20 km gesloten te zijn Boze smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 18:42

LEANNE226 schreef:
Hier hebben diezelfde boeren schofterig verdiend door oude mensen hun land voor een prikkie op te kopen en voor een bak geld door te verkopen aan projectontwikkelaars.........
Omdat diezelfde mensen mij vroeger vertelden dat ik naar de hel zou gaan als ik op zondag ook maar een stap zou zetten(of breien,lezen,eten koken,fietsen etc,kindjes maken mocht wel Clown smiley )en ik nu wel beter weet wilde ik vanmiddag tijdens mijn fietstocht wel graag wat drinken............bleek alles op onze route van ruim 20 km gesloten te zijn Boze smiley Knipoog smiley

Als ik je verhaal zo lees, hadden ze wat betreft dat fietsen, wel een vooruitziende blik Smiley met dichtgeplakte mond je had ook HELder water mee kunnen nemen, jij dus niet, een heldere vooruitziende blik Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 18:49

LEANNE226 schreef:

Woon jij even in een nette christelijke omgeving Clown smiley
En tja altijd wat te drinken meenemen he je weet maar nooit waar je strand Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zondag 2 oktober 2011, 19:46

ERIKA129 schreef:
Woon jij even in een nette christelijke omgeving Clown smiley
En tja altijd wat te drinken meenemen he je weet maar nooit waar je strand Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley

Water had ik mee(IK wel,de rest niet Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt)maar aangezien Drenthe de bankjes wegbezuinigd heeft(en ik me nog net in kon houden om de bejaarden van dat eenzame bankje te verjagen),de bermen niet meer gemaaid worden en op het enige korte gras van die keffende viervoeters hun behoefte doen was het een lange......warme...... middag........ik ga weer wandelen! Lachende smiley (we kwamen nog een kerkje tegen,wilden even binnen kijken,lekker koel,kerken zijn toch altijd open?Nou,disse dus niet Boze smiley )

Maar foei Erika,kaarten maken op zondag is een ledigheid,een frivoliteit en dat is des duivels oorkussen Engeltje smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 18:57

LEANNE226 schreef:
Water had ik mee(IK wel,de rest niet Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt)maar aangezien Drenthe de bankjes wegbezuinigd heeft(en ik me nog net in kon houden om de bejaarden van dat eenzame bankje te verjagen),de bermen niet meer gemaaid worden en op het enige korte gras van die keffende viervoeters hun behoefte doen was het een lange......warme...... middag........ik ga weer wandelen! Lachende smiley (we kwamen nog een kerkje tegen,wilden even binnen kijken,lekker koel,kerken zijn toch altijd open?Nou,disse dus niet Boze smiley )

Maar foei Erika,kaarten maken op zondag is een ledigheid,een frivoliteit en dat is des duivels oorkussen Engeltje smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley

ow Verlegen lachende smiley ehhhhh een cafe of restaurant zoeken op zondag niet dan? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 19:24

ERIKA129 schreef:
ow Verlegen lachende smiley ehhhhh een cafe of restaurant zoeken op zondag niet dan? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Daar staan de kaarten al op tafel geloof ik Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 19:30

GERRIT084 schreef:
Daar staan de kaarten al op tafel geloof ik Engeltje smiley

owwwwwwwwwwwww Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 20:19

ERIKA129 schreef:

Ik zei toch al dat die niet open waren...... Engeltje smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 20:20

LEANNE226 schreef:
Ik zei toch al dat die niet open waren...... Engeltje smiley Knipoog smiley

Ja zeg zo ken ik er nog meer Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 20:27

ERIKA129 schreef:
Ja zeg zo ken ik er nog meer Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ik kwam een mooi stukje tegen over ledigheid en hoewel ik geen grote fan ben van deze krant ben ik het wel eens met deze mevrouw Knipoog smiley

http://www.refdag.nl/opinie/niet-bij-brood-alleen/des_duivels_oorkussen_1_585691
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 22:21

Ja, mensen doen bijna niet meer even lekker een uur of twee op de bank liggen nadenken over van alles en nog wat. en eventueel even lekker in slaap dommelen.

Ik heb ook weleens het gevoel, dat 'er' áltijd iets gedáán moet worden.

Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 3 oktober 2011, 22:25

Maar er zijn natuurlijk legio,s voorbeelden, die wij doen, en niet doen bv.
Wat wij tegenwoordig wel doen, en wat ze vroeger niet deden. Gekookt werd er wel, maar afwassen niet. TV was uit den boze, en tegenwoordig staan we er mee op, en gaan er mee naar bed. En dat geld voor de pc net zo goed, hoeveel mensen zijn er niet voor ons bezig, om alles in goede banen te lijden. De telefoon, electra gas. Is het allemaal wel echt nodig, ik denk het niet. Er wordt wat afgewerkt, voor ons Christenen. En wij ons maar druk maken, over winkels die open zijn. Laten we eerst maar eens beginnen met onze eigen balken, voor we aan de splinters van anderen beginnen.

Laatst aangepast door
GERRIT084
op maandag 3 oktober 2011, 22:27
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 09:53

Toen ik deze bijdragen allemaal las, merkte ik dat maar weinig mensen echt over de vraagstelling in gingen. Het ging volgens mij toch over de vraag, de zondag of de sabbath? Dat is toch heel iets anders dan zondagsheiliging.

Mijn antwoord is duidelijk. Ik zie eigenlijk geen enkel goed argument om de zondag te vieren in plaats van de sabbath. En ik zie geen enkele aanleiding om niet te vieren op de sabbath. Vanaf 4 november gaan we dus diensten op de vrijdagavond, het begin van de sabbath, houden....
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 10:07

CHATULIEM619 schreef:
Toen ik deze bijdragen allemaal las, merkte ik dat maar weinig mensen echt over de vraagstelling in gingen. Het ging volgens mij toch over de vraag, de zondag of de sabbath? Dat is toch heel iets anders dan zondagsheiliging.

Mijn antwoord is duidelijk. Ik zie eigenlijk geen enkel goed argument om de zondag te vieren in plaats van de sabbath. En ik zie geen enkele aanleiding om niet te vieren op de sabbath. Vanaf 4 november gaan we dus diensten op de vrijdagavond, het begin van de sabbath, houden....

De Sabbath en Zondag bestaan allebei..
God rustte op de zevende dag..dus welke dag zien wij als de zevende dag?
Lees tegenwoordig de agenda's maar eens..die beginnen allemaal met de maandag..

Als we dus de zondag vieren..zijn we heel Bijbels bezig..
Engeltje smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2